Copyswede-avgiften orsakar förvirring i hemelektronikbranschen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Jaså vad har man på film disken då ? "Bara gratis material" eller ?

Näe. Jag jar iaf köpt material på mina diskar. Men något privatkopierat material har jag inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Avgiften är inte till för att täcka backuper. Tanken om en privatkopieringsavgift kom till för länge sedan när kasettbanden gjorde entré och då kopierades det mer mellan personer och väldigt mycket mindre för backup. Även VHSband och CDskivor användes ganska flitigt för att dela med sig av inköpt material till nära och kära. Så avgiften för dessa medialagringstyper tycker jag är rätt befogad. Det handlade alltså om att ersätta reella inkomstförluster.

Nu går det ju inte riktigt till på samma sätt längre. Vi konsumerar media på ett helt annat sätt och jag vill påstå att förlusterna vid privatkopiering drasktiskt har minskat. Lagen är förlegad och jag vill påstå att den används direkt felaktigt i dagsläget. Idag används den som du säger för att avgiftsbelägga backupsystem, och allt möjligt annat som inte bör vara avgiftsbelagt.

Precis, det var därför jag inte förstod.

I dagsläget laddar man ner en mp3-fil (om man inte streamar). Att säga att man delar med sig av sitt xbox/ps/dator/telefon/surfplatta enbart för att andra ska få lyssna på den mp3-filen är ju bara konstigt. Förr kanske man gav bort en CD-skiva med musik, men vem f*n ger bort en mobil eller an 2TB hårddisk?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Som med alla lagar så går det alltid att kringgå eller utnyttja, något som Copyswede gör. Vad är det som gör att "vi" inte kan göra samma sak?

Om jag nu PIRATkopierar t.ex ett album av abba, som sedan PRIVATkopieras till min pappa, så handhåller han en "laglig" kopia av albumet genom att den var PRIVATkopierad från mig? Då avgift redan tagits ut för "ev. förluster"?
Eller är det bara jag som har funderat såhär?

EDIT: Jag i frågan har illegalt laddat ner, men kopian som blev "PRIVATkopierad" måste då vara laglig?

Permalänk
Medlem

Tycker bara att det är lite roligt att det är för privatkopiering men på alla skivor på både film/musik jag sett så får man inte kopiera dom alls.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att vi har 2 olika lagar som beskriver vad datorer är ägnade för.

Den ena lagen säger att datorer är ägnade för att ta emot TV-utsändningar.
Den andra säger att datorer är ägnade för att privatkopiera.

Har vi några andra lagar som beskriver en tredje funktion en dator är ägnad för? hoho

Permalänk

Jag förstår inte, varför skall man betala en avgift för privata kopior? Anses det vara en förlorad försäljning? Men man har ju redan köpt produkten en gång - och skall det vara på detta viset så skall all kopieringsskydd tas bort. Hur kan detta vara lagligt? Borde det inte vara mer rabalder?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hjälpsam

Datorer är avsedda för huvudsakligen Privatkopiering - Copyswede
Datorer är avsedda för huvudsakligen TV-tittande - Sveriges Radio och TV Tjänst i Kiruna

Max en kan ha rätt!

Celebrity Battle please...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Som med alla lagar så går det alltid att kringgå eller utnyttja, något som Copyswede gör. Vad är det som gör att "vi" inte kan göra samma sak?

Om jag nu PIRATkopierar t.ex ett album av abba, som sedan PRIVATkopieras till min pappa, så handhåller han en "laglig" kopia av albumet genom att den var PRIVATkopierad från mig? Då avgift redan tagits ut för "ev. förluster"?
Eller är det bara jag som har funderat såhär?

EDIT: Jag i frågan har illegalt laddat ner, men kopian som blev "PRIVATkopierad" måste då vara laglig?

Nä eftersom du inte köpte skivan i första hand så har du heller ingen laglig rätt att "privatkopiera" den.

Så tolkar jag det som iaf. Du förmedlar med andra ord bara piratkopierat material isf. Skulle jag tro.

Permalänk

Erkännande: Jag tankar för fullt nu, har helt svängt om från att anstränga mig att stödja streaming och andra vettiga tjänster (vilket vi faktiskt indirekt kan tacka piraterna för att vi har). Först kom Radiotjänst med sin vansinniga tolkning av "sändningsmottagare" och nudå Copyswedes #%%¤#*$ övergrepp. När de använder dessa maffiametoder där man fullständigt skiter i juridiska bundna definitioner, moral och etik anser jag att spelplanen nu är öppen för mig att återgå till att tanka ner olagligt igen. Jag tror faktiskt att jag inte är ensam heller. Snacka om att de skjuter sig själva i foten...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är mycket ologiskt att jag betalar mer till Copyswede för två 120 GB SSD jag vill köra i RAID0 än vad jag betalar för en 4TB hårddisk jag ska använda för privatkopiering. Det här är en avgift som måste avskaffas. Snart måste vi betala Copyswede för att vi lyssnar på Spotify.

EDIT: Eller varför inte en avgift på RAM. All musik och film måste privatkopieras dit.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Visst bör man skilja på privat -och piratkopiering, men privatkopiering på Kasettbandens tid är mycket likt dagens piratkopiering.
Du sparar en kopia på något du inte äger, vilket i båda fallen oftast var för eget bruk. Idag kan du dela filerna vidare och då kunde du låna ut kasettbandet som du kopierat till.

Att kopiera en CD skiva man redan lagligt äger in på sin egna mp3 eller telefon för eget bruk är enligt mig helt berättigad utnyttjande av det material du betalat för. Att kräva avgift på något sånt är ju som att ta betalt två gånger för samma material.

Så kan förstå att folk jämför detta med piratkopiering och borde nästan heta piratkopieringsavgift istället.
Sedan att dom redan etablerade stora skivbolagen och filmbolagen får ut stora summor pengar medan indieartister och spel/mjukvaruföretag samt bildkonstnärer inte får ut en enda krona är ju helt sjukt.

Sumpa avgiften och satsa på att göra vettiga tjänster som gör folk villiga att betala för innehållet istället om dom vill ha in pengarna, när det är enklare att olagligt ladda ner en låt än att lagligt göra det så är något helt fel.
Spotify är (åter igen) ett praktexempel på lyckad modell.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk

Precis, om det nu är för privatkopiering, alltså backuper på material du redan äger, kan det ju knappast ha att göra med förlorade inkomster. Då man faktiskt redan köpt produkten och förmodligen inte har planer att köpa en till. Jag kan då inte annat än se det vara en kompensation för förlorade inkomster från piratkopiering och inte sådant man redan betalat... och alltså förblir en omskrivelse för att få det att låta bra.

Det är lite som att få parkeringsböter när man går till jobbet. Eller spritskatt på nappflaskor.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Nä eftersom du inte köpte skivan i första hand så har du heller ingen laglig rätt att "privatkopiera" den.

Så tolkar jag det som iaf. Du förmedlar med andra ord bara piratkopierat material isf. Skulle jag tro.

Mycket möjligt, men vart är beviset att materialets ursprung är från en illegal källa? Kan också vara så att jag PRIVATkopierade mitt album, och sedan har cdn gått sönder och kastad, vilket är inte helt omöjligt att en "Svensson" skulle göra.

Och med tanke på att allt är kopieringsskyddat och står klart och tydligt oftast på svenska också "Får ej kopieras, copyrights, olagligt olagligt!!!"
Så kan man ändå inte utnyttja lagen förutom på kanske min Iron maiden CD från 2002 som skydd ej finns på.

Dessa lagar är föråldrade minst sagt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Mycket möjligt, men vart är beviset att materialets ursprung är från en illegal källa? Kan också vara så att jag PRIVATkopierade mitt album, och sedan har cdn gått sönder och kastad, vilket är inte helt omöjligt att en "Svensson" skulle göra.

Och med tanke på att allt är kopieringsskyddat och står klart och tydligt oftast på svenska också "Får ej kopieras, copyrights, olagligt olagligt!!!"
Så kan man ändå inte utnyttja lagen förutom på kanske min Iron maiden CD från 2002 som skydd ej finns på.

Dessa lagar är föråldrade minst sagt.

Hehe ja det är sant. *EDIT*: Bevisningen är ju om det går att spåra din IP till en logg med nedladdningen. *EDITnr2*: OM det nu va en nedladdning.

Med tanke på att man får privatkopiera till nära släkt och vänner... Hur funkar det med att privatkopiera privatkopierat material?
Låt säga att min pappa köper en CD-skiva som han privatkopierar till min bror och jag sedan privatkopierar den av honom? hmmm

Ja det är helt otroligt att vi har lagar som den här. Men samtidigt kan man ju tänka på vilka lagar man hört de har kvar i USA... Om det nu är sant hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har gjort lite research bland några kända artister och författare, dessa har INTE fått någon ersättning av CopySwede. Så copyswede är helt klart en bluff.

Om jag har fattat det hela rätt, så är ersättning från CS ingen självklarhet, bara för att man är artist eller författare. Tror inte att CS sitter och (som ex) säger - nu har vi 48 963st Artister i landet, splita pengarna till dom.

Artisten eller författaren(s "hjälpreda) måste ansöka om ersättning från CS.

Hur som helst så är detta skitet en gammal förlegad sak,kassettersättningslagen Bara namnet visar hur föråldrad det är!

Helt sjukt är det. Eller kanske rätta ordet är sinnessjukt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Att kopiera en CD skiva man redan lagligt äger in på sin egna mp3 eller telefon för eget bruk är enligt mig helt berättigad utnyttjande av det material du betalat för. Att kräva avgift på något sånt är ju som att ta betalt två gånger för samma material.

Nej men du missar poängen. Du köper ju en 120GB SSD för att kopiera över musik och ge den till din polare. Precis som det alltid har gått till sedan man kopierade kassetter.

Hohohoho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Jag förstår inte, varför skall man betala en avgift för privata kopior? Anses det vara en förlorad försäljning? Men man har ju redan köpt produkten en gång - och skall det vara på detta viset så skall all kopieringsskydd tas bort. Hur kan detta vara lagligt? Borde det inte vara mer rabalder?

Det är helt enkelt så att du inte äger det intellektuella verket. Privatkopieringen är där för att lagstiftaren inte kan hindra den, då har man valt att ta ut en avgift istället som kompensation för de verk du kopierar. Märk väl här att det inte enbart handlar om de verk som du delar med dig till din familj, närmsta kompisar och litet slutet sällskap, utan också dina egna backupper.

Upphovsrättsinnehavaren förlorar ersättning på att du gör en kopia även för eget bruk istället för att köpa verket ännu en gång.
Din rätt att göra egna kopior är alltså beroende av "kassettersättningen". Detta är också lagstiftat genom EU vilket betyder att Sverige inte kan ta bort avgiften på eget bevåg. Men det är inte bara EU som stoppar utan även internationella avtal som binder länder att respektera andra länders upphovsrätt.

Edit: Detta blir ännu tydligare om man läser upphovsrätten som ge upphovsmannen ensamrätt att mångfaldiga sina verk, och det du gör när du kopierar för eget bruk är just att mångfaldiga ett verk. Privatkopierings lagen är ett undantag mot denna regel och möjliggör att du faktiskt helt lagligt kan göra dina egna kopior hemma.

Edit igen: Man bör också ha i åtanke att just Copyswede är en organisation för upphovsmän, det betyder att deras intresse är att öka avgiften så mycket det bara går, inget annat.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Piratkopierat material kanske, inte privatkopierat.

Precis vilket de flesta som köper stora hårddiskar har så.. Så denna avgift är mer eller mindre ligit för att täcka upp piratkopiering även om man använder kryphållet privatkopiering som täckmantel.

Men så länge det piratkopieras som de gör idag så har troligtvis 95% av de som är emot denna avgift inget att gnälla över. De flesta som inte piratkopierar bryr sig inte / vet inte om att den finns.

Jag är inte för den iom att det är inprincip kollektiv bestraffning men jag förstår varför den finns. Hur många tror du har 10TB utrymme och har inte piratkopierat material på detta ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

tycker det e hur löjligt som helst .. detta är en PIRATKOPIERINGS straff skatt inte PRIVAT som dom säger att det är ... tvivlar Mycket starkt att bolagen förlorar pengar på PRIVATKOPIERING.. sedan går ju pengarna till fel personer om det nu är så att det skall gå till uphovsrättsinnehavarna .. och att det skall vara straffskatt på konsoller e ju ett skämt man har inga kopierade filer på en konsoll .. lr iaf ytterst få.. innehåller enbart köpt materiel direkt via en tjänst på konsollen och inte kopierat dit...

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Man kan inte få tillbaka avgiften när HDD:n går sönder. Jag har kollat med CopySwede. Lägg avgiften på orginalet söm köps i butik.

Permalänk
Medlem

Hm, tycker de stora kedjorna borde stoppa ned foten tillsammans.

I mitt tycke så blir det här snedvrid konkurrens, då Tyskimport t ex blir multum attraktivare pga straffskalan för att du har ett jäkla intresse utav att expandera ditt eget utrymme för t ex backuper på bl a egna bilder.

Nää, jag ska då importera varenda vara som finns på deras lista. De här banditerna ska inte ha en spänn.

Permalänk
Medlem

Observera, nedanstående är ännu inte lagstadgat.

Jag skall börja ta ut en avgift av alla som har en toalett i sitt hushåll, vattenburet avlopp eller mulltoa, jag skiter i vilket. Ni använder hjälpmedlet sittandes, när ni lämnar ifrån er avträde efter att ni ätit mat ni köpt för eget bruk.

Sen, för varje tusenlapp jag får in, så skall jag skicka fem kronor till er lokala djuruppfödare/potatisbonde. Åker ni på semester, så ombeds ni fylla i vart ni ska, samt hur länge ni blir borta, så jag kan debitera er för detta, samt dela ut pengar till den gård som eventuellt sålt maten ni köpt, är producerad hos.

Wow, skitsnack.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Shockwave:

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Inte backup denna finns för utan privatkopiering, alltså du köper en skiva, kopierar den och ger till en polare i present eller liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

Detta är också lagstiftat genom EU vilket betyder att Sverige inte kan ta bort avgiften på eget bevåg. Men det är inte bara EU som stoppar utan även internationella avtal som binder länder att respektera andra länders upphovsrätt.

Inte riktigt. Varje EU-medlemsland får på egen hand bestämma om privatkopiering ska tillåtas eller ej. OM privatkopiering tillåts, så skall en avgift tas ut.

Det går alltså alldeles utmärkt att förbjuda privatkopiering i Sverige, det gäller bara att övertyga politikerna om det. Och för att lyckas med det måste lobbyverksamheten först bekämpas, och det är inte helt lätt. Eller rättare sagt, "folkets" lobbyverksamhet måste överskugga upphovsmansföreträdarnas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Copyswede måste va genier!

" trots att Copyswede beslutat att även dessa produkter ska vara avgiftspliktiga."

Måste vara den bästa affärs iden någonsin, själv kunna välja vilka produkter från andra företag som tvingas betala skatt till dig!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Jävla stenålders-människor som sitter och yrkar med dessa satans dumheter. Blir ursinnig att det överhuvudtaget får hålla på som det gör..

Faktum är att ersättningen för alla privatkopieringar som tydligen görs inte verkar gå så duktigt till dem som får förlorade "intäkter", utan till storfräsarna/bolagen i USA. (Hört enligt ryktet, så har ej någon källa på detta).

Finns info på copyswdes hemsida om hur pengarna fördelas, bara att gå in och titta

http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af

Skrivet av Shockwave:

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Upphovsmännen äger rätten till exemplarframställning av sina verk, pengarna är en ersättning för ett undantag från den rätten.

Skrivet av anon4992:

Fortsätt att rapportera, det här eländet måste ju vara på väg mot sin undergång. Inrikes straffskatt 2013 på elektronik för att göra PRIVATkopiering laglig..kom igen. Så galet och snedvridet, en gammal lag gör att vi får betala mer för produkterna, samtidigt som återförsäljarna tjänar mindre, så att maffian Copyswede ska kunna dela ut pengar till svenska artister? Samtidigt så PRIVATkopierar ingen, och streamingtjänsterna blir bara fler och fler, dvs vi lagrar mindre och mindre, iaf av PRIVATkopierat material.
Hur går det ihop? Det här borde ha dött samtidigt som napster.

edit: Ja just det, allt är ju kopieringsskyddat också, så jag kan inte ens använda min lagliga rätt. Tack!

Jag privatkopierar, de flesta av mina vänner privatkopierar...inte speciellt mycket och ofta, men det händer då och då

Skrivet av OldComputer:

Har gjort lite research bland några kända artister och författare, dessa har INTE fått någon ersättning av CopySwede. Så copyswede är helt klart en bluff.

De har antagligen fått pengar från STIM/SAMI eller liknande, majoriteten av pengarna delas ut till copyswedes medlemsorganisationer för vidare fördelning. Tittar man närmare på redovisningen av pengarna därifrån så brukar det finnas poster med från copyswede.

Skrivet av Clint Eastwood:

Erkännande: Jag tankar för fullt nu, har helt svängt om från att anstränga mig att stödja streaming och andra vettiga tjänster (vilket vi faktiskt indirekt kan tacka piraterna för att vi har). Först kom Radiotjänst med sin vansinniga tolkning av "sändningsmottagare" och nudå Copyswedes #%%¤#*$ övergrepp. När de använder dessa maffiametoder där man fullständigt skiter i juridiska bundna definitioner, moral och etik anser jag att spelplanen nu är öppen för mig att återgå till att tanka ner olagligt igen. Jag tror faktiskt att jag inte är ensam heller. Snacka om att de skjuter sig själva i foten...

Juridiskt bundna definitioner? Antar att du syftar på något, vore intressant att veta vad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte backup denna finns för utan privatkopiering, alltså du köper en skiva, kopierar den och ger till en polare i present eller liknande..

Jo, men vem fan ger ett helt xBox till någon när man bara vill ge någon en låt? Ser ingen mening med att detta ska täcka lagringsenheter som inte är CD/DVD/BluRay-skivor eller möjligtvis USB-minnen, ingen ger ju en 2TB hårddisk eller en 256GB SSD när man ger bort musik.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

tycker det e hur löjligt som helst .. detta är en PIRATKOPIERINGS straff skatt inte PRIVAT som dom säger att det är ... tvivlar Mycket starkt att bolagen förlorar pengar på PRIVATKOPIERING.. sedan går ju pengarna till fel personer om det nu är så att det skall gå till uphovsrättsinnehavarna .. och att det skall vara straffskatt på konsoller e ju ett skämt man har inga kopierade filer på en konsoll .. lr iaf ytterst få.. innehåller enbart köpt materiel direkt via en tjänst på konsollen och inte kopierat dit...

På vilket sätt går pengarna till fel personer, de går ju huvudsakligen till upphovsrättsinnehavarna i dagsläget? Copyswede samlar in och fördelar pengarna via sina medlemsorganisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, men vem fan ger ett helt xBox till någon när man bara vill ge någon en låt? Ser ingen mening med att detta ska täcka lagringsenheter som inte är CD/DVD/BluRay-skivor eller möjligtvis USB-minnen, ingen ger ju en 2TB hårddisk eller en 256GB SSD när man ger bort musik.

Privatkopieringsavgiften gäller även när du gör egna kopior. Upphovsrättsinnehavarna äger rätten till exemplarframställning, dvs gör du en egen kopia så har du skapat ett nytt exemplar och utnyttjar det undantag som privatkopieringsavgiften medför.