Spel för Steam VR (samlingstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har mest spelat det med liknande utrymme som dig, tyckte det fungerade bra så, det är tillräckligt med plats för att kunna fäktas fritt och även för att ducka bakom pelare och liknande när det skjuts pilar.

Men ett par gånger har jag spelat det med 4x4 m och det är en annorlunda upplevelse.

/hulle.

4 x 4m ! Det var något det!

Ja, min yta funkar. Men ibland när jag teleporterat mig, har jag hamnat väldigt nära ex. en stolpe (och det är ju bra om man som jag vill smyga lite). Men då är man ju helt låst åt det hållet (om du inte vill bryta illusionen och gå genom stolpen). Rör man sig det minsta åt andra hållet kommer chaperone-gränserna fram, vilka gör grafiska element transparenta (höjer knappast inlevelsen) samt att rutnätet lyser upp runt omkring (i vissa scener). Tittar man nedåt, på sitt bälte, är där bara en massa sudd (pga. Vive-linserna är bra mycket suddigare på undre halvan än den övre). Ser man sina kontroller är där riktigt starka godrays, som laserstrålar som skjuter ut (och lyser upp).
Känner mig inte bara trängd av chaperone och grafiska element; headsettets FOV, tyngd, momentum, linser och sladd gör också att jag känner mig instängd/trängd och som min rörelsefrihet är förhindrad. Även en lätt, lätt yrsel/konstig känsla.
Naturligtvis är det inte bara i Vanishing Realms jag upplever detta, men det är ett av de spel där det varit värst.
Därtill har jag ett generellt problem med missade bildrutor (trots i7+1080), vilket ju inte gör saken bättre.
Jag inte spelat Vanishing Realms så mycket pga. ovanstående, men givetvis ska jag ge det en ny chans längre fram. Just nu testar jag om jag kan lära mig att hantera spel där man inte går omkring fysiskt, utan pendlar med armarna bort och fram. Många har ju sagt att de kunnat lära sig hantera illamåendet. Än så länge har jag bara kört två dagar, men fy sjutton säger jag, 5-10 minuters spelande = fyra timmars illamående + 24 timmars orolig mage. Usch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara passa på att skicka en rekommendation om The Solus Project. Detta är det VR-spel jag har spelat längst av alla, och har en story och ett djup som jag delvis saknar annars. VR-implementationen är tillräckligt bra för att dras med i storyn. Känslan att gå ensam nere i grottorna är oslagbar!

Jag är den person som gillar spel som The Gallery, A Chair in a Room och Vanishing Realms (sådär, lite svårt för den barnsliga grafiken), och om ni uppskattar dessa så gillar ni säkert The Solus Project. Svenska utvecklare dessutom!

När barn och fru sover brukar jag smyga ner och förflytta mig till planeten Gliese 6143-C...

Permalänk
Medlem

@Fedge: Är det skräck? Pallar inte jumpscares xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: njae, nej, det är inget skräckspel a'la A Chair in a Room, men det finns tillfällen då man känner sig utlämnad och det är läskigt

Permalänk

Ser fram emot Onward! Kommer en early access 30 augusti.

https://m.youtube.com/watch?v=rkDrMbQhh3Y

Permalänk
Medlem

@Gladaminer: Precis något sådant jag väntat på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: När får ni ut det då?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Det är en bra fråga, tyvärr blev det lite knas med Steam-registreringen men Steam jobbar på det. Vi hoppas på release före Onward, men vi får se

Visa signatur
Permalänk

Jag kan tipsa om följande 2 spel:

VR: Vacate the Room
Är ett väldigt kort escape-room-spel men det kostar bara 5 euro och närvaro-känslan är väldigt hög. Du befinner dig i ett trångt rum fyllt med saker som du skall lista ut hur du använder för att ta ut ifrån rummet. Konceptet känns som gjort för VR.

The Vanishing Of Ethan Carter
För er som inte stör er på konstgjord förflyttning och en trådlös xbox-kontroller så är det här ett helt fantastiskt spel! Comfort-mode-förflyttning finns men funkar uselt pga att man inte kan välja var man vill teleportera sig och att man alltid hamnar i fel riktning mot var man stod innan. Därför tycker jag att konstgjord förflyttning (där man glider fram) är ända alternativet.

Viktigt är att man i steamVR har ställt in den sittande positionen till mitten av rummet för ens avatar i spelet kommer alltid vara knuten till denna position. Det betyder inte att jag inte kan gå runt i hela rummet och utforska buskar och träd från alla möjliga vinklar men när jag skall interagera med ett föremål behöver jag nog ställa mig i mitten av rummet för att spelet skall registrera att jag tittar på föremålet från rätt riktning när jag trycker på interaktions-knappen på kontrollen. Det är lätt att snabbt hitta till mitten av rummet för där har jag placerat en ihop-vikt yoga-matta gå golvet som jag känner med mina fötter. Mitt tips är att lägga en sittdyna eller vad som helst på mitten av golvet för att hjälpa er att navigera i ert spelutrymme.

På min beskrivning av det här spelet så låter det kanske som att det här spelet är rätt krångligt att spela i VR men följer ni dom här stegen så är det inte alls krångligt. Det är helt fantastiskt att bara vandra runt i en näst intill fotorealistisk skog. Närvaro känslan är på topp.

Har ni ett 970-kort kan det se ganska pixligt ut på långa avstånd i stora öppna ytor men inne bland träden märker man inte av detta och jag har aldrig tappat några bildrutor med min i7-6700k och gtx 970. Grafik-inställningarna för att öka upplösningen, fungerar ej (måste vara en bugg) men SuperSampling i steamVR funkar på det här spelet och när jag uppgraderade till gtx 1080 så kunde jag ha SS på 1,5 utan problem.

Jag har bara spelat början av spelet än så länge, för jag har inte haft tid, men den bit jag har spelat har varit helt magisk. Spel med många varierande miljöer och så här nära AAA-kvalitet finns inte precis gått om för VR.

Permalänk
Inaktiv

Testade demon på The Last Sniper VR, väldigt bra början som kan bli nåt. Mörkt, ösregn och knäppa nazister från ett hustak

Permalänk
Medlem

Hjälp mig lösa en gåta? Hur fasen får man igång oculus lir med viven via revive? Försöker få igång pinball fx 2 vr vilket ska fungera med revive. Jag har revive fliken i dashboard ger en blå skärm när jag aktiverar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm är oculus drm tillbaks? Körde jag filen via någon injector fick jag igång det på vive men de klaga på att de inte kunde verifiera min identitet eller något?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Mina oculus-spel hamnar i steam dashboarden så det är bara att köra igång dom som ett vanligt spel med vive-kontrollen, men jag har inte testat något oculus-spel på över en månad så jag vet inte om det fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem

Ännu ett plattformslir mestadels stillastående vad det verkar med bra bökig teleportering https://www.youtube.com/watch?v=9zaxawSEVXo

Känns som fps genren är död för VR med nuvarande Vive kontroller iaf. Stå stilla och panga på vågor med plastvapen utan vikt blir jag extremt fort trött på men det är exakt vad alla utvecklare verkar pyssla med. Varför inte bara traditionella fps i glorious VR 3D med headtracking? Ogillar vorpx skarpt eftersom det aldrig fungerar tillfredsställande. Men de visar att de går i Far Cry 4, Alien Isolation, Fallout allt som behövs är att separera headtracking från huvudsiktet och så native 3D naturligtvis.
Vive kontrollerna måste inte klämmas in även om de inte passar eller användas fullt ut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Ännu ett plattformslir mestadels stillastående vad det verkar med bra bökig teleportering https://www.youtube.com/watch?v=9zaxawSEVXo

Känns som fps genren är död för VR med nuvarande Vive kontroller iaf. Stå stilla och panga på vågor med plastvapen utan vikt blir jag extremt fort trött på men det är exakt vad alla utvecklare verkar pyssla med. Varför inte bara traditionella fps i glorious VR 3D med headtracking? Ogillar vorpx skarpt eftersom det aldrig fungerar tillfredsställande. Men de visar att de går i Far Cry 4, Alien Isolation, Fallout allt som behövs är att separera headtracking från huvudsiktet och så native 3D naturligtvis.
Vive kontrollerna måste inte klämmas in även om de inte passar eller användas fullt ut.

Antar att du känner till onward och virtual warfighter? Jag har dock endast testat det senare som tyvärr lider av för få spelare (och folk på steam som ger bad reviews för de inte hittar andra att spela mot, fin loop ) men lär väl bli fler i framtiden.

https://steamdb.info/app/517020/graphs/ <-- vw
https://steamdb.info/app/496240/graphs/ <-- onward

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Antar att du känner till onward och virtual warfighter? Jag har dock endast testat det senare som tyvärr lider av för få spelare (och folk på steam som ger bad reviews för de inte hittar andra att spela mot, fin loop ) men lär väl bli fler i framtiden.

https://steamdb.info/app/517020/graphs/ <-- vw
https://steamdb.info/app/496240/graphs/ <-- onward

Gjorts en massa reklam så känner till men inte fått testa. Men vad jag förstått får man inte förflytta sig på wasd vis. Bara windlands har verkligen låtit mig förflyttas fritt tyvärr så kräver det litet bättre precision läs analog joystick. Valve lärde sig läxan med steam kontroller men inte vives kontroller :(. Har lärt mig hantera balansen behöver inte köra det sittandes även utan den kassa teleport kryckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Gjorts en massa reklam så känner till men inte fått testa. Men vad jag förstått får man inte förflytta sig på wasd vis. Bara windlands har verkligen låtit mig förflyttas fritt tyvärr så kräver det litet bättre precision läs analog joystick. Valve lärde sig läxan med steam kontroller men inte vives kontroller :(. Har lärt mig hantera balansen behöver inte köra det sittandes även utan den kassa teleport kryckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan flytta dig precis hur du vill med roomscale, du kan lägga dig på marken och kräla/rulla runt, peta dig i ögat, ja vafan du vill vet inte hur mycket friare du vill ha det. WASD är ju rejält begränsat i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du kan flytta dig precis hur du vill med roomscale, du kan lägga dig på marken och kräla/rulla runt, peta dig i ögat, ja vafan du vill vet inte hur mycket friare du vill ha det. WASD är ju rejält begränsat i jämförelse

Precis. Älskar verkligen när man kan använda den ena vive-controllens riktning till förflyttning och den andra kontrollen till vapnet. Man kan krypa/springa/gå åt ett håll, titta åt ett annat och skjuta åt ett tredje, precis som i verkligheten

Permalänk
Avstängd

Vi har valt att begränsa hastigheten när du siktar med ena kontrollen åt helt annat håll än den uträknande riktningen, i verkligheten kan du INTE springa rakt åt sidan i samma hastighet som rakt framåt. Dock inte ute i release än, enbart i beta branch på steam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi har valt att begränsa hastigheten när du siktar med ena kontrollen åt helt annat håll än den uträknande riktningen, i verkligheten kan du INTE springa rakt åt sidan i samma hastighet som rakt framåt. Dock inte ute i release än, enbart i beta branch på steam.

Nej men det är ju inga problem att springa i full fart åt ett håll och titta åt ett annat.

En annan sak är dock att det kan vara svårt att veta hur kroppen är riktad men jag tror nog med personlig kalibrering och statistiska beräkningar skulle kunna räkna ut hyffsat exakt hur man har kroppen, i stående position.

Permalänk
Avstängd

Då är det vanligare att man gör växelvis framryckning/reträtt. Du springer i full fart utan kapacitet att skjuta medans dina gruppkamrater täcker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Då är det vanligare att man gör växelvis framryckning/reträtt. Du springer i full fart utan kapacitet att skjuta medans dina gruppkamrater täcker

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker personligen att en del av charmen med VR är att man äntligen börjar tänka på realism i rörelseschemat, till skillnad från vanliga lir såsom CS med tangentbord. Alla kids tror att de är så sjukt grymma när de crouchar och strejfar åt ett håll i full fart snett bakåt samtidigt som de siktar och skjuter med snipervapen 😂 noll realism där. Äntligen blir lirandet lite mer "äkta" och svårare för den delen, plus att man inte längre kan löpa i 40km/h.

Ser verkligen fram emot att köpa och testa VW antingen idag eller imorgon kväll.

Inte för att jag nånsin gått lumpen eller så, och har endast skjutit med AK47 och M16 på skjutbana en gång i mitt liv, men den lilla erfarenheten från upplevelsen fick mig att förstå hur jäkla svårt det måste va att löpa och skjuta samtidigt, I verkligheten

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Vi har en ny version på gång som sagt, som fixar en del allvarliga buggar med nätkoden, det kan vara värde att vänta på denna, de flesta verkar nämligen vänta in denna fix så det är inte så många spel som pågår just nu. Mer info, http://steamcommunity.com/games/517020/announcements/detail/5...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dem jag hunnit spela såhär långt är:

A chair in the room:
Riktigt bra om man gillar den typen av skräck/pussel spel, De mesta av de som ska lösas är roligt men ibland känns det inte helt tillfredställande.

Brookhaven experiment:
Lite läskigt i början men riktigt kul dock lite lätt när man får bättre vapen, bra längd på spelet då det inte tar slut så fort och är kul att titta på när andra provar.

Project Cars:
Nu älskar jag racingspel o fan detta var grymt! Tyvärr kommer det inte 100% till sin rätt pga uppslösningen men med playseat och ratt är det svårt att komma närmare riktig racing än såhär.
Specielt när man ställer en stor fläkt framför sin playseat när man kör formelbilar

Richie's Plank Experience:
Kul att låta folk med höjdskräck prova och närvarokänslan är rätt ok. + att det är ganska kul att flyga omkring i staden som superman en stund dock tröttnar man fort.

Vanishing Realms:
Har jag precis börjat på verka dock lovande.

The Lab:
Perfekt för att lära sig och låta vänner och familj prova på VR. Det innehåller flera minispel/demos som man kan prova på rekomenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Då är det vanligare att man gör växelvis framryckning/reträtt. Du springer i full fart utan kapacitet att skjuta medans dina gruppkamrater täcker

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag tror ni har mycket att vinna om ni uppfyller en del önskemål från era speltestare.

Permalänk
Avstängd

Du glömde saxa in det du läst?

edit: Vi lyssnar hela tiden på våra spelare, bla har vi fixat decoupled head movement fasten vi själva tycker det är rätt dåligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Du glömde saxa in det du läst?

edit: Vi lyssnar hela tiden på våra spelare, bla har vi fixat decoupled head movement fasten vi själva tycker det är rätt dåligt...

Ja det är inte alltid man tycker likadant. Blir jobbigt mycket options att hålla koll på sen. Ja, jag vet inte om det passade in i diskussionen så jag tog bort det. Skickat över feedbacken som PM.

Permalänk
Avstängd

Ska man tillgodose alla måste man tyvärr ha options, vår egen vision är ju default och sedan kan folk ändra som de vill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om något bra spel? ÄR ju en jäkla djungel därute nu.

Btw är det någon som kör AMD kort som har fått upp viven som en extra skärm? Min vive är på 24/7 nu helt plötsligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som kan tipsa om något bra spel? ÄR ju en jäkla djungel därute nu.

Btw är det någon som kör AMD kort som har fått upp viven som en extra skärm? Min vive är på 24/7 nu helt plötsligt.

Hmm har du kollat så den är i direct mode? Stänger du ner steamVR så ska den slockna.

Det har inte släppts några spel till Vive än allt är early access mer eller mindre bortsett från racing och flygsimulatorerna. Så jag skulle snegla åt det hållet. Annars får du försöka få igång oculus lir möjligen men det gick inget vidare sista gången jag gjorde ett halvhjärtat försök. Pinball FX VR försökte jag få igång med Viven också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x