Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Medlem

Ser nu att AMDs kurs gick upp ca 12% samma dag som dessa rykten publicerades första gången (11/9). Återstår att se hur börsen reagerar idag när handeln öppnar. Å andra sidan är det en aktie som handlas för ett par dollar styck. Inte så mycket att hänga i julgranen med andra ord.

Personligen blir jag lite orolig över att Microsoft kommer vilja låsa ner windows á la mac os x, om de får tag på amd. Skulle inte vara kul om man var låst till att få amd prollar i framtida micosoft devices.

Permalänk
Medlem

Å där dog ati på linux

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thomaseron:

Jag tror Microsoft hör till de bättre alternativen.
IBM hade nog varit ännu bättre, men det händer nog inte.

Så Lenovo ska äga allt eller?
För om jag inte missminner mig så köpte Lenovo upp IBM's dator och -server division?

Sedan sålde de av sina kiselhalvledarfabriker till global foundries också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Microsoft är val bland de bättre alternativen för AMD, men man blir lite smått orolig om det är det för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Delar dina farhågor. Men konsumenter har visat tydligt att de inte bryr sig tillräckligt om AMD och deras bidrag till nya öppna standarder då de sviker företaget. Och AMD kan inte överleva bara genom att bry sig om konsumenterna (vilket jag tycker de varit de som tydligast gjort de senaste åren). De har kanske varit lite för "snälla" för sitt eget bästa.

Hade marknadsfördelningen varit närmare 50/50 så hade vi sett mycket mera innovation från både Intel och Nvidia men de kan tyvärr göra lite vad de vill nu när AMD tyvärr blivit så svaga.

Lite därför man egentligen kan säga... "konsumenterna får skylla sig själva."

En av de mest innovativa och "öppna standarder" inriktade företaget inom datorer är kanske på väg att bli rent pengar-inriktat. Och de enda man kan skylla på är de som inte kan se fördelarna, utan bara nackdelarna i vad AMD gör. Att kort som 290X fortfarande idag är high-end kort, med bra DX12 prestanda hindrade inte folk från att köpa sitt 3,5GB 970 eller numera föråldrade 780 kort... eller kalla 290X varmt och högljutt som "orsaken".

Vi kan som sagt också säga ajöss till Vulkan och alla alternativ till Windows. Så alla er med Nvidia/Intel + Win 7/8 (som inte vill ha Win 10), ni har er själv att skylla. Era framtids chanser för alternativ är på väg att gå i graven.

Fördelen man kan se i detta är att om detta blir fallet med MS, så lär både Intel och Nvidia få det betydligt mer svettigt, då AMD kommer ha $$$ muskler och kommer kunna pressa priser och utveckling rejält. Samtidigt så har MS ofta förstört andan och lite av det speciella i allt de köper upp, så vi får se vad som stannar kvar och vad som blir framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zap117:

Å där dog ati på linux

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror inte jag. Snarare tvärt om.

http://www.theregister.co.uk/2014/10/20/microsoft_cloud_event...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så Lenovo ska äga allt eller?
För om jag inte missminner mig så köpte Lenovo upp IBM's dator och -server division?

Sedan sålde de av sina kiselhalvledarfabriker till global foundries också.

Nä, för IBM är fortfarande ett fristående företag.
Lenovo köpte, som du säger, dator- och server-divisionen, men inte hela IBM.
Ja, jag vet. Därför jag skrev att "... det händer nog inte".

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

AMDs cross licens avtal med Intel, förhindrar ju andra företag att köpa AMD eller överta med köpa andelar sig in i AMD. Därför har ingen viljat köpa upp AMD, då förlorar AMD x86 licensen och då är det ingen ide att investera i AMD ju.
http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-clarifies-cross-license-with-intel-change-of-control-terminates-agreement-for-both/

Att dela upp grafik divisonen kan vara ett av AMDs strategi för kringå avtalet med Intel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Detta kan gå hur som helst. Jag har en känsla av att företag som blir för breda, landar i att de inte är extremt duktiga på någonting, med några få undantag för tex Samsung och Sony, men de är ju gigantiska.

Men med tanke på hur AMD har hanterat sin situation sista åren så kanske det blir bättre än innan i alla fall. Det är lite sorgligt att de lät det gå så långt. De har en OK produktportfölj som de marknadsfört och prissatt helt fel, och bloatat med produkter som konkurrerar mot varandra och gör folk förvirrade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande rykten men klart bättre utfall än att Samsung skulle köpa hela eller delar av företaget. Personligen har jag brukat föredra tanken på Apple som köpare när dessa ständiga "AMD säljs till"-artiklar dyker upp. Microsoft har helt klart ändrat riktning på senare år, speciellt sedan Ballmer lämnade och Nadella tog över. Jag tror MS vore en av de bättre, kanske den bästa, aktören att ta över. Helst med AMD som separat bolag där man ger vad AMD behöver mest, resurser för främst R&D.

Finns mycket att vinna på för Microsoft att köpa AMD. De slipper Intel om de så vill och kan få mer betalt för produkterna. Att sitta med både CPU- och GPU-avdelningar med spetskunskap inom blandannat x86, ARM, HSA, APU, GPU och GPGPU ger stora fördelar.

Frågan är hur det drabbar oss konsumenter, finns en del möjliga scenarion där marknaden kan segmenteras och sluta utvecklas men också möjligheten att utvecklingen tar fart igen. Möjligheterna är nästan oändliga.

Vad gäller risk för dominerande ställning och sådant MS hamnat i domstol för tidigare borde det vara lugnt nu. Google är nog värre nu än Microsoft var när de hamnade i domstol och Google straffas heller inte.

Intressant att se om det kommer fram någon verifierad info om det ligger någon sanning i detta rykte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det gick ju så bra med nokia-förvärvet. MS har inge vidare hårdvarukompetens bakom sig så... svårt att se något positivt med detta.

Det är väl av denna anledning som de köper upp företag som kan hårdvara? Sen skulle jag inte direkt kalla Xbox, Hololens, Surface m.m. för "inge vidare". De har väldigt bra hårdvara i bagaget, men marknadsföringen har de dock slarvat med rejält genom åren. Jag tror att med Microsofts plånbok och AMD:s kompetens så kan de åstadkomma något storslaget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl av denna anledning som de köper upp företag som kan hårdvara? Sen skulle jag inte direkt kalla Xbox, Hololens, Surface m.m. för "inge vidare". De har väldigt bra hårdvara i bagaget, men marknadsföringen har de dock slarvat med rejält genom åren. Jag tror att med Microsofts plånbok och AMD:s kompetens så kan de åstadkomma något storslaget.

Känns som 50/50. Antingen så går det asbra, eller så går det käpprätt åt helvete.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nästa slag i magen vore om Apple köpte upp Nintendo..... (för att konkurrera mot xbox och ps, via AppleTV+Nintendo)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite därför man egentligen kan säga... "konsumenterna får skylla sig själva."

En av de mest innovativa och "öppna standarder" inriktade företaget inom datorer är kanske på väg att bli rent pengar-inriktat. Och de enda man kan skylla på är de som inte kan se fördelarna, utan bara nackdelarna i vad AMD gör. Att kort som 290X fortfarande idag är high-end kort, med bra DX12 prestanda hindrade inte folk från att köpa sitt 3,5GB 970 eller numera föråldrade 780 kort... eller kalla 290X varmt och högljutt som "orsaken".

Vi kan som sagt också säga ajöss till Vulkan och alla alternativ till Windows. Så alla er med Nvidia/Intel + Win 7/8 (som inte vill ha Win 10), ni har er själv att skylla. Era framtids chanser för alternativ är på väg att gå i graven.

Fördelen man kan se i detta är att om detta blir fallet med MS, så lär både Intel och Nvidia få det betydligt mer svettigt, då AMD kommer ha $$$ muskler och kommer kunna pressa priser och utveckling rejält. Samtidigt så har MS ofta förstört andan och lite av det speciella i allt de köper upp, så vi får se vad som stannar kvar och vad som blir framtiden.

ja du jag skulle inte lita på att microsoft kommer göra några förbättringar.. dom kommer köra käpprätt åt helvete, de är va jag tror i alla fall men man kan ju alltid hoppas att dom kör hårt och pressar priserna o utmanar nvidia

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta kan gå hur som helst. Jag har en känsla av att företag som blir för breda, landar i att de inte är extremt duktiga på någonting, med några få undantag för tex Samsung och Sony, men de är ju gigantiska.

Men med tanke på hur AMD har hanterat sin situation sista åren så kanske det blir bättre än innan i alla fall. Det är lite sorgligt att de lät det gå så långt. De har en OK produktportfölj som de marknadsfört och prissatt helt fel, och bloatat med produkter som konkurrerar mot varandra och gör folk förvirrade.

ja dom har haft några fantastiska stolpskott men sen har dom ju kort som r9 390 som är bättre än nvidias gtx 970 i samma prisklass samtidigt som dom har dubbelt vram osv problemet är att dom inte marknadsför de tillräckligt bra

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Det låter jävligt läskigt!

Tänk om Microsoft köper AMD eller Radeon, och de sedan lägger ner stöd för OpenGL och Vulkan för att exklusivt satsa på DirectX.
Det skulle vara katastrofalt!

Permalänk
Avstängd

Det här låter lovande!
Surface med Thunderboltansluten GPUdocka. Den enda datorn du behöver.
Dreglar vid tanken.
Och börsen verkar tro på ryktena. Köpläge!

Permalänk
Medlem

Du menar på samma sätt de lovar att satsa på PC spelande gång på gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Nästa slag i magen vore om Apple köpte upp Nintendo..... (för att konkurrera mot xbox och ps, via AppleTV+Nintendo)

Lär aldrig hända då Nintendo går bra, speciellt ekonomiskt. Mer troligt att de köper Sony med tanke på hur dåligt det företaget går bortsett från Playstation-avdelningen.

Japanska myndigheter skulle troligen stoppa en sådan affär men ett scenario där Nintendo köper upp Playstation-varumärket vid eventuellt Sony-konkurs vore mer troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mjukvarujätten Microsoft skrider till handling och sägs nu föra samtal med AMD om att förvärva hela eller delar av verksamheten.

Läs hela artikeln här

Tänk om Oracle skulle köpa! Då blev det lite mer liv i den så omtalade luckan.

Larry, The Emperor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nästa slag i magen vore om Apple köpte upp Nintendo..... (för att konkurrera mot xbox och ps, via AppleTV+Nintendo)

"Slag i magen", det vore fan som att få en kanonkula i magen.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nästa slag i magen vore om Apple köpte upp Nintendo..... (för att konkurrera mot xbox och ps, via AppleTV+Nintendo)

Går dock rätt bra för Nintendo ekonomiskt och de sitter även på enorma mängder med pengar i reserver, känns inte så troligt att de skulle sälja.

Permalänk
Inaktiv

Det är nog bra. Konsumenterna brukar föredra det låsta framför det öppna, så mer inlåsning kommer nog få fart på försäljningen.

Nvidia vs AMD, Windows vs Linux osv. Kom inte heller och säg att Android inte är låst, för det är definitivt låst om man förlorar den viktigaste funktionen (play store) vid för stora förändringar av mjukvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ja dom har haft några fantastiska stolpskott men sen har dom ju kort som r9 390 som är bättre än nvidias gtx 970 i samma prisklass samtidigt som dom har dubbelt vram osv problemet är att dom inte marknadsför de tillräckligt bra

Eller får ut produkterna i tid till affärerna..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så Lenovo ska äga allt eller?
För om jag inte missminner mig så köpte Lenovo upp IBM's dator och -server division?

Sedan sålde de av sina kiselhalvledarfabriker till global foundries också.

Lenovo har inget med saken att göra om det nu skulle vara så att IBM skulle köpa AMD (vilket jag inte tror är ett troligt cenario).
Eller vad menar du?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte bra detta, ska nu AMD uppköpta ser man nog hellre någon annan köpare, Samsung kanske..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl av denna anledning som de köper upp företag som kan hårdvara? Sen skulle jag inte direkt kalla Xbox, Hololens, Surface m.m. för "inge vidare". De har väldigt bra hårdvara i bagaget, men marknadsföringen har de dock slarvat med rejält genom åren. Jag tror att med Microsofts plånbok och AMD:s kompetens så kan de åstadkomma något storslaget.

För att nyttja hårdvarukomponenter andra har tagit fram har så mycket att göra med R&D av komponenter...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av strejf:

Ja tänk om DirectX blir ännu bättre, vilken fruktansvärd och hemsk tanke....

DirectX blir inte "bättre" om det inte börjar stödjas på fler plattformar.
Vilket Microsoft aldrig kommer göra, tyvärr.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Dagens kaskadspya om det blir verklighet.

Jag gillar inte alls det här..

Samtidigt kan jag inte låta bli att dra på smilbanden.. Microsoft har alltid sett till att optimera sina OS för intel och skitit i AMD, men om Microsoft köper AMD kanske det blir intel som får se sina arkitekturer åsidosatta? Jag vet inte.. Det här är bissart.. tusen tankar som virvlar omkring i huvudet nu.. :/

Du är medveten om att Windows, precis som de flesta OS, har något som kallas "drivrutiner"? Det är upp till varje tillverkare att optimera för sin HW, det råder lite tvivel om att både Intel och Nvidia har långt fler som jobbar med programvara/drivrutiner än vad AMD har så ingen borde vara förvånad att Windows kan uppfattas mer optimerad för Intel/Nvidia.

Angående artikeln, blir en väldigt märklig marknadssituation om detta köp blir verklighet. Intel och Nvidia blir i det läget i någon mån direkta konkurrenter till Microsoft, kanske inte så dålig om man gillar Linux och alternativ till DX? Kanske därför det finns spekulationer om att det är främst GPU och då GPUer för specifika uppgifter som konsoler som avses. Att Microsoft skulle driva egen utveckling av konsoler är inte alls samma direkta konkurrenssituation som om de börjar tillverka CPU/GPUer för "vanliga" PC.

Edit: precis som @XPerion och @Bengt-Arne påpekar finns ju lite frågetecken kring x86-licensensen om AMDs CPU del avyttras. Ger faktiskt ännu lite mer trovärdighet kring ryktet om att man gjort omstruktureringen av grafikdivisionen så den kan avyttras separat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Knivigt detta...

Börjar direkt att tänka på x86 licens, följer den med vid en försäljning?
Vet nu inte hur det är med licenserna, men ser ju från tidigare aktörer hur det varit knivigt på den punkten.
Mig veterliggen så har MS ingen x86 licens och isåfall är det enbart grafikbiten som kan vara intressant för MS, för att köpa något som inte kan nyttjas är lönlöst.
Enda fristående idag med x86 licens är ju VIA, IBM och STMicroelectronic (tidigare SGS-Thomson).
Så för alla andra borde det vara Radeon Technologies Group som är av intresse, vilket ju även då borde ge svårigheter då dår säkert är avtal som inte är så intressanta. Det jag då tänker på är att AMD även framöver vill ha tillgång till GPU delen för egna APU kretsar, något som ju även bör sänka värdet vid ett uppköp.
Enda intrsanta är egentligen att någon invensterar i AMD som helhet och då sätter hoppet till att ZEN och nästa generation Radeon levererar, med det så kan Silver Lake vara allternativet, ja kanske det enda allternativet.
Skulle däremot x86 licensen följa med så kan ju MS vara intressant, men tror inte att vi ska se det som en lösning. MS intresse är enbart affärsmässigt (som för alla), men på MS maner så kommer nog isåfall uppköpet att användas för att pressa priserna från Intel och kanske nyttjande av radeon i diverse produkter. Vi vet ju hur det blev med Nokia!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!