Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk
Medlem

problemet är att startmenyn har funnits sen win 95? kanske tidigare än så men runt omkring där jag började använda datorer... sen att bara slänga den i väggen känns konstigt för inbitna windows användare... har nog mest med vanesak att göra men det lilla man "tjänar" på förbättringarna i win8 väger nog inte upp till att behöva lära sig ett helt nytt gränssnitt för många, inklusive mig själv.

my 2 cents

Permalänk
Medlem

Installera Start8 så är problemet löst ?
Kör windows 8.1 med Start8.. Skulle aldrig köra Windows 7 igen, allt är snabbare + goare i nyare spel så som BF4 te x

EDIT: Bara ett plus att MS fattar att folk vill ha startmenyn med!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Är det osmidigt att använda scrollhjulet?

Ja, att scrolla med scrolljulet samtidigt som man styr muspekaren med musen tycker åtminstone jag personligen är osmidigare än att bara styra muspekaren som det var på tidigare startmenyn.

Permalänk
Medlem

Var duktig och skaffade mig win 8.1, Modern UI är hemskt!!!!
Classic shell löste mina problem, så nu använder jag den som jag använde windows 7 med vissa undantag då ^^^
Men en startmeny är ju ingen dum idè då den inte skadar att ha där.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som är nöjd med Win8 utan att känna behovet av att köra någon form av program som till exempel Start8?
Här har ni startmenyn min:

Och om man skrollar åt sidan så kommer man åt sötsakerna

Sen är det bara positivt att Win8.1 tar upp mindre hårddiskutrymme än Win7 och att det generellt sett är rappare.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

OM Windows 8 hade haft namnet Metro OS eller liknande och varit en helt ny produkt så hade förväntningarna om start-menyer etc inte funnits. Men nu var de ärliga och sa att det är en iteration på Windows-systemet och det är där de gjorde fel. Som sagt hade de sagt att Windows nu går i graven eller bara kommer fortsätta som server versioner eller liknande och sen lanserat Metro OS så hade folk inte fått fri spel över att det var så annorlunda windows, de hade gnällt att windows går i graven, iallafall tills man fått fram informationen att alla dina windows program kommer fungera i Metro OS och är 100% bakåtkompatibelt. Där är problemet tror jag, konsumenternas förväntningar.

Tänk själva, hur hade du reagerat om det inte var Windows 8.X vi tala om utan Metro OS eller Doors eller vad som helst för namn istället, dina föruppfattningar hade varit helt annorlunda, därför folk inte blev lika irriterade över iOS när det kom med iphone men hade det blivit kallat för Mac OS Mobile eller liknande anknytning till Mac OSX hade föruppfattningarna kring operativsystemet varit annorlunda.

Visa signatur
Permalänk

Jag hoppas att Volvos nästa bil kommer med inverterat växelmönster (inte Porsches utan verkligen inverterat), jag menar traditionellt växelmönster känns ju lite förlegat...

Permalänk

Fint med en startmeny till windows 8, kanske lite sena

men jag använder windows 7

Permalänk
Medlem

De borde implementera fler funktioner så att man kan customiza den moderna startknappen och inte nödvändigtvis ha med det där att den ska byta screen helt. Tycker den moderna är bra men de kunde gjort mer med den, konfigurationsmässigt.

Men fattar verkligen inte varför de inte hade den "vanliga" start med från början, iallafall som ett alternativ som man kunde knäppa på någonstans. Skulle vilja vara med på det mötet där de bestämde sig för att skrota något som de har indoktrinerat folk i de senaste 10 åren. Bananas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som är nöjd med Win8 utan att känna behovet av att köra någon form av program som till exempel Start8?
Här har ni startmenyn min:
http://cl.ly/image/2q3C0i0X0z0o/Image%202013-12-10%20at%204.1...

Och om man skrollar åt sidan så kommer man åt sötsakerna
http://cl.ly/image/2r2o3R3i2A2u/Image%202013-12-10%20at%204.1...

Sen är det bara positivt att Win8.1 tar upp mindre hårddiskutrymme än Win7 och att det generellt sett är rappare.

