AMD beskriver processor med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Processor används till mer än spel

Visst gör det de, men det finns betydligt bättre processorer för dom ändamålen, eller varför inte en GPU? Ser man t.ex. på företag som Autodesk och Adobe så jobbar dom mer och mer mot att använda GPUn i stället för CPUn. Och samma gäller ju superdatorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

När ska AMD lära sig att fler kärnor inte alltid är bättre? speciellt inte när deras "kärnor" är såpass svaga som dom är.... att kompensera med fler kärnor för det är helt fel väg att gå.

Dessa CPUs är ju gjorda för servrar, där är det väldigt bra med många kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Intel grafikdel Iris pro i deras CPU är verkligen inte efter AMD:s dito.

Iris pro kostar ca 2-3 ggr mer än AMDs motsvarighet, och presterar klart sämre i höga upplösningar...

http://www.anandtech.com/show/7677/amd-kaveri-review-a8-7600-...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Visst gör det de, men det finns betydligt bättre processorer för dom ändamålen, eller varför inte en GPU? Ser man t.ex. på företag som Autodesk och Adobe så jobbar dom mer och mer mot att använda GPUn i stället för CPUn. Och samma gäller ju superdatorer.

Har servrar GPU? Har jag missat något? Ska jag trycka i ett värstinggrafikkort i min server, blir den bättre då?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har servrar GPU? Har jag missat något? Ska jag trycka i ett värstinggrafikkort i min server, blir den bättre då?

Finns ganska många servrar som använder sig av Tesla-kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Har servrar GPU? Har jag missat något? Ska jag trycka i ett värstinggrafikkort i min server, blir den bättre då?

Ja. Trycker du in ett värstinggrafikkort så blir den bättre på OpenCL/CUDA beräkningar.

Permalänk
Avstängd

jag ska bygga en server av min gamla dator. Någon som kan rekommendera en bra bok om ämnet?

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Iris pro kostar ca 2-3 ggr mer än AMDs motsvarighet, och presterar klart sämre i höga upplösningar...

http://www.anandtech.com/show/7677/amd-kaveri-review-a8-7600-...

Fo3

Menar du att AMD är bättre på tex UDH video än vad Intel Iris Pro 5200 är. Det vore kul om du visade en test som styrker det du säger. Länken du postar visar inte det.

Permalänk
Medlem

Snälla:

AMD gör fel som stoppar in fler kärnor, dessutom kommer Intel dessutom ca lika många då, är det med andra ord ok när Intel stoppar i fler kärnor ?

Sen att prata om att använda GPU i en server, kan man köra databas på en GPU ? Filserver ? Webhotell ?

Kommentarerna på swec blir bara sämre och lyser av okunskap.

Datorer används till annat än spel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Finns ganska många servrar som använder sig av Tesla-kort.

Tesla-kort

Det min vän, är en helt annan liga, jag spelar inte i den. Vad kostar ett Tesla-kort 15 - 45 000kr typ

Och jag pratar server, det du snackar om är en helt annan sak. Trodde du fattade min ironi

Varför skulle jag trycka in ett Tesla-kort i en server?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Intel grafikdel Iris pro i deras CPU är verkligen inte efter AMD:s dito.

Nu tänkte jag mer på det bästa båda företag kan leverera 290x för amds del. Sen misstänker jag att iris pro är betydligt dyrare än amds motsvarighet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tesla-kort

Det min vän, är en helt annan liga, jag spelar inte i den. Vad kostar ett Tesla-kort 15 - 45 000kr typ

Och jag pratar server, det du snackar om är en helt annan sak. Trodde du fattade min ironi

Varför skulle jag trycka in ett Tesla-kort i en server?

Krävs inget Tesla för att få ut hög beräkningskapacitet, utan detta är overkill-alternativet Ett vanligt grafikkort för under tusenlappen räcker gott och väl för att slå en processor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är detta inte bara för servrar som t.ex Xeon är?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juugz:

2016? Då har Intel 16 core till konsumenter. Synd att AMD är så efter i allt. Det är som USA vs Afghanistan i teknologi.

Exakt. Eller vänta nu lite. Intel har knappt lansera en CPU med åtta kärnor än och du snackar redan om 16 för konsumenter? News flash.. AMD var faktiskt före Intel med en åttakärnig processor. Så snyggt försök att trolla.

Skrivet av Silcan:

Intel grafikdel Iris pro i deras CPU är verkligen inte efter AMD:s dito.

Det är just vad den är. Kostar flera gånger mer men presterar ändå inte skälligt till priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med kunskapsnivån på Sweclockers?
Folk tror att det ändå man gör på en dator är att spela. Det står klart och tydligt att det är menat för serversammanhang. Och då menas inte en källarserver för att dela ut dina semesterbilder till hushållet.

Och ja, grafikkort användas i allra högsta grad i stora serverar för komplexa beräkningar som väder eller rymden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Vad har hänt med kunskapsnivån på Sweclockers?
Folk tror att det ändå man gör på en dator är att spela. Det står klart och tydligt att det är menat för serversammanhang. Och då menas inte en källarserver för att dela ut dina semesterbilder till hushållet.

Och ja, grafikkort användas i allra högsta grad i stora serverar för komplexa beräkningar som väder eller rymden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har kunskapsnivån med det att göra? Folk kanske bara ser efter sina egna behov? Och det har inget med kunskapen hos personen att göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Eller vänta nu lite. Intel har knappt lansera en CPU med åtta kärnor än och du snackar redan om 16 för konsumenter? News flash.. AMD var faktiskt före Intel med en åttakärnig processor. Så snyggt försök att trolla.

Ja, för att AMD's 8 kärniga CPU var så bra..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Ja, för att AMD's 8 kärninga CPU var så bra..

Är helt irrelevant. Killen påstod att Intel alltid var före AMD vilket är bara ett bevis för bristande historisk kunskap i ämnet. Intel har inte alltid varit före. AMD har faktiskt varit på framkanten av innovation i snart två årtionden. Däremot att man är efter Intel i IPC racet är ganska svårt att förneka. Däremot är FX8350 också två generationer bakom Intel. FX8350 håller bra än idag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Hur står den sig mot Oracle's SPARC T5 som redan är ute och redan har 16 kärnor?

Hur står den sig mot IBM's kommande POWER8-baserade processorer?

Hur står den sig mot Intel's kommande Itanium "Kittson"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vad har hänt med kunskapsnivån på Sweclockers?
Folk tror att det ändå man gör på en dator är att spela. Det står klart och tydligt att det är menat för serversammanhang. Och då menas inte en källarserver för att dela ut dina semesterbilder till hushållet.

Och ja, grafikkort användas i allra högsta grad i stora serverar för komplexa beräkningar som väder eller rymden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändå viktigt att påpeka att beräkningskluster som utför den typen av beräkningar som lämpar sig för grafikkort är väldigt ovanliga.
I alla fall om man jämför med alla dessa databasservrar, applikationsservrar, webbservrar etc som står o skräpar lite här o var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Kan inte AMD bara inse att det här inte kommer fungera? Skulle dom försöka få till sina processorer ordentligt istället för att bara slänga in så många kärnor de kan skulle de lyckas betydligt bättre. Jag tvivlar starkt på att 16 kärnor kommer användas ordentligt, förutom i server-sammanhang, 2016. Och om de gör de så kommer Intel ha släppt processorer för konsumentmarknaden med 16 kärnor.

Tänk om AMD!

Freddie

Du kanske borde inse att man kan utnyttja alla cores med rätt system aka. "AMD Mantle". Så du kan väl sluta låtsas att det inte fungerar att ha många cores...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk

Det kan nog bli bra när det kommer. Lite synd att alla ska klanka ner på AMD dock med tanke på hur lite resurser de har jämfört med Intel som är stora i jämförelse.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Är helt irrelevant. Killen påstod att Intel alltid var före AMD vilket är bara ett bevis för bristande historisk kunskap i ämnet. Intel har inte alltid varit före. AMD har faktiskt varit på framkanten av innovation i snart två årtionden. Däremot att man är efter Intel i IPC racet är ganska svårt att förneka. Däremot är FX8350 också två generationer bakom Intel. FX8350 håller bra än idag.

AMD har tyvärr tappat bollen totalt på servermarknaden (vilket denna CPU antagligen är riktad mot). Som redan nämns är den nuvarande 16-kärnors Opteron CPUn egentligen två 8-kärniga CPUer som sitter på samma paket. En "riktig" 16 kärnig CPU har en stor fördel över två ihopsatta 8 kärniga då den förra introducerar en s.k. NUMA-zon samt alla kärnor delar LLC (Last Layer Cache), medan den andra skapar två NUMA-zoner och det är separat LLC för varje 8-kärnors konfiguration.

Än värre blev det när Intel införde DDIO (Data Direct I/O) i samband med Sandy Bridge varianten av Xeon E5. DDIO möjliggör DMA till/från LLC vilket nära nog fördubblade I/O-kapaciteten, I/O är väldigt viktigt för servers. AMD har fortfarande inte någon teknik som motsvarar DDIO.

Intels 8-kärniga Xeon modeller är klart snabbare än AMDs 16-kärniga Opteron. De snabbaste 6-kärniga Xeon-modellerna är i de flesta fall snabbare.

Och det finns faktiskt 12-kärniga Xeons och 15-kärniga varianter ska släppas inom kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Krävs inget Tesla för att få ut hög beräkningskapacitet, utan detta är overkill-alternativet Ett vanligt grafikkort för under tusenlappen räcker gott och väl för att slå en processor.

Och då frågar jag en tredje gång, varför ska jag ha "ett vanligt grafikkort för under tusenlappen" ? i min server.

Jag vet inte, men tror du missuppfattade hela min poäng lite Gender.

Skrivet av Mooter:

Ändå viktigt att påpeka att beräkningskluster som utför den typen av beräkningar som lämpar sig för grafikkort är väldigt ovanliga.
I alla fall om man jämför med alla dessa databasservrar, applikationsservrar, webbservrar etc som står o skräpar lite här o var.

Tack!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Intel grafikdel Iris pro i deras CPU är verkligen inte efter AMD:s dito.

Kanske inte prestanda mässigt, men med tanke på drivrutinerna kan det vara en sanning med modifikation. Intel har bättre linuxdrivare än amd, men intels windowsdrivare är, även om de blivit bättre sedan hd 3000 kom, inget vidare. Vissa spel har grafikglitchar som inte fås med nvidia och amd kretsar. Iofs gäller det också amd och nvidia i vissa spel. SSAO i red faction guerilla var lite knasigt på mitt radeon 3870, och age of conan hade liknande problem som löste sig för min kompis när han bytte från 4870 i 2x CF till 570. Nvidia har gett mig bäst upplevelse på spelfronten, men nvidia har också till och från de mest ostabila skitdrivare jag sett så det går jämt ut.

Edit: Jag har ett 560 Ti idag och jag skulle inte klassa mig själv som fanboy, jag säger bara som det är. Att byta drivare med radeon har inte lett till att skärmen slocknar och jag måste starta om datorn, hard reboot. Däremot nvidia har tvingat mig till det ofta, inte bara med betadrivare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lustigt att det är fanboysen som skriker att någon annan är fanboy oftast, sammanträffande?

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xeno88:

Mera kärnor? Mera ipc tack.

Skrivet av oTiuZ:

Såklart dom inte satsar på IPC när dom vet att mot Intel har dom ingen chans.

Skrivet av kallesprattt:

Vad är detta för trams AMD? Klarar ni inte av att öka IPC längre?

Skrivet av Blazin87:

När ska AMD lära sig att fler kärnor inte alltid är bättre? speciellt inte när deras "kärnor" är såpass svaga som dom är.... att kompensera med fler kärnor för det är helt fel väg att gå.

Varför tror ni att AMD struntar i IPC och prestanda per kärna? för varje generation som kommit efter Bulldozer har IPC ökat för AMD.
Ni som verkar så insatta kanske skall skriva ett mail till AMD och berätta för dem hur de skall komma förbi Intels IPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Lustigt att det är fanboysen som skriker att någon annan är fanboy oftast, sammanträffande?

Det ger sig med tiden, jag lovar.

Dom flesta som har varit med en längre tid, har själv varit där.

Det är en lång process, att inse att man faktiskt kan vara objektiv.

Det är lite som att krypa, gå, springa.

Sen finns inte fläktpojken i en längre

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Visst gör det de, men det finns betydligt bättre processorer för dom ändamålen, eller varför inte en GPU? Ser man t.ex. på företag som Autodesk och Adobe så jobbar dom mer och mer mot att använda GPUn i stället för CPUn. Och samma gäller ju superdatorer.

Tyvärr är inte all programvara där än. Hade varit skönt att kunna dra nytta av sina GPU:er till andra saker än spel Slösad potential

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD får helt enkelt lägga ner lite mer pengar på R & D tycker jag.
Det fungerar inte att bara slänga in massa kärnor..
Och ja, tjata på om att öka ipc, ja då får man ju se till att optimera sina arkitekturer, vilket amd verkar ha problem med..