Jag har mest spelat det med liknande utrymme som dig, tyckte det fungerade bra så, det är tillräckligt med plats för att kunna fäktas fritt och även för att ducka bakom pelare och liknande när det skjuts pilar.
Men ett par gånger har jag spelat det med 4x4 m och det är en annorlunda upplevelse.
/hulle.
4 x 4m ! Det var något det!
Ja, min yta funkar. Men ibland när jag teleporterat mig, har jag hamnat väldigt nära ex. en stolpe (och det är ju bra om man som jag vill smyga lite). Men då är man ju helt låst åt det hållet (om du inte vill bryta illusionen och gå genom stolpen). Rör man sig det minsta åt andra hållet kommer chaperone-gränserna fram, vilka gör grafiska element transparenta (höjer knappast inlevelsen) samt att rutnätet lyser upp runt omkring (i vissa scener). Tittar man nedåt, på sitt bälte, är där bara en massa sudd (pga. Vive-linserna är bra mycket suddigare på undre halvan än den övre). Ser man sina kontroller är där riktigt starka godrays, som laserstrålar som skjuter ut (och lyser upp).
Känner mig inte bara trängd av chaperone och grafiska element; headsettets FOV, tyngd, momentum, linser och sladd gör också att jag känner mig instängd/trängd och som min rörelsefrihet är förhindrad. Även en lätt, lätt yrsel/konstig känsla.
Naturligtvis är det inte bara i Vanishing Realms jag upplever detta, men det är ett av de spel där det varit värst.
Därtill har jag ett generellt problem med missade bildrutor (trots i7+1080), vilket ju inte gör saken bättre.
Jag inte spelat Vanishing Realms så mycket pga. ovanstående, men givetvis ska jag ge det en ny chans längre fram. Just nu testar jag om jag kan lära mig att hantera spel där man inte går omkring fysiskt, utan pendlar med armarna bort och fram. Många har ju sagt att de kunnat lära sig hantera illamåendet. Än så länge har jag bara kört två dagar, men fy sjutton säger jag, 5-10 minuters spelande = fyra timmars illamående + 24 timmars orolig mage. Usch.
Skickades från m.sweclockers.com