Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGrumpie@hardforum.com:

I have this monitor now (UK), here are my initial observations (in no particular order):

1. The screen is semi-gloss. It's definitely less matte than other screens, and the Benq 32" panel I've been using for the last few days. No hint of AG problems for sure.

2. Height from desk to the underside of the monitor is just under 3"

3. Blacks are inky, gaming @ 4k in Elite Dangerous is simply stunning.

4. The top of the monitor is too high for desktop work using the supplied stand. I plan to buy a desk stand and drop it to desk height - this will be perfect.

5. Very surprised to find 1440p scaling works well (very limited testing so far) - but Arma III and Crysis 3 very playable and no obvious issues sorted. This has made me quite excited as I have best of both worlds, especially for games which aren't SLI friendly (I run SLI 970s).

6. Input lag. I can't measure this, but I can say that again, from my limited testing, this isn't severe. BF4 very playable, and so long as 60fps is constant there's no issue. Certainly, I think it's slightly less than the 32" VA panels which are out there (Acer/Benq/Samsung).

That said, my testing hasn't been comprehensive and right now I'm pretty much wow'd by the panel. So the caveats: I'm no competitive gamer, and if you are then this isn't going to be for you full stop - stick to your ROG Swift I can tell there is lag, especially in something like CS:Source, but for me it's not a deal breaker and this unqualified eye doesn't think it's bad enough to be a problem (for me).

7. Uh oh. Now for the one problem which will get people talking. Sitting in a completely dark room from 3' away, the corners are clearly uneven and if you didn't know better, you'd say it was a backlight issue. I've not spent any proper time looking at this, but moving your head so the corner is on-axis eliminates the problem, which this is an issue with viewing angles. It's not that things become difficult to read or see, but the blacks turn to a slight grey.

Let me say now that under normal conditions the blacks look inky black, and the issue isn't like the horrendous 34" superwide problems out there. But it's definitely noticeable in a dark room with a backlight bleed test running.

For me? Well I've been through a host of monitors, Dell U2713HM, U2412M, Qnix 2710, BenQ 3200PLT, various TN ones and none of them hold a candle to this. It's not perfect, but it's the closest I've seen for a multi-purpose monitor. 4k, 40" and under £700 to boot? I'm happy so far....

PS If connecting via displayport this runs 1.1 by default - so make sure you change it in the menus to achieve 60hz (yes, it took me a few minutes to work out during which time I thought "omg this is awful" just from moving a mouse around! )

Verkar lovande helt klart.

Frågan är om denna skärm lider av samma problem som BenQ BL3200PT, jag har gått igenom två felaktiga exemplar av den skärmen.

Skrivet av Agamemnon_71:

Det går för långsamt i den här tråden. Beställde just en från Komplett.
Vart kan man köpa en bra MiniDisplayport -> Displayport kabel?
Hittar bara billiga skräp-snören...

Finns på Kjell, köpte min där för 150 kr. Dustin har dock väldigt billiga kablar med studentrabatt, runt 50 kr.

--

Jag hade beställt denna skärm direkt om jag visste att min MacBook klarade av att driva den, Google verkar inte ge ett konkret svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag hade beställt denna skärm direkt om jag visste att min MacBook klarade av att driva den, Google verkar inte ge ett konkret svar.

Nej du, MacBook Pro Early 2011 13" klarar inte av att driva denna skärmen i 60Hz. Bara Mac som har Thunderbolt 2 kan det pga bandbredden.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Finns på Kjell, köpte min där för 150 kr. Dustin har dock väldigt billiga kablar med studentrabatt, runt 50 kr.

Köpte denna kabel från USA.
Finns även på Amazon i Europa för 100€. Skamligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

F*r hel*ete j*avla sk*it.

Jahapp. Vad säger man. Man väntar på en skärm i 2 månader och när man hämtar ut den från posten så är skärmen sprucken :'(

Aj aj :/ Sicken oflyt!

Permalänk
Medlem

Hoppsan. Hur såg emballaget ut?
Måste ha fått en riktig smäll på vänster sida...

Permalänk

LOL, posten...
Förmodligen nån som har siktat fel med katapulten.

Permalänk
Medlem

Hittade en "första-intrycks" artikel på Rock, Paper, Shotgun:
http://www.rockpapershotgun.com/2014/12/04/40-inch-monitors-f...

Inte direkt ett test av skärmen men författaren har exakt samma tankar som jag om 4K på 40 tum.

En jämförelse med 34" 21:9 som jag tänkte köpa innan:
http://www.displaywars.com/34-inch-21x9-vs-40-inch-16x9

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

F*r hel*ete j*avla sk*it.

http://i.imgur.com/fzoM6Q4.jpg

Jahapp. Vad säger man. Man väntar på en skärm i 2 månader och när man hämtar ut den från posten så är skärmen sprucken :'(

Är det glas som har spruckit? Ska du ha en ny?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på lämpligt VESA-fäste? Jag tänkte antingen att fästa den på väggen, eller skrivbordskanten. Alltså ingen fot, det tar alldeles för mycket utrymme.

Edit:

Skärmen väger enbart 8,5kg utan standardfoten, alltså verkar de flesta fästen passa skärmen.

Funderar på antingen denna eller denna.

Det sista alternativet verkar nog smidigast, förutom att höjden inte går att ändra. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

NY SKÄRM! WOHOOOO!

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Nöjd?

Skall det inhandlas ny fot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Nöjd?

Skall det inhandlas ny fot?

Nöjd, japp. Vet inte ang fot, kanske senare.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Nöjd, japp. Vet inte ang fot, kanske senare.

Vill höra mera! Hur känns färgerna? responstiden? Svärtan jämfört med TN?
Hur långt ifrån sitter du?

Skriv så mycket du orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Hur ser det ut när du spelar i 1920x1080?

Permalänk

Skärmen borttappad! 2 dec kl 17:40 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

Posten tappade tydligen bort min, ingen vet vart den är!.
Dustin.se la upp en ny order och nu idag skickad i alla fall. Vilar förbannelse över Borås tydligen, hoppas denna nu är hel med när den kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Posten tappade tydligen bort min, ingen vet vart den är!.
Dustin.se la upp en ny order och nu idag skickad i alla fall. Vilar förbannelse över Borås tydligen, hoppas denna nu är hel med när den kommer

Wow, posten Min nya skärm kom med Bring till jobbet

Dustin sa till mig att alla skärmar dom får in är reserverade, men om dom skickade en ny till dig så är det kanske inte så. Nvm, ser på deras hemsida att det finns 8 kvar att beställa.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Trodde min skulle vara på väg från komplett nu, men inget mail om att den är skickad ännu.
Synd. Jag har en gammal CRT i källarn.
Har fått min "fin-kabel" från Amazon i alla fall.
Får väl sitta och titta på den så länge.

Permalänk
Medlem

Jag upplever någon bug el vad det är för nåt:

Det försvann när jag sänkte kontrasten till 35. Hmm.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Kopplade in "fin-kabeln" till min u3011 istället för DVI-D kabeln som följde med till skärmen.
Kontakterna sitter som gjutna och kabeln är väldigt mjuk.
"Förpackningsvecken" försvinner så fort man böjer emot dom.
Synd att det är så svårt att få tag i BRA DP-kablar här i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag upplever någon bug el vad det är för nåt:

http://i.imgur.com/WSNZfV7.jpg

Det försvann när jag sänkte kontrasten till 35. Hmm.

För hög kontrast kommer alltid skapa artefakter som i bilden. De flesta skärmar har för högt inställt från fabrik.
Det ser bättre ut i affären då.
Höj ljus-styrkan om bilden blir för mörk med sänkt kontrast.

Permalänk
Medlem

Finns det input lag? Ska själv definitivt köpa den om responstiden är acceptabel

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hur är det med bildförhållandet? Stämmer det att det är ca 1% off?

Permalänk
Medlem

Har testat skärmen mer nu och kan säga såhär:

- Bra betraktningsvinklar.

- Färgerna är ganska bra, inte lika bra som min IPS skärm men inte alltför långt ifrån.

- Den har mycket mer backligt bleeding än vad jag förväntade mig. Svart ser nte riktigt kolsvart ut, men jag kanske behöver kalibrera skärmen.

- Skärmen använder SST.

- Vet inte riktigt hur mycket inpug lag det är men har testat att spela LoL, CS:GO, Lineage II och det funkar fint. Märker ingen lag när jag flyttar musen hastigt osv, men jag är ingen hardcore gamer. Så jag tycker denna skärmen funkar fint för de spel jag spelar, ser fantastisk ut att spela på en så stor skärm. Och då ska det nämnas att jag inte använde Game mode när jag testade detta.

- Har inte testat / mätt om pixlarna är helt fyrkantiga men någon annan har testat och skrivit:

Det är dock inget jag märker vid användande, med andra ord "pixlarna ser helt fyrkantiga ut för det blotta ögat" även om dom kanske inte är det.

- Att spela i 1080p är ok, tycker inte att bilden blir suddig som på min förra skärm.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Nu är frågan om det är värt att köpa eller vänta för FreeSync?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Har testat skärmen mer nu och kan säga såhär:

- Bra betraktningsvinklar.

- Färgerna är ganska bra, inte lika bra som min IPS skärm men inte alltför långt ifrån.

- Den har mycket mer backligt bleeding än vad jag förväntade mig. Svart ser nte riktigt kolsvart ut, men jag kanske behöver kalibrera skärmen.

- Skärmen använder SST.

- Vet inte riktigt hur mycket inpug lag det är men har testat att spela LoL, CS:GO, Lineage II och det funkar fint. Märker ingen lag när jag flyttar musen hastigt osv, men jag är ingen hardcore gamer. Så jag tycker denna skärmen funkar fint för de spel jag spelar, ser fantastisk ut att spela på en så stor skärm. Och då ska det nämnas att jag inte använde Game mode när jag testade detta.

- Har inte testat / mätt om pixlarna är helt fyrkantiga men någon annan har testat och skrivit:

Det är dock inget jag märker vid användande, med andra ord "pixlarna ser helt fyrkantiga ut för det blotta ögat" även om dom kanske inte är det.

- Att spela i 1080p är ok, tycker inte att bilden blir suddig som på min förra skärm.

Hur långt sitter du från skärmen när du spelar?

2. Tycker du bilden är lika bra i sin helhet som din IPS skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreTor1aN:

Posten tappade tydligen bort min, ingen vet vart den är!.
Dustin.se la upp en ny order och nu idag skickad i alla fall. Vilar förbannelse över Borås tydligen, hoppas denna nu är hel med när den kommer

Trist!
Jag har förhandsbokat hos NetOnNet, får hoppas att mitt paket kommer tryggt till Borås.

Skrivet av Helllodar:

Nu är frågan om det är värt att köpa eller vänta för FreeSync?

Jag tror att det kommer dröja ett bra tag innan det finns en skärm med runt 40", 4K OCH FreeSync (någon idé med 60hz ändå?).

Skrivet av =)(=:

Tack för inlägget, verkar lovande!

Otroligt sugen på att få skärmen.. Hoppas innerligt att den levereras innan ledigheten.

Permalänk
Medlem

CS:GO Philips BDM4065UC

Jag är inte så bra på CS men detta kanske kan vara intressant för någon.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur långt sitter du från skärmen när du spelar?

2. Tycker du bilden är lika bra i sin helhet som din IPS skärm?

70-80 cm.
Nu börjar jag tycka att denna skärmen är bättre än min IPS

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du jämför med? Är den kalibrerad? (Jag gissar att den inte är det...) Att bara skriva IPS-skärm säger ju knappt någonting, bara typ att den har IPS-glow och bättre betraktningsvinklar jämfört med i princip alla TN-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad är det för skärm du jämför med? Är den kalibrerad? (Jag gissar att den inte är det...) Att bara skriva IPS-skärm säger ju knappt någonting, bara typ att den har IPS-glow och bättre betraktningsvinklar jämfört med i princip alla TN-skärmar.

Dell UP2414Q. Den är inte kalibrerard, inte Philipsen heller.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB