Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Härligt att det äntligen kommer lite annat än TN över 120Hz och den ser ju ut att prestera bra också. Synd bara att det är en AHVA som jag personligen skyr som pesten på grund av de usla betraktningsvinklarna och kraftig glow. Nåväl nu är trenden startad, kanske dyker upp bättre paneler med 120Hz+ snart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kunzite:

Härligt att det äntligen kommer lite annat än TN över 120Hz och den ser ju ut att prestera bra också. Synd bara att det är en AHVA som jag personligen skyr som pesten på grund av de usla betraktningsvinklarna och kraftig glow. Nåväl nu är trenden startad, kanske dyker upp bättre paneler med 120Hz+ snart.

Goddag yxskaft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Goddag yxskaft?

Han ville bara bevisa att sista idioten inte är född...

Vi andra vet att det är nog den bästa panelen med "IPS" du kan få.

Personligen så är det bara en enda sak som kunde gjort denna skärmen guld värd för mig.
Freesync.

Jag är inte intresserad av Nvidias kort, då jag behöver AMDs extrema minnesbandbredd. Men för just spel... åååå denna skärmen är gudasänt, förutom inget alternativ till G-sync.
Men men, man kan inte få allt, och denna skärm är väl perfekt till 980 SLI eller Titan SLI datorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Goddag yxskaft?

Försöker du framhäva din inkompetens med det uttalandet eller hoppade det bara en groda ur munnen?

Jag anser att det är väldigt oseriöst att hävda att AHVA har bra betraktningsvinklar när verkligheten är det motsatta. Betraktningsvinklar avser inte bara färgåtergivning utan alla aspekter i bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Han ville bara bevisa att sista idioten inte är född...

Vi andra vet att det är nog den bästa panelen med "IPS" du kan få.

Jajamen det stämmer, 2st visade sig direkt här efter min post

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag anser att det är väldigt oseriöst att hävda att AHVA har bra betraktningsvinklar när verkligheten är det motsatta. Betraktningsvinklar avser inte bara färgåtergivning utan alla aspekter i bilden.

AHVA är en ny paneltyp och har bra betraktningsvinklar.
http://www.auo.com/?sn=1282&lang=en-US

Edit: Fel av mig, det är den första AHVA med 2560x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

AHVA är en ny paneltyp och har bra betraktningsvinklar. Vad jag känner till är denna skärm den första någonsin med AHVA-panel.
http://www.auo.com/?sn=1282&lang=en-US

Det är en allmän villfarelse. Låt mig bevisa motsatsen åt dig, ska leta upp någon bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det är en allmän villfarelse. Låt mig bevisa motsatsen åt dig, ska leta upp någon bild.

Jag letade upp en från TFT Central på Benq BL2710PT som var den första med AHVA-panel.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_bl2710pt.htm

Citat:

Viewing angles of the BL2710PT were very good. We weren't sure what to expect here given it is a new panel technology, but knowing that it was designed to be like IPS we had a good idea. Horizontally there was very little colour tone shift until wide angles past about 45°. A slight darkening of the image occurred horizontally from wider angles as you can see above as the contrast shifted slighting. Contrast shifts were slightly more noticeable in the vertical field but overall they were very good. The screen offered the wide viewing angles like IPS/PLS technology and was free from the restrictive fields of view of TN Film panels, especially in the vertical plane

Eller varför inte på denna som ämnet handlar om
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/acer_xb270hu.htm

Eller bäst av allt, kanske läsa lite på Swecs recension här:
http://www.sweclockers.com/recension/20186-acer-xb270hu-preda...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kunzite:

Försöker du framhäva din inkompetens med det uttalandet eller hoppade det bara en groda ur munnen?

Jag anser att det är väldigt oseriöst att hävda att AHVA har bra betraktningsvinklar när verkligheten är det motsatta. Betraktningsvinklar avser inte bara färgåtergivning utan alla aspekter i bilden.

Vad i mätningarna är det du inte begriper? Jag förklarar gärna.

Permalänk
Inaktiv

AHVA betraktningsvinkel

Man kanske frågar sig om detta bara beror på en defekt panel eller en tillfällighet, men nej. Exakt samma beteende på 3 olika fabrikat med "olika" tekniker d.v.s. olika namn för samma teknik.

Benq GW2765HT
Asus PB278QR
AOC q2770Pqu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Jag letade upp en från TFT Central på Benq BL2710PT som var den första med AHVA-panel.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_bl2710pt.htm

Eller varför inte på denna som ämnet handlar om
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/acer_xb270hu.htm

Eller bäst av allt, kanske läsa lite på Swecs recension här:
http://www.sweclockers.com/recension/20186-acer-xb270hu-preda...

Min poäng är att recensenter ofta bara tar hänsyn till färgåtergivning vid stora betraktningsvinklar vilket ger IPS en orättvis fördel. Man ska naturligtvis ta hänsyn till alla aspekter i bilden innan man säger att betraktningsvinklarna är bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fast nämn då en LCD-teknik som är bättre i betraktningsvinkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Fast nämn då en LCD-teknik som är bättre i betraktningsvinkel.

Gladeligen, AMVA heter den och har naturligtvis ett exempel på en sådan också. På en AMVA så är färger, kontrast, ljusstyrka etc. väldigt konsistenta trots stora betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kunzite:

Gladeligen, AMVA heter den och har naturligtvis ett exempel på en sådan också. På en AMVA så är färger, kontrast, ljusstyrka etc. väldigt konsistenta trots stora betraktningsvinklar.

Prima! Har du mätningar på det? För en kamerabild tagen sådär 60 grader ovanifrån är inte direkt en jämförbar eller aktuell situation. Eftersom jag mätt en hel del VA-paneler kan det vara så att i 60 grader ovanifrån fungerar helt okey, men 60 grader åt sidan är ett enda - beroende på panel - grisrosa eller gråblått blask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen ljussensor. De har också en tendens att fungera si och så i praktiken. Du kommer iofs åt ljusstyrka-reglaget ganska snabbt, men det är lite trögt att göra stora ändringar.

Annars kan jag rekommendera att anpassa rummet så att det blir mer funktionellt för bildskärmsanvändning som är den enda hållbara och långsiktiga lösningen. Sedan är det förstås inte alltid möjligt.

Okej, antar att det tar en del tid att gå ifrån till exempel 30/100 till 80/100% ljusstyrka? Inga profiler? Har massor med ljusinsläpp på morgonen och dagen så får se vad man kan göra för att lösa det, men tack för infon och tack för en riktigt bra recension!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det är ett problem som bekräftats på annat håll (?) och av flera källor så är det antagligen ett problem med skärmen och då finns det endast ett sätt att få svar: testa med en annan skärm. Uteslutningsmetoden är det enda som fungerar. Jag märkte i alla fall inget av detta när jag testade Swiften i somras. Det kan vara något problem som uppstått senare i tillverkningen - ifall det nu är skärmen.

Tack för svaret och ursäkta att vi är off topic. Jo det har ju det samtidigt som jag är förvånad över att ha fått två måndagsex på raken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Prima! Har du mätningar på det? För en kamerabild tagen sådär 60 grader ovanifrån är inte direkt en jämförbar eller aktuell situation. Eftersom jag mätt en hel del VA-paneler kan det vara så att i 60 grader ovanifrån fungerar helt okey, men 60 grader åt sidan är ett enda - beroende på panel - grisrosa eller gråblått blask.

Har dessvärre ingen riktig kamera eller liknande ljusförhållanden att fota i så du får hålla tillgodo med denna sålänge. Den ser fantastisk ut från vilken riktning du än kollar på den, uppifrån, nerifrån, vänster eller höger spelar ingen roll. Enda sättet du kan få den att ändra sina färger, kontrast och ljusstyrka är att kolla på den bakifrån

När det uppenbarligen finns bättre tekniker än AHVA så är de synd att de inte får komma fram i rampljuset mer än dessa undermåliga IPS varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jajamen det stämmer, 2st visade sig direkt här efter min post

Så låt mig se här.

Du tror att om det inte är "perfekt bild" när man ser från sidan i alla vinklar på alla sätt så är den skit.
Du inser att det är en GAMING skärm du tittar på va? Inte en för professionellt bruk inom bildbehandling.

Jag och troligen 95%+ av befolkningen på denna planet kan inte se skillnad på en "IPS" av din kalliber och denna "skräp IPS" kallat AHVA.
TN panel i all ära, men deras problem är att man måste sitta exakt framför skärmen för att få bra bild, något som gör att vi alla vill titta på en bättre paneltyp för spel också.

Därför säger jag.. du visar själv vilken smart person du är när du förväntar dig detta på en spelskärm med 100+Hz. Vad i tusan ska en "professionell bild" ha 144Hz för? Han tittar på en stilla bild, eller kanske film i max 60 fps. Detta är en (om inte den) bästa skärmen för spel som finns på marknaden, som "råkar" ha bra bildkvalitet och panel...

Skrivet av Kunzite:

Har dessvärre ingen riktig kamera eller liknande ljusförhållanden att fota i så du får hålla tillgodo med denna sålänge. Den ser fantastisk ut från vilken riktning du än kollar på den, uppifrån, nerifrån, vänster eller höger spelar ingen roll. Enda sättet du kan få den att ändra sina färger, kontrast och ljusstyrka är att kolla på den bakifrån

När det uppenbarligen finns bättre tekniker än AHVA så är de synd att de inte får komma fram i rampljuset mer än dessa undermåliga IPS varianter.

Just detta förklarar rätt bra dina problem också. Du gnäller på en skärms betraktningsvinkel när du själv borde inse att ljuset som man sitter vid med skärmen, en professionell kalibrering gör så satans mycket mer än en specifik panel.
Anledning till att de andra teknikerna inte får komma till rampljuset är för att de inte kan. De kan inte få till 144Hz, färgerna och betraktningsvinkeln på någon annan panel, utan att få andra problem.
Jag ser viljan att kunna... kunskapen verkar ha blivit glömd på vägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så låt mig se här.

Du tror att om det inte är "perfekt bild" när man ser från sidan i alla vinklar på alla sätt så är den skit.
Du inser att det är en GAMING skärm du tittar på va? Inte en för professionellt bruk inom bildbehandling.

Jag och troligen 95%+ av befolkningen på denna planet kan inte se skillnad på en "IPS" av din kalliber och denna "skräp IPS" kallat AHVA.
TN panel i all ära, men deras problem är att man måste sitta exakt framför skärmen för att få bra bild, något som gör att vi alla vill titta på en bättre paneltyp för spel också.

Därför säger jag.. du visar själv vilken smart person du är när du förväntar dig detta på en spelskärm med 100+Hz. Vad i tusan ska en "professionell bild" ha 144Hz för? Han tittar på en stilla bild, eller kanske film i max 60 fps. Detta är en (om inte den) bästa skärmen för spel som finns på marknaden, som "råkar" ha bra bildkvalitet och panel...

Just detta förklarar rätt bra dina problem också. Du gnäller på en skärms betraktningsvinkel när du själv borde inse att ljuset som man sitter vid med skärmen, en professionell kalibrering gör så satans mycket mer än en specifik panel.
Anledning till att de andra teknikerna inte får komma till rampljuset är för att de inte kan. De kan inte få till 144Hz, färgerna och betraktningsvinkeln på någon annan panel, utan att få andra problem.
Jag ser viljan att kunna... kunskapen verkar ha blivit glömd på vägen.

Du har totalt missförstått allting jag har skrivit, dessutom är du väldigt dryg utan att komma med några fakta som helst. Det hjälper inte det minsta.

1. AHVA har INTE "Suverän betraktningsvinkel", tvärtom riktigt usla betraktningsvinklar vilket jag visar tydligt.

2. Vilka av dessa är 144Hz gamingskärmar: Benq GW2765HT, Asus PB278QR, AOC q2770Pqu? Med tanke på dina tidigare svar så lyckas du knappast lista ut det så jag säger det istället, ingen!

3. Jag har inte en IPS skärm, jag har en AMVA

4. Återigen, jag refererar inte till spelskärmar på 100Hz plus när jag säger att AHVA har undermåliga betraktningsvinklar

5. Du kan kalibrera för glatta livet om du vill, du kommer aldrig bli av med de usla betraktningsvinklarna på de exempel jag postat. Det beror på att paneltekniken är som sådan från början.

6. Det finns en VA panel med 120Hz och 240HZ turbo vilken har fått mycket bra betyg. Kan inte uttala mig om bildkvaliteten på den själv dock.

Gör dig själv en tjänst och försök tänka igenom saker och ting innan du postar, annars framstår man som en ... ja du sa det själv först.

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler vilka ankrar svartnivån i vinklar brukar också skifta lågdagergamma och skuggnyanser mot svart. Det vill säga att svart fortfarande är svart men det som ska vara 20% mörkgrått också är svart.

Eizo Foris FG2421 har de vanligaste VA-egenskaperna och tappar kontrast (ljusare svärta) så fort du kliver utanför en snäv kon i mitten av skärmen och med en tydlig skiftning i gamma mot en uppljusad bild. Men det är talande för just den VA-panelen. Andra kan bete sig annorlunda.

Fördelen med VA mot TN generellt är att kontrastförhållandet hos en VA är mycket högre till att börja med och att de vanligtvis är mer konsekventa i hur bilden ändras i vinkel. TN-paneler kan skifta på så många olika sätt beroende på vilket håll du går åt och de skiftar tydligare i färg.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scious:

Okej, antar att det tar en del tid att gå ifrån till exempel 30/100 till 80/100% ljusstyrka? Inga profiler? Har massor med ljusinsläpp på morgonen och dagen så får se vad man kan göra för att lösa det, men tack för infon och tack för en riktigt bra recension!

Att gå från 30 till 80 tar, säg 20 sekunder då reglaget inte är snabbt utan håller sin egen makliga takt. Det finns endast ett user-minne som går att anpassa fullt ut.

Permalänk

Kan man hitta en fot som monteras med vesa och som är avsedd för skrivbord? Då kanske man skulle kunna ersätta detta högblanka plastskräpet.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av clumsyandshy:

Kan man hitta en fot som monteras med vesa och som är avsedd för skrivbord? Då kanske man skulle kunna ersätta detta högblanka plastskräpet.

Finns på Kejll.com tror jag, annars passar de flesta andra fötter från andra skärmar.
Håller med dig, denna foten är varken snygg eller inget någon "premium" -känsla.
Tar nog en fot från en U2711 eller en PA248Q.

Alt. fixar ett fäste och sätter fast den i bordet.

Kolla denna tråden, där det pratas mycket om alternativa fötter / fästen till de importerade Qnix -skärmarna. Hittas många alternativ efter ett par 10-20 sidor.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Minsc S2:

Där kom recensionen på den, trevligt! Nu väntar vi bara på den 19 Mars.

Äntligen börjar det hända saker i skärmvärlden.

.. 19'e mars ?
Vad händer då ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

... Kolla denna tråden, där det pratas mycket om alternativa fötter / fästen till de importerade Qnix -skärmarna. Hittas många alternativ efter ett par 10-20 sidor.

Tack för tipset, ska läsa lite där! Kanske tar foten från min nuvarande Ultrasharp annars som ändå är helt ok utseendemässig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.. 19'e mars ?
Vad händer då ?

AMD släpper drivrutiner som stöder Freesync. Just nu finns det bl.a. ingen "avaktivera/aktivera Freesync"-möjlighet i Catalyst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Du vill ha oled och ips i samma skärm? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

haha oj, my bad, snubblade med tankarna lite i skriveriet

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Lär nog hoppa över en veckas hummerbrunch för att ha råd med denna, så får gå ner mig till oxfile-fredag istället

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

En sådan där skulle man ha!
Tror inte mitt Grafikkort skulle palla den skärm dock...

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.