Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för högre framerate hade jag kikat på C500 också. Vi får avvakta och se vad som någonsin kan komma ur det hela.

Man måste ha mål

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

h.264 ca 30-40mbit om det ska vara nice men lagom och 100-150mbit om det är lite extra fint.

Kör h.264 men mina filer blir ca 900mb för 3.5 minuter färdig film.. Vad kan jag ändra?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Kör h.264 men mina filer blir ca 900mb för 3.5 minuter färdig film.. Vad kan jag ändra?

Mvh

Skaffa sämre kamera
Nej men seriöst. Du kan sänka bitraten mer till typ 10 men det kommer se sämre ut. Anledningen till att de blir stora är för att det är bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på att du skrev att du kunde få ner dom till 50mb och 'fina' filmer till 150mb.. Men annars får jag köra på detta, dock blir kvalitén inte knivskarp med objektivet jag använder nu men i framtiden så ..

Permalänk
Skrivet av Al7ie:

Jag tänkte på att du skrev att du kunde få ner dom till 50mb och 'fina' filmer till 150mb.. Men annars får jag köra på detta, dock blir kvalitén inte knivskarp med objektivet jag använder nu men i framtiden så ..

Grejen är den att du gradar och arbetar med "råmaterialet" och renderar ut en komprimerad film ifrån ditt program (Sony, Adobe Premier, whatever). Att komprimera och sen börja arbeta med filerna är helt poänglöst typ.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Grejen är den att du gradar och arbetar med "råmaterialet" och renderar ut en komprimerad film ifrån ditt program (Sony, Adobe Premier, whatever). Att komprimera och sen börja arbeta med filerna är helt poänglöst typ.

Jo men det förstår jag, har fotat en del i RAW, men det jag mest undrar på är ifall man är fast vid dessa filstorlekar vid filmande/redigerande i Prores m.m. Jag tänker på hur de konverterar ner filmer som man kan hitta på nätets mörkaste avkrokar som är ca 1gb och ändå ok kvalité på 2h.. Förstår att de är hårt komprimerade och inte samma kvalité som okomprimerad, men skulle gärna få lite mer lätthanterliga filstorlekar än 1gb á 4 min film.. Men får forska vidare

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Jag tänkte på att du skrev att du kunde få ner dom till 50mb och 'fina' filmer till 150mb.. Men annars får jag köra på detta, dock blir kvalitén inte knivskarp med objektivet jag använder nu men i framtiden så ..

ahh, nej inte mb utan mbit dvs sämre kvalitet. Filerna kommer fortfarande vara stabila.
Jag renderade precis ut en 7 minuter lång film i 30-40mbit. Det blev strax över 1Gb.
Samma film i finare kvalitet dvs 100-150mbit skulle blivit ca 5Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

ahh, nej inte mb utan mbit dvs sämre kvalitet. Filerna kommer fortfarande vara stabila.
Jag renderade precis ut en 7 minuter lång film i 30-40mbit. Det blev strax över 1Gb.
Samma film i finare kvalitet dvs 100-150mbit skulle blivit ca 5Gb.

Ah, okej! Då hänger jag med! Är inte inne i de tekniska termerna ännu!

Mvh

Permalänk
Medlem

Så kan det gå, termerna kommer med tiden.
För övrigt har jag sålt av ett knippe gamla objektiv men gjorde en liten review innan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förstå om Atomos Shogun fungerar med Prores och Raw (2K + 4K) med 120 fps och Canon C500?

Jag som precis hade bestämt mig och råkade öppna en F5 vs. C500

Och allt glas jag har är ju EF samt att allt bra glas finns i både PL och EF (och PL funkar på EF)..

Suck.. Hoppas en Mk2 kommer av C500 precis lagom tills jag har fått råd (2017)

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du tycker inte att du tar i lite väl mycket nu?

BTW, Gissa vem av oss i tråden som licensierat lite Blackmagic Prores av en Frans Bulldog som nu ska vara med i en amerikansk reklamfilm?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du tycker inte att du tar i lite väl mycket nu?

BTW, Gissa vem av oss i tråden som licensierat lite Blackmagic Prores av en Frans Bulldog som nu ska vara med i en amerikansk reklamfilm?

http://forumbilder.se/DEUKM/gladastekrut.jpg

Men fan vad kul Då ska jag filma min fralla (min hund alltså) lite mer.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Boys! Behöver lite synpunkter, om ni orkar. Nu har jag filmat, snabbklippt och snabbgradat videon jag surrat om. Något åt detta hållet kommer det att bli, har skickat den på "korr" till bandet så det lär bli lite ändringar. Jag är medveten om att vissa klipp hoppar lite (var trött och fattade inte att jag delat upp klippen i Premiere. Glömde att reframa vissa). Hoppas ni har lite tid att tycka till.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du tycker inte att du tar i lite väl mycket nu?

BTW, Gissa vem av oss i tråden som licensierat lite Blackmagic Prores av en Frans Bulldog som nu ska vara med i en amerikansk reklamfilm?

http://forumbilder.se/DEUKM/gladastekrut.jpg

Geez, grattis! Detta var riktigt kul nyheter!

Jo, jag tar i som fan. Detta är för att skapa mig själv en morot att komma igång med egna produktioner. Att arbeta efter andras idéer går utmärkt men mina egna idéer står still. Därför måste jag hitta något fulländat så jag kan jobba mig dit. Sen att det råkar vara ett monster på menyn är väl en annan femma. Jag hinner förmodligen komma tillbaka till verkligheten innan jag ens nått mitt mål.

Det är eg. sinnessjukt att man sitter och klurar på F5/F55/C500/Epic... framförallt när man inte ens befinner sig i samma stad som dessa

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Boys! Behöver lite synpunkter, om ni orkar. Nu har jag filmat, snabbklippt och snabbgradat videon jag surrat om. Något åt detta hållet kommer det att bli, har skickat den på "korr" till bandet så det lär bli lite ändringar. Jag är medveten om att vissa klipp hoppar lite (var trött och fattade inte att jag delat upp klippen i Premiere. Glömde att reframa vissa). Hoppas ni har lite tid att tycka till.

https://www.youtube.com/watch?v=ilzSa0zadzM&feature=youtu.be

Tycker det ser väldigt fint ut. Graden är snygg och jag tycker foto, ljus, komposition osv är jäkligt proffsigt.

Ska jag tycka nånting så är det precis som du säger några klipp speciellt i första halvan som känns hoppiga.
Och i första vändan när han sjunger själv i det andra rummet blir det lite för länge som den slidar av och an. Jag hade kanske testa med nån klippbild, kanske till barnet eller nåt för att bryta av. Blir det inte bar är det ju bara att ändra tillbaka igen för nu är det verkligen detaljnivå.

Over all, sjukt snyggt och jag blir sugen på att dra ut och filma pronto.
Säg till nästa gång så får du en kamera till

Permalänk
Medlem

Visst ska man ha mål,men också delmål tex Kini mini eller F3

Permalänk
Medlem

Hej,

Kul läsa i denna tråden då man verkligen får inspiration fortsätta kämpa på med filmandet, gjorde klart min första film igår och tyckte den blev ok och sen ser man era filmer och då märker man att man har en bit kvar, haha

Men superkul med reklamsaken nisse, imponerad av din video robert och kul att du verkligen går efter dina mål holck!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tycker det ser väldigt fint ut. Graden är snygg och jag tycker foto, ljus, komposition osv är jäkligt proffsigt.

Ska jag tycka nånting så är det precis som du säger några klipp speciellt i första halvan som känns hoppiga.
Och i första vändan när han sjunger själv i det andra rummet blir det lite för länge som den slidar av och an. Jag hade kanske testa med nån klippbild, kanske till barnet eller nåt för att bryta av. Blir det inte bar är det ju bara att ändra tillbaka igen för nu är det verkligen detaljnivå.

Over all, sjukt snyggt och jag blir sugen på att dra ut och filma pronto.
Säg till nästa gång så får du en kamera till

Tackar M!
Jag har ändrat lite nu. Lagt till ett klipp i första versen, där han är i källaren. Dock är även det ett klipp från källaren fast det är som det i början med skuggan. Denna gång sätter han sig ned. Vet inte om det blir för enformigt. Tyvärr så har jag för lite bilder på barnet, han blev snabbt otålig

Fan att man bor så långt upp i norr, annars hade det varit kul med ett projekt ihop.
Nu fick jag sms om att min Glidecam kommit. Julen är räddad

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Visst ska man ha mål,men också delmål tex Kini mini eller F3

Kini Mini?

F3:an fanns det väl anledningar till att jag yrade om häromdagen, det vi kallar delmål.. Men ett delmål kan även vara t.ex en ny monitor eller något annat roligt.

Skrivet av Al7ie:

Hej,

Kul läsa i denna tråden då man verkligen får inspiration fortsätta kämpa på med filmandet, gjorde klart min första film igår och tyckte den blev ok och sen ser man era filmer och då märker man att man har en bit kvar, haha

Men superkul med reklamsaken nisse, imponerad av din video robert och kul att du verkligen går efter dina mål holck!

Mvh

Man ska inspirera varandra. Att konkurrera med varandra är bara skräp. Man ska lära sig och ta till sig och inte vara rädd att fråga. Jag är lite av naturen att jag vill inte vara bättre än utrustningen så därför lägger jag tokstora mål

Men, ska väl helst ha något att göra före det

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Haha, jag känner igen mig i det där med utrustningen, köper alltid bättre saker än vad jag kan just för att växa, tjejen blir galen på mig och bara 'köp skit och träna med' .. Njaa säger jag då

Mvh

Permalänk

Har en liten fundering. Nu när jag får min Glidecam så kanske det är läge att skaffa ett lite lättare objektiv. Antar att man inte har nytta av bländare 1.7 som jag har nu, det lär ju vara helt omöjligt att hålla fokusen när man rushar omkring. Så min tanke är att skaffa ett objektiv som är skarpt som attan men kanske inte har så liten bländare, det bör ju hålla priset nere (pengarna börjar sina).

Har ni något bra tips angående detta? Vill helst ha ett med Canon-fattning (säger man så?). Har ingen lust att ta lös SpeedBoostern varje gång jag ska "flyga".

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Har en liten fundering. Nu när jag får min Glidecam så kanske det är läge att skaffa ett lite lättare objektiv. Antar att man inte har nytta av bländare 1.7 som jag har nu, det lär ju vara helt omöjligt att hålla fokusen när man rushar omkring. Så min tanke är att skaffa ett objektiv som är skarpt som attan men kanske inte har så liten bländare, det bör ju hålla priset nere (pengarna börjar sina).

Har ni något bra tips angående detta? Vill helst ha ett med Canon-fattning (säger man så?). Har ingen lust att ta lös SpeedBoostern varje gång jag ska "flyga".

Det du vill ha är tyngd. Ju tyngre, destu stabilare. Min Merlin jag precis sålde gick bättre med Rokinon 16mm + focal reducer än med en liten pannkaka.

Jag hade köpt Samyangs 10mm f/2.8 (T3.1) om jag var du ;). Med speedboostern får du en gemytlig flygbrännvidd vilket dina gugningar knappt kommer att avslöjas.

zoomar är skräp på steadicams då du måste balansera om lite om du zoomar

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Det du vill ha är tyngd. Ju tyngre, destu stabilare. Min Merlin jag precis sålde gick bättre med Rokinon 16mm + focal reducer än med en liten pannkaka.

Jag hade köpt Samyangs 10mm f/2.8 (T3.1) om jag var du ;). Med speedboostern får du en gemytlig flygbrännvidd vilket dina gugningar knappt kommer att avslöjas.

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0141/3722/products/Rokinon-1...

zoomar är skräp på steadicams då du måste balansera om lite om du zoomar

// A

Visst är det denna?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005364313/samyang-10...

Den där ser mumma ut. Den borde väl bli ett 21 mm på min kamera då?
Damn, det kostar att ha detta som hobby. Fem papp till som ska ut

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Visst är det denna?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005364313/samyang-10...

Den där ser mumma ut. Den borde väl bli ett 21 mm på min kamera då?
Damn, det kostar att ha detta som hobby. Fem papp till som ska ut

Köp cineversionen på ebay..

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=311184418111&alt=web

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sådär, efter en tidig julklapp från Dr.Holck så börjar min utrustning till min BMPCC ta sig något, nu väntar jag bara på det något större extrabatteriet som Robert länkade till för några veckor sedan.. Efter det får det nog bli något annat objektiv, och sen efter det så ... ... .. .. .. . .. . . Ja ni vet ju själva hur det är!

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Sådär, efter en tidig julklapp från Dr.Holck så börjar min utrustning till min BMPCC ta sig något, nu väntar jag bara på det något större extrabatteriet som Robert länkade till för några veckor sedan.. Efter det får det nog bli något annat objektiv, och sen efter det så ... ... .. .. .. . .. . . Ja ni vet ju själva hur det är!

God Jul!

http://forumbilder.se/DEUQS/bmpcc.jpg

Ser mycket trevligt ut och ja ett objektiv kan nog va på sin plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Sådär, efter en tidig julklapp från Dr.Holck så börjar min utrustning till min BMPCC ta sig något, nu väntar jag bara på det något större extrabatteriet som Robert länkade till för några veckor sedan.. Efter det får det nog bli något annat objektiv, och sen efter det så ... ... .. .. .. . .. . . Ja ni vet ju själva hur det är!

God Jul!

http://forumbilder.se/DEUQS/bmpcc.jpg

Nice. Du får ju plats med kameran där i också.

Du bör ha lite tyngre objektiv på än den där däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ja precis, objektiv (speedbooster??) står näst på tur, dock tryter ekonomin men om ni hittar något vettigt objektiv, säg på Ebay t.ex., får ni gärna hojta!

Är det objektiv med IS man ska sikta in sig på när det gäller nyköp eller hur känner ni?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ja precis, objektiv (speedbooster??) står näst på tur, dock tryter ekonomin men om ni hittar något vettigt objektiv, säg på Ebay t.ex., får ni gärna hojta!

Är det objektiv med IS man ska sikta in sig på när det gäller nyköp eller hur känner ni?

Mvh

10mm och speedbooster blir perfekt för denna på steady. Jag körde mycket 5D med 14mm/2.8 på den. Blev skitbra. Körde runt 20mm med 16-35/2.8. Så, 20mm blir fint.

Jag har ett par testfilmer med 16mm och speedbooster på min tub. Denna focal reducer är svinbillig. 10mm jag referear till är cineobjektivet jag länkade till längre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem