Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Melding Plague

Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Mjukvarujätten Microsoft skrider till handling och sägs nu föra samtal med AMD om att förvärva hela eller delar av verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir illamående, men så länge AMD aldrig lyckas tjäna pengar är sådant här oundvikligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Usch

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

"AMD är även en av två grafikmakare på marknaden, vilket skulle göra det möjligt för Microsoft att skapa nya lösningar för att främja framtida iterationer av applikationsgränssnittet DirectX." Detta känns inge bra...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Blir nog bra. Bara de klarar sig från konkurs för jag vill ha mer än 1 att köpa produkter ifrån när jag byter dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns oundvikligt, att det inte är Samsung får mig att känna ungefär så här:
https://www.youtube.com/watch?v=C_VheAwZBuQ

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Det vore logiskt och troligtvis bra för AMD.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tror Microsoft hör till de bättre alternativen.
IBM hade nog varit ännu bättre, men det händer nog inte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Aha, Microsoft vill arbeta nära hårdvaran eller close to metal som det också heter.

Permalänk
Medlem

De vill antagligen köpa GPU delen för att utesluta och höja priserna för nintendo och sony för att konkurrera ut dom på konsolmarknaden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande då Microsoft också gör DirectX.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas MS får lite ordning i röran.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Dagens kaskadspya om det blir verklighet.

Jag gillar inte alls det här..

Samtidigt kan jag inte låta bli att dra på smilbanden.. Microsoft har alltid sett till att optimera sina OS för intel och skitit i AMD, men om Microsoft köper AMD kanske det blir intel som får se sina arkitekturer åsidosatta? Jag vet inte.. Det här är bissart.. tusen tankar som virvlar omkring i huvudet nu.. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Surface Pro 5 med AMD? Nej tack.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De vill antagligen köpa GPU delen för att utesluta och höja priserna för nintendo och sony för att konkurrera ut dom på konsolmarknaden

Jo för de har nog inte Nintendo och Sony skyddat sig mot med bra kontraktsskrivare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tror Microsoft hör till de bättre alternativen.
IBM hade nog varit ännu bättre, men det händer nog inte.

Det kommer definitivt inte hända, IBM sålde precis sina kiselhalvledarfabriker till global foundries.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

"AMD är även en av två grafikmakare på marknaden, vilket skulle göra det möjligt för Microsoft att skapa nya lösningar för att främja framtida iterationer av applikationsgränssnittet DirectX." Detta känns inge bra...

Det känns helt åt skogen bedrövligt! Om det här sker blir det inget mer bidrag från AMD till det kommande gränssnittet Vulkan, som jag (och många andra) hoppas kommer ersätta DirectX på sikt.
Generellt kan vi nog räkna med fler affärsideer baserade på inlåsning när ett enormt företag sväljer ett så pass betydelsfullt företag som AMD. Om det här blir av är det ett sorgligt nederlag för öppna standarder.

Permalänk
Inaktiv

AMD har det knackigt och Microsoft behöver AMD som motvikt till Intel. Lite som med Nokia, Microsoft är tvungna att gå in och ta över.

Också ytterligare ett steg mot att Microsoft gör som Apple, att man tillverkar hårdvaran själv.

Om man skall vara lite konspiratorisk så kanske det stämmer bra att Windows 10 är sista operativet man säljer, Windows 11 kommer bara inbakat med Microsoft-byggda PC drivna av AMD-processorer. Som XBox. Apples affärsmodell rakt av. Den är ju lönsam.

Måste skrämma skiten ur Intel. Borta från både mobiler och PC, vad skall dom göra då? Mata duvorna i stadsparken?

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att detta inte skulle stöta på patrull någonstans längs vägen i USA eller EU. Den särställning Microsoft sitter på gällande OS för PC datorer skulle nog göra att de anses få lite för mycket kontroll om de även gör processorer och grafikkort till detta dominerande OS som de sedan också kan optimera för och sig själva extra fördelar jämfört med konkurrenter.
Hade kanske kunnat resultera i trevlig prestanda osv i slutändan... men av flera andra skäl tror och tycker jag det låter som en dålig idé.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Både positiva och negativa tankar runt det men får väl se vad framtiden utvisar.

Permalänk
Medlem

Microsoft skall fokusera på det dem gör bra (imo). Nokia måste väl varit den största förlustaffären någonsin för företaget?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Blir antagligen grafikdelen som säljs sen dom delat upp företaget där grafikdelen blir Radeon Technologies Group.
Processorer är ju nåt som AMD hållt på med så mycket längre och där har dom också en mycket större marknad så det lär nog inte bli den delen som säljs.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det känns helt åt skogen bedrövligt! Om det här sker blir det inget mer bidrag från AMD till det kommande gränssnittet Vulkan, som jag (och många andra) hoppas kommer ersätta DirectX på sikt.
Generellt kan vi nog räkna med fler affärsideer baserade på inlåsning när ett enormt företag sväljer ett så pass betydelsfullt företag som AMD. Om det här blir av är det ett sorgligt nederlag för öppna standarder.

Delar dina farhågor. Men konsumenter har visat tydligt att de inte bryr sig tillräckligt om AMD och deras bidrag till nya öppna standarder då de sviker företaget. Och AMD kan inte överleva bara genom att bry sig om konsumenterna (vilket jag tycker de varit de som tydligast gjort de senaste åren). De har kanske varit lite för "snälla" för sitt eget bästa.

Hade marknadsfördelningen varit närmare 50/50 så hade vi sett mycket mera innovation från både Intel och Nvidia men de kan tyvärr göra lite vad de vill nu när AMD tyvärr blivit så svaga.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det kommer definitivt inte hända, IBM sålde precis sina kiselhalvledarfabriker till global foundries.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade det i bakhuvudet när jag skrev det jag gjorde.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Även om jag tycker att Microsoft blivit bättre på senaste känns det som att om de köper upp AMD gör de det enbart för egen del och på så sätt kanske AMD enbart kommer användas till deras egna produkter. Då försvinner också konkurrensen för Intel och Nvidia vilket knappast är bra för konsumenterna eftersom det antagligen kommer bli högre priser.

Hade varit bättre om ett företag som sysslar med hårdvara hade tagit över tex Samsung.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det gick ju så bra med nokia-förvärvet. MS har inge vidare hårdvarukompetens bakom sig så... svårt att se något positivt med detta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo för de har nog inte Nintendo och Sony skyddat sig mot med bra kontraktsskrivare?

Det får vi hoppas men tror inte de händer för de gynnar bara deras största konkurrent oavsett

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

"AMD är även en av två grafikmakare på marknaden, vilket skulle göra det möjligt för Microsoft att skapa nya lösningar för att främja framtida iterationer av applikationsgränssnittet DirectX." Detta känns inge bra...

Ja tänk om DirectX blir ännu bättre, vilken fruktansvärd och hemsk tanke....

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ska AMD gå samma väg som Nokia mobildiv?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Microsoft skall fokusera på det dem gör bra (imo). Nokia måste väl varit den största förlustaffären någonsin för företaget?

Första Surface var väl den största smällen ? http://www.computerworld.com/article/2484144/microsoft-window....

Oavsett så har dom kapital nog för att blöda en del.

Dom vet säkert vad dom vill men frågan är om det blir bra. För oss konsumenter ser jag inget gott i detta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 