Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emtek:

Har bokat en på Inet för 3990:- innan dom höjde priset. Får se om man får den för 3990:-
Men frågan är för mig som inte har någon 4K tv och inte tänker skaffa en är det värt att lägga dom extra pengarna??
Jag klarar mig med 500GB hdd så frågan är om det är bättre att bara köpa en för 2800:-. (är inte intresserad av Slim, den är skit ful)

Det är ju frågan om spel i 1920x1080 kommwe få stabilare framerate. Finns många spel som inte fixar 60, även en del som har problem med 30 FPS. Bloodborne är det spel jag haft mest problem med.

Pro-modellen ser ut som en trippeldeckad Slim samtidigt. Personligen gillar jag inte de rundade hörnen, de skarpa på PS4 ser bättre ut för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ju frågan om spel i 1920x1080 kommwe få stabilare framerate. Finns många spel som inte fixar 60, även en del som har problem med 30 FPS. Bloodborne är det spel jag haft mest problem med.

Pro-modellen ser ut som en trippeldeckad Slim samtidigt. Personligen gillar jag inte de rundade hörnen, de skarpa på PS4 ser bättre ut för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt presentationerna är det både bättre framerate och mer ögongodis som utvecklare kan lägga till, även till redan existerande titlar, så man ska inte behöva 4K/HDR för att utnyttja den extra prestandan.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga. Har läst och håller med om att det är riktigt kast att pro inte kommer med en UHD-BD läsare Men är det något som måste byggas in hårdvarumässigt eller skulle en vanlig BD läsare kunna läsa om den får rätt mjukvara?

Undrar då HDR standarden uppenbarligen går att få med ny mjukvara.
"Enligt Sony bäddar tekniken för en ny upplevelse, jämförbar med steget från DVD till nuvarande HD-standarder. HDR-stöd kommer inte enbart till Playstation 4 Pro, utan även till nuvarande generation Playstation 4. Det sistnämnda sker via en mjukvaruuppdatering som rullas ut i mitten av september."

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga också gällande PS4 Pro. Den kommer ju stödja 1080p (grafik) och 4K (upplösning). Vad jag läser är att PS 4 Pro kommer att känna av vilken tv man har. Det vill säga: Har du en 4K så får du fördelarna med högre upplösning. Måste man börja fundera på vilken TV man har nu också. Om jag kanske vill ha 1080p versionen av ett spel, men har en 4K TV. Så kommer jag att bli besviken?

T.ex om en utvecklare lägger ut en trailer på ett spel, så gör de det i 1080p versionen vilket får spelet att se coolt ut, men sedan när man spelar det så försvinner mycket av dessa fördelar? Folk har länge klagat på trailers som utvecklarna gör till E3 men som sedan ser helt annorlunda ut när det släppts (Watch dogs). Dessutom alla som har den vanliga PS4? Vad tror de?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mega-Dark:

Måste bara fråga. Har läst och håller med om att det är riktigt kast att pro inte kommer med en UHD-BD läsare Men är det något som måste byggas in hårdvarumässigt eller skulle en vanlig BD läsare kunna läsa om den får rätt mjukvara?

Undrar då HDR standarden uppenbarligen går att få med ny mjukvara.
"Enligt Sony bäddar tekniken för en ny upplevelse, jämförbar med steget från DVD till nuvarande HD-standarder. HDR-stöd kommer inte enbart till Playstation 4 Pro, utan även till nuvarande generation Playstation 4. Det sistnämnda sker via en mjukvaruuppdatering som rullas ut i mitten av september."

Som jag förstått det saknas stödet på hårdvarunivå. Så det kommer inte gå att lösa med mjukvara. Sony valde att spara in lite på priset där tydligen. Synd tycker jag

Skrivet av Pessimismo:

4495 för pro....känns gnidet att få 399 (3617 kr enligt forex) dollar till det. 3995 hade jag kunnat gå med på, men en extra 500 på det, nej tack. Fo

Den här diskussionen kommer upp varenda gång här på Swec när det släpps ny hårdvara. Man kan inte bara räkna om dollarpriset till svenska kronor. Moms ingår aldrig i amerikanska listpriser eftersom de har olika momssatser i olika stater - vissa har ingen moms alls. Som en liten parentes var det ganska kul när man bodde där och hade svensk släkt på besök. De blev lite snopna när de köpte något det stod $20 på och kommer fram till kassan varpå kassörskan säger "that'll be $21.60 please" .

3617 + 25% moms = 4521,25 SEK. Så 4495 betyder att det faktiskt är lägre marginal på den för någon i försäljningsledet här.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nån som sett till något trade-in deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nån som sett till något trade-in deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Sälj privat nu och få mer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nån som sett till något trade-in deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Gamestop:

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Får man bara 1600 för den gamla konsolen?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör ifall man vill behålla sina digitala spel på sin profil utan att de försvinner sen när jag byter konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Någon som vet hur man gör ifall man vill behålla sina digitala spel på sin profil utan att de försvinner sen när jag byter konsol?

Borde inte de vara kopplade till ditt konto och inte konsolen? Så fungerar det i alla fall på Xbox.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Det där ser rätt okej ut ändå, även om jag personligen gärna sett närmare tusenlappen. För mig går det nog bort oavsett, långt till närmaste butik. Men för andra som har närmare och är sugna så är det nog ingen dum ide.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det blir med 500Gb versionen? Är den ens med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Frågan är hur det blir med 500Gb versionen? Är den ens med?

Köp en beg 1tb disk. Står väl inget om specifikt modellnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Köp en beg 1tb disk. Står väl inget om specifikt modellnummer.

inte värt den kostnaden.

Man får tydligen 1800 för sin 500Gb nu, men kan ändra sig snabbt till nästa vecka, men skulle ändå vilja veta ifall det blir någon inbytesdeal på den.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

4495 för pro....känns gnidet att få 399 (3617 kr enligt forex) dollar till det. 3995 hade jag kunnat gå med på, men en extra 500 på det, nej tack. Fo

Kallas väl för moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som jag förstått det saknas stödet på hårdvarunivå. Så det kommer inte gå att lösa med mjukvara. Sony valde att spara in lite på priset där tydligen. Synd tycker jag

Okej Ja det är tråkigt, hade skälv lätt kunnat betala en/två tusenlappar mer och fått den funktionen med.

Får se det kanske blir så att så många rasar över det att Sony måste lägga till det innan den släps Fast det det är nog större skans att vinna drömvinsten på lotto

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Kallas väl för moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kallas snikenhet.

Ditt inlägg suger.

3999 på gamestop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

4495 för pro....känns gnidet att få 399 (3617 kr enligt forex) dollar till det. 3995 hade jag kunnat gå med på, men en extra 500 på det, nej tack. Fo

Tänk på att alla priser i USD alltid visar pris utan moms då varje delstat har sin egen procentuella tax (moms)

Sen lägger du på valutaväxling och efter det svenska momsen på elektronik som är 25%.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det med 4k? Såvitt jag vet klarar min monitor inte av det. Betyder det att jag borde köpa en ny, är det verkligen värt det?

Själv ser jag hellre att de lägger till längre draw distance och motsvarande än håller på att maxa upplösningen. Har aldrig tyckt att 1080p är för lite på något sätt.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Då kan ju du som är allvetande tala om för mig hur man slipper moms på ett lagligt sätt istället för att vara förolämpa som ett barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tänk på att alla priser i USD alltid visar pris utan moms då varje delstat har sin egen procentuella tax (moms)

Sen lägger du på valutaväxling och efter det svenska momsen på elektronik som är 25%.

Det är till och med så att vissa städer har egen sales tax.
California, since 2013, has a base sales tax of 7.5% (composed of a 6.5% state tax and a 1% uniform local tax) and can total up to 10% with local sales tax included depending on the city in which the purchase is made.

I fallet kring Playstation blir det än mer som ska läggas på eftersom det är inte Sony som är distributör i Norden det är Nordisk Film som är det och dom gör givetvis inte det gratis.
Medans amerikanska marknaden kör Sony själva, gissningsvis är kostnaden för distribution lägre per PS4 i USA än i Sverige. Lägg sedan på lägre kostnad för anställda i USA.
Så nej man kan verkligen inte bara översätta priset genom valutaomväxling, speciellt inte med Forex köpkurs.

Men stämmer Gamestops pris på 3999Kr så är det väldigt bra deal vi i Sverige fått.

Permalänk
Medlem

Bytte in min 500Gb maskin, fick 1900 i inbyte för den. Rätt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Bytte in min 500Gb maskin, fick 1900 i inbyte för den. Rätt nöjd.

På gamestop? Så du lämnade in maskinen nu och får Pro vid release?

Sälja nu är jag iofs inte sugen på, vill ju göra dealen när man hämtar ut den nya...
Problemet är väl att den gamla säljs för 2800:- nu, och bättre lär det inte bli.
När "slim" kommer så lär ju den vi har nu säljas ut ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

På gamestop? Så du lämnade in maskinen nu och får Pro vid release?

Sälja nu är jag iofs inte sugen på, vill ju göra dealen när man hämtar ut den nya...
Problemet är väl att den gamla säljs för 2800:- nu, och bättre lär det inte bli.
När "slim" kommer så lär ju den vi har nu säljas ut ännu billigare.

japp gjorde det. spelade inget på den. Kör på min speldator istället under tiden

Permalänk
Medlem

lite så jag tänkte med. När slimmen kommer faller värdet på den gamla. Så jag ville gardera mig

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt ställe.
Men köpte en PS4 pallade inte vänta på pro, alla polare har xbox dock.
Är det nån som har plats för en till? Spelar Overwatch nu och sen destiny när det kommer.
Är inte nått pro men inte helt rudis heller. Är 30 om det spelar nån roll.
Adda Emtek1k

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den största grejen är nog fullt stöd för HDR. 4K upplösning är inte äkta och fortfarande uppskalat med någon teknik, men tydligen så ger det fortfarande mycket bättre bild kvalite.

Så PS4 Pro är nog värt det för de som spelar mycket på konsoll.

Permalänk
Medlem

Så kom den då. Hösten och därmed spelsug. Tänker inte köpa några datorprylar denna gången vid ett spelinfall. Det blir konsol.

Värt eller överkurs med ett ps4 pro? Kommer köra på min 1080p tv. Kommer det komma exklusiva titlar för pro varianten?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö