Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tjusigt!
Vet inte om den är bra, har inte hunnit testa ännu. Blir nog först på måndag.

Jag har inte köpt den. Mest ett tips

Finns fler modeller av olika slag som ligger betydligt lägre i pris men denna var riktigt fin.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Får se när det hinns med en premiär, har ju mitt "nya" objektiv också.
Idag hade jag detta på schemat, snart dags för fyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Får se när det hinns med en premiär, har ju mitt "nya" objektiv också.
Idag hade jag detta på schemat, snart dags för fyllan

https://www.youtube.com/watch?v=Qm7mMoQNk3I

Är det färsköl du brygger? Ser gemytligt ut. Var köpte du kittet?

Pgw? Där köper jag mina vinprylar.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Är det färsköl du brygger? Ser gemytligt ut. Var köpte du kittet?

Pgw? Där köper jag mina vinprylar.

// A

Det är en India Pale Ale så lite grumligt ja
Köpte detta, http://www.koksbryggeriet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är en India Pale Ale så lite grumligt ja
Köpte detta, http://www.koksbryggeriet.se

Lätt värt. Ska den ligga buteljerad och efterjäsa något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Lätt värt. Ska den ligga buteljerad och efterjäsa något?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja två veckor till sen är det klart.

Permalänk
Medlem

En bild på min BMPCC (köpt av Dr.Tuta) med Merlin Steadiecam (Köpt av Dr.Holck) och Kina-batteriet (med kringutrustning) som Robert länkade för någon månad sedan. Men fan, är det ingen som kan tipsa om ett bra och billigt objektiv (gärna begagnat och billigt), känner att det är svagaste länken just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

En bild på min BMPCC (köpt av Dr.Tuta) med Merlin Steadiecam (Köpt av Dr.Holck) och Kina-batteriet (med kringutrustning) som Robert länkade för någon månad sedan. Men fan, är det ingen som kan tipsa om ett bra och billigt objektiv (gärna begagnat och billigt), känner att det är svagaste länken just nu!

http://forumbilder.se/EA2MJ/bmpcc-batteri.jpg

Snyggt,
Antingen Sigma 19/2.8 eller så köper du denna och säljer kamerahuset och zoom objektivet, med lite flyt går du nästan jämt upp.
Det lilla objektivet du får kvar är trevligt, billigt och typ det minsta som finns så man har alltid användning för det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938423

Permalänk
Medlem

2 bilder till med en kamouflerad kusin på!

Permalänk
Medlem

Coolt. Brukade hålla under med bägge händerna då jag roterade hela med andra handen, alt höll fast så den inte roterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ed918

Sådant inkl ndfilter för 3900:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej och tack för input. Efter att jag kunde montera batteriet på kameran fick jag ordning på viktfördelningen till slut, var nog lite för lätt innan. Ja precis använder båda händer, där ena handen roterar med hjälp av "Z-ringen" under plattan ..

Ang. objektiv vad tror ni om detta objektivet?: Panasonic Leica Lumix DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8

Eller blir det för mycket 'inzoomat' till våra kameror?

En till fråga, gör denna adapter att man kan använda nikons objektiv: http://www.ebay.com/itm/Nikon-S-lens-to-Micro-4-3-M4-3-GF1-G1...

Mvh

Permalänk
Medlem

Imo är 45 lite mycket. Då är det mycket billigare med ett 50mm från minolta, yashica, Konica mfl.
tycker de jag länkade till är smartare.

Den adaptern gör att du kan använda Nikon S objektiv. Vad för Nikon objektiv har du?

Permalänk
Medlem

Ja helst skulle jag gå på gf3an du tipsade om men kan just nu inte ligga ute med de pengarna och riskera att inte bli av med kameran.. Har en D90 så har 50mm och 35mm 1.8 och ett 18-70mm 3.5-4.5..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ja helst skulle jag gå på gf3an du tipsade om men kan just nu inte ligga ute med de pengarna och riskera att inte bli av med kameran.. Har en D90 så har 50mm och 35mm 1.8 och ett 18-70mm 3.5-4.5..

Mvh

Då är det tex denna du ska ha,
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-to-Olympus-Panasonic-mFT-Micr...
Förutsatt att du har bländarring på objektivet. annars måste du ha en annan men de är inte nåde dyra. jag har en Nikon till Canon med bländarstyrning som kosta typ 100 spänn.

den där 35/1.8 blir nog fin den.

Permalänk
Medlem

Ok kanon! Men är detta något att satsa på eller ska jag hellre spara de pengarna och lägga på objektiv istället?

Vad blir 35mm på BMPCC'n sen? (fortfarande inte lärt mig )

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ok kanon! Men är detta något att satsa på eller ska jag hellre spara de pengarna och lägga på objektiv istället?

Vad blir 35mm på BMPCC'n sen? (fortfarande inte lärt mig )

Mvh

En cropfaktor på nästan 3 gentemot FF. Så dryga 100mm.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett för steadicammen bör du inte överskrida 25-30mm (35mm FF fov equiv). Annars finns risk att när de gungar lite syns det mycket...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=micro15lock <-- billigt...
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10mmCa <-- med adapter.
Den sista kan du köpa en $99 focal reducer.

Finns lite fler pannkakor och annat..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Här är 16mm + $99 focalreducer. (Motsv. ca 35mm)

Min rigg är smulan större och kräver typ 2-3kg för att ens kunna bli stabil.
Det var typ storm ute så de gungade lite vilket du kan se i videon...

Min är som den ovan (inte jag på bilden).

Körde mattebox + wireless follow focus, rails osv för att få upp vikten.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Tjena!
Det slutade med att jag beställde en Switronix Pocketbase.
Gjorde ett test med den idag. Jag fick ut två och en halv timmes inspelningstid med denna (körde en Timelapse).
Helt ok tycker jag, med tanke på att jag har SpeedBoostern och IS på objektivet.
I övrigt är jag inte särskilt imponerad av denna lösning. Den känns inte riktigt genomtänkt och ser riktigt ful ut.
Bara en sån sak att loggan på framsidan är påklistrad lite sned Det gör mig galen.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Tjena!
Det slutade med att jag beställde en Switronix Pocketbase.
Gjorde ett test med den idag. Jag fick ut två och en halv timmes inspelningstid med denna (körde en Timelapse).
Helt ok tycker jag, med tanke på att jag har SpeedBoostern och IS på objektivet.
I övrigt är jag inte särskilt imponerad av denna lösning. Den känns inte riktigt genomtänkt och ser riktigt ful ut.
Bara en sån sak att loggan på framsidan är påklistrad lite sned Det gör mig galen.

Haha, ja. Jag kör med lösa batterier jag. Kör nästan alltid 220V. När jag kör den på steadicam kör jag inte så länge att jag inte tar en paus och då kan man passa på att skifta ut. Dock är jag intresserad av allt som innebär viktökning för kameran. Jag måste ha en vikt på MINST 3kg för att kunna flyga runt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Batterier är tunga så ett V-mount är nog inte så dumt om du vill ha vikt

Själv provkör jag min indiska rigg idag, rullar på fint.
Kommer nog en review i natt om jag hinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Batterier är tunga så ett V-mount är nog inte så dumt om du vill ha vikt

Själv provkör jag min indiska rigg idag, rullar på fint.
Kommer nog en review i natt om jag hinner.

Jag har en AB jag kan häkta på vid behov men jag kör den oftast om det är en riktigt tung kamera för att få motvikt (kör den där nere med skärm).

Mattebox, 16mm T2.2, adapter, cage, bmpcc, rails, follow focus = bra vikt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Till BMCC hade jag en preset för att göra Raw till att se ut som Prores i Adobe Camera Raw, vilket är vettigt eftersom man då får 2.5K men med prores filer utan att ha Resolve.

Den funka inge bra med BMPC4K plus att den kör ju full upplösning i Prores i alla fall.
Det plus att Premiere nu klarar att importera Raw gör det hela relativt omständligt.

Men, VisonColor har släppt en kameraprofil till ACR för BMD Raw till Log.
Mycket intressant.
Jo man måste låta datorn stå och tugga om man inte har värsta besten som kan redigera RAW via AE med Dynamic Link (vilket man då kunnat enda sedan CS5).
Men det man får ut av det hela är ACR massiva panel och verktyg, highlight recovery, filllight osv PLUS dess överlägsna Debayer.
Därefter har man en fil som beter sig precis som prores vad gäller kamerprofilen i Filmconvert, LUTs osv.

Här är ett snabbtest med samma grade i Filmconvert.

Nästa är Raw men med ett litet lyft i ACR.

Detta kom till pass tidigare idag då jag filmade prores för fullt.
Skulle ha ett klipp på en staty med solen precis bakom och förstod att det skulle bli galet svårt att exponera.
Bytte till Raw och kunde få tillbaka nästan hela himlen.

Permalänk
Medlem

Raw är en räddare i nöden - helt klart. Vissa exponeringar är omöjliga om man inte har ljus med sig ... eller raw

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tänkte bara kolla med er om det är någon som har erfarenhet av kameran i sig.. Är lite smått sugen på köpa det kitt med 2 objektiv och kamerahus och sen använda båda objektiven på min BMPCC och sen spara själva huset som en backup till min Nikon D90 jag fotar med.. Har läst lite om kameran och den verkar vara prisvärd!

Mvh

Skrivet av Nisse-Tuta:

Snyggt,
Antingen Sigma 19/2.8 eller så köper du denna och säljer kamerahuset och zoom objektivet, med lite flyt går du nästan jämt upp.
Det lilla objektivet du får kvar är trevligt, billigt och typ det minsta som finns så man har alltid användning för det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938423

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej igen!

Tänkte bara kolla med er om det är någon som har erfarenhet av kameran i sig.. Är lite smått sugen på köpa det kitt med 2 objektiv och kamerahus och sen använda båda objektiven på min BMPCC och sen spara själva huset som en backup till min Nikon D90 jag fotar med.. Har läst lite om kameran och den verkar vara prisvärd!

Mvh

Du menar GF3?
Den är reko, funkar som en kompaktkamera typ men med stor sensor. Tror den går att hacka också för lite experimenterande med bitrate osv.
Inte någon superkamera men klockren som backup och om du endå bara vill åt objektiven så är det ett bra köp imo.

Permalänk
Medlem

Ja precis, ska se om mina föräldrar kanske köper en och jag köper 14mm objektivet för en 500:- av dom, annars är jag sugen på köpa hela kameran så har jag ju 2 objektiv och en backupkamera som sagt!

Tror ni Tele-objektivet som följer med kan vara något att använda sig av?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ja precis, ska se om mina föräldrar kanske köper en och jag köper 14mm objektivet för en 500:- av dom, annars är jag sugen på köpa hela kameran så har jag ju 2 objektiv och en backupkamera som sagt!

Tror ni Tele-objektivet som följer med kan vara något att använda sig av?

Mvh

Det funkar, tänk typ kit zoom på din Nikon. Sen har det ju stabilisering.

Kolla test bilderna vid 01:26 i denna, det är med det objektivet, Cheap and Compact Tripod/Rig/Stabilization for th…: http://youtu.be/VgvTFbbWL5w

Det där i början är med 14/2.5.