Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

1)
För mig som inte laborerat med laddare: Inet har en mico-usb 5V med 2,1A.
http://www.inet.se/produkt/8906510/vaggladdare-micro-usb-2-1a...

Det borde väl inte göra något att det är 0,1A mer än vad som nämns i forum och så? Snarare en fördel med mer?

2)
Tror ni man kan gå på en wikipedia-listan över vilka minneskort som funkat bra/dåligt på tidigare raspberrys eller ska man avvakta till ny lista dykerupp?

Ganska omfattande lista med SDkort: http://elinux.org/RPi_SD_cards

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Nu har man beställt i från inet. Jag ser fram emot framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nu har man beställt i från inet. Jag ser fram emot framtiden.

Samma här!
Nu ska man bara komma på vad jag ska hitta på med den...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Har Inet nämnt något datum till er?

Komplett skriver: 1.apr.2015. Datumet är preliminärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Har Inet nämnt något datum till er?

De skrev på facebook att deras leverans skulle komma imorgon.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Har Inet nämnt något datum till er?

Komplett skriver: 1.apr.2015. Datumet är preliminärt.

Japp, de ska få in dem imorgon!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

r-pi.se trodde också att deras leverans skulle komma i morron.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar ha höjts till 369:- nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Verkar ha höjts till 369:- nu.

399:- nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

399:- nu..

Lite trist med tanke på att tillverkarna själva satt priset till samma som den gamla Pi:n.
Antar att man använder dollarpriset som någon slags ursäkt.

Permalänk
Medlem

OSMC Alpha 4 finns nu för Pi 2.
OpenELEC är nu 5.01 och finns för Pi 2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Oj, skönt att jag beställde igår
Supply and demand antar jag :/

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag streamar 1080p dagligen över mitt nätverk, rena blurayrippar utan komprimering är inget problem alls.
Den här testade jag för en stund sedan: http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv

Hur stabilt klarar den 23.976 Hz?

Permalänk
Medlem

Kjell o Co får in på centrallager den 6 februari preliminärt, borde finnas i butiker den 8 februari enligt uppgift.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Hur stabilt klarar den 23.976 Hz?

Inga problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra o billigt paket som klarar 1080p ? alltså lådan minneskort o själva pi med strömsladd.

Permalänk
Medlem

Jag fick mina två RPi 2 levererade från RS idag. De kom däremot utan de chassin som jag beställt som skulle passa just RPi 2/RPi Model B+. Efter en mailkonversation får jag veta att de har slutat sälja dessa då de passformen inte stämmer. Denna text:

"Once we were confident that BCM2836 was performing as expected, James designed a series of prototypes, before we settled on the Raspberry Pi 2 Model B that launches today. This has an identical form-factor to the existing Raspberry Pi 1 Model B+, but manages to pack in both the new BCM2836 and a full 1GB of SDRAM from our friends at Micron. All of the connectors are in the same place and have the same functionality, and the board can still be run from a 5V micro-USB power adapter."

från http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/ ska tydligen vara felaktig.

Är det någon som har hört något mer om detta?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonlol:

Jag fick mina två RPi 2 levererade från RS idag. De kom däremot utan de chassin som jag beställt som skulle passa just RPi 2/RPi Model B+. Efter en mailkonversation får jag veta att de har slutat sälja dessa då de passformen inte stämmer. Denna text:

"Once we were confident that BCM2836 was performing as expected, James designed a series of prototypes, before we settled on the Raspberry Pi 2 Model B that launches today. This has an identical form-factor to the existing Raspberry Pi 1 Model B+, but manages to pack in both the new BCM2836 and a full 1GB of SDRAM from our friends at Micron. All of the connectors are in the same place and have the same functionality, and the board can still be run from a 5V micro-USB power adapter."

från http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/ ska tydligen vara felaktig.

Är det någon som har hört något mer om detta?

Nope. B+ case ska fungera till RPi 2 B med, säker att du valde rätt case så du inte valde för RPi B?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Borde söka eller göra egen tråd men vem vet, någon mer här kanske i all iver inte tänkt på detta:

Någon som vet en billig minneskortläsare till windows/usb?

Lär ju köra fast utan sådan inför att kunna välja operativsystem och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nope. B+ case ska fungera till RPi 2 B med, säker att du valde rätt case så du inte valde för RPi B?

Jaap, helt säker. Black Enclosure For Use With Raspberry Pi B+ står det i min orderbekräftelse.

Jag har ingen Model B+ själv, så kan inte jämföra dessa fysiskt, men på bild så ser de identiska ut vilket är konstigt med min kontaktpersons uttalande om att texten jag citerade tidigare skall vara felaktig.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på, om någon har lust att dela med sig, vad ni ska göra med nya RPi 2? De flesta som skrivit i tråden förmodar jag har en äldre modellen. Har ni varit begränsade av processorn eller minnet på den gamla? Är det mest av "ny produkt"-iver ni köper (vilket jag har stor förståelse för)?

