Permalänk
Medlem

Köpte en sodastream crystal förra veckan och provade pepsi max lime. Smaken är väl nästan samma som burken om man följer instruktionerna. Däremot så försvinner ju kolsyran väldigt snabbt tyvärr.
Finns det några andra roliga smaker (sockerfria) som inte smakar piss? Hört bra om 7up.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köpte en sodastream crystal förra veckan och provade pepsi max lime. Smaken är väl nästan samma som burken om man följer instruktionerna. Däremot så försvinner ju kolsyran väldigt snabbt tyvärr.
Finns det några andra roliga smaker (sockerfria) som inte smakar piss? Hört bra om 7up.

Jag har testat samtliga Pepsis smaker - alltså 7up Free, Miranda Light, Mountain Dew no sugar, Max och Max lime.

Pepsi Max och Max lime är helt OK, men de andra var inget speciellt.

Smak är ju väldigt personlig och jag har istället fastnat för Zerohs smaker citron och citron/fläder (som smakar ungefär som Fantas citron och citron/fläder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag har testat samtliga Pepsis smaker - alltså 7up Free, Miranda Light, Mountain Dew no sugar, Max och Max lime.

Pepsi Max och Max lime är helt OK, men de andra var inget speciellt.

Smak är ju väldigt personlig och jag har istället fastnat för Zerohs smaker citron och citron/fläder (som smakar ungefär som Fantas citron och citron/fläder)

Ah ok, men då får det nog bli att testa pepsi max. Ska prova göra eget koncentrat för sprite och fanta också.

Zeroh får provas! Och sen fanns det ju koncentrat för vatten också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Zeroh får provas!

De finns "överallt" och kostar bara ca 20:- så det värt att testa

Permalänk
Medlem

Zeroh!-cola finns inte "överallt" utan på färre ställen.
Tycker Zeroh! är ok med vanl vatten, men sodastreamad blir den väl sur. Men klart bättre än Funlight som redan är för sur med bara vatten.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Crystal säljs till ett billigt pris är förövrigt pga att en ny modell som heter Duo lanserats (ersätter Crystal ?) - tar både glas och plastflaskor:

https://sodastream.se/products/duo

Permalänk
Medlem

Köper mina kolsyrepatroner på Byggmax för 29kr(utbyte) sen kör jag med Pepsi Max vilket smakar precis lika bra som en köpt.
Smaksättningen går ju ofta att hitta till 39kr.
Har en aarke carbonator 3 hemma och den är guld. Haft billigare innnan och bara stört mig på dem.

det som är så jävla värt med en hemma är ju att man slipper konka på de stora otympliga flaskorna+panten som blir.
Man gör upp en lagom mängd och slipper hiva i sig 1.5l och vill man hiva i sig mer är det ju bara göra ännu mer iofs.

finns bara positiva saker med att göra sin egen läsk hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Anledningen till att Crystal säljs till ett billigt pris är förövrigt pga att en ny modell som heter Duo lanserats (ersätter Crystal ?) - tar både glas och plastflaskor:

https://sodastream.se/products/duo

Jag tänkte köpa en Crystal eftersom jag saknar en Sodastream, men avvaktar.

Glasflaskorna gjorde mig mindre sugen. Visst känns dom trevligare, men dom är ganska mycket mindre. Dom är 33% mindre än vanliga flaskorna. Som du hintar på så fungerar inte plastflaskorna i den, så man blir av med möjligheten att ha små 0,5l-flaskor med sig i väskan eller bilen. Jag tänker då inte stoppa ner en stor och tung glasflaska i väskan.

Dom nya modellerna kräver dessutom en helt ny typ av gasbehållare iom deras nya "Quick Connect" system. Så man kan inte förvänta sig några 20kr för inbyte på den gasen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Finns också den nya Terra,
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap... m fl

som är samma som Spirit, men med den nya gaspatronen/låssystemet som man näppeligen på ett bra tag om någonsin kan köpa på Rusta o ÖB mm för 20-30:- i inbyte. Kanske därför de byter, säkert patentskyddat.

Spirit kommer nog snart utgå ur sortimentet till förmån för Terra så passa på och köp en Spirit m essens för 500 hos Elgiganten el NetonNet.

Permalänk
Expertgissare

Har en av äldre modell och kör den inte speciellt mycket.
En Sodastream kan aldrig ersätta läsk (enligt mig) men är väldigt trevlig om man vill lyxa till den hemmagjorda saften

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Smaksättningen går ju ofta att hitta till 39kr.

Var hittar du PepsiMax för det priset? Tycker alla kostar 59:- (69:- på Clas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Var hittar du PepsiMax för det priset? Tycker alla kostar 59:- (69:- på Clas).

På Eko stormarknad säljs samtliga Pepsi smaker till sodastream för 39:-

När det var öppning av en ny butik såldes Pepsi Max till sodastream för 19:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Var hittar du PepsiMax för det priset? Tycker alla kostar 59:- (69:- på Clas).

just nu har ICA(inte alla butiker, jag hitta det på en kvantum butik i stan) tex erbjudande på 39kr för alla olika smaker för 39kr. Tycker ofta det är någonstans det finns att köpa för det priset. tror jag har köpt 1 eller 2 gånger för 59kr. Nu köpte jag dock på mig ett lass

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tänkte köpa en Crystal eftersom jag saknar en Sodastream, men avvaktar.

Glasflaskorna gjorde mig mindre sugen. Visst känns dom trevligare, men dom är ganska mycket mindre. Dom är 33% mindre än vanliga flaskorna. Som du hintar på så fungerar inte plastflaskorna i den, så man blir av med möjligheten att ha små 0,5l-flaskor med sig i väskan eller bilen. Jag tänker då inte stoppa ner en stor och tung glasflaska i väskan.

Dom nya modellerna kräver dessutom en helt ny typ av gasbehållare iom deras nya "Quick Connect" system. Så man kan inte förvänta sig några 20kr för inbyte på den gasen.

Jag föredrar glasflaskor - bättre känsla, lättare att kyla och går att diska i maskin. Men då använder jag dem uteslutande hemma.

Jag har även en äldre sodastream för plastflaskor som jag kan ta fram om jag behöver - jag köpte den för 299:-

Så, personligen är jag jättenöjd med crystal, glasflaskor och gamla hederliga gasbehållare samt har möjligheten till plastflaskor om jag vill.

Tipset till dig är väl en äldre sodastream med de gamla hederliga gasbehållarna som tar plastflaskor.

Permalänk
Medlem

Sista chansen: Elgiganten har erbjudande på smaker - Köp 3, betala för 2 fram till kl. 23:59 ikväll (söndag) 3/7. Det blir 39kr/st.
https://www.elgiganten.se/hem-hushall-tradgard/koksapparater/...

Webhallen har rea på diskmaskinssäkra Fuse-flaskor (avlånga varianten) för 99kr/st och gratis frakt för medlemmar:
https://www.webhallen.com/se/product/337274-Sodastream-PET-fl...

Sodastream tar visserligen 79kr/st för diskmaskinssäkra Pepsi-/7up-flaskor men det tillkommer frakt på 69kr så det lönar sig om man köper tre flaskor och använder koden BENISODA för 20% rabatt:
https://sodastream.se/collections/kolsyreflaskor

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag visserligen inte helt mountain dew smaksättning men kolla på Citygross. Min lokala hade 2 för 10kr. Dvs 0.6 kr litern eller 5kr styck. Köpte iaf två stycken.

Tycker crystal funkar bra. Blir lagom med vatten.
Har provat göra egen sprite/7up men blev lite sisådär. Ska prova göra egen "fanta" härnäst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vart lite inspirerad av att prova att göra en egen smak.
Har tidigare använt Zeroh cola men tyckte det blev väl surt efter ett tag, så jag gick över till PepsiMax efter några inköp på 39:-flaskan. Blir mycket dyrare men ändå.
Men nu saknar jag lite syran så jag blandade PepsiMax upp till första strecket i kapsylen och fyllde på med upp till halva nästa streck med Zeroh cola. Vart riktigt gott, men sötman minskade när det blev surare, så jag la till en Hermesetas.
Tycker det blev riktigt bra. Får se hur länge man tycker så...

Permalänk
Medlem

Någon som testat och kan ge omdömme ?

Permalänk
Medlem

vilka Sodastream smaker innehåller koffein och som ni kan rekommendera mig?

Blir alldeles för många 1,5 liter flaskor Cola Zero eller Coca Cola jag köper från affären per vecka
och har både för miljön och ekonomins skull börjat fundera på använda Sodastream.

För mig är det viktigt med koffein eftersom jag aldrig gillat att dricka kaffe så då har jag fått i mig
koffein via köpt Cola Zero eller Coca Cola istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

vilka Sodastream smaker innehåller koffein och som ni kan rekommendera mig?

Blir alldeles för många 1,5 liter flaskor Cola Zero eller Coca Cola jag köper från affären per vecka
och har både för miljön och ekonomins skull börjat fundera på använda Sodastream.

För mig är det viktigt med koffein eftersom jag aldrig gillat att dricka kaffe så då har jag fått i mig
koffein via köpt Cola Zero eller Coca Cola istället.

Det enkla svaret är Pepsi och Pepsi Max (Pepsico äger numera Sodastream)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det enkla svaret är Pepsi och Pepsi Max (Pepsico äger numera Sodastream)

Ni som har provat smakerna Pepsi och Pepsi Max, hur upplever ni att det är med koffeinmängden dem ger
när man använder dem för Sodastream jämfört med köpt Cola Zero / Coca Cola som man köper på 1,5 liters
flaska i t.ex mataffären ?

Undrar om jag behöver vara orolig för koffeinabstinens om jag går över till Sodastream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Ni som har provat smakerna Pepsi och Pepsi Max, hur upplever ni att det är med koffeinmängden dem ger
när man använder dem för Sodastream jämfört med köpt Cola Zero / Coca Cola som man köper på 1,5 liters
flaska i t.ex mataffären ?

Undrar om jag behöver vara orolig för koffeinabstinens om jag går över till Sodastream.

Vet ej men tror det är samma halter. Tror inte att det är någon skillnad. Abstinens numera är nog mer om jag har tillräckligt med patroner hemma.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/CwskpSW.jpg

Någon som testat och kan ge omdömme ?

Vet inte om det är den vi har i kylen men vi har en lipton. jäkla god faktiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Pepsi Max koffeinhalt:
https://www.carlsbergkonsumentservice.se/org/carlsberg-sv/d/k...

Antar att Pepsi innehåller liknande mängd liksom Pepsi Max Sodastream

Permalänk
Medlem

Köpte en pepsi max cherry på ren chansning och den var ju grymt god! Gillar dock Dr pepper och skulle säga att den är snarlik i alla fall.

Det är utan tvekan den godaste essensen jag hittat. Pepsi max gillar jag inte all, smakar mycket sämre än tex. vanlig cola zero. Smakar även ofta "mögel" tycker jag, vilket jag iofs ofta tycker läsk gjord på koncentrat gör. Annars är nog 7 up free den godaste.

Permalänk
Medlem

Håller med PepsiMax Sodastream är ingen höjdare.
Fyller själv på upptill första ringen i kapsylen med PepsiMax och fyller sedan på halvägs upp till andra ringen med ZERoh! plus en Hermesetas.
Tycker det det blir en god cola, om än inte en äkta PepsiMax Sodastream original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Håller med PepsiMax Sodastream är ingen höjdare.
Fyller själv på upptill första ringen i kapsylen med PepsiMax och fyller sedan på halvägs upp till andra ringen med ZERoh! plus en Hermesetas.
Tycker det det blir en god cola, om än inte en äkta PepsiMax Sodastream original.

Trevligt knep, det skall testas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Känner någon till ifall det finns någon smak som liknar päronciderdryck som man kan köpa på valfri butik?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast 130 liter är väl 2.16 ggr så mycket inte 2.5 ggr så mycket?

Verkar som om 130 L är nån exklusiv grej för Clas Ohlsson i Sverige, rent generellt är 130 l flaskor discontinued från Sodastream. Kostar 150 Kr att få den påfylld så det kommer i längden bli bra mycket dyrare än att få två stycken 60 L flaskor påfyllda hos Rusta för 60 Kr per gång.

Dom förekommer inom Ica men inte i någon större utsträckning än.

Permalänk
Medlem

Sååå... Quick connect, är det något som kommer säljas av ÖoB/Rusta tror ni? Tror de "alternativa" butikerna tagit 29/39:- per tub, men det är bara Ica som säljer med Quick Connect och då blir det att punga ut med 79:-. Visst, det är inte mycket per flaska men det svider ändå, ok!