AMD beskriver processor med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu svamlar den du länkar till en hel del också. Hur skulle Intels CPUer överhuvudtaget fungera om det inte fanns en "front-end"? På vilket sätt kan man inte isolera en enskild hypertråd? Och det som CPUID retunerar är ju bara ett värde som är inprogrammerat i CPUn, bara för att AMDs CPU säger att den har N kärnor och N trådar medan Intel säger M kärnor med 2*M trådar betyder inget rent fysiskt. Han har även missförstått vad AMD menade med sina moduler är 80% av en "riktig" kärna, de menade att hastigheten per CPU-tråd när båda trådarna används i en modul är runt 80% av vad den när bara den ena används, så en modul motsvarar runt 60-70% av två "riktiga" kärnor (vilket stämmer väl med resultaten man får i verkligheten). Detta har nog ökat en den i Steamroller.

Linux-kärnan gör en ganska grundlig analys på hur varje CPU-tråd relaterar till andra CPU-trådar. Den grupperar CPU-trådar i "core siblings" samt "thread siblings". Alla CPU-kärnor som delar samma minnesbuss (ligger på samma NUMA-zon) är "core siblings", alla CPU-trådar där hastigheten tråden kör med påverkas av någon annan CPU-tråd är "thread siblings". Denna kategorisering har man gjort för att kunna göra en så effektiv "scheduler" som möjligt och här klassas en modul på samma sätt som HT, d.v.s. båda CPU-trådarna i denna är "thread siblings".

Även om man jämför resurser per CPU-tråd så blir ju en AMD tråd helt jämförbar med en HT i en kärna där båda trådarna används. Per tråd så har en modul 2 exekveringsenheter, 2 enheter för minnesoperation (4 av varje totalt i en modul), samma sak gäller Haswell där varje CPU-kärna har 4 exekveringsenheter och 4 enheter för minnesoperationer. Så en 8 kärnig Xeon med HT har lika mycket resurser per tråd (16st) som en 16-kärig Opteron har.

Men problemet är när man har saker som bara använder den enda tråden i en CPU-kärna med HT eller ena kärnan i en modul. I det läget så har ju tråden i Intel CPUn tillgång till dubbelt så mycket resurser, inte så konstigt att det "räcker" med 8 Intel kärnor för att klart kliva förbi en 16-kärnig Opteron.

Att idag prata om "äkta" kärnor är meningslöst. Man kan idag säga hur många CPU-trådar som finns och det är långt mer relevant då det definitivt påverkar hur man ska designa sin programvara. Det absolut mest relevanta måttet är dock hur effektiv designen är i de applikationer man typiskt kör.

Dold text
Citat:

We have run the tests on this using a FX 8350, you can disable and isolate each core through all eight. Running the bench suites each isolated core performs within a 0.02% margin of error relative to all cores. This is converse to Intel where an i7 you can only isolate the 4 (or 2 depending on the SKU) physical cores, a Intel processor cannot operate on a Hyper Thread only, that is because HT doesn't use a Front End.

Citat:

yet as our testings and others have shown that each AMD core can be isolated and run at the exact same potential as the rest of the cores.

Man kan isolera & köra alla 8 var för sig hur många kan man göra så med på en Intel HT? Det han menar är att det finns 8 kärnor som fungerar var för sig men i Intels HT fall är Ht-tråden beroende av att den fysiska kärnan är aktiv eftersom om du stänger av kärnan så försvinner Ht med.. därav hans inlägg.... Att Intels processorer presterar bättre vet vi men det var inte det han svarade på! Han ville bara få fram att det sitter 8-st kärnor i proppen... Vilket jag uppfattade det som.

Tycker mer att idag får man konstatera att där sitter en processor den kan köra 8-trådar exempelvis med varierande resultat.. mer eller mindre..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Man kan isolera & köra alla 8 var för sig hur många kan man göra så med på en Intel HT? Det han menar är att det finns 8 kärnor som fungerar var för sig men i Intels HT fall är Ht-tråden beroende av att den fysiska kärnan är aktiv eftersom om du stänger av kärnan så försvinner Ht med.. därav hans inlägg.... Att Intels processorer presterar bättre vet vi men det var inte det han svarade på! Han ville bara få fram att det sitter 8-st kärnor i proppen... Vilket jag uppfattade det som.

Tycker mer att idag får man konstatera att där sitter en processor den kan köra 8-trådar exempelvis med varierande resultat.. mer eller mindre..

Fortfarande svammel: power-gate:ingen ligger på modulnivå så du kan inte bara stänga av den ena CPU-tråden. Du kan halta den ena CPU-tråden, vilket kommer göra att den drar lite ström och inte påverkar den andra CPU-tråden i samma modul, men det kan man även göra med CPU-trådar i en CPU-kärna som kör HT.

På OS nivå kan man också välja vilka CPU-trådar som ska använda (i Linux kan man göra det även när systemet körs, vet inte om Windows också tillåter det eller om man bara kan ända i samband med omboot), är fullt möjligt att använda båda CPU-trådarna i en CPU-kärna/modul samtidigt som man använder en (eller noll) CPU-tråd i någon annan CPU-kärna/modul. Så inte heller här blir CPU-trådar i en modul mer "separerade" än två CPU-trådar i en CPU-kärna med HT.

Har sagt flera gången att personligen bryr jag mig inte vad en "riktig" kärna är då diskussionen är meningslös, det enda som har någon relevans för programmerare är antalet CPU-trådar (men inte heller det är superviktigt i de flesta fallen). Varför skulle en modul räknas som 2 "riktiga" kärnor medan en CPU-kärna med två CPU-trådar inte ska göra det? Är det den håra separationen mellan heltalsdelarna? I så fall är det en av nackdelarna med CMT som skulle på något sätt få den att vara en mer "äkta" kärna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fortfarande svammel: power-gate:ingen ligger på modulnivå så du kan inte bara stänga av den ena CPU-tråden. Du kan halta den ena CPU-tråden, vilket kommer göra att den drar lite ström och inte påverkar den andra CPU-tråden i samma modul, men det kan man även göra med CPU-trådar i en CPU-kärna som kör HT.

På OS nivå kan man också välja vilka CPU-trådar som ska använda (i Linux kan man göra det även när systemet körs, vet inte om Windows också tillåter det eller om man bara kan ända i samband med omboot), är fullt möjligt att använda båda CPU-trådarna i en CPU-kärna/modul samtidigt som man använder en (eller noll) CPU-tråd i någon annan CPU-kärna/modul. Så inte heller här blir CPU-trådar i en modul mer "separerade" än två CPU-trådar i en CPU-kärna med HT.

Har sagt flera gången att personligen bryr jag mig inte vad en "riktig" kärna är då diskussionen är meningslös, det enda som har någon relevans för programmerare är antalet CPU-trådar (men inte heller det är superviktigt i de flesta fallen). Varför skulle en modul räknas som 2 "riktiga" kärnor medan en CPU-kärna med två CPU-trådar inte ska göra det? Är det den håra separationen mellan heltalsdelarna? I så fall är det en av nackdelarna med CMT som skulle på något sätt få den att vara en mer "äkta" kärna...

Han vill påvisa att det finns 8st fysiskt närvarande kärnor vilket även jag mfl. hävdar medans andra påstår att det inte är riktiga kärnor för att kunna bedöma då vad en riktig kärna är måste man ha en standard att jämföra mot eller hur, man måste jämföra mot referensen som är standardiserad & erkänd!

Så vad är då en riktig kärna? Och hur många kärnor har var modul, utan att blanda in prestanda etc.. utan bara enkla raka svar?

Sen vet jag att antalet kärnor är ointressant då det är antalet trådar enheten kan köra & till syvende & sist är det prestandan som gäller oavsett teknik.

Edit: Nu ska jag köra till mitt barnbarn han fyller 4-år, vi ses grabbar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Så vad är då en riktig kärna? Och hur många kärnor har var modul, utan att blanda in prestanda etc.. utan bara enkla raka svar?

Det är min poäng, det finns inget svar på den frågan!

På en 8-kärnors Xeon så delas ju LLC (Last Layer Cache) och minnesbuss, så är det verkligen 8 "äkta" kärnor? Visst skulle man kunna göra en definition på exakt vad som måste vara separat och vad som kan vara delat för att man ska få kalla det för en "äkta kärna", men vad vore poängen med det?

Delar man upp resurserna som varje CPU-tråd får i genomsnitt får man en liten vink om hur prestanda per tråd står sig, men det säger inget om hur "äkta" kärnan är. Att Bulldozer-designen inte har så hög IPC får i.o.f.s. en förklaring om man gör så, beräkningsenheter per CPU-tråd ligger ungefär på samma nivå som Silvermont/Jaguar, skillnaden är bara att de två senare inte är designade för att kunna köras i 4GHz så faktiskt prestanda per tråd blir naturligtvis lägre.

Det enda program som kör på en CPU kan "se" är de register och tillstånd som används av den underliggande ISAn (Instruction Set Architecture), för att kunna köra en CPU-tråd så måste detta tillstånd finnas för varje CPU-tråd, även HT har därför separat uppsättning arkitektur-register för varje CPU-tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

Fyra st prollar på ett enskilt mobo har ju funnits rätt länge med socket f och g34 (trolgitvis ännu längre bakåt i tiden), och nu när jag kikade på prisjakt lite fort såg jag att även 2011 hade en liten uppsättning.

Sedan datorns urtider skulle jag vilja säga.

För en gamer så betyder det dock oftast färre FPS, eftersom de inte är anpassade för spel.

Permalänk

Ni vet att AMD har haft Opterons med 16core som är till för servrar i typ 2-3år nu va?
Vi har haft 8core Opterons sedan 2009, så Intel ligger sjukt jävla efter AMD på serversidan imo.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Låter perfekt för en liten hpc i vardagsrummet.

Skrivet av Klappa:

Jag tänkte precis detsamma. Det är ju det AMD är kända för.

Inte för att gå in i debatten emellan AMD och Intel, men är lite nyfiken vad ni skall ha 16 kärnor till i en HTPC (oavsett om det står AMD eller Intel på det)?

Misstänker att 99% av tiden så kommer ni aldrig använda mer än max 25% av kärnorna. De andra 75% blir då bara "waste" på chippet och transistorer som kunde använts för mer vettiga saker i denna typ av applikation (HTPC).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AlexHjelm:

Ni vet att AMD har haft Opterons med 16core som är till för servrar i typ 2-3år nu va?
Vi har haft 8core Opterons sedan 2009, så Intel ligger sjukt jävla efter AMD på serversidan imo.

AMD lanserade Abu Dhabi (som inkluderar den 16-kärniga Opteron) november 2012. Den absolut snabbaste versionen av denna CPU matchar ungefär den långsammaste versionen av 8 kärnors Xeon E5 och de kostar ungefär lika mycket.

Intel lanserade sin första 10 kärniga Xeon modell april 2011 och AMD har fortfarande inget som kan matcha den. Idag finns 12-kärniga Xeon modeller och 15-kärniga kommer lanseras inom kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Juugz:

Bara för att jag och majoriteten här tycker att AMD är skit på processorer så är vi troll? Jaha. OK.

Skrivet av Juugz:

Skyll inte på andra för att du inte har råd. Arbeta.

Skrivet av Juugz:

Ja men gör inte det då. Sitt du och gnäll i ett hörn. Vakna upp och face reality, processorer är dyra.

Borde inte reta mig på någon för dess barnsligheter eftersom du uppenbarligen inte är vuxen, hoppas att du ändrar ton senare i livet, nu verkar du mest gå in för att reta upp folk och provocera.
Jag tänker inte nedlåta mig till att gå i polemik med en omogen person, därför åker du in i min ignorelista, välkommen!

Skrivet av AMD-FX:

Sweclockers borde lägga in ett filter där användaren själv kan filtrera bort kommentarer från valda medlemmar man inte vill veta av, men den listan lär väl bli enorm till slut

Detta finns!
Din Profil->medlemmar skriv namnet i filtrera listan.
Fyll upp listan med namn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinot:

Inte för att gå in i debatten emellan AMD och Intel, men är lite nyfiken vad ni skall ha 16 kärnor till i en HTPC (oavsett om det står AMD eller Intel på det)?

Misstänker att 99% av tiden så kommer ni aldrig använda mer än max 25% av kärnorna. De andra 75% blir då bara "waste" på chippet och transistorer som kunde använts för mer vettiga saker i denna typ av applikation (HTPC).

mvh,
martin

Tror att de skämtade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett jävla tjat om antalet kärnor. För det första så har steamroller fixat den största flaskhalsen med modularkitekturen, även fast man inte sett så mycket benches för att dra några definitiva slutsatser ännu.
Men om de kan göra en 16-kärnors excavator så borgar det för lite snålare octacores också. Och med tanke på att excavator är den kärnan som ska kunna öka IPC mest över föregångaren och vi redan sett en hel del IPC-förbättringar så tolkar jag detta som positivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juugz:

Du har fortfarande fel. Bevis tack. En 8350 @ 5Ghz klår inte ens stock 4770/4670k i BF4.

http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

NÄ, men in stock har den 1 fps mindre....mycket? Du tycker väl att domdär 500kr extra är sååå värt det...och som du ser i listan är FX-4350 bara 2 fps efter...värt det med över 800kr extra för noll extra prestanda? Man får mycket grafikkort för 800kr extra...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

NÄ, men in stock har den 1 fps mindre....mycket? Du tycker väl att domdär 500kr extra är sååå värt det...och som du ser i listan är FX-4350 bara 2 fps efter...värt det med över 800kr extra för noll extra prestanda? Man får mycket grafikkort för 800kr extra...

Vilken ignorant värld du lever i. Sen när har singleplayer spel varit CPU intensive? Dem benchmarksen är från singleplayer. I multiplayer suger din CPU. Lite MP benches här.

Permalänk

Typisk AMD att göra dumma val. Nej nu sätter jag mig vid min FPGA krets och skapar en egen ALU som spöar skiten ur Xeon processerna! (;) )

Nej såklart AMD gör det de kan, att utöka antalet kärnor är inget de gör istället för att försöka öka prestandan per kärna.
Angående många kärnor så har jag 12kärniga Xeons på jobbet och de imponerar inte på det jag gör, svårt att få ut någon prestanda i sina program och det är ofta bättre att sprida belastningen till flera datorer.

Och inte att tala om vissa myndigheter som köper en värsting Xeon för 15000kr och sedan kör de så många virtuella maskiner på den samtidigt så man kunde tro att man satt på en 486a att jobbade.

Nå som sagt fler kärnor är inte fel. Jag undrar dock hur AMD ska komma ikapp, i och för sig så händer det inte mycket för intel hellre vilket är bra för konkurrensen bara det att behovet av ökad cpuprestdanda är så stor för många.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Brallan_86:

Va fasen amd. Vad håller ni på med! Jag kna säga som så man saknar känslan och prestandan å kraften som fanns i fx 55:an. Senaste åren har dom fane mig gott ner sig som bra den. Kärnorna är inte allt, släng i minst dubbla trådar för varje kärna och ändra ipc. För fasen amd ni kan bra ni vill! Slut larva er nu amd, visa vad ni kan tack!

Du menar att de ska inte bara ha CMT kärner utan även kombinera detta med SMT?
Känns som mycket innehållsförteckning med lite substans.

För klara gärna hur de "ska ändra IPC".

Sedan verkar nästan alla missa att detta är en serverprocessor, jobbar man inte med servrar så har man nog noll koll på varför man skulle vilja ha denna processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känns som att de flesta här inte vet vad man behöver kärnor till

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

En orsak till AMD:s dåliga prestanda singeltrådat, kanske är schemaläggaren i Windows, processen hoppar ju oftast mellan alla kärnorna, det måste kosta, speciellt med AMD:s stora cache.
Det kan också vara förklaringen till AMD går bättre i Linux, där har man en annan schemaläggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

En orsak till AMD:s dåliga prestanda singeltrådat, kanske är schemaläggaren i Windows, processen hoppar ju oftast mellan alla kärnorna, det måste kosta, speciellt med AMD:s stora cache.
Det kan också vara förklaringen till AMD går bättre i Linux, där har man en annan schemaläggare.

Windows har sedan Vista faktiskt en riktigt bra design på sin schemaläggare, bl.a. så har varje tråd en "home CPU-thread" som man alltid väljer om det är möjligt, för den riktigt intresserade: läs kapitel 5 i "Windows Internals Part 1", boken går att hitta i PDF format på nätet.

Detta är just för att undvika att trådar ska hoppa runt mellan CPU-kärnor. Linux saknar något exakt motsvarande, men i praktiken så får man ett liknande beteende även där då varje CPU-tråd har sin egen s.k. "run-queue" och program-trådar flyttas bara vid speciella tillfällen och om det är obalans mellan mängden jobb på CPU-trådarna.

Gissar att orsaken här kommer av något mycket mer fundamentalt: grundprincipen för att skriva program under Windows är multitrådade program där varje program löser en lång rad olika problem. Grundprincipen för UNIX är enkeltrådade program där varje program är betydligt enklare och utför i det ideala fallet bara en enda uppgift, man kombinerar sedan flera sådana program för att utföra mer komplicerade uppgifter. Faktum är att programtrådar läge saknades i vissa UNIX-varianter och i Linux är den underliggande implementationen av två programtråd och två separata processer nära nog densamma.

Flera separata program som kör samtidigt är idealfallen för CMT då flera CPU-trådar kan användas samtidigt på ett effektivt sätt och varje CPU-tråd kommunicerar inte med någon annan tråd. Men i praktiken är det ändå svårt att dra någon större nytta än 2-4 CPU-trådar, det mesta kommer ändå begränsas av någon eller några få komponenter som i sin tur begränsas av enkeltrådprestanda på "sin" CPU-tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

amd's roadmap: ctl-c ctrl-v

de kan tacka tsmc för att de kan proppa in mer av sin förlegade teknologi på samma kretsyta

TSMC? Haha dem gör kretsar för nvidia.. GF gör kretsar år AMD. Okunnigheten är enorm!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/GlobalFoundries

http://en.m.wikipedia.org/wiki/TSMC

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Windows har sedan Vista faktiskt en riktigt bra design på sin schemaläggare, bl.a. så har varje tråd en "home CPU-thread" som man alltid väljer om det är möjligt, för den riktigt intresserade: läs kapitel 5 i "Windows Internals Part 1", boken går att hitta i PDF format på nätet.

Detta är just för att undvika att trådar ska hoppa runt mellan CPU-kärnor. Linux saknar något exakt motsvarande, men i praktiken så får man ett liknande beteende även där då varje CPU-tråd har sin egen s.k. "run-queue" och program-trådar flyttas bara vid speciella tillfällen och om det är obalans mellan mängden jobb på CPU-trådarna.

Gissar att orsaken här kommer av något mycket mer fundamentalt: grundprincipen för att skriva program under Windows är multitrådade program där varje program löser en lång rad olika problem. Grundprincipen för UNIX är enkeltrådade program där varje program är betydligt enklare och utför i det ideala fallet bara en enda uppgift, man kombinerar sedan flera sådana program för att utföra mer komplicerade uppgifter. Faktum är att programtrådar läge saknades i vissa UNIX-varianter och i Linux är den underliggande implementationen av två programtråd och två separata processer nära nog densamma.

Flera separata program som kör samtidigt är idealfallen för CMT då flera CPU-trådar kan användas samtidigt på ett effektivt sätt och varje CPU-tråd kommunicerar inte med någon annan tråd. Men i praktiken är det ändå svårt att dra någon större nytta än 2-4 CPU-trådar, det mesta kommer ändå begränsas av någon eller några få komponenter som i sin tur begränsas av enkeltrådprestanda på "sin" CPU-tråd.

Men om det är så att varje tråd har en "home-cpu" varför får man så ofta fenomenet att en tråd belastar varje kärna lika mycket i enkeltrådade fall?
Vanlig lösning på problem i vissa spel är ju att tilldela en process till en kärna.
Tycker att det låter som en bra idé som inte alltid fungerar i praktiken, kan ha med att strömsparfunktionerna lurar schemaläggaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite och folk som drar upp bulldozer osv och hävdar att amd var före intel med 8 kärnor...
Det är ingen riktigt 8 kärnig hur mycket ni än vill det. Tyvärr...
I så fall så har ju intel en 12 kärnig.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maho:

Efter att ha läst lite och folk som drar upp bulldozer osv och hävdar att amd var före intel med 8 kärnor...
Det är ingen riktigt 8 kärnig hur mycket ni än vill det. Tyvärr...
I så fall så har ju intel en 12 kärnig.

Är det så viktigt för dig?
Ok; då är FX8350 fyrkärnig, då den presterar den också ofta bättre än Intel per kärna på mångtrådat.

Försök få den här belastningen med en fyrkärnig Intel med HT påslaget.

Det är jag som kör handbrake.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är det så viktigt för dig?
Ok; då är FX8350 fyrkärnig, då den presterar den också ofta bättre än Intel per kärna på mångtrådat.

Försök få den här belastningen med en fyrkärnig Intel med HT påslaget.
http://ladda-upp.se/files/2014/b85769.png

Det är jag som kör handbrake.

Det är dig som det verkar vara viktigt för då du verkar desperat att motbevisa, men faktan kvarstår fortfarande.
Spelar ingen roll om du vill att den ska ha 8 riktiga kärnor eller inte, jag bara påpekade fakta, resten är ditt problem.
Sluta med helt meningslösa inlägg då jag bara sa att bulldozer osv Inte är en Riktig 8 kärnig processor.
Du får gärna tycka att ditt köp är det bästa sen skivat bröd.

Här har du en bild med en intel, jag tycker det ser ganska bra ut iaf.
http://www.google.se/imgres?biw=1583&bih=814&tbm=isch&tbnid=w...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maho:

Det är dig som det verkar vara viktigt för då du verkar desperat att motbevisa, men faktan kvarstår fortfarande.
Spelar ingen roll om du vill att den ska ha 8 riktiga kärnor eller inte, jag bara påpekade fakta, resten är ditt problem.
Sluta med helt meningslösa inlägg då jag bara sa att bulldozer osv Inte är en Riktig 8 kärnig processor.
Du får gärna tycka att ditt köp är det bästa sen skivat bröd.

Här har du en bild med en intel, jag tycker det ser ganska bra ut iaf.
http://www.google.se/imgres?biw=1583&bih=814&tbm=isch&tbnid=w...

Nu blev jag faktiskt lite imponerad, trodde absolut inte att HT kunde ge så mycket, det måste vara dubbla prestandan mot en som inte har det..
Nej det är inte "fakta" faktum är att det är oklart vad som skall definieras som en kärna.
Du får tycka att det är fyra och jag åtta, det delas resurser men hur avgörande detta är, är inte klargjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Borde inte reta mig på någon för dess barnsligheter eftersom du uppenbarligen inte är vuxen, hoppas att du ändrar ton senare i livet, nu verkar du mest gå in för att reta upp folk och provocera.
Jag tänker inte nedlåta mig till att gå i polemik med en omogen person, därför åker du in i min ignorelista, välkommen!

Detta finns!
Din Profil->medlemmar skriv namnet i filtrera listan.
Fyll upp listan med namn.

Ok, det var mer än vad jag kände till faktiskt. Bra att du sa det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^Muck^:

Var det inte så att Dell fick rabatter på Intel prollar, en inlindad muta visst. Ganska säker på att Nvida och AMD har liknande avtal med sina grafikkorts producenter, billigare kretsar och eventuellt förtur om man exklusivt tillverkar åt endera. Och det är ju inte bara elektronikmarkanden som har sådana här deals, men självklart får de större effekt när det är giganter som Intel som pushar dem.

De fick även rena pengar för att skippa helt AMDs alternativ. På början av 2000-talet vägrade Dell ta in AMD CPU:er helt. Trust me.. Jag försökte men de vägrade. Skyllde på att de inte fått några CPUer från AMD. Så här på efterhand så verkar det inte så konstigt med tanke på att de tog emot mutor.

Skrivet av Uniko:

Det är därför Intel alltid vinner, och alltid kommer vinna.

Som att säga att världen aldrig kommer att gå under. Helt naivt. Intel ligger en bra bit före idag men det gjorde även AMD under K6 tiden. Så nej. Intel kommer antagligen inte alltid att ligga i topp men de kommer att gör det under en bra tid framöver.

Skrivet av Fakkahe:

TSMC? Haha dem gör kretsar för nvidia.. GF gör kretsar år AMD. Okunnigheten är enorm!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/GlobalFoundries

http://en.m.wikipedia.org/wiki/TSMC

Förvänta dig inte för mycket. Femkantig har (baserat på sina tidigare kommentarer) ett konto här bara för att trolla. Samma gäller Juugz.

Skrivet av Juugz:

Vilken ignorant värld du lever i. Sen när har singleplayer spel varit CPU intensive? Dem benchmarksen är från singleplayer. I multiplayer suger din CPU. Lite MP benches här.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4972?k=e8aa42172467c...

Hur vore det om lite objektivitet användes i detta fall? 4670/4770K är två generationer före 8350K men presterar ändå knappt 10% bättre. Då vid extremfall. Du kan sitta och påstå att AMD är efter hur mycket du vill men de är inte astronomiskt efter och de förfinar sin teknik hela tiden. Nepp. Nu får det vara slut med att mata trollen. Du är härmed ignorerad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu blev jag faktiskt lite imponerad, trodde absolut inte att HT kunde ge så mycket, det måste vara dubbla prestandan mot en som inte har det..
Nej det är inte "fakta" faktum är att det är oklart vad som skall definieras som en kärna.
Du får tycka att det är fyra och jag åtta, det delas resurser men hur avgörande detta är, är inte klargjort.

Ok, då har intel med andra ord 12 kärnor då...
Då fick vi det ur världen.
Ingen idé att ens ta denna diskussion med dig, en kärna är enkelt likaså 4 kärnor.
Delar dom resurser så är det "enligt mig" och ganska många andra inte en "kärna"
Dock så har jag känt att HT hade varit trevligt nu när jag börjat använda vegas så hade det varit trevligt med några mer kärnor dock.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maho:

Ok, då har intel med andra ord 12 kärnor då...
Då fick vi det ur världen.
Ingen idé att ens ta denna diskussion med dig, en kärna är enkelt likaså 4 kärnor.
Delar dom resurser så är det "enligt mig" och ganska många andra inte en "kärna"
Dock så har jag känt att HT hade varit trevligt nu när jag börjat använda vegas så hade det varit trevligt med några mer kärnor dock.

Nej vi är inte överens, jag tror inte att vi kommer längre än så här.
Går det inte att använda GPU:n till Vegas förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Det är dig som det verkar vara viktigt för då du verkar desperat att motbevisa, men faktan kvarstår fortfarande.
Spelar ingen roll om du vill att den ska ha 8 riktiga kärnor eller inte, jag bara påpekade fakta, resten är ditt problem.
Sluta med helt meningslösa inlägg då jag bara sa att bulldozer osv Inte är en Riktig 8 kärnig processor.
Du får gärna tycka att ditt köp är det bästa sen skivat bröd.

Här har du en bild med en intel, jag tycker det ser ganska bra ut iaf.
http://www.google.se/imgres?biw=1583&bih=814&tbm=isch&tbnid=w...

Kan du definera vad en riktig kärna är backa gärna upp med länk till standarden som beskriver hur en "riktig" kärna skall vara uppbyggd.. Inga subjektiva åsikter nu & dra inte in hur Intel bygger upp sina kärnor!

Tänk på att detta har inget med prestanda att göra.. inget alls det är bara så att det finns en närvaro av 8st kärnor dom är riktiga & sitter on-die så att säga det är bara att räkna innantill eller du påstår dig veta bättre än tillverkaren själv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Ok, då har intel med andra ord 12 kärnor då...
Då fick vi det ur världen.
Ingen idé att ens ta denna diskussion med dig, en kärna är enkelt likaså 4 kärnor.
Delar dom resurser så är det "enligt mig" och ganska många andra inte en "kärna"
Dock så har jag känt att HT hade varit trevligt nu när jag börjat använda vegas så hade det varit trevligt med några mer kärnor dock.

Varför är du så fixerad över att folk ska räkna AMD som en 4 kärnig när inte ens AMD gör det? 8350 har fyra moduler med två 2 kärnor-ish i sig. Om man kan räkna Intels första dualcores som Dualcores så kan man även räkna 8350 som en octacore. Intels HT simulerar kärnor medan 8350 faktiskt har fysiska kärnor även om dessa inte alltid fungerar som "riktiga" kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds