laptop för musikproduktion (Apple vs Microsoft)

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Skall du spela in mycket audiospår? Skall du ha mycket real-time effekter/synthar? Vad är det för musik du gör?

Fl-studio kräver ingen jättrebra processor. Men ju fler kärnor den har, desto mer spår/effekter kan det jobba med samtidigt. Enligt vad jag kunde se på nätet så är minimumkraven en 2 ghz pentium 4.

MEN!

Har du stora projekt, så måste du ha ett ljudkort som stödjer ASIO. Detta gäller windows. Jag är inte bekant med FL-studio. Men de flesta programmen som Sonar eller Cubase har stöd för ASIO.

FL installeras enligt info från nätet med drivrutinen ASIO4ALL som ger ASIO-stöd åt alla ljudkort. Jag tycker att denna lösning är en nödlösning, då jag upplevt uppspelning som ryckig och dålig med realtek-ljudkort och HDMI. Det skall vara ett ljudkort som har ASIO stöd i sina drivrutiner. De flesta riktiga musiker-ljudkort har detta.

Jag kör själv med SONAR. Använder mycket vst-effekter på runt 15-20 spår. Både MIDI och Audiospår. Jag kunde utan problem jobba på min laptop som har en a8-4500m cpu (dålig), 8 gb RAM och SSD. Den hade kunnat ge mer. Men då körde jag på mitt Focusrite SOLO ljudkort. Om jag använde ASIO4ALL eller andra drivrutiner på det inbyggda ljudkortet så gick det inte bra alls.

Så jag kan ha fel, men det är kringutrustningen som är det viktiga. Och drivrutiner.

Om jag har fel så får någon här rätta mig. Jag är ingen expert, men har en hel del erfarenhet utav att spela in musik och säger bara vad jag upplever/vet.

*EDIT*

Om du tvunget vill ha en mac, så är det bara att köra på. Tror den sämsta duger för musikproduktion.

Vill du spara så kör en ok Windows-laptop.

Att köpa en MBP för 18k för musikproduktion är galenskap i mina ögon. Men om jag vore rikare kanske jag hade gjort det bara för att de är fina att se på.

Om du syftar på ett extern ljudkort så har jag ett Focusrite 2i4 men när jag kommer sitta tex på tåget till jobbet så kommer jag enbart vilja ha hörlurar och laptop. Hur myckrt datorn ska kosta är helt okej så länge det inte överstiger 20k.
Jag kommer inte heller betala moms på datorn när jag köper den då jag kommer behöva den på jobbet så där sparar jag 20-25%. Så den macbook kostar egentligen för mig 15k.
Men skulle du vara schyst och skicka länkar på datorer som är bra
Krav är då att fl eller datorn inte laggar och batteri tiden är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1960102/dell-xps-15-i7-16gb-512gb...

Här har du en windowsdator som jag tror matchar dina krav, bra skärm, processor, mycket ram etc.
Sen är det ju bara o välja mellan mac eller windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@Outman112:

Ok. Jag kommer inte leta laptops nu. För så många gör det jobbet bra. Bäst batteritid har lenovo thinkpad x260. Men cpun är inte den bästa. Även om den är ok. 16 timmar ska den datorn klara.

Om jag vore du och hade 20k att bränna, hade jag haft dessa kriterier:

Cpu: 4 kärnors i7 (för tunga projekt) eller en i5 för batteritid och mindre projekt.
8 gb ram
Ssd
Inte mindre än full hd skärm. Musikprogram kräver skrivbordsyta som du vet.

Jag hittade en bra guide för dig:

https://support.image-line.com/knowledgebase/base.php?ans=214

Mycket bra läsning. Och tvärt emot vad jag sade så säger dom att flstudio kräveren bra cpu.

Men en fråga. Vad har du för dator nu när du gör musik? Och känns den seg när du använder ditt focusrite?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag var från början alltid skeptisk till Mac och tyckte man betalade överpris för avskalad och snygg design med sämre prestanda.
Nu sitter jag och proddar glatt i FL 12 på min MacBook PRO 15" 2015 genom bootcamp (Windows 10). Allting flyter på fint och det är dessutom väldigt skonsamt för ögonen med en retina skärm.
Kan inget annat än att rekommendera Mac. Väldigt stabila datorer som sällan ställer till med problem.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

@Outman112:

Ok. Jag kommer inte leta laptops nu. För så många gör det jobbet bra. Bäst batteritid har lenovo thinkpad x260. Men cpun är inte den bästa. Även om den är ok. 16 timmar ska den datorn klara.

Om jag vore du och hade 20k att bränna, hade jag haft dessa kriterier:

Cpu: 4 kärnors i7 (för tunga projekt) eller en i5 för batteritid och mindre projekt.
8 gb ram
Ssd
Inte mindre än full hd skärm. Musikprogram kräver skrivbordsyta som du vet.

Jag hittade en bra guide för dig:

https://support.image-line.com/knowledgebase/base.php?ans=214

Mycket bra läsning. Och tvärt emot vad jag sade så säger dom att flstudio kräveren bra cpu.

Men en fråga. Vad har du för dator nu när du gör musik? Och känns den seg när du använder ditt focusrite?

Tack, har kollar lite runt men inte hittat något bra men nu har jag något att gå ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av etwe:

Jag var från början alltid skeptisk till Mac och tyckte man betalade överpris för avskalad och snygg design med sämre prestanda.
Nu sitter jag och proddar glatt i FL 12 på min MacBook PRO 15" 2015 genom bootcamp (Windows 10). Allting flyter på fint och det är dessutom väldigt skonsamt för ögonen med en retina skärm.
Kan inget annat än att rekommendera Mac. Väldigt stabila datorer som sällan ställer till med problem.

Berätta gärna mer, vad har du för spec på datorn? Hur länge kan du prodda utan att ladda den? Vad kostade den? Hur tunga projekt kan du köra? Använder du externtljudkort/hårdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Min MBA '13 håller förvånansvärt bra fortfarande för det jag gör. Spelar in i Logic, och snittar väl ungefär på 8-10 ljudspår samt kanske 20 mjukvarusyntspår.

Men om du nu som du säger primärt köper för musikproduktion (och väljer Mac i slutändan) så ska du köpa en MBP.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Min MBA '13 håller förvånansvärt bra fortfarande för det jag gör. Spelar in i Logic, och snittar väl ungefär på 8-10 ljudspår samt kanske 20 mjukvarusyntspår.

Men om du nu som du säger primärt köper för musikproduktion (och väljer Mac i slutändan) så ska du köpa en MBP.

Vad för spec har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

@Outman112:

1,3 GHz i5
4gb ram
intel hd graphics 5000 1,5gb
128gb ssd (köp med större!)

Permalänk
Skrivet av izzie:

@Outman112:

1,3 GHz i5
4gb ram
intel hd graphics 5000 1,5gb
128gb ssd (köp med större!)

Nice men tror det börjar luta sig mot windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP