Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem

Inte säker på att jag gör rätt, men jag får inga störningar alls när jag provar de där länkarna.

Det var lite knepigt att få till 60Hz. Funkade inte innan jag bytte från UHD till PC i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

Jag får samma bugg som =)(= på min.
Hade inställt på 125% teckenstorlek först och då såg allt normalt ut, men ändrade till 100%, bootade om, och då ser rutorna ovan ut som på bilderna. Rör man på fönsterna så flyttar de ljusare partierna runt lika mycket.
Men inget jag märkt av i vanligt användande (än).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Hade min DPI på 115. Får samma när jag drar ner till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Trodde min skulle vara på väg från komplett nu, men inget mail om att den är skickad ännu.
Synd. Jag har en gammal CRT i källarn.
Har fått min "fin-kabel" från Amazon i alla fall.
Får väl sitta och titta på den så länge.

Har du möjlighet att testa input lag? Jämför med din CRT skärm please.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Ska se vad jag kan göra i em efter jobbet. Problemet kan bli att hitta kablar till CRT:n.
I så fall kör jag med Dell u3011. Den ska ha ca. 25 ms.

Permalänk
Medlem

Hur testar man input lag på ett bra sätt?
Har visserligen bara min LG W3000H att jämföra med, är knappast en spelskärm det heller =P

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Ska se vad jag kan göra i em efter jobbet. Problemet kan bli att hitta kablar till CRT:n.
I så fall kör jag med Dell u3011. Den ska ha ca. 25 ms.

Hur är bildkvaliteten på Philips skärm jämfört med din U3011?

Permalänk

Posten tappade bort min andra skärm också!

Skrivet av ThePreToriaN:

Posten tappade tydligen bort min, ingen vet vart den är!.
Dustin.se la upp en ny order och nu idag skickad i alla fall. Vilar förbannelse över Borås tydligen, hoppas denna nu är hel med när den kommer

Sådär. Skräm nummer 2 borttappad av Posten. Ingen vet vart denna befinner sig just nu.
Posten har gjort en efterlysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är bildkvaliteten på Philips skärm jämfört med din U3011?

Färgerna är bättre på u3011, men svärtan inte lika bra som Philips.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att vänta tills nästa höst innan jag köper en 40 tums 3840x2160 skärm. Kanske det har kommit en variant med IPS panel då.

Permalänk
Medlem

Skulle koppla in CRT:n, hittar ingen DVI -> VGA adapter. Kopplade in u3011 och den förbannade kameran vill inte.
Går och lägger mig istället.
Provade med min slitna Samsung mobil, men kameran i den hänger inte med. Måste nog vara snabbare slutartid för att verkligen se nån skillnad.

Intrycket jag får av Philipsen är inte sämre än min "gamla" u3011 i alla fall. Lagg finns, men inget jag stör mig på.

Skrivet av landahl:

Jag kommer att vänta tills nästa höst innan jag köper en 40 tums 3840x2160 skärm. Kanske det har kommit en variant med IPS panel då.

Jag kör i sRGB då jag tycker svärtan blir bäst då. Har inte fifflat nåt med färgerna ut från mitt grafikkort än. Det finns säkert en del att ge där.

Permalänk
Medlem

Jag tycker färgerna är aningen blekare än min s-ips-panel, men det svarta är svartare. Är van med en helt matt skärm så man stör sig en del på denna som är halvblank, men det är säkert en vanesak
Kör windows 7 och har ändrat till 125% font size, har funkar perfekt hittills. Har 100 cm djupt skrivbord så storleken är helt okej.
Försökte spela lite Bioshock Infinite i 4k men i Ultra så laggade det en del med mina 7970 i crossfire, men det var kanske inte oväntat direkt. Men om något år är säkert grafikkorten ikapp

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Upptäckte just en lång skugga på min panel, i nederkant precis över windows-baren. Är synlig konstant om man har vit bakgrund. Rätt störande när man väl började tänka på den. Har ni andra också liknande?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Vad tror ni om denna skärmen. Det enda negativa är att den har en va panel och inte IPS. Skulle detta va en värdig ersättare till Dell U3011?

Vad för ppi har den?

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908?...

Det "enda negativa" som du nämner är ju det bästa med denna skärm. VA över IPS alla dagar i veckan
Jag sneglade på denna skärm för den är ju så grym men problemet som jag ser det är väl att driva 4k samt storleken. 40" på skrivbordet är inte att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det "enda negativa" som du nämner är ju det bästa med denna skärm. VA över IPS alla dagar i veckan
Jag sneglade på denna skärm för den är ju så grym men problemet som jag ser det är väl att driva 4k samt storleken. 40" på skrivbordet är inte att leka med.

Motivera varför VA över IPS?

Det ska bli intressant att se en recension av kommande 40 tummaren 4k från Seiki

http://www.seiki.com/company/news/2014-06-25-Seiki-CE-Week-4K...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Motivera varför VA över IPS?

Det ska bli intressant att se en recension av kommande 40 tummaren 4k från Seiki

http://www.seiki.com/company/news/2014-06-25-Seiki-CE-Week-4K...

Med VA så slipper man IPS-glow, BLB (oftast) och vitnande skärm vid stora betraktningsvinklar. Bilden är mer konsistent över hela skärmen och kontrasten är många gånger bättre. Det enda som är bättre på en IPS är färgerna och det är marginellt om man jämför med en bra VA.

Förstår inte varför folk förespråkar en så dålig teknik som IPS, till och med TN är bättre. Det finns dock IPS som är bra, men jag har inte sett till några sådana tekniker bland dagens datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Med VA så slipper man IPS-glow, BLB (oftast) och vitnande skärm vid stora betraktningsvinklar. Bilden är mer konsistent över hela skärmen och kontrasten är många gånger bättre. Det enda som är bättre på en IPS är färgerna och det är marginellt om man jämför med en bra VA.

Förstår inte varför folk förespråkar en så dålig teknik som IPS, till och med TN är bättre. Det finns dock IPS som är bra, men jag har inte sett till några sådana tekniker bland dagens datorskärmar.

Du tycker TN är bättre än IPS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Du tycker TN är bättre än IPS?

Ja även om det är marginellt. Bättre betraktningsvinklar, snabbare respons, bättre svärta, mindre bleed, ingen glow men dock bleka/skiftande färger. TN har dock inte mycket att komma med i jämförelse med VA. TN och IPS kan liknas vid pest eller kolera

Permalänk
Medlem

Denna skärmen använder PWM @ 240Hz när man har ljusstyrkan under 100.
240Hz är tydligen lågt, men det finns skärmar med ännu lägre.

Med andra ord, om man använder skärmen @ 100 brightness så är den "flicker free".

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Nackdelarna med VA är slöare pixelrespons (i äldre tider kunde den vara flera hundra millisekunder vilket lämnade enorma musspår över skärmen) och sämre betraktningsvinklar som gör att ljusa ytor på skärmen ser smutsiga ut. Den superhöga kontrasten var inte så mycket värd då man bara fick den för den lilla del av bilden som var rakt framför en, vid mycket små ändringar i betraktningsvinkel började kontrasten rasa rejält.

Det intressanta med AU Optronics nya AHVA paneler är att de verkar ha fixat problemet med betraktningsvinklarna, dock verkar detta ha skett till priset av sämre kontrast än i äldre VA-paneler. Den är dock ändå dubbelt så bra som för en ips enligt vad jag sett. Det ska bli intressant att se hur seg pixelresponsen är i de här nya panelerna.

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se vad de andra skärmtillverkarna som tex Dell kommer ut med för paneler i detta formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det ska bli spännande att se vad de andra skärmtillverkarna som tex Dell kommer ut med för paneler i detta formatet.

Ge mig en 40" 4k i 21:9

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Ge mig en 40" 4k i 21:9

Eller varför inte en 40 4k Oled till normalt pris, högst 10.000kr?

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag min skärmleverans från komplett. Efter att tidigare ha testat en Samsung 50" UHD tv med inte så bra resultat av HDMI 2.0 så var detta inga som helst problem via displayport! 3820x2160@60Hz är ett rejält steg upp från tidigare 2560x1440..

Storleksmässigt är den ganska lagom. Hade inte haft några problem med att gå upp några tum i storlek heller. Det är ju bara att placera den lite längre bort.

Stativet är gediget och stiligt, men tyvärr ändå riktigt uselt. Skärmen kommer alldeles för högt och jag får nog leta efter en arm att fästa den på för att den ska hamna mer centrerad. Som jag sitter nu hamnar större delen av skärmen ovanför ögonhöjd.

Har heller inte några som helst problem med att driva skärmen med mina GTX 970 SLI.. Man får sätta ner antialias i de senaste spelen men det är ändå inget som är viktigt i den här upplösningen.

Vill man ändå köra i 2560x1440 så fungerar det utmärkt! Självklart inte knivskarpt pga. det inte är pixelmappat, men det ser precis ut som man satt på lite kantutjämning...

Färger, skärpa och kontrast är bland det bästa jag upplevt på en bildskärm, så jag är jättenöjd med detta.

Nu till det viktiga för spel: Input-lag.. Jag har just nu enbart testat med en AOC 2770 (2560x1440) som ska ha ungefär 15ms fördröjning.. Knäppte 14 bilder där jag bedömer att Philipsen ligger något efter:

4 bilder identiska, 6 bilder mitt-i-mellan (0.5 frames) och 4 bilder en frame efter. Genomsnitt blir då ungefär 0.5 frames efter AOC:n eller 8ms. Min inte särskilt proffsiga uträkning gör att den då bör ha en input lag på c:a 23ms i 2560x1440.

Jag har tyvärr inte möjlighet att bedöma laggen i native upplösningen.

Får be att få återkomma med mer information när jag kört några varv i t.ex. BF4..

Känns som det var ett riktigt bra köp och väl värt väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

4 bilder identiska, 6 bilder mitt-i-mellan (0.5 frames) och 4 bilder en frame efter. Genomsnitt blir då ungefär 0.5 frames efter AOC:n eller 8ms. Min inte särskilt proffsiga uträkning gör att den då bör ha en input lag på c:a 23ms i 2560x1440..

Kanske därför jag inte såg (eller upplever) nån skillnad alls mot min Dell U3011 som ligger runt samma input lag (ca. 25 ms).

Permalänk
Medlem

Snabb test igen på http://www.testufo.com/#test=flicker och fram med kameran...

Körde testet i extended display-mode så man kan köra i olika upplösningar på respektive skärm.
Det ser nämligen ut som att Philipsen uppdateras en frame före AOC skärmen, vilket bör betyda att den inte har någon input-lag att tala om överhuvud taget i 2160p/1080p.

Sedan kan man ju nämna att man kan se att VA-panelen inte är så snabb på att släcka ner svarta ytor. Man kan ibland se ghost-artefakter när man flyttar ett fönster i windows..

En intressant sak som jag upptäckte med AOC 2770 skärmen var att den fortsätter med flimret även efter att jag stängt av webläsaren. Precis som att den kommer ihåg att den ska flimra.. Det tar flera minuter innan flimret försvinner!!

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat skärmen ett par dagar nu har jag gått ifrån sRGB eftersom den inställningen fullständigt förstör alla detaljer i vissa mörka delar av bilden.
Nu vet jag vad black crush innebär på VA paneler. Testa här: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php.
Ni som har skärmen kan testa mellan Color -> sRGB och 6500K.
sRGB är helt svart i de fyra första rutorna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Äntligen fick jag min skärmleverans från komplett. Efter att tidigare ha testat en Samsung 50" UHD tv med inte så bra resultat av HDMI 2.0 så var detta inga som helst problem via displayport! 3820x2160@60Hz är ett rejält steg upp från tidigare 2560x1440..

Storleksmässigt är den ganska lagom. Hade inte haft några problem med att gå upp några tum i storlek heller. Det är ju bara att placera den lite längre bort.

Stativet är gediget och stiligt, men tyvärr ändå riktigt uselt. Skärmen kommer alldeles för högt och jag får nog leta efter en arm att fästa den på för att den ska hamna mer centrerad. Som jag sitter nu hamnar större delen av skärmen ovanför ögonhöjd.

Har heller inte några som helst problem med att driva skärmen med mina GTX 970 SLI.. Man får sätta ner antialias i de senaste spelen men det är ändå inget som är viktigt i den här upplösningen.

Vill man ändå köra i 2560x1440 så fungerar det utmärkt! Självklart inte knivskarpt pga. det inte är pixelmappat, men det ser precis ut som man satt på lite kantutjämning...

Färger, skärpa och kontrast är bland det bästa jag upplevt på en bildskärm, så jag är jättenöjd med detta.

Nu till det viktiga för spel: Input-lag.. Jag har just nu enbart testat med en AOC 2770 (2560x1440) som ska ha ungefär 15ms fördröjning.. Knäppte 14 bilder där jag bedömer att Philipsen ligger något efter:

4 bilder identiska, 6 bilder mitt-i-mellan (0.5 frames) och 4 bilder en frame efter. Genomsnitt blir då ungefär 0.5 frames efter AOC:n eller 8ms. Min inte särskilt proffsiga uträkning gör att den då bör ha en input lag på c:a 23ms i 2560x1440.

Jag har tyvärr inte möjlighet att bedöma laggen i native upplösningen.

Får be att få återkomma med mer information när jag kört några varv i t.ex. BF4..

Känns som det var ett riktigt bra köp och väl värt väntan.

Blir bilden skarpare när du spelar i halva upplösningen dvs 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

24 ms lag. Inte så illa gissat av oss amatörer alltså.