En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Knappast, en datormotsvarande PS4 i prestanda blir nog mer än 5k löst att bygga själv, och skulle inte ens tro att du (från vanlig butik) får tag på komponenter motsvarande PS4, i uppbyggnad rent trkniskt (inte specs). Och ex PS4 är upobyggd annorlunda mot en "normal" pc och ger därmed en bättre presatanda än att löst sätta ihop mobo, cpu o grafik.

Håller med dig till viss del. De är annorlunda byggda, mindre api overhead etc så presterar effektivare än pc. Men min minidator har kostat 4500kr att bygga. Är en AMD 760K, 8gig minne, GTX 750 ti kort och i BF4 på ultra i 1920*1080 pressar den ca 40-60 fps medan jag spelar in. Jämfört med PS4 som kör i 1600*900 och high settings och klarar inte av att hålla 60 fps.

Här är en test av bf4. Det körs i 1600x900 och PS4 klarar inte hålla 60fps.
https://www.youtube.com/watch?v=Y6FjzwvObOM

Jag har blivit nyfiken. Jag skall se om jag får tid ikväll skall jag spela in bf4 på mina miniburk i 1600x900 på high och se vad den kan prestera där.
Här är på ultra på min miniburk i 1920*1080 och som ni ser klarar den inte hålla 60fps. Men skall bli intressant att se vad den kan pressa i 1600x900. Tänk också på att inspelningen drar ner fpsen.
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag tog det steget för fyra-fem år sedan. Tröttnade på att dom få spel som portades till PC var uselt gjorda. Tröttnade på att hela tiden spendera massa tid som inte fanns på att få ordning på strulande hård- och mjukvara. Då har jag ändå jobbat med just sådant i massvis med år och alltid köpt "rätt" prylar för att undvika strul. Dom få gånger hårdvaran strulade så fanns helt enkelt inte tid och energi till att fixa med en gång.
Jag lyckades nästan acceptera att spela FPS med handkontroll tills suget efter en rejälare PC blev för stort. Ville jobba med att redigera film osv så valet är nu ganska självklart numera för mig. PC har fått sig en härlig revival med färre konsolexklusiva spel, och oftast bättre portade spel. Indispelen drog det stora lasset när förra generationens konsoler höll i sig ett år för länge.

Det ni som proklamerar för om PC's storhet glömmer, eller helt ignorerar (ni kommer säkert att hamna där när ni hamnar i samma situation) är intresset för att "bara" spela och smidigheten med att det i stort sett helt problemfria användandet av konsoler. Koppla in - starta - spela.
När man tänker efter lite så blir det sällan så enkelt med PC. Speciellt om man skall koppla in den i TV:n, lära barn och fru hur man skall göra. Hantera besvikelse när det strular. Osv...

Permalänk
Medlem

Minnet är selektivt. Allt som oftast installerar jag ett spel och så är det bara tuta och köra även på PC. Men det är ju lätt hänt att man bara minns den gången det strulade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Knappast, en datormotsvarande PS4 i prestanda blir nog mer än 5k löst att bygga själv, och skulle inte ens tro att du (från vanlig butik) får tag på komponenter motsvarande PS4, i uppbyggnad rent trkniskt (inte specs). Och ex PS4 är upobyggd annorlunda mot en "normal" pc och ger därmed en bättre presatanda än att löst sätta ihop mobo, cpu o grafik.

Du har rätt, det kostar mer än 5k att bygga en dator som presterar bättre än ett PS4, 193kr mer än 5k för att vara exakt https://www.inet.se/kundvagn/visa/7412067/2014-11-29.

Citat:

Och tillbehör till konsol är billigare än till pc, ett tangentbord till pc kan lätt kosta 1-2k för "gaming" medans en kontroll kostar ca 5-600 kr, dvs rätt mycket billigare!

Vem har sagt att du måste spendera 1-2k på ett tangentbord? Här är ett paket med mus + tangentbord som funkar rätt bra faktiskt och kostar 400kr https://www.komplett.se/cm-storm-devastator-gaming-gear-combo...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Håller med dig till viss del. De är annorlunda byggda, mindre api overhead etc så presterar effektivare än pc. Men min minidator har kostat 4500kr att bygga. Är en AMD 760K, 8gig minne, GTX 750 ti kort och i BF4 på ultra i 1920*1080 pressar den ca 40-60 fps medan jag spelar in. Jämfört med PS4 som kör i 1600*900 och high settings och klarar inte av att hålla 60 fps.

Här är en test av bf4. Det körs i 1600x900 och PS4 klarar inte hålla 60fps.
https://www.youtube.com/watch?v=Y6FjzwvObOM

Jag har blivit nyfiken. Jag skall se om jag får tid ikväll skall jag spela in bf4 på mina miniburk i 1600x900 på high och se vad den kan prestera där.
Här är på ultra på min miniburk i 1920*1080 och som ni ser klarar den inte hålla 60fps. Men skall bli intressant att se vad den kan pressa i 1600x900. Tänk också på att inspelningen drar ner fpsen.
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k

I större delar i viden så ligger ju PS4 på strax under 60fps, rätt stabilt ändå.

Och som flera har sagt så är inte fps/upplösning allt på konsol, sitter man vid en pc på kanske 50-60 cm avstånd så måste man ha både dels högre upplösning, och dels högre detaljrikedom än om man sitter i en soffa på kanske 3-4 meters avstånd.
Ett spel i 1600x900p på en pc i ultra på "pc spelande avstånd" kan likväl upplevas som lika eller sämre än 1600x900p på high (dvs på konsol) på 3-4 meters avstånd, då det på längre avstånd dels inte krävs lika hög upplösning och detaljrikedom för att det ska se bra ut.

Kolla exempelvis på Apple´s iPhone med "Retina Display", håller man de enheterna på det avståndet det är gjorda för att användas på så är det tillräcklig hög upplösning, mot t.ex. i Oculus Rift eller liknande, där en display sitter så nära så krävs det mycket högre upplösning för att inte kunna urskilja pixlarna eller tycka det är dåligt, än vad det krävs på 3-4 meters avstånd med tv och konsol.

Så att jämföra pc och konsol rakt av är egentligen fel ur den synvinkeln, då de är tänkta att användas på olika sätt (50-60cm för pc som ex och 3-4 meter för konsol) och då kan köras i lägre upplösning, och lite lägre detaljer utan att det påverkar upplevelsen för spelaren då det inte märks så mycket egentligen.

Så tar man bort den i grunden onödiga diskussionen om upplösning, fps etc så handlar det i just pc vs konsol delen om hur man vill spela, och vilka spel.
Vill man spela i soffan (själv eller med polare), spela med kontroll, eller rent allmänt ha en enklare lösning så är konsol ett starkt val, då det i grunden är enkelt, bara plugga in och köra, låna spel av polarna, byt in spel man inte spelar längre osv.

Sen ser man rent kostnadsmässigt så är det ju en ren fråga om hur man handhar sina spel, och vad man köper för dator/konsol och tillbehör. För en pc är ju inte billig om det ska vara en gaming pc, och gamingtangentbord/mus på det, kanske ett spelheadset med, så drar pengarna snabbt iväg, och då är det inte ens några spel inkluderade.

Så en gaming pc är sannolikt inte billigare än en konsol, varken i inköp eller direkt inom snar tid efter då man får rätt många konsol spel för vad en gaming pc kostar, med tangentbord, mus, headset osv.

(och med gaming pc menar jag inte en pc som är i konsol "prestandan", utan en som ska leva kvar minst 3 år i sitt utförande, såklart med SSD, etc. SÅ riktpris på kanske 10-15k exkl tillbehör).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Minnet är selektivt. Allt som oftast installerar jag ett spel och så är det bara tuta och köra även på PC. Men det är ju lätt hänt att man bara minns den gången det strulade

Det är ju mindre struligt nu generellt än det var för fem-sju år sedan. Men ja, man selekterar sitt minne ganska rejält. Får man problem med sin PC max en gång om året så är det ändå en gång för mycket om man är i situationen att man inte har tid och ork för det.
Hursomhelst, hur mycket man än vänder och vrider på det så är det alltid smidigare med en konsol om man bara vill spela. Kan man argumentera mot det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan inte komma ihåg att mitt 56K modem lät sådär

ååh, ljudet när man kopplade upp sig... Sen när en arg pappa ringde på hemtelefonen och gapande för att han inte kunnat ringa hem för att man surfat i 3 timmar var absolut helt underbart.

Vad jag vill minnas var det datorn som gav ifrån sig ljudet och inte modemet. Tror ev. att man hörde i telefonen att man kopplade upp eller att man var uppkopplad.

GoodTimes.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Är 29 år. Så har vart med om lite gammalt skit med.
Gick nyss över till ett nytt Xbox 360 slim. Köpte det för det var billigt. Ångrar mig inte ett dugg. Sen mitt senaste bygge har jag ledsnat på PC. Mest för att det är dyrt när man "nördar" in sig & alltid vill bygga & förändra. Funkar inte när man har två ungar. Pröjsar räkningarna med en bärbar asus med i5:a & mera minne & ssd. Duger fint.
Men visst fan är det skönare känsla med tangentbord & mus. Tänker inte ens testa nåt fps på Xbox då jag tycker det är sämst med kontroll.
Blir nya one konsollen snart. Tänkte vänta till det går mer några spänn till.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Du har rätt, det kostar mer än 5k att bygga en dator som presterar bättre än ett PS4, 193kr mer än 5k för att vara exakt https://www.inet.se/kundvagn/visa/7412067/2014-11-29

Vist kan du köra med den datorn och köra spel under Linux med tankekraft, ditt spelutbud blir ganska så snävt då dock, men idag dock vill du spela mainstream spel så behöver du tyvärr Windows, och där blir det ytligare 900 kr. Ska man sedan jämföra med konsol så lägg till ett keyboard/mouse du kan ta deras billigaste gaming på inet vilket blir ytterligare 299 kr.

Sedan är det en person som aldrig byggt sin egen dator, och totalvägrar att bygga en själv, och PS4'an kommer ju som sagt va komplett och detta blir ytterligare 800 kr, Vi är nu uppe i 7200 kr. Många tittar TOTALT blint på just hårdvara och glömmer allt annat man kan tänkas behöva, T.ex. mjukvara. Vill du t.ex. ha gamepad för att du ska koppla in denna till TV'n som underhåll så blir det t.ex. ännu mer du behöver lägga ut. Vist kan du bygga den själv o.s.v så är den billigare, men vill du minnas vad trådskaparen gjorde denna tråd för? Ja han gjorde den för att han var trött på att meka och vill bara spela.

Men för all del klarar den datorn av de spel du vill spela så är det en ypperlig maskin att köpa, speciellt om den kommer klara av sagda spel i ett par år framöver. Men T.ex. är ditt krav att spela spel som Destiny eller The last of us eller Ar Nosurge som jag lirar just nu så är denna maskin totalt värdelös.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ok gubbar och gummor! Jag körde igång BF4 på min miniburk och spelade in en match. Körde på Sweclockers server 64 players. Observera jag brukar aldrig spela på icke hardcore servrar annars men ville bara ha en inspelning.

Detta är bara för att testa vad en dator behöver kosta som kan prestera lika bra som en next gen konsol. Observera så är det bara ren prestanda jag ville testa. Kan hålla med er om alla era andra för och nackdelar med de olika systemen så detta är bara att visa att du kan bygga en dator för 5000kr med samma tekniska prestanda i spel som en next gen konsol allt annat lika. Kan t.ex. koppla in en handkontroll och köra in datorn i tvn och sitta 2-3m ifrån etc för just den punkten verkar återkomma gång på gång att man sitter längre ifrån då man spelar konsol. Så detta är bara att visa att datordelar för 5000kr kan ge samma prestanda i spel som next gen vid samma settings.
Min dator har kostat 4500kr i hårdvara ej inkluderat windows. Det är en AMD 760k prolle, 8gig 1866mhz minne och ett GTX 750 Ti grafikkort.

Här är hur bla PS4 presterar i BF4. Observera detta är i single player som enligt många är mindre krävande än 64 players mp. Men single player används för att få så snarlika test scenarion som möjligt mellan systemen.
https://www.youtube.com/watch?v=Y6FjzwvObOM

Här är min inspelning på min miniburk när jag kör BF4 på en 64 player server i 1600x900 och high settings, det är så det körs på PS4an. Som ni ser klarar den ligga över 60fps för det mesta. Runt levelution skeppet drogs dock fpsen ner till 40-50 området under längre tider så verkar varit extra krävande att vistas i det området av ngn anledning. Observera att inspelningen drar ner fpsen en del också.
https://www.youtube.com/watch?v=KKonr6mIFJ4

Stoppade inspelningen innan resultaten visades så var tvungen att lägga upp detta också, ni andra som spelar på sweclockers server får skärpa er, knappt spelat bf sista tiden och ändå på topp i laget.
https://www.youtube.com/watch?v=Qlwjqa29mxY

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="stimpen;15049389"]Ok gubbar och gummor! Jag körde igång BF4 på min miniburk och spelade in en match. Körde på Sweclockers server 64 players. Observera jag brukar aldrig spela på icke hardcore servrar annars men ville bara ha en inspelning.

Detta är bara för att testa vad en dator behöver kosta som kan prestera lika bra som en next gen konsol. Så är bara prestandan jag ville testa. Kan hålla med er om alla era andra för och nackdelar med de olika systemen så detta är bara att visa att du kan bygga en dator för 5000kr med samma prestanda i spel som en next gen konsol.
Min dator har kostat 4500kr i hårdvara ej inkluderat windows. Det är en AMD 760k prolle, 8gig 1866mhz minne och ett GTX 750 Ti grafikkort.

Fast, ärligt talat så är en jämförelse mellan PC och konsol helt ointressant, då konsolerna dels inte säger vad de kör i för settings, och dels så är en jämförelse rakt av i grunden också rätt ointressant, då PC sitter man på 50-70cm ifrån skärmen och då kräver högre upplösning/detaljrikedom än på 3-4 meters hål som på konsoler.

Så hela PC vs konsol "grafik k*k mätartävling" kan läggas ner, då den är rätt ointressant i praktiken.
Det intressanta är snarare vilka spel det finns, vilka funktioner det finns för ex chatta med andra spelare, streama ditt spelande, allmänt socialt med bekanta på plats (mupltiplayer/splitscreen) osv.

Och ser man ur det perspektivet så är konsolerna rätt överlägset PC spelande, om man väger in alla de sakerna som är viktiga för spelandet om man vill umgås med sina bekanta och spela tillsammans, där ligger PC långt efter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, ärligt talat så är en jämförelse mellan PC och konsol helt ointressant, då konsolerna dels inte säger vad de kör i för settings, och dels så är en jämförelse rakt av i grunden också rätt ointressant, då PC sitter man på 50-70cm ifrån skärmen och då kräver högre upplösning/detaljrikedom än på 3-4 meters hål som på konsoler.

Så hela PC vs konsol "grafik k*k mätartävling" kan läggas ner, då den är rätt ointressant i praktiken.
Det intressanta är snarare vilka spel det finns, vilka funktioner det finns för ex chatta med andra spelare, streama ditt spelande, allmänt socialt med bekanta på plats (mupltiplayer/splitscreen) osv.

Och ser man ur det perspektivet så är konsolerna rätt överlägset PC spelande, om man väger in alla de sakerna som är viktiga för spelandet om man vill umgås med sina bekanta och spela tillsammans, där ligger PC långt efter.

Communityn är rörandes överens om att BF4 körs i high settings i 1600x900 på PS4. Tror "experter" kan gå in och läsa av settingsfiler på konsolspelen och se exakt hur de är inställda?

Som sagt detta var bara att visa på att man kan bygga en dator med delar för 5000kr som presterar lika bra i spel oberoende av alla andra variabler. Bara att den i samma settings kan leverera samma fps inget mer. Kan koppla in en handkontroll till datorn och koppla upp den mot tvn t.ex. om man nu drar upp det med avståndet till skärmen. Så det är ingen WOW hårdvara i next gen som motsvarar en dator för 10 000kr och jag tror konsolerna är prissatta så som hårdvaran är värd. Kan jag för 5000k bygga en dator med samma prestanda tror jag MS och Sony kan köpa in miljoner delar och få mängdrabatt och bygga dem så de kan sälja dem för 4000kr utan att gå i förlust etc som många tror.

Så detta är endast hårdvara som testas att man kan bygga samma prestanda för nästan samma pengar, sen håller jag med om alla för och nackdelar med systemen och att kringfunktioner, känslan etc etc skiljer mellan pc och konsol. Men ren prestanda utan hänsyn till ngt annat går det att bygga next gen prestanda för 5000kr.
Och min dator för 4500kr spelar jag med på en datorskärm i 1920*1200 annars och det funkar utmärkt det med fast får dra ner lite på settingsen i BF4. Titanfall kör jag i high på den upplösningen med, klarar ej pressa 60fps konstant men är inga problem med spelbarheten.
Kör själv både konsol och PC så är ingen fan boy av PC och håller med om både för och nackdelar med systemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Communityn är rörandes överens om att BF4 körs i high settings i 1600x900 på PS4. Tror "experter" kan gå in och läsa av settingsfiler på konsolspelen och se exakt hur de är inställda?

