En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

RM; är budget/medelklass ja, ska man ha det bästa så ska man ju gå på AX direkt.
För att det chassit är ett av de som oftast rekommenderas vid byggen av datorer, så det föll naturligt på det.
Ja, bärbar ja, vilket jag sade med. Du vet att en bärbar har skärmen inbyggd och inte löst?
Den delen av hushållen som inte har en tv hemma är någon enstaka, mot andelen som inte har dator hemma. Tv finns (nästan) uteslutande i alla hushåll, utom möjligen yngre personer som inte vill betala tv licens och då inte har någon tv utan kör det via *play sidor på dator, eller till en projektor från ex en mediaspelare.

Finns väl knappast en enda skola som inte ger ut en lånelaptop nu för tiden, det var väl åtminstone nästan 10 år sedan skolorna började ge ut laptops till eleverna för lån under skoltiden (med möjlighet att köpa loss efter avslutat skola), och det är väl närmst standard att det lånas ut nu för tiden, då alla elever ska ha egen laptop. Tidigare så var ju HP populära i skolorna, nu så är det ju Macbook Pro det brukar vara i en hel del skolor.

nu är du framme igen och jämför det lyxigaste och bästa som finns för datorer med en budgetlösning som en konsol. det håller inte.

nej, skolor ger inte ut bärbara datorer i den utsträckningen du vill få det att låta som. jag känner ingen som fick låna en dator under sin gymnasietid och jag tog studenten 2013. det finns som sagt dåliga skolor som försöker locka elever med gratis ipads men att påstå att nästan alla skolor lånar ut datorer är löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

nu är du framme igen och jämför det lyxigaste och bästa som finns för datorer med en budgetlösning som en konsol. det håller inte.

nej, skolor ger inte ut bärbara datorer i den utsträckningen du vill få det att låta som. jag känner ingen som fick låna en dator under sin gymnasietid och jag tog studenten 2013. det finns som sagt dåliga skolor som försöker locka elever med gratis ipads men att påstå att nästan alla skolor lånar ut datorer är löjligt.

Nej, det är inte att jämföra det lyxigaste med billigaste...

Då har ni skolor som snålar in på datorerna, det är vanlig mer regel än undantag att eleverna erbjuds laptops (eller nu senaste åren iPads), oavsett om det är kommunal skola eller friskola, men ni kanske har snåla kommuner så de inte vill lägga pengar på det, och håller eleverna i stenåldern utan datorer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tillbaka till trådens ursprung, är själv gammal i spel- datorsammanhang. De första spelet var konsol. Tennis med vridbara paddlar och dip switchar på konsolen för att ställa in saker som 1-2 spelare, om det var tennis eller squash.

Första datorn fick jag löda ihop i slutet av 70-talet och den var kass. Självklart försökte man få den att spela spel men då det inte fanns någon möjlighet att lagra program man skrev på annat sätt än med penna och papper. Det var en befrielse när VIC20 kom och hade kassetter att spela in sina program på. Sedan blev det ABC80, C64, (minidatorsystem som hette PR1ME) PC XT, PC/AT, ATARI 520 ST, PC 286 ATARI 1040 ST, och efter detta så var det i stort sett bara PC. (Det var lite VAX, AS/400, SUN Solaris. Men fram till för några år sedan så var det inga konsoler sedan den allra första (vet inte om man kan räkna Game&Watch) men man försökte alltid att få systemen att spela spel.

Året var 2007 och jag skulle flyga till Australien och jag köpte en Sony PSP på flygplatsen. Det var skoj. Nästa faktor som har spelat in är att efter alla år framför datorer, för hobby, jobb och spel, så gav min handled upp. Den var slut så det blev slut på dataspelandet. Jobbet får räcka. Det var en tuff avgiftning efter sex år med WoW och fem år med LotRO.
Men då kom konsolerna till min räddning. Nu kan jag spela spel utan att slita på min handled på samma sätt. Så nu har jag: PS3, PS4, PSP, VITA, DSi och i fredags även en 3DS XL.

Men jag har även en duglig PC som jag kan spela på men jag kan inte sitta all ledig tid med MMORPG längre. (4770K och Nvidia 770, som jag kör W8.1, OSX Maverick och CentOS)

Och en del datorer hade inbyggt modem eller modemkort och då var det datorburken som skrek, spottade och fräste.

Permalänk
Medlem

Har spelat FPS på PC sedan 90talets 486a med DOOM orginal på två disketter, köpte PS4 för Destiny och har istortsett inte rört min speldator därefter...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag gick över till konsoler förra sommaren och började med Wii U därav nergraderade jag min dator (hade 16gb ram och GTX 780 SLI) för att få loss pengar till denna och nu inför GTA V köpte jag ett PS4 och kommer antagligen fortsätta fylla på med äldre retrokonsoler framöver när man hittar några fynd!

Blir väl dock inom en snar framtid att köpa ett r9 290 begagnat eller liknande för att kunna komma åt mer grafikminne som börjar tryta med mina kort ändå.

Just nu lirar jag bara World of Warcraft och Minecraft och Age of Empires II HD Edition på PC, resten körs på konsoler, är heller ingen större fan av FPS spel men om jag nu skulle kört några seriösa FPS spel skulle jag nog velat köra de i 60 fps på datorn!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att det dessutom skulle vara osocialt med PC spelande över konsolspelande är antingen trollande eller ett dåligt skämt. Jag umgås med mina vänner varje dag i och med PC spelande och VoIP (Typ Mumble). Jag skulle nästan våga påstå att det är "osocialt" att spela konsol i samma soffa som dina kompisar: När de ändå är där, varför inte göra något annat som inte kan göras på avstånd?

Problemet är att för övriga personer i ditt hushåll så sitter du bara och glor in i en datorskärm, eventuellt med headset på dig som grädde på moset. Helt ok om man är singel eller bor hemma hos föräldrarna, kanske inte fullt lika mycket om det är en fru och/eller barn med i bilden.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det var modemet . Satt en liten högtalare i de flesta modem.
Ljudet: http://youtu.be/gsNaR6FRuO0

Underbart!

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra att den tiden är över. Jag fick en telefonräkning på 5000:- en gång och det var inte kul när man inte hade jobb kan jag säga. Efter det så sade jag upp internet (algonet som det hette på den tiden) http://sv.wikipedia.org/wiki/Algonet. Man fick en chock av räkningen minst sagt

För mig var det Kali http://www.kali.net/, en av få spelklienter som gällde och spel som Duke Nukem 3D. Försökte göra egna banor med en totalt kass editor som kunde trasa sönder banan innan man var klar med den

Att jag skulle gå över till Konsol från PC lär aldrig komma på tal om när det gäller spel. Jag spelar inte så många spel längre heller. Mitt tålamod är inte lika bra när man kommit upp i ålder (52 år). Spelar jag t ex Company Of Heroes 2 och det tar för lång tid så stänger jag av spelet

Aj, ja den räkningen önskar jag verkligen inte någon, den är tråkig. Känner igen det där med tålamodet, kör bada FPS spel dock, men klarar någon timme sen är det kört, sen provade jag Dayz Epoch mod, körde med en polare och hans clan, va gubbar från hela världen, men då kunde jag lätt sitta 8 timmar och ibland mycket mer. Jag gillar mer att bygga datorer än att spela på dom, hehe.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Föredrar PC för det mesta men har börjat spana mer och mer på Steam big picture som jag tycker verkar vara det bästa av två världar när man bara känner för att lira lite i soffan.

Få saker slår dock Wii'et som står här hemma i ren spelglädje i min mening, kanske blir ett Wii U i framtiden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det är ju mindre struligt nu generellt än det var för fem-sju år sedan. Men ja, man selekterar sitt minne ganska rejält. Får man problem med sin PC max en gång om året så är det ändå en gång för mycket om man är i situationen att man inte har tid och ork för det.
Hursomhelst, hur mycket man än vänder och vrider på det så är det alltid smidigare med en konsol om man bara vill spela. Kan man argumentera mot det egentligen?

Ja varför inte. Min dator bootar snabbare och jag har kortare laddningstider och tillgång till bättre kontroller beroende på spelgenre. Jag har ratt, joystick, gamepad, mus etc. Det smidiga ska väl va med konsol att du blir påtvingad en kontroller och inte tillåts ändra grafikjusteringar. Bara ett problem om du har en äldre dator där du inte konstant maxar möjligen. Det är väl det som vart smidigare de sista 5 åren konsolerna har hakat så långt efter att jag alltid maxat lir med mitt GTX 580. Inget skrytkort direkt.

Fast jag tror jag förstår hur du menar med smidigt men för min del är det ingen egentlig skillnad. Du fastnar i uppdateringscykeln med konsoler nu lika mycket som PC. Jag kan inte minnas när jag sist körde ett konsolspel som inte hade en uppdatering väntandes

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Problemet är att för övriga personer i ditt hushåll så sitter du bara och glor in i en datorskärm, eventuellt med headset på dig som grädde på moset. Helt ok om man är singel eller bor hemma hos föräldrarna, kanske inte fullt lika mycket om det är en fru och/eller barn med i bilden.

Ser inte skilldnaden alls mot att sitta vid en TV, faktiskt. Det enda jag kan tänka mig är en inbillad skilldnad för att skärmen är längre ifrån dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja varför inte. Min dator bootar snabbare och jag har kortare laddningstider och tillgång till bättre kontroller beroende på spelgenre. Jag har ratt, joystick, gamepad, mus etc. Det smidiga ska väl va med konsol att du blir påtvingad en kontroller och inte tillåts ändra grafikjusteringar. Bara ett problem om du har en äldre dator där du inte konstant maxar möjligen. Det är väl det som vart smidigare de sista 5 åren konsolerna har hakat så långt efter att jag alltid maxat lir med mitt GTX 580. Inget skrytkort direkt.

Fast jag tror jag förstår hur du menar med smidigt men för min del är det ingen egentlig skillnad. Du fastnar i uppdateringscykeln med konsoler nu lika mycket som PC. Jag kan inte minnas när jag sist körde ett konsolspel som inte hade en uppdatering väntandes

Ja, alltså. Jag har inga större problem med mitt senaste bygge, och ett par innan dess. Har dock spenderat tid på att forska fram produkter som jag känner mig trygg med, och min erfarenhet har hjälpt mig att även bygga ihop det ordentligt. Det största problemet jag haft med spel, oftast dåligt portade, är vsync av/på =delay eller tearing. Vissa spel fungerar jättedåligt med en viss version av grafikdrivrutiner, mm. Är man kräsen med att köra stabilt 60fps så behöver man, om man inte uppgraderar ofta, "pilla" lite.
Sådant glöms lätt bort när man inte har större bekymmer (läs tid och kunskap) att lösa det och upp till en viss nivå tycka det är kul att "greja". Här på sweclockers är nog inte tiden man spenderar på att läsa och diskutera sådant något man ens reflekterar över antar jag.

PS4:an kan väl uppdatera sig själv om man ställer in det?

Permalänk
Medlem

Uppdaterar på samma sätt som ex steam och andra nedladdningstjänster ja. Det är bara nytt i konsolernas värld. På PS 3 och Xbox 360 så laddade man in uppdateringar när man startade liren.

Får man tearing så är det bara slå på v-sync. 60 fps lir finns det inte mycket av på konsol där får man leva med lite hack emellanåt så det är ju mer ett argument mot konsolspel än för??? När jag kör mina konsolspel inte förundras jag direkt över bildflytet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är också en av seniorerna här och jag spelar uteslutande på konsol nu för tiden. Som tonåring försökte man alltid ha den fetaste PC gaming riggen man kan köpa, eller som man kunde få farsan att köpa. Men om jag ska vara ärlig var det nästan enbart för att kunna imponera på polarna. Nu för tiden är polarna inte alls imponerade av en dyr PC. Snarare tvärt om.

Jag har fortfarande en PC och ibland måste den uppgraderas men när man betalar för det med egna pengar så gör man andra avvägningar. Jag skäms nästan lite för min PC. Det är så uppenbart att de marknadsförs främst till tonårskillar. Moderkort med namn som Sniper, KILLER! och små dödskallar målade på det. Det känns som jag köper leksaker till barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Uppdaterar på samma sätt som ex steam och andra nedladdningstjänster ja. Det är bara nytt i konsolernas värld. På PS 3 och Xbox 360 så laddade man in uppdateringar när man startade liren.

Får man tearing så är det bara slå på v-sync. 60 fps lir finns det inte mycket av på konsol där får man leva med lite hack emellanåt så det är ju mer ett argument mot konsolspel än för??? När jag kör mina konsolspel inte förundras jag direkt över bildflytet

Min gamla PS3:a uppdaterar automatiskt sedan ett par år tillbaka när jag tänker efter.

Jag har aldrig haft problem med 30fps på konsol så länge det är stabilt. PÅ PC går det inte att spela under 60fps. Skillnad på att sitta en halvmeter ifrån eller två-tre meter... Skillnad på TV och monitor dessutom, åtminstone mina. Vsync kan jag inte spela med eftersom det oftast blir alldeles för hög delay/input lag. Vissa spel som inte fått bra behandling blir trasiga helt enkelt.

Som sagt, försök åtminstone förstå att andra har en annan prioritering/erfarenhet/intresse/utgångspunkt osv än dig själv så kanske du förstår TS poäng bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Noname aggregat ska man undvika, och köpa riktiga kvalités aggregat.

HAHA A-Data minnen? Utan Windows licens med, byt ut agget mot ett 500W+, på med en Intel 240GB+ SSD så är den där lika dyr som mitt exempel.

Som så många andra påpekat, det sitter billigast möjliga komponenter i konsoler, Windows licens kan köpas för 300 kr på Ebay.

På tal om licens, du har helt glömt att räkna med Tv-licensen som kostar 2076 kr/år för alla som vill spela konsol. Så som du ser är konsol mycket! dyrare än dator.

Trevlig Helg

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

På tal om licens, du har helt glömt att räkna med Tv-licensen som kostar 2076 kr/år för alla som vill spela konsol. Så som du ser är konsol mycket! dyrare än dator.

Jag spelar uteslutande med konsol men har ändå ingen tv. Jag kopplar till en hdmi switch till datorns skärm. Anledningen är för att jag ska slippa betala tv licens.

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem folk har med sin PC som gör det så struligt? Har använt min nuvarande dator i 5 år och de ända tillfällen då spel strular är när jag håller på och moddar sönder dem, alternativt när de släpps halvfärdiga á la RTW2. Och windows är stabilt som fan, dem ända gånger det blåskärmat är när jag pressat processorn för långt. Nu är jag 25 och den ända som använder min dator, så det kanske har något med det hela att göra.

Har lite svårt att se argumentet om att datorn måste uppgraderas hela tiden också, när jag personligen köpte denna burk för fem år sedan för cirka 10k och den först nu börjar hamna lite efter (klarar inte high i 1080p på runt 60 fps) i spel som crysis 2/3 och bf4, något som dock verkar oviktigt för de flesta som köper konsol ändå.
För mig personligen så är spelkonsol ganska uteslutet eftersom den mer eller mindre helt saknar flera genrer som MOBAs och Strategispel, har heller aldrig riktigt förstått hela "kontroll i soffan"-argumentet eftersom det ganska oproblematiskt går att göra med en vanlig PC också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag är också en av seniorerna här och jag spelar uteslutande på konsol nu för tiden. Som tonåring försökte man alltid ha den fetaste PC gaming riggen man kan köpa, eller som man kunde få farsan att köpa. Men om jag ska vara ärlig var det nästan enbart för att kunna imponera på polarna. Nu för tiden är polarna inte alls imponerade av en dyr PC. Snarare tvärt om.

Jag har fortfarande en PC och ibland måste den uppgraderas men när man betalar för det med egna pengar så gör man andra avvägningar. Jag skäms nästan lite för min PC. Det är så uppenbart att de marknadsförs främst till tonårskillar. Moderkort med namn som Sniper, KILLER! och små dödskallar målade på det. Det känns som jag köper leksaker till barn.

Köp inte "gaming" serien då utan de mer seriösa överklockar korten, eller bara standardmodellerna som duger alldeles utmärkt till mer eller mindre allt som du troligtvis kommer göra med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är fortfarande inga 5000 kr, utan runt 8000 kr, + skärm etc.
Och det här är inga dyra komponenter, då det finns bättre nätaggregat som kostar dubbla prist som är bättre egentligen, större SSD kan man ha osv. Så det här är ett rent budgetsystem. Jag själv skulle alldrig bygga med Intel cpu, så bara där lägger det på några tusenlappar till för annat moderkort, men det mesta för Intel cpun.

ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX 1 st 739
Acer 24" G246HYLbmjj IPS1 st 1 390 kr
500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB 1 st 489 kr
SSD 240GB Intel 520 OEM 1 st 1 149 kr
AMD Athlon II X4 760K 3,8 Ghz FM2 1 st 699 kr
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE 1 st 839 kr
Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC + In-game voucher värde 1000kr ingår 1 st 1 329 kr
På köpet till Gigabyte GeForce GTX 750 ...
In-game voucher medföljer värde 1000kr 1 st (1 000 kr) 0 kr
Logitech G402 Hyperion Fury Gaming Mouse + Logitech T-shirt på köpet (Värde 199kr) 1 st 599 kr
På köpet till Logitech G402 Hyperion Fu...
Voucher Logitech World of Tanks (Värde ca 200kr) 1 st (199 kr) 0 kr
Voucher Logitech Dragon Age Inquisition 1 st (199 kr) 0 kr
Logitech T-shirt Vit 1 st (199 kr) 0 kr
Fractal Design Define R4 Svart Fractal Design Define R4 Svart 1 st 889 kr
Corsair RM 550W 80+ Gold Modulär 1 st 945 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1 1 st 890 kr
Montering och test av dator med valfria komponenter 1 st 799 kr
Logitech Mini bundle Logitech Mini bundle 1 st 990 kr
Logitech G105 Gaming Keyboard 1 st
Logitech G230 Stereo Gaming Headset 1 st

Webbpris: 11 746 kr
Frakt: 199 kr
För komplett paket:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7413269/2014-11-30
Ta bort skärmen, tangentbord/mus/headset så är vi nere på strax över 10 000 kr.

Du ger dig inte eller läser inte vad jag skriver att hårdvara för 5000kr bortsett från allt runtomkring, bara delarna motsvarar prestanda i next gen.
Kommentarer till din lista:
¤ FM2 processorer går på FM2+ moderkort och där finns större utbud ner till 500kr.
¤ Varför har du med en ssd för 1150kr då inte konsollerna har ssd utan bara mekanisk?
¤ Varför har du med ett 550w modulärt agg för 945kr? Helt overkill för det systemet, jag själv kör 450w och jag gissar du lätt kan gå ner mer då ett 750 Ti är så strömsnålt. Skulle lugnt klara dig med 350w på det systemet. Men för 700kr får du ett top notch agg på 450w fast det också är overkill egentligen men är det jag har så tog det.
¤ Fractal design låda... finns cooler master och bitfenix betydligt billigare och det är inget crap.
¤ Mus för 500kr? Folk har ju postat här gång på gång du får mus och tangentbord som är vettiga för 400kr.
¤ Sen det där headsetet igen. Då det är en lika stor kostnad för både konsol och pc varför tar du upp den varje gång?
¤ Inets 1866mhz minnen är dyra men låter det ligga. Säg inte att corsair minnen är bra, de har fler klagomål på betygssidor än många andra tillverkare. För att de är kassa eller säljer mycket? Vem vet?
¤ 760k processorn är listad för 700kr. Men idag gäller 860K som är snabbare och också kostar 700kr på komplett. Inet har den inte.
¤ Lät grafikkortet ligga med fast du kan köpa ett 750 Ti för 1200kr.

Åter igen detta är att visa att hårdvaran i konsol burken inte är ngt wow eller subventionerat 10 000kr paket utan du betalar för vad du får och delar UTAN hänsyn till ngn kringutrustning kan du lugnt köpa för 5000kr som presterar lika bra. Så det är inte att det sitter hårdvara motsvarande i7 processor och GTX 980 i en konsol som man får för 4000kr. Sen allt det andra med för och nackdelar är en diskussion för sig. Detta är endast hårdvaran i burken, cpu, gpu, minne.

Här är en mer sansad lista på hårdvaran utan OS vilket är det vi jämför. Sen in med steam os så är OS kostnaden borta. Och vissa av dessa delar är overkill för att bara få ut samma prestanda. Kan köpa betydlig billigare nätagg, moderkort och minnen så att mus/keyboard paketet för 400kr får plats i 5000kr budgeten. Men sagt 5000kr för att inte ta det allra billigaste och lämna en viss marginal. Och ja du får bygga datorn själv, är ren hårdvarukostands jämförelse. Sony betalar inte 800kr för att sätta ihop varje konsol så då får du själv hitta annat sätt att få ihop den för att matcha konsolerna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7414130/2014-11-30

Och gjorde en how low can you go build också. Går att få ner mer om man köper komponenterna från olika ställen. Men denna hårdvaran presterar typ samma som ovan som mer representerar min egen dator. Till och med fractal design låda :).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7414165/2014-11-30

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Datavetare

Har också spelat på dator sedan tidigt 80-tal, men sedan PS2 kom ut har det mesta spelandet flyttats över till konsol.

För mig är anledningen inte ekonomisk, utan precis som TS påpekar föredrar jag konsol helt enkelt för min åsikt är att de bästa AAA-titlarna på konsol har en presentation och finish som jag tycker saknas på andra håll. Med familj och heltidsarbete har man inte så mycket tid över till annat så att det typiskt går ett år mellan de riktigt bra titlar är nästan välkommet. Tycker spel som t.ex. Uncharted-serien, Last Of Us, Mario Kart 8 och Super Mario U saknar motstycke, det handlar inte om grafik eller FPS utan det är att spelen i sin helhet är så otroligt bra designade både rent tekniskt och framförallt i sitt innehåll.

Men det är även något mer jag gillar med konsol som inte riktigt går att sätta fingret på. Har en laptop som kan spela i princip alla titlar på 1920x1080 på medium till ultra beroende på titel. Av lite olika anledningar har jag vissa titlar både på PS3 (ja inte PS4) och PC, har alltid slutat med att jag i dessa lägen kört mest på konsol helt enkelt för det känns trevligare.

Sedan vet jag inte om spel är billigare på PC. Dels kan man sälja sina spel på konsol, sedan får man väldigt mycket spel för 450kr per år med ett PSN+ konto. Inte så mycket spel som tidigare varit fullprisspel på PS4 än, men det kommer med tiden. Man får typiskt 3 titlar per månad, ett tidigare "fullprisspel" samt en/två enklare titlar som oftast bara funnits på PSN tidigare. Ibland får man något man aldrig kommer spela, men har också hänt att man fått spel jag personligen aldrig skulle köpt men som visade sig vara något man borde ha köpt då det faktiskt var riktigt kul.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Men om jag ska vara ärlig var det nästan enbart för att kunna imponera på polarna.

Låter mer som om din attityd till pengar var ett problem, inte datorn i sig... JAg har aldrig ägt något vars huvudsakliga syfte har varit "för att bräcka polarna"

Skrivet av Emaku:

Jag skäms nästan lite för min PC. Det är så uppenbart att de marknadsförs främst till tonårskillar. Moderkort med namn som Sniper, KILLER! och små dödskallar målade på det. Det känns som jag köper leksaker till barn.

Du vet att det finns annan hårdvara va?

Skrivet av Tjodd:

Jag har aldrig haft problem med 30fps på konsol så länge det är stabilt. PÅ PC går det inte att spela under 60fps.

Det får du ta på dig själv, eftersom det är rent mentalt. Du förväntar dig helt enkelt bättre prestanda från datorn. I verkligheten gör det ingen skillnad vilken plattform det är som visar upp bilderna.

Skrivet av Tjodd:

Skillnad på att sitta en halvmeter ifrån eller två-tre meter...

Visst är det. Sitta på en halvmeters avstånd ger en mycket större bild, med mycket fler synliga detaljer. Oftast, om än inte alltid är det även högre upplösning, och därmed än fler detaljer på skärmen.

Skrivet av Tjodd:

Skillnad på TV och monitor dessutom, åtminstone mina.

Nu preciserar du inte riktigt vad du anser att det är för skillnad, men eftersom det går att köpa TV och monitor med samma element, och med samma signalbehandling för att få bilden på skärmen så tror jag att vi för nöja oss med att påstå att det helt beror på vad man är villig att betala för sin TV / skärm.

Skrivet av Emaku:

Jag spelar uteslutande med konsol men har ändå ingen tv. Jag kopplar till en hdmi switch till datorns skärm. Anledningen är för att jag ska slippa betala tv licens.

Smart drag. Fast då har du i stället dubbla kostnader för inköp av både stationär dator, och konsol. Argumentet att konsolen är billigare får då ställas mot att lägga ytterligare 4-5K på datorn. Som jag har sagt tidigare anser jag dock att hela "frågeställningen" är löjlig. Det beror till 100% på hur man väljer att använda sin hårdvara, när det kommer till att avgöra vilken hårdvara som passar vem bäst. Fortsätt du spela på båda enheterna via samma skärm, det hade jag gjort.

Skrivet av Yoshman:

Dels kan man sälja sina spel på konsol,

Kluvet argument. Du kan sälja dina spel på PC med. Samtidigt som konsolspelen mer och mer börjat med att låsa "mervärden" till ursprungsköparens konsol. Det har PC världen gjort länge, så slutresultatet blir att vissa spel är lättare att sälja, än andra, oavsett plattform.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Kul att tråden växte så mycket.

Nu har det gått en vecka sedan jag bytte till PS4an och jag känner att jag verkligen borde ha gjort det tidigare. Last of Us remastered är nog ett av de bästa spel jag kört. Dessutom var det länge sedan jag blev så fett impad av grafiken i ett spel (jag vet att det hade varit samma om jag handlat monster-pc istället).

En kommentar till det som sagts ovan: Alltså, det borde väl vara rätt klart för nästan alla inblandade att det är betydligt dyrare med en PC. Visst, om du ska köpa både en PS4 (eller XB1) OCH en arbetsdator istället för enbart en monster-PC, visst, då är det ju jämfört. Dock har ju de flesta redan en PC eller en mac man kan jobba på och köra internet.

Sen som jag skrev i första posten, jag tycker det är skönt att bara trycka på en knapp, sätta sig i soffan, kanske dricka ett glas vin, och bara köra. Nu kan jag på sätt och vis umgås med tjejen trots att jag spelar. Hon sitter bredvid med sin laptop och sköter sitt så någon slags asocial 2000-tal samkväm blir det ju ändå...

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Alltså, det borde väl vara rätt klart för nästan alla inblandade att det är betydligt dyrare med en PC. Visst, om du ska köpa både en PS4 (eller XB1) OCH en arbetsdator istället för enbart en monster-PC, visst, då är det ju jämfört. Dock har ju de flesta redan en PC eller en mac man kan jobba på och köra internet.

Hur blir det betydligt dyrare? Det är lite här den springande punkten är. Ta, i stort sett vilken modern "arbetsdator som helst" och stoppa i ett grafikkort för halva kostnaden av konsolen. Du är färdig. Prestanda i den burken kommer vara likvärdig eller bättre, för i stort sett alla spel. I realiteten är det ju inte så man gör, utan man förbereder ju sig redan från början genom att se till så att det systemet man skaffar för att "arbeta" på kommer vara kapabelt att följa med tiden och uppgradera sitt grafikkort. Så man har redan från början valt att prioritera lite mer minne och snabbare CPU, kanske en SSD. Och verifierat att det går att stoppa i ett snabbare grafikkort i framtiden.
Eller så prioriterar man redan från början en konsol.

Båda vägarna är absolut framkomliga. Men så länge man förutsätter att hushållet har en PC oavsett, ser jag inte hur det rimligtvis kan bli billigare med en konsol än en "spel" PC. Det är ju inte som om man behöver ytterligare en PC, spelburken är fult kapabel att göra allt det man försöker göra med den "vanliga" datorn. Arbete, räkningar, osv. Olika vägar till samma mål. Underhållning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag väl inte mig själv som någon veteran då jag är 22, men instämmer verkligen med att konsolerna har ett övertag vad gäller enkelhet och komfort som det ser ut just nu. Ingen tvekan om att en modern PC (dvs allt som är bättre än min laptop som kan ses i signatur ) ger mer prestanda för pengarna sett från ett tekniskt perspektiv, men för de flesta är nog konsollernas tekniska prestanda tillräckligt bra.

Steamreor är ju generellt betydligt mer prisvärt jämfört med vad Microsoft och Sony hittills har erbjudit. Instämmer dock med vad Yoshman skrev att deras prenumerationstjänster väger upp relativt bra, går att få en helårsprenumeration för Xbox Live för runt 350 kr för 12 + 1 månad vilket ger > 24 speltitlar per år. Att man inte kan välja själv kan för vissa vara ett klart minus, men för min del har det resulterat i att jag fått positiva spelöveraskningar som jag förmodligen aldrig köpt själv.

Gillar även att ha möjligheten till att kunna köra lokal multiplayer på samma skärm, något som verkar vara något av total avsaknad på PC-plattformen, undantaget Achtung die Kurve förståss :). Aldrig riktigt fastnat för att köra online tyvärr.

I grund och botten handlar det om vilken typ av upplevelse man vill ha.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Många som matar trollet

Permalänk
Medlem

Det som Nintendo har gjort med Wii och nu senast Wii U är fullständigt unikt och något jag inte har upplevt sen man hängde i spelhallar på åttiotalet. När Wii Sport och liknande spel körs vid jul och farbror Arne står på Wii Fit brädan med böjda knän för att sedan sträcka sig med armarna mot taket, detta till trots så rullar hans figur som en snöboll utför backen till alla åskådares jubel och skratt så inser jag att de har lyckats göra det roligt att titta på när någon annan spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Min gamla PS3:a uppdaterar automatiskt sedan ett par år tillbaka när jag tänker efter.

Jag har aldrig haft problem med 30fps på konsol så länge det är stabilt. PÅ PC går det inte att spela under 60fps. Skillnad på att sitta en halvmeter ifrån eller två-tre meter... Skillnad på TV och monitor dessutom, åtminstone mina. Vsync kan jag inte spela med eftersom det oftast blir alldeles för hög delay/input lag. Vissa spel som inte fått bra behandling blir trasiga helt enkelt.

Som sagt, försök åtminstone förstå att andra har en annan prioritering/erfarenhet/intresse/utgångspunkt osv än dig själv så kanske du förstår TS poäng bättre.

Har inte hittat den inställningen. När jag startar lir så vill den uppdatera. Har tjock PS 3 förvisso men bör väl inte va någon skillnad?

Nog kan jag förstå andras argument. Det betyder inte att de är bättre än mina

Om vi tar dina argument. Du kan inte köra spel med V-sync på pga delay/input lag. Men vilket input lag har din tv relativt din pc monitor? Först på senare år det börjat dyka upp tv apparater med riktigt lågt input lag. Och tja det är typ bara Sony egentligen som ligger under 20 ms. Under 20 ms är där jag börjar få svårt att märka av det personligen. Jag upplever aldrig att 30 fps på konsol flyter bättre än 30 fps på PC men jag kör ju samma tittavstånd och storlek på mina två 50" tv apparater. Mina 24" pc monitorer samlar damm så vågar inte uttala mig om ett större tittavstånd på något sätt skulle påverka bildflytet. Kan inte riktigt förstå varför det skulle va så

Jag förespråkar inte det ena jag äger ju alla de gamla konsolerna och PC och ångrar inga köp. Wii har nog faktiskt gett några av de mest enastående spelupplevelserna Endless Ocean och Tiger woods liren speciellt men också super mario galaxy och Resident Evil 4 är grymma lir. Mycket tack vare wii remoten. Samma på PC Novint Falcon plus penumbra var bara wow! ex. Xbox 360 och PS 3 har inga dylika paradgrenar pga gamepad kompromissen som egentligen aldrig briljerar men är ju hyfsat universell och portabel därav den används. Men spel som Uncharted, MGS 4 etc är synd att missa. 360n har ju även lir som Forza 2 och PGR 3 jag inte velat missa. Samt vissa lir som såg lite bättre ut än PS 3 varianterna då.

PC är dock den ultimata spelplattformen för min del mycket pga det inte är stängda system. Det positiva med detta väger över det negativa för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har inte hittat den inställningen. När jag startar lir så vill den uppdatera. Har tjock PS 3 förvisso men bör väl inte va någon skillnad?

Nog kan jag förstå andras argument. Det betyder inte att de är bättre än mina

Om vi tar dina argument. Du kan inte köra spel med V-sync på pga delay/input lag. Men vilket input lag har din tv relativt din pc monitor? Först på senare år det börjat dyka upp tv apparater med riktigt lågt input lag. Och tja det är typ bara Sony egentligen som ligger under 20 ms. Under 20 ms är där jag börjar få svårt att märka av det personligen. Jag upplever aldrig att 30 fps på konsol flyter bättre än 30 fps på PC men jag kör ju samma tittavstånd och storlek på mina två 50" tv apparater. Mina 24" pc monitorer samlar damm så vågar inte uttala mig om ett större tittavstånd på något sätt skulle påverka bildflytet. Kan inte riktigt förstå varför det skulle va så

Jag förespråkar inte det ena jag äger ju alla de gamla konsolerna och PC och ångrar inga köp. Wii har nog faktiskt gett några av de mest enastående spelupplevelserna Endless Ocean och Tiger woods liren speciellt men också super mario galaxy och Resident Evil 4 är grymma lir. Mycket tack vare wii remoten. Samma på PC Novint Falcon plus penumbra var bara wow! ex. Xbox 360 och PS 3 har inga dylika paradgrenar pga gamepad kompromissen som egentligen aldrig briljerar men är ju hyfsat universell och portabel därav den används. Men spel som Uncharted, MGS 4 etc är synd att missa. 360n har ju även lir som Forza 2 och PGR 3 jag inte velat missa. Samt vissa lir som såg lite bättre ut än PS 3 varianterna då.

PC är dock den ultimata spelplattformen för min del mycket pga det inte är stängda system. Det positiva med detta väger över det negativa för min del.

Trodde inte jag behövde gå in i minsta detalj vad jag egentligen menar men det borde jag ju räknat med. Konsolspel är oftast designade för lite mer delay på grund av olika förutsättningar med generellt "sämre" TV och avståndet dit, handkontroll osv. Kan ju bara konstatera att föra ett resonemang mot personers olika preferenser med fakta och förenklad logik inte fungerar så bra, men att TS är nöjd oavsett.

Ni som säger att det är så enkelt med att koppla in PC till TV:n och allt är både enklare och billigare; har ni småbarn, heltidsjobb och kanske även andra hobbys samtidigt? Tycker det är guld värt att ha netflix på PS3:an och få behålla sin PC för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tycker det är guld värt att ha netflix på PS3:an och få behålla sin PC för sig själv.

Fast netflix har man ju i TV'n... Om man nu ska köpa en i alla fall, menar jag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.