Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jo, det har jag också testat. Även provat annan hdmi-kabel både mellan pc och linkbox samt mellan linkbox och hmd.
Tack för förslagen dock

Har du satt kablarna på rätt håll? Har för mig att HDMI-kabeln måste sitta på rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Testat min vive på 7970 och den fungerar. Inga gröna pixlar har jag hittat heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betvå:

Har du satt kablarna på rätt håll? Har för mig att HDMI-kabeln måste sitta på rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, de sitter som de skall. (Har iof svårt att tro att man kan få i hdmi-kabeln upp och ner). Var hemma hos en bekant som också har en (fungerande) vive. Satte i mitt headset i hans setup. Fungerade inte där heller. Så mycket mer "confirmed" trasig kan den knappast bli. På tisdag åker den ett andra varv ner till Holland för reparation. Man undrar om de ens kopplade in den förra gången..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Japp, de sitter som de skall. (Har iof svårt att tro att man kan få i hdmi-kabeln upp och ner). Var hemma hos en bekant som också har en (fungerande) vive. Satte i mitt headset i hans setup. Fungerade inte där heller. Så mycket mer "confirmed" trasig kan den knappast bli. På tisdag åker den ett andra varv ner till Holland för reparation. Man undrar om de ens kopplade in den förra gången..

Ja, vända en HDMI-kabel åt fel håll går nog inte. Påminner om när en kompis hade problem för länge sedan och ringde kundtjänst, där han sedan kopplades till deras "expert", som då frågade om han hade prövat att vända på scart-kabeln! Går ju inte! Ha, ha! Möjligen menade han inte vrida kontakten 180 grader, utan att byta plats på ändarna, men vet inte om det skulle göra någon skilnad.

Bra att du står på dig med Viven! Att du får skicka den igen - innebär det att du varit i kontakt med HTC och de har erbjudit sig kolla på den en andra gång?

Permalänk
Medlem

[quote postid="16195109" userid="261206" name="duked"]
Ja, vända en HDMI-kabel åt fel håll går nog inte. Påminner om när en kompis hade problem för länge sedan och ringde kundtjänst, där han sedan kopplades till deras "expert", som då frågade om han hade prövat att vända på scart-kabeln! Går ju inte! Ha, ha! Möjligen menade han inte vrida kontakten 180 grader, utan att byta plats på ändarna, men vet inte om det skulle göra någon skilnad.

Bra att du står på dig med Viven! Att du får skicka den igen - innebär det att du varit i kontakt med HTC och de har erbjudit sig kolla på den en andra gång?
[/

Jo, jag menade byta plats på ändarna då kablen är liksom enkelriktad. Jag har läst att många gjort det felet med Vive.

Men din låter ju onekligen trasig.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

@Betvå:

Jaså, de är enkelriktade? OK, tack för tipset!

Ja, vi får hoppas att Jaw_B får hjälp nu, andra gången han skickar in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testat min vive på 7970 och den fungerar. Inga gröna pixlar har jag hittat heller.

Fel av mig jag mena R9 280X. Fick låna ett 7970 hem och det fungerar 100 % inte återigen! tycker mig läst här någonstans att någon lyckats få igång det på ett 7970?

Kortet saknar hdmi portar så jag kör dvi-hdmi adapter. Vivens ljudenhet hittas korrekt dock så fick jag inget ljud när jag försökte byta till den. Jag kör display port på min monitor men det ska väl inte spela någon roll att man inte kör hdmi på bägge?

Hur som vet inte om jag kan köra vive ändå. Jag möblera om sovrummet men fick ändå fuska för att få ihop 2.2 meter till 2.2 meter. fuskar jag inte får jag väl ihop 2x2 men det blir inte godkänt av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpt 200 kr displayport till mini displayportadapter... Men vive dashboard hittar inte headsetet och klagar över att jag inte kör hdmi. Någon som lyckats få mini dp att lira?

Kan inte aktivera directmode längre men med displayport ser jag delar av skrivbordet från båda displayerna. Men headsetet känns inte igen tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att Vive fungerar på 7970. Gick igång på windows 8.1 installationen. Har fortfarande problem med kontrollerna verkar som det virtuella scrollhjulet rullar konstant så det är svårt välja i menyerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan rapportera att Vive fungerar på 7970. Gick igång på windows 8.1 installationen. Har fortfarande problem med kontrollerna verkar som det virtuella scrollhjulet rullar konstant så det är svårt välja i menyerna.

Fick samma problem när jag hade min Logitech G27-ratt inkopplad. Kolla så det inte är någon usb-enhet som kan påverka..

Permalänk
Medlem

Happ. Glad som man var att få en ny Vive idag så har även denna gröna pixlar. Blir att skicka på retur igen.

Supporten är iaf bra, och RMA går väldigt fort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Happ. Glad som man var att få en ny Vive idag så har även denna gröna pixlar. Blir att skicka på retur igen.

Supporten är iaf bra, och RMA går väldigt fort.

Jag gick från 2-3 gröna till 10-20 gröna på första rundan, vore ju bättre om dom kollade så allt stod rätt till innan dom skickade tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag gick från 2-3 gröna till 10-20 gröna på första rundan, vore ju bättre om dom kollade så allt stod rätt till innan dom skickade tillbaka...

Som tur är så tar allt som allt ca 2 veckor ink. transport så det bra. Jag var helt övertygad att eftersom jag fått en helt ny så kommer det inte vara några pixlar. På vänster skärm är det fritt känns hur bra som helst. På höger, ajaj minst 10 st.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ser ni dem jämt eller har ni tips på applikationer för att hitta dem :). Hittills har jag inte sett en enda.

Hur får man fram kameran förresten? De säger dubbelklicka på system knappen vilket väl är den ovanför trackpaden? Jag har iof försökt dubbelklicka på alla knappar men kan inte få kameran att aktiveras? I enhetshanterarn så bockas den för som att den hittas. Jag har försökt sänkra refreshrate ner till 30 men jag är tillbaks till 60 hz varje gång jag startar om viven.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser ni dem jämt eller har ni tips på applikationer för att hitta dem :). Hittills har jag inte sett en enda.

Hur får man fram kameran förresten? De säger dubbelklicka på system knappen vilket väl är den ovanför trackpaden? Jag har iof försökt dubbelklicka på alla knappar men kan inte få kameran att aktiveras? I enhetshanterarn så bockas den för som att den hittas. Jag har försökt sänkra refreshrate ner till 30 men jag är tillbaks till 60 hz varje gång jag startar om viven.

Du måste gå in i SteamVR->Inställningar->Kamera och aktivera den först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Du måste gå in i SteamVR->Inställningar->Kamera och aktivera den först

Det har jag gjort och den står som aktiverad efter omstart av datorn. Bockat i alla kryssrutor inkl dubbelklicka för kamera men får ändå aldrig någon bild?

En annan fråga går det spara roomscale konfigurationer. Jag vill ha sittande för min cockpit och roomscale för resten måste man köra kalibrering varje gång man hoppar emellan roomscale och stående konfiguration?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det har jag gjort och den står som aktiverad efter omstart av datorn. Bockat i alla kryssrutor inkl dubbelklicka för kamera men får ändå aldrig någon bild?

Funktionen är inte 100% för mig heller. Ibland funkar den inte förren jag dragit ur och satt tillbaka usb'n...

har iof. inte haft problem sen senaste patchningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser ni dem jämt eller har ni tips på applikationer för att hitta dem :). Hittills har jag inte sett en enda.

Hur får man fram kameran förresten? De säger dubbelklicka på system knappen vilket väl är den ovanför trackpaden? Jag har iof försökt dubbelklicka på alla knappar men kan inte få kameran att aktiveras? I enhetshanterarn så bockas den för som att den hittas. Jag har försökt sänkra refreshrate ner till 30 men jag är tillbaks till 60 hz varje gång jag startar om viven.

Använd glasögon/linser om din syn inte är 100. Fokusera om ögona i grå/mörka områden. Ser du inte en enda död/grön pixel så är du lyckligt lottad :).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

En annan fråga går det spara roomscale konfigurationer. Jag vill ha sittande för min cockpit och roomscale för resten måste man köra kalibrering varje gång man hoppar emellan roomscale och stående konfiguration?

Brottas med samma dilemma, funderar på att skaffa något rullbart bord/skiva där jag kan ha tangent, mus och joystick som jag kan rulla ut i min lilla rektangel. Har dock inte hittat något lämpligt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Happ. Glad som man var att få en ny Vive idag så har även denna gröna pixlar. Blir att skicka på retur igen.

Supporten är iaf bra, och RMA går väldigt fort.

Humm. Hur får du supporten till att vara bra? Förövrig lite lustigt att de skickar nya vives vid pixelfel medan min som inte ens startar ordentligt åker tillbaka utan åtgärd. Får väl rapportera pixelfel nästa gång (har ju 6-8 gröna pixlar ändå. Men tyckte det var ett minimalt problem tbh) så jag också får en ny.

Permalänk
Medlem

Hmm får inte igång kameran. Vad jag förstått nu är det knappen på headset man ska trycka två gånger. Man ska kunna komma åt kameran närsom headsett är igång eller hur?

Testat ett gäng olika usb portar och det är då ingen glappkontakt någonstans och kameran hittas bland usb enheterna. Vore trist om jag måste reklamera i alla fall. Helt sinnessjukt att det ska va så svårt att få allt att lira.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Surt

Kan trösta dig med att kameran är ganska menlös, hade varit bra hjälp för att hitta kontrollerna men eftersom den aktiveras via kontrollen så...

Och bildkvaliten är för dålig för att kunna se knapparna på tangentbordet eller vad som visas på skärmen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bergochdalbana för Vive? Finns ju en uppsjö för Riften. Vill visa min unge

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

@oqvist: Surt

Kan trösta dig med att kameran är ganska menlös, hade varit bra hjälp för att hitta kontrollerna men eftersom den aktiveras via kontrollen så...

Och bildkvaliten är för dålig för att kunna se knapparna på tangentbordet eller vad som visas på skärmen.

Du kan även starta kameran genom att trycka två gånger på knappen på HMDn. Jag brukar använda den för att hitta mina kontroller ibland. Men se skärmen är väl meningslöst när Steam har så trevligt virtuellt skrivbord inbyggt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testat ett gäng olika usb portar och det är då ingen glappkontakt någonstans och kameran hittas bland usb enheterna. Vore trist om jag måste reklamera i alla fall. Helt sinnessjukt att det ska va så svårt att få allt att lira.

Själv har jag en kabel till moderkortets baksida där jag har mina usb 3.0 portar. Jag har läst någonstans att om man får problem så är det säkrare att köra med usb 2.0..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du kan även starta kameran genom att trycka två gånger på knappen på HMDn. Jag brukar använda den för att hitta mina kontroller ibland. Men se skärmen är väl meningslöst när Steam har så trevligt virtuellt skrivbord inbyggt?

/hulle.

Skulle va om kameran ger bättre skärpa? Viven är ju bra blurrig ändå.

Kontrollerna om de är igång går att se i regel men är de av så är det ju lite klurigt.

Vilken knapp på själva kontrollerna ska i teorin aktivera kameran? Den ovan touchpaden?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skulle va om kameran ger bättre skärpa? Viven är ju bra blurrig ändå.

Kontrollerna om de är igång går att se i regel men är de av så är det ju lite klurigt.

Vilken knapp på själva kontrollerna ska i teorin aktivera kameran? Den ovan touchpaden?

Fick hjärnsläpp nu, men det är nog knappen under padden. Dubbeltryck.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ok den ger dashboard som den på headsetet så det verkar logiskt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Körde audioshield och kontrollerna fungerade i dashboard som de skulle. Sen helt plötsligt så får jag samma strul med att det känns som att det virtuella scrollhjulet är igång hela tiden så det går inte att välja något. Man hör bara scrolljudet och ffb på kontrollerna går igång. Själva liret har inte hängt sig och de trackas lika bra som alltid vad det verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vives mjukvara är så erbarmligt dålig... Kör jag spel i theater mode så ska det krascha i stort sett direkt de laddas men framförallt ska de ge bluescreen och korrumpera startfiler... Börja med att jag ladda upp Euro Truck simulator 2. Ska ha vive stöd men man måste in i config filer och trolla tror jag.

Så theater mode. Fungerar ytterst dålig prestanda dock men fungerar. Sen testade jag the Hunter och de ladda korrekt första gången. Det liret har en bugg så man måste alt tabba eller växla mellan fönster eller fullskärm för att få rätt bredd på grejerna. Blåskärm när jag gjorde det någon gång för mycket. Reparation av startfiler... Efter det får jag blåskärm varje gång jag startar ETS 2 och the hunter....

Viven sätter personligt rekord i buggig mjukvara/hårdvara måste sägas. Kontroller som ballar ur, kamera som inte fungerar, bluescreen och tvingad omstart för att reparera startfiler för alla non VR spel man kör.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x