Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inte bra detta, ska nu AMD uppköpta ser man nog hellre någon annan köpare, Samsung kanske..

Håller med, att microsoft köper upp hårdvarutillverkare borde innebära att de fokuserar mer på sina egna produkter. (typ att de går mot apples sätt att göra datorer t.ex)

Man bör även tänka på att företag som sony och nintendo kanske slutar använda amd till sina konsoler.

Permalänk
Medlem

Om detta sker så kommer nog MS att tvinga dig sälja hela ditt privatliv för att få använda deras produkt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Delar dina farhågor. Men konsumenter har visat tydligt att de inte bryr sig tillräckligt om AMD och deras bidrag till nya öppna standarder då de sviker företaget. Och AMD kan inte överleva bara genom att bry sig om konsumenterna (vilket jag tycker de varit de som tydligast gjort de senaste åren). De har kanske varit lite för "snälla" för sitt eget bästa.

Hade marknadsfördelningen varit närmare 50/50 så hade vi sett mycket mera innovation från både Intel och Nvidia men de kan tyvärr göra lite vad de vill nu när AMD tyvärr blivit så svaga.

Jag tycker det är AMD som svikit konsumenterna snarare än tvärt om med ohållbar prissättning och dålig kvalité på mjukvara (drivrutin).
Konsumenterna försvinner för att AMD har blivit mindre och mindre attraktivt alternativ.

Jag förstår att AMD inte kan producera i samma takt som Nvidia eller Intel då de har mindre utvecklingsbudget men det är inte upp till oss konsumenter att finansiera deras utveckling.

Se bara på Nano!
En utmärkt möjlighet för AMD att ta tillbaka marknadsandelar från Nvidia med prestanda likt GTX 980 och dessutom ITX-size på kortet.
Prislappen behöver bara ligga rätt i förhållande till GTX 980 för att vinna tillbaka kunder och jag gissar på att 4500kr hade fungerat och om de valt 4000kr blankt eller då 3995kr så hade det varit en no-brainer för många men de ska ha kakan och äta den och prisar bort sig totalt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Lenovo har inget med saken att göra om det nu skulle vara så att IBM skulle köpa AMD (vilket jag inte tror är ett troligt cenario).
Eller vad menar du?

Det gör det i slutändan;
Lenovo är ett Kina-Regerings-företag, och de har gått hård på krigsfronten om förvärv på senaste tiden.
Det sista vi vill ha är ett Kinesiskt företag som totalt dominerar allt från laptops, stationära, telefoner, servers och eventuell hårdvara som CPU/GPU.
Även om det tekniskt sett är IBM som skulle köpa så har Lenovo god influens över det företaget i helhet i dagsläget.

Därför ser jag hellre att Microsoft tar över verksamheten, eller tom. Samsung som är ett Koreanskt företag och har helt andra regelverk och politiska agender att jobba efter.
Kina jobbar som ett klockverk efter 30-års modellen, och nästa steg i den är något hela omvärlden borde vara medveten om och ta i beaktning.
(Kina gick förra året in i en ny 30 års cirkel, förra var etablering och utveckling av export samt säkerställning av global ekonomisk makt - Nukommande är inhemsk stärkelse, samhällsutveckling och förvärv av utländsk verksamhet, sistnämnda för att få en stark global talan och muskelflexning).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du är medveten om att Windows, precis som de flesta OS, har något som kallas "drivrutiner"? Det är upp till varje tillverkare att optimera för sin HW, det råder lite tvivel om att både Intel och Nvidia har långt fler som jobbar med programvara/drivrutiner än vad AMD har så ingen borde vara förvånad att Windows kan uppfattas mer optimerad för Intel/Nvidia.

Angående artikeln, blir en väldigt märklig marknadssituation om detta köp blir verklighet. Intel och Nvidia blir i det läget i någon mån direkta konkurrenter till Microsoft, kanske inte så dålig om man gillar Linux och alternativ till DX? Kanske därför det finns spekulationer om att det är främst GPU och då GPUer för specifika uppgifter som konsoler som avses. Att Microsoft skulle driva egen utveckling av konsoler är inte alls samma direkta konkurrenssituation som om de börjar tillverka CPU/GPUer för "vanliga" PC.

Edit: precis som @XPerion och @Bengt-Arne påpekar finns ju lite frågetecken kring x86-licensensen om AMDs CPU del avyttras. Ger faktiskt ännu lite mer trovärdighet kring ryktet om att man gjort omstruktureringen av grafikdivisionen så den kan avyttras separat.

Stöd för instruktionsuppsättningar eller schemaläggare för kärnor i processorn har inget alls med drivrutiner att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det gör det i slutändan;
Lenovo är ett Kina-Regerings-företag, och de har gått hård på krigsfronten om förvärv på senaste tiden.
Det sista vi vill ha är ett Kinesiskt företag som totalt dominerar allt från laptops, stationära, telefoner, servers och eventuell hårdvara som CPU/GPU.
Även om det tekniskt sett är IBM som skulle köpa så har Lenovo god influens över det företaget i helhet i dagsläget.

Därför ser jag hellre att Microsoft tar över verksamheten, eller tom. Samsung som är ett Koreanskt företag och har helt andra regelverk och politiska agender att jobba efter.
Kina jobbar som ett klockverk efter 30-års modellen, och nästa steg i den är något hela omvärlden borde vara medveten om och ta i beaktning.
(Kina gick förra året in i en ny 30 års cirkel, förra var etablering och utveckling av export samt säkerställning av global ekonomisk makt - Nukommande är inhemsk stärkelse, samhällsutveckling och förvärv av utländsk verksamhet, sistnämnda för att få en stark global talan och muskelflexning).

Näe, jag tror du har missförstått något i grunden här.
Lenovo äger inte IBM eller delar av IBM. Köper IBM upp AMD så är inte Lenovo på något sätt inblandat.
IBM sålde av en produktgren som de inte själva ville driva längre till lenovo vilket inte alls är samma sak som att lenovo nu äger en del av IBM.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror nog alla sett att detta varit påväg ett bra tag, med tanke på AMDs resultat senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad, åratal av dåliga beslut, dom verkar inte förstå vad folket vill ha.

Nvidia har också gjort stora missar men har lärt sig av dom.

Tragiskt oavsett då jag älskade ATI förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tror nog alla sett att detta varit påväg ett bra tag, med tanke på AMDs resultat senaste tiden.

I varenda tråd där detta varit på tapeten att AMD skulle kunna köpas upp så har jag knappt sett Microsoft nämnas utan det har varit Samsung. Kanske varit önsketänkande ifrån en del utav användarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hehe, undra hur länge AMD ska överleva efter ett uppköp.. Hej Nokia

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ja dom har haft några fantastiska stolpskott men sen har dom ju kort som r9 390 som är bättre än nvidias gtx 970 i samma prisklass samtidigt som dom har dubbelt vram osv problemet är att dom inte marknadsför de tillräckligt bra

Håller helt med. Men tycker de har förvirrat marknaden också iom att de lanserade 3xx serien samtidigt som Fury serien. Och de har inte fått till samarbetet med parntertillverkare tillräckligt bra. De kunde helt enkelt ha gjort det mycket bättre. Produktportföljen på GPU-sidan är det inget fel på alls. Det är väldigt jämnt prestandamässigt mot nvidia.

Sen har de ett dåligt ryckte gällande sina drivrutiner, har inte kört AMD sen 6xxx serien,så jag antar att det blivit bättre. Men sånt är svårt att bli kvitt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Stöd för instruktionsuppsättningar eller schemaläggare för kärnor i processorn har inget alls med drivrutiner att göra.

Hur skiljer sig den mellan AMD och Intel? En anledning att det blev strul med AMDs moduler var för att AMD med en dåres envishet hävdade att det minsann inte var samma sak som SMT (Intel HyperThreading). Om jag förstår den "fix" som sedan kom ut så var det just att behandla en "modul" på samma sätt som HT, d.v.s. OSet ska fördra att lägga ut jobb så en tråd per modul (CMT) / kärna (SMT) och börja använda den "andra" CPU-tråden först när alla moduler/kärnor har jobb på sin "första" CPU-tråd. Så även om det är tekniskt korrekt att CMT och SMT inte är samma sak så delar de från ett OS/programmerares hänseende väldigt viktiga egenskaper.

Instruktionsuppsättning utöver väldigt grundläggande x86 är inget som OS-kärnan bryr sig i, OS-kärnor använder normalt sett inte saker som flyttal, SSE/AVX och liknande. Den grundläggande instruktionsuppsättningen är i det närmaste identiskt (finns några små skillnader mellan AMD64 och Intel 64 som OS måste känna till).

Vad det gäller saker som kompilatoroptimeringar, stöd för mer exotiska funktioner som SSE/AVX är det något som är rena applikationsproblem. Intel en egen kompilator där man extremt aggressiv pushar nya funktioner, man har folk anställda som för att få in motsvarande i GCC/LLVM (open source), man jobbar på transparent GPGPU stöd i OpenJDK och man utvecklar stöd för ny HW i Linux-kärnan. Allt detta är ju en R&D-kostnad, finns ju ingen affärsmässig rationell anledning varför Intel skulle anpassa sina lösningar till AMD här, i Intels kompilator (som det varit en den kontroverser kring) så skulle det vara affärsmässigt vansinnigt att hävda stöd för AMD då man i det läget får ett krav att fixa eventuella kompatibilitets/prestandaproblem i en CPU-design man själv aldrig testat kompilatorn på (då ICC är en produkt som kostar pengar för kommersiell användning ska man som kund också förvänta sig kommersiell nivå på support).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett något annat företag än just MS, men ett uppköp är vad AMD behöver...

Permalänk
Snusfri

AMD behöver verkligen pengar så att de kommer att köpas upp känns rätt givet.
Dock vet jag inte om Microsoft är rätt uppköpare.

Ser dock betydligt hellre att Microsoft köper upp AMD and Samsung.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt insatt i hur det hela fungerar. Men har Samsung kapacitet eller snarare möjlighet att tillverka kretsar åt ex AMD, eller kör dom enbart på sina egna EXYNOS eller vad kretsen heter?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur skiljer sig den mellan AMD och Intel? En anledning att det blev strul med AMDs moduler var för att AMD med en dåres envishet hävdade att det minsann inte var samma sak som SMT (Intel HyperThreading). Om jag förstår den "fix" som sedan kom ut så var det just att behandla en "modul" på samma sätt som HT, d.v.s. OSet ska fördra att lägga ut jobb så en tråd per modul (CMT) / kärna (SMT) och börja använda den "andra" CPU-tråden först när alla moduler/kärnor har jobb på sin "första" CPU-tråd. Så även om det är tekniskt korrekt att CMT och SMT inte är samma sak så delar de från ett OS/programmerares hänseende väldigt viktiga egenskaper.

Instruktionsuppsättning utöver väldigt grundläggande x86 är inget som OS-kärnan bryr sig i, OS-kärnor använder normalt sett inte saker som flyttal, SSE/AVX och liknande. Den grundläggande instruktionsuppsättningen är i det närmaste identiskt (finns några små skillnader mellan AMD64 och Intel 64 som OS måste känna till).

Vad det gäller saker som kompilatoroptimeringar, stöd för mer exotiska funktioner som SSE/AVX är det något som är rena applikationsproblem. Intel en egen kompilator där man extremt aggressiv pushar nya funktioner, man har folk anställda som för att få in motsvarande i GCC/LLVM (open source), man jobbar på transparent GPGPU stöd i OpenJDK och man utvecklar stöd för ny HW i Linux-kärnan. Allt detta är ju en R&D-kostnad, finns ju ingen affärsmässig rationell anledning varför Intel skulle anpassa sina lösningar till AMD här, i Intels kompilator (som det varit en den kontroverser kring) så skulle det vara affärsmässigt vansinnigt att hävda stöd för AMD då man i det läget får ett krav att fixa eventuella kompatibilitets/prestandaproblem i en CPU-design man själv aldrig testat kompilatorn på (då ICC är en produkt som kostar pengar för kommersiell användning ska man som kund också förvänta sig kommersiell nivå på support).

SSE är knappast något exotiskt. Windows 8.1 till och med kräver att processorn har stöd för det. Sen vad gäller intel-specifika intruktionsuppsättningar så ser vi även i MSBuild att där finns bättre stöd för intels än AMD's tekniker, vilket jag tycker stöder tesen att Windows är tightare med Intel än AMD. Det är en av anledningarna till varför ett sådant här uppköp skulle vara intressant rent logistikmässigt för Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Silver Lake är väl MS kontrollerat. Så tror det handlar om hur AMD ska gå tillväga med att finansiera eller gå tillväga med att införskaffa 20% av aktien. MS har gjort detta förr och då med Apple, tror det var 1996-97. Trör de kammade hem rejält med pengar eller vad tror ni.

Permalänk
Medlem

Känns inte helt klockrent med tanke på prestandan Surface levererar i ett litet skal. Vad skulle det bli av att stoppa en AMD propp i en sån...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huxflux:

Känns inte helt klockrent med tanke på prestandan Surface levererar i ett litet skal. Vad skulle det bli av att stoppa en AMD propp i en sån...

Det handlar inte om produktutbudet AMD har i dagsläget som skulle stoppas i en Surface utan produkter (vidare)utvecklade med kapital från Microsoft isåfall.

Tänk hur långt Intel ändå lyckats tagit sig från deras katastrofalt undermåliga Pentium 4 till dagens ledande processorer från samma företag. Skillnaden exempelvis mellan en Prescott och en Sandy Bridge är riktigt stor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

AMDs cross licens avtal med Intel, förhindrar ju andra företag att köpa AMD eller överta med köpa andelar sig in i AMD. Därför har ingen viljat köpa upp AMD, då förlorar AMD x86 licensen och då är det ingen ide att investera i AMD ju.
http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-clarifies-cross-license-with-intel-change-of-control-terminates-agreement-for-both/

Att dela upp grafik divisonen kan vara ett av AMDs strategi för kringå avtalet med Intel.

Bra länk. Det är alltså ett ömsesidigt avtal som sägs upp. AMD licensierar från Intel men Intel licensierar också från AMD. Om AMD köps upp så tappar alltså även Intel sin licens från AMD om inte Intel lyckas teckna avtal med den som köper upp AMD. Den som köper upp AMD bör alltså ha en stark position i förhållande till Intel för att få ett bra utfall av omförhandlingen av avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja tänk om DirectX blir ännu bättre, vilken fruktansvärd och hemsk tanke....

Bättre på deras egen plattform(vid ev uppköp) ... andra då?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det handlar inte om produktutbudet AMD har i dagsläget som skulle stoppas i en Surface utan produkter (vidare)utvecklade med kapital från Microsoft isåfall.

Tänk hur långt Intel ändå lyckats tagit sig från deras katastrofalt undermåliga Pentium 4 till dagens ledande processorer från samma företag. Skillnaden exempelvis mellan en Prescott och en Sandy Bridge är riktigt stor.

Kan vara så att jag tappat hoppet för AMD på processormarknaden och har svårt att se att de kan komma med nåt vettigt trots att de har uppbackning. Sen är ju frågan om MS är tillräckligt stora att fylla något som kan liknas vid ett slukhål med enorma mängder pengar

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ja du jag skulle inte lita på att microsoft kommer göra några förbättringar.. dom kommer köra käpprätt åt helvete, de är va jag tror i alla fall men man kan ju alltid hoppas att dom kör hårt och pressar priserna o utmanar nvidia

Om vi ser på marknader där de har konkurrens, som tex med XBox så gör de så. De dumpar priser och försöker få med användaren, även om de måste "vända kappan efter vinden" (som de har gjort några gånger).
De måste helt enkelt konkurrera, annars kommer Nvidia och Intel ta 100% marknad.

Stora fråga är dock... om nu skutan vänder, och de får majoritet av marknaden om säg 10 år. Vad sker då? Kommer de hämma utvecklingen eller fortsätta...

Skrivet av rektor:

Det låter jävligt läskigt!

Tänk om Microsoft köper AMD eller Radeon, och de sedan lägger ner stöd för OpenGL och Vulkan för att exklusivt satsa på DirectX.
Det skulle vara katastrofalt!

DX12 och Vulkan har ju mycket gemensamt i hårdvara, så teoretiskt sett bör detta inte ske. Men å andra sidan så är MS beredd på att ge bort sitt senaste OS, och tom nästan irritera sina befintliga användare till den nivån att de uppgraderar, för att få marknads dominans igen.

Så risken finns väl iaf att vulkans utveckling stannas av, då även Nvidia är betydligt mer DX11 optimerad idag än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det låter jävligt läskigt!

Tänk om Microsoft köper AMD eller Radeon, och de sedan lägger ner stöd för OpenGL och Vulkan för att exklusivt satsa på DirectX.
Det skulle vara katastrofalt!

Ja Vulkan och Mantle är det rimligt att tro att dom kommer lägga ner på Radeonkorten. OpenGL tror jag däremot kommer finnas kvar, eftersom det inte konkurrerar med DirectX på samma sätt, dessutom är det en väldigt väletablerad standard.

Nu har ju dock Nvidia+Intel en väldigt stor del av marknaden, vilket gör att Vulkan fortfarande har en rimlig chans. MS skulle mycket väl kunna göra en Nokia här och fullkomligt sänka AMD genom att inte ha stöd för Vulkan. Om det skulle få genomslag men sakna stöd i Radeonkort, skulle nog ännu fler flockas runt Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

För att nyttja hårdvarukomponenter andra har tagit fram har så mycket att göra med R&D av komponenter...

Du sa inget om komponenter, du sa att de saknar hårdvarukompetens. Hårdvara är mer än att bara designa komponenter. Microsoft har ingen egen R&D för komponenter, åtminstone inte i någon omfattande skala, men det är ju därför de är ute efter att köpa upp ett företag som sysslar med just det. Det tar årtionden att bygga upp tillräckligt med kunskap för att nå dit AMD är idag, och därför är det betydligt lättare att bara köpa upp kunskapen i stället för att börja från grunden. AMD har kunskap och Microsoft har kapital. Slår man ihop dessa så får man en effektivare och mer konkurrenskraftig verksamhet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nästa slag i magen vore om Apple köpte upp Nintendo..... (för att konkurrera mot xbox och ps, via AppleTV+Nintendo)

Köpa upp Nintendo? Jag tror inte så många företag har kapital till att göra det. Nintendo har nog inga tankar på försäljning heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ser nu att AMDs kurs gick upp ca 12% samma dag som dessa rykten publicerades första gången (11/9). Återstår att se hur börsen reagerar idag när handeln öppnar. Å andra sidan är det en aktie som handlas för ett par dollar styck. Inte så mycket att hänga i julgranen med andra ord.

Personligen blir jag lite orolig över att Microsoft kommer vilja låsa ner windows á la mac os x, om de får tag på amd. Skulle inte vara kul om man var låst till att få amd prollar i framtida micosoft devices.

Njae... x86 är ju rätt vedertaget och kommer nog inte bytas ut. Då Intel håller på licenser så skulle det nog vara knepigt att göra ändringar som gör att Intels cpues inte fungerar med windows längre också.
Så betvivlar att det hade betytt att andra stängs ute. Hade det skett hade nog Microsoft fått ett stort böter och tvingats öppna upp igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

Å där dog ati på linux

Skickades från m.sweclockers.com

Njae... även om MS skulle köpa så är det inte nödvändigtvis så. MS har blivit mycket öppnare mot open source och Linux på senare år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja tänk om DirectX blir ännu bättre, vilken fruktansvärd och hemsk tanke....

Microsoft har inget egenintresse av att göra DirectX bättre, det är bara ett verktyg för att låsa folk till deras operativsystem. Finns det inga konkurrerande gränssnitt kan man vara ganska säker på att utvecklingstakten kommer stanna av. Precis som för vilken annan marknad som helst.

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om MS skippar x86, om Windows byter binärkod till en som MS skapar själv? Om Apple kunde byta bakomliggande binärkod, då kan MS göra likadant. DirectX kvarstår. Kul med lite omväxling på PC-marknaden ...

Då kvarstår bara att Intel måste omförhandla sin licens från AMD.