Premiär för Intel's Kitchen 2014 – världens första tv-show för datorbyggare

Permalänk

[QUOTE="Gender Bender;14957632"]Jag hade ändå inte tänkt titta på deltagarna. Är bara intresserad av vad de gör. Om de har snopp eller snippa är irrelevant.[/QUOTE

Ja precis!
Fram för nya lagar som tvingar fler tjejer och kvinnor till att bli teknik nördar! 😉

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, för de flesta gamers är det mycket mer värt än det vinnande systemet. Men det betyder inte att det sistnämnda "inte är prisvärt för fem öre"; det är väldigt mycket prestanda för pengarna = prisvärt.

x99, ddr4, prisvärt? nja.. inte enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kändes ganska så meh. Gissningsöverklockning pga tidsbrist, man fick inte veta ex hur mycket hårddiskprestanda som vägs in i slutresultatet. Var det exempelvis mer prisvärt att ta 2 raidade SSD:er än att bara köra en eller var en mekanisk bäst då prestandan i 3DMark knappast påverkas och en mekanisk kostar mindre?

Själva tävlingen utfördes inte så grundligt (redovisades åtminstone inte) som man önskat vilket bidrog ytterligare till att hela spektaklet kändes som en lång reklamfilm.

Permalänk
Medlem

tidspress?

Skrivet av Broken-arrow:

Ja var något rörigt program, men var ju också första gången Så inte lätta att få det bra första gången.

Var lite kul med den irriterande stämningen när vit lyckades slava bort drivers

Jaja verkar vara riktigt svårt att få ihop en dator på en timme. Har själv byggt bara i lugn och ro:)

Det var väl 90 min. Vet jag vad jag har till förfogande så är det väl gjort på 30-40 min inkl kabeldirigering. Men är man två pers som ska dela på utrymmet så tror jag det blir väldigt mkt pannkaka av det hela. Bättre att man i förväg gör upp vem som monterar och vem som kalibrerar Som personen som klippte upp handen med "plåttången" när han skulle dra kabel genom MBplåten... *suck*

Permalänk
Medlem

Oj! Det var kul att se men oj vad förvånad jag blev att tävlingen endast pågick under den nuvarande programmet. Trodde att det skulle vara som t.ex. matlagningsprogram där man först tävlar i lag tills det kanske är bara 2 lag kvar och därefter tävlar varje deltagare var för sig.
Men kul var det! Gieb moar!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kändes ganska så meh. Gissningsöverklockning pga tidsbrist, man fick inte veta ex hur mycket hårddiskprestanda som vägs in i slutresultatet. Var det exempelvis mer prisvärt att ta 2 raidade SSD:er än att bara köra en eller var en mekanisk bäst då prestandan i 3DMark knappast påverkas och en mekanisk kostar mindre?

Själva tävlingen utfördes inte så grundligt (redovisades åtminstone inte) som man önskat vilket bidrog ytterligare till att hela spektaklet kändes som en lång reklamfilm.

Eller hur?! Alltså, jag satt och spekulerade i vad vinnardatorn skulle kosta (precis innan INET postade delarna färdigt). Och konstaterade att en dator för 25k, njaae... vem fan ids ens lägga dom pengarna. Man får ju en riktigt bra speldator för 5-6tusen om man plockar ihop materialet själv.
Och när dom dessutom väger "prestanda/krona" så hade man ju faktiskt kunnat få datorn mkt billigare om man struntat i SSD och bara tagit en mekanisk 250 giggare.
Näe, kul idé men hade kunnat utföras på ett betydligt bättre sätt.
Och att använda personal från huvudsponsorn som domare var ingen vidare bra idé i mina ögon :3

Permalänk
Medlem

Blir det en nästa gång behövs definitivt Jonas och Emil i studion, Erik och Mackan är ju bara två pajasar. Dessutom vore det schysst med lite grafik så att man ser vilka komponenter de plockar på sig, blir mycket lättare så än att speakern ska säga namnen med alla siffror å bokstäver.

Permalänk
Medlem

Kul och jobba med de där kostym-nissarnas stroppiga attityder. Klart det kan vara fel på saker och ting.
Roligt att titta på! Det var dock irriterande hur berättarrösten skulle trycka in reklam hela tiden.
Synd att vinnarnas dator var långt ifrån prisvärd.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Palme var fan stålmannen på plats Fixade våra datorer i de andra lagen när något strulade Hade inte han varit där hade vi varit på plats och spelat in fortfarande hehe

Tack Benny, värmer

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reftech:

Det var väl 90 min. Vet jag vad jag har till förfogande så är det väl gjort på 30-40 min inkl kabeldirigering. Men är man två pers som ska dela på utrymmet så tror jag det blir väldigt mkt pannkaka av det hela. Bättre att man i förväg gör upp vem som monterar och vem som kalibrerar Som personen som klippte upp handen med "plåttången" när han skulle dra kabel genom MBplåten... *suck*

jo, men inte klockan 3 på morgonen efter ett 18 timmars pass Vad det står enligt dom som var med. Så inte konstigt att det blev lite galet.

Vist går att få ihop en burk snabbt, men vill ju inte förstöra något och få duglig kabeldragning (höll på med mitt chassi i 2 timmar minst med bara kabeldragning;)):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Lägger i spoiler eftersom jag inte vill spoila!

Mycket kul tycker jag att enda laget med tjej van! jag tycker det är bra att de kunniga kvinnorna kommer in mer i yrket. Måste också få lite fet ego av att vinna emot Metallacid!

Dold text
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Tycker ändå det var urkasst utbud av delar. Vart fan är Asus som är störst inom konsumentavdelningen? Varför ingen 1150? Känns som all vikt låg på Fractal Design (lol) och MSI.

Uppenbarligen handlade det inte om att skapa en så seriös datorbyggartävling som möjligt utan om att promota Haswell‑E och göra reklam för sponsorer. Gissningsvis kom alla komponenter från sponsorer som då i gengäld fick reklam. Sen får man tänka på att det kanske finns en gräns för hur många olika komponenter som är praktiskt genomförbart att ha med.

Hade man bara fokuserat på att göra en så bra tävling som möjligt hade det exempelvis självklart funnits AMD-processorer och framförallt -grafikkort att välja. (Ingen hade sannolikt tagit en AMD-CPU ändå, pga prestandan.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna viljat se mer av den äldre´s kunskaper.
Fler delmoment hade också varit roligt.
Samt göra fullständig betyg skala mer än bara prestanda/pris/design, ex tillbehör, konfiguration, temp, ljud.

Prestanda är A och O absolut å ska därför ha en vikt enhet på >75%, varav ca:15-30% ska vägas mot ljud å temp då detta borgar för drift säkerhet samt behaglig miljö runt datorn. Sista 5-10% ska vägas av det minst viktiga, design å tillbehör.

Synd att folk helt avsaknade kompetens gällande ESD å varsam hantering, var en hel del lotto att inget gick sönder i onödan. (varför ingen ssd raid conf?)

Stort GRATTIS till laget som vann

Gief more! <3

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kul ide men som några innan sagt knappast en färdig produktion för något annat än Youtube. Misstänkte att det var en endagars inspelning det det kändes stressigt. Det kändes både på inspelningen och på deltagarna. Bra jobbat av de flesta måste ja ändå säga. Tråkigt när man får hårdvara som trilskas med så banala saker som t-bord. Lite mer tid på att få lösa sådana "små" problem skulle nog inte skadats för att faktiskt få någon större substans för slutet.

Permalänk
Medlem

Just de delarnana. GTX 970 är oslagbar. Men X99, DDR4 och 1000W nätagg? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kände mig skjuten i ryggen av juryn, bra kämpat av lag grön dock framförallt med deras erfarenhet. La 40 min på att komma på tangetbordet och musen inte gick att ha inkopplat efter man sparade något i bios... Han köra 1 3dmark runda å 1 cinebench...

Hade du möjligtvis mus och tangentbord inkopplat i USB 3 när det inte fungerade? Hänt mig flertalet gånger, men byter man till USB 2 fungerar det prima Eller var det värre än så för dig?

Permalänk

Härligt program, mycket underhållande. Även sjukt kul att favoriterna Frida och Lucas vann!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Reftech:

Och när dom dessutom väger "prestanda/krona" så hade man ju faktiskt kunnat få datorn mkt billigare om man struntat i SSD och bara tagit en mekanisk 250 giggare.

Det hade varit oförlåtligt att strunta i SSD i en dator med Haswell‑E och GTX 970 SLI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

"Databyggande" trodde det var datorer dom skulle bygga.. inte programmera

Jaså bygger man program nu? Är det kanske Mulle som kommer och meckar i javascript eller?

Permalänk
Medlem

Det hela kändes mest som något reklamjippo förklädd som en tävling, där tillverkare kunde visa det senaste, tex Intel med X99 osv..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Nu när jag äntligen får öppna min käft om tävlingen så skulle jag vilja säga lite till er som har sett/ser/ska se programmet

Vet du vad anledningen var till att eran dator inte gick igång i första delen?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reftech:

Eller hur?! Alltså, jag satt och spekulerade i vad vinnardatorn skulle kosta (precis innan INET postade delarna färdigt). Och konstaterade att en dator för 25k, njaae... vem fan ids ens lägga dom pengarna. Man får ju en riktigt bra speldator för 5-6tusen om man plockar ihop materialet själv.
Och när dom dessutom väger "prestanda/krona" så hade man ju faktiskt kunnat få datorn mkt billigare om man struntat i SSD och bara tagit en mekanisk 250 giggare.
Näe, kul idé men hade kunnat utföras på ett betydligt bättre sätt.
Och att använda personal från huvudsponsorn som domare var ingen vidare bra idé i mina ögon :3

Nu får du faktiskt tänka på att dom 25k som du pratar om inkluderar allt, det vill säga; datorn och tillbehör. Och då är det inte lika orimligt som du påstår att det är.

Dessutom så får man faktiskt inte en "riktigt bra" speldator för 5-6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Tack Benny, värmer

Blev lite förvånad när jag såg dig, undrade nästan vad James Franco gjorde på scen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Uppenbarligen handlade det inte om att skapa en så seriös datorbyggartävling som möjligt utan om att promota Haswell‑E och göra reklam för sponsorer. Gissningsvis kom alla komponenter från sponsorer som då i gengäld fick reklam. Sen får man tänka på att det kanske finns en gräns för hur många olika komponenter som är praktiskt genomförbart att ha med.

Hade man bara fokuserat på att göra en så bra tävling som möjligt hade det exempelvis självklart funnits AMD-processorer och framförallt -grafikkort att välja. (Ingen hade sannolikt tagit en AMD-CPU ändå, pga prestandan.)

Jupp. Reklamsnuttar i programmet som framhöjde Linksys blandt annat. Endast Haswell-E/X99 utföranden.

Det jag bemärker mig mest på är dock att det bara var Fractal Design chassin. Visst, dom är rätt okej men det finns långt bättre chassin för samma mynta (NZXT S340, Phanteks Enthoo Pro osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Nu får du faktiskt tänka på att dom 25k som du pratar om inkluderar allt, det vill säga; datorn och tillbehör. Och då är det inte lika orimligt som du påstår att det är.

Dessutom så får man faktiskt inte en "riktigt bra" speldator för 5-6k.

Precis, beror iofs vad man menar med "riktigt bra" speldator. Är den till spel som inte kräver så mycket eller om man inte är kräsen överhuvudtaget så kan man få ganska bra prestanda för dom pengarna. 5-6K är ju vad speldator n2 i min signatur kostade, det är ju dock inte inkluderat tillbehör, skulle bli 2k extra för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reftech:

Eller hur?! Alltså, jag satt och spekulerade i vad vinnardatorn skulle kosta (precis innan INET postade delarna färdigt). Och konstaterade att en dator för 25k, njaae... vem fan ids ens lägga dom pengarna. Man får ju en riktigt bra speldator för 5-6tusen om man plockar ihop materialet själv.
Och när dom dessutom väger "prestanda/krona" så hade man ju faktiskt kunnat få datorn mkt billigare om man struntat i SSD och bara tagit en mekanisk 250 giggare.
Näe, kul idé men hade kunnat utföras på ett betydligt bättre sätt.
Och att använda personal från huvudsponsorn som domare var ingen vidare bra idé i mina ögon :3

Man kan få en AMD budget dator för 5k, inte en "riktigt bra" speldator. Mekanisk disk? Dessutom 250gb? Dom kunde få datorn billigare om dom sket i chassi och skruvade moderkotet i en träbräda.

Tror inte någon på Sweclockers hade låtit dig bygga en "riktigt bra" speldator åt dem.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

försöker få fram en prislista på vinnande lagets delar. ja undrar vilka det är som producerat detta?

problemet är väl att den info som finns är bristfällig, Minnen HyperX 16 GB 4 ram kit 0.o
nån form av hastighet vore ju en fördel ?

det finns 2st olika Giabyte GTX 970
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s191123435#prodlista

behöver ju inte räkna upp hur många noctua 120mm det finns :C

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tänkte att Mackan uttalade Intels kitchen som Int-hells kitchen för att referera till Hells kitchen med Gordon Ramsey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

försöker få fram en prislista på vinnande lagets delar.

problemet är väl att den info som finns är bristfällig, Minnen HyperX 16 GB 4 ram kit 0.o
nån form av hastighet vore ju en fördel
http://i.imgur.com/pPgHAfB.png?1

http://www.inet.se/produkt/v100420/dator-i-delar-intel-s-kitc...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Kul tänvling och jag hoppas man ser mer liknande. Lyckades endå hålla en bra balans mellan att göra något för nördigt eller för allmänt. Reklam och produktplacering var påtaglig men inte överdrivet störande. Syn att dem faktiskt aldrig visade vad som satt i burkarna i någon faktaruta. Känns som om att man hade väldigt dålig koll på vad dem tävlande faktiskt gjorde i datorerna.

Tyvärr kändes det hela för begränsat i hårdvara för att vara riktigt intressant. Fanns i princip bara ett chassit, några få Intel-processorer, ännu färre Nvidia-kort, en typ av ram-minne(?), Intel SSDer etc.