Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vives mjukvara är så erbarmligt dålig... Kör jag spel i theater mode så ska det krascha i stort sett direkt de laddas men framförallt ska de ge bluescreen och korrumpera startfiler... Börja med att jag ladda upp Euro Truck simulator 2. Ska ha vive stöd men man måste in i config filer och trolla tror jag.

Så theater mode. Fungerar ytterst dålig prestanda dock men fungerar. Sen testade jag the Hunter och de ladda korrekt första gången. Det liret har en bugg så man måste alt tabba eller växla mellan fönster eller fullskärm för att få rätt bredd på grejerna. Blåskärm när jag gjorde det någon gång för mycket. Reparation av startfiler... Efter det får jag blåskärm varje gång jag startar ETS 2 och the hunter....

Viven sätter personligt rekord i buggig mjukvara/hårdvara måste sägas. Kontroller som ballar ur, kamera som inte fungerar, bluescreen och tvingad omstart för att reparera startfiler för alla non VR spel man kör.

Jag har testat en hel del spel i Theatre mode och bara upplevt en krash, som inte krashade själva datorn alls, så det är nog inget allmänt problem du har.

Dock är det som du säger dålig prestanda i Theatre, spelet funkar bra på "duken" men headtrackingen vill gärna lagga lite i det i övrigt rätt tomma rummet.

SteamVR har blivit väldigt mycket bättre de senaste månaderna men jag upplever också att det är lite trixande ibland med kameran särskilt som du skriver. Den fungerar 9/10 gånger för mig, men ibland inte och kräver då omstart av datorn och pluggande av kablar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ni vet ljusfyrarna. Är det två borrhål per fäste eller? Kanske rent av räcker med ett annars. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Ni vet ljusfyrarna. Är det två borrhål per fäste eller? Kanske rent av räcker med ett annars. Tack.

Med bra fäste i pluggen (eller att du fäster direkt i träbalkken) så har du inga problem... men varför?

btw: medföljande pluggen är värdelösa, köp nya som inte sticker ut 1 mm från väggen.

Permalänk

Är det någon som inte har beställt från HTC som vet hur man får key till spelen som skulle ingå?

Permalänk
Skrivet av TheNobbeh:

Är det någon som inte har beställt från HTC som vet hur man får key till spelen som skulle ingå?

Jag beställde från Webhallen och fick koderna via mail några dagar efter att jag hämtat min Vive. Det var alltså Webhallen själva som jag fick koderna av.

Permalänk
Skrivet av Max Power:

Jag beställde från Webhallen och fick koderna via mail några dagar efter att jag hämtat min Vive. Det var alltså Webhallen själva som jag fick koderna av.

Ah, samma här.. så klart fick jag mail 30min efter mitt inlägg här
Men bra att du svarade, kan ju vara fler som undra

Permalänk

Har en fråga om förlängning av USB och HDMI

Kollar på olika alternativ men blir inte riktigt klok på vad man skall kolla på för att få ihop det lite bra, så tänkte fråga om någon har lyckats bra med detta och kan dela med sig av sin kunskap och tips

Har själv kollat på olika alternativ så som:
HDMI:
http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/H...

USB lösningar
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Men osäker om denna konfig skulle kunna fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNobbeh:

Har en fråga om förlängning av USB och HDMI

Kollar på olika alternativ men blir inte riktigt klok på vad man skall kolla på för att få ihop det lite bra, så tänkte fråga om någon har lyckats bra med detta och kan dela med sig av sin kunskap och tips

Har själv kollat på olika alternativ så som:
HDMI:
http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/H...

USB lösningar
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Men osäker om denna konfig skulle kunna fungera

Förlänga med 15 meter kommer du aldrig lyckas med tyvärr, eventuellt om du kör flera hdmi- och usb repeaters som förstärker signalen.

Det är tillräckligt jäkla jobbigt att hitta en 5 meters HDMI som fungerar 100% med Vives höga bandbredd. Jag testade två Deltaco Hdmi 1.4 kablar och en annan billig variant, alla tre gav störningar i form av slumpmässiga vita prickar på panelerna som flimrade (syntes mest i mörka bakgrunder). Med den tredje noname skitkabeln (som också var High Speed 1.4) så var halva bilden täckt av röda prickar, flimmer mm..

Så det slutade med att jag köpte en Supra 2.0 HDMI kabel för nästan 800kr, och den funkar klockrent då den har tre gånger högre bandbredd än konkurrenterna plus mer skärmning osv. Med då pratar jag fortfarande om 5 meter, inte 15..

Svårt å tro att det går med 15m, och om det nu går med hjälp av 3st 5 meters Supra plus två repeaters emellan, så kommer du hursomhelst få latency problem (fördröjning).

Flytta istället datorn till rummet där du har Viven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Hämtade X 1080t idag men går inte att få igång på windows 10. Går inte aktivera direct mode numer heller. Kameran fortfarande ej funktionell

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Förlänga med 15 meter kommer du aldrig lyckas med tyvärr, eventuellt om du kör flera hdmi- och usb repeaters som förstärker signalen.

Det är tillräckligt jäkla jobbigt att hitta en 5 meters HDMI som fungerar 100% med Vives höga bandbredd. Jag testade två Deltaco Hdmi 1.4 kablar och en annan billig variant, alla tre gav störningar i form av slumpmässiga vita prickar på panelerna som flimrade (syntes mest i mörka bakgrunder). Med den tredje noname skitkabeln (som också var High Speed 1.4) så var halva bilden täckt av röda prickar, flimmer mm..

Så det slutade med att jag köpte en Supra 2.0 HDMI kabel för nästan 800kr, och den funkar klockrent då den har tre gånger högre bandbredd än konkurrenterna plus mer skärmning osv. Med då pratar jag fortfarande om 5 meter, inte 15..

Svårt å tro att det går med 15m, och om det nu går med hjälp av 3st 5 meters Supra plus två repeaters emellan, så kommer du hursomhelst få latency problem (fördröjning).

Flytta istället datorn till rummet där du har Viven

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Tackar för svaret, att flytta datorn är tyvärr helt ute då jag inte får/kan lyfta datorn pga operation

läser lite på reddit och "15 meter kommer aldrig att gå" verka ju inte stämma helt i ditt påstående:
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4ejkjp/just_set_up_a_s...
Räcker ju med 10m med men 5m är för kort för min planlösning

Men framkommer ju inte heller om by shidarin har problem med flimmer, red pixels etc, kanske få avvakta helt enkelt med att packa upp vive där jag vill ha dern och köra den stående vid datorn

*Edit*
Finns ju lite mer info här med på kablar som fungera:
https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/cables
Men är osäker om man som svensk kan beställa från amazon

Permalänk
Medlem

Imorgon dyker min vive upp (efter andra rundan reparation). Mycket förväntansfull och hoppas att dom fakiskt reparerat den denna gång blir spännande att se vad man missat under de senaste veckorna.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt. Fick tillbaka min vive idag. Ligger en lapp i lådan där det står "Standard Reparation" Samma s/n som tidigare. Verkade dessutom vara en helt ny 3-in-1 kabel. Kopplar in i datorn. Precis lika trasig som tidigare(!!). Wtf

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Så det slutade med att jag köpte en Supra 2.0 HDMI kabel för nästan 800kr, och den funkar klockrent då den har tre gånger högre bandbredd än konkurrenterna plus mer skärmning osv. Med då pratar jag fortfarande om 5 meter, inte 15..

Skickades från m.sweclockers.com

Hur löste du USB med din lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNobbeh:

Hur löste du USB med din lösning?

Vanlig Deltaco 5m usb 3.0 kabel för en hundring eller så och det funkar kanon! Usb 2.0 ska tydligen funka lika bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Helt fantastiskt. Fick tillbaka min vive idag. Ligger en lapp i lådan där det står "Standard Reparation" Samma s/n som tidigare. Verkade dessutom vara en helt ny 3-in-1 kabel. Kopplar in i datorn. Precis lika trasig som tidigare(!!). Wtf

Inget annat som är fel på då? HDMI-kontakt eller grafikkort typ? Låter ju osannolikt att de skickar tillbaka utan att testa att felet de skulle laga är åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Inget annat som är fel på då? HDMI-kontakt eller grafikkort typ? Låter ju osannolikt att de skickar tillbaka utan att testa att felet de skulle laga är åtgärdat.

Ja man tycker det låter osannolikt. Men de har ju gjort det två gånger nu Har ju testat min vive på 3 datorer (och grafikkort) med samma fel. Samt plockat med mig headsetet till en kompis som har en fungerande vive, kopplat in mitt headset, och det fungerar ej där heller. Och jag fick faktiskt med en ny 3-in-1 kabel denna gång (av någon anledning) så extremt osannolikt att det skulle vara kabelfel. Så nej, tyvärr handlar det om inkompetent support :/

Permalänk
Medlem

Herregud va sjukt... Gör de samma fel en gång till har du rätt kräva pengarna tillbaks om svensk konsumenträtt gäller. Bortsett från kameran så har det knock on wood fungerat bra här ett tag nu i windows 8.1

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Någon som beställt från Komplett och vet om det finns möjlighet att få sitt Vive innan midsommar. Skulle ju komma in till svenska butikers lager 22a juni om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk

Jag fick min Vive från Elgiganten i dag. Verkar vara en intressant bugg i Steam VR som tog ungefär en timme för mig innan jag förstod mig på.

Om man har ett "otillåtet" tecken i sitt användarnamn på datorn så får man felmeddelande 110. Jag har ett Ä i mitt efternamn och har datorn anslutet till Microsoft-kontot. Fick skapa en ny lokal användare med ett namn utan Å, Ä eller Ö. Efter det så fungerade Steam VR som det skulle.

Permalänk
Medlem

Går det installera Occulus Home utan en Rift? Vill köra Assetto Corsa med Revive men då måste occulus home köras och det enda som installeras med occulus setupen är deras occulus store?

Går inte installera home längre utan rift ikopplad?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Herregud va sjukt... Gör de samma fel en gång till har du rätt kräva pengarna tillbaks om svensk konsumenträtt gäller. Bortsett från kameran så har det knock on wood fungerat bra här ett tag nu i windows 8.1

Ja, nu är den ju köpt från Irland (via htc) så är eu konsumenträtt som gäller. (väl?) Hur som helst pratade jag med en supporttekninker i lördags, som lovade att de skulle fixa detta asap. Idag fick jag ett mail från HTC om att de ville att jag skulle skicka min connectorbox (som de ju redan haft inne en gång) och min 3-in-1 kabel (som jag ju fick i fredags av dem) då det "antagligen är dessa som är trasiga". Läser dock på konsumenteuropa att det verkar som konsumentverket redan driver ärende mot htc i europa. (gällande vive/garanti) Så nästa steg är att höra av mig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Går det installera Occulus Home utan en Rift? Vill köra Assetto Corsa med Revive men då måste occulus home köras och det enda som installeras med occulus setupen är deras occulus store?

Går inte installera home längre utan rift ikopplad?

Du behöver ingen Rift.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du behöver ingen Rift.

Är du hundra när installerade du occulus filerna sist? Jag får inte occulus home installerat när jag kör setupen. Kommer till ett läge där de letar efter usb enheterna man kan skippa men då skippar de installationen av home också verkar det som? Hur får jag igång occulus home annars?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag fick min Vive från Elgiganten i dag. Verkar vara en intressant bugg i Steam VR som tog ungefär en timme för mig innan jag förstod mig på.

Om man har ett "otillåtet" tecken i sitt användarnamn på datorn så får man felmeddelande 110. Jag har ett Ä i mitt efternamn och har datorn anslutet till Microsoft-kontot. Fick skapa en ny lokal användare med ett namn utan Å, Ä eller Ö. Efter det så fungerade Steam VR som det skulle.

Butiksbeställning, eller internet?
Jag har förbokat min i butik, men inte hört något än. Planerar ringa dom efter lunch imorgon.

Permalänk
Medlem

Jahopp jösses va less jag börjar bli på mjukvaran. Det är borderline hela tiden att få min burk att lira. Nu helt plötsligt av någon anledning så vägrar steamvrs teaterläge att fungera... Spel med nativt stöd lirar som förut men teaterläge. Omstart av alltihopa och testa även att aktivera steam betan ingen skillnad hembio liret går inte köra längre.

Testat:

1. Installera om Vive setup

2. resettat usbn ett tiotal gånger. Bytt usb port

3. Gått tillbaks till standardversion av steam

4. teaterläget är ibockat i steam trycker på okay som vanligt men går bara igång på monitorn... Någon som kör senaste steam versionen och kan köra hembioläget?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Butiksbeställning, eller internet?
Jag har förbokat min i butik, men inte hört något än. Planerar ringa dom efter lunch imorgon.

Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jahopp jösses va less jag börjar bli på mjukvaran. Det är borderline hela tiden att få min burk att lira. Nu helt plötsligt av någon anledning så vägrar steamvrs teaterläge att fungera... Spel med nativt stöd lirar som förut men teaterläge. Omstart av alltihopa och testa även att aktivera steam betan ingen skillnad hembio liret går inte köra längre.

Testat:

1. Installera om Vive setup

2. resettat usbn ett tiotal gånger. Bytt usb port

3. Gått tillbaks till standardversion av steam

4. teaterläget är ibockat i steam trycker på okay som vanligt men går bara igång på monitorn... Någon som kör senaste steam versionen och kan köra hembioläget?

Har det kommit en ny version på sistone? Det fungerade för mig för ungefär en vecka sedan iaf. Har du Vive:n igång? Har du testat att starta spelet från VR?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har det kommit en ny version på sistone? Det fungerade för mig för ungefär en vecka sedan iaf. Har du Vive:n igång? Har du testat att starta spelet från VR?

/hulle.

Nä kom ingen ny update. De fungerade sen helt plötsligt fungera de inte alls... Samma sak om jag startar via steamvr interface.

Ska testa ominstallera grafikdrivrutinerna sen är det väl bara omformattering som gäller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, stack huvudet inom butiken innan idag. Och de *Får inte släppa* viven innan den 23'e.
Butikschefen var tom inne och kollade deras "butiksorder".

Nåja, ger mig mer tid att fixa till vrytan samt bygga klart ett annat hobbyprojekt.

Permalänk

Ni som är lite snabba av er. Fästena för själva ljusfyrarna: vilken dimension är de? Tänker främst. Hur brett mellan hålen samt storlek på själva väggfästena. En annan undran. Kabellängd på ljusfyrarna. Förbereder lite nu innan morgondagen. Verkar anlända då. Lång väntan! Tack.