Premiär för Intel's Kitchen 2014 – världens första tv-show för datorbyggare

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte denna serien riktar sig mot oss som hänger på Sweclockers för isåfall är de ute på hal is.. fina komponenter förövrigt men skulle aldrig personligen kört X99 plattform i en gaming dator som de flesta här kan hålla med om där i7 4790k är ett betydligt bättre alternativ och nu när GTX 970/980 dominerar "high-end" marknaden på grafikkorten blir det också väldigt tråkigt när de helt plötsligt börja handla om vilken tillverkare med mest påkostade PCB'n och kylare och inte AMD vs Nvidia..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har inte läst alla inlägg, men var det bara jag som hade hoppats på ett program där deltagarna får en budget att följa (säg 10000 kr) och kan faktiskt "köpa" komponenterna i en "butik" utan att det skulle vara brist på något (så att t.ex inte bara ett lag får använda 5820K och ett annat 5960X utan alla får lika stor chans att välja)? Detta skulle ge en större variation och visar faktiskt mer på hur varje deltagare tänker när de väljer komponenter med en budget i fokus (inte alla som har en riktigt tjock plånbok!)

Håller med Hade varit roligare så Alla ville ha MSI X99S SLI Plus, helsvart moderkort med en perfekt prislapp, men det fanns tyvärr bara 2st så vi andra fick välja lite mindre estetiskt passande moderkort samt lite dyrare modeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grattis lag grön!

Dold text

Trist att du inte fick vara med längre Gubben, du hade ju lätt dominerat på överklockningsdelen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Värdelösa kommentatorer. Dom gick ju bara ivägen. "Titta där står Tom Cruise, hö hö hö".

Jag har hellre min son som kommentator när jag bygger. Han är 5......

Tom Cruise liknelsen var ju klockren och programmets höjdpunkt!

Permalänk
Medlem

Det jag ändå saknade mest var feedback på de olika byggena. Jag hann aldrig få en uppfattning av vad som hände. Vad hände med strukturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kände mig skjuten i ryggen av juryn, bra kämpat av lag grön dock framförallt med deras erfarenhet. La 40 min på att komma på tangetbordet och musen inte gick att ha inkopplat efter man sparade något i bios... Han köra 1 3dmark runda å 1 cinebench...

Alla datorbyggare som byggt ett gäng datorer vet att ibland är det konstiga fel som uppstår som inte borde existera som gör att man får felsöka i x antal timmar/söka hjälp på forum för att få bukt på problemen.

Att du lyckades lista ut att vad felet var överhuvudtaget tycker jag är rätt imponerande, speciellt under tidspress.

Hade varit bättre om Juryn på något vis tog med sådana saker i beräkningarna för vinnaren, eftersom det av naturer av att bygga datorer kommer upp oförutsedda problem rätt ofta.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Vad var det för kylare lag vit använde i slutändan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Tråkigt att inte microstuttering och stabilitet in i bedömningen?
Flera GPUer blir ju isåfall inte lika attraktivt.

Tanken är väl att de bygger en dator åt någon eller skall den bara pumpa ut flest poäng i 3d mark?

Blir mycket negativt, men grunkonceptet är ju kul!

haha, sant! dom skulle ju bedöma "Spelupplevelse"... Right?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kände mig skjuten i ryggen av juryn, bra kämpat av lag grön dock framförallt med deras erfarenhet. La 40 min på att komma på tangetbordet och musen inte gick att ha inkopplat efter man sparade något i bios... Han köra 1 3dmark runda å 1 cinebench...

Var juryn lika oförstående vid "klagomålen" som de framställdes i programmet? Kändes lite väl hårt när MetallicAcid och MålbrottarN blev hånade för att BSOD är ett resultat av "skit bakom spakarna". Det är klart att det kan vara SBS, men det kan ju likväl vara strul som är utom deltagarnas kontroll. Hade varit kul att höra från ert perspektiv!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Alla datorbyggare som byggt ett gäng datorer vet att ibland är det konstiga fel som uppstår som inte borde existera som gör att man får felsöka i x antal timmar/söka hjälp på forum för att få bukt på problemen.

Att du lyckades lista ut att vad felet var överhuvudtaget tycker jag är rätt imponerande, speciellt under tidspress.

Hade varit bättre om Juryn på något vis tog med sådana saker i beräkningarna för vinnaren, eftersom det av naturer av att bygga datorer kommer upp oförutsedda problem rätt ofta.

jo.. sedan att de inte fanns något klara installationsmedium för 8.1 klaraa, så jag fick styra upp de ta ner iso från min egen ftp leta upp ett usb minne bland de som jobbade där...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att själva idén om programmet var löjlig.. och har inte ändrat åsikt efter jag kollat på den..

De känns som att varje person blivit invaderad i sitt eget rum och fått en mic upptryckt framför sig när de pratar.. helt vilsna.. speciellt juryn..

"Vad är svårast med de här då"
"Ja, de väl att en plockar isär datorn och en annan sätter ihop den igen.."..

De förstod vi väl.. de va inte svaret på frågan..? Redan där visste man ju att programmet gick på en lina..

Permalänk
Avstängd

Haha jäklar vad snabb Inet var: https://www.inet.se/produkt/v100420/dator-i-delar-intel-s-kit...

Det är både tråkigt och samtidigt förståeligt att det ska bli något kommersiellt av det hela efter. Men det hade nog varit samma sak om det framgick exakt vilka märken olika råvaror hade använts till det "vinnande receptet" i en mattävling där detta recept vann tävligen tack vare sin smak, konsistens och utseende osv.

Skrivet av stimy09:

Jodå. vi ÄR målgruppen. Varför skulle man annars använda Sweclockers som kanal för att få ut materialet? Jag förstår ju naturligtvis hur analysen låtit hos produktionsbolaget och varför resultatet ser ut som det gör - man vill pleasa en för bred målgrupp (som egentligen inte finns). Det här formatet skulle absolut inte flyga någon annanstans trots att dom "dummat ner" det och nu flyger det inte helt hundra här heller.

+1. Den som är insatt blir bara irriterad och den som inte är insatt (och möjligen inte heller intresserad) kmr skrämmas bort (vilket är bra). Den egentliga bredan massan är bara våra livsnödvändiga behov som drivs av. Resten är nischer där man måste vara mer specifik. Jag ser dock en stor potential i något som detta. Med tanke på hur stor "gejming"-industrin börjat blivit (de använder datorer) så finns det även potential för datorbygge-industrin å kulturen att få en massmedia-del.

Dock måste den skötas och inte "förenklas" som TV gärna vill göra. Alla tittarbaser är inte lika hjärndöda som big brother-tittare eller Fox Channel-anhängare. Som jag uppfattar det just nu så verkar många här vilja ha mer statistik och specs än bara random uttryck som "grym burk"/"kräma ut prestandan"/"välj bra delar" osv. Vissa datorspel är enklare att lära sig att kunna titta på (som LoL exempelvis. Dota2 tror jag tyvärr lider av sitt utseende som ser lite för "dystert" ut som en av mina LoL-polare uttryckte det).

Datorbygge kmr dock att ha en mer begränsad tittarbas (såvida inte det blir internationellt där man skulle kunna ha snubbar från tomhardware å andra sweclockers-liknande sidor som kommentatörer å jury) eftersom det är mer tekniskt och kräver lite mer intresse i siffror, data och tekniska termer, funktioner och processer (t.ex. känna till luftflöde och hur man bäst ordnar det i olika slags chassin med olika slags fläktar och kylningsmetoder). "Datorbyggare" will love it, "the rest" kmr säga, "va?" och gå vidare medan några blir nyfikna och blir senare en del av "datorbyggargänget".

TV-folk bör hänga med datorbyggare en vecka för att få veta vad som pågår i deras omvärld, hur de ser datorbygge, vad som gör det intressant, roligt och varför de är passionerade i det, så kmr TV-folket kunna producera ett program som tilltalar just datorbyggare och möjligen nyfikna filurer. Tyvärr blir det alltid en "what's in it for us? how will we make money out of it?" och självfallet behövs leverbröd så riktad reklam å product placements (vilket är lite svårt att undvika i detta koncept) kmr bli en oundviklig del i det hela.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Palme_570:

jo.. sedan att de inte fanns något klara installations medium för 8.1 klara så jag fick styra upp de ta ner iso från min egen ftp leta upp ett usb minne bland de som jobbade där...

Mm, till och med egen FTP då är det riktigt Illa när man har MS tech där med alla licenser i världen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite kul att man har samma huvudkomponenter som vinnardatorn:)

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Enig till fullo. Känns lite stört när killen i gröna laget pratar om prisvärdhet när det gäller X99 och ett SLI system. Haha, jaru grabben. Det där är inte prisvärdhet för fem öre.

Om inte 5820K och GTX 970 SLI är prisvärt så vetefan alltså … sen beror det ju såklart på budget, övriga komponenter, kringutrustning och så vidare, men att döma ut ett sådant system som "inte prisvärt för fem öre" tycker jag inte är rättvist.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm, till och med egen FTP då är det riktigt Illa när man har MS tech där med alla licenser i världen.

Palme var fan stålmannen på plats Fixade våra datorer i de andra lagen när något strulade Hade inte han varit där hade vi varit på plats och spelat in fortfarande hehe

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

jo.. sedan att de inte fanns något klara installations medium för 8.1 klara så jag fick styra upp de ta ner iso från min egen ftp leta upp ett usb minne bland de som jobbade där...

Fy fan det är riktigt illa. Jävla amatör-klass på det hela. Vilket jävla skämt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Om inte 5820K och GTX 970 SLI är prisvärt så vetefan alltså … sen beror det ju såklart på budget, övriga komponenter, kringutrustning och så vidare, men att döma ut ett sådant system som "inte prisvärt för fem öre" tycker jag inte är rättvist.

Prisvärt är ändå 4690K och ett ensamt GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Det jag ändå saknade mest var feedback på de olika byggena. Jag hann aldrig få en uppfattning av vad som hände. Vad hände med strukturen?

Tycker vi borde fått se hur deras byggen såg ut när de var klara!

Kul idé men kändes inte riktigt helt planerat.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Enig till fullo. Känns lite stört när killen i gröna laget pratar om prisvärdhet när det gäller X99 och ett SLI system. Haha, jaru grabben. Det där är inte prisvärdhet för fem öre.

Visst, du har en poäng. Om man tittar i enbart 2011-v3 klassen så var det nog prisvärt. Men nog hade man fått det billigare om man gått ner till 1150, självklart. Känner själv som många andra här att fokus lagts på helt fel saker. Sen hade de ju helt klart varit mycket bättre med Sweklockers egna Jonas & Emil !
Det finns helt klart mycket att finslipa, men ett bra initiativ var det iaf !
Grattis till vinnarna !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Jisses vilka noobs känns det som....Nivån känns lite snabbt som "sandlådenivå".....

Det tycker jag också, Inte för att vara kaxig men jag är väldigt säker att jag skulle matcha deras prestationer om inte bättre.
Jag är inte så jätte erfaren men jag har byggt 3 datorer sedan jag var elva år gammal, nu är jag 14 år

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Prisvärt är ändå 4690K och ett ensamt GTX 970.

Ja, för de flesta gamers är det mycket mer värt än det vinnande systemet. Men det betyder inte att det sistnämnda "inte är prisvärt för fem öre"; det är väldigt mycket prestanda för pengarna = prisvärt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Proffsmobbare

Vad jag har hört är anledningen till att det inte fanns något lag röd (och att deltagarna skulle undvika röd och orange klädsel) att det helt enkelt inte såg bra ut i kameran, att det är svårt att fånga en klarröd färg bra i inspelningen.

Någon stor konspiration mot AMD behöver det inte vara, hur spännande man än vill få det att låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Visst, du har en poäng. Om man tittar i enbart 2011-v3 klassen så var det nog prisvärt. Men nog hade man fått det billigare om man gått ner till 1150, självklart. Känner själv som många andra här att fokus lagts på helt fel saker. Sen hade de ju helt klart varit mycket bättre med Sweklockers egna Jonas & Emil !
Det finns helt klart mycket att finslipa, men ett bra initiativ var det iaf !
Grattis till vinnarna !

Håller verkligen med om att det hade varit 10x bättre om Jonas och Emil hade kastats in istället för två som dom själv sa okunniga herrar...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Tycker vi borde fått se hur deras byggen såg ut när de var klara!

Kul idé men kändes inte riktigt helt planerat.

De borde ha filmat datorerna när tävlingen var klar och låtit lagen berätta vad de har "kokat ihop"

Permalänk
Medlem

Älskar hur Microsofts juryrepresentant står och försöker skylla problemen som uppstår i Windows 8 på deltagarna

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Vilken Fire Strike körde de?

Vanliga Fire Strike? eller Extreme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Älskar hur Microsofts juryrepresentant står och försöker skylla problemen som uppstår i Windows 8 på deltagarna

Jo precis, även komponentfel.. de ju inga garantier att komponenter funkar till 100..
Jag menar, de öppnar ju upp nya kartonger, sure, men även de kan innehålla fel..
Till skillnad från typ Mat program där de lagar mat, så vet man ju om en tomat är rutten eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

Vilken Fire Strike körde de?

Vanliga Fire Strike? eller Extreme?

med poäng på närmare 20k så är det definitivt vanliga firestrike.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Ja, för de flesta gamers är det mycket mer värt än det vinnande systemet. Men det betyder inte att det sistnämnda "inte är prisvärt för fem öre"; det är väldigt mycket prestanda för pengarna = prisvärt.

Sant nog. Prisvärt är det sett till ett X99 system. Men är det ändå prisvärt när spel inte stödjer SLI eller att det uppstår microstuttering? Njae.

Tycker ändå det var urkasst utbud av delar. Vart fan är Asus som är störst inom konsumentavdelningen? Varför ingen 1150? Känns som all vikt låg på Fractal Design (lol) och MSI.