Hoppas att TS tycker att mina frågor är OK för tråden!

xTQ

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Jag fick mina två RPi 2 levererade från RS idag. De kom däremot utan de chassin som jag beställt som skulle passa just RPi 2/RPi Model B+. Efter en mailkonversation får jag veta att de har slutat sälja dessa då de passformen inte stämmer. Denna text:

"Once we were confident that BCM2836 was performing as expected, James designed a series of prototypes, before we settled on the Raspberry Pi 2 Model B that launches today. This has an identical form-factor to the existing Raspberry Pi 1 Model B+, but manages to pack in both the new BCM2836 and a full 1GB of SDRAM from our friends at Micron. All of the connectors are in the same place and have the same functionality, and the board can still be run from a 5V micro-USB power adapter."

från http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/ ska tydligen vara felaktig.

Är det någon som har hört något mer om detta?

Processorn är lite större samt den och den integrerade USB hubben + LAN chippet är flyttade lite vilket gör att vissa cases behöver "moddas" för att de tidigare tryckte ned på PCB med ett plast stöd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag är nyfiken på, om någon har lust att dela med sig, vad ni ska göra med nya RPi 2? De flesta som skrivit i tråden förmodar jag har en äldre modellen. Har ni varit begränsade av processorn eller minnet på den gamla? Är det mest av "ny produkt"-iver ni köper (vilket jag har stor förståelse för)?

Hoppas att TS tycker att mina frågor är OK för tråden!

xTQ

Kommer använda den nya på samma sätt som dom gamla (har 2 st B), mediaspelare kopplad till 50" full HD. Upplever inte mina gamla som begränsade överhuvud taget, det är bara "för att" jag beställt Pi 2;an.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Borde söka eller göra egen tråd men vem vet, någon mer här kanske i all iver inte tänkt på detta:

Någon som vet en billig minneskortläsare till windows/usb?

Lär ju köra fast utan sådan inför att kunna välja operativsystem och sånt.

Har du tid att vänta kan du köpa på ebay för ~8:-. Då tar ju dock en stund att skicka från Kina.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har du tid att vänta kan du köpa på ebay för ~8:-. Då tar ju dock en stund att skicka från Kina.

Nej tyvärr jag är för ivrig för vänta, men för snål för betala 500kr. Någon vettig för 100ing vore trevligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Nej tyvärr jag är för ivrig för vänta, men för snål för betala 500kr. Någon vettig för 100ing vore trevligt.

Ska du ha en minneskortslösare för SDkort så finns det en uppsjö av sådana i valfri butik, ex Webhallen. Kjell & Co, Clas Ohlsson, etc för runt 100 lappen och under därmed.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Jag ska använda denna nya som mediaspelare och den gamla får dottern på snart 5 år att ha som underhållning, kanske med en touchscreen och klickbara ikoner till lindsey stirling och diverse barnmusik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Borde söka eller göra egen tråd men vem vet, någon mer här kanske i all iver inte tänkt på detta:

Någon som vet en billig minneskortläsare till windows/usb?

Lär ju köra fast utan sådan inför att kunna välja operativsystem och sånt.

Beror på hur avancerad du vill ha och vilka kort den ska klara. Denna köpte jag eftersom jag behövde minneskort också.
http://www.discatonce.se/se/minnen-kortlasare/microsd-microsdhc/class-10/kingston-minneskort-microsdhc-4gb-class-10-usb-reader.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Processorn är lite större samt den och den integrerade USB hubben + LAN chippet är flyttade lite vilket gör att vissa cases behöver "moddas" för att de tidigare tryckte ned på PCB med ett plast stöd eller liknande.

Okej, det förklarar saken. Tack!

Skrivet av MatteN:

Kommer använda den nya på samma sätt som dom gamla (har 2 st B), mediaspelare kopplad till 50" full HD. Upplever inte mina gamla som begränsade överhuvud taget, det är bara "för att" jag beställt Pi 2;an.

Kommer att använda den till liknande saker som jag gör idag med min gamla, FTP server, HTTP server, XBMC, Mumble server och hemautomation, fast snabbare

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Nej tyvärr jag är för ivrig för vänta, men för snål för betala 500kr. Någon vettig för 100ing vore trevligt.

Behöver du/vill ha ett minneskort också ser väl denna rätt bra ut

http://www.inet.se/produkt/5331215/samsung-microsdhc-evo-32gb...

EDIT:

Skrivet av xtQ:

Jag är nyfiken på, om någon har lust att dela med sig, vad ni ska göra med nya RPi 2? De flesta som skrivit i tråden förmodar jag har en äldre modellen. Har ni varit begränsade av processorn eller minnet på den gamla? Är det mest av "ny produkt"-iver ni köper (vilket jag har stor förståelse för)?

Hoppas att TS tycker att mina frågor är OK för tråden!

xTQ

Själv vet jag inte exakt vad jag ska göra med den, utan blir nog mest att leka runt lite med olika program och testa lite praktiska saker!

Jag har varit intresserad av Raspberry Pi sen innan första batchen släpptes, och blev erbjuden att förbeställa en av de första 1000 (?) Men struntade i det för att jag inte visste vad jag skulle göra med den. Vet fortfarande inte egentligen vad jag ska göra, men slog till för att som sagt testa runt olika saker med den

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6