Copyswede-avgiften orsakar förvirring i hemelektronikbranschen

Permalänk
Avstängd

Köp era diskar genom någon som har företag istället så slipper ni CS-skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det ena utesluter iofs inte det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då är alltså en dator enligt lag: En TV-mottagare som är särskilt ägnad åt privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Där har du ju fel. Alla mina vänner på piratebay som seedar är ju mina vänner. Och det är väl det avgiften är till för?
Privat eller privat, hårklyverier säger jag. Jag bytte kassetband och vhs-kasatter med ungar jag knappt visste namnet på.

Tramsigt och larvigt inlägg av mig här, men denna avgift är betydligt mycket mer tramsig. Stöld är vad det är.

Skrivet av Shockwave:

Okej, med den logiken så ska vi betala avgifter för allt digitalt som finns då det också går att kopiera. Vill Microsoft ha pengar när jag gör en backup av min mjukvara från dem också? Att kopiera en mp3-fil för eget bruk orsakar inte en enda krona i förlust för den som gjort låten från början. Det som du pratar om låter nästan som drulleförsäkring om man råkat ha sönder CD-skivan med låten på.

Skrivet av Shockwave:

Precis vad jag tänkte.

Någon som är med på att skapa Sveriges första hemsida där alla måste acceptera att vara vänner med varandra för att gå med på sidan? På själva hemsidan kan vi ju dela med oss av all media privatkopieringen täcker, HELT GRATIS!

Skrivet av Shockwave:

Yup, enligt det jag hittat så täcker definitionen av vänskap att man helt enkelt ska hysa ömsesidig respekt för varandra och värdera varandras vänskap. Så klart alla kommer värdera varandras vänskap om man ger varandra saker gratis. Klappat o klart liksom, vem köper servrarna?

Det roliga med denna typ av inlägg är att de flesta som skriver dom redan vet att "vänner på piratebay" eller liknande såklart inte räknas som privatkopiering. Man får skapa kopior för eget bruk och familj och nära vänner. Tror knappast att någon här definierar anonyma personer på piratebay som nära vänner...

Skrivet av flashen:

Äh så länge de får in pengar å kan stoppa de direkt i fickorna så spelar de mindre roll rent praktiskt sätt... Nu blev det jobbigt

De kommer inte få en krona av mig, likadant med radiotjänst... Gamar

/end rant

Drar in pengar och stoppar dom i fickorna? Du syftar då på när de delar ut pengarna till de musiker/skådespelare mm som skapar det du ser på tv och lyssnar på i radio/mobil mm?

Skrivet av HeavenOnEarth:

Giriga människor finns det ju men det här är någon slags ny nivå, typ som att leta efter en nål som är nergrävd i Sahara. -Löjligt. Vi är på en helt annan nivå än dessa ruttna människor.

Giriga på vilket sätt? Syftar du då på det faktum att du med denna lag helt lagligt får skapa egna exemplar av verk?

Skrivet av whisssper:

Undrar om svenska artister får tillräckligt med stim-pengar för att ha råd att betala privatkopieringsavgift på större delen av deras studioutrustning så som datorerna de mastrar på och hårddiskarna de lagrar musiken/filmerna på

Om man har studio så har man troligen ett bolag och har man bolag som sysslar med just det du tar upp så är man undantagen från privatkopieringsavgift när man köper dessa produkter.

Skrivet av semmel:

Skivbolagen funktion numera är alltså att agera pimp

Var är skivbolagen inblandade? Copyswede drivs och ägs av ett antal fackförbund för musiker/skådespelare mm och ett antal paraplyorganisationer som tar tillvara musikers/skådespelares rättigheter. Finns inga skivbolag inblandade där.

Skrivet av RzrTrek:

Jag vill inte bistå med mer skattepengar till ett redan förgiftat och sjukt samhälle.

Avskaffa all straffbeskattning på redan beskattad elektronik!

Skattepengar? Vilka skattepengar är det du tänker på?

Skrivet av Skuggan74:

Alltså, nej, för ett par år sedan medans det fortfarande var lagligt att ladda ner saker köpte jag ingenting utan laddade enbart ner, nu streamar jag bara, så nej jag har inte använt mig av privatkopiering för jag har aldrig haft något att privatkopiera. Men tydligen ska jag betala för andra ändå så då får jag väl börja privatkoperia från andra människor då, jag är ju som sagt genetiskt sett släkt med hela världen, precis som alla andra människor är.

Skrivet av JesperT:

Jag tror iallafall att privatkopieringen är ytterst minimal.
Antingen gör folk som mig och streamar musik direkt från nätet (Idag har ju så gott som alla smartphones och en dator när de är hemma).
Sedan finns det tyvärr en hyfsat stor grupp som piratkopierar. De tankar hem tonvis med låtar olagligt och lägger någonstans.
De som faktiskt köper en låt och sedan kopierar den någonstans tror jag är väldigt få.

Att folk piratkopierar är ett problem och det orsakar onekligen utebliven försäljning. Dock bör man då vara ärlig med detta.
Och det är ju egentligen det som de försöker kompensera för, men de skulle då inte kunna bestraffa alla kollektivt för detta.

Lägger man ihop Youtube och Spotify så tycker jag inte heller att det saknas speciellt mycket musik.

Exakt hur många som fortfarande använder CD-skivor vet jag inte. De flesta verkar ha en samling gamla skivor som mest ligger och samlar damm, men lyssnar egentligen aldrig på dem längre.
Men även om de har CD skivor så säger det ingenting om att de skulle privatkopiera dessa. Dessutom är nyare skivor tungt skyddade mot sådan verksamhet.

Men det absolut mest absurda är att avgiften tas ut på en massa produkter som inte har ett skit med saken att göra.
Det sägs att avgiften ska tas ut på saker som är "särskilt ämnade åt privatkopiering". Det finns inte en enda produkt som passar in på detta.
Saker som KAN användas för privatkopiering (och hundra andra saker) finns det gott om, men inte något som har som huvudsyfte att användas för privatkopiering.
Det räcker med att det finns ett enda annat legitimt användningsområde för produkten ifråga för att avgiften ska bli moraliskt förkastlig.
Man snyltar då på verksamheter man inte borde har någon som helst rätt att snylta på. De är då inte ett dugg bättre än piraterna som snyltar på andras verk.

Problemet är när man utgår från att ens eget användarmönster är allmängiltigt. Copyswede gjorde en SIFO undersökning inför skiljedomsförfarandet med UMA-företagen där man bland annat frågade hur många som använder externa hårddiskar och usb-minnen för privatkopiering och fick då svaret att 62% respektive 57% använde dem till det. Använder man usb-minnen till privatkopiering så kan man nog utgå från att man även använder den interna disken till det. Står på sidan 11:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Kan f.ö. rekommendera att man läser hela dokumentet så får man lite djupare insikt i hur både copyswede och UMA-företagen ser på det hela, plus att man får en inblick i hur rättsväsendet tänker kring dessa frågor. Ger även en inblick i hur domarna resonerar kring den klassiska frasen "särskilt ägnad för".

Skrivet av Skuggan74:

Köp era diskar genom någon som har företag istället så slipper ni CS-skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett företag säljer vidare dessa produkter till privatpersoner så ska de då lägga på privatkopieringsavgift som de sedan betalar in till copyswede. De räknas då som återförsäljare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Jag är ganska säker på att majoriteten fortfarande sparar och kopierar massvis med musik, alla har inte internet i telefonen varken hemma eller utomlands.
Dessutom fattas tonvis av musik på spotify, POPULÄR musik dessutom.
Jag tror dessutom att minst 50% av sveriges hushåll fortfarande använder cd-skivor (förmodligen även 80%).

Du har glömt det faktum att majoriteten (om inte alla) låtar och skivor har någon form av kopieringsskydd vilket försvårar privatkopiering precis som piratkopiering.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

80% använder CD-skivor?

Påståendet är extremt (med vilja?!?!?)dåligt formulerat.

-till fågelskrämmor och ölunderlägg?
-Någon gång under året?
-80% använder uteslutande CD-skivor?

Du vet lika väl som jag att de enda skivor som säljs nu för tiden säljs på statoil och är Carolas Jul, Melodifestivalen och Idol.

Musik strömmas. Och köps det någon ljudfil så skall den givetvis kunna spelas i samtliga dina enheter. En medieförflyttning kostar arttisten inget extra!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Offtopic

Jag sällar mig till skaran som är både förbannad och förundrad över att Copyswede får hålla på som de gör, men har främst en offtopic-fråga. Vad heter Zalman-enheten på bild i artikeln? Den såg ju fantastiskt smidig ut.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Skattepengar? Vilka skattepengar är det du tänker på?

Han syftar kanske på den mervärdesskatt som läggs på avgiften. Som exempel ligger taket på avgiften på 80 kr för en enhet, sen 25% moms på det och då blir det totalt 100 kr för konsumenten. 20 av dessa kronor är ren mervärdesskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

Det är inte min logik utan lagstiftarens. Jag säger hur det ligger till och om du tycker systemet är dåligt eller inte är en helt annan fråga.

Jag hänvisar så du förstår bättre.
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (förkortas roligt nog till URL)

Se 2 § 1 st Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Märk det fetstilta.

Undantaget som ger dig laglig rätt att framställa dina egna exemplar av ett verk du har köpt är privatkopierings lagen och allt det innebär.

Tycka kan man om vad man vill men detta är vår lagstiftning som den ser ut idag. Detta omfattar naturligtvis att man gör en kopia på en mp3 låt. Kopian möjliggör att du kan både ha mp3 i mobilen och i datorn samtidigt vilket kan ses som en förlust av inkomst eftersom du bara har köpt en mp3a men har 2 exemplar. Återigen, detta är inget jag försöker argumentera för utan objektiv fakta av hur lagen fungerar.

Angående microsoft så ja teoretiskt. Dataprogram omfattas av upphovsrätt men har vissa särdrag från andra saker men det är inte intressant här. Jag är inte 100 på exakt hur copyswede fördelar avgiften till upphovsmän men jag är inte säker på att microsoft omfattas av copyswedes verksamhet.

Edit. URL 2 § 2 st är också intressant
"Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis."
Den beskriver vad framställning av exemplar omfattar. Som du ser är den idag omfattande och vag! Det är lagstiftarens sätt att försöka göra lagen framtidssäker mot just piratkopiering, mot bakgrunden att piraterna historiskt sett har försökt kringgå upphovsrätten på teknisk väg.

Edit igen. I kapitel 2 (URL) listar man inskränkningar mot upphovsrätten (kapitlet heter just "Inskränkningar i upphovsrätten")
se t.ex.
"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."

Som du kanske ser så omfattas inte dataprogram av undantaget, något jag hade glömt tills nu.

Som du ser nu är det alltså uppenbart ett undantag från upphovsrätten. Detta undantag är då vad man kallar för privatkopiering och är bundet till en avgift. Vad är då privat bruk som det står i lagtexten? Jo det är dina egna privata kopior, kopior som du ger bort inom familjen och närmsta kompisar men också små slutna sällskap.

Jag sa ingenstans att det var din logik, läs igen.

Så om jag köper en mp3-fil online och laddar ner den 1000 gånger bryter jag mot lagen? Ifall det är sant så är lagen jävligt förvriden. Detta kan omöjligen vara sant, för då hade alla jag känner varit kriminella.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

80% använder CD-skivor?

Påståendet är extremt (med vilja?!?!?)dåligt formulerat.

-till fågelskrämmor och ölunderlägg?
-Någon gång under året?
-80% använder uteslutande CD-skivor?

Du vet lika väl som jag att de enda skivor som säljs nu för tiden säljs på statoil och är Carolas Jul, Melodifestivalen och Idol.

Musik strömmas. Och köps det någon ljudfil så skall den givetvis kunna spelas i samtliga dina enheter. En medieförflyttning kostar arttisten inget extra!

Precis vad jag menar på. En skapare av musik/film förlorar inte ett skit om jag väljer att spara musiken/filmerna på en eller flera enheter. Det har alltid varit möjligt att spara media på flera ställen, så någon ersättning för det behövs inte, för det finns inget att ersätta.

PS: Jag tror några som skriver här antingen jobbar för copyswede eller känner någon som gör det, för de verkar verkligen försöka försvara dem med alla möjliga kassa argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jag tror iallafall att privatkopieringen är ytterst minimal.
Antingen gör folk som mig och streamar musik direkt från nätet (Idag har ju så gott som alla smartphones och en dator när de är hemma).
Sedan finns det tyvärr en hyfsat stor grupp som piratkopierar. De tankar hem tonvis med låtar olagligt och lägger någonstans.
De som faktiskt köper en låt och sedan kopierar den någonstans tror jag är väldigt få.

Att folk piratkopierar är ett problem och det orsakar onekligen utebliven försäljning. Dock bör man då vara ärlig med detta.
Och det är ju egentligen det som de försöker kompensera för, men de skulle då inte kunna bestraffa alla kollektivt för detta.

Lägger man ihop Youtube och Spotify så tycker jag inte heller att det saknas speciellt mycket musik.

Exakt hur många som fortfarande använder CD-skivor vet jag inte. De flesta verkar ha en samling gamla skivor som mest ligger och samlar damm, men lyssnar egentligen aldrig på dem längre.
Men även om de har CD skivor så säger det ingenting om att de skulle privatkopiera dessa. Dessutom är nyare skivor tungt skyddade mot sådan verksamhet.

Men det absolut mest absurda är att avgiften tas ut på en massa produkter som inte har ett skit med saken att göra.
Det sägs att avgiften ska tas ut på saker som är "särskilt ämnade åt privatkopiering". Det finns inte en enda produkt som passar in på detta.
Saker som KAN användas för privatkopiering (och hundra andra saker) finns det gott om, men inte något som har som huvudsyfte att användas för privatkopiering.
Det räcker med att det finns ett enda annat legitimt användningsområde för produkten ifråga för att avgiften ska bli moraliskt förkastlig.
Man snyltar då på verksamheter man inte borde har någon som helst rätt att snylta på. De är då inte ett dugg bättre än piraterna som snyltar på andras verk.

Sen får man inte glömma att Piratkopiering i sin tur faktiskt kan generera köp i form av skivor, konserter, filmer, och annan merc. Har även läst artiklar som är inne på samma spår.

Jag frågade CopySwede hur exakt det skulle gå till när man privatkopierar på en tv-box eller en konsol. Tror knappast de kommer att svara.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det roliga med denna typ av inlägg är att de flesta som skriver dom redan vet att "vänner på piratebay" eller liknande såklart inte räknas som privatkopiering. Man får skapa kopior för eget bruk och familj och nära vänner. Tror knappast att någon här definierar anonyma personer på piratebay som nära vänner...

Tekniskt sett är vi alla relaterade till varandra långt bak i familjeträden. Sedan är det väl inte upp till någon annan än dig själv att definiera vad en nära vän är. Vem sa något om anonyma personer?

Blir så jävla förbannad på organisationer som inte fattar vad de själva gör. Det verkar som om Copyswede drivs av ett gäng halvt efterblivna 80-åringar som varken vet hur teknik fungerar eller har lust att lära sig.

Läste nyss på Copyswedes hemsida att det INTE är konsumenten som ska betala för privatkopiering, men vem fan tror de får betala för det om de helt plötsligt tvingar återförsäljarna att ge dem mer pengar än de själva tjänar på varorna?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Bra musiker/skådespelare tjänar nog bra med pengar om folk tycker om dom, CS´s pengar går till misslyckade artister och skådisar som ingen bryr sig om.
Hur kan en intresseorganisation få bestämma att dom ska ta ut pengar från SSD och spelkonsoler? Är tanken att jag ska kopiera Sean Banan till mitt Xbox eller? Hur kan regeringen godkänna det här? med tanke på vad dom gjorde för radiotjänst så kan dom inte vara speciellt insatta i teknikfråger.
Sverige börjar likna nordkorea

Permalänk
Skrivet av patrik0719:

Jag sällar mig till skaran som är både förbannad och förundrad över att Copyswede får hålla på som de gör, men har främst en offtopic-fråga. Vad heter Zalman-enheten på bild i artikeln? Den såg ju fantastiskt smidig ut.

Kan det vara en sån här kanske?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510422

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OldComputer:

Har gjort lite research bland några kända artister och författare, dessa har INTE fått någon ersättning av CopySwede. Så copyswede är helt klart en bluff.

Som artist, kan man söka stipendier och kulturstöd via sin kulturförening. Det är det som copyswede-pengarna går till.
Så nej. Det är ingen bluff. Har själv en bekant (artist) som just sökt pengar, och då passades det på att fråga varifrån pengarna kommer.
Det var flera källor, däribland Copyswede.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

2002 var medellönen på copyswede 473 000kr. Antar att det är ganska mycket mer nu. Tur att dom får betalt för sitt hårda och otacksamma arbete,

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

Det är inte min logik utan lagstiftarens. Jag säger hur det ligger till och om du tycker systemet är dåligt eller inte är en helt annan fråga.

Jag hänvisar så du förstår bättre.
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (förkortas roligt nog till URL)

Se 2 § 1 st Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Märk det fetstilta.

Undantaget som ger dig laglig rätt att framställa dina egna exemplar av ett verk du har köpt är privatkopierings lagen och allt det innebär.

Tycka kan man om vad man vill men detta är vår lagstiftning som den ser ut idag. Detta omfattar naturligtvis att man gör en kopia på en mp3 låt. Kopian möjliggör att du kan både ha mp3 i mobilen och i datorn samtidigt vilket kan ses som en förlust av inkomst eftersom du bara har köpt en mp3a men har 2 exemplar. Återigen, detta är inget jag försöker argumentera för utan objektiv fakta av hur lagen fungerar.

Angående microsoft så ja teoretiskt. Dataprogram omfattas av upphovsrätt men har vissa särdrag från andra saker men det är inte intressant här. Jag är inte 100 på exakt hur copyswede fördelar avgiften till upphovsmän men jag är inte säker på att microsoft omfattas av copyswedes verksamhet.

Edit. URL 2 § 2 st är också intressant
"Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis."
Den beskriver vad framställning av exemplar omfattar. Som du ser är den idag omfattande och vag! Det är lagstiftarens sätt att försöka göra lagen framtidssäker mot just piratkopiering, mot bakgrunden att piraterna historiskt sett har försökt kringgå upphovsrätten på teknisk väg.

Edit igen. I kapitel 2 (URL) listar man inskränkningar mot upphovsrätten (kapitlet heter just "Inskränkningar i upphovsrätten")
se t.ex.
"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."

Som du kanske ser så omfattas inte dataprogram av undantaget, något jag hade glömt tills nu.

Som du ser nu är det alltså uppenbart ett undantag från upphovsrätten. Detta undantag är då vad man kallar för privatkopiering och är bundet till en avgift. Vad är då privat bruk som det står i lagtexten? Jo det är dina egna privata kopior, kopior som du ger bort inom familjen och närmsta kompisar men också små slutna sällskap.

Vänta nu.... CD och DVD är ju i digital form och sparas det på datorn även för privat bruk så är det i digital form.
Till skillnad på radioutsändningar via etern som till största del idag fortfarande är analogt (DAB är inte tillräckligt utbyggt, men vi har ju webcasts så det blir en gråzon) och vinylskivor (som man tex. behöver en USB-RIAA eller annan utrustning för att privatkopiera till datorn).

Kort sagt: CD/DVD är smmanställningar i digital form som man inte får framställa kopior på i digital form.
Så tolkar jag just den texten vilket innebär att avgiften SC lägger på hårddiskar och minnen är totalt felaktig. (Försöker mig på ett utfall på ett kryphål via tolkningar här).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Är det någon som vet ifall filmbolagen, såsom t ex Nordisk Film, får ersättning från CopySwede?

I början av de flesta filmer man köper står det ju att dom inte får kopieras ens för privat bruk. OM då dessa bolag erhåller ersättning från CopySwede så blir det ju lite motsägelsefullt - precis som att man inte får kringgå kopieringsskydd...

De ska ha sina pengar ändå vad jag kan tolka av vad som skrivits de senaste året.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Precis vad jag menar på. En skapare av musik/film förlorar inte ett skit om jag väljer att spara musiken/filmerna på en eller flera enheter. Det har alltid varit möjligt att spara media på flera ställen, så någon ersättning för det behövs inte, för det finns inget att ersätta.

PS: Jag tror några som skriver här antingen jobbar för copyswede eller känner någon som gör det, för de verkar verkligen försöka försvara dem med alla möjliga kassa argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll om upphovsrättsinnehavarna inte förlorar något på det, som lagen är utformad nu så är det de som äger rätten till exemplarframställning, om det inte fanns ett undantag med privatkopieringsavgiften så skulle det vara olagligt. Sedan kan man ju fundera på varför man väljer att spara musiken på flera enheter...gör man det inte för backup eller för att kunna lyssna med flera olika apparater eller liknande? Och i så fall riskerar det väl i slutändan att leda till mindre försäljning?

Skrivet av Shockwave:

Tekniskt sett är vi alla relaterade till varandra långt bak i familjeträden. Sedan är det väl inte upp till någon annan än dig själv att definiera vad en nära vän är. Vem sa något om anonyma personer?

Blir så jävla förbannad på organisationer som inte fattar vad de själva gör. Det verkar som om Copyswede drivs av ett gäng halvt efterblivna 80-åringar som varken vet hur teknik fungerar eller har lust att lära sig.

Läste nyss på Copyswedes hemsida att det INTE är konsumenten som ska betala för privatkopiering, men vem fan tror de får betala för det om de helt plötsligt tvingar återförsäljarna att ge dem mer pengar än de själva tjänar på varorna?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du förstår vad jag menar, det är inte speciellt krångligt koncept...nära släktingar och nära vänner. Och det var flera inlägg där folk förslog nätverk/servar där man skulle vara "vänner" eller att man delade med sina "vänner" via torrentnätverk.

Angående ditt andra påstående så menar copyswede nog att du som konsument inte behöver betala in pengarna, det gör återförsäljarna.

Skrivet av magic84:

Bra musiker/skådespelare tjänar nog bra med pengar om folk tycker om dom, CS´s pengar går till misslyckade artister och skådisar som ingen bryr sig om.
Hur kan en intresseorganisation få bestämma att dom ska ta ut pengar från SSD och spelkonsoler? Är tanken att jag ska kopiera Sean Banan till mitt Xbox eller? Hur kan regeringen godkänna det här? med tanke på vad dom gjorde för radiotjänst så kan dom inte vara speciellt insatta i teknikfråger.
Sverige börjar likna nordkorea

Copyswede delar ut pengarna till de artister som folk lyssnar på/köper skivor av mm. Misslyckade artister som ingen bryr sig om får nog inte många kronor. Men varför missunnar så många även bra musiker/skådespelare dessa pengar? Om ni nu tycker de är bra, är de ändå inte värda några pengar? Och hur vet ni att de tjänar bra?

Skrivet av Tguk:

2002 var medellönen på copyswede 473 000kr. Antar att det är ganska mycket mer nu. Tur att dom får betalt för sitt hårda och otacksamma arbete,

Nu är just privatkopieringsavgifter endast en del av det som copyswede sysslar med, kan tänka mig att en hel del av de anställda är jurister som är specialister på copyrightfrågor. Jurister med specialistkompetens brukar tjäna rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Sen får man inte glömma att Piratkopiering i sin tur faktiskt kan generera köp i form av skivor, konserter, filmer, och annan merc. Har även läst artiklar som är inne på samma spår.

Jag frågade CopySwede hur exakt det skulle gå till när man privatkopierar på en tv-box eller en konsol. Tror knappast de kommer att svara.

På en tv-box privatkopierar man då man med hjälp av inbyggd hårddisk kan spela in tv-program, eller pausa livesändningar (då man spelar in och spelar upp samtidigt). Detta är i princip typexemplet på privatkopiering. Har boxen ingen hårddisk så misstänker jag att man inte betalar någon avgift.

Permalänk
Medlem

Copyswede-försvarare.... smh. Man slutar aldrig förvånas idag.. VD:n för Copyswede ser ju riktigt evil ut, som en pengarsugande vampyr.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Med mellan 300 000 - 600 000 sånna här kulramar (beroende på vald fil) kan jag privatkopiera en MP3 fil till valfri bekant i binärkod för 68K HELT AVGIFTSFRITT

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Juridiskt bundna definitioner? Antar att du syftar på något, vore intressant att veta vad...

Radiotjänst lagbundna "stöd" bygger på definitionen av en mottagare av tv sändningar, där sändaren gör en sk "broadcast". En dator utan dedikerat TV kort kan aldig vara en mottagare av TV sändningar eftersom en dator där man aktivt går in och begär data, endast med mycket god vilja kanske kan ses som "unicast". Oavsett detta så bygger (public service) broadcast på att kunna nå ut med massinformation till befolkningen vid nöd/behov, vilket då en unicast inte kan. Det är fel, fel och jävligt fel av RT att våldföra sig på alla datorinnehavare, beaktande gällande definition av "sändningsmottagare" som faktiskt än idag är fastslagen i lag.

Copyswede går ju ett steg längre och helt enkelt skiter i deras egna definition av "enheter som är avsedda för kopiering"...finns flera som har citerat/länkat till deras lagstödda mandatskontrakt med staten.

...maffia.

Permalänk

Sjukt att Copyswede kan tvinga återförsäljarna att ta upp avgiften och tvingas sköta administrationen med att betala in den helt gratis åt dom, varför får återförsäljarna ingen lön för sitt merarbete?
Copyswede är en pervers maffiaorganisation, deras VD blir säkert en dag en ny Jimmy Hoffa - levande begravd någonstans eller kanske upplöst i ett syrabad.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Copyswede-avgiften borde omprövas i eu-domstolen och antingen omfatta hela EU (inte särskilt troligt va?) eller avskaffas helt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Intressant, är det någon som har påpekat för CS att dom går rätt emot vad som står på regeringskansliets sida?
(jag tror inta att någon har ändrat sig, det är bara regeringen som inte har helt koll på vad CS gör)

Skickade ett mail till justitiedepartementet och påpekar vad Copyswede gör som inte stämmer överens med vad som står på regeringskansliets sida. Gissar att jag inte kommer att få något svar och att regeringskansliets sida kommer att förändras illa kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som artist, kan man söka stipendier och kulturstöd via sin kulturförening. Det är det som copyswede-pengarna går till.
Så nej. Det är ingen bluff. Har själv en bekant (artist) som just sökt pengar, och då passades det på att fråga varifrån pengarna kommer.
Det var flera källor, däribland Copyswede.

Och varför ska just de kunna söka sådant stöd från Copyswede? Kan vi lägga på en avgift på ytterligare 10000kr på alla lagringsenheter så att alla mattematiker, fysiker, rallyförare och bönder också få detta stöd? Helt snevridet är det att Svenska medborgare ska tvingas betala något som sabbar hemelektronikhandeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är när man utgår från att ens eget användarmönster är allmängiltigt. Copyswede gjorde en SIFO undersökning inför skiljedomsförfarandet med UMA-företagen där man bland annat frågade hur många som använder externa hårddiskar och usb-minnen för privatkopiering och fick då svaret att 62% respektive 57% använde dem till det. Använder man usb-minnen till privatkopiering så kan man nog utgå från att man även använder den interna disken till det. Står på sidan 11:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Kan f.ö. rekommendera att man läser hela dokumentet så får man lite djupare insikt i hur både copyswede och UMA-företagen ser på det hela, plus att man får en inblick i hur rättsväsendet tänker kring dessa frågor. Ger även en inblick i hur domarna resonerar kring den klassiska frasen "särskilt ägnad för".

ca 10% används primärt för privatkopierande enligt underöksningen där stor del av de svarande inte ens hade koll på vad privatkopiering är.
Det enda man kan konstatera av den är att det borde göras en ny undersökning.

Copyswedes huvudargument är att "särsilt ägnat" egentligen skulle betyda "skulle kunna användas till", och där lyckas de dribbla bort rätten.
Som lekman kan jag bara säga att domen är skämt.

Huvudfrågan borde vara om copyswede kan påvisa att privatkopiering faktiskt är skadligt och i vilken omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det roliga med denna typ av inlägg är att de flesta som skriver dom redan vet att "vänner på piratebay" eller liknande såklart inte räknas som privatkopiering. Man får skapa kopior för eget bruk och familj och nära vänner. Tror knappast att någon här definierar anonyma personer på piratebay som nära vänner...

Att definiera allt från hårddiskar till spelkonsoller som särskilt ägnade för privatkopiering är en lika skev definition som att definiera folk på piratebay som sina vänner. Jag har även läst dina inlägg om definitionen av "särskilt ägnade" så du behöver inte länka till det där igen, vi tycker ändå att det är fel.

Skrivet av Frispel:

Drar in pengar och stoppar dom i fickorna? Du syftar då på när de delar ut pengarna till de musiker/skådespelare mm som skapar det du ser på tv och lyssnar på i radio/mobil mm?

Vi tror på att artisterna får pengarna som kommer in när dom går ut och redovisar inkomsterna, tills dess är dessa pengar ett resultat av desperata människor i musik/filmindustrin som vill tvinga folk att betala för nåt som inte säljer längre.

Skrivet av Frispel:

Giriga på vilket sätt? Syftar du då på det faktum att du med denna lag helt lagligt får skapa egna exemplar av verk?

Giriga på det sättet att även om jag aldrig privatkopierar ett enda verk med en viss enhet / komponent måste jag ändå betala till någon som inte förtjänar mina pengar.

Skrivet av Frispel:

Om man har studio så har man troligen ett bolag och har man bolag som sysslar med just det du tar upp så är man undantagen från privatkopieringsavgift när man köper dessa produkter.

Detta är ju också praktiskt - att utesluta sig själv ur en avgift som alla andra måste betala. Givetvis inte avsiktligt, men borde det inte ändå finnas en "Bolagsprivatkopiering" för alla som sitter på jobbet och kopierar upp verk åt sina vänner mm.

Skrivet av Frispel:

Var är skivbolagen inblandade? Copyswede drivs och ägs av ett antal fackförbund för musiker/skådespelare mm och ett antal paraplyorganisationer som tar tillvara musikers/skådespelares rättigheter. Finns inga skivbolag inblandade där.

Vi tror inte blint på att det som som står på papper och vad som sker i verkligheten är samma sak. IFPI har enligt tidigare diskussion redovisats som betalningsmottagare, där finns skivbolagen.

Skrivet av Frispel:

Problemet är när man utgår från att ens eget användarmönster är allmängiltigt. Copyswede gjorde en SIFO undersökning

Bra av Copyswede att göra en undersökning, dom är säkert inte alls jäviga i frågan.

Den faktiska privatkopieringen där man ger en kopia till sina nära bekanta är nog ytterst minimal i landet, sen om man räknar formatskifte som privatkopiering är det en annan sak. Men tycker man inte att man borde få föra över det man redan betalat för en gång till en annan enhet? Appar som Evernote mm behöver du t.ex. INTE betala flera gånger för fast du använder dom på olika enheter..

Lite OT så undrar jag varför du är så positiv och försvarande av Copyswede och deras avgift, du kanske gillar att bli av med dina pengar, men än mer troligt är att du själv eller någon du känner har koppling till verksamheten? Detta är inte menat som ett påhopp eller nåt, bara ren nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spelar ingen roll om upphovsrättsinnehavarna inte förlorar något på det, som lagen är utformad nu så är det de som äger rätten till exemplarframställning, om det inte fanns ett undantag med privatkopieringsavgiften så skulle det vara olagligt. Sedan kan man ju fundera på varför man väljer att spara musiken på flera enheter...gör man det inte för backup eller för att kunna lyssna med flera olika apparater eller liknande? Och i så fall riskerar det väl i slutändan att leda till mindre försäljning?

1. Om det inte orsakar förlust av pengar så ska man inte tvingas betala dem. Inte ens om det skulle orsaka förlust så ska folk behöva betala dem. Det är upp till dem själva att ordna sin inkomst, inte hela sveriges befolkning. Detta kommer från en som livnär sig på att sälja digital mjukvara. Om jag inte får sålt tillräkligt mycket så skyller jag ju fan inte på alla i Sverige, utan jag kollar vad JAG SJÄLV kan göra för att öka inkomsten utan att det går ut över andra.

2. Du verkar inte förstå meningen med att ha en backup. Filer på en hårddisk etc kan inte jämföras med exempelvis en tavla. Filer på en dator är lagrade digitalt binärt (på/av). En tavla är ett analogt verk som inte går att återskapa exakt likadant.

Man gör backups för att lagring av digital media är väldigt riskfyllt. Så många saker kan gå fel och vips så förlorar du tiotusentals kronor. Att göra backups är grundläggande för att kunna använda en dator korrekt.

3. Hur drar du slutsatsen att backups = förlust av inkomst för artister osv? Det är bara något som du själv antagit utan någon som helst logisk förklaring.

4. Man gör kopior av digital media för backups eller för att ta med den på olika enheter. Detta orsakar ingen förlust för medieindustrin eftersom man aldrig köpt 7 skivor av samma album bara för att man vill lyssna på musiken på 7 olika ställen.

Det är som att säga att man måste köpa enny bil för varje gång man åker till ett nytt ställe. Eller att man måste ha en dammsugare för varje rum. Köper man något så får man väl tamed det vart man vill. Om jag laddar ner en mp3-fil till min mobil, sedan till min dator så har jag ju fortfarande betalat för den, oavsett vart jag sitter och lyssnar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

[quote="Cinder;13855815
Lite OT så undrar jag varför du är så positiv och försvarande av Copyswede och deras avgift, du kanske gillar att bli av med dina pengar, men än mer troligt är att du själv eller någon du känner har koppling till verksamheten? Detta är inte menat som ett påhopp eller nåt, bara ren nyfikenhet.[/quote"]

Jag har också en stark känsla av detta. Har ALDRIG sett någon försöka försvara Coptswede någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money