Gul(Aktig) skärm eller super vit nyare tv.

Permalänk

Gul(Aktig) skärm eller super vit nyare tv.

Till höger ser ni min 3 år gamla 24" 1080p bildskärm. Den kostade mig 3000kr och är av märket Benq.

Till vänster ser ni min 1 år gamla 32" (1360x768) som kostade mig 2200kr

Har pillat lite i inställningar på NVIDA CONTROL PANEL samt inställningarna på skärmen. Men vad jag än gör så blir den högra(dyra) skärmen inte vitare i vitan.
Skärmarna kanske bara har olika egenskaper. Dock känns det förvirrande ändå när en billigare större skärm ger bättre färger. Ligger det i upplösningen?

(Den "Gula" skärmen ser inte gul ut om du bara kollar på den, men om man jämför den direkt bredvid den "Vita" så är där en stor skillnad.)
(Jag märkte inte detta förrän jag satte skärmarna bredvid varandra och med tanke på att den "Gula" skärmen är lika vit som alla andra skärmar jag använt så måste ju denna "Vita" skärm vara EXTREMT vit..)

Permalänk
Medlem

Knasigt, jag har hört mycket om att vissa skärmar övergår mot ett gulare/ mer orange sken pga att det starka blå/vita ljuset kan anstränga ögonen för mycket, glasögonen från Gunnar optics finns till för att minska strain på ögonen och dessa ger skärmen ett orange sken.. Prova hör med tillverkaren

Permalänk
Medlem

Min benq 2420xt har en funktion som heter black equalizer, den ska egentligen bara göra mörka delar ljusare, men skojar till alla möjliga färger... Det är ingen inställning på skärmen?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Försök att ändra lite inställningar på själva skärmen.

Annars är det så det är, skärmen är en TN-panel och TVn har en IPS-panel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

va kör du för kabel? har för mig att kör du vga så blir skärmen gulare kör man dvi/hdmi så ska du ha normal vit blir vitt...

jag är inte 100 men jag vet att jag skälv reagerat likvärdigt på en av mina skärmare tidigare och körde jag då som jag skrev ovan så blev bilden annorunda

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Försök att ändra lite inställningar på själva skärmen.

Annars är det så det är, skärmen är en TN-panel och TVn har en IPS-panel.

Hade samma hemma, hade en ny Benq skärm (LCD) och en 4år gammal plasma philips tv och jädrar vad mycket vitare och skarpare bild tven hade.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Bildexpert 📺

Bilder som dessa säger faktiskt ingenting eftersom det är kamerans vitbalansering som bestämmer vilka färger det blir.

Hjärnan vitbalanserar automatiskt (som du upplevt) och vad som är "vitt" är en relativ upplevelse eftersom det är en blandning av färger. Därför har man sedan hedenhös standardiserat på en vitpunkt kallad D65 och den baseras på dagsljus vid mulet väder i norra europa.

Så jämför med dagsljuset nästa gång det är mulet ute. Då får du ett hum om vilken skärm som är mest fel. När du ändå håller på, jämför med ljuset från fönster och ljuset från glödlampor/varmljuset hos lågenergilampor. Det hjälper att bli medveten om färger.

Ifall kameran är vitbalanserad mot D65 (kallas ofta för 6500 Kelvin) så är den högra skärmen för gul och den vänstra för blå - ingen är rätt. Men som skrivet hänger hela bildens relevans på hur kameran väljer att vitbalansera.

Har du en iOS-enhet, en iPhone eller iPad kan du jämföra med den. Dessa enheter ligger med hyfsad precision ganska nära D65 och fungerar bra för att avgöra vilken skärm som är mest rätt.

Det är för övrigt inte i Nvidia-inställningar eller liknande du ska reglera detta, utan i skärmarnas menyer, rättare bestämt det reglage som heter "färgtemperatur" eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

va kör du för kabel? har för mig att kör du vga så blir skärmen gulare kör man dvi/hdmi så ska du ha normal vit blir vitt...

jag är inte 100 men jag vet att jag skälv reagerat likvärdigt på en av mina skärmare tidigare och körde jag då som jag skrev ovan så blev bilden annorunda

Kör med DVI till båda.

Permalänk

Normal settings är:
red 93 green 81 blue 84

Satte om dem till en preset som heter "Blueich".
Vilket som ni nämnde funka bättre eftersom skärmen var orange aktig.
Dock blir allt grått för blått nu.

Jag gick in och satte allt på 100.

det blev mycket bättre dock ej perfekt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

Bilder som dessa säger faktiskt ingenting eftersom det är kamerans vitbalansering som bestämmer vilka färger det blir.

Hjärnan vitbalanserar automatiskt (som du upplevt) och vad som är "vitt" är en relativ upplevelse eftersom det är en blandning av färger. Därför har man sedan hedenhös standardiserat på en vitpunkt kallad D65 och den baseras på dagsljus vid mulet väder i norra europa.

Så jämför med dagsljuset nästa gång det är mulet ute. Då får du ett hum om vilken skärm som är mest fel. När du ändå håller på, jämför med ljuset från fönster och ljuset från glödlampor/varmljuset hos lågenergilampor. Det hjälper att bli medveten om färger.

Ifall kameran är vitbalanserad mot D65 (kallas ofta för 6500 Kelvin) så är den högra skärmen för gul och den vänstra för blå - ingen är rätt. Men som skrivet hänger hela bildens relevans på hur kameran väljer att vitbalansera.

Har du en iOS-enhet, en iPhone eller iPad kan du jämföra med den. Dessa enheter ligger med hyfsad precision ganska nära D65 och fungerar bra för att avgöra vilken skärm som är mest rätt.

Dold text

Kan det inte vara att coatingen på skärmen börjar bli lite skitig och sliten? Det är samma på en av mina U2311H skärmar, den ena är aningen gulaktig medans den andra är "vit".
Inställningarna i menyerna är identiska, det som skiljer skärmarna är inköpsdatumen, inget annat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Bildexpert 📺

"Blueish", "kall" och liknande är garanterat alldeles för blå och ligger sannolikt på en färgtemperatur kring 9000 till 10000 kelvin vilket motsvarar skymningsljus på hög höjd. Denna blåa vitbalans har vi en viss biologisk betingelse att beteckna som "klarare" men i själva verket kommer din skärm bli sämre på att återge nyanser av rött och orange. Hudtoner blir mer som någonting från ett bårhus.

Det är omöjligt att ställa in RGB-reglage utan mätutrustning eller någon form av optisk jämförelse. Så vänta in mulet väder mitt på dagen eller be någon bekant hala fram en iPhone.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonssown:

Kan det inte vara att coatingen på skärmen börjar bli lite skitig och sliten? Det är samma på en av mina U2311H skärmar, den ena är aningen gulaktig medans den andra är "vit".
Inställningarna i menyerna är identiska, det som skiljer skärmarna är inköpsdatumen, inget annat.

Det skulle vara en coating som utsatts för starkt UV-ljus, verkligen är ingrodd med slipdamm eller liknande. Förklaringen är högst troligt att det rör sig om helt vanliga skillnader mellan exemplaren som med tiden förstärkts. Lysdioder är inte så värst ljusbeständiga och den skärm som upplevs som "vitare" kan i själva verket ha blivit blåare, den vanligaste förändringen för vita lysdioder (blå diod med gul fosfor).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"Blueish", "kall" och liknande är garanterat alldeles för blå och ligger sannolikt på en färgtemperatur kring 9000 till 10000 kelvin vilket motsvarar skymningsljus på hög höjd. Denna blåa vitbalans har vi en viss biologisk betingelse att beteckna som "klarare" men i själva verket kommer din skärm bli sämre på att återge nyanser av rött och orange. Hudtoner blir mer som någonting från ett bårhus.

Det är omöjligt att ställa in RGB-reglage utan mätutrustning eller någon form av optisk jämförelse. Så vänta in mulet väder mitt på dagen eller be någon bekant hala fram en iPhone.

Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

@XhovercatX: 5 år senare, men kom du fram till vad detta berode på?
Min skärm blev så där gul igår helt plötsligt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreaze:

@XhovercatX: 5 år senare, men kom du fram till vad detta berode på?
Min skärm blev så där gul igår helt plötsligt bara

Han har inte varit aktiv sedan augusti 2018 så tror inte ett svar kommer snart haha. Snacka om att återuppliva en gammal tråd.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 13ers3rk:

Han har inte varit aktiv sedan augusti 2018 så tror inte ett svar kommer snart haha. Snacka om att återuppliva en gammal tråd.

Jo, det kan tyckas märkligt men det är ju faktiskt just av denna anledningen vi behåller äldre trådar, så att informationen ska fortsätta hjälpa andra med samma eller liknande problem. Ett bra exempel är detta

@andreaze Vi ser vad @laxpudding har att säga idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Bildexpert 📺

@NordhNet: Att denna necro är en helt egen fråga?

Plötsligt gul = kommit åt något reglage i skärmen, likt Blue Light-reglagen. Eller kanske upptäckt Windows 10 Night Mode. Båda har den distinkta egenskapen att minska mängden blått ljus vilket är exakt samma sak som att göra bilden gulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jo, det kan tyckas märkligt men det är ju faktiskt just av denna anledningen vi behåller äldre trådar, så att informationen ska fortsätta hjälpa andra med samma eller liknande problem. Ett bra exempel är detta

@andreaze Vi ser vad @laxpudding har att säga idag

Jadå, inge fel med det heller. Tyckte bara det var lite kul att han ens hittade den öht haha

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8