AMD beskriver processor med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hann inte svara på killens påståenden så jag använder mig av ditt.

Är medveten om att FX8350 inte strikt är en åttakärnig processor utan använder sig av fyra moduler som består av två halvkärnor. Däremot är inte Intel ens nära att lansera en åtta kärnig processor för desktop. Ska enligt rykten komma med Skylake. Däremot har AMD varit på fronten av innovation. Bla. var AMD först med minnes kontrollen i CPU:n vilket gjorde nordbryggan helt onödig. Detta sänkte även latensen för minnena på denna tid och detta kunde Intel inte svara på innan de släppte C2D om jag inte missminner mig.

Tycker att detta svar från Sarianide på Toms är rätt så bra på detta knirrandes om kärnornas antal!

Citat:

You chose the best answer as something that is wholistically incorrect at the very core, it is so sad that this kind of information gets passed around.

AMD's modular architecture comprises of two physical x86 processors sharing pooled resources and the same front end. Unlike a native core which is a single x86 processor with its own front end and resources.

We have run the tests on this using a FX 8350, you can disable and isolate each core through all eight. Running the bench suites each isolated core performs within a 0.02% margin of error relative to all cores. This is converse to Intel where an i7 you can only isolate the 4 (or 2 depending on the SKU) physical cores, a Intel processor cannot operate on a Hyper Thread only, that is because HT doesn't use a Front End. Therein lies the difference in SMT(simultaneous multithreading) approach. AMD's CMT uses physical cores in the module, duplicating the front end to deliver around 1.8% of a true dual core peformance, the .2 loss is the penalty suffered in over taxing the front end. Intel's HT approach is around 1.1% of a dual core, HT remains only a low cost low powered attempt at SMT using virtualization of core resources.

In CPUID 1 intel core is read as 1 core 2 threads with HT enabled. Since AMD don't have that option in bios a single core is read as 1core 1 thread, 2 cores, 2 threads, if it where hyperthreaded cores in the nature of Intels as ASHISH is telling you it would register 1 core 2 threads, 8 cores 16 threads. So in short you got fed nonsense. The other funny one is a module consists of a physical and integer core, refering to the integer core as a fake core, yet as our testings and others have shown that each AMD core can be isolated and run at the exact same potential as the rest of the cores.

And lastly AMD themselves came out and clearly offered a well informed definition and description of modulation yet every man and his dog on Toms and Anandtech seems to come up with the exact same 4 cores + fake cores, which is just beyond stupifying.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/363278-28-core

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

De kanske skulle koncentrera sig på att bygga snabba kärnor istället. Min I7 som är ett par år gammal springer cirklar runt AMD nya processorer med femtielva kärnor.

Jaså? För vad jag vet så har inte AMD släppt en processor för entusiastmarknaden sedan FX8350 släpptes. Så nya? Menar du deras APU? Då är det snarare din jämförelse som är helt sne.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De kanske skulle koncentrera sig på att bygga snabba kärnor istället. Min I7 som är ett par år gammal springer cirklar runt AMD nya processorer med femtielva kärnor.

Problemet är att AMD hade inga pengar eftersom Intel mutades tillverkare/återförsäljare till att köpa/sälja enbart Intel baserade datorer etc.. Skyll på Intel istället vetja!

Det lite roliga är egentligen att Intel hade sin "moderna" netburst arkitektur men fick överge den & backa till P6 arkitekturen istället (i princip).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? För vad jag vet så har inte AMD släppt en processor för entusiastmarknaden sedan FX8350 släpptes. Så nya? Menar du deras APU? Då är det snarare din jämförelse som är helt sne.

Nej jag menar whatever de släppte senast. De är ljusår efter intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej jag menar whatever de släppte senast. De är ljusår efter intel.

När släppte Intel en GPU sist? Jo 1998 typ..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej jag menar whatever de släppte senast. De är ljusår efter intel.

Voine... Och Intel är ljusår efter AMD när vi kommer till heterogent system arkitektur och RÅ grafikprestanda... Allt handlar inte om cpu kraft i dagens läge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Eee Intel är ljusår efter i 64-bitars tekologin Intel försökte med sin itanium 64 vilken AMD krossade med sin 64-bitars arkitektur om jag inte misstar mig! Ja ni som har Intel 64 bitars processorer det är en extension från IA-32 som AMD gjorde & som AMD licensierar till Intel.. eller liknande. Skrämmande tanke va, ni har AMD teknologi i er Intel processor!! Om man nu vill långdra det & köra med sådan retorik!
http://sv.wikipedia.org/wiki/AMD64

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

En sak till.. Vi kan nog alla vara överens om att orginala bulldozer arkitekturen blev ett stort misslyckande. Men allt eftersom tiden har gått och spekuleringar kring excavator som förhoppningsvis kommer med en ny FPU plus andra tweaks så kan vi nog förvänta oss en rejäl prestandaskjuts... Steamrolller levererar det den ska med de ändringar i Front-end som AMD gjort men en helt omdesignad 256bit fpu är nödvändigt för att kunna komma vidare med modulkonceptet. Just nu har AMD en om något väldigt handikappad fpu på 128-bit som kan dubbelpumpas. Men tyvärr så är den så gamnal och förlegad att den påminner om den från k10(Phenom). AMD är snart i mål med modulkonceptet och sen får vi se vart det bär av runt 2018-2019. Men en sak är säker iaf om AMD får bestämma så är HSA och GPGPU här för att stanna! Get ready to be amazed during 2015-2016

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/11/AMD-Excavator-Performance.jpg om ni kollar på denna ROADMAP så ser ni vad AMD har planerat vilket även har stämt rätt bra hittintills. Steamroller leverar högre prestanda än pd och jag vågar nog säga redan nu att excavator lär prestera 50-75% bättre än Bulldozer,"JA ni får skrika på mig om jag har fel"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ja precis rent för många som blickar bakåt, blicka framåt istället & hoppas på att en något typ av jämnvikt uppnås vilket främjer oss konsumenter.

Är det inte en 2*128 bitars fpu?

Citat:

features two 128-bit FMA-capable FPUs which can be combined into one 256-bit FPU

http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_%28microarchitecture%2...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja precis rent för många som blickar bakåt, blicka framåt istället & hoppas på att en något typ av jämnvikt uppnås vilket främjer oss konsumenter.

Är det inte en 2*128 bitars fpu?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_%28microarchitecture%2...

Jo dem har två pipelines som kan kombineras om en kärna exekverar en avx instruktion.

Excavator kommer med AVX2 vilket kan exekvera 256bits heltals operander* nuvarande FPU klarar ej av det och en uppgradering eller bygga nytt krävs. Med tanke på att Jim Keller är onboard så tror jag nog att excavator är miraklet vi alla väntat på som kan ta AMD upp till en likvärdig prestanda som Intel... Om nu inte Skylake kommer med AVX512 och då kommer intel fans att jubbla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Tycker att detta svar från Sarianide på Toms är rätt så bra på detta knirrandes om kärnornas antal!

http://www.tomshardware.co.uk/forum/363278-28-core

Bra läsning, tyvärr tror jag inte att trollen orkar läsa citatet, det rör sig ju om mer än en halv rad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Nej jag menar whatever de släppte senast. De är ljusår efter intel.

Så du menar att en APU ska jämföras med en 4960X? Redan där blir det ju snett. AMD fokuserar på APU:er och där ska en APU jämföras med en annan. Hur många APU:er har Intel nu igen? Sedan kan man ju diskutera om hur många ljusår Intel är AMD när det kommer till GPU prestanda. Allt är inte svart och vitt. AMD fokuserar just nu inte på samma saker som Intel. Detta har folk svårt att inse och tror att deras senaste APU är en ersättare till 8350 vilket inte är ens i närheten av sant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Problemet är att AMD hade inga pengar eftersom Intel mutades tillverkare/återförsäljare till att köpa/sälja enbart Intel baserade datorer etc.. Skyll på Intel istället vetja!

Så pga att Intel gav rabatter om de endast använde deras prollar eller begränsade försäljningen av konkurrenters prollar 2001-2006 så var det kört för AMD för alla framtid?
Det har ingenting med dåliga beslut och en organisation samt pr-avdelning som verkar varit skrämande dåliga?

Det Intel gjorde är inget nytt på affärsmarknaden, och liknande taktiker används friskt av bolag. Att tro att företag inte använder alla knep för att ha övertag över sina konkurrenter är bara naivt.

Hur tror du Sony och Microsoft får spelstudios att endast släppa exclusivt till deras konsol? Självklart sker ju detta mer öppet men det är ingen som ifrågasätter de "mutorna"? Som konsumenter förlorar vi ju på dessa avtal medans Nintendo, Sony och Microsoft alla tjänar pengar på att göra det.

Skrivet av skruvis:

Det lite roliga är egentligen att Intel hade sin "moderna" netburst arkitektur men fick överge den & backa till P6 arkitekturen istället (i princip).

Intel körde GHz racet lite väl länge för sitt eget bästa, men höga siffror på kartonger säljer ju onekligen till vanliga konsummenter. Bara att titta på alla lowend grafikkort med alldeles för mycket minne.

Coppermine var nog rätt väg att går rent arkiteturellt men Netburst sålde nog fint på höga siffror där i Ghz hetsen. Skulle tro att de jobbade parallelt med att få fram Core som de pushade Netburst till gränsen för att ha något nytt på marknaden.

Trots att AMD hade bättre prollar så hade de problem med moderkorten vill jag minnas, själv haft Athlon och Thunderbird.

tl;dr Ganska trött på att höra om en nästan 8 år gammal affär, skulle man bojkotta/hata alla företag som gjort nå dyligt så skulle man snart få det jobbigt att få tag på mat/kläder/möbler ja i princip allt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^Muck^:

Så pga att Intel gav rabatter om de endast använde deras prollar eller begränsade försäljningen av konkurrenters prollar 2001-2006 så var det kört för AMD för alla framtid?
Det har ingenting med dåliga beslut och en organisation samt pr-avdelning som verkar varit skrämande dåliga?

Det Intel gjorde är inget nytt på affärsmarknaden, och liknande taktiker används friskt av bolag. Att tro att företag inte använder alla knep för att ha övertag över sina konkurrenter är bara naivt.

Hur tror du Sony och Microsoft får spelstudios att endast släppa exclusivt till deras konsol? Självklart sker ju detta mer öppet men det är ingen som ifrågasätter de "mutorna"? Som konsumenter förlorar vi ju på dessa avtal medans Nintendo, Sony och Microsoft alla tjänar pengar på att göra det.

Intel körde GHz racet lite väl länge för sitt eget bästa, men höga siffror på kartonger säljer ju onekligen till vanliga konsummenter. Bara att titta på alla lowend grafikkort med alldeles för mycket minne.

Coppermine var nog rätt väg att går rent arkiteturellt men Netburst sålde nog fint på höga siffror där i Ghz hetsen. Skulle tro att de jobbade parallelt med att få fram Core som de pushade Netburst till gränsen för att ha något nytt på marknaden.

Trots att AMD hade bättre prollar så hade de problem med moderkorten vill jag minnas, själv haft Athlon och Thunderbird.

tl;dr Ganska trött på att höra om en nästan 8 år gammal affär, skulle man bojkotta/hata alla företag som gjort nå dyligt så skulle man snart få det jobbigt att få tag på mat/kläder/möbler ja i princip allt -.-

Intel mutade & fuskade, det är klargjort vill man sedan klä det i fina ord som "gav rabatter" får det stå för dig..

Ganska trött på att höra om något som hände för 8-år sedan, ja det är ganska tröttsamt att höra "retorik" som amd fanboysen körde med för snart 10-år sedan upprepas av Intel fanboysen nu! snacka om att var efter.....

Edit: Så enligt dig så är det ok att ljuga/fuska/bedra/muta bara man kan referera till att andra gör så?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^Muck^:

Så pga att Intel gav rabatter om de endast använde deras prollar eller begränsade försäljningen av konkurrenters prollar 2001-2006 så var det kört för AMD för alla framtid?
Det har ingenting med dåliga beslut och en organisation samt pr-avdelning som verkar varit skrämande dåliga?

Det Intel gjorde är inget nytt på affärsmarknaden, och liknande taktiker används friskt av bolag. Att tro att företag inte använder alla knep för att ha övertag över sina konkurrenter är bara naivt.

Hur tror du Sony och Microsoft får spelstudios att endast släppa exclusivt till deras konsol? Självklart sker ju detta mer öppet men det är ingen som ifrågasätter de "mutorna"? Som konsumenter förlorar vi ju på dessa avtal medans Nintendo, Sony och Microsoft alla tjänar pengar på att göra det.

Intel körde GHz racet lite väl länge för sitt eget bästa, men höga siffror på kartonger säljer ju onekligen till vanliga konsummenter. Bara att titta på alla lowend grafikkort med alldeles för mycket minne.

Coppermine var nog rätt väg att går rent arkiteturellt men Netburst sålde nog fint på höga siffror där i Ghz hetsen. Skulle tro att de jobbade parallelt med att få fram Core som de pushade Netburst till gränsen för att ha något nytt på marknaden.

Trots att AMD hade bättre prollar så hade de problem med moderkorten vill jag minnas, själv haft Athlon och Thunderbird.

tl;dr Ganska trött på att höra om en nästan 8 år gammal affär, skulle man bojkotta/hata alla företag som gjort nå dyligt så skulle man snart få det jobbigt att få tag på mat/kläder/möbler ja i princip allt -.-

Nu tvivlar jag att det var marknadspraxis att betala ut mutor till stora företag att de skulle skippa en konkurrents alternativ. Intel valde inte bara att ge rabatt. Alla företag som vägrade blev svartlistade av företaget. De fick inte en produkt.. Detta åkte man fast ganska grovt i domstol och fick betala ut enorma belopp för. Sedan borde du även se skillnaden mellan rena mutor (som Intel gav till tex. Dell) och påtryckningar. För dessa är inte i närheten av samma sak. Mutor är olagligt. Påtryckningar.. Not so much. Och detta skadade AMD helt klart. Däremot är det inte enbart Intels förtjänst att AMD gått ner sig på processorsidan.. Det handlar även om PR och dåliga beslut rakt igenom. Bulldozer är ju ett av dessa fiaskon som de än idag försöker reparera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu tvivlar jag att det var marknadspraxis att betala ut mutor till stora företag att de skulle skippa en konkurrents alternativ. Intel valde inte bara att ge rabatt. Alla företag som vägrade blev svartlistade av företaget. De fick inte en produkt.. Detta åkte man fast ganska grovt i domstol och fick betala ut enorma belopp för. Sedan borde du även se skillnaden mellan rena mutor (som Intel gav till tex. Dell) och påtryckningar. För dessa är inte i närheten av samma sak. Mutor är olagligt. Påtryckningar.. Not so much. Och detta skadade AMD helt klart. Däremot är det inte enbart Intels förtjänst att AMD gått ner sig på processorsidan.. Det handlar även om PR och dåliga beslut rakt igenom. Bulldozer är ju ett av dessa fiaskon som de än idag försöker reparera.

Håller med fullständig & bulldozer var inget bra val..

Men den fungerar att surfa med & lira UT3 lite då & då.. inte illa för en propp som inte har några "riktiga" kärnor!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu tvivlar jag att det var marknadspraxis att betala ut mutor till stora företag att de skulle skippa en konkurrents alternativ. Intel valde inte bara att ge rabatt. Alla företag som vägrade blev svartlistade av företaget. De fick inte en produkt.. Detta åkte man fast ganska grovt i domstol och fick betala ut enorma belopp för. Sedan borde du även se skillnaden mellan rena mutor (som Intel gav till tex. Dell) och påtryckningar. För dessa är inte i närheten av samma sak. Mutor är olagligt. Påtryckningar.. Not so much. Och detta skadade AMD helt klart. Däremot är det inte enbart Intels förtjänst att AMD gått ner sig på processorsidan.. Det handlar även om PR och dåliga beslut rakt igenom. Bulldozer är ju en av dessa fiaskon som de än idag försöker reparera.

Var det inte så att Dell fick rabatter på Intel prollar, en inlindad muta visst. Ganska säker på att Nvida och AMD har liknande avtal med sina grafikkorts producenter, billigare kretsar och eventuellt förtur om man exklusivt tillverkar åt endera. Och det är ju inte bara elektronikmarkanden som har sådana här deals, men självklart får de större effekt när det är giganter som Intel som pushar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

The SEC alleges that Dell did not disclose to investors large exclusivity payments the company received from Intel Corporation to not use central processing units (CPUs) manufactured by Intel’s main rival. It was these payments rather than the company’s management and operations that allowed Dell to meet its earnings targets. After Intel cut these payments, Dell again misled investors by not disclosing the true reason behind the company’s decreased profitability.

Citat:

Nu får vi också förklaringen till varför Dell:s intäkter helt plötsligt sjunkit så vansinnigt efter 2007. Mutorna betalades nämligen ut mellan 2002 och 2007 och hade Dell inte fått de här pengarna av Intel hade de redan då misslyckats att möta sin budget för respektive år. Detta i sin tur lurade aktiemarknaden och de investerare som baserat på de siffror som Dell presenterade valde att investera i bolaget:

Citat:

Varför upphörde då Intels pengar till Dell? Jo, Dell meddelade att de tänkte börja använda AMD:s processorer i sina produkter. Det är inte känt vilka priser som AMD satt på sina processorer när de säljer till Dell, men det borde vara lågt med tanke på vad Intel hade för svar på Dell:s planer:

http://www.macpro.se/2010/07/dell-hemligholl-mutor-fran-intel...

Men jag köper gärna en Intel processor om jag får råd dvs. om jag nu ska krypa till korset!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^Muck^:

Var det inte så att Dell fick rabatter på Intel prollar, en inlindad muta visst. Ganska säker på att Nvida och AMD har liknande avtal med sina grafikkorts producenter, billigare kretsar och eventuellt förtur om man exklusivt tillverkar åt endera. Och det är ju inte bara elektronikmarkanden som har sådana här deals, men självklart får de större effekt när det är giganter som Intel som pushar dem.

Intel jobbade aktivt att hålla AMD borta från spelplanen, de mutade datortillverkarna att bara använda köpa cpus från intel och helt avstå från AMD. T.ex så vart alla hem-pc från HP och Dell Enbart pentium 4 i prestanda segmentet... Medans AMD enbart fanns i lågbudget med deras sempron varianter. Det fanns ingen konkurrans även om AMD hade bättre prestanda och bättre produkt...konstigt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Cuomo’s office began investigating Intel in January 2008, and said the suit is based on company e-mails that were among the millions of pages of documents his office has reviewed.

The suit alleges that Intel paid Dell almost $2 billion in rebates in 2006, and for five years previous to that gave Dell preferential treatment, so long as Dell didn’t sell any computers with chips from Intel’s chief rival, AMD.

Intel also paid Hewlett-Packard hundreds of millions in rebates as part of an agreement that HP would cap its sales of AMD-powered business desktops at 5 percent, the suit alleges. As for IBM, Intel allegedly paid Big Blue $130 million to not market an AMD server.

http://www.wired.com/business/2009/11/intel-cuomo/

Var följade träff jag fick när jag snabb googlade, ok så det skedde rena mutor också. Det gör ju det hela ett snäpp värre men fortfarande inget ovanligt inom affärsvärlden, speciellt inte om man tittar globalt. Ryssland är ju ett lysande exempel på en affärskultur som bygger mycket runt mutor, speciellt om man som utländsk aktör försöker starta något.

Vet att VDn på vårat företag blivit erbjuden pengar rakt av för att blunda för saker från stora svenska bolag. Har själv varit inblandad i rena bjudresor för att man ska välja deras produkt och ingen annans. Det är bara så det funkar, och de bolag som spelar efter reglerna har tyvärr ett stort handikapp. Fan titta på Stora Ensos snygga historik, och de var rent utav klantiga som torskade.

Hur tror ni Saab säljer JAS-plan?

Säger inte att det är rätt med mutor, men tyvärr så funkar de efter som så gott som alla är sig själv närmast hjärtat.

Edit: Bara lägga in ett exempel på hur det kan gå när man inte vill betala mutor i Ryssland, nu är ju Ikea så pass stora att de klarar en sådan smäll. http://www.svd.se/naringsliv/rysk-mardrom-drabbade-ikea_35984...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Intel jobbade aktivt att hålla AMD borta från spelplanen, de mutade datortillverkarna att bara använda köpa cpus från intel och helt avstå från AMD. T.ex så vart alla hem-pc från HP och Dell Enbart pentium 4 i prestanda segmentet... Medans AMD enbart fanns i lågbudget med deras sempron varianter. Det fanns ingen konkurrans även om AMD hade bättre prestanda och bättre produkt...konstigt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är konstigt, att Intels taktik fungerade? Vart har jag nekat att de pushade DELL, HP mfl att bara sälja Intel prollar(mellan 2001-2006)?

Edit: Och det ska väll tilläggas att även om AMDs prollar var bättre var de tillhörande moderkorten inte det(vet av egen erfarenhet här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^Muck^:

Vad är det som är konstigt, att Intels taktik fungerade? Vart har jag nekat att de pushade DELL, HP mfl att bara sälja Intel prollar(mellan 2001-2006)?

Edit: Och det ska väll tilläggas att även om AMDs prollar var bättre var de tillhörande moderkorten inte det(vet av egen erfarenhet här).

Må det vara moderkorten som hade nForce chipset? Det konstiga är att världen tillåter det... Samma jävla skit pågår i vår egna välfärd just nu. Mutor och skit som inte borde få existera. Fult spel bakom kulisserna är inget jag förespråkar men du verkar ju tycka det är okej iom att du tillåtit det när det pågått rakt framför dina egna ögon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Må det vara moderkorten som hade nForce chipset? Det konstiga är att världen tillåter det... Samma jävla skit pågår i vår egna välfärd just nu. Mutor och skit som inte borde få existera. Fult spel bakom kulisserna är inget jag förespråkar men du verkar ju tycka det är okej iom att du tillåtit det när det pågått rakt framför dina egna ögon!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja tror det var Via chippset, kommer inte ihåg de var ju ett tag sedan.

Ok som sagt mutor fungerar och därför används de, är dock väldigt glad att jag jobbar på ett företag som har en VD med karaktär och tackade nej till 7 siffriga belopp till sitt konto. Annars hade företaget troligtvis gått åt skogen fort. Men att anmäla någon för mutor som företag ger ju inget för företaget förutom massa jobb och jurist kostnader. Finns vad jag vet ingen belöning för att "tjalla" på någon, så länge det inte är en konkurrent.

Om ett företag headhuntar dig och erbjuder dig en summa pengar för att komma till deras företag och lämna ditt nuvarande, är inte det en slags muta?

Vet inte riktigt hur du kopplar välfärdens problem till mutor men jag hör gärna det resonemanget.

Moderatorer: Är hemskt ledsen för offtopic, går det att flytta diskussion till övriga ämnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Kvalite framför kvantitet, enligt mig.

Det är därför Intel alltid vinner, och alltid kommer vinna.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde införa en åldersgräns på 25 år eller mer på forumet. Gör ont i huvudet att läsa trådar numera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crazymod:

AMD får helt enkelt lägga ner lite mer pengar på R & D tycker jag.
Det fungerar inte att bara slänga in massa kärnor..
Och ja, tjata på om att öka ipc, ja då får man ju se till att optimera sina arkitekturer, vilket amd verkar ha problem med..

Vad omsätter hela AMDs förutom GPU divisionen? 8-9Miljarder USD?

Och Intel lägger runt 9-13Miljarder USD per år på R&D...
En ensam av Intels alla FABs har ju ett värde på 4-5Miljarder USD när den är byggd och utrustad....

Klart AMDs skulle behöva lägga lite mer pengar på R&D men vilka pengar? Jäkla ignoranta folk kan vara.

Skrivet av Coldfire2143:

Tyvärr så har de inte så mycket pengar att lägga på R&D sedan Intel på olaglig väg mutade flertalet OEMs.

Märkligt att Intel kom undan så billigt förra gången.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Va fasen amd. Vad håller ni på med! Jag kna säga som så man saknar känslan och prestandan å kraften som fanns i fx 55:an. Senaste åren har dom fane mig gott ner sig som bra den. Kärnorna är inte allt, släng i minst dubbla trådar för varje kärna och ändra ipc. För fasen amd ni kan bra ni vill! Slut larva er nu amd, visa vad ni kan tack!

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

läste du ens artikeln? amd har redan 16 kärniga cpuer på servermarknaden och dom har haft det i flera år. skillnaden är att dessa ska vara en enda kisel bit istället för två 8 kärnor kiselbitar tillsammans. så som tex intel gjorde förr med sina core 2 quad. det var mer eller mindre två core 2 duo under samma tak.

jag tolkar detta mer som ett resultat av att dom fått upp yeildsen. jag tror detta också borde ge lägre strömförbrukning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Sweclockers borde införa en åldersgräns på 25 år eller mer på forumet. Gör ont i huvudet att läsa trådar numera.

Sweclockers borde lägga in ett filter där användaren själv kan filtrera bort kommentarer från valda medlemmar man inte vill veta av, men den listan lär väl bli enorm till slut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Tycker att detta svar från Sarianide på Toms är rätt så bra på detta knirrandes om kärnornas antal!

http://www.tomshardware.co.uk/forum/363278-28-core

Nu svamlar den du länkar till en hel del också. Hur skulle Intels CPUer överhuvudtaget fungera om det inte fanns en "front-end"? På vilket sätt kan man inte isolera en enskild hypertråd? Och det som CPUID retunerar är ju bara ett värde som är inprogrammerat i CPUn, bara för att AMDs CPU säger att den har N kärnor och N trådar medan Intel säger M kärnor med 2*M trådar betyder inget rent fysiskt. Han har även missförstått vad AMD menade med sina moduler är 80% av en "riktig" kärna, de menade att hastigheten per CPU-tråd när båda trådarna används i en modul är runt 80% av vad den när bara den ena används, så en modul motsvarar runt 60-70% av två "riktiga" kärnor (vilket stämmer väl med resultaten man får i verkligheten). Detta har nog ökat en den i Steamroller.

Linux-kärnan gör en ganska grundlig analys på hur varje CPU-tråd relaterar till andra CPU-trådar. Den grupperar CPU-trådar i "core siblings" samt "thread siblings". Alla CPU-kärnor som delar samma minnesbuss (ligger på samma NUMA-zon) är "core siblings", alla CPU-trådar där hastigheten tråden kör med påverkas av någon annan CPU-tråd är "thread siblings". Denna kategorisering har man gjort för att kunna göra en så effektiv "scheduler" som möjligt och här klassas en modul på samma sätt som HT, d.v.s. båda CPU-trådarna i denna är "thread siblings".

Även om man jämför resurser per CPU-tråd så blir ju en AMD tråd helt jämförbar med en HT i en kärna där båda trådarna används. Per tråd så har en modul 2 exekveringsenheter, 2 enheter för minnesoperation (4 av varje totalt i en modul), samma sak gäller Haswell där varje CPU-kärna har 4 exekveringsenheter och 4 enheter för minnesoperationer. Så en 8 kärnig Xeon med HT har lika mycket resurser per tråd (16st) som en 16-kärig Opteron har.

Men problemet är när man har saker som bara använder den enda tråden i en CPU-kärna med HT eller ena kärnan i en modul. I det läget så har ju tråden i Intel CPUn tillgång till dubbelt så mycket resurser, inte så konstigt att det "räcker" med 8 Intel kärnor för att klart kliva förbi en 16-kärnig Opteron.

Att idag prata om "äkta" kärnor är meningslöst. Man kan idag säga hur många CPU-trådar som finns och det är långt mer relevant då det definitivt påverkar hur man ska designa sin programvara. Det absolut mest relevanta måttet är dock hur effektiv designen är i de applikationer man typiskt kör.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer