Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Köpte nyligen en SodaStream och knarkar enbart zerOH!, det är riktigt gott för att vara sockerfritt och räcker till många liter per flaska https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/57b5624de58c624a6d37869f/1620211918321-EYAEJXQKE5EAYQJNOJLP/ZERoh_Action_16-9_banner.jpg?format=1500w

Hur mycket av zerohn tar du till en 1liters flaska?
Kör just nu bara 7up zero men börjar tröttna lite på denna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Hur mycket av zerohn tar du till en 1liters flaska?
Kör just nu bara 7up zero men börjar tröttna lite på denna.

Kör lite olika styrka beroende på vilken smak, men 1/6-1/8 brukar funka för att få bra smak. Ännu lägre om man vill ha mer åt smaksatt Loka-hållet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det har jag inte

Jag glömmer alltid att köpa Pepsi-Max-"sirap" när jag är på ICA.. Imorgon ska jag hämta ut min nya Xiaomi Redmi Note 10 pro, så jag ska försöka komma ihåg att köpa en flaska Pepsi Max när jag är där. Möjligt att Coop har det också, ska hämta ut en DVD-brännare där jag beställt från Amazon.. (Jobbigt med två uthämtningsställen, men bra om man glömmer handla något på ena stället..) Hemester i år också, så semesterkassan går till ny hårdvara som tröst.

Ska återkomma med mina åsikter om Sodastream-Pepsi Max inom kort.
Edit: Såg nu att ICA har två flaskor Sodastream-"saft" för 79 denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag glömmer alltid att köpa Pepsi-Max-"sirap" när jag är på ICA.. Imorgon ska jag hämta ut min nya Xiaomi Redmi Note 10 pro, så jag ska försöka komma ihåg att köpa en flaska Pepsi Max när jag är där. Möjligt att Coop har det också, ska hämta ut en DVD-brännare där jag beställt från Amazon.. (Jobbigt med två uthämtningsställen, men bra om man glömmer handla något på ena stället..) Hemester i år också, så semesterkassan går till ny hårdvara som tröst.

Ska återkomma med mina åsikter om Sodastream-Pepsi Max inom kort.

Fast ifall du brukar glömma är det då inte bättre att köpa flera på en gång så att du har en längre tid?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast ifall du brukar glömma är det då inte bättre att köpa flera på en gång så att du har en längre tid?

Se min edit ovan. 2 för 79! Bara jag inte blir för ivrig över den nya telefonen och glömmer allt annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Edit: Såg nu att ICA har två flaskor Sodastream-"saft" för 79 denna vecka.

Ja, iallafall på Ica Maxi.

Verkar gälla alla smaker utom "Mountain Dew"

Permalänk
Medlem

ett tips om du har diskmaskin, köp Sodastream Crystal som har glasflaskor. Känns långt mer fräscht -tillräckligt snygga för att ställa fram på ett dukat bord. (hade en "vanlig" med plastflaskor först som jag skänkte bort till svärföräldrarna, den användes lixom aldrig)
Nu kör vi nästan Sodastream varje dag.

Smaksättning: någon nämnde om ZERoh!, kan bara stämma in i detta, annars är det rätt lätt om man vill ha lite gött vatten att lägga i en myntakvist, lime, jordgubbar, hallon eller precis vad man känner för - låta dra någon timme i kylen eller förbereda dagen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, iallafall på Ica Maxi.

Verkar gälla alla smaker utom "Mountain Dew"

Det är till Maxi jag ska. När Maxi startades, löste ICA in alla "vanliga ICA" som fanns här förr. Mountain Dew har jag inte druckit sedan jag var i USA. Lustigt nog är "mountain dew" slang i Sydstaterna för hembränt..
Är Sodastreamversionen av "Mountain Dew" bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är till Maxi jag ska. När Maxi startades, löste ICA in alla "vanliga ICA" som fanns här förr. Mountain Dew har jag inte druckit sedan jag var i USA. Lustigt nog är "mountain dew" slang i Sydstaterna för hembränt..
Är Sodastreamversionen av "Mountain Dew" bra?

Jag tycker den är bra. Mountain Dew är ju inte någon gourmetläsk, men jag tycker den är lik nog originalet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Varvar zeroh! cola med Funlight mandarin. Men eftersom det blir väl surt, särskilt mandarinen, så lägger jag i två Hermesetas och snabbt på med kapsylen. Det går åt mindre saft = mindre surt - men lika gott.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Sodastream och kolsyran?
När jag skaffade min Sodastream för cirka 10årsedan så tyckte jag att
kolsyran var nästintill obefintlig, så jag fick mata på 3-4 gånger mer än vad "1 portion" sades, och vips
tog patronen slut snabbare än någonsin, slängde den ganska kvickt.

Har detta förbättrats, eller är det inte för mig som vill ha mycket kolsyra som i Ramlösa eller Cola t.ex.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag trycker två ggr. En första lång tills det piper och 5-10 min senare tills det piper igen efter kortare tid.
Sen efter ca 5 min tar jag bort flaskan och då pyser det inte ut någon kolsyra och så snabbt på med kapsylen.
Rusta brukar annars sälja utbytespatroner då och då för 20-25:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hur är det med Sodastream och kolsyran?
När jag skaffade min Sodastream för cirka 10årsedan så tyckte jag att
kolsyran var nästintill obefintlig, så jag fick mata på 3-4 gånger mer än vad "1 portion" sades, och vips
tog patronen slut snabbare än någonsin, slängde den ganska kvickt.

Har detta förbättrats, eller är det inte för mig som vill ha mycket kolsyra som i Ramlösa eller Cola t.ex.

Jag har en Sodastream Genesis och brukar trycka 5 gånger om jag ska ha i smak efter. Kör jag rent vatten kan jag ta 3-4 bara. Tycker kolsyran håller sig bra, haft en flaska i kylskåpet 2 dagar utan att kolsyran försvunnit speciellt mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hur är det med Sodastream och kolsyran?
När jag skaffade min Sodastream för cirka 10årsedan så tyckte jag att
kolsyran var nästintill obefintlig, så jag fick mata på 3-4 gånger mer än vad "1 portion" sades, och vips
tog patronen slut snabbare än någonsin, slängde den ganska kvickt.

Har detta förbättrats, eller är det inte för mig som vill ha mycket kolsyra som i Ramlösa eller Cola t.ex.

Kolsyrenivån är olika mellan ramlösa som är lättare kolsyrat och CC som är hårdare kolsyrat med ca 7 gram CO2 per liter.

425 gram CO2 i en flaska / 7 gram per liter ger 60,7 liter - vilket är ungefär det dom lovar med dagens kolsyreflaskor.

(är det riktigt gamla kolsyremaskiner så är flaskorna där betydligt mindre och är helt utfasat idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hur är det med Sodastream och kolsyran?
När jag skaffade min Sodastream för cirka 10årsedan så tyckte jag att
kolsyran var nästintill obefintlig, så jag fick mata på 3-4 gånger mer än vad "1 portion" sades, och vips
tog patronen slut snabbare än någonsin, slängde den ganska kvickt.

Har detta förbättrats, eller är det inte för mig som vill ha mycket kolsyra som i Ramlösa eller Cola t.ex.

Jag vill ha massor av kolsyra jag också. Har flera patroner (4) som räcker ett tag ändå. "Fyller på dom" antingen på Rusta eller ICA Maxi. En patron kostar typ 29 kronor på Rusta, lite dyrare på Maxi när det inte är rea. Fyra tuber räcker nästan ett halvår för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

ett tips om du har diskmaskin, köp Sodastream Crystal som har glasflaskor.

Det finns ju diskmaskinsäkra plastflaskor också, men ja - jag tänker som dig.

Har en Crystal påväg på posten som antagligen anländer imorgon.

Vill man komma undan lite billigare än i Sverige så köpte jag detta paket med 2 flaskor för ca 1000:-

https://www.amazon.de/gp/product/B06XGNM7R2/

Permalänk
Medlem

En idé som jag fick är att införskaffa ett generika istället för SodaStream. Levivo ser intressant ut och de har också glasflaskor.

https://www.amazon.de/-/en/Levivo-Water-Carbonator-with-Bottl...

Är detta ett bra köp eller gör jag bort mig med något om jag köper denna?

Ser att de även har en dubbelt så stor patron, det jag funderar på är om de går att skifta/fylla på enkelt eller om jag bör hålla mig till standardflaskorna. På tal om fylla på, är det någon som köper en större gasflaska och fyller på mindre med? Blir det billigare?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara standard 425 grams CO2-flaska som används i sodastream idag i länken.

Att fylla flaskorna själva från större flaska så måste man ha lite kunskap och rätt utrustning och att fyller efter vikt och inte något annat. Kolsyra har ganska hög tryck - vid 30,987 grader C (kritisk temperatur, över detta då 'vätskan i flaskan upphör att vara vätska oavsett tryck) så är trycket 72 bar övertryck. - vid 25 grader är trycket 'bara' 63.3 Bar (och flaskan har nu en vätskedel som sväller fort med ökad temperatur)

Det gör att det kan göra rätt ont om man inte har grejor som pallar trycket och det blir slangexplosioner för att man har för klen slang eller slangnipplar inte håller kvar slangen trots dubbla slangklämmor etc.

En fara är också att det kan bildas kolsyresnö vid tryck under 5 bar som proppar igen och trycket ökar bakom proppen och får rör/slangar att explodera om de inte tål 250 Bar eller så.

Det finns en anledning varför kolsyreflaskan i sig är provtryckt för 250 Bar även om innehållet inte går mycket över 70 bar vid normal rumstemperatur (dock skall det hålla för minst 50 grader C och har då ca 105 Bar i tryck om den är stumfylld vid något över 30.0 grader C - är den överfylld för att mer gick i vid kallare temperatur kan trycken blir farligt höga vid 50 grader C - därför måste man veta vad man gör när man återfyller flaskor och aldrig tumma på fyllningsvikten även om flaskan bara känns 3/4-fylld vid 20 grader - platsen behövs för expansionen av vätskan när det blir varmare och nu med dagens yttertemperatur med över 31 grader C ibland så passerar man kolsyrans kritiska punkt (man känner inte längre skvalpet som man kanske gör när flaskan är 20 grader C varm) och det inte längre finns någon vätska i flaskan längre.

Vätskedelen på kolsyra vid 0 grader C är 927,43 gram/liter och vid 30 grader C 593,3 gram/liter - stummfyller man en kolsyreflaska med flytande kolsyra vid 0 grader C så kommer trycket vara ca 400 Bar vid 50 grader C och vid 25 grader C 220 Bar övertryck... det finns anledning varför kolsyreflaskan är provtryckt till 250 Bar för att klara även misstag vid återfyllnad med kraftig överfyllning, till detta finns också säkerhetsventiler på flaskan men sådan kan man inte alltid räkna med att de fungerar... - det är så med säkerhetsgrejor som inte provas regelbundet - fungerar inte när det verkligen gäller!

Permalänk
Medlem

Någon som hittat någon essens för cola utan aspartam/acesulfam/sucralose? Dessa smakar ju verkligen skit. :S

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hur är det med Sodastream och kolsyran?
När jag skaffade min Sodastream för cirka 10årsedan så tyckte jag att
kolsyran var nästintill obefintlig, så jag fick mata på 3-4 gånger mer än vad "1 portion" sades, och vips
tog patronen slut snabbare än någonsin, slängde den ganska kvickt.

Har detta förbättrats, eller är det inte för mig som vill ha mycket kolsyra som i Ramlösa eller Cola t.ex.

Det finns framförallt en sak du kan göra för att kolsyran skall vara kvar i vattnet och inte lägga sig som en gas ovanför, se till att vattnet är rejält kallt. 100% rent vatten är nästan omöjligt att få kolsyran att stanna i men många föroreningar gör det också sämre. Klor behövs inte men kalk behövs för att få kolsyran att stanna i vattnet. Svavel och järn gör mig veterligen inte heller nytta men troligen en del naturliga salter. Filtrerar du vattnet, använd enbart kolfilter som enligt mig inte försämrar graden kolsyrbarhet. Mer komplexa filter däremot.

Permalänk
Medlem

Tydligen är (företaget) CocaCola påväg att släppa koncentrat också - de har nyligen gjort det i Tyskland på test.

Dock endast Sprite och Fanta än så länge.

https://www.coca-cola.eu/news/supporting-environment/coca-col...

Edit:

https://www.amazon.de/-/en/203500/dp/B08WYXTMF8/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tydligen är (företaget) CocaCola påväg att släppa koncentrat också - de har nyligen gjort det i Tyskland på test.

Dock endast Sprite och Fanta än så länge.

https://www.coca-cola.eu/news/supporting-environment/coca-col...

Edit:

https://www.amazon.de/-/en/203500/dp/B08WYXTMF8/

Plus att de har haft det på McDonalds de senaste 30 åren. Inget nytt med cola syrup, bara att det nu kommer till konsumenter. (Har gått att beställa via restauranggrossister tidigare. De flesta kräver företagsköp, men hittade en tysk sida där jag beställde sist som sålde till privatpersoner)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tydligen är (företaget) CocaCola påväg att släppa koncentrat också - de har nyligen gjort det i Tyskland på test.

Dock endast Sprite och Fanta än så länge.

https://www.coca-cola.eu/news/supporting-environment/coca-col...

Edit:

https://www.amazon.de/-/en/203500/dp/B08WYXTMF8/

Är ju inte nånting relaterat till sodastream just, men kom att tänka på denna

Rätt så coolt koncept ändå, lite synd att det inte höll vad jag förstod särskilt länge. Produkten är nedlagd nu av vad jag förstått. Ska man tro videon så var ju smaken nästintill densamma.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Japp, jag känner till att det gått att köpa tidigare - men nu verkar det ju vara på gång till konsumenter (som sagt) och eventuellt kanske tom till Sverige.

Har även sett den där Keurig tidigare - det mest spännande är/var ju CocaColan

Hade det funnits CocaCola från Amazon tyskland skulle jag nog redan lagt en beställning, får väl hålla utkik om det kommer.

Fick även min Sodastream Crystal idag - känns bra än sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ser ut att vara standard 425 grams CO2-flaska som används i sodastream idag i länken.

Att fylla flaskorna själva från större flaska så måste man ha lite kunskap och rätt utrustning och att fyller efter vikt och inte något annat. Kolsyra har ganska hög tryck - vid 30,987 grader C (kritisk temperatur, över detta då 'vätskan i flaskan upphör att vara vätska oavsett tryck) så är trycket 72 bar övertryck. - vid 25 grader är trycket 'bara' 63.3 Bar (och flaskan har nu en vätskedel som sväller fort med ökad temperatur)

Det gör att det kan göra rätt ont om man inte har grejor som pallar trycket och det blir slangexplosioner för att man har för klen slang eller slangnipplar inte håller kvar slangen trots dubbla slangklämmor etc.

En fara är också att det kan bildas kolsyresnö vid tryck under 5 bar som proppar igen och trycket ökar bakom proppen och får rör/slangar att explodera om de inte tål 250 Bar eller så.

Det finns en anledning varför kolsyreflaskan i sig är provtryckt för 250 Bar även om innehållet inte går mycket över 70 bar vid normal rumstemperatur (dock skall det hålla för minst 50 grader C och har då ca 105 Bar i tryck om den är stumfylld vid något över 30.0 grader C - är den överfylld för att mer gick i vid kallare temperatur kan trycken blir farligt höga vid 50 grader C - därför måste man veta vad man gör när man återfyller flaskor och aldrig tumma på fyllningsvikten även om flaskan bara känns 3/4-fylld vid 20 grader - platsen behövs för expansionen av vätskan när det blir varmare och nu med dagens yttertemperatur med över 31 grader C ibland så passerar man kolsyrans kritiska punkt (man känner inte längre skvalpet som man kanske gör när flaskan är 20 grader C varm) och det inte längre finns någon vätska i flaskan längre.

Vätskedelen på kolsyra vid 0 grader C är 927,43 gram/liter och vid 30 grader C 593,3 gram/liter - stummfyller man en kolsyreflaska med flytande kolsyra vid 0 grader C så kommer trycket vara ca 400 Bar vid 50 grader C och vid 25 grader C 220 Bar övertryck... det finns anledning varför kolsyreflaskan är provtryckt till 250 Bar för att klara även misstag vid återfyllnad med kraftig överfyllning, till detta finns också säkerhetsventiler på flaskan men sådan kan man inte alltid räkna med att de fungerar... - det är så med säkerhetsgrejor som inte provas regelbundet - fungerar inte när det verkligen gäller!

Oj, tack för informationen! Det var betydligt mer saker bakom än jag först tänkte. Det blir till att skifta flaskor eller låta kunniga ta hand om påfyllandet, jag inser att det är inte värt risken att krångla utan riktiga grejer.

Blir till att köpa 60L-flaskor då. Jag vet inget ställe där det går att skifta 120L-flaskorna eller få dem påfyllda hos. Lutar dock åt Levivo. Ser inte att den skulle vara sämre än en SodaStream.

Permalänk
Medlem

Dom där 1.2 litersflaskorna för CO2 (850 gram för 120 liter vatten) verkar vara rätt mycket varporware eller bara en förhoppning att komma i framtiden - har inte sett dem någonstans utom på sagda sidas produktbilder och är heller inte beställningsbart ens på deras sida.

Permalänk
Permalänk
Medlem

å fasen, och på nära håll också!

Permalänk
Medlem

Ah, najs! Tack @pjb för informationen.

Permalänk
Medlem

Jag har en sodastream maskin som har stöd för de större kolsyre-patronerna, men det verkar ju inte så ekonomiskt ?

Om en ny 130L patron kostar 360:- och påfyllning kostar 150:- är det ju betydligt dyrare än de mindre patronerna ?

Visserligen tar clasohlson 250:- för en ny 60L patron och 80:- för påfyllning (riktpriser ?) men vi vet ju att det brukar vara billigare på andra ställen.

Jag har ett lokalt ställe som alltid tar 29:- för påfyllning av 60L patroner.

Jag tvivlar på att man kan hitta "rea-påfyllning" av 130L patroner ?