Copyswede-avgiften orsakar förvirring i hemelektronikbranschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte riktigt. Varje EU-medlemsland får på egen hand bestämma om privatkopiering ska tillåtas eller ej. OM privatkopiering tillåts, så skall en avgift tas ut.

Det går alltså alldeles utmärkt att förbjuda privatkopiering i Sverige, det gäller bara att övertyga politikerna om det. Och för att lyckas med det måste lobbyverksamheten först bekämpas, och det är inte helt lätt. Eller rättare sagt, "folkets" lobbyverksamhet måste överskugga upphovsmansföreträdarnas.

Sant men vill vi inte ha kvar möjligheten att göra egna kopior för privat bruk?

Dock håller jag med om att privatkopieringen borde göras om.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Med risk för att vara onödigt provocerande så tycker man ska skippa ledet med gömda avgifter och ta ut pengarna på de verk man verkligen säljer då får ju de som vill och kan betala få betala vad det kostar. Och som miljardären Björn Ulvaeus så fint sa "Ska det vara så förbannat besvärligt att betala för sig?" ett slopande av jakten på pirater måste motsvarande mötas med slopandet av piratverksamhet. Lägg istället 80spänn+moms på kulturbudgeten så inte bibliotek och ungdomsprojekt dör ut och vi får lite ny skön musik att lyssna på istället för det gamla vanliga gegget som inte behöver mer pengar. Och förresten så tycker jag det luktar unket när man inte öppet redovisar vem som verkligen får pengarna dom samlar in.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Skapa nått litet filmklipp och ladda upp det på youtube o sen kontakta copyswede o be om ersättning. Nån kan ju ha laddat hem skiten o kopierat det till nån polare utan att ha kollat på reklamen på youtube. Man skulle kunna argumentera att anledningen till att minna views på youtube är så låga är en direkt orsak av den vid spridda privatkopieringen som pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Privatkopieringsavgiften gäller även när du gör egna kopior. Upphovsrättsinnehavarna äger rätten till exemplarframställning, dvs gör du en egen kopia så har du skapat ett nytt exemplar och utnyttjar det undantag som privatkopieringsavgiften medför.

Men de förlorar inga pengar på att jag gör en kopia...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

btw, om man ber en återförsäljare att slänga in 10 hårddiskar i ett billigt chassi och sälja den som en produkt. Då borde man komma undan mycket billigare eftersom en produkt kan de max ta 80kr avgift för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Men de förlorar inga pengar på att jag gör en kopia...

Privatkopian kan du helt lagligt ge till en polare. Vipps förlorade upphovsrättsinnehavaren en potentiell "sale".

Permalänk
Lego Master
Citat:

Samtidigt framkommer det att elektronikjätten Samsungs utspel om att företaget bestrider Copyswedes krav på kopieringsavgift för datorprodukter mest verkar vara ett spel för gallerierna. Distributörer och återförsäljare tar ut avgiften på samma sätt som för alla andra tillverkare och Samsung har inte heller informerat om att något annat skulle gälla för företagets produkter.

Vänta nu lite här va. "Distributörer och återförsäljare". Och? Betyder det här att det finns en risk att samma avgift tas ut på flera ställen i säljkedjan? Vad i hela glödheta helvete är det jag läser?!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Privatkopian kan du helt lagligt ge till en polare. Vipps förlorade upphovsrättsinnehavaren en potentiell "sale".

Var det inte tidigare inom närmaste familjen endast?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Privatkopian kan du helt lagligt ge till en polare. Vipps förlorade upphovsrättsinnehavaren en potentiell "sale".

KAN är ett väldigt dåligt ord att använda när man TVINGAR folk att betala för någonting. Sedan ligger avgiften fel också. Det är musiken/filmerna etc själva som ska kosta mer, inte allt de kan lagras på.

Jag antar att de gör detta enbart för att det vet att om de höjer kostnaden på deras egen media så kommer inte lika många köpa det längre, så de lägger kostnaden på annat istället så alla andra lider av det.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt går pengarna till fel personer, de går ju huvudsakligen till upphovsrättsinnehavarna i dagsläget? Copyswede samlar in och fördelar pengarna via sina medlemsorganisationer.

Det finns ingen som helst koppling mellan vem som får pengar och vad sålda lagringsmedium faktiskt används till.
Hade det funnit någon slags räknare som noterade att "Aha, nu har en låt av Per Gessle kopierats" och fördelningen av pengar baserats på det så fine.
Då skulle rätt upphovsrättsinnehavare få pengar (om man nu nödvändigtvis ska ha kvar avgiften).

När folk lagrar sina egna verk på sina hårddiskar (foton, egna filmer etc) som de själva är upphovsrättsinnehavare till och Copyswede tar ut en avgift från dig och ger till någon annan, på vilket sätt är det då rätt upphovrättsinnehavare som får pengarna ?
Det är då fel upphovsrättsinnehavare som får betalt. Denne person har ingen som helst jäkla rätt till det jag har skapat. Han/hon snyltar på det jag har upphovsrätten till. Denne person får då betalt för det jag/vi själva har skapat och lagrat på våra hårddiskar.
Det är precis samma sak som pirater håller på med när de olagligt tankar hem och har glädje av andras verk utan motprestation. Problemet är bara att denna piratverksamhet Copyswede därmed ägnar sig åt är skyddad i lagen, vilket är fullständigt sinnessjukt.

Och även om folk privatkopierar sådant som någon annan är upphovsrättsinnehavare till, så har Copyswede noll koll på vad som kopieras, hur mycket som kopieras och vems verk som kopieras.
Skulle de göra någon som helst vetenskaplig undersökning på området skulle det ju garanterat framgå att folk privatkopierar i groteskt mycket mindre omfattning än vad de hävdar och det skulle sabotera grunden för deras omoraliska verksamhet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vi betalar för något vi inte kan utnyttja, med tanke på copyswede´s avgift borde vi kräva produkter utan kopieringsskydd.
Så fort man börjar manipulera detta skydd begår man ett brott, vilket medför att avgiften är helt onödig.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Precis vilket de flesta som köper stora hårddiskar har så.. Så denna avgift är mer eller mindre ligit för att täcka upp piratkopiering även om man använder kryphållet privatkopiering som täckmantel.

Men så länge det piratkopieras som de gör idag så har troligtvis 95% av de som är emot denna avgift inget att gnälla över. De flesta som inte piratkopierar bryr sig inte / vet inte om att den finns.

Jag är inte för den iom att det är inprincip kollektiv bestraffning men jag förstår varför den finns. Hur många tror du har 10TB utrymme och har inte piratkopierat material på detta ?

Men nu är det ju så att det rör sig om PRIVATkopiering och inte PIRATkopiering. Det är självklart att de ser denna avgiften som något för de som även piratkopierar. Men om det vore en piratkopieringsavgift så skulle det alltså vara OK att piratkopiera eftersom vi alla betalar en avgift.

Nu är detta inte fallet, det rör sig om privatkopiering och inte piratkopiering.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Men jag räknar alla mina vänner på Facebook som min familj, så då borde jag kunna dela med mig av alla skivor lagligt ner laddade filmer, musik, spel m.m alla kopierings skyddade filmer, cd skivor, spel osv för jag har ju redan betalat copyswede då får jag dela med mig till (Nära och kära) och det är alla dem 100.000. fan vad gött nu blir alla mina vänner glada på Facebook. Så där nu har vi kringgått Pirat kopieringen! Tack copyswede.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vänta nu lite här va. "Distributörer och återförsäljare". Och? Betyder det här att det finns en risk att samma avgift tas ut på flera ställen i säljkedjan? Vad i hela glödheta helvete är det jag läser?!

Distarna betalar till copyswede, återförsäljare till distarna och kunder till återförsäljare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Men nu är det ju så att det rör sig om PRIVATkopiering och inte PIRATkopiering. Det är självklart att de ser denna avgiften som något för de som även piratkopierar. Men om det vore en piratkopieringsavgift så skulle det alltså vara OK att piratkopiera eftersom vi alla betalar en avgift.

Nu är detta inte fallet, det rör sig om privatkopiering och inte piratkopiering.

"Även om man använder kryphållet privatkopiering som täckmantel. "

Det är inte privatkopieringen de vill åt utan utnyttjar bara möjligtheten..

Som sagt är inte för de.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Men de förlorar inga pengar på att jag gör en kopia...

Jo det gör dom. Även om kopian är till för ditt eget bruk så kör du en kopia istället för att köpa verket på nytt.

Man kan tänka sig att du köper en cd och istället för att köp verket i mp3 form så gör du en egen kopia istället. Nu har upphovsmannen förlorat pengar.

Nyckelordet är att endast upphovsmannen kan (har rätt att) göra kopior/framställa sitt verk i flera exemplar. Du har inte rätt att köpa kopior på verket enligt upphovsrätten och alltså bryter du mot upphovsrätten om du gör en kopia i någon form ÄVEN för eget bruk.

Som tur är finns privatkopieringen som ett undantag till upphovsrätten och ger dig möjlighet, mot en avgift, att får göra kopior på verk du har köpt.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jaså vad har man på film disken då ? "Bara gratis material" eller ?

Faktiskt bara GoPro klipp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad gör samsung?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODM:

Men jag räknar alla mina vänner på Facebook som min familj, så då borde jag kunna dela med mig av alla skivor lagligt ner laddade filmer, musik, spel m.m alla kopierings skyddade filmer, cd skivor, spel osv för jag har ju redan betalat copyswede då får jag dela med mig till (Nära och kära) och det är alla dem 100.000. fan vad gött nu blir alla mina vänner glada på Facebook. Så där nu har vi kringgått Pirat kopieringen! Tack copyswede.

Själv räknar jag hela världen som nära vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Riktigt kul att vi har 2 olika lagar som beskriver vad datorer är ägnade för.

Den ena lagen säger att datorer är ägnade för att ta emot TV-utsändningar.
Den andra säger att datorer är ägnade för att privatkopiera.

Har vi några andra lagar som beskriver en tredje funktion en dator är ägnad för? hoho

Det ena utesluter iofs inte det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkabbRäven:

Med risk för att vara onödigt provocerande så tycker man ska skippa ledet med gömda avgifter och ta ut pengarna på de verk man verkligen säljer då får ju de som vill och kan betala få betala vad det kostar. Och som miljardären Björn Ulvaeus så fint sa "Ska det vara så förbannat besvärligt att betala för sig?" ett slopande av jakten på pirater måste motsvarande mötas med slopandet av piratverksamhet. Lägg istället 80spänn+moms på kulturbudgeten så inte bibliotek och ungdomsprojekt dör ut och vi får lite ny skön musik att lyssna på istället för det gamla vanliga gegget som inte behöver mer pengar. Och förresten så tycker jag det luktar unket när man inte öppet redovisar vem som verkligen får pengarna dom samlar in.

Der redovisas generellt vilka organisationer som får pengar för vidare fördelning, har du tittat där?

Skrivet av JesperT:

Det finns ingen som helst koppling mellan vem som får pengar och vad sålda lagringsmedium faktiskt används till.
Hade det funnit någon slags räknare som noterade att "Aha, nu har en låt av Per Gessle kopierats" och fördelningen av pengar baserats på det så fine.
Då skulle rätt upphovsrättsinnehavare få pengar (om man nu nödvändigtvis ska ha kvar avgiften).

När folk lagrar sina egna verk på sina hårddiskar (foton, egna filmer etc) som de själva är upphovsrättsinnehavare till och Copyswede tar ut en avgift från dig och ger till någon annan, på vilket sätt är det då rätt upphovrättsinnehavare som får pengarna ?
Det är då fel upphovsrättsinnehavare som får betalt. Denne person har ingen som helst jäkla rätt till det jag har skapat. Han/hon snyltar på det jag har upphovsrätten till. Denne person får då betalt för det jag/vi själva har skapat och lagrat på våra hårddiskar.
Det är precis samma sak som pirater håller på med när de olagligt tankar hem och har glädje av andras verk utan motprestation. Problemet är bara att denna piratverksamhet Copyswede därmed ägnar sig åt är skyddad i lagen, vilket är fullständigt sinnessjukt.

Och även om folk privatkopierar sådant som någon annan är upphovsrättsinnehavare till, så har Copyswede noll koll på vad som kopieras, hur mycket som kopieras och vems verk som kopieras.
Skulle de göra någon som helst vetenskaplig undersökning på området skulle det ju garanterat framgå att folk privatkopierar i groteskt mycket mindre omfattning än vad de hävdar och det skulle sabotera grunden för deras omoraliska verksamhet.

Enligt copyswede själva så görs det undersökningar där man frågar folk vad de privatkopierar plus att man håller koll på vad som tex sänds på radio mm. Har du något bättre sätt att hålla koll så är jag övertygad om att copyswede uppskattar dina tips

Om du känner att du har rätt till privatkopieringsavgift så kan man registrera verk man givit ut på skiva mm. Är övertygad om att det står hur man gör på copyswedes hemsida.

Sedan förstår jag inte den uppfattning som finns här på forumet att det inte privatkopieras? Ni har aldrig funderat på att vi här kanske är lite mer teknikintresserade och ligger i framkant när det gäller streaming mm medan medelsvensson antagligen ligger ett antal år efter...privatkopierade inte ni alls ens för ett par år sedan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Du måste skilja på PRIVAT- och PIRAT- kopiering. Denna avgift täcker upp för privatkopiering. Piratkopiering är fortfarande inte tillåtet!

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du ju fel. Alla mina vänner på piratebay som seedar är ju mina vänner. Och det är väl det avgiften är till för?
Privat eller privat, hårklyverier säger jag. Jag bytte kassetband och vhs-kasatter med ungar jag knappt visste namnet på.

Tramsigt och larvigt inlägg av mig här, men denna avgift är betydligt mycket mer tramsig. Stöld är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

Jo det gör dom. Även om kopian är till för ditt eget bruk så kör du en kopia istället för att köpa verket på nytt.

Man kan tänka sig att du köper en cd och istället för att köp verket i mp3 form så gör du en egen kopia istället. Nu har upphovsmannen förlorat pengar.

Nyckelordet är att endast upphovsmannen kan (har rätt att) göra kopior/framställa sitt verk i flera exemplar. Du har inte rätt att köpa kopior på verket enligt upphovsrätten och alltså bryter du mot upphovsrätten om du gör en kopia i någon form ÄVEN för eget bruk.

Som tur är finns privatkopieringen som ett undantag till upphovsrätten och ger du möjlighet, mot en avgift, att får göra kopior på verk du har köpt.

Okej, med den logiken så ska vi betala avgifter för allt digitalt som finns då det också går att kopiera. Vill Microsoft ha pengar när jag gör en backup av min mjukvara från dem också? Att kopiera en mp3-fil för eget bruk orsakar inte en enda krona i förlust för den som gjort låten från början. Det som du pratar om låter nästan som drulleförsäkring om man råkat ha sönder CD-skivan med låten på.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Der redovisas generellt vilka organisationer som får pengar för vidare fördelning, har du tittat där?

Enligt copyswede själva så görs det undersökningar där man frågar folk vad de privatkopierar plus att man håller koll på vad som tex sänds på radio mm. Har du något bättre sätt att hålla koll så är jag övertygad om att copyswede uppskattar dina tips

Om du känner att du har rätt till privatkopieringsavgift så kan man registrera verk man givit ut på skiva mm. Är övertygad om att det står hur man gör på copyswedes hemsida.

Sedan förstår jag inte den uppfattning som finns här på forumet att det inte privatkopieras? Ni har aldrig funderat på att vi här kanske är lite mer teknikintresserade och ligger i framkant när det gäller streaming mm medan medelsvensson antagligen ligger ett antal år efter...privatkopierade inte ni alls ens för ett par år sedan?

Alltså, nej, för ett par år sedan medans det fortfarande var lagligt att ladda ner saker köpte jag ingenting utan laddade enbart ner, nu streamar jag bara, så nej jag har inte använt mig av privatkopiering för jag har aldrig haft något att privatkopiera. Men tydligen ska jag betala för andra ändå så då får jag väl börja privatkoperia från andra människor då, jag är ju som sagt genetiskt sett släkt med hela världen, precis som alla andra människor är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Där har du ju fel. Alla mina vänner på piratebay som seedar är ju mina vänner. Och det är väl det avgiften är till för?
Privat eller privat, hårklyverier säger jag. Jag bytte kassetband och vhs-kasatter med ungar jag knappt visste namnet på.

Tramsigt och larvigt inlägg av mig här, men denna avgift är betydligt mycket mer tramsig. Stöld är vad det är.

Precis vad jag tänkte.

Någon som är med på att skapa Sveriges första hemsida där alla måste acceptera att vara vänner med varandra för att gå med på sidan? På själva hemsidan kan vi ju dela med oss av all media privatkopieringen täcker, HELT GRATIS!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Precis vad jag tänkte.

Någon som är med på att skapa Sveriges första hemsida där alla måste acceptera att vara vänner med varandra för att gå med på sidan? På själva hemsidan kan vi ju dela med oss av all media privatkopieringen täcker, HELT GRATIS!

Låter som ett gyllene tillfälle att utnyttja kryphålen på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Shockwave:

Jo, men vem fan ger ett helt xBox till någon när man bara vill ge någon en låt? Ser ingen mening med att detta ska täcka lagringsenheter som inte är CD/DVD/BluRay-skivor eller möjligtvis USB-minnen, ingen ger ju en 2TB hårddisk eller en 256GB SSD när man ger bort musik.

Har inte sagt att nån gör det heller:p
Men du har ju möjligheten, därför tar man också betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Låter som ett gyllene tillfälle att utnyttja kryphålen på.

Yup, enligt det jag hittat så täcker definitionen av vänskap att man helt enkelt ska hysa ömsesidig respekt för varandra och värdera varandras vänskap. Så klart alla kommer värdera varandras vänskap om man ger varandra saker gratis. Klappat o klart liksom, vem köper servrarna?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jag har ju en liten server som jag skör backups och andra saker (Ingen media)

Tror jag har läst att man inte skulle behöva betala avgift då, men hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Citat från Regeringskansliet:

"Tas privatkopieringsersättning ut på datorer och kopiatorer?

- Nej, privatkopieringsersättning tas endast ut på sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som till exempel inspelningsbara cd- och dvd-skivor, videokassetter, mp3-spelare och dvd-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. Inte heller omfattas till exempel vanliga cd-spelare (utan lagringsenhet)."

http://www.government.se/sb/d/6143/a/55365

Jag undrar vad det var som fick dem att ändra sig.

Intressant, är det någon som har påpekat för CS att dom går rätt emot vad som står på regeringskansliets sida?
(jag tror inta att någon har ändrat sig, det är bara regeringen som inte har helt koll på vad CS gör)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds