Permalänk
Medlem

Verkar vara en ny storleksstandard som håller på att införas av sodastream - vällovligt initiativ men kommer ta några år innan det finns överallt och prispressat (gamla flaskan har ju funnits i +10 år redan) då en del av kritiken mot att kolsyra hemma ur miljöperspektiv är hanteringen av flaskorna och dess återfyllnad då det idag ofta transporteras långa vägar till centrala fyllställen på några få ställen i Europa. - kan man halvera denna transporthantering med nära 1 kg CO2 i flaskorna istället för dagens 425-grams flaskor så har Pepsi och Sodastream gjort lite green-wash för sin del.

Det är luft-kolsyra som är biprodukt från när man gör flytande kväve, syre, argon och andra luftgaser till flaska som stoppas i dessa CO2-flaskor och livsmedelsklassad CO2 i större flaskor för livsmedelsindustrins behov. - Det beror på att stora mängder CO2 från tex. ölbryggerier som teoretisk till synes vore bättre att använda - innehåller så mycket lukt och smakämnen från bryggningen att det är hart när omöjligt att rena så bra att det inte sätter otäck smak på det man kolsyrar senare.

CO2 är en oerhört bra bärare av olika organiska föreningar och används allt mer industriell som extraktionsvätska/superkritisk gas för tex. utvinning av oljor, doftämnen från naturråvaror istället som tidigare med lättbensin och trikloretylen mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Verkar vara en ny storleksstandard som håller på att införas av sodastream - vällovligt initiativ men kommer ta några år innan det finns överallt och prispressat (gamla flaskan har ju funnits i +10 år redan)

Nja 130L har funnits ett antal år och anledningen till att den är sällsynt är snarare att den lagts ned:

https://support.sodastream.com/hc/en-us/articles/360053011574...-

"The 130L and mini 4 oz. cylinder have been discontinued."

Den gamla hederliga 60L har väl funnits typ sedan 80-talet ?

Permalänk
Medlem

hmm, säljs aktivt av Clas Ohlson idag och är Soda Club Original så frågan är om det är tömning av lager eller om det ännu aktivt återfylls av någon part.

hur eller hur, flaskorna är verkligen stora, mycket tjockare och tyngre än man föreställer sig när man jämför med ordinarie 425-grams flaska. Själva kolsyremaskinerna som klarar de tjockare flaskorna klarar dock också standard.

Permalänk
Medlem

Är det nån här inne som har penguin versionen, Penguino eller vad den heter? Och kan uttala sig om kvalitén.
Aarke är ju utan tvekan den stiligaste, men det är ju mer designen man betalar för. Kände lite på en på min lokala verbet butik och fasiken vad lyxig den kändes gentemot dom vanliga 🙂
Sen om det är värt ett eller ej...är diskuterbart 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det nån här inne som har penguin versionen, Penguino eller vad den heter? Och kan uttala sig om kvalitén.
Aarke är ju utan tvekan den stiligaste, men det är ju mer designen man betalar för. Kände lite på en på min lokala verbet butik och fasiken vad lyxig den kändes gentemot dom vanliga 🙂
Sen om det är värt ett eller ej...är diskuterbart 😄

Menar du Sodastream Penguin ?

Den har ju slutat tillverkas och ersättaren (för glasflaskor) är Sodastream Crystal

Personligen tycker jag Aarke är slöseri med pengar, speciellt med tanke på att den inte tillför någonting jämfört med den billigaste sodastream modellen, exempelvis Sodastream Jet (299:- på Elgiganten)

Jet är förövrigt en av få modeller som tar de där 130L patronerna vi pratat om ovan.

När man använder Jet inser man också hur "enkel" en Sodastream är - det handlar ju bara om att föra över kolsyra från patronen till en flaska, ingen el är inblandad och är bara simpel mekanik bestående av mestadels plast med några få metalldelar.

Ärligt sagt är 299:- ett överpris redan där.

Men visst, Aarke är helt klart snyggare att ha stående på bänken hemma än Jet.

Med Sodastream Crystal får man däremot lite annan funktion och teknik med tanke på att den använder glasflaskor och att den kapslar in hela flaskan i ett metallhölje när man fyller på kolsyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Menar du Sodastream Penguin ?

Den har ju slutat tillverkas och ersättaren (för glasflaskor) är Sodastream Crystal

Personligen tycker jag Aarke är slöseri med pengar, speciellt med tanke på att den inte tillför någonting jämfört med den billigaste sodastream modellen, exempelvis Sodastream Jet (299:- på Elgiganten)

Jet är förövrigt en av få modeller som tar de där 130L patronerna vi pratat om ovan.

När man använder Jet inser man också hur "enkel" en Sodastream är - det handlar ju bara om att föra över kolsyra från patronen till en flaska, ingen el är inblandad och är bara simpel mekanik bestående av mestadels plast med några få metalldelar.

Ärligt sagt är 299:- ett överpris redan där.

Men visst, Aarke är helt klart snyggare att ha stående på bänken hemma än Jet.

Med Sodastream Crystal får man däremot lite annan funktion och teknik med tanke på att den använder glasflaskor och att den kapslar in hela flaskan i ett metallhölje när man fyller på kolsyra.

Ja det var den jag tänkte på, visste inte att detta var ersättaren.
Jo Aarke är ju mer en inredningsdetalj i köket, den gör ju samma jobb. Hade varit snyggare och mer, kanske inte prisvärt men rättfärdigat) pris om det var glasflaskor likt crystal istället för glas. Kostar ju hur som mer än det smakar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja det var den jag tänkte på, visste inte att detta var ersättaren.
Jo Aarke är ju mer en inredningsdetalj i köket, den gör ju samma jobb. Hade varit snyggare och mer, kanske inte prisvärt men rättfärdigat) pris om det var glasflaskor likt crystal istället för glas. Kostar ju hur som mer än det smakar.

Ärligt talat, Aarke är väl inte så snygg? Även om man gillar formen så tycker jag designen är rätt så halvdan och andas inte premiumprodukt på något sätt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Ärligt talat, Aarke är väl inte så snygg? Även om man gillar formen så tycker jag designen är rätt så halvdan och andas inte premiumprodukt på något sätt.

Allt är ju personligt vad man anser snyggt
Jag kände på den i en Cervera butik häromdagen, känns riktigt gedigen. Och tung likaså, vet dock inte om det var nån patron i, antar inte. Vad skulle vitsen vara med det i en butik?
Kopparvarianten är nog den snyggaste sand är inte fel den heller

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen kolsyreapparat som är särskilt snygg.
Det viktigaste, tycker jag, är att välja en där man slipper skruva i o ur flaskan. En som man bara sätter i flaskan i och tar ut när det är klart. Enkelt och fyller man flera om dagen, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Det är väl ingen kolsyreapparat som är särskilt snygg.
Det viktigaste, tycker jag, är att välja en där man slipper skruva i o ur flaskan. En som man bara sätter i flaskan i och tar ut när det är klart. Enkelt och fyller man flera om dagen, så...

Av ren nyfikenhet, går det modeller med plastflaska ? Eller är det bara på de med glasflaska ?

Permalänk
Avstängd

Jag undvek Soda Stream när jag köpte maskin för några år sedan då det var samtidigt som man fick reda på att deras fabrik låg på ett ockuperat område på västbanken. Så jag har en AGA istället, men det är ju i princip samma sak, samma gasflaskor och så. Dock inga modeller med glasflaska.

Sodastream ändrade ju sig och flyttade sin fabrik så det är kanske inget problem nu. Samtidigt kanske ett svenskt-tyskt företag är att föredra över ett israeliskt-amerikanskt?

Permalänk
Medlem

Plastflaska funkar på de modeller som har den isättningen. Som t ex Sodastream Source, Power, Spirit mm. Tror inte det funkar säkert med andra flaskor än Sodastreams.

Permalänk
Medlem

Angående 130L patroner så verkar de trots allt vara "nya" och säljs dessutom endast på just clasohlson.

Det är dock fortfarande inte så prisvärt.

Permalänk
Medlem

Har man inte bakvägar till livmedelsindustrins grossister och billig fyllnad av 'pubflaskor' i tex 3.75 kg-flaskor (bara dom kostar typ 2500:- att köpa löst) så är det inte speciellt billigt att återfylla själv (givetvis med adekvata adaptrar - tänk på säkerheten) och med kampanj på Rusta just nu med inbytespris av 19:90 flaska så är det svårslaget när det gäller i avseende CO2-pris. - och så farligt dyra är inte 130L flaskorna ändå då översatt i 425 grams storlek skulle det bli 62:60 per 425 gram vilket är lägre än de flesta 425 grams CO2-flaskornas ordinarie pris runt 80:00 kr från Sodastream, AGA och Linde (när det inte är kampanjer och lockvaror)

Problemet är också att brandutrustningsföretagen som också återfyller CO-släckare mm har blivit lite skrämda av Linde/Aga mm. att de inte får sälja CO2 om det är för livsmedelsbruk (och livsmedelsgodkänd CO2 är typ dubbelt dyrare fast CO2 kommer från samma ställe) - och vägen brukar då att säga att gasen skall användas för sina akvarier som växtgödning och då är det plötsligt inga problem - och akvarier är långt mycket känsligare än vad vi är om CO2 skulle ha skadliga föroreningar i sig (tex. svaveldioxid - vilket också används i vin som konserveringsmedel) .

Men samtidigt - enkilos-flaskorna är lockade (de stora 130L flaskorna) om man har dispenser för det (läs Sodastream Jet) då det dröjer mycket längre och långsammare takt till nivån att mjölka ut den sista CO2 ur flaskan - det är nära 2.5 ggr mer (mer exakt 2.38) i en sådan kilosflaska än med 425 grams-flaska - dock 130-litersflaskan (142 liter om man räknar 7 gram CO2 per liter med 1 kg CO2) är ...stor och oväntat tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har man inte bakvägar till livmedelsindustrins grossister och billig fyllnad av 'pubflaskor' i tex 3.75 kg-flaskor (bara dom kostar typ 2500:- att köpa löst) så är det inte speciellt billigt att återfylla själv (givetvis med adekvata adaptrar - tänk på säkerheten) och med kampanj på Rusta just nu med inbytespris av 19:90 flaska så är det svårslaget när det gäller i avseende CO2-pris. - och så farligt dyra är inte 130L flaskorna ändå då översatt i 425 grams storlek skulle det bli 62:60 per 425 gram vilket är lägre än de flesta 425 grams CO2-flaskornas ordinarie pris runt 80:00 kr från Sodastream, AGA och Linde (när det inte är kampanjer och lockvaror)

Problemet är också att brandutrustningsföretagen som också återfyller CO-släckare mm har blivit lite skrämda av Linde/Aga mm. att de inte får sälja CO2 om det är för livsmedelsbruk (och livsmedelsgodkänd CO2 är typ dubbelt dyrare fast CO2 kommer från samma ställe) - och vägen brukar då att säga att gasen skall användas för sina akvarier som växtgödning och då är det plötsligt inga problem - och akvarier är långt mycket känsligare än vad vi är om CO2 skulle ha skadliga föroreningar i sig (tex. svaveldioxid - vilket också används i vin som konserveringsmedel) .

Men samtidigt - enkilos-flaskorna är lockade (de stora 130L flaskorna) om man har dispenser för det (läs Sodastream Jet) då det dröjer mycket längre och långsammare takt till nivån att mjölka ut den sista CO2 ur flaskan - det är nära 2.5 ggr mer (mer exakt 2.38) i en sådan kilosflaska än med 425 grams-flaska - dock 130-litersflaskan (142 liter om man räknar 7 gram CO2 per liter med 1 kg CO2) är ...stor och oväntat tung.

Imponerande kunskaper om kolsyra! I min fantasi har du värsta anläggningen hemma för att kolsyra läsk och snöade in på det när du köpte en Sodastream någon gång på nittiotalet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har man inte bakvägar till livmedelsindustrins grossister och billig fyllnad av 'pubflaskor' i tex 3.75 kg-flaskor (bara dom kostar typ 2500:- att köpa löst) så är det inte speciellt billigt att återfylla själv (givetvis med adekvata adaptrar - tänk på säkerheten) och med kampanj på Rusta just nu med inbytespris av 19:90 flaska så är det svårslaget när det gäller i avseende CO2-pris. - och så farligt dyra är inte 130L flaskorna ändå då översatt i 425 grams storlek skulle det bli 62:60 per 425 gram vilket är lägre än de flesta 425 grams CO2-flaskornas ordinarie pris runt 80:00 kr från Sodastream, AGA och Linde (när det inte är kampanjer och lockvaror)

Problemet är också att brandutrustningsföretagen som också återfyller CO-släckare mm har blivit lite skrämda av Linde/Aga mm. att de inte får sälja CO2 om det är för livsmedelsbruk (och livsmedelsgodkänd CO2 är typ dubbelt dyrare fast CO2 kommer från samma ställe) - och vägen brukar då att säga att gasen skall användas för sina akvarier som växtgödning och då är det plötsligt inga problem - och akvarier är långt mycket känsligare än vad vi är om CO2 skulle ha skadliga föroreningar i sig (tex. svaveldioxid - vilket också används i vin som konserveringsmedel) .

Men samtidigt - enkilos-flaskorna är lockade (de stora 130L flaskorna) om man har dispenser för det (läs Sodastream Jet) då det dröjer mycket längre och långsammare takt till nivån att mjölka ut den sista CO2 ur flaskan - det är nära 2.5 ggr mer (mer exakt 2.38) i en sådan kilosflaska än med 425 grams-flaska - dock 130-litersflaskan (142 liter om man räknar 7 gram CO2 per liter med 1 kg CO2) är ...stor och oväntat tung.

Fast 130 liter är väl 2.16 ggr så mycket inte 2.5 ggr så mycket?

Verkar som om 130 L är nån exklusiv grej för Clas Ohlsson i Sverige, rent generellt är 130 l flaskor discontinued från Sodastream. Kostar 150 Kr att få den påfylld så det kommer i längden bli bra mycket dyrare än att få två stycken 60 L flaskor påfyllda hos Rusta för 60 Kr per gång.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Jag skulle inte följa dem religiöst, men kanske inte använda en flaska som gick ut för flera år sedan och speciellt inte om du tror att den varit i solen en hel del. Plast blir svagare av både ålder och UV-strålning. Du vill inte att flaskan ska explodera i handen.

Skrivet av m4gnify:

Fungerar säkert bra efter också. Tydligen är dom "bara testade" för den perioden. I värsta fall kanske plasten är sliten och den exploderar.

Skrivet av twk:

Jag vet att farsan använder flaskor med bäst före typ 2011, så de verkar fungera bra mycket längre än vad som står.

Tack alla fyra, blir att hålla koll på de tre jag har, ca 1 år kvar men de tycks vara i samma skick som när de kom med min Sodastreamer. Inte kollat pris men förmodar att de kostar småpengar nytt.

Kör de ganska hårt nu i sommar, dels pga värmen men också ett stort underhåll av vatten och avlopp där vattnet brutits i tid och otid. Relativt sällan jag själv kör kolsyrat faktiskt, men då jag skippar läsk men också frukost juicen sedan i måndags så blir det att köra vattnet i streamern också.

Skrivet av blade80:

Om man bryr sig om at plast degraderar och kan ge ifrån sig gifter. Min fru har läst på och enligt viss forskning så finns det viss bäring i det. Själv orkar jag inte bry mig. Det kan säkert vara något som forskning om 20-30 år är helt eniga om och något som alla vet är farligt och bara tycker att alla som inte fattade det förr i tiden var idioter. Cancerogent och sånt skit du vet. Olika plaster är olika dåliga.

När det gäller att bubbla vatten själv tycker jag inte att man ska tänka att man ska spara pengar. Ska man spara pengar ska man inte dricka annat än just vatten alternativt bubblat vatten och skippa sockertillsatserna helt. Om man nu ska väga i någon form av långsiktighet så känns det väldigt obra för tänderna = dyra tandläkarbesök och allmänt dåligt för hälsan. Så om man tänker på pengarna så kommer inte den faktiska läsken men dricker vara det enda som kostar pengar utan även tandläkarbesöken.

Nä om man nu vill dricka läsk för att man tycker att det är gott så ska man nog hålla sig till det man tycker om redan. De flesta lär bli väldigt besviken på de koncentrat som finns om man nu tänker ersätta sin köpecola med göra egen-cola.

Nä, då är saft och olika bob-drycker godare att bubbla men då är det ju lika dyrt som att köpa läsk direkt. Det här att det är tungt och otympligt att bära hem känns som en sån där dålig ursäkt också. Är det så tungt att bära hem har man större problem än att jaga kronor/liter cola. Jag har min sodastream till att bubbla lite vatten ibland och någon gång även annan inköpt sötdryck. Vill jag ha trocadero eller must så köper jag det. Det är mina två bubbeldrycker. Inget koncentrat lär vara lika bra och knappt värt att köpa ändå.

Lite osäker på om stycke 2-4 var riktat till mig eller tråden, misstänker tråden, men vill ändå svara.

För mig personligen har Sodastreamern aldrig handlat om att få något billigare utan som alternativ till läsk men även loka och liknande. Nu kör jag utan tillsatser, även om jag tidigare provat både 7up och Pepsi men då det mest smakade som avslagen läsk så fastnade jag inte, och att det återigen blev att man drack något jag försöker avstå.

Älskar läsk men när det alltid "missbrukas" i brist på ett bättre ord, så dricker jag ärligt talat inget alls. Det ger mer negativt än positivt, och framförallt hälsan, kroppen som helhet men också tänderna.

Fridge packs fungerar hyffsat... men ganska snart blir det "äh... tar en till" och så är det slut i förtid. Dock förvånad att jag redan dag 2 inte kunde bry mig mindre om att jag bytt ut frukostjuicen mot ett glas kallt vatten.

Permalänk
Medlem

Bra priser på smaker från Kitchnsverige just nu- alla kostar 41:-, slutar på söndag:

Länkexempel Mountain Dew:

https://www.kitchnsverige.se/natbutik/utgatt-sortiment/192420...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast 130 liter är väl 2.16 ggr så mycket inte 2.5 ggr så mycket?

Verkar som om 130 L är nån exklusiv grej för Clas Ohlsson i Sverige, rent generellt är 130 l flaskor discontinued från Sodastream. Kostar 150 Kr att få den påfylld så det kommer i längden bli bra mycket dyrare än att få två stycken 60 L flaskor påfyllda hos Rusta för 60 Kr per gång.

Jag räknade på kvoten 1 kg CO2 mot 425 gram och med 1 kg och 7 gram per liter skulle det bli 142 liter. - man rundar troligen av lite för att ha marginaler då man i flesta fall inte på vettigt sätt kan tömma flaskan helt (dvs inte lägre än 10-15 Bar kvar i tryck) under kolsyrningen.

Dessutom verkar en 425 gramsflaska egentligen vara fylld med närmare 450 gram och troligen för att man räknar med att det är 10 - 15 bar kvar CO2 i flaskan (ca 13-18 gram CO2 kvar, vid 20 Bar kvar så blir det nästan precis 25 gram) när den återlämnas då kvaliten på kolsyrningen droppar fort till oanvändbar nivå för kolsyrning när trycket är under 20 Bar i flaskan (har kollat när jag mjölkade ut det sista när det var nära slut då jag har adapter med trapetsgänga mot standard CO2-gasanslutningsflaska och tryckreducerare med manometrar även på högtrycksidan).

med det i bakhuvudet och 1000/450 =2.222... så skulle 60 liter * 2.222... = 133 liter, om man inte ljuger också på 1000 gramsflaskan och det är 1050 gram fyllning i verkligheten.

full 1kg flaska med skyddslock och försegling kvar väger 2640 gram (osäkerhet 5 gram pga. vågen räknar i 5 gramssteg över 1 kg vikt) på den jag köpte hem (och även Sodastream Jet följde med då den gamla många år gamla wassermax/AGA maskinen gick sönder i dagarna och kan inte trycka fram gas längre i tillräcklig flöde) - få se framåt senhösten när jag tömt den hur mycket det väger - det som är stämplat på flaskan har för få värdesiffror för att kunna bedömas på grammässig nivå...

---

Byggkvalitetsnivån är Sodastream jet klart sämre än >10 år gamla wassemaxx-dispensern och plötsligt blev skruvande av flaskan klart irriterande då wassermaxx kör med bajonett-grepp och ett kvarts varv knappt, dock är inte sodastream jet modellen varianten som 'pruttar' som andra sodastream-maskiner utan en disktinkt pys när trycket är tillräckligt högt. En sak som också irriterar att man måste trycka lagom hårt för kolsyrningen skall ske med finfördelade bubblor och trycker man för hårt så blåser det igenom med stora bubblor (och väldigt dålig upptag av CO2 i vattnet) - hände aldrig med wassemaxx... men å andra sidan så är det en grunka för typ 300:- vid kampanj-priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/93QMOFa.jpghttps://i.imgur.com/zt9H26T.jpg

Angående 130L patroner så verkar de trots allt vara "nya" och säljs dessutom endast på just clasohlson.

Det är dock fortfarande inte så prisvärt.

Nej, inte prisvärt om man jämför med Rusta 19:90:-flaska kampanjer för inbyte av 425-grams flaskor...

Men räknat på ordinarie pris på typiskt 80:- för 425-grams flaskan i inbyte i vanliga handeln så blir enkilosflaskan något billigare räknat på mängden CO2 och framförallt mycket mer sällan behöver byta flaskan i maskin (med rätt dispenser som sväljer flaskan förstås)

Sedan får man se hur länge CO håller 1-kilosflaskorna för utbyte i sitt sortiment då det verkar vara en special-deal mellan CO och Sodastream - själva Sodastream jet med kartonger och allt verkar var tillverkat i slutet av förra året så det är heller inga gamla hyllvärmare som körs ut

Permalänk
Medlem

Var tvungen att testa så jag la en beställning från tyska amazon som dök upp idag

Ska jämföra mot Mirinda (som är Pepsis variant av apelsin Fanta)

Permalänk
Medlem

Väcker denna gamla tråd till liv eftersom varmare tider närmare sig och man blir sugen på att släcka törsten.

Har dykt upp lite nya smaker:

Lime har funnits ett tag och Cherry kommer snart

Har även tipsat på fyndavdelningen av forumet om en bra deal hos sodastream.se på Crystal:

https://sodastream.se/products/crystal

Maskin, kolsyrecylinder och 4st glasflaskor (179:-/st) för 799:- inklusive frakt.

Om man har Benify kan man få ännu mer rabatt.

För tillfället finns endast den vita maskinen i lager, men det brukar fyllas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har även tipsat på fyndavdelningen av forumet om en bra deal hos sodastream.se på Crystal:

https://sodastream.se/products/crystal

Tack för tipset! Kanske blir en sådan åt både mig och morsan.

Känner någon till om det finns någon smak som är så lik Trocadero Zero som möjligt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Känner någon till om det finns någon smak som är så lik Trocadero Zero som möjligt?

Har själv aldrig varit förtjust i just trocadero så jag har dålig koll på vad som liknar mest, men ett tips är ju att testa någon av Zeroh:s varianter:

https://www.zeroh.se/

Permalänk
Medlem

Vanlig CocaCola Cherry var äcklig och vanlig PepsiMax Lime var ingen höjdare direkt, möjligen som drinkingrediens.

Kvantum här hemmavid hade ett bra extrapris på Sodastream-essenser häromveckan, så jag köpte först två och sedan två flaskor till av PepsiMax.
Vid båda tillfällena var det nästan slut, medan de var gott om andra smaker i hyllan och på t ex Clas och hos andra som också säljer har de alltid mest av PepsiMax, så jag tror annat säljs mycket marginellt i jämförelse, men de vill väl sälja mer.

ZerOh!s cola är ett bra billigare alternativ om än surare och inte lika god som PepsiMax.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Har själv aldrig varit förtjust i just trocadero så jag har dålig koll på vad som liknar mest, men ett tips är ju att testa någon av Zeroh:s varianter:

https://www.zeroh.se/

Vilka lallare

Citat:

"Vi har tagit bort aspartam och acesulfam-K från våra recept. Från och med nu sötar vi våra drycker med sukralos och stevia (steviolglykosid*)."

Grattis, de har bytt ut det mest välstuderade sötningsmedlet aspartam till ett mycket sämre, icke biologiskt nedbrytbart aka sukralos. Som dock är billigare.

Och försöker få det till något positivt 😂. Säkert många oinsatta som går på det också tyvärr.

Permalänk
Medlem

Stevia är väl ok. Använder strö istället för socker men det där sukralos låter inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Stevia är väl ok. Använder strö istället för socker men det där sukralos låter inget vidare.

Pepsi använder aspartam och sukralos som sötningsmedel, Zeroh använder stevia och sukralos.

Permalänk
Medlem

Sukralos verkar ändå inte så farligt enl undersökningarna, eftersom det går rakt igenom kroppen och ut den naturliga vägen.
Det är den ev påverkan efter det som diskuteras, då det inte bryts ner.

Permalänk
Medlem

Slutat köpa smaker helt. Efter Pepsis övertagande försvann alla de gamla smakerna jag gillade. Utbudet blev så mycket sämre att jag nu bara dricker kolsyrat vatten smaksatt med färsk limejuice.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2