Det är ju de, antingen kör man så här som du har de, eller så kör man traditionellt Windows 7 Uteende.. Tycker det är soft att kunna välja hur du vill ha det!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag stör mig inte alls på w8 och det startmenyn. Ärligt talat så tycker jag att det kändes som en fräsch uppdatering. De nya apparna däremot, totalt sinnesrubbat att inte tillåta körning i fönster. Det är lagom frustrerande att inte kunna använda all skärmytan man betalat för. Skärmen i mitten visar appen, de två på sidan blir svarta.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Det roliga är nu att alla kommer tycka windows 8 helt plöttsligt blev så fantastiskt! oj oj vilket bra OS! , ska bli kul att se vad folk klagar på härnäst.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sent ska syndaren vakna, jag tycker det borde vara självklart att man ska få kunna välja hur man vill ha det men det är/var visst inte MS inställning.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

" En annan funktion som ska gynna skrivbordsanvändare är möjligheten att köra Windows-applikationer från det nya gränssnittet i fönster."

Har försäljningen av windows 8 varit dåligt?

Nu ska vi lugna ner oss med hyllandet också. Tills vi vet exakt hur det funkar och inte låta oss luras av Microsoft.

Permalänk
Medlem

Men herre gud, kan man sluta älta en sån skit sak. Det är som att hålla på att lägga ner massa tid på vilken storlek, typ och vilket håll en dörrmatta ska ha. Man går på den för att komma in genom dörren.

Man klickar på en ikon för att starta ett program, är ikonen rund, fyrkantig eller bara text, spelar väl ingen roll. Bara jag kan starta det programmet jag vill komma till, det är ju därför jag satta mig vid datorn, att utföra ett arbete. Inte sitta och apatiskt titta på min startmeny/metor/skrivbord

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag hade välkomnat Modern UI bara det inte kändes så ofärdigt. Ge mig en komplett kontrollpanel i modern UI så jag slipper gå den långa vägen tex.

Jag undrar om de tänker köra moder UI i nya Windows Server också...

Bara man hade valet att skita i modern UI helt så får folk göra som dom vill.
Jag vill gärna ha fördelarna med windows 8 bara jag slipper ett påtvingat gränssnitt som känns omotiverat och klumpigt.
De stora knapparna är väl en sak, men att komma åt det mesta som har med inställningar att göra är ju sjukt osmidigt från modern UI.

Som lekredskap är möjligtvis stock win8 OK, långt ifrån bra.
Men som arbetsverktyg är win8 väldigt väldigt väldigt långt ifrån bra.

Införs en riktig startmeny som fungerar som den klassiska så kommer försäljningen att skjuta i taket.
Inför dom ett alternativ, Modern UI av eller på så blir det ännu bättre.

Bilanalogin var ju väldigt bra tycker jag. Nä men nu ska vi styra och växla med touchknappar istället för med ratt och växelspak, så gör man ju på allt annat nytt nu. Då lär det ju vara bra på en bil också...

Sensmoral: Allt är inte bra för att det är nytt och "fräscht". Lyssna på användarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uppenbarligen så är det något jagundrarvaddetkanvara som gör att Windows 8 inte säljer så bra.
Vi är nog inte en liten skara som gnäller bara för att gnälla, det finns en mycket bra anledning till det...uppenbarligen eftersom statistiken säger så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nyss uppgraderat från win 7 till 8.1. Startmenyn är inget jag saknar, söker i modernUI och tycker enter precis på samma vis som jag använde startmenyn på win 7. Trodde att sitta och menya sig fram i en startmeny var dött för rätt länge sen, men tydligen inte. Håller med någon som skrev här tidigare, ta tillbaka den så man slipper höra gnället!

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Om du frågar mig. Allt du radar upp alternativa sätt att hitta söker/använder jag ganska ofta, så varför då inte ha de samlade på ett enda ställe där jag kan söka efter dom med hjälp av mina ögon? Om jag vänder på det, vad är fördelen med att hitta/göra alla saker via kortkommandon? Visst går kortkommandon snabbare när man väl har programmerat in dom i huvudet men ibland vet man inte riktigt vad man letar efter och då är det praktiskt med att ha alla "vanliga saker" samlade på ett ställe. Sen har jag sällan så bråttom att jag behöver använda kortkommandon i själva windows-miljön heller.

Håller med dig när det gäller installerade program, kanske det jag tycker är mest irriterande att inte ha en samlad bild över.

Jag ser bara fördelar med den traditionella startknappen. Alla kortkommandon kan man väl behålla samtidigt för dom som föredrar det, inte mig emot. Stör startknappen med innehåll dig och isåfall varför?

Jag kan inte för mitt liv förstå fördelarna med "Modern UI" på en PC. Fullscreen fanns för 20 år sedan, sen kom windows. Det är som jag ser det enbart ett ihopkok för att ha samma (väldigt lika) gränssnitt på PC, plattor & telefoner för att man vill sälja mer på det. Marknadsföring gone wrong.

Jag förstår att du inte delar mina synpunkter men du frågade så jag tog mig tid och gav dig mitt svar.

EDIT: PS. Kör både Win 7 & 8 på olika datorer så jag jämför...

Ja, det var just svar jag ville ha

Kan hålla med lite kanske, vad man än vill göra kan man gå till startmenyn. Däremot är det ju inte så ofta man inte vet om man ska söka på något, öppna ett dokument, gå till kontrollpanelen eller stänga av datorn etc så man vet ju om man ska högerklicka på start eller öppna utforskaren. Det mesta finns ju också fortfarande samlat i högerklicksmenyn men den verkar ha gått folk förbi. Får bara hoppas att Microsoft lägger till en alla program i den till 8.2 så har jag nog absolut inga problem med den.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I samband med det kan man också göra något år de ohemult tjocka fönsterramar man haft sedan Vista, med "drop-shadow" kan man i princip ta bort fönsterramarna -> mer plats för det innehåll man bryr sig om!

Tiny Windows Borders ifrån Winaero är din vän:
http://winaero.com/comment.php?comment.news.96

Går att fixa genom lite regedit-fu förstås, men Winaeros verktyg är smidigare. De har en del användbart.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

För min del så föredrar jag startknapp som den är nu (Windows 8.1). Om dem ska införa den gamla traditionella så hoppas jag att man får välja den eller 8.1 varianten.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Om microsoft gör att man bootar automatiskt till desktop till vanliga datorer och metro på plattor och gör någon sån här lösning när man trycker på windows knappen, ist för direkt till metrostartskärmen, tror jag det blir en bra lösning för igenkänning, workflow och konsekvent formspråk mellan wp8, RT och riktiga Windows.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det roliga är nu att alla kommer tycka windows 8 helt plöttsligt blev så fantastiskt! oj oj vilket bra OS! , ska bli kul att se vad folk klagar på härnäst.

Jag tror nog att 99% här inne vet hur man skaffar sig classic shell, haters gonna hate även i fortsättningen ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Med över 200 svar i den här tråden på en kort tid tyder det på att det finns ett stort och uppdämt behov att få en vettig roadmap efter Windows 7. Förväntingarna och förhoppningarna torde vara extremt höga efter två feta magplask, Windows 8 och Windows 8.1.

Microsoft har blivit av med flera personer i ledningen och nya vindar verkar blåsa. Att riskera ekonomin pga ett GUI? Inte Microsoft. Förnuftet lär segra. Windows 8.2? Kanske. Fast, seeing is believing.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Äntligen!! Gå hela vägen denna gång, inte något halvhjärtat som förra gången. Sen även nedgradera vissa program då vissa program kräver äldre mjukvara, typ vida.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Visst gillar man startmenyn men när jag tänker efter så använder jag nästan bara sökfunktionen samt genvägarna till Kontrollpanel, Dator och Dokument.

Permalänk

”Vill du ha tillbaka startmenyn med nästa Windows-version?”
Jag tycker att frågan är felformulerad....
Jag TROR att frågan egentligen avser att fråga:
”Vill du ha MÖJLIGHET att välja startmenyn framför Modern UI med nästa Windows-version”

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Onödigt med resurser som går åt för att folk som dig inte lär sig att använda tangentbordet ordentligt?

Det var ännu mer onödigt att lägga resurser på att plocka bort startknappen, eftersom att vem som helst förstår att den kommer att komma tillbaka förr eller senare. Varför ändra på hur desktop ser ut? Det är något som har fungerat felfritt i nästan 20år, varför inte bara lämna kvar den och låta "moderna" användare hålla sig till det nya gränssnittet? Eller åtminstone låta användarna få bestämma själva om dom vill ha en startknapp eller inte?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Kör win 8.1 och använder inte modern ui, kan däremot inte säga att jag saknat startmenyn.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

har inte använt start förr när den fanns där, så det är inget jag saknar iaf.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av celeron_hero:

På vilket sätt svek dom dig? hade mr Ballmer ringt upp och lovat dig massa funktioner som sedan uteblev?

Nej men jag litar inte på Microsoft längre eftersom de kommer nog försöka ta bort knappen igen

Visa signatur

Blegh <3 ^^