Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har du startat Vive Dashboard?

Är det samma som steamvr som visar grönt när de ser headsetet, basstationerna etc? Händer inte ett skit när jag tycker på vive dashboard? Har gett upp windows 10 nu inaktivera SLI gjorde inte ett skit headsetet är totalt dött. Trackingen allt verkar fungera bortsett från att få hdmin att aktiveras för panelerna.

Uppstart av 8.1 var intressant då fick jag bild ur högra displayen ur viven och muspekaren var bara aktiv där gjorde det lite svårt att navigera då man bara får en del av desktop. Man får väl hoppas det är någon specifik GT 5 serie bugg. Någon mer som försökt få igång vive på windows 10 med dessa stenålderskort?`

En annan sak det står något om att man ska ta bort linsskydden? Men tror inte det kom med några sådana alls till min vive? Eller lyckas jag inte lista ut hur de ska tas bort?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är det samma som steamvr som visar grönt när de ser headsetet, basstationerna etc? Händer inte ett skit när jag tycker på vive dashboard? Har gett upp windows 10 nu inaktivera SLI gjorde inte ett skit headsetet är totalt dött. Trackingen allt verkar fungera bortsett från att få hdmin att aktiveras för panelerna.

Uppstart av 8.1 var intressant då fick jag bild ur högra displayen ur viven och muspekaren var bara aktiv där gjorde det lite svårt att navigera då man bara får en del av desktop. Man får väl hoppas det är någon specifik GT 5 serie bugg. Någon mer som försökt få igång vive på windows 10 med dessa stenålderskort?`

En annan sak det står något om att man ska ta bort linsskydden? Men tror inte det kom med några sådana alls till min vive? Eller lyckas jag inte lista ut hur de ska tas bort?

Det är den gråa ikonen med Vive-tecknet på. Som visar grönt på de olika enheterna.

Jag kör på WIN10. Dashboarden brukar hänga sig ibland och då får man avsluta programmet/starta om datorn.

Kollar så att det inte är glapp i kontakterna, vid headsetet?

Körde du htcvive.com/setup ?

Det är ett plastskydd som sitter framför, jag missade det också först.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

De svarta ramarna runtom linserna som är typ 3 mm tjockt ska det bort på något vänster? Det är nummer på linserna är de numren på plastskydden eller på de riktiga linserna?

Jag får felmeddelande om compositor.exe som inte körs. Ibland får jag felmeddelande om att det måste köras i fullskärm. Men det går inte att fixa det via vive dashboard.

Moderkortet är ett Intel Z87. Hittar enheterna utan problem när jag kör usb 2.0 portarna bak.

Glapp ska det inte va någonstans har vart inne ett par rundor i headsetets anslutningar och jag fick ju igång bilden på högra panelen tvärt i windows 8.1 ändå.

Finns det någon anledning varför ett GTX 580 inte skulle kunna ge bild med Viven?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kontaktat HTCs support nu google hjälper verkligen inte till Får vi se om man får något svar. Finns det någon anledning varför ett dx 11 kompatibelt grafikkort inte skulle kunna ge någon bild för Viven?

Några kända problem med Intels Z87 chipset?

Apropå linsskydden är det bara de här vanliga plastfilmsskydden man får för mobiler typ eller missar jag något här? Jag kan ju åtminstone få bild ur högra linsen så borde inte va något sånt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kontaktat HTCs support nu google hjälper verkligen inte till Får vi se om man får något svar. Finns det någon anledning varför ett dx 11 kompatibelt grafikkort inte skulle kunna ge någon bild för Viven?

Nej det verkar konstigt. Har du ingen annan dator du kan testa den på? Testa att uppdatera firmwaren?

Permalänk
Medlem

Jo steamvr gav mig nå uppdateringar som installerades utan problem.

Har försökt på bärbara men den är lastgammal och fixar troligtvis inte dx 11 heller. Men datorn börja tjuta och korrumperade startfilerna. Gick att återställa men där ska det inte försökas nå mer gånger.

Har en äldre dator med core 2 duo processor intel 975 eller 965 chipset sista jag kan testa med innan X 1080t.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Har under den tiden jag haft min Vive sett ett par mystiska fel. Minns inte alla saker som hänt men nu senast så fick jag en slags vobblande tracking av headsetet, även efter omstart av datorn. Har för mig det löste sig efter att jag gjorde allt strömlöst..

Med det sagt, så är jag iaf. inte säker på att det behöver vara något permanent problem på ditt headset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@oqvist:

Har under den tiden jag haft min Vive sett ett par mystiska fel. Minns inte alla saker som hänt men nu senast så fick jag en slags vobblande tracking av headsetet, även efter omstart av datorn. Har för mig det löste sig efter att jag gjorde allt strömlöst..

Med det sagt, så är jag iaf. inte säker på att det behöver vara något permanent problem på ditt headset...

Nä något kompabilitetsproblem med min hårdvarukonfiguration är jag rätt säker på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När jag kör utan direct mode får jag desktop på bara höger lins är det samma för er?.Man ska köra desktop som extended.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist Linsskyddet är enbart en plastfilm. Som på en my mobiltelefon. Så dra inte bort mer än så har du provat att köra vive:n med hdmi-anslutningen direkt till pc:n istället för via link-boxen? Har du vid något tillfälle fått bild på bägge displayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

@oqvist Linsskyddet är enbart en plastfilm. Som på en my mobiltelefon. Så dra inte bort mer än så har du provat att köra vive:n med hdmi-anslutningen direkt till pc:n istället för via link-boxen? Har du vid något tillfälle fått bild på bägge displayer?

Har bara mini hdmi på grafikkortet så det går inte att testa. Den enda bild jag fått är ur desktop och höger display. Ifall någon har tid över kan ni testa köra utan direct mode och sätt skärmarna på utvidgat läge. Får ni bild enbart ur höger panel på Viven eller ur båda?

Försökt med gamla datorn nu men det faller nog på windows 7 inte stöds vad det verkar. Två usb enheter det inte går att installera drivare för.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ett par saker. Varje gång jag startade den (förutom första dagen) så blinkar displayerna. Genom att dra ut/sätta i HDMI kabeln i connectorboxen x antal gånger så fungerade den dock att använda. Dessutom så blev den vänstra displayen ibland extremt ljus (väldigt obehagligt). Samt att densamma hade väldigt mycket oled mura vilket såg hemskt ut i mörka sekvenser. Samt sisådär 6 trasiga pixlar mitt i displayen.
Så HMD + connectorbox är påväg. HTC står för fraktkostnader.

Citerar mig själv. Fick tillbaka min Vive idag efter knappt två veckor. Samma HMD, connectorbox och kablar. (Men inte speciellt välpacketerad... endast ett lager bubbelplast runt HMDn och connectorboxen låg löst i lådan)
Samt en antal lappar. Stod "No faults found" på en av dem. Pluggade (givetvis) in den i datorn här hemma.. exakt lika trasig som innan jag skickade den. Fy så trött man blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Citerar mig själv. Fick tillbaka min Vive idag efter knappt två veckor. Samma HMD, connectorbox och kablar. (Men inte speciellt välpacketerad... endast ett lager bubbelplast runt HMDn och connectorboxen låg löst i lådan)
Samt en antal lappar. Stod "No faults found" på en av dem. Pluggade (givetvis) in den i datorn här hemma.. exakt lika trasig som innan jag skickade den. Fy så trött man blev

Vad har du för fel på din?
(min är på väg tillbaks från nederländerna)

Permalänk
Medlem

Det största felet är att när man startar SteamVR så står displayerna på HMD:n bara och blinkar. Någon gång då och då får den en fast bild (men då är den vänstra skärmen mycket ljusare än den högra)
Drar jag ut och sätter i HDMI kabeln ett gäng gånger så får jag oftast fast bild efter ett tag. (eller röd led på sidan och svarta displayer.. då är det bara att börja om)
Sedan är det ett gäng döda pixlar och rejält med mura-effekt på den vänstra displayen, men det kan jag leva med. Mer irriterande att den inte startar korrekt.

Så "no faults found" är bara bizarrt.

Permalänk
Medlem

Fasen vad trist. Fick ni betala frakten för att skeppa iväg den?

Har någon här testat viven med ett AMD 7970 kort?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fasen vad trist. Fick ni betala frakten för att skeppa iväg den?

Har någon här testat viven med ett AMD 7970 kort?

Ja, jag kör min med HD7970. Funkar rätt OK i The Lab och Job simulator. Har även testat några snabba repor i LFS vilket funkade bra, samt Project Cars som inte riktigt hänger med trots låga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Ja, jag kör min med HD7970. Funkar rätt OK i The Lab och Job simulator. Har även testat några snabba repor i LFS vilket funkade bra, samt Project Cars som inte riktigt hänger med trots låga grafikinställningar.

Vill du sälja ditt 7970 till mig ^^

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fasen vad trist. Fick ni betala frakten för att skeppa iväg den?

Nä, htc står för frakten. (Tror det gäller om man felanmäler inom de första 14 dagarna efter att man fått sin vive.)
Någon som vet vad man har för möjlighet/rättighet att häva sitt köp när man köpt direkt från htc? Har ju ingen nytta av en trasig vive :/

Permalänk
Medlem

@Jaw_B
Har du prövat med någon annan dator? I så fall måste du ju kontakta HTC igen (eller det kanske du redan gjort).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@duked Mmm, har testat den på två olika datorer (en med 780gtx och en med 980ti) samt olika varianter av hdmi och displayport kablar. Så tycker jag varit väldigt nogrann med felsökning. Fick precis ett märkligt mail från supporten där de skriver att det skall fungera såhär enl specificationen för htc vive, och är inget fel. Det påverkar inte upplevelsen. Ehhm.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

@duked Mmm, har testat den på två olika datorer (en med 780gtx och en med 980ti) samt olika varianter av hdmi och displayport kablar. Så tycker jag varit väldigt nogrann med felsökning. Fick precis ett märkligt mail från supporten där de skriver att det skall fungera såhär enl specificationen för htc vive, och är inget fel. Det påverkar inte upplevelsen. Ehhm.

Fasiken, vad tråkigt. Hoppas det löser sig för dig. Inväntar ett eget paket. Blir lätt mörkrädd när man hör om alla som haft bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Fasiken, vad tråkigt. Hoppas det löser sig för dig. Inväntar ett eget paket. Blir lätt mörkrädd när man hör om alla som haft bekymmer.

Ja det är då inte lätt va early adopter. HTC verkar inte veta själva försökt luska ut om det är något kompabilitetsproblem med GTX 580 men går inte hitta svar någonstans. https://steamcommunity.com/app/358040/discussions/0/357286663... Här hintas om fler som har liknande fel iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det största felet är att när man startar SteamVR så står displayerna på HMD:n bara och blinkar. Någon gång då och då får den en fast bild (men då är den vänstra skärmen mycket ljusare än den högra)
Drar jag ut och sätter i HDMI kabeln ett gäng gånger så får jag oftast fast bild efter ett tag. (eller röd led på sidan och svarta displayer.. då är det bara att börja om)
Sedan är det ett gäng döda pixlar och rejält med mura-effekt på den vänstra displayen, men det kan jag leva med. Mer irriterande att den inte startar korrekt.

Så "no faults found" är bara bizarrt.

Tråkigt, på min hade dom bytt panelerna enligt pappret. Återstår att se om de gröna pixlarna lyser med sin frånvaro när jag väl orkar testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fasen vad trist. Fick ni betala frakten för att skeppa iväg den?

Har någon här testat viven med ett AMD 7970 kort?

Jag betalade frakten själv, dock ska jag nu försöka få den tillbaka.

Kör också med 3x7970 men troligen utnyttjas bara ett i VR (har inte orkat titta i MSI Afterburner), det mesta rullar på riktigt bra, ett laggigt område i Vanishing Realms (vid svärdet), annars finfint. Har inte hunnit testa Project Cars sedan Vivestödet, kan tänka mig att det blir lite kasst om inte det andra och tredje kortet kickar in.

Har testat på ett 780M också, ligger lite mycket i underkant, det verkar som flera av VR spelen inte beter sig normalt om dom inte når en viss framerate, exempelvis minigolf där jag slog rakt igenom bollen. Klubban laggar även fast huvudtrackingen funkar bra, förmodligen timewarp eller liknande som gör att det upplevs som högre framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tråkigt, på min hade dom bytt panelerna enligt pappret. Återstår att se om de gröna pixlarna lyser med sin frånvaro när jag väl orkar testa.

Flax för dig :/ Ja, jag kommer försöka få skickat tillbaka min vive och begära pengarna tillbaka. Hur lätt det nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Flax för dig :/ Ja, jag kommer försöka få skickat tillbaka min vive och begära pengarna tillbaka. Hur lätt det nu blir.

Suck och stön. Eftersom deras egna tekniker ansåg att min Vive var hel, så har jag tydligen heller inte rätt att begära pengarna tillbaka. Vill verkligen rekommendera folk att undvika att köpa direkt från HTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Suck och stön. Eftersom deras egna tekniker ansåg att min Vive var hel, så har jag tydligen heller inte rätt att begära pengarna tillbaka. Vill verkligen rekommendera folk att undvika att köpa direkt från HTC.

Fan vad ruttet
Du har testat den i en annan dator?
Kanske också med nån driver cleaner, som ddu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fan vad ruttet
Du har testat den i en annan dator?
Kanske också med nån driver cleaner, som ddu?

Mjo, som jag nämnde i en tidigare post så har jag även kört den mot min andra pc (med ett gtx780) med precis samma resultat. Har även provat att ta bort samtliga installerade USB-enheters drivrutiner ifall något skulle krångla där. Kan ju förståss se om jag kan prova den mot en tredje dator. Vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det största felet är att när man startar SteamVR så står displayerna på HMD:n bara och blinkar. Någon gång då och då får den en fast bild (men då är den vänstra skärmen mycket ljusare än den högra)
Drar jag ut och sätter i HDMI kabeln ett gäng gånger så får jag oftast fast bild efter ett tag. (eller röd led på sidan och svarta displayer.. då är det bara att börja om)
Sedan är det ett gäng döda pixlar och rejält med mura-effekt på den vänstra displayen, men det kan jag leva med. Mer irriterande att den inte startar korrekt.

Så "no faults found" är bara bizarrt.

Jag antar att du har testat att koppla ur och i sladdarna i själva headsettet? Alltså inte i linkboxen utan på HMD:n?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag antar att du har testat att koppla ur och i sladdarna i själva headsettet? Alltså inte i linkboxen utan på HMD:n?

/hulle.

Jo, det har jag också testat. Även provat annan hdmi-kabel både mellan pc och linkbox samt mellan linkbox och hmd.
Tack för förslagen dock