egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan här som har detta moderkort eller är vi dem enda dårarna EvilCrackMonkey

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Är det ingen annan här som har detta moderkort eller är vi dem enda dårarna EvilCrackMonkey

Ni är inte dem ända, sitter också med ett "ASROCK C2550D4I", funkar bra inte varit några konstigheter. Men blivit lite orolig efter all läsning i den här tråden. Men det funkar än.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

hehe!

Jag är grymt sugen på detta kortet också för att bygga mig en ny NAS men det ser som sagt ut som jag får vänta tills barnsjukdomarna är slut...

Följer alla uppdateringarna i tråden så fortsätt med er rapportering EvilCrackMonkey! och cabraja

mvh
z            

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

hehe!

Jag är grymt sugen på detta kortet också för att bygga mig en ny NAS men det ser som sagt ut som jag får vänta tills barnsjukdomarna är slut...

Följer alla uppdateringarna i tråden så fortsätt med er rapportering EvilCrackMonkey! och cabraja

mvh
z            

+1

Kortet verkar så rätt på så många plan. Min filserver behöver verkligen en uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Ni är inte dem ända, sitter också med ett "ASROCK C2550D4I", funkar bra inte varit några konstigheter. Men blivit lite orolig efter all läsning i den här tråden. Men det funkar än.

Ja, jag skrattade mig lycklig över att jag inte hade fått ett strulkort, men tji fick jag..

Skrivet av zonar:

hehe!

Jag är grymt sugen på detta kortet också för att bygga mig en ny NAS men det ser som sagt ut som jag får vänta tills barnsjukdomarna är slut...

Följer alla uppdateringarna i tråden så fortsätt med er rapportering EvilCrackMonkey! och cabraja

mvh
z            

Jodå fortsätter rapportera här hur det går.. hoppas på att nästa kort funkar bättre..

Skrivet av cabraja:

Är det ingen annan här som har detta moderkort eller är vi dem enda dårarna EvilCrackMonkey

några måste ju bana väg för resten när barnsjukdomarna är borta för att göra världen till ett bättre ställe för filservers..

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Ja, jag skrattade mig lycklig över att jag inte hade fått ett strulkort, men tji fick jag..

Jodå fortsätter rapportera här hur det går.. hoppas på att nästa kort funkar bättre..

några måste ju bana väg för resten när barnsjukdomarna är borta för att göra världen till ett bättre ställe för filservers..

Mitt har nu fungerat sedan mitten av mars, hoppas det håller i sig. Vad är det för barnsjukdomar ni har upplevt?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Funderar på att plocka hem ett från USA nästa gång jag ska dit men det verkar ju lite riskabelt. Kan någon testa hur kortet klarar att transcoda med Plex? Min filserver har en i3-3250 men tänker byta till detta kort för att kunna köra med ECC-RAM, dock lite orolig över att prestandan på en kärna inte räcker för transcoding.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Fick mail från Dustin att kortet är på väg till dem så jag borde ha det nästa vecka tis eller onsdag.
Om det är nytt eller mitt reparerade fick jag ingen info om.
När det anländer kan jag testa lite för er som undrar innan jag sätter den i verket.

Permalänk

ja mitt åkte till dustin kl 16.00 idag så får vi se om dom byter ut det eller om dom får det att fungera.. mitt hänger sig iaf under bios uppstarten, dvs ikvm delen verkar funka som den ska, bara det att när man väl bootar maskinen så hänger den sig här..

går inte att komma förbi.. komiska är att jag säkert rebootat maskinen 10ggr om de räcker, men just sen jag haft den rullande ett par dagar och skulle byta os, då kommer ja inte förbi den där skärmen... spelar ingen roll om den står på en dag så kommer den inte längre..

Permalänk

dum fråga kanske.. tänkte ju byta till ubuntu server för att få igång usb over ip, dvs köra mfp skrivaren via nasen, över nätverket oavsätt om man vill scanna eller skriva ut.. vilket vart lite struligt med centos vilka inte är direkt bleeding edge..

funderar på om jag ska ta tag i det jag inte ville göra förut även om det känns som det vettigaste i nas sammanhanget, dvs köra freenas på burken när moderkortet kommer tillbaka... nån som provat köra ipusb på freenas?

Permalänk
Medlem

För dom som inte tänkte bygga en filserver och inte behöver alla SATA-platserna kan jag rekommendera en titt på

Supermicro A1SAi-2550F

Köpte kortet för ett tag sen och kör en ESXi-host med 32GB ram på den. Fungerar klockrent. Har fyra GBit-kort plus ett IPMI-interface.

Permalänk

funderade först på supermicro kortet, men tyckte 4st lanportar var grovt överdrivet, så tog den med fler diskar, vilket iofs kanske var ett misstag, men måste bara få fråga, vem behöver 4gbit nätverk på en hemserver?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cabraja:

Är det ingen annan här som har detta moderkort eller är vi dem enda dårarna EvilCrackMonkey

Jag är väldigt väldigt sugen på att bygga en filserver med det kortet men det saknas för tillfället pengar. Men förr eller senare ska jag byta ut min QNAP mot ett hemmabygge med Avoton. Verkar ju vara den perfekta plattformen för en NAS. Strömsnål, rätt ok prestanda och serverfunktioner som dessutom är rätt billigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är väldigt väldigt sugen på att bygga en filserver med det kortet men det saknas för tillfället pengar. Men förr eller senare ska jag byta ut min QNAP mot ett hemmabygge med Avoton. Verkar ju vara den perfekta plattformen för en NAS. Strömsnål, rätt ok prestanda och serverfunktioner som dessutom är rätt billigt.

Ja helt tokig är den inte bara en fungerar som planerat. Jag har inte fått tillbaka mitt ännu.
Dustin sa förra veckan att dem skulle ha den hos sig fredag eller måndag denna vecka.
Jag ringde idag och då hade dem inte hört något från reparatören.
Tråkigt att det drar ut på tiden men dem skulle skicka mail och meddela mig imorgon om status.
Har dem inget status så har ju den skäliga tiden på 3 veckor passerat och då tänkte jag att det kan vara lämpligt
att kräva nytt från Dustin då min server/brandvägg/dhcp har vart nere hemma under denna tid.
Återkommer...

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Ja helt tokig är den inte bara en fungerar som planerat. Jag har inte fått tillbaka mitt ännu.
Dustin sa förra veckan att dem skulle ha den hos sig fredag eller måndag denna vecka.
Jag ringde idag och då hade dem inte hört något från reparatören.
Tråkigt att det drar ut på tiden men dem skulle skicka mail och meddela mig imorgon om status.
Har dem inget status så har ju den skäliga tiden på 3 veckor passerat och då tänkte jag att det kan vara lämpligt
att kräva nytt från Dustin då min server/brandvägg/dhcp har vart nere hemma under denna tid.
Återkommer...

dom verkar ha lagerstrul...

i fredags kl 9.00 togs mitt returpaket emot.
igår klockan 11 så hade paketet fortfarande inte registrerats i deras system, ÄVEN fast jag ska ha en retur med vändande post,
dvs dom tar emot mitt paket, sedan skickar en ny C2550D4I med vändande post, på fredag har den legat 7 dagar på deras lager...

fan oxå... innan jag han skriva klart detta.. fick jag ett mail.. nu är min returorder är klar och ska skickas.. MEN det blir att ringa igen, för jag har inte fått något kollinummer på paketet.. sen är det ju lite tråkigt att jag vet att dom troligen skickar allt samtidigt kl 16.00 så grejerna kommer förhoppningsvis innan fredag kväll...

nåja det är ju första gången jag behövt returnera något med posten o ett jäkla krångel det här varit.. skönt om det snart är över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

funderade först på supermicro kortet, men tyckte 4st lanportar var grovt överdrivet, så tog den med fler diskar, vilket iofs kanske var ett misstag, men måste bara få fråga, vem behöver 4gbit nätverk på en hemserver?

Behöver och behöver

Som jag har den uppsatt nu så har jag monterat burken i ett minimalt chassi. Ingen lokal disk i den utan kör allt över iSCSI från en synology-nas med två GBit-portar, så 2GBit till disk.
Sen har jag en port för intern nätverkstrafik och en port för "internet" trafik.

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

dom verkar ha lagerstrul...

i fredags kl 9.00 togs mitt returpaket emot.
igår klockan 11 så hade paketet fortfarande inte registrerats i deras system, ÄVEN fast jag ska ha en retur med vändande post,
dvs dom tar emot mitt paket, sedan skickar en ny C2550D4I med vändande post, på fredag har den legat 7 dagar på deras lager...

fan oxå... innan jag han skriva klart detta.. fick jag ett mail.. nu är min returorder är klar och ska skickas.. MEN det blir att ringa igen, för jag har inte fått något kollinummer på paketet.. sen är det ju lite tråkigt att jag vet att dom troligen skickar allt samtidigt kl 16.00 så grejerna kommer förhoppningsvis innan fredag kväll...

nåja det är ju första gången jag behövt returnera något med posten o ett jäkla krångel det här varit.. skönt om det snart är över..

så kom nästa kalldusch... fredag är röd dag.. med tur kommer den imorron, annars efter påsk... helt sjukt hur länge man blir utan grejerna pga ett returärende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

så kom nästa kalldusch... fredag är röd dag.. med tur kommer den imorron, annars efter påsk... helt sjukt hur länge man blir utan grejerna pga ett returärende..

Fick mail idag från Dustin att kortet nu är på väg tillbaka och resultatet blev att reparatören inte hittade några fel.
Lustigt då jag endast använt mig av egen skärm som fungerar i skrivande stund och minnen som fungerar i min desktop.
Får väl ringa upp dustin imorgon och kolla hur vi går vidare med detta.
Jag har kört igenom deras egen mall för felsökning och även gjort en grundlig undersökning med en kille som jobbar för ASRock.
Blir kul att se hur detta kommer sluta.

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Fick mail idag från Dustin att kortet nu är på väg tillbaka och resultatet blev att reparatören inte hittade några fel.
Lustigt då jag endast använt mig av egen skärm som fungerar i skrivande stund och minnen som fungerar i min desktop.
Får väl ringa upp dustin imorgon och kolla hur vi går vidare med detta.
Jag har kört igenom deras egen mall för felsökning och även gjort en grundlig undersökning med en kille som jobbar för ASRock.
Blir kul att se hur detta kommer sluta.

snyggt.. men för att va lite elak så bara för minnena funkar i en burk behöver dom inte vara felfria, kör tex memtest86 (5.x) jag kommer ihåg att den memtest som brukar komma med linuxdistar kan ge massa falsepositives.. men det låter ändå otroligt om reparatören fick den att boota och fungera som den ska? glöm inte fråga vad reparatören använde för hårdvara med ditt kort..

mitt kort var sorterat i sthlm 01.27 imorse, så hoppas kunna gå ner och hämta det på postens utlämningsställe till lunch..
ska bli spännande och se hur det här kortet fungerar.. hehe

Permalänk

jahapp verkar ju inte fungera mycket bättre det här.. börjar fundera lite mot cabraja, dvs de jag skrev till honom, om de kan va minnet som gör att den inte bootar..

men brukar man inte kunna komma åt biosen utan att ha minnesmoduler i moderkort?

Permalänk

minne slot A1, fungerar, Minne slot ? (den andra blåa) så bootar den inte.. komiskt.. nåja nu funkar skiten får bolla med asrock supporten om de där, men det verkar fungera iaf..

Permalänk

installerade freenas 9.2 på min 64gb os ssd disk, bootar, failar på error 19.. verkar inte kunna montera filsystemet..

installerade nyaste freenas 9.2.1.3 på samma disk, samma fel, komiskt nog ger båda installationerna felmeddelande på att första gpt tabellen var trasig och kör ifrån partition table 2..

drar in ubuntu 12.04.4 bootar fint, så verkar inte vara nått fel på disken.. eftersom alla os utom freenas verkar funka.. och ja är allergisk mot os på usb sticka.. så det verkar tyvärr bli ubuntu server... tråkigt för ja tänkte faktiskt ge freenas en chans..

Permalänk
Medlem

Har du provat Nas4Free, ZFSguru eller Napp-it?

Är ju lite skillnad mellan Linux och BSD så att säga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

minne slot A1, fungerar, Minne slot ? (den andra blåa) så bootar den inte.. komiskt.. nåja nu funkar skiten får bolla med asrock supporten om de där, men det verkar fungera iaf..

Jag har 4 stickor och dessa 4 har jag provat helt separat i alla fyra slottar separat.
Har svårt att tro att alla 4 stickor jag köpt är kassa :/
Sen har jag testat med en femte sticka som inte är med på kompatibla listan av minnen och den betedde sig precis lika som
alltid.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Har du provat Nas4Free, ZFSguru eller Napp-it?

Är ju lite skillnad mellan Linux och BSD så att säga.

jo det är lite skillnad på linux och BSD därför jag igentligen försöker hålla mig ifrån BSD för att slippa lära mig på nytt igen.. men är lite sugen på freenas då det faktiskt är trevligt med webgui även om det går att köra ssh är webgui trevligt..

men Freenas verkar inte ha ports? skulle vilja ha ipusb.. o den finns i freebsd ports.. samt som linux kernel modul..

ZFSguru o napp-it har ja aldrig hört talas om.. får väl googla lite..

Skrivet av cabraja:

Jag har 4 stickor och dessa 4 har jag provat helt separat i alla fyra slottar separat.
Har svårt att tro att alla 4 stickor jag köpt är kassa :/
Sen har jag testat med en femte sticka som inte är med på kompatibla listan av minnen och den betedde sig precis lika som
alltid.

aha trodde du hade en eller två stickor.. då va det lite värre..

vi får hoppas det funkar när de kommer tillbaka iaf..

Permalänk

ute och kollar runt lite när jag ändå har en fungerande maskin som bootar, lite stresstest med massa onödiga reboots, lite ominstallationer av olika os... ubuntu 12.04 lts, går inte att uppdatera till 14.04 lts igenom do-release-upgrade, rätt intressant då 14.04 släpptes för nån vecka sedan, men om man hoppar version till version inte lts till lts, så ska den tydligen gå att uppdatera..

gjorde en fräsh reinstall där oxå o körde 14.04 o den funkade oxå med igb.. kan va bra o veta för nån annan...

körde in centos 6.5 den här gången funkade inte igb drivern.. den va laddad enligt lsmod, men tog inget ip via dhcp iaf.. kommer inte ihåg om den fixade allt automatiskt förra gången ja hade centos 6.5 innan gamla moderkortet pajjade.. men iaf nu provar jag debian testing (jessie) o den funkar igb drivern bra hittils, kör netinstallern.. så det blir spännande...

nåja nu börjar de bli dags att avrunda för idag..

Permalänk

äh va trött igår.. centos funkar fint, bara glömt klicka i att automatiskt aktivera eth1 & eth0, så det är inga bekymmer på centos med nätverkskorten..

Debian Jessie, finns det ingen ZoL som för tillfället fungerar på kernel över 3.10.x vilket jessie skeppas med, så ZoL får man bygga från source om man vill ha ZFS på debian jessie... det orkade jag inte pilla med i mitt stresstestande av maskinen... men har rebootat säkert 50ggr nu sen jag fick moderkortet så nu får ja hoppas det här funkar felfritt...

nu drar jag in centos 6.5 så får den snurra med centos 6.5... lär väl få bråka en del med SElinux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

äh va trött igår.. centos funkar fint, bara glömt klicka i att automatiskt aktivera eth1 & eth0, så det är inga bekymmer på centos med nätverkskorten..

Debian Jessie, finns det ingen ZoL som för tillfället fungerar på kernel över 3.10.x vilket jessie skeppas med, så ZoL får man bygga från source om man vill ha ZFS på debian jessie... det orkade jag inte pilla med i mitt stresstestande av maskinen... men har rebootat säkert 50ggr nu sen jag fick moderkortet så nu får ja hoppas det här funkar felfritt...

nu drar jag in centos 6.5 så får den snurra med centos 6.5... lär väl få bråka en del med SElinux...

Skönt att det löste sig. Undrar varför jag fick vänta så länge på min. Sen hittar det inget fel heller verkstaden där.
Så jag fick skicka in mailkonversationen som jag hade med ASRock.
Väntar svar från Dustin nu...

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Skönt att det löste sig. Undrar varför jag fick vänta så länge på min. Sen hittar det inget fel heller verkstaden där.
Så jag fick skicka in mailkonversationen som jag hade med ASRock.
Väntar svar från Dustin nu...

typiskt att det ska ta sån jäkla tid med ditt kort

kör Centos 6.5 som sagt på min, körde in freenas på en 8gb usb och provade, och förstår verkligen inte hypen över freenas, värre buggit webinterface var det länge sen jag såg, skapa zfsvolymer var oxå buggit, va tvungen till slut att lägga till en extra disk som inte tillhörde raiden, sen ta bort den, då gick de att skapa volymen...

om jag installerar ett plugin så gör den ett jail till varje plugin, det betyder att 10 plugin blir mellan 4-8gb bara för några program som inte ens tar 100mb...

nä freenas kastade jag snabbt åt sidan det var inget för mig..

nu är nästa grej att få någon form av övervakning av temp och diskio, minne och cpu load etc så man kan se typ senaste 30dagarna hur belastningen är på servern..

Permalänk

sådär nu fick ja lite lätt ont i magen av tanken på instabila kort... osäker på vad som hänt men för testandets skull provar vi ubuntu 12.04.4 nu igen då..

centos 6.5 med zfs verkade funka fint, men efter att ha kopierat över lite backups i datamängden 7-800gb under natten, när jag skrev in tex uptime, så hoppar den ner en rad, men ingenting händer, och ssh fönstret hängde sig på servern..
andra fönstret samma sak, och nzbgets webinterface hade hängt sig.. otur jag som hade massor av dist-isos i nerladdningskön..

nåja eftersom de inte gick att reboota eftersom den hängde sig oavsätt vad jag skickade för kommando via ssh, tex zpool scrub <poolnamn> ska initiera en scrub den hänger sig på 41% cpu och ramlar inte vidare.. känns ju som nått loopar rätt illa någonstans..

nåja installerat ubuntu server 12.04 då den funkar fint med zfsonlinux, så får vi hoppas att det går att importera zpoolen...

får låta den snurra några dagar med last o se om samma sak händer i ubuntu isf är det hårdvarufel... eller ja skulle kunna vara zfsonlinux oxå...