Som sagt detta var bara att visa på att man kan bygga en dator med delar för 5000kr som presterar lika bra i spel oberoende av alla andra variabler. Bara att den i samma settings kan leverera samma fps inget mer. Kan koppla in en handkontroll till datorn och koppla upp den mot tvn t.ex. om man nu drar upp det med avståndet till skärmen. Så det är ingen WOW hårdvara i next gen som motsvarar en dator för 10 000kr och jag tror konsolerna är prissatta så som hårdvaran är värd. Kan jag för 5000k bygga en dator med samma prestanda tror jag MS och Sony kan köpa in miljoner delar och få mängdrabatt och bygga dem så de kan sälja dem för 4000kr utan att gå i förlust etc som många tror.

Så detta är endast hårdvara som testas att man kan bygga samma prestanda för nästan samma pengar, sen håller jag med om alla för och nackdelar med systemen och att kringfunktioner, känslan etc etc skiljer mellan pc och konsol. Men ren prestanda utan hänsyn till ngt annat går det att bygga next gen prestanda för 5000kr.

Dock utan Windows som är ytterligare en kostnad på 900-2500 kr beroende på licens/version, ihopbyggnad av maskinen ytterligare 6-800kr, gamingtangentbord ytterligare 1k, mus 500kr, gamingheadset. SÅ bara där är man snabbt uppe i 8500 - 9000 kr.

Dvs dubbla kostnaden mot en konsol i dagsläget, så PC är varken billigare än konsol som många tror, eller för det ens bättre.

Edit: testade att bygga ihop ett system som ditt, och det slutar på strax under 8000 kr för bara datorn, på det tillkommer ca 2-3000 kr för tangentbord, mus, headset, eventuellt en dvd spelare (om man vill ha det i datorn).
Så det är inga 4500 kr där inte.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Dock utan Windows som är ytterligare en kostnad på 900-2500 kr beroende på licens/version, ihopbyggnad av maskinen ytterligare 6-800kr, gamingtangentbord ytterligare 1k, mus 500kr, gamingheadset. SÅ bara där är man snabbt uppe i 8500 - 9000 kr.

Dvs dubbla kostnaden mot en konsol i dagsläget, så PC är varken billigare än konsol som många tror, eller för det ens bättre.

Öööhm va? För det första, det finns många sätt att få ett operativsystem som kostar mindre än 900 kronor. Det finns både Linux (och man kan spela på Linux) och antingen gratis eller rabatterat Windows som student (eller om du känner någon student som kan fixa det åt dig).

För det andra så är det väldigt enkelt att bygga ihop en dator själv. Det finns hur många guider som helst på nätet. Dessutom så finns det flera sweclockare som kan tänka sig att hjälpa en kamrat i nöd.

Jo visst tangentbord och mus behöver man. Men jag vet inte varför du tror att man måste lägga 1500 kronor på det? Som Timelord Sloth tidigare länkade så finns det utmärkta CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo som endast kostar 400 kronor.

Och så slutligen ifall man vill ha ett headset så kostar det både till PC och konsol. Finns inget som säger att man måste ha ett dyrt headset till PC mer än vad man behöver det till en konsol.

Tillägg: Windows 8.1 Pro kostar 550 kronor med studentrabatt (ifall man nu inte kan få det gratis via skolan).

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Knappast, en datormotsvarande PS4 i prestanda blir nog mer än 5k löst att bygga själv, och skulle inte ens tro att du (från vanlig butik) får tag på komponenter motsvarande PS4, i uppbyggnad rent trkniskt (inte specs). Och ex PS4 är upobyggd annorlunda mot en "normal" pc och ger därmed en bättre presatanda än att löst sätta ihop mobo, cpu o grafik.

Du har antagligen en något glorifierad uppfattning om vilken prestanda man år från en konsol. Faktum är att en I3'a, eller en G3258, ett billigt moderkort och ett hyfsat grafikkort räcker väldigt långt när man jämför prestanda med konsoler. Lägg till en SSD, så får du en mycket trevligare upplevelse ovanpå allt annat.

Skrivet av Tjodd:

Det ni som proklamerar för om PC's storhet glömmer, eller helt ignorerar (ni kommer säkert att hamna där när ni hamnar i samma situation) är intresset för att "bara" spela och smidigheten med att det i stort sett helt problemfria användandet av konsoler. Koppla in - starta - spela.
När man tänker efter lite så blir det sällan så enkelt med PC. Speciellt om man skall koppla in den i TV:n, lära barn och fru hur man skall göra. Hantera besvikelse när det strular. Osv...

Um.... Jag satte i HDMI kabeln, fick upp HDMI 3 som ett alternativ för val av bild & ljudkälla på TV'n, och tar med mig det trådlösa tangentbordet & musen till soffan. Vad är det som är mer, eller mindre komplicerat än konsolerna?

Skrivet av PowerNet:

Och som flera har sagt så är inte fps/upplösning allt på konsol, sitter man vid en pc på kanske 50-60 cm avstånd så måste man ha både dels högre upplösning, och dels högre detaljrikedom än om man sitter i en soffa på kanske 3-4 meters avstånd.
Ett spel i 1600x900p på en pc i ultra på "pc spelande avstånd" kan likväl upplevas som lika eller sämre än 1600x900p på high (dvs på konsol) på 3-4 meters avstånd, då det på längre avstånd dels inte krävs lika hög upplösning och detaljrikedom för att det ska se bra ut.

Så ditt argument är alltså att eftersom konsolspel på TV'n per default ger en sämre upplevelse, behöver kraven på kvalité inte vara lika högt ställda? Jag känner att det är till att jämföra äpplen med vingummin, eller möjligen med lagningslappar för cykelslang. Jag kan precis lika gärna köra PC spelet på TV'n, med klart bättre resultat än vad konsolen ger. Och den bättre bildkvaliten syns. Trots att jag är halvblind, och har flaskbottnar svävande i synfältet.

Skrivet av onYYx:

Vad jag vill minnas var det datorn som gav ifrån sig ljudet och inte modemet.

Det är utan någon som helst tvekan modemet, inte datorn. Med Windows som OS gick det att höja och sänka ljudet under "egenskaper" på modemet. Jag stängde alltid av det.

Skrivet av PowerNet:

Dock utan Windows som är ytterligare en kostnad på 900-2500 kr beroende på licens/version, ihopbyggnad av maskinen ytterligare 6-800kr, gamingtangentbord ytterligare 1k, mus 500kr, gamingheadset. SÅ bara där är man snabbt uppe i 8500 - 9000 kr.

Dvs dubbla kostnaden mot en konsol i dagsläget, så PC är varken billigare än konsol som många tror, eller för det ens bättre.

Han citerar vad hans maskin kostar, 4500:- + OS. Prisjakt listar Windows 8.1 för 800:- ungefär, fast ska jag vara ärlig hade jag köpt en 7'a, via eBay för ett par hundra. Då får man Retail i stället för OEM, och Pro istället för Home... Klart värt det. Obruten förpackning, självklart. Och jag vet inte varifrån du fick för dig att man måste ha ett gaming headset till PC'n, men slipper den kostnaden till konsolen?
Tangentbord och must har nämnts flera gånger i tråden. Redan förra gången du drog till med flera tusen kronor för tangentbord och mus, fick du en länk på 400:-... För 5100:- får du med andra ord en burk som är mer flexibel, och klart smidigare att använda till annat än just spel, samtidigt som den presterar minst lika bra i just spel... Det betyder inte automatiskt att datorn är det bättre valet. Som nämnts tidigare i tråden finns det andra värden. Men prestanda till pris, är inte en avgörande faktor till konsolernas fördel.
Faktorer som, hur många i hushållet som ska nyttja enheten kan vara intressanta. Det är klart lättare för barnen att "installera" sitt nya favoritspel på PS4'an än på PC'n till exempel.

För mig är valet självklart. Jag har en flock retro konsoler, och en "spelburk" vars hårdvara består av en 2500K, ett MSI P67A-GD65 (B3), 8GB RAM, och ett 7950. All övrig hårdvara är ärvd från förra burken, vilket inkluderar ett 680w PSU, 6 500GB HD's och en 120GB SSD. Nästa burk kommer sannolikt köpas om ytterligare 3-5 år, och kommer sannolikt efter en grafikkortsuppgradering. Det kostar mig något mer än en konsol hade gjort eftersom jag glatt motiverar små hårdvaruuppgraderingar under gång, men det ger mig mycket bättre prestanda än konsolen hade, och, hade jag valt en konsol istället för PC'n så hade jag fortfarande behövt en PC. Det är ju inte så att jag "slipper" köpa PC bara för att jag köper en konsol.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkAlf:

Öööhm va? För det första, det finns många sätt att få ett operativsystem som kostar mindre än 900 kronor. Det finns både Linux (och man kan spela på Linux) och antingen gratis eller rabatterat Windows som student (eller om du känner någon student som kan fixa det åt dig).
För det andra så är det väldigt enkelt att bygga ihop en dator själv. Det finns hur många guider som helst på nätet. Dessutom så finns det flera sweclockare som kan tänka sig att hjälpa en kamrat i nöd.
Och så slutligen ifall man vill ha ett headset så kostar det både till PC och konsol. Finns inget som säger att man måste ha ett dyrt headset till PC mer än vad man behöver det till en konsol.
Tillägg: Windows 8.1 Pro kostar 550 kronor med studentrabatt (ifall man nu inte kan få det gratis via skolan).

För det första: Nej, det finns absolut inte många sätt för en privatperson att få tag på Windows för under 900 kr, som en W7 Home Premium OEM licens kostar, och de som studenterna får är för dennes egna personliga bruk och inga "ge iväg" licenser.
Så 900 +/- någon krona kostar det.

För det andra: I priset 8000 kr så är montering inte inräknat, heller för den delen, montering kostar 800 kr.
Och ni måste tänk ur en konsuments synpunkt, ingen konsument köper delar själv och bygger ihop då merparten inte ens vet vad ett moderkort är, utan det är bara entusiaster/de mer pålästa som är kunniga som gör.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så ditt argument är alltså att eftersom konsolspel på TV'n per default ger en sämre upplevelse, behöver kraven på kvalité inte vara lika högt ställda?
Han citerar vad hans maskin kostar, 4500:- + OS. Prisjakt listar Windows 8.1 för 800:- ungefär, fast ska jag vara ärlig hade jag köpt en 7'a, via eBay för ett par hundra. Då får man Retail i stället för OEM, och Pro istället för Home... Klart värt det. Obruten förpackning, självklart. Och jag vet inte varifrån du fick för dig att man måste ha ett gaming headset till PC'n, men slipper den kostnaden till konsolen?
B!

Eh whut?
Konsolspel ger helt klart en bättre upplevelse totalt sätt mot PC spelande, så det handlar inte om kvalitén där.
Utan kvalitén beror på avståndet, sitter man med PC på 50-70 cm avstånd så behövd det högre upplösning/kvalité än när man sitter på 3-4 meter avstånd i tv soffan med en konsol.
Och som jag sa så går en dator likt hans på 8000 kr, exkl montering som är 800 kr, på det 2000 kr på tangentbord, mus, headset, och ytterligare 2000 kr på en skärm, så då är vi lätt uppe i 12-13000 kr, i runda slängar 3 gånger vad en konsol kostar.
För att ett headset ingår vid köp av konsolerna, så det är ingen kostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Dock utan Windows som är ytterligare en kostnad på 900-2500 kr beroende på licens/version, ihopbyggnad av maskinen ytterligare 6-800kr, gamingtangentbord ytterligare 1k, mus 500kr, gamingheadset. SÅ bara där är man snabbt uppe i 8500 - 9000 kr.

Dvs dubbla kostnaden mot en konsol i dagsläget, så PC är varken billigare än konsol som många tror, eller för det ens bättre.

Fast igen detta var rent hårdvaru prestanda test, cpu, gpu och minne. Vad delarna i konsolerna är värda och kan prestera och delarna i en 5000kr dator presterar lika bra oberoende av allting runtomkring. Skulle man behöva gamingtangentbord, mus etc till konsolerna skulle de varit dyrare med. Så är endast testat av hårdvaran.

För min egen del vilket inte stämmer in på alla men jag har aldrig kört ngt dyrt gamingtangentbord, har ett standard ps2 dell tangentbord som nog är 8+ år gammalt nu och flyttat med då jag skaffat nya delar och det funkar utmärkt och ett sådant kostar ett par hundra, mus för kanske 300kr som är kanske 4 år gammal, man behöver inte köpa nån dyra gaming saker och jag spelar rätt mycket och tangentbord och mus kan man flytta med till nästa dator. Headset till konsol kostar lika mycket som till PCn och jag har periodvis kört mitt PS headset i datorn också.
Windows håller jag med om då kommer min dator upp i 5300-5400kr, men hypotetiskt när steam os släpps och om tillverkarna börjar supporta det vilket många verkar vilja så kan man säga adjö till windows men om det bara blir steamspel då eller vad som händer där är en annan diskussion.
Och ja kan man inte bygga datorn själv kostar det med.

(Ett jämförande scenario fast jag inte vill gå in på det då mitt test ej har med vilken som är mest prisvärd etc utan bara ren hårdvaru prestanda test bortsett från allt runtomkring.
Men jag kan köpa billigaste skit tangentbord o mus bara för att kunna starta spelen i princip och sen koppla in en xbox lr ps kontroller till datorn(har bluetooth på mitt mobo men en liten BT adapter till usb kostar inget) och koppla den till tvn. Kör in steam os som ändå fast det ej släppts än utom beta har spelserier som left 4 dead, portal, borderlands etc och sen ha samma prestanda som en konsol med delar för 5000kr. Ja jag vet crap jämförelse och vill inte göra den. Sätter parentes runt hela.)

(Även en sak jag inte vill gå in på då testet ej hade med det att göra men du kan ha en dator att båda spela på och göra allt annat. Men har du konsol har du nästan garanterat även en dator att göra allt annat på. Så då kan man säga att köper du en konsol måste du även lägga ut x tusen kronor på att köpa en dator till allt annat för en dator "måste" du ändå ha. Så kan se den extra datorkostnaden som kostnaden för gaming gear till speldatorn )

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

ååh, ljudet när man kopplade upp sig... Sen när en arg pappa ringde på hemtelefonen och gapande för att han inte kunnat ringa hem för att man surfat i 3 timmar var absolut helt underbart.

Vad jag vill minnas var det datorn som gav ifrån sig ljudet och inte modemet. Tror ev. att man hörde i telefonen att man kopplade upp eller att man var uppkopplad.

GoodTimes.

Bra att den tiden är över. Jag fick en telefonräkning på 5000:- en gång och det var inte kul när man inte hade jobb kan jag säga. Efter det så sade jag upp internet (algonet som det hette på den tiden) http://sv.wikipedia.org/wiki/Algonet. Man fick en chock av räkningen minst sagt

För mig var det Kali http://www.kali.net/, en av få spelklienter som gällde och spel som Duke Nukem 3D. Försökte göra egna banor med en totalt kass editor som kunde trasa sönder banan innan man var klar med den

Att jag skulle gå över till Konsol från PC lär aldrig komma på tal om när det gäller spel. Jag spelar inte så många spel längre heller. Mitt tålamod är inte lika bra när man kommit upp i ålder (52 år). Spelar jag t ex Company Of Heroes 2 och det tar för lång tid så stänger jag av spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Fast igen detta var rent hårdvaru prestanda test, cpu, gpu och minne. Vad delarna i konsolerna är värda och kan prestera och delarna i en 5000kr dator presterar lika bra oberoende av allting runtomkring. Skulle man behöva gamingtangentbord, mus etc till konsolerna skulle de varit dyrare med. Så är endast testat av hårdvaran.

Windows håller jag med om då kommer min dator upp i 5300-5400kr, men hypotetiskt när steam os släpps och om tillverkarna börjar supporta det vilket många verkar vilja så kan man säga adjö till windows men om det bara blir steamspel då eller vad som händer där är en annan diskussion.
Och ja kan man inte bygga datorn själv kostar det med.

Så, du menar att knappa 8000 kr är i din värld 5400 kr för komponenterna?
Då vill jag allt se vart du köper det systsmet som kostar 8000 kr löst för 5400 kr, dvs med ca 2600 kr i rabatt.
För moderkort för FM2, din cpu, minne, disk, chassi, nätaggregat, W7 HP, montering blir strax under 8000 kr. på det en skärm för 1400 kr, tangentbord, mus, headset 1600 kr som exempel, totalt landar systemet jag testat byggt ihop med din grund som ska kosta 5400 kr på: 11 746 kr + 199kr i frakt. Så i princip 12000 kr, inga 5400 kr där inte.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För det första: Nej, det finns absolut inte många sätt för en privatperson att få tag på Windows för under 900 kr, som en W7 Home Premium OEM licens kostar, och de som studenterna får är för dennes egna personliga bruk och inga "ge iväg" licenser.
Så 900 +/- någon krona kostar det.

Som sagt. eBay. Retail förpackningar slumpas iväg med viss regelbundenhet. 2-400spänn.

Skrivet av PowerNet:

Konsolspel ger helt klart en bättre upplevelse totalt sätt mot PC spelande, så det handlar inte om kvalitén där.

Helt uppenbart handlar det om just kvalite. Det hävdades att det längre avståndet gjorde att det inte spelade någon roll att bildkvaliten var sämre. För det är exakt vad lägre upplösning och minskad detaljrikedom är.

Skrivet av PowerNet:

Utan kvalitén beror på avståndet, sitter man med PC på 50-70 cm avstånd så behövd det högre upplösning/kvalité än när man sitter på 3-4 meter avstånd i tv soffan med en konsol.

Det gör det ju inte. Dra ner kvaliten så får du exakt samma visuella intryck som du får på det längre avståndet. Fast större bild, eftersom du sitter så mycket närmare skärmen. En bättre upplevelse helt enkelt.

Skrivet av PowerNet:

Och som jag sa så går en dator likt hans på 8000 kr, exkl montering som är 800 kr, på det 2000 kr på tangentbord, mus, headset, och ytterligare 2000 kr på en skärm, så då är vi lätt uppe i 12-13000 kr, i runda slängar 3 gånger vad en konsol kostar.
För att ett headset ingår vid köp av konsolerna, så det är ingen kostnad.

Ah.. + skärm... Så, TV'n som konsolen används på, är förstås gratis? Eller åtminstone jävligt billig, för det duger ju utmärkt med en flammig, lågupplöst skit TV till konsoler, men man måste ha en hyfsat dyr fin-skärm till PC spelande. Och tangentbord + mus kostade fortfarande bara 400:- spänn i den tidigare länen som svar på ditt lätt löjliga påstående om kostnaden för tangentbord och mus.

Skrivet av stimpen:

Så då kan man säga att köper du en konsol måste du även lägga ut x tusen kronor på att köpa en dator till allt annat för en dator "måste" du ändå ha. Så kan se den extra datorkostnaden som kostnaden för gaming gear till speldatorn )

Återigen är det ju självklart en fråga om hur man använder sin utrustning, mer än att den ena är bättre än den andra. Men visst är det ju så att man köper en laptop, eller stationär + skärm, tangentbord och allt det där andra, trots att man satsat på en konsol. Och PC'n ska ju fortfarande bytas ut vart tredje till femte år, mycket just eftersom man inte uppgraderar och byter delar under resans gång. Så det äter fortfarande kapital. Personligen tror jag inte det skiljer många kronor mellan "speldator" eller "dator & konsol" i längden, den primära skillnaden för mig, är att jag har en mycket bättre upplevelse framför datorskärmen än framför TV'n med spelkonsolen. Bättre bild, som täcker en större del av mitt synfält, bättre kvalite på sagda bild, osv. Och då sitter jag ändå på en liten skärm, (19") och har en 46" TV. På 50cm avstånd täcker skärmen hela mitt primära synfält. TV'n som hänger 3 meter från soffan täcker mindre än en fjärdedel av ytan skärmen täcker. Speciellt eftersom det måttet är från soffans framkant, och jag normalt sitter i soffan, och inte på kanten. Om inte annat så för att bordet är i vägen för knäna om jag försöker mig på det.

Skrivet av PowerNet:

Så, du menar att knappa 8000 kr är i din värld 5400 kr för komponenterna?
Då vill jag allt se vart du köper det systsmet som kostar 8000 kr löst för 5400 kr, dvs med ca 2600 kr i rabatt.
För moderkort för FM2, din cpu, minne, disk, chassi, nätaggregat, W7 HP, montering blir strax under 8000 kr. på det en skärm för 1400 kr, tangentbord, mus, headset 1600 kr som exempel, totalt landar systemet jag testat byggt ihop med din grund som ska kosta 5400 kr på: 11 746 kr + 199kr i frakt. Så i princip 12000 kr, inga 5400 kr där inte.

4200:- Fritt val av disk, SSD eller vanlig, samt storlek, eftersom jag ansåg att det är mervärde man får välja hur mycket extra man vill spendera på, och jag valde att inte inkludera skärm, tangentbord & mus, eller headset. Återigen eftersom det är mervärde man får välja själv hur mycket det är värt för en. Precis som det är när man väljer en flammig skit TV för 4000:- eller en 50.000:- TV till konsolen... Fast det är klart. Ska man hålla fast vid att den sämre bildkvaliten är en del av konsolens "bättre upplevelse" så är kanske sämsta TV'n att föredra.
Hur som helst så får man disk från 300:- och "spel" tangentbord & mus från 400:-, så då blev prislappen 5100:- Ska man spela något annat än digitala nedladdningar får man lägga till en optisk läsare för en hundring, men återigen, frivilligt. Och då har vi ett system som är ett bare minimum för att prestera motsvarande konsolen, och man slipper spendera extra cash på att köpa både konsol och dator, så det finns i grund och botten gott om utrymme för uppgraderingar, om man tänker gå den vägen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Helt uppenbart handlar det om just kvalite. Det hävdades att det längre avståndet gjorde att det inte spelade någon roll att bildkvaliten var sämre. För det är exakt vad lägre upplösning och minskad detaljrikedom är.

Skrivet av -=Mr_B=-:

4200:- Fritt val av disk, SSD eller vanlig, samt storlek, eftersom jag ansåg att det är mervärde man får välja hur mycket extra man vill spendera på, och jag valde att inte inkludera skärm, tangentbord & mus, eller headset. Återigen eftersom det är mervärde man får välja själv hur mycket det är värt för en. Precis som det är när man väljer en flammig skit TV för 4000:- eller en 50.000:- TV till konsolen... Fast det är klart. Ska man hålla fast vid att den sämre bildkvaliten är en del av konsolens "bättre upplevelse" så är kanske sämsta TV'n att föredra.
Hur som helst så får man disk från 300:- och "spel" tangentbord & mus från 400:-, så då blev prislappen 5100:- Ska man spela något annat än digitala nedladdningar får man lägga till en optisk läsare för en hundring, men återigen, frivilligt. Och då har vi ett system som är ett bare minimum för att prestera motsvarande konsolen, och man slipper spendera extra cash på att köpa både konsol och dator, så det finns i grund och botten gott om utrymme för uppgraderingar, om man tänker gå den vägen.
B!

Eh är du ens serriös? Du har inte med några diskar, du har ett totalt skräpchassi med en NONAME cpu, Kingston HyperX Blue minnen som är sämsta som tillverkats.
Och ja, en tv har de flest redan så den räknas knappast in i priset av en konsol, och en tv har mer användningsområde än en vanlig datorskärm. Så det går inte att jämföra en liten 24" datorskärm för bruk på 50-70cm, med en 4k tv på ca 50" som kan användas till mycket mer än en lågupplöst (i sammanhanget) datorskärm.

Men okej, vi tar bort nödvändiga tillbehör till en PC (bort med tangentbord, mus, headset, och skärm) så landar vi på: strax under 8800 kr för ett system med bra komponenter, dvs inget noname chassi, ingen noname nätaggregat, utan bra saker som Fractal Design Define R4, Corsair nätaggregat, Corsair VENGEANCE minnen, Intel 240 GB SSD, 500GB mekanisk osv.
Så 8800 är fortfarande mycket mer än ditt pris, och som sagt så måste vi se det ur en konsuments synvinkel, och då är det frågan om strax över 10k (exkl skärm) i köp i butik, och inte beställa här och var från Ebay, då inte en vanlig konsument som bara vill ha en speldator gör det, utan det är uteslutande entusiaster/mer pålästa som beställer från alla dess möjliga håll, men som sagt inte en normal konsument, och då landar man på 10k eller nästan 12k med skärm.

Och för att tillägga så kan man få konsol, komplett med 4K tv, och spel för under 10k, lägg på att man får 3-4 spel extra minst för att ens komma upp i i datorns pris, och då har datorn en 1920x1080p skärm, inte en 4K.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så, du menar att knappa 8000 kr är i din värld 5400 kr för komponenterna?
Då vill jag allt se vart du köper det systsmet som kostar 8000 kr löst för 5400 kr, dvs med ca 2600 kr i rabatt.
För moderkort för FM2, din cpu, minne, disk, chassi, nätaggregat, W7 HP, montering blir strax under 8000 kr. på det en skärm för 1400 kr, tangentbord, mus, headset 1600 kr som exempel, totalt landar systemet jag testat byggt ihop med din grund som ska kosta 5400 kr på: 11 746 kr + 199kr i frakt. Så i princip 12000 kr, inga 5400 kr där inte.

Mobo 700kr(finns billigare för typ 500kr ngt), processor 700kr, psu 700kr(finns billigare för 400-500 t.ex), minne 700kr, chassi 400kr, grafikkort 1200kr (tror exakt det jag har kostar 1300kr idag).
Totalt 4400kr utan OS. Windows 8.1 finns för strax under 900kr.
Kom precis på jag glömt hdn innan. Då landar det på 5000kr som jag också nämnt.

Och det är endast burken i jämförelse med konsol burken. Jämförelse prestandan som sitter i burkarna att konsolerna inte presterar mer än vad hårdvara för 5000kr gör.

Som flera nämnt finns visst vettigt mus o tangentbordskit för 400kr och kan koppla den till tvn som jag gav exempel på lika bra så skärm behöver jag inte. Och headset kostar lika mycket till konsol som till PC. Kan gå ner o köpa delarna i butik precis som med en konsol så frakt betalar jag inte heller.
Så dina 8000 är helt orealistiska och du måste valt ut de allra dyraste delarna där finns. Kan ej förneka att kostnad för montering tillkommer om man inte gör det själv lr köper ett färdigt system där den kostnaden ofta är minimal. Men återigen var test att visa att hårdvara för 5000kr motsvarar next gen konsoler i prestanda. Inte att de skulle ersätta dem på ngt sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Mobo 700kr(finns billigare för typ 500kr ngt), processor 700kr, psu 700kr(finns billigare för 400-500 t.ex), minne 700kr, chassi 400kr, grafikkort 1200kr (tror exakt det jag har kostar 1300kr idag).
Totalt 4400kr utan OS. Windows 8.1 finns för strax under 900kr.
Kom precis på jag glömt hdn innan. Då landar det på 5000kr som jag också nämnt.
Och det är endast burken i jämförelse med konsol burken. Jämförelse prestandan som sitter i burkarna att konsolerna inte presterar mer än vad hårdvara för 5000kr gör.
Som flera nämnt finns visst vettigt mus o tangentbordskit för 400kr och kan koppla den till tvn som jag gav exempel på lika bra så skärm behöver jag inte. Och headset kostar lika mycket till konsol som till PC. Kan gå ner o köpa delarna i butik precis som med en konsol så frakt betalar jag inte heller.
Så dina 8000 är helt orealistiska och du måste valt ut de allra dyraste delarna där finns. Kan ej förneka att kostnad för montering tillkommer om man inte gör det själv lr köper ett färdigt system där den kostnaden ofta är minimal. Men återigen var test att visa att hårdvara för 5000kr motsvarar next gen konsoler i prestanda. Inte att de skulle ersätta dem på ngt sätt.

Det är fortfarande inga 5000 kr, utan runt 8000 kr, + skärm etc.
Och det här är inga dyra komponenter, då det finns bättre nätaggregat som kostar dubbla prist som är bättre egentligen, större SSD kan man ha osv. Så det här är ett rent budgetsystem. Jag själv skulle alldrig bygga med Intel cpu, så bara där lägger det på några tusenlappar till för annat moderkort, men det mesta för Intel cpun.

ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX 1 st 739
Acer 24" G246HYLbmjj IPS1 st 1 390 kr
500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB 1 st 489 kr
SSD 240GB Intel 520 OEM 1 st 1 149 kr
AMD Athlon II X4 760K 3,8 Ghz FM2 1 st 699 kr
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE 1 st 839 kr
Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC + In-game voucher värde 1000kr ingår 1 st 1 329 kr
På köpet till Gigabyte GeForce GTX 750 ...
In-game voucher medföljer värde 1000kr 1 st (1 000 kr) 0 kr
Logitech G402 Hyperion Fury Gaming Mouse + Logitech T-shirt på köpet (Värde 199kr) 1 st 599 kr
På köpet till Logitech G402 Hyperion Fu...
Voucher Logitech World of Tanks (Värde ca 200kr) 1 st (199 kr) 0 kr
Voucher Logitech Dragon Age Inquisition 1 st (199 kr) 0 kr
Logitech T-shirt Vit 1 st (199 kr) 0 kr
Fractal Design Define R4 Svart Fractal Design Define R4 Svart 1 st 889 kr
Corsair RM 550W 80+ Gold Modulär 1 st 945 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1 1 st 890 kr
Montering och test av dator med valfria komponenter 1 st 799 kr
Logitech Mini bundle Logitech Mini bundle 1 st 990 kr
Logitech G105 Gaming Keyboard 1 st
Logitech G230 Stereo Gaming Headset 1 st

Webbpris: 11 746 kr
Frakt: 199 kr
För komplett paket:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7413269/2014-11-30
Ta bort skärmen, tangentbord/mus/headset så är vi nere på strax över 10 000 kr.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Och vi som faktiskt bryr oss om Spel, låser ändå inte in sig i en enda plattform ändå.

Det här hör jag ganska ofta och visst, det är sant att om man vill kunna titta på varendaste spel som släpps och säga "Det där spelet kan jag köpa och spela!" så måste man äga nästan alla konsoler men känns det inte lite förjävligt att behöva spendera 4000krX2 för att kunna spela några spel här och några spel där?
Det extra ironiska är att man nu i och med "Next Gen" köper i stort sett samma hårdvara två gånger bara för att "de" (Microsoft och Sony) har genomgått avtal för att hålla spel exklusiva för att få folk att behöva köpa samma hårdvara 2 gånger om.

Ur ett konsumentperspektiv så är det ganska puckat och visst "det är så man konkurrerar" men känner inte du/massa andra en vilja att göra uppror mot detta system och inte mata Microsoft/Sony tusentals kronor för samma hårdvara bara för att de har bestämt att några få AAA-titlar ska vara exklusiva?
Hur mycket jag än skulle vilja spela vissa spel så är det absolut inte försvarbart för mig att spendera tusentals kronor på specifika system för specifika titlar, då spenderar jag hellre mer på ett system... Men det är ju bara jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh är du ens serriös? Du har inte med några diskar, du har ett totalt skräpchassi med en NONAME cpu, Kingston HyperX Blue minnen som är sämsta som tillverkats.
Och ja, en tv har de flest redan så den räknas knappast in i priset av en konsol, och en tv har mer användningsområde än en vanlig datorskärm. Så det går inte att jämföra en liten 24" datorskärm för bruk på 50-70cm, med en 4k tv på ca 50" som kan användas till mycket mer än en lågupplöst (i sammanhanget) datorskärm.

Men okej, vi tar bort nödvändiga tillbehör till en PC (bort med tangentbord, mus, headset, och skärm) så landar vi på: strax under 8800 kr för ett system med bra komponenter, dvs inget noname chassi, ingen noname nätaggregat, utan bra saker som Fractal Design Define R4, Corsair nätaggregat, Corsair VENGEANCE minnen, Intel 240 GB SSD, 500GB mekanisk osv.
Så 8800 är fortfarande mycket mer än ditt pris, och som sagt så måste vi se det ur en konsuments synvinkel, och då är det frågan om strax över 10k (exkl skärm) i köp i butik, och inte beställa här och var från Ebay, då inte en vanlig konsument som bara vill ha en speldator gör det, utan det är uteslutande entusiaster/mer pålästa som beställer från alla dess möjliga håll, men som sagt inte en normal konsument, och då landar man på 10k eller nästan 12k med skärm.

Och för att tillägga så kan man få konsol, komplett med 4K tv, och spel för under 10k, lägg på att man får 3-4 spel extra minst för att ens komma upp i i datorns pris, och då har datorn en 1920x1080p skärm, inte en 4K.

vilket jävla skitsnack i allmänhet.

tv:n har alltså fler användningsområden än en monitor, det låter vettigt. har en dator fler användningsområden än en konsol? ja. hur många konsolägare tror du inte har någon dator hemma?

du säger att det inte gör något om det är lägre upplösning på tv:n för att man sitter längre bort och sedan har du en monitor på 24" och en tv på 50" som exempel.

du ska ha tangentbord för 2000kr och gaming-headset och define r4, måste ha corsair-produkter (snacka om att vara fanboy) för ditt minne och nätagg, du ska ha en ssd och en hårddisk och allt möjligt. personen som sitter och frågar sig om de ska köpa konsol eller pc av pengaskäl köper inte premium-produkter. ja, det finns dyra produkter till pc, nej, du måste inte köpa dem. det finns fullt dugliga produkter i olika prisklasser på pc, och nej, allt måste inte vara från corsair för att fungera som det ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

vilket jävla skitsnack i allmänhet.

tv:n har alltså fler användningsområden än en monitor, det låter vettigt. har en dator fler användningsområden än en konsol? ja. hur många konsolägare tror du inte har någon dator hemma?
du säger att det inte gör något om det är lägre upplösning på tv:n för att man sitter längre bort och sedan har du en monitor på 24" och en tv på 50" som exempel.
du ska ha tangentbord för 2000kr och gaming-headset och define r4, måste ha corsair-produkter (snacka om att vara fanboy) för ditt minne och nätagg, du ska ha en ssd och en hårddisk och allt möjligt. personen som sitter och frågar sig om de ska köpa konsol eller pc av pengaskäl köper inte premium-produkter. ja, det finns dyra produkter till pc, nej, du måste inte köpa dem. det finns fullt dugliga produkter i olika prisklasser på pc, och nej, allt måste inte vara från corsair för att fungera som det ska.

Det är inget skitsnack, och inget av detta är speciellt premum, Corsair RM är budget agget från Corsair, mot Corsair AX aggen som är de bästa, det är inget "måste" ha Corsair produkter, utan de gör väldigt bra produkter som håller väldigt hög kvalité till lågt pris, som detta är i sammanhanget mot premium varianter.

Så detta är inga premium, utan mellanklass om man vill så säga, och allmänt använda dela, både chassi, ram och diskar.

Och angående hur många som inte har en dator hemma: Väldigt få i sammanhanget mot tidigare, nu har flertalet lånelaptops av skolan (o man ser för ungdomar), och då inte har egen dator då det är en onödig kostnad. Och de flesta har som sagt en tv hemma, och kan köra på den och då är det ju ingen kostnad då den redan fanns före. Annars är ju laptops överlag mycket vanligt att folk har förutom just entusiaster, eller de mer inbiyna som kör stationärt, och då inga 5400 kr datorer som inte är vettiga......

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du har inte med några diskar,

Du har tydligen svårt för att läsa:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur som helst så får man disk från 300:- och "spel" tangentbord & mus från 400:-, så då blev prislappen 5100:-

Skrivet av PowerNet:

du har ett totalt skräpchassi med en NONAME cpu

Jag tänker förutsätta att du menar PSU. Och jag är helt övertygad om att det medföljande PSU't är kapabelt att driva burken. Och skulle det inte vara det, är det exakt vad vi har garantier till. Knappast ett problem i realiteten.

Skrivet av PowerNet:

Kingston HyperX Blue minnen som är sämsta som tillverkats.

Mer än nog för att följa specifikationerna, och fungera.

Skrivet av PowerNet:

Och ja, en tv har de flest redan så den räknas knappast in i priset av en konsol,

De flesta har redan en datorskärm med, så jag ser inte riktigt hur det är ett giltligt argument.

Skrivet av PowerNet:

och en tv har mer användningsområde än en vanlig datorskärm.

Jaså? Vilka då? Här hemma är det enda jag gör på TV'n som jag inte gör på datorskärmen... Jag kopplar Amigan till TV'n. Allt annat gör jag i större utsträckning på datorns skärm, än på TV'n. Om det sen är tittar på "tv" program, nyheter, film eller spelar spel, så är det på datorskärmen.

Skrivet av PowerNet:

Så det går inte att jämföra en liten 24" datorskärm för bruk på 50-70cm, med en 4k tv på ca 50" som kan användas till mycket mer än en lågupplöst (i sammanhanget) datorskärm.

Fast du konstaterade ju tidigare att avståndet gjorde ju att detaljerna bara försvann i alla fall, så oavsett om 4K TV'n tekniskt ger högre upplösning är det ju irrelevant. Jag tenderar att inte hålla med dig, men kan konstatera att med TV för 50K har man råd att lägga en hel del på speldatorn innan den hörnan kommer i närheten av samma kostnader som konsolen... Eller möjligen skiter man i att köpa skärm till datorn, och använder sin 4K TV... Datorn kan ju åtminstone ge bildsignal som motsvarar kvaliten, vilket inte konsolen kan.

Skrivet av PowerNet:

1920x1080Men okej, vi tar bort nödvändiga tillbehör till en PC (bort med tangentbord, mus, headset, och skärm) så landar vi på: strax under 8800 kr för ett system med bra komponenter, dvs inget noname chassi, ingen noname nätaggregat, utan bra saker som Fractal Design Define R4, Corsair nätaggregat, Corsair VENGEANCE minnen, Intel 240 GB SSD, 500GB mekanisk osv.

Ah, så när verkligheten inte stämmer med din uppfattning, ska du få diktera villkoren. Glöm det.

Skrivet av PowerNet:

Och för att tillägga så kan man få konsol, komplett med 4K tv, och spel för under 10k, lägg på att man får 3-4 spel extra minst för att ens komma upp i i datorns pris, och då har datorn en 1920x1080p skärm, inte en 4K.

Trist då att konsolen vevar runt lågupplöst...

Tyvärr, verkligheten är sådan att det enda som avgör är hur man själv faktiskt använder grejerna. För somliga är konsoler ett bättre val, för andra är speldator. Dina försök att tilta resultatet är bara ett bevis på att du inte accepterar någon annans åsikt än din egen. Du får sitta och sura för dig själv, det har blivit tid för mig att gå och sova en skvätt. Ska upp igen om knappt 3 timmar, så jag har faktiskt inte tid med det här mer. Men det känns som om det kvittar. När du kräver att hårdvara tillverkad av lägstbjudande (konsolerna) ska jämföras med hårdvara på entusiastnivå, då blir det bara löjligt, och hela diskussionen blir poänglöst tramsig.

Skrivet av PowerNet:

Webbpris: 11 746 kr
Frakt: 199 kr
För komplett paket:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7413269/2014-11-30
Ta bort skärmen, tangentbord/mus/headset så är vi nere på strax över 10 000 kr.

*Host*

Skrivet av versions:

vilket jävla skitsnack i allmänhet.

Fast bäst är i alla fall, att TV'n får man tillgodoräkna sig utan kostnad, men skärm måste man köpa ny var gång. Extra bonus utgår förstås när datorn måste ha dubbla lagringssystem, både SSD och mekanisk disk. Han tramsar bara, och vid det här laget är jag för trött för att bry mig mer. Sov gott, eller om du sovit färdigt, ha en fortsatt trevlig dag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har tydligen svårt för att läsa:
Jag tänker förutsätta att du menar PSU. Och jag är helt övertygad om att det medföljande PSU't är kapabelt att driva burken. Och skulle det inte vara det, är det exakt vad vi har garantier till. Knappast ett problem i realiteten.
Mer än nog för att följa specifikationerna, och fungera.

Noname aggregat ska man undvika, och köpa riktiga kvalités aggregat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast du konstaterade ju tidigare att avståndet gjorde ju att detaljerna bara försvann i alla fall, så oavsett om 4K TV'n tekniskt ger högre upplösning är det ju irrelevant. Jag tenderar att inte hålla med dig, men kan konstatera att med TV för 50K har man råd att lägga en hel del på speldatorn innan den hörnan kommer i närheten av samma kostnader som konsolen... Eller möjligen skiter man i att köpa skärm till datorn, och använder sin 4K TV... Datorn kan ju åtminstone ge bildsignal som motsvarar kvaliten, vilket inte konsolen kan.

Eh? en 4K tv kostar inte 50k, utan kan fås för 5000 kr.....
Och nej, jag sade aldrig att detaljer försvinner, utan att för att en grafik ska upplevas bra så krävs det högre upplösning/inställningar på kortare håll än på längre håll, och det är ju fakta.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tyvärr, verkligheten är sådan att det enda som avgör är hur man själv faktiskt använder grejerna. För somliga är konsoler ett bättre val, för andra är speldator. Dina försök att tilta resultatet är bara ett bevis på att du inte accepterar någon annans åsikt än din egen. Du får sitta och sura för dig själv, det har blivit tid för mig att gå och sova en skvätt. Ska upp igen om knappt 3 timmar, så jag har faktiskt inte tid med det här mer. Men det känns som om det kvittar. När du kräver att hårdvara tillverkad av lägstbjudande (konsolerna) ska jämföras med hårdvara på entusiastnivå, då blir det bara löjligt, och hela diskussionen blir poänglöst tramsig.

Hårdvaran som är vald är budgethårdvara, inget direkt märkvärdigt i sig.

Skrivet av -=Mr_B=-:

HAHA A-Data minnen? Utan Windows licens med, byt ut agget mot ett 500W+, på med en Intel 240GB+ SSD så är den där lika dyr som mitt exempel.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast bäst är i alla fall, att TV'n får man tillgodoräkna sig utan kostnad, men skärm måste man köpa ny var gång. Extra bonus utgår förstås när datorn måste ha dubbla lagringssystem, både SSD och mekanisk disk. Han tramsar bara, och vid det här laget är jag för trött för att bry mig mer. Sov gott, eller om du sovit färdigt, ha en fortsatt trevlig dag.
B!

Och SSD i en dator ser jag som standard idag, ingen jag känner köper dator utan att ha SSD som systemdisk/programdisk, och de mest använda spelen på.
Även alla datorer kunderna köper är SSD i, och en mekanisk disk för fillagring.
Så det är absolut inget trams, utan allvar. Skulle aldrig ha en dator i dagsläget som är utan SSD för operativsystemet, då det ger en oerhörd boost i prestandan för lagringen.
Så 8000k eller 12000k inkl skärm, tangentbord, etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inget skitsnack, och inget av detta är speciellt premum, Corsair RM är budget agget från Corsair, mot Corsair AX aggen som är de bästa, det är inget "måste" ha Corsair produkter, utan de gör väldigt bra produkter som håller väldigt hög kvalité till lågt pris, som detta är i sammanhanget mot premium varianter.

Så detta är inga premium, utan mellanklass om man vill så säga, och allmänt använda dela, både chassi, ram och diskar.

Och angående hur många som inte har en dator hemma: Väldigt få i sammanhanget mot tidigare, nu har flertalet lånelaptops av skolan (o man ser för ungdomar), och då inte har egen dator då det är en onödig kostnad. Och de flesta har som sagt en tv hemma, och kan köra på den och då är det ju ingen kostnad då den redan fanns före. Annars är ju laptops överlag mycket vanligt att folk har förutom just entusiaster, eller de mer inbiyna som kör stationärt, och då inga 5400 kr datorer som inte är vettiga......

RM är inte budget, det är dyrt. att påstå något annat är bara löjligt. att de är överprisade och inte det bästa på marknaden är en annan sak. corsairs budgetagg är CX och VS. att du ens tar upp AX...

varför ska du jämföra en dator med ett chassi för närmare 1000kr och en ssd med en konsol? det är en löjlig jämförelse och det tror jag nog att du förstår om du tänker efter lite.

jag känner då inte en jävel som inte har minst en dator hemma, ofta fler. pensionärer, barnfamiljer, jämnåriga studenter, alla har de åtminstone en enklare bärbar dator.

att anta att den som inte äger en dator äger en tv är inte rimligt.

dessutom vet jag inte vad det är för lånelaptops du pratar om. har inte sett något sådant förutom mindre bra gymnasier som försöker locka dit ungdomar med att de får en ipad.

tack mr_b för den här meningen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

När du kräver att hårdvara tillverkad av lägstbjudande (konsolerna) ska jämföras med hårdvara på entusiastnivå, då blir det bara löjligt, och hela diskussionen blir poänglöst tramsig.

Skrivet av PowerNet:

Noname aggregat ska man undvika, och köpa riktiga kvalités aggregat.

Eh? en 4K tv kostar inte 50k, utan kan fås för 5000 kr.....
Och nej, jag sade aldrig att detaljer försvinner, utan att för att en grafik ska upplevas bra så krävs det högre upplösning/inställningar på kortare håll än på längre håll, och det är ju fakta.

Hårdvaran som är vald är budgethårdvara, inget direkt märkvärdigt i sig.

HAHA A-Data minnen? Utan Windows licens med, byt ut agget mot ett 500W+, på med en Intel 240GB+ SSD så är den där lika dyr som mitt exempel.

Och SSD i en dator ser jag som standard idag, ingen jag känner köper dator utan att ha SSD som systemdisk/programdisk, och de mest använda spelen på.
Även alla datorer kunderna köper är SSD i, och en mekanisk disk för fillagring.
Så det är absolut inget trams, utan allvar. Skulle aldrig ha en dator i dagsläget som är utan SSD för operativsystemet, då det ger en oerhörd boost i prestandan för lagringen.
Så 8000k eller 12000k inkl skärm, tangentbord, etc.

jaså, så på datorn så måste det vara riktigt hög kvalitet men på konsolen så kvittar det. det du inte fattar är att det finns produkter i olika prisklasser, köper man en budgetdator så sitter det ett xfx core 550w i ett corsair carbide 200r, inte ett ax760 i ett define r4.

tv:n du har som exempel är mycket större än skärmen. har du en tv på liknande storlek så är det ett logiskt resonemang men nu är det bara larv.

oj, oj, nu kom fanboy-fasonerna fram igen. a-data och kingston, det kan vi inte ha, endast corsairs logga får vara på mina minnen!

hela ssd-resonemanget är helt absurt. alla färdigbyggda datorer har ssd? har du någon som helst aning om vad du pratar om?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s19658398...

mindre än hälften av alla bärbara datorer som finns på prisjakt har en ssd. sätter vi en prisgräns på 8000kr så blir det så här.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s19658398...

på stationära är det samma visa.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=352#rparams=l=s19658399...

ena sekunden så påstår du att folk inte ens har datorer längre för att det är en dyrt och onödigt, andra sekunden så måste man ha en ssd och ett svindyrt nätaggregat i sin dator. du är inte konsekvent överhuvudtaget utan du bara kastar ur dig saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

RM är inte budget, det är dyrt. att påstå något annat är bara löjligt. att de är överprisade och inte det bästa på marknaden är en annan sak. corsairs budgetagg är CX och VS. att du ens tar upp AX...
varför ska du jämföra en dator med ett chassi för närmare 1000kr och en ssd med en konsol? det är en löjlig jämförelse och det tror jag nog att du förstår om du tänker efter lite.
jag känner då inte en jävel som inte har minst en dator hemma, ofta fler. pensionärer, barnfamiljer, jämnåriga studenter, alla har de åtminstone en enklare bärbar dator.
att anta att den som inte äger en dator äger en tv är inte rimligt.
dessutom vet jag inte vad det är för lånelaptops du pratar om. har inte sett något sådant förutom mindre bra gymnasier som försöker locka dit ungdomar med att de får en ipad.

RM; är budget/medelklass ja, ska man ha det bästa så ska man ju gå på AX direkt.
För att det chassit är ett av de som oftast rekommenderas vid byggen av datorer, så det föll naturligt på det.
Ja, bärbar ja, vilket jag sade med. Du vet att en bärbar har skärmen inbyggd och inte löst?
Den delen av hushållen som inte har en tv hemma är någon enstaka, mot andelen som inte har dator hemma. Tv finns (nästan) uteslutande i alla hushåll, utom möjligen yngre personer som inte vill betala tv licens och då inte har någon tv utan kör det via *play sidor på dator, eller till en projektor från ex en mediaspelare.

Finns väl knappast en enda skola som inte ger ut en lånelaptop nu för tiden, det var väl åtminstone nästan 10 år sedan skolorna började ge ut laptops till eleverna för lån under skoltiden (med möjlighet att köpa loss efter avslutat skola), och det är väl närmst standard att det lånas ut nu för tiden, då alla elever ska ha egen laptop. Tidigare så var ju HP populära i skolorna, nu så är det ju Macbook Pro det brukar vara i en hel del skolor.

Skrivet av versions:

oj, oj, nu kom fanboy-fasonerna fram igen. a-data och kingston, det kan vi inte ha, endast corsairs logga får vara på mina minnen!
hela ssd-resonemanget är helt absurt. alla färdigbyggda datorer har ssd? har du någon som helst aning om vad du pratar om?
ena sekunden så påstår du att folk inte ens har datorer längre för att det är en dyrt och onödigt, andra sekunden så måste man ha en ssd och ett svindyrt nätaggregat i sin dator. du är inte konsekvent överhuvudtaget utan du bara kastar ur dig saker.

Eh, det är fortfarande inte "fanboy-fasonerna", A-data är lågprismärke, och Kingstons Hyper X Blu minnena är mycket problem med, så det handlar inte om Corsair alls, utan minnena kan lika gärna vara Kingston, eller Samsung.
Och jag har inte ens sagt något om att färdigbyggda inte har ssd, utan den "dator i delar" på Inet som länkades saknar SSD, vilket är en grundstomme i en dator idag.
Jo, har sagt samma sak hela tiden. Att på längre avstånd så behövs det inte lika upplöst/detaljrikedom som på kort avstånd....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||