Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hulle var läst du det? Hittar inget om det på steams greenlight sida

Jag har inte läst något officiellt utan bara läst vad andra skrivit på reddit om att de kunde hoppa över Greenlight pga VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Reservationen är borta nu har legat ute 10 dagar så det är kanske något som går automatiskt? Har Swedbank. Normalt att HTC reserverar men inte drar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Reservationen är borta nu har legat ute 10 dagar så det är kanske något som går automatiskt? Har Swedbank. Normalt att HTC reserverar men inte drar?

Jepp det är automatiskt, HTC drog pengarna några dagar efter jag fått Viven. Transaktionen hamnade på samma dag som den försvunna reservationen så den är egentligen bara gömd skulle jag tro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tydligen ljuger de. Pengarna är fortfarande reserverade och ingen skickad Vive.

Reservationen släppte för ett par dagar sen, men inga pengar dragna. Idag fick jag leveransbesked och spårning från Tjeckien, men inga pengar har dragits än.

Bokade 7e maj och leveransen skickades idag, 26e maj.

Nu ska jag bara ha ett bättre grafikkort med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Reservationen släppte för ett par dagar sen, men inga pengar dragna. Idag fick jag leveransbesked och spårning från Tjeckien, men inga pengar har dragits än.

Bokade 7e maj och leveransen skickades idag, 26e maj.

Nu ska jag bara ha ett bättre grafikkort med...

Skickades från m.sweclockers.com

Får göra som jag hänga på låset i morrn ;). Fick leveransbesked på Viven idag så hyfsad timing.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Får göra som jag hänga på låset i morrn ;). Fick leveransbesked på Viven idag så hyfsad timing.

Jag fick min nu vid 10-tiden.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Tur man är ledig idag.
Beställde 7e maj, fick veta förra veckan att min order höll på att färdigställas, och pengarna frystes på mitt konto.
I början på veckan släppte reservationen på kontot, igår vid 11.30-tiden fick jag reda på att min Vive skickats från Tjeckien, kl 10.00 idag kom DHL med paketet.

Fattas bara ett bra grafikkort också, trodde inte det skulle gå så fort att få hem Viven...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Tur man är ledig idag.
Beställde 7e maj, fick veta förra veckan att min order höll på att färdigställas, och pengarna frystes på mitt konto.
I början på veckan släppte reservationen på kontot, igår vid 11.30-tiden fick jag reda på att min Vive skickats från Tjeckien, kl 10.00 idag kom DHL med paketet.

Fattas bara ett bra grafikkort också, trodde inte det skulle gå så fort att få hem Viven...

http://ladda-upp.se/files/2016/b193024.jpg
http://ladda-upp.se/files/2016/b193025.jpg

Men du har väl ett 780? Jag kör min Vive med ett 780 och det funkar helt ok i de flesta spel.

(Ska köpa ett 1080 men väntar på icke referenskorten.)

Permalänk
Medlem

Jo det går fort. Leveransbesked igår klockan 11 nu ringde det att de ska leverera. Blev dålig timing :p. Hur är det kan jag få bild med ett sketet GTX 580 så jag kan kolla efter pixelfelen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Men du har väl ett 780? Jag kör min Vive med ett 780 och det funkar helt ok i de flesta spel.

(Ska köpa ett 1080 men väntar på icke referenskorten.)

Jodå, jag är faktiskt förvånad över att 780-kortet fungerar så bra som det gör!
Vilken häftig känsla det är med VR!

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Måste man installera all roomscale jadajada bara för att få bild ur headsetet? Har försökt hoppa steg bara installera drivrutinerna men får inget liv i Viven alls. Sitte på ett GTX 580 vet inte om det är kompatibelt?

En annan störande sak är att det upplevs som att linserna har något skit i centrum på linserna? Men det är månne bara att allting koncentreras dit som ger någon slags dirty lins effekt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag hämtade min Vive från Webhallen idag. Är det någon som vet hur man får tag på "bundle-spelen". Det står på deras hemsida att det ska komma som mail, har inte fått något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Power:

Jag hämtade min Vive från Webhallen idag. Är det någon som vet hur man får tag på "bundle-spelen". Det står på deras hemsida att det ska komma som mail, har inte fått något.

Jag fick min "bundle" av HTC, kom samma dygn som min Vive levererades.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Vet inte om du inte beställt direkt via HTC måste du kanske registrera dig där någonstans?

Får inte liv i min vive installerat uppdateringarna på steam. Har haft headsetet lysa grönt på led knappen någon sväng men försöker jag starta några spel för steamvr så händer nada och headsetet lyser aldrig någonsin upp vid uppstart eller något.

Vet inte om den måste känna av att någon kamera är riktad mot den för att ens boota upp? Kan ju åtminstone va snäll boota upp och säga att mitt GTX 580 inte är kompatibelt om det är det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vet inte om du inte beställt direkt via HTC måste du kanske registrera dig där någonstans?

Får inte liv i min vive installerat uppdateringarna på steam. Har haft headsetet lysa grönt på led knappen någon sväng men försöker jag starta några spel för steamvr så händer nada och headsetet lyser aldrig någonsin upp vid uppstart eller något.

Vet inte om den måste känna av att någon kamera är riktad mot den för att ens boota upp? Kan ju åtminstone va snäll boota upp och säga att mitt GTX 580 inte är kompatibelt om det är det

Har du startat SteamVR? Du kan välja standing så tar det typ 10s att ordna upp det. Sedan ska du inte behöva starta några spel utan du kommer till ett startrum. Eller så startar tutorialen automagiskt ... jag minns inte.

Men du måste packa upp åtminstone ett lighthouse, sätt det på en stol bara. Om du bara har ett lighthouse måste du trycka på knappen bak på det till det står ett A på framsidan.

Glöm inte ändra tillbaka när du kör med två sedan, då ska det ena vara på B och det andra på C.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nä försöker köra utan lighthouses överhuvud taget. Jag avbröt inställningarna för standing. Ska testa dra igång dem lite provisoriskt i morrn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Glöm inte ändra tillbaka när du kör med två sedan, då ska det ena vara på B och det andra på C.

Fast man skall köra A + B när man har synk-kabeln ansluten mellan fyrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä försöker köra utan lighthouses överhuvud taget. Jag avbröt inställningarna för standing. Ska testa dra igång dem lite provisoriskt i morrn.

Man får upp bilden först när den lyckats få in tracking på hedsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Power:

Jag hämtade min Vive från Webhallen idag. Är det någon som vet hur man får tag på "bundle-spelen". Det står på deras hemsida att det ska komma som mail, har inte fått något.

Jag hämtade min från Webhallen i onsdags, och frågade dem samma sak. Se svar nedan. Jag har fortfarande inte fått någon, antar att din inte heller har kommit?

Skrivet av Webhallen:

Tack för ditt mejl. Vi har fått in lite för få koder av HTC, så vår IT-avdelning har begärt nya koder till spelen som skulle ingå. De dyker förhoppningsvis upp under dagen, men det finns en risk att de inte dyker upp förrens början av nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av w0x:

Jag hämtade min från Webhallen i onsdags, och frågade dem samma sak. Se svar nedan. Jag har fortfarande inte fått någon, antar att din inte heller har kommit?

Tack för svar. Det låter ju inte bra, jag som vill spela Job Simulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Fast man skall köra A + B när man har synk-kabeln ansluten mellan fyrarna.

Ja det har du ju rätt i. Även om sync kabeln nog inte används av de flesta.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp trackingen kan se kameran spåra något reguljärt rum på min monitor jag har uppkopplad via dvi och fått ljud i hörlurarna men likförbannat ingen bild i headsetet? Är det som någon sa att du måste koppla upp via hdmi och således ha ett grafikkort med två hdmi utgångar eller mini display port? Det går inte köra setupen på en monitor uppkopplad via DVI och få bild från viven via hdmi uttaget?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har ett ganska bra i-landsproblem med att jag kommer att få min Vive tidigare än vad jag trodde, så mitt beställda GTX 1080 är någon vecka bort. Under tiden så sitter jag med ett GTX 760 2 gb.

Är det någon som har en lista eller som kan nämna några VR-spel som fungerar tillfredsställande med ett GTX 760?

Permalänk
Medlem

Till er som redan testat viven, jag är lite nyfiken på hur stort ens synfält är när man tittar genom headsetet? Säg att man tittar med ögonen rakt fram i displayen helt centrerat, ser man då kanterna av displayen eller täcker bilden hela ens synfält? Eller är det som att titta genom exempelvis en skidmask eller ett cyklop? Jag kan ju tänka mig att det förstör en del av inlevelsen om man ser svarta kanter i periferin. Skulle vara intressant att få veta hur det verkligen är, till er som testat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Till er som redan testat viven, jag är lite nyfiken på hur stort ens synfält är när man tittar genom headsetet? Säg att man tittar med ögonen rakt fram i displayen helt centrerat, ser man då kanterna av displayen eller täcker bilden hela ens synfält? Eller är det som att titta genom exempelvis en skidmask eller ett cyklop? Jag kan ju tänka mig att det förstör en del av inlevelsen om man ser svarta kanter i periferin. Skulle vara intressant att få veta hur det verkligen är, till er som testat

Skickades från m.sweclockers.com

Du ser kanterna ut mot sidorna men inte längs höjden lika mycket. Det känns definitivt som en skidmask.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Till er som redan testat viven, jag är lite nyfiken på hur stort ens synfält är när man tittar genom headsetet? Säg att man tittar med ögonen rakt fram i displayen helt centrerat, ser man då kanterna av displayen eller täcker bilden hela ens synfält? Eller är det som att titta genom exempelvis en skidmask eller ett cyklop? Jag kan ju tänka mig att det förstör en del av inlevelsen om man ser svarta kanter i periferin. Skulle vara intressant att få veta hur det verkligen är, till er som testat

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte hemma och kan kontrollera, men jag kan svara utifrån mina upplevelser på ca 10 timmar hitintills. Vilket jag dessutom tycker är det viktigaste, upplevelsen av det. Letar du svarta kanter så kommer du ju hitta dem.

Men i de spel jag testat så har jag ej tänkt på dem alls. Man kollar ju ej omkring med ögonen, i vrider i stället huvudet så att dina ögon alltid sitter i mitten på skärmen. Kanterna på skärmen har även en tendens att bli lite ur fokus, så jag vrider huvudet konstant och har ögonen på mitten. Låter kanske som ett besvär men det upplever jag det inte alls som. Tycker det känns hur naturligt som helst!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jag har fått upp trackingen kan se kameran spåra något reguljärt rum på min monitor jag har uppkopplad via dvi och fått ljud i hörlurarna men likförbannat ingen bild i headsetet? Är det som någon sa att du måste koppla upp via hdmi och således ha ett grafikkort med två hdmi utgångar eller mini display port? Det går inte köra setupen på en monitor uppkopplad via DVI och få bild från viven via hdmi uttaget?

Jag har min Vive kopplad med hdmi och datorns två monitorer är inkopplade med dvi. Det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har fått upp trackingen kan se kameran spåra något reguljärt rum på min monitor jag har uppkopplad via dvi och fått ljud i hörlurarna men likförbannat ingen bild i headsetet? Är det som någon sa att du måste koppla upp via hdmi och således ha ett grafikkort med två hdmi utgångar eller mini display port? Det går inte köra setupen på en monitor uppkopplad via DVI och få bild från viven via hdmi uttaget?

Har du startat Vive Dashboard?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Nu är jag inte hemma och kan kontrollera, men jag kan svara utifrån mina upplevelser på ca 10 timmar hitintills. Vilket jag dessutom tycker är det viktigaste, upplevelsen av det. Letar du svarta kanter så kommer du ju hitta dem.

Men i de spel jag testat så har jag ej tänkt på dem alls. Man kollar ju ej omkring med ögonen, i vrider i stället huvudet så att dina ögon alltid sitter i mitten på skärmen. Kanterna på skärmen har även en tendens att bli lite ur fokus, så jag vrider huvudet konstant och har ögonen på mitten. Låter kanske som ett besvär men det upplever jag det inte alls som. Tycker det känns hur naturligt som helst!

Tack för svar! Det låter ju helt okej. Eye-tracking kanske tom är något som kommer med nästa version av VR, låter ju inte helt otroligt.. Sen att det ser suddigt ut i kanterna kanske inte är ett problem, då det är likadant i verkligheten till viss del. Jag hör gärna fler utlåtanden om hur det upplevs då folk verkar uppfatta det hela olika. Men det är säkert individuellt hur mycket man stör sig/tänker på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Tack för svar! Det låter ju helt okej. Eye-tracking kanske tom är något som kommer med nästa version av VR, låter ju inte helt otroligt.. Sen att det ser suddigt ut i kanterna kanske inte är ett problem, då det är likadant i verkligheten till viss del. Jag hör gärna fler utlåtanden om hur det upplevs då folk verkar uppfatta det hela olika. Men det är säkert individuellt hur mycket man stör sig/tänker på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver nog inte oroa dig för kanterna. Visst, kanterna finns där, men inget jag tänker på.

Det tråkiga är att det saknas lite spel med content, något med lite story

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |