AMD direktsänder PC Gaming Show ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

@trickysaer hm sa inte Lisa Su (om och om igen) 1.5x perf/watt mot 290x. Så vid samma strömförbrukning 50% mer prestanda?

Vet inte om jag hörde det om jag ska vara ärlig, knallade med mobilen medans jag var på väg från jobbet och försökte kolla twitch
Fortfarande, jag vill se siffror och grafer istället för någon som svamlar på en scen. Men vi får kanske det om vi har tur i natt från pc gaming showen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag hoppas du har rätt. Hade jag haft en 4k-skärm så hade jag dock väntat tills en 8GB-variant kom även om 99% av spelen idag fungerar fint.

Dom drev ett spel i 5k upplösning så jag tror verkligen inte att det ska vara något problem.
24 juni kommer kortet på marknaden. 14 juli kommer fury utan x och nano kommer sensommaren.

Det är ju bara till o vänta till alla reviews kommer då vet man till 100 %

Permalänk
Hjälpsam

99 spänn för Fury måste väl ändå anses vara ett skapligt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2877127

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Fan att jag fick hem mitt 980ti och kopplade i det idag Hade ju kunnat skicka tillbaka det och bytt mot en Fury

Jag har setat och väntat på att skaffa nytt kort, vet att det är svårt att hålla sig från att köpa men ibland är det nog värt det

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

99 spänn för Fury måste väl ändå anses vara ett skapligt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2877127

Fett värt det

Permalänk
Avstängd

Sug på den alla Nvidia-Joffreys som trollat Fury nyheter.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Dom drev ett spel i 5k upplösning så jag tror verkligen inte att det ska vara något problem.
24 juni kommer kortet på marknaden. 14 juli kommer fury utan x och nano kommer sensommaren.

Det är ju bara till o vänta till alla reviews kommer då vet man till 100 %

Ja fast hur mycket videominne som behövs styrs av en mängd faktorer. Ett spel kan flyta fint i 8K medan ett annat haltar i 4K.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@trickysaer: Hon kan ju ha menar teoretisk prestanda också, flops, vilket inte alltid kan översättas till ren spelprestanda?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

@trickysaer: Hon kan ju ha menar teoretisk prestanda också, flops, vilket inte alltid kan översättas till ren spelprestanda?

Jo, det är sjukt simpelt. Det är bar att visa slides från alla de spel det så fint skyltade med i en del av showen och visa uppmätt max, min och medel fps mellan samtliga kort. Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Angående det här med bara 4Gb minne, borde inte snabbare (alltså väsentligt snabbare) minne innebära att man klarar sig med mindre? Informationen tillbringar väl kortare tid i minnet ju snabbare det är? Eller har jag gravt missuppfattat något grundläggande?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Fury, utan X, hamnar på 5600kr inklusive moms. Kostar vattenkylningen en tusenlapp extra?
Jag hörde inget om någon annan skillnad mellan modellerna än just vattenkylning.
Om det stämmer hamnar den ju prismässigt närmare 980 (utan ti).

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det är inte som att SweC redaktion sitter och hittar på de utlagda nyheterna.

Nja, titta gärna i GTX970 3,5GB-trådarna, hur redaktionsmedlemmarna personligen gick in och förringade problemen,
samt tillrättavisade de "ignoranta" som var missnöjda utan någon grund.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej säg inte det, Titan X 7 TFLOS, Fury X 8 TFLOPS, och med priset det lanseras för sopar det mattan med Titan X.

Skickades från m.sweclockers.com

Titan X har väl 6,144 TFLOPS. 3072*2*1000.
290X och 980 Ti har båda 5,632 TFLOPS eftersom de har lika många shaders och samma klock och SP är helt enkelt antalet shaders gånger 2 gånger basklock. 980 Ti är ändå betydligt snabbare i spel.
Att Fury X har 8,6 TFLOPS betyder ju bara 4096*2*1050 och säger inget om spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Angående det här med bara 4Gb minne, borde inte snabbare (alltså väsentligt snabbare) minne innebära att man klarar sig med mindre? Informationen tillbringar väl kortare tid i minnet ju snabbare det är? Eller har jag gravt missuppfattat något grundläggande?

Det stämmer inte, texturer kan ligga kvar i stort sätt hur länge som helst, beroende på spel eller applikation.
Sedan om ett spel direkt använder texturer, exempelvis ett specifikt område på en bana, som överstiger 4GB så kommer kortet att börja skyffla texturer i stort sätt varje frame äver PCI-e bussen, som är tokslö, dvs något i stil med ensiffrig fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det stämmer inte, texturer kan ligga kvar i stort sätt hur länge som helst, beroende på spel eller applikation.
Sedan om ett spel direkt använder texturer, exempelvis ett specifikt område på en bana, som överstiger 4GB så kommer kortet att börja skyffla texturer i stort sätt varje frame äver PCI-e bussen, som är tokslö, dvs något i stil med ensiffrig fps...

Och dessutom så läggs den uppritade framen i VRAM för diverse post processing innan den skickas ut. De senaste konsolerna är ju egentligen bovarna här, där de har 8gb minne som delas av GPU och CPU så om nån utvecklare får för sig att använda 7GB VRAM och 1GB system ram så är det fritt fram, sedan portas spelet till PC och dagens GPUs går på knäna. Evil Within är ett bra exempel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

En hint om prestandan

De sa ju i princip inget om prestandan, men ett och annat kan man lista ut.

1,5x prestanda/W

TDP 290x: 290W
TDP Fury X: 275W

D.v.s. borde: Fury 50%+ snabbare än 290x. I Sweclockers prestandaindex är Titan X 48% snabbare än 290x.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

En hint om prestandan

De sa ju i princip inget om prestandan, men ett och annat kan man lista ut.

1,5x prestanda/W

TDP 290x: 290W
TDP Fury X: 275W

D.v.s. borde: Fury 50%+ snabbare än 290x. I Sweclockers prestandaindex är Titan X 48% snabbare än 290x.

Det är ju trots allt AMDs konferens, så det bör ju tas med en nypa salt. Hade det varit snabbare än Titan X så hade AMD definitivt poängterat det flertalet gånger under konferensen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det är ju trots allt AMDs konferens, så det bör ju tas med en nypa salt. Hade det varit snabbare än Titan X så hade AMD definitivt poängterat det flertalet gånger under konferensen.

De sa vid flera tillfällen "World's fastest GPU". De nämnde inte Nvidia någon gång under hela konferensen. Nvidia brukar inte nämna AMD när de presenterar sina GPU:er heller, av vad jag kan minnas.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

De sa vid flera tillfällen "World's fastest GPU". De nämnde inte Nvidia någon gång under hela konferensen. Nvidia brukar inte nämna AMD när de presenterar sina GPU:er heller, av vad jag kan minnas.

Ja dom hade ju pressat in ett 2xFiji-kort där, det lär varit det kortet de syftade på. Om de syftar på Fury X och det visar sig vara snabbare än Titan X så får dom skaffa en ny PR-avdelning, för det var isf väldigt oklart.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ja dom hade ju pressat in ett 2xFiji-kort där, det lär varit det kortet de syftade på. Om de syftar på Fury X och det visar sig vara snabbare än Titan X så får dom skaffa en ny PR-avdelning, för det var isf väldigt oklart.

Fast 2x Fiji på ett kort hade ju varit två GPU:er. I så fall hade de fått titulera det som "World's fastest graphics card". Men nu sade de ju faktiskt "World's fastest GPU" flera gånger. I.o.f.s. så sade de ju inte i vad det är snabbast, 280x kan t.ex. klå 290x vid vissa typer av beräkningar. Den som lever får se!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

En hint om prestandan

De sa ju i princip inget om prestandan, men ett och annat kan man lista ut.

1,5x prestanda/W

TDP 290x: 290W
TDP Fury X: 275W

D.v.s. borde: Fury 50%+ snabbare än 290x. I Sweclockers prestandaindex är Titan X 48% snabbare än 290x.

Och det ska ge 60 fps i Tomb Raider 4k ultra. 50fps i 5k ultra

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

De sa väl inget om vilka grafikinställningar? 50% snabbare än Titan X kan inte stämma. Det är orimligt och stämmer inte heller överens med 1,5x prestanda/W och marginellt lägre TDP än 290x. Såvida de inte har ändrat sitt sätt att mäta TDP helt och hållet.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hmm.. Hittils har man fått se en niobladig GentleTyphoon, en sjubladig GentleTyphoon i "läckta" bilder. Nu såg det ut som ännu en fläkt från Scythe. Eh...

Förresten: Hata DICE!

Scythe är inte tillverkare av GT fläktar, dom lämna det samarbetet för länge sen. Men vore kul om kortet släpptes med GT fläktar (då är det första vattenkylningen som har bra fläktar från början). Men misstänker detta sitter på provexemplaren/demo exen troligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

De sa väl inget om vilka grafikinställningar? 50% snabbare än Titan X kan inte stämma. Det är orimligt och stämmer inte heller överens med 1,5x prestanda/W och marginellt lägre TDP än 290x. Såvida de inte har ändrat sitt sätt att mäta TDP helt och hållet.

Jo, det var ultra.

Citat:

Leading the charge is the AMD Radeon R9 Fury X, which is capable of driving Tomb Raider to 45 frames per second at 5K resolution and Ultra settings, and offers 1.5 times the performance per watt of AMD’s previous R9 290X flagship. The graphics card boasts 4,096 stream processors—an incredible jump over the R9 290X’s 2816. The Radeon R9 Fury X packs 8.9 billion transistors, compared to the R9 290X’s 6.3 billion transistors. Given that AMD—like Nvidia—is still using the 28nm manufacturing process, the Fiji GPU itself must be massive.

http://www.pcworld.com/article/2936630/amd-reveals-hbm-powere...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast

Mjo, dock förmodligen inte med 2xSSAA som Sweclockers använde och AA försämrar prestandan avsevärt som vi alla vet.
Med det sagt så kommer det ju helt klart att ligga nära Titan X och förmodligen över det om det verkligen höll 60FPS+ hela tiden i 2160p@Ultra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hotspur:

Blir lite fnissig av den totala skräcken för frasen "4 gigabyte" Nej nej nej "4096-bit memory interface" heter det!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har hört 4K gaming, 4096 Streamprocessorer och 4096 bitars minnesinterface nämnas, men inte 4 GiB minne.
Om någon har hört något annat, kan denne tala om när detta nämndes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har hört 4K gaming, 4096 Streamprocessorer och 4096 bitars minnesinterface nämnas, men inte 4 GiB minne.
Om någon har hört något annat, kan denne tala om när detta nämndes.

Kolla deras hemsida > 4GB HBM, i fliken r9 300 series specs.
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/r9?utm_cam...

Permalänk
Hjälpsam

Där hittade jag det!

Men jag är inte ledsen trots det.

Lite kanske.

http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/r9?utm_cam...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon som vet något om NDA på Fury-serien?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fury X är mer kraftfullt än Titan X, i vart fall på pappret och om inte 4GB minne är för begränsande.

8,9 miljarder transistorer mot 8 miljarder för Titan X
8,6 TFLOPS mot 7 TFLOPS för Titan X
512 GB/s minnesbandbredd mot 336.5 GB/s för Titan X

Och detta till ett pris på $649 mot $999 för Titan X

Så vida inte AMD klantar till det totalt med drivrutiner eller om 4GB minne blir en stor begränsning bör Fury X prestera bättre än Titan X till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.