Riktigt gamla dokument [HJÄLP!]

Permalänk
Medlem

Riktigt gamla dokument [HJÄLP!]

Hallå alla glada!

Här kommer en nöt som jag har haft svårt att knäcka: min far har dokument som är skrivna i mitten av det glada åttiotalet i ett program som hette Ergo-Ord (på en Ericsson PC, 8088 på 4,77MHz med 10MB hårddisk och 256k RAM!).

Programmet har han kvar på disketter, men i och med XP och nu senare även Vista har det blivit svårare och svårare att öppna de här gamla dokumenten. De är av en typ som Word känner igen som gamla DOS-dokument (känns igen som .doc), men att öppna dokumenten är tyvärr krångligare. De går att öppna som MS-DOS formatterade dokument, men tyvärr smyger det sig in en hel del tecken som inte har där att göra.

Min fråga är helt enkelt: finns det någon på forumet som har något tips på ett relativt modernt program (95 eller senare) i Windows-miljö som kanske skulle kunna öppna de här dokumenten? Jag vet att det finns en senare Windows-version av Ergo-Ord (1996 eller däromkring), men den verkar helt omöjlig att få tag i skaparen till och det är väl det som behövs för att ta upp tidslåset på den enda provversionen som vi har av Windows-versionen.

Hjälp! Jag vet att ni kan sånt här!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att installera programmet i windows xp? Om det inte är allt för avancerat och gör konstiga direkat hårdvaru eller minnesanrop borde det kunna fungera.

Testa annars med någon dosemulator, exempelvis dosbox.

Om det inte är allt för mycket extra tecken som smyger sig in så kanske det är enklare att rensa filerna för hand eller att skriva ett program som gör om dem till något modernt format, exempelvis ren text.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har ni 5,25" läsaren i datorn, misstänker att den gamla holken inte hade 3,5" disketter

Testa att installera den ursprungliga versionen i en dosbox o öppna därifrån ?

Annars tror jag det enklaste är att öppna dem i vanligt textläge och copy-pastea till nya dokument, sen får man nog handrensa tyvärr.

Får man dosversionen som ni hade till första datorn att fungera man kan ju alltid öppna dem i den och sen kopiera texten från programfönstret eller liknande..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fick igång det i DOSBox. Det är inte riktigt den lösningen jag ville ha, för det löser ju bara problemet tillfälligt, men någon dag får man väl sätta sig och börja kopiera texten. Typ 3000 dokument. Nåväl, utvecklingens pris. Tack för hjälpen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Vad ser du om du kollar på datat i en hexeditor? Borde väll inte vara så svårt att lista ut formateringskoderna och göra en konverterare? I värsta fall är det ju bara att fimpa alla icke-synliga tecken och förlora formateringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Vad ser du om du kollar på datat i en hexeditor? Borde väll inte vara så svårt att lista ut formateringskoderna och göra en konverterare? I värsta fall är det ju bara att fimpa alla icke-synliga tecken och förlora formateringen.

Precis min tanke

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Har ni 5,25" läsaren i datorn, misstänker att den gamla holken inte hade 3,5" disketter

Ja, har inte alla det?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Jodå

Hej, nu råkar jag vara en av utvecklarna till Ergo-Ord 5.1 för Windows. Jag skulle kunna ZIPPA ihop en färdig installaion som sedan kan UNZIPAS i en lämplig
katalog. 5.1 har fungerat utmärkt t.o.m Windows 7 32-bitars version. Sedan borde det bara vara att kopiera filerna från \EWDATA på den gamla PC:n
till en modern maskin och lägga dem i en \EWDATA katalog på roten. Starta 5.1 och importera rubbet.

Om det fortfarande är aktuellt - helt ny på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200217:

Hej, nu råkar jag vara en av utvecklarna till Ergo-Ord 5.1 för Windows. Jag skulle kunna ZIPPA ihop en färdig installaion som sedan kan UNZIPAS i en lämplig
katalog. 5.1 har fungerat utmärkt t.o.m Windows 7 32-bitars version. Sedan borde det bara vara att kopiera filerna från \EWDATA på den gamla PC:n
till en modern maskin och lägga dem i en \EWDATA katalog på roten. Starta 5.1 och importera rubbet.

Om det fortfarande är aktuellt - helt ny på forumet.

Hehe det är ju sånt här som gör att man älskar Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200217:

Hej, nu råkar jag vara en av utvecklarna till Ergo-Ord 5.1 för Windows. Jag skulle kunna ZIPPA ihop en färdig installaion som sedan kan UNZIPAS i en lämplig
katalog. 5.1 har fungerat utmärkt t.o.m Windows 7 32-bitars version. Sedan borde det bara vara att kopiera filerna från \EWDATA på den gamla PC:n
till en modern maskin och lägga dem i en \EWDATA katalog på roten. Starta 5.1 och importera rubbet.

Om det fortfarande är aktuellt - helt ny på forumet.

Men herregud, skämtar du med mig?! Jag gjorde det här inlägget för fyra år sedan. Jag har knappt kollat forumet sedan dess. Jag hade nästan glömt bort det och gett upp hoppet helt. Självklart skulle jag vilja ha en zip-fil med det här. Jag har alla filerna i en mapp på min dator, så om du kunde skicka det här vore det ju GULD. Jag skulle fasen kunna tänka mig att betala för besväret om du så ville.

Nu hoppas jag bara att du återvänder till tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Om du inte orkar vänta:
http://se.linkedin.com/pub/bo-wiezell/14/185/22b

Hoppas det hela får ett lyckligt slut

Permalänk
Medlem

Det löste sig. RealBowie skickade programmet och det fungerade utmärkt. Så nu är det bara några tusen dokument att konvertera.

Jag är fortfarande lite småchockad över att det löst sig, faktiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Solskens historia!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Gratulerar!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Det här är forumkärlek det
Såna här trådar gör det roligare att hänga på Sweclockers - love it

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

wunderbart!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Sötast

Häftigt =D

Permalänk
99:e percentilen

Nu när denna underbara tråd nått en lösning är jag nog inte den enda som undrar: Vad innehåller de 3000 dokumenten?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zuggmate:

Nu när denna underbara tråd nått en lösning är jag nog inte den enda som undrar: Vad innehåller de 3000 dokumenten?

En vågad gissning:
Necronomicon på rövarspråk!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Kul att det gick bra - ännu är kodarna från 1980-talet döda!

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Det skulle varit:
Kul att det gick bra - ännu är kodarna från 1980-talet !döda.

Det där med placering av ! är viktigt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200217:

Hej, nu råkar jag vara en av utvecklarna till Ergo-Ord 5.1 för Windows. Jag skulle kunna ZIPPA ihop en färdig installaion som sedan kan UNZIPAS i en lämplig
katalog. 5.1 har fungerat utmärkt t.o.m Windows 7 32-bitars version. Sedan borde det bara vara att kopiera filerna från \EWDATA på den gamla PC:n
till en modern maskin och lägga dem i en \EWDATA katalog på roten. Starta 5.1 och importera rubbet.

Om det fortfarande är aktuellt - helt ny på forumet.

Wow! Säger bara Wow!

Stor hyllning till dig för hjälpsamheten och att historian fick ett lyckligt slut efter så många års väntan.

Mest lyckade återupplivning av gammal död tråd jag någonsin sett.

/Applåd!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Låter väl fånigt, men det här gjorde nästan min dag.

Permalänk
Medlem

haha vilken solskens historia!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det var verkligen en solskens

historia

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt att höra att det blev en så här fin lösning på detta. I sådana här situationer blir jag glad och stolt över att det i vårt forum (till skillnad från många andra forum) är fullt tillåtet att väcka upp jättegamla trådar så länge man för diskussionen framåt.

Permalänk
Hedersmedlem

2008-01-10, 16:36: Ping!
2012-08-16, 17:34 Pong! Svar från RealBowie: byte=32 tid 1.52525142 × 10^11 ms TTL=128

Permalänk
Medlem

gratulerar till lösningen
detta var en värdig bump på en gammal tråd

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt att läsa såna här trådar!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo