Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Skrivet av =)(=:

F*r hel*ete j*avla sk*it.

http://i.imgur.com/fzoM6Q4.jpg

Jahapp. Vad säger man. Man väntar på en skärm i 2 månader och när man hämtar ut den från posten så är skärmen sprucken :'(

Kanske bara är jag, du skruvade dit foten före du märkte att skärmen var spräckt ? Se inlägg # 8 första sidan, foten är lös.
Hoppas jag har fel och blir rättad vänligt men bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Kanske bara är jag, du skruvade dit foten före du märkte att skärmen var spräckt ? Se inlägg # 8 första sidan, foten är lös.
Hoppas jag har fel och blir rättad vänligt men bestämt.

=)(= trodde det var skyddsplast på skärmen vid leverans. Skadan syns mycket tydligare när man startar skärmen.
Tar en Hof (!) och njuter vidare av min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Kanske bara är jag, du skruvade dit foten före du märkte att skärmen var spräckt ? Se inlägg # 8 första sidan, foten är lös.
Hoppas jag har fel och blir rättad vänligt men bestämt.

Ja för det märks tydligt först när skärmen är på. När den är av ser det ut som att det är skyddsplast på skärmen och att plasten är skadad och inte själva skärmen.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

=)(= trodde det var skyddsplast på skärmen vid leverans. Skadan syns mycket tydligare när man startar skärmen.
Tar en Hof (!) och njuter vidare av min.

Ok, då vet jag vet jag.
http://imgur.com/EBY3blH

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Ja för det märks tydligt först när skärmen är på. När den är av ser det ut som att det är skyddsplast på skärmen och att plasten är skadad och inte själva skärmen.

http://imgur.com/EBY3blH

:/ Sorry för obekvämlighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

http://imgur.com/EBY3blH

:/ Sorry för obekvämlighet..

Det är absolut inget fel med att ifrågasätta saker. Fler borde göra det istället för att bara följa efter vad andra gör...
Hade jag bara följt strömmen som en död fisk skulle jag inte sitta framför den här underbara skärmen nu när jag skriver det här.

Permalänk
Medlem

Använder tftcentral's ICC profil nu och deras inställningar:

http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/philips_bdm4065uc_co...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jag provade igår att skapa lite nya udda upplösningar. 3840x1600 och 3840x1440 fixade skärmen PERFEKT. Bilden hamnade centrerat pixelmappat! Det innebär att man också kan välja att köra dessa i spel om man inte vill kräma på full UHD upplösning. 3440x1440 går också bra men då blir det ju svarta kanter på alla sidor om skärmen

Märkligt att skärmar som t.ex. LG 34UM95-P AOC u3477pqu kostar mer än denna skärm..

Update1: Har testat att köra BF4 och det gick sådär. När jag körde 3840x1600 sträcktes skärmen ut och täckte hela skärmen vilket gav mig fel aspekt...

Update2: Fungerade utmärkt i spel efter att tagit bort skalningen i nvidia's kontrollpanel.

Slutsatsen är att jag inte kan förstå vitsen överhuvudtaget med att köpa en 34" wide-skärm när det finns skärmar som den här

Permalänk

Populär best. Nytt beräknat leveransdatum hos Dustin: 2015-02-04

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Brightness på 34? Måste väl ändå vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Slutsatsen är att jag inte kan förstå vitsen överhuvudtaget med att köpa en 34" wide-skärm när det finns skärmar som den här

Finns ingen vits med det. Tur att denna hann ut innan Dell's 34" 21:9 skärm släpptes. Hade blivit en sån i Julklapp annars.

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker att de får problem med ögonen med denna skärm?

Har helt klart blivit mycket bättre efter jag började använda tftcentrals inställningar, men det känns fortfarande inte helt ok för ögonen.

De blir väldigt torra och irriterade.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Skrivet av Gusse:

Ingen som tycker att de får problem med ögonen med denna skärm?

Har helt klart blivit mycket bättre efter jag började använda tftcentrals inställningar, men det känns fortfarande inte helt ok för ögonen.

De blir väldigt torra och irriterade.

Har du skärmen för högt?

Det kan ge sådana problem.

Jag har själv två 27" qhd, ibland staplade ovanpå varandra, ibland vända i porträttläge.
Jag har löst det genom att ha två mindre bord.
Ett för arbetsyta, ett några dm lägre med bildskärm mm på.

Två billiga skivor + 8 justerbara ben, från IKEA.
Funkar fint.

Jag skulle lätt kunna ha en 50" skärm på det lägre bordet.

Permalänk
Medlem

Skärmen använder PWM dimming, inte så konstigt, dina ögon är för känsliga helt enkelt.

Skrivet av Gusse:

Ingen som tycker att de får problem med ögonen med denna skärm?

Har helt klart blivit mycket bättre efter jag började använda tftcentrals inställningar, men det känns fortfarande inte helt ok för ögonen.

De blir väldigt torra och irriterade.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Har du skärmen för högt?

Det kan ge sådana problem.

Jag har själv två 27" qhd, ibland staplade ovanpå varandra, ibland vända i porträttläge.
Jag har löst det genom att ha två mindre bord.
Ett för arbetsyta, ett några dm lägre med bildskärm mm på.

Två billiga skivor + 8 justerbara ben, från IKEA.
Funkar fint.

Jag skulle lätt kunna ha en 50" skärm på det lägre bordet.

Skrivet av KiXeR:

Skärmen använder PWM dimming, inte så konstigt, dina ögon är för känsliga helt enkelt.

Mm, jag vet att den använder PWM, har testat att köra med 100 brightness också, men då blir ögonen kanske irriterade för att det är för ljust.
Ja, mina ögon är ganska känsliga, kan knappt använda kontaktlinser längre.

Möjligt att den är för högt upp, kör med orginalfoten.

Får se om det blir bättre, för skärmen är verkligen helt underbar i övrigt.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem

Jag läste på ett amerikanskt forum att Dell ska komma ut med en 40 tums 3840x2160 skärm hösten 2015. Minns inte vilket forum det var men om någon har mer info så vore det roligt.

Permalänk
Medlem

Är nya BENQ BL3201PT en värdig motståndare till denna skärmen eller är det bara och köra Philips?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Är nya BENQ BL3201PT en värdig motståndare till denna skärmen eller är det bara och köra Philips?

Jag skulle vänta tills nästa år då andra skärmtillverkare kommer ut med 40 tums 4k skärmar. Då får man nog ett rejält stativ som så man kan höja och sänka skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag skulle vänta tills nästa år då andra skärmtillverkare kommer ut med 40 tums 4k skärmar. Då får man nog ett rejält stativ som så man kan höja och sänka skärmen.

Bara och köra VESA.

När du menar nästa år menar du om 12månader eller kommande månaden?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Bara och köra VESA.

När du menar nästa år menar du om 12månader eller kommande månaden?

2015

Seiki ska ju släppa en 40 tum första kvartalet

http://www.guru3d.com/news-story/low-cost-seiki-pro-branded-4...

Citat"Seiki Pro 4K displays are designed to deliver the ultimate desktop computing experience for intensive computer graphics, photo and video editing, and programming applications, as well as fast-paced 4K PC gaming at up to 60 frames per second.Seiki will introduce three different sizes including a 28-in (28U4SEP-G02), 32-in (32U4SEP-G02) and 40-in (40U4SEP-G02) offering with the following specs:

Vertical Alignment (VA) LED panel technology with 3,840 by 2,160 4K Ultra HD
resolution
12-bit color processing and 14-bit gamma mode
HDMI 2.0, DisplayPort 1.3, MHL 3.0, DVI and VGA standards display connections
Picture-by-picture (x4) and daisy chain mode
USB 3.0 hub (1 upstream and 2 downstream)
VESA-compliant adjustable monitor stand with quick release
The Seiki Pro 4K Ultra HD displays will be available in Q1 2015."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

2015

Seiki ska ju släppa en 40 tum första kvartalet

http://www.guru3d.com/news-story/low-cost-seiki-pro-branded-4...

Citat"Seiki Pro 4K displays are designed to deliver the ultimate desktop computing experience for intensive computer graphics, photo and video editing, and programming applications, as well as fast-paced 4K PC gaming at up to 60 frames per second.Seiki will introduce three different sizes including a 28-in (28U4SEP-G02), 32-in (32U4SEP-G02) and 40-in (40U4SEP-G02) offering with the following specs:

Vertical Alignment (VA) LED panel technology with 3,840 by 2,160 4K Ultra HD
resolution
12-bit color processing and 14-bit gamma mode
HDMI 2.0, DisplayPort 1.3, MHL 3.0, DVI and VGA standards display connections
Picture-by-picture (x4) and daisy chain mode
USB 3.0 hub (1 upstream and 2 downstream)
VESA-compliant adjustable monitor stand with quick release
The Seiki Pro 4K Ultra HD displays will be available in Q1 2015."

Displayport 1.3 = FreeSync? Isåfall yay då väntar jag

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Om man spelar med upplösningen 1920x1080 på Philips skärm blir bilden sämre då än om man skulle spela på en tv (40 tum) som har native 1920x1080 upplösning?

Permalänk

Jag sneglar lite på 40" skärmen (Philips BDM4065UC). 6490kr i skrivande stund.
Är lite osäker på den om den ev blir FÖR stor. Man ska ju helst ha en ca 10% vinkel neråt när man ser på skärmen. (Ska inte spela för kännedom).
Känns det bra eller blir det jobbigt att man får titta mycket "uppåt"???

Alternativet jag funderar på är 28" (Philips Brilliance 288P6LJEB), men det kanske tvärtom blir för liten ????

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Upptäckte just en lång skugga på min panel, i nederkant precis över windows-baren. Är synlig konstant om man har vit bakgrund. Rätt störande när man väl började tänka på den. Har ni andra också liknande?

http://www.darkvault.com/philips.jpg

Jag har det också, men bara i SmartUniformity mode.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har det inte.
Stäng av alla "smart" funktioner. Använd aldrig nåt som tillverkarna kallar "smart"
Jag kör med dessa inställningar:
Vänstermeny: Off, inga presets.
Högermeny: Picture -> PictureFormat 1:1, Brightness 100, Contrast 50, Sharpness 40. Alla "smart" off och Gamma 2.4.
Högermeny: Color -> User Define -> Red 100, Green 100, Blue 90. sRGB ger mig otäck blackcrush och 6500k ser bara fel ut... på nåt sätt
Övriga menyer orörda utom DisplayPort ändrat till 1.2.

Edit/
Om man går ifrån Brightness 100 är skärmen inte längre flimmerfri.
Personligen får jag migrän då, eftersom skärmens PWM-dimming verkligen suger.
Höj Gamma istället och se om det hjälper....

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om man spelar med upplösningen 1920x1080 på Philips skärm blir bilden sämre då än om man skulle spela på en tv (40 tum) som har native 1920x1080 upplösning?

Bra fråga.
Har bara provat Elite: (not so) Dangerous i båda upplösningarna. I 3840x2160 är allting givetvis knivskarpt. I 1080p inte direkt så.
Om jag kopplar in min 32 tums HD Samsung TV och jämför är den bättre eftersom det blir pixelmappat. Problemet med TVn är att den laggar nåt fruktansvärt.
Den är ett par-tre år gammal nu så TV-apparaterna kanske har blivit bättre, men jag skulle hellre köra 1080p på Philipsen om jag var tvungen.
Fördelen med Philipsen är att man har en skärm som kommer bli bättre när man uppgraderar övrig hårdvara och kan köra 4K fullt ut.
En 1080p skärm eller TV kommer väldigt snart vara gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag har det inte.
Stäng av alla "smart" funktioner. Använd aldrig nåt som tillverkarna kallar "smart"
Jag kör med dessa inställningar:
Vänstermeny: Off, inga presets.
Högermeny: Picture -> PictureFormat 1:1, Brightness 100, Contrast 50, Sharpness 40. Alla "smart" off och Gamma 2.4.
Högermeny: Color -> User Define -> Red 100, Green 100, Blue 90. sRGB ger mig otäck blackcrush och 6500k ser bara fel ut... på nåt sätt
Övriga menyer orörda utom DisplayPort ändrat till 1.2.

Edit/
Om man går ifrån Brightness 100 är skärmen inte längre flimmerfri.
Personligen får jag migrän då, eftersom skärmens PWM-dimming verkligen suger.
Höj Gamma istället och se om det hjälper....

Ok, jag använder nu:

Brightness: 50 Contrast: 50 Sharpness: 50 Gamma 2.2 Red: 100 Green: 99 Blue: 84 Smartimage: Off

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Ok, jag använder nu:

Brightness: 50 Contrast: 50 Sharpness: 50 Gamma 2.2 Red: 100 Green: 99 Blue: 84 Smartimage: Off

Brightness på 50 får min skärm att se grådaskig ut även i ett nedsläckt rum. TFTcentrals kalibrerade värde på 34 ännu värre.
Undrar om dom verkligen testade skärmen i SmartImage Off läget eller i nåt av dom andra när dom kom fram till sina värden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag har det också, men bara i SmartUniformity mode.

Ja, men som du säger bara i smart uniformity mode.

"SmartUniformity feature, display uniformity is increased to above 95%. This produces more consistent and true images."

Kan bli svårt att hålla med om. Måste ju vara något fel på kalibreringen på våra skärmar i så fall.

Permalänk
Medlem

Kan eventuellt ha misslyckats att motstå frestelsen, och bokat en för 6 490:-...

Den perfekta skärmen för alla användningsområden ur mitt perspektiv (minst 4K, ca 40", minst 120 Hz, "oändlig" kontrast, obegränsade betraktningsvinklar osv) lär ju inte dyka upp än på några år, och dessutom kommer det alltid en vassare modell strax efter man köpt något, så antingen väntar man i all evighet, eller så sätter man en realistisk nivå på det.

Kanske har vi nu kommit till en punkt där jag kan ersätta min gamla Apple Cinema HD 30" utan att det känns som en ohållbar kompromiss? Det enda jag egentligen stört mig på är avsaknaden av den där verkliga svärtan i mörka scener i spel och film, samt ghosting i snabba animationer (det upplever jag iofs med alla LCD; bara 120+Hz som gör någon större skillnad där) - men nu sitter jag mest med kod, grafik mm, så storlek, upplösning, färgåtergivning osv har varit betydligt viktigare. Större är dock alltid bättre (utom i snabba FPS), och lite bättre svärta hade varit trevligt...

Kollar man på http://www.lagom.nl/lcd-test/ så är det bara att konstatera att det gamla Äpplet ligger bra till, och det förklarar också varför jag hittills varit måttligt imponerad av andra alternativ. Ska det uppgraderas så ska det vara en markant förbättring på en eller flera punkter, och det ska inte vara till priset av en massa nackdelar.

Nu återstår det alltså att se om monstret med det hopplösa namnet känns som en uppgradering rakt av, eller om den här bortskämda surgubben retar sig på något.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz