Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Medlem

Detta är en nyhet som gör mig både glad och ledsen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om ett community-övertagande? En förfrågan går ut till samtliga AMD-datorägare om de vill köpa aktier i ett holdingbolag. Holdingbolaget i sin tur köper majoriteten av AMD-aktierna. Bolaget är idag värderat till 1,5 G$ Advanced Micro devices
Går 100000 personer med så innebär ett helägande 15000 per person. Med majoritetsägande räcker det med 7500 per person. Istället för att köpa en begagnad bil blir man ägare av ett turn around-case. Med begränsad nedsida (konkurs) och rejäl uppsida. När ägarna blir användarna, så sluts utvecklingskretsen.
Jag är övertygad om att Vinge eller Roschier skulle vara intresserade av att rådgiva och skriva om bolagsordningen i ett lagerbolag, i utbyte mot marknadsföring. En form av community contribution som är etablerat i USA, det vill säga där jurister gör gott i samhället på frivillig basis.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

@inquam: Hur är det egentligen med x86 licensen som amd har. Förs den över till en eventuell köpare? Har läst olika bud gällande den saken.

Permalänk
Medlem

Lika bra som satsningen på Nokia? Luktar Succè .. Å andrqa sidan så finns det inget som hindrar MS från att göra om DX så den enbart driver AMD-kort.. THe sauce thickens..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

SSE är knappast något exotiskt. Windows 8.1 till och med kräver att processorn har stöd för det. Sen vad gäller intel-specifika intruktionsuppsättningar så ser vi även i MSBuild att där finns bättre stöd för intels än AMD's tekniker, vilket jag tycker stöder tesen att Windows är tightare med Intel än AMD. Det är en av anledningarna till varför ett sådant här uppköp skulle vara intressant rent logistikmässigt för Microsoft.

SSE2 är en del av AMD64 (flyttal i x86_64 använder skalära SSE-instruktioner i stället för gamla x87 instruktioner) vilket till stor del är orsaken till att Win8.x har det kravet, så "you barking up the wrong tree"

Är fortfarande så att OSet inte använder SSE, det måste däremot känna till SSE-register så dessa sparas/återställs vid multitasking, men används inte aktivt på något sätt. AVX kan bara användas i Windows-kärnan via drivers som explicit hanterar det själv.

Antar att MSBuild refererar till MSVC++/Visual Studio, där har stödet för automatiskt användning av SSE/AVX varit långt efter andra kompilatorer (och milsvid efter ICC). Speltillverkare, samt även tillverkar av andra applikationer där SSE/AVX är användbart, köper typiskt in eller i vissa fall skriver egna bibliotek där SSE/AVX används. Intel har också gjort flera bibliotek som kraftigt lutar sig mot SSE/AVX som ger bort utan kostnad (naturligtvis med baktanke att det säljer fler moderna CPUer), där finns naturligtvis en viss bias mot Intel då jag inte sett liknande från AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Ja Vulkan och Mantle är det rimligt att tro att dom kommer lägga ner på Radeonkorten. OpenGL tror jag däremot kommer finnas kvar, eftersom det inte konkurrerar med DirectX på samma sätt, dessutom är det en väldigt väletablerad standard.

Nu har ju dock Nvidia+Intel en väldigt stor del av marknaden, vilket gör att Vulkan fortfarande har en rimlig chans. MS skulle mycket väl kunna göra en Nokia här och fullkomligt sänka AMD genom att inte ha stöd för Vulkan. Om det skulle få genomslag men sakna stöd i Radeonkort, skulle nog ännu fler flockas runt Nvidia.

Eller så droppar dom OpenGL, Mantle och Vulkan samtidigt från Radeongrafikkorten samtidigt som dom även droppar stödet i Windows.

Så gör dom Windows och Xbox allt under ett API – DirectX. Unifierat och slår hårt mot PlayStation, Nintendo, Valve, Apple och Linux genom att endast stöda sitt proprietära DirectX som inte stöds av sina konkurrenter.
Så gör dom Windows och Xbox till den dominanta spelplattformen.
Då skulle Nvidia så småningom lägga ner OpenGL och Vulkan också.

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det bra om flera företag blir intresserade att köpa AMD. Då kanske andra företag tänker att bäst att vi bjuder över Microsoft innan det är för sent. Att man är i samtal betyder inte att något är överenskommet ännu.

Personligen är jag inte överdrivet intresserad att DirectX blir bättre då jag använder Linux. Å andra sidan är jag heller inte intresserad av att AMD går i konken och all konkurrens försvinner...

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta inte kommet att hända, då blir det sista kronon jag spenderar på AMD grejjer! Efter att Microsoft förstört Nokia så kan väll vad som helst hända.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Jag tycker det är AMD som svikit konsumenterna snarare än tvärt om med ohållbar prissättning och dålig kvalité på mjukvara (drivrutin).
Konsumenterna försvinner för att AMD har blivit mindre och mindre attraktivt alternativ.

Jag förstår att AMD inte kan producera i samma takt som Nvidia eller Intel då de har mindre utvecklingsbudget men det är inte upp till oss konsumenter att finansiera deras utveckling.

Se bara på Nano!
En utmärkt möjlighet för AMD att ta tillbaka marknadsandelar från Nvidia med prestanda likt GTX 980 och dessutom ITX-size på kortet.
Prislappen behöver bara ligga rätt i förhållande till GTX 980 för att vinna tillbaka kunder och jag gissar på att 4500kr hade fungerat och om de valt 4000kr blankt eller då 3995kr så hade det varit en no-brainer för många men de ska ha kakan och äta den och prisar bort sig totalt.

Prissättningen har blivit "sämre" med tiden när deras marginaler minskat. Det är ett klassiskt exempel som man ser hos företag i behov av pengar där konsumenter svikit. Man höjer priserna för att få bättre marginaler och tror att det fixar problemet. En parallel är exempelvis kollektivtrafik i Sverige. Sviker antalet resenärer så höjs ofta priserna. Men på vilket sätt gör det de mer attraktivt för folk att åka kollektivt?

Gällande utveckling av både hård och mjukvara så tror jag det med tiden blivit lidande av detta. Dock har ju Nvidia kunnat slappna av en hel del och exempelvis deras drivrutniner har inte heller varit superbra på ett tag. Mina senaste Nvidia kort så hade jag all möjlig strul med drivrutniner, som de fixade i en release och med den pajade något annat.

Gällande utvecklingsbudget så är det ju dock så att konsumenterna indirekt visst står för den. Detta gäller även Intel och Nvidia. De pantar inte burkar för att få ihop till lite R&D. De får in pengar från konsumenter som de kan sattsa på R&D. Om dessa intäkter är små så blir också möjligheterna att sattsa framåt mindre.

Detta har tydligt synts på deras senaste generationer kort. AMD har levererat mycket nya bra grejer som många hade kissat på sig om det var Nvidia som kommit med. Men tyvärr har AMD endast haft råd att ta fram 1-2 nya kort med lite nytt och häftigt. Sedan har de återanvänt gammal teknik och döpt om vilket resulterat i en taskig image tror jag.

Detta leder nog tyvärr också till en desperat prissättning. De har ett kort som måste bära dem. Ett kort som ofta innehåller helt ny teknik som inte varit gratis att ta fram. Då måste de har marginaler på det kortet vilket resulterar i priser som får folk att rygga bakåt. I kombination med att restrerande kort i deras line-up är gamla re-brands som inte intresserar folk så slutar det med att de inte får så mycket sålt.

Men sanningen är att AMD har gjort flera bra grejer på senare tid. R9 290 var riktigt bra prestanda/pris och håller fortfarande hög klass. Tyvärr fick det bara en stämpel om att vara varmt och högljutt så försäljningen svek. Men med en tredjepartskylare så var det grymma kort. Ibland undrar jag vad som hänt om referensdesignen varit bättre på dem och tillgången varit bättre i början.
Kanske hade det varit möjligheten för AMD att sakta börja resa sig.

Deras senate kort är också bra grejer, riktigt bra med tanke på uppförsbacken de jobbar i. 4GB max är lite surt, men säg att AMD hade kunnat bygga vidare på sin nya arkitektur i 2-3 generationer till så hade vi haft ngot riktigt spännande.
Nvidia har tyvärr inte direkt gjort mig upphettsad på länge. Snarare irriterad med sina licensierade lösningar, låsningar i mjukvara för allt möjligt så som HW PhysX osv för att låsa fast konsumenter.
Ett starkt AMD hade behövts för att "tvinga" Nvidia att börja vara lite inovativt och konsumentinriktat igen.
Tyvärr tvekar jag på att det kommer ske.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av bud986:

Hoppas att detta inte kommet att hända, då blir det sista kronon jag spenderar på AMD grejjer! Efter att Microsoft förstört Nokia så kan väll vad som helst hända.

Hur har microsoft förstört nokia?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@inquam: Hur är det egentligen med x86 licensen som amd har. Förs den över till en eventuell köpare? Har läst olika bud gällande den saken.

Jag känner inte till de exakta avtalets utformning. Man skulle kunna tänka sig att Intel försökt låsa ner det. De har ju varit väldigt restriktiva med att släppa in nytt folk på marknaden. Dock kan det ju bli så att de tvingas öppna upp då de kan få för stor dominans. x86 körs ju på de flesta datorer folk kör idag och om typ endast Intel hade varit tillverkare av det så det nog hänt något där.

Tidigare så har ju företag tom gått in och givit pengar till sina konkurenter som gått dåligt för att undvika hamna i en dominerande ställning. Så det tyder ju på att de helst inte vill att sådant sker då det hellre ger konkurenter pengar
Nu var det dock längesedan jag hörde om något sådant sisst.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Hoppas att detta inte kommet att hända, då blir det sista kronon jag spenderar på AMD grejjer! Efter att Microsoft förstört Nokia så kan väll vad som helst hända.

Ehhhh.... Var det inte typ Nokia som "förstörde" Nokia och inte alls hängde med i smartphone utvecklingen när den drog igång på riktigt? Utan MS pengar (eller någon annan stor aktör) hade med stor sannolikhet Nokia gått i graven helt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller x86 licensen så har Microsoft nog en ganska stor chans att få rätt till x86-licens vid köp av AMD. Jag tvivlar på att ens Intel skulle säga nej till MS och om det behövs kan MS skicka arméer av advokater. Krånglar Intel kan de använd AMD64-vapnet och stoppa Intels egna produkter.

Intels gnidighet kring hur x86 licensen och desd instruktioner hanteras borde ha nått ett slut för längesedan. Nvidia borde ha fått tillgång tidigare när de bad (och grät) om den. Det finns inget som motiverar att Intel, ett företag som dominerar på PC-marknaden och allmänt går bra, får sitta så bekvämt som de för fortfarande. Skadligt för hela branschen.

Vad gäller Vulkan så skulle MS vid ett köp av AMD troligen fortsätta med att sälja till konkurrenter men också stödja andra APIer som Vulkan om det ger inkomster. Dagens Microsoft stödjer Linux och säljer och supportar mjukvara på plattformar de inte äger trots allt. Jag ser personligen inget som talar för någon större förändring den närmaste tiden.

Skrivet av huxflux:

Kan vara så att jag tappat hoppet för AMD på processormarknaden och har svårt att se att de kan komma med nåt vettigt trots att de har uppbackning. Sen är ju frågan om MS är tillräckligt stora att fylla något som kan liknas vid ett slukhål med enorma mängder pengar

Får AMD upp IPC och antingen behåller eller mer troligt sänker strömförbrukning bör de ligga bra till. Mer resurser är vad som behövs mest så att de kan få fart på utvecklingen skulle jag tro. Men det kommer samtidigt att ta ett par år innan det blir några större framsteg samtidigt.

MS har ekonomin för det och de kan vänta in bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Naiva klubben? Microsoft älskar absolut inte linux så länge det inte handlar om virtuella servrar i azure.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ehhhh.... Var det inte typ Nokia som "förstörde" Nokia och inte alls hängde med i smartphone utvecklingen när den drog igång på riktigt? Utan MS pengar (eller någon annan stor aktör) hade med stor sannolikhet Nokia gått i graven helt.

Så du menar att Nokia inte hade kunnat göra en android telefon forsätta med symbian, eller använda meego som de hade utvecklat under en längre tid? I stället så gick de all in med en strategi som aldrig skulle fungera med windows phone när Elopsen dök upp men visst Nokia låg lite efter i utvecklingen men de hade fortfarande goda marknads andelar. Att de inte skulle kunna producera en bra telefon utan WP är lite löjligt.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Vad tror ni om ett community-övertagande? En förfrågan går ut till samtliga AMD-datorägare om de vill köpa aktier i ett holdingbolag. Holdingbolaget i sin tur köper majoriteten av AMD-aktierna. Bolaget är idag värderat till 1,5 G$ Advanced Micro devices
Går 100000 personer med så innebär ett helägande 15000 per person. Med majoritetsägande räcker det med 7500 per person. Istället för att köpa en begagnad bil blir man ägare av ett turn around-case. Med begränsad nedsida (konkurs) och rejäl uppsida. När ägarna blir användarna, så sluts utvecklingskretsen.
Jag är övertygad om att Vinge eller Roschier skulle vara intresserade av att rådgiva och skriva om bolagsordningen i ett lagerbolag, i utbyte mot marknadsföring. En form av community contribution som är etablerat i USA, det vill säga där jurister gör gott i samhället på frivillig basis.

Det är ju inte bara att köpa det, man måste ha råd att driva det också.
Intel lägger 12 miljarder dollar per år på R&D 2012 så la dom 8 miljarder per år
AMD lägger i dag ca 900 miljoner, 2012 la dom 1,5 miljarder.
Nvidia lägger idag ca 1.3 miljarder, 2012 var det 1 miljard.

För att äga AMD så måste man ha råd att med Intel och Nivida i R&D kostnad i åtminstone några år innan man är ikapp igen.
Bara för att dubbla R&D kostnaden så skulle det kosta $18k per ägare om 100,000 personer går ihop. Men det räcker ju inte, AMD skulle behöva 10 dubbla sin R&D.
Och för det så finns det nog bara 2 företag som har råd med det, MS eller Samsung. Eventuellt Kina också, men jag tror aldrig en sån affär skulle godkännas.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Eller så droppar dom OpenGL, Mantle och Vulkan samtidigt från Radeongrafikkorten samtidigt som dom även droppar stödet i Windows.

Så gör dom Windows och Xbox allt under ett API – DirectX. Unifierat och slår hårt mot PlayStation, Nintendo, Valve, Apple och Linux genom att endast stöda sitt proprietära DirectX som inte stöds av sina konkurrenter.
Så gör dom Windows och Xbox till den dominanta spelplattformen.
Då skulle Nvidia så småningom lägga ner OpenGL och Vulkan också.

Det där känns lite väl doomsday för mig. Jag kan inte se någon anledning för MS att spärra OpenGL. Det är absolut inget hot för dem.

Nvidia skulle aldrig lägga ner OpenGL, en stor del av deras computemarknad är beroende av att det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Vad tror ni om ett community-övertagande? En förfrågan går ut till samtliga AMD-datorägare om de vill köpa aktier i ett holdingbolag. Holdingbolaget i sin tur köper majoriteten av AMD-aktierna. Bolaget är idag värderat till 1,5 G$ Advanced Micro devices
Går 100000 personer med så innebär ett helägande 15000 per person. Med majoritetsägande räcker det med 7500 per person. Istället för att köpa en begagnad bil blir man ägare av ett turn around-case. Med begränsad nedsida (konkurs) och rejäl uppsida. När ägarna blir användarna, så sluts utvecklingskretsen.
Jag är övertygad om att Vinge eller Roschier skulle vara intresserade av att rådgiva och skriva om bolagsordningen i ett lagerbolag, i utbyte mot marknadsföring. En form av community contribution som är etablerat i USA, det vill säga där jurister gör gott i samhället på frivillig basis.

Kan du visa att detta är tekniskt och praktiskt hållbart så kan du få 15kkr av mig idag till detta. Problemet är att det krävs enorma summor i forskning som AMD inte har, och med denna marknadsandel, inte kan få. Både Zen och GCN är för mig intressanta, och jag ser en framtid i dem. Problemet är, kommer AMD kunna hålla huvudet flytande tills de får vinsterna av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det där känns lite väl doomsday för mig. Jag kan inte se någon anledning för MS att spärra OpenGL. Det är absolut inget hot för dem.

Nvidia skulle aldrig lägga ner OpenGL, en stor del av deras computemarknad är beroende av att det finns.

Nvidia kan inte lägga ner opengl. Det "ägs" av ett konsortium, där bla Microsoft, Google, AMD och liknande ingår.

Däremot kan de sluta stödja det, på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Oundvikligt, bra för AMD men frågan är ju som många andra är inne på... hur påverkar det här oss? Känns som om Vulcan och andra saker kan vara i farozonen. Det enda positiva är väl kanske att Freesync vidareutvecklas.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir bra det, kanske de kan lära AMD:s praktikanter att skriva drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sämsta alternativet man kan tänka sig från konsumtperspektiv imo. Vad tjänar MS på att hålla linux och openGL vid liv...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nvidia kan inte lägga ner opengl. Det "ägs" av ett konsortium, där bla Microsoft, Google, AMD och liknande ingår.

Däremot kan de sluta stödja det, på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var det jag menade såklart. Det är ju khronos group som utvecklar specifikationen.

Men Nvidia kommer inte sluta stödja OpenGL innan det finns en ersättande och vääldigt väletablerad standard till Linux. Och det kommer ta tid, om det ens kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Sämsta alternativet man kan tänka sig från konsumtperspektiv imo. Vad tjänar MS på att hålla linux och openGL vid liv...

Det är inte upp till MS att bestämma om Linux ska leva eller inte. Däremot kan dom slopa stöd till OpenGL, men det vore ju att skjuta sig själv i foten. Nu vet jag inte hur många applikationer (inte bara spel alltså) det finns till Windows som använder OpenGL, men att bara prompt kasta dom överbord känns inte som ett smart drag.

Permalänk
Medlem

Noooooooo!!1

Skrivet av Nyhet:

Mjukvarujätten Microsoft skrider till handling och sägs nu föra samtal med AMD om att förvärva hela eller delar av verksamheten.

Läs hela artikeln här

*Stänger ögonen och ber en stilla bön att jag drömmer och att det egentligen är 1:a april...*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lär aldrig hända då Nintendo går bra, speciellt ekonomiskt. Mer troligt att de köper Sony med tanke på hur dåligt det företaget går bortsett från Playstation-avdelningen.

Japanska myndigheter skulle troligen stoppa en sådan affär men ett scenario där Nintendo köper upp Playstation-varumärket vid eventuellt Sony-konkurs vore mer troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha, hade varit den ultimata revanschen från Nintendo efter det havererade samarbetet i början på 90-talet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Mikael07: På kort sikt nej, men jag tror definitivt att de kommer pusha för directX till 100%. Amd med sina öppna drivrutiner och därmed bra linux-stöd tjänade varken mer eller mindre beroende på var deras grafikkretsar hamnade. MS gynnas definitivt inte av att t.ex steam-OS skulle plocka upp några procentenheter av gamers runt om i världen när det betyder att dessa lämnar windows pga detta.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Angående x86-licensen har ju faktiskt Windows 10 redan stöd för ARM. Samtidigt utvecklar AMD ARM-kärnor. Släng på att Microsoft nästan fanatiskt vill att alla ska gå över till Windows 10. Det kan helt enkelt vara så att Microsoft vill klippa bort Intel och deras x86 licens. Skulle Microsoft köpa upp AMD och låta både Windows och AMD gå över till ARM så ligger Intel illa ute.

Antagligen skulle verkligheten hamna i en kompromiss där Windows har fortsatt stöd för x86 medan framtida fokus hamnar på vad för tekniker som stöds av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det är inte upp till MS att bestämma om Linux ska leva eller inte. Däremot kan dom slopa stöd till OpenGL, men det vore ju att skjuta sig själv i foten. Nu vet jag inte hur många applikationer (inte bara spel alltså) det finns till Windows som använder OpenGL, men att bara prompt kasta dom överbord känns inte som ett smart drag.

Då får de göra om Minecraft som Microsoft köpte för 1 miljard dollar eller vad det nu var. Minecraft kör ju OpenGL.

Permalänk
Medlem

Extremt sötsur nyhet. Vore förvisso trevligt och jag tror att MS kan göra ett bra jobb men deras historik är allt annat än ren. :/

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit