Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Melding Plague

Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Södertörns tingsrätt dömer Telia till att lämna ut kunder som olagligt laddat ned TV-serien Black Sails. Det föreslås även att två personer ska arbeta heltid med att ta fram informationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Hehe namn och adress till de som laddat ner eller till internet uppkopplingen därifrån det har laddats ner?

Permalänk
Medlem

Verkar vara lätt att få ut kunduppgifter....

Permalänk
Medlem

Jävla nazi-fasoner rent ut sagt. Cybernazis. Ens integritet och anonymitet online är inte värt ett piss för lagen längre. Vad händer när oskyldiga blir dömda då? För det kommer garanterat hända.

EDIT: Ahh, telia får betalt för att ge ut uppgifterna, då är allt logiskt och som det ska.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

nej.

Vi lever inte i ett totalitärt övervakningsamhälle. Och det ska heller inte bli så bara för att hjälpa hollywood att sämla in pengar.

Permalänk
Medlem

Kan man skaffa ISP från utlandet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jävla otrevligt och cyniskt det här. Hoppas bara folk som får brevet i lådan sen vågar stå på sig och be dem fara. Det finns inget sätt för dem att bevisa brott.

En sak är säker i alla fall. De företag som bedriver den här häxjakten kommer inte få en krona av mig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spridningskollen är ett bra initiativ! Kul att se barnfamiljer, ensamstående och annat löst folk att åka dit på fantasisummor helt utan rättssäkerhet för ett så allvarligt brott som att någon använder ens IP-adress för att tanka ner serier&filmer som inte är tillgängliga på netflix och dylikt.

Kappa

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Hur fungerar det om man tex har och betalar för hbo där black sails finns, är det då olagligt att ladda hem det och kolla också?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Nixzore:

Jävla otrevligt och cyniskt det här. Hoppas bara folk som får brevet i lådan sen vågar stå på sig och be dem fara. Det finns inget sätt för dem att bevisa brott.

En sak är säker i alla fall. De företag som bedriver den här häxjakten kommer inte få en krona av mig.

Jag gissar att de inte fått en krona av dig innan de började "häxjakten" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Jag tycker spridningskollen är ett bra initiativ! Kul att se barnfamiljer, ensamstående och annat löst folk att åka dit på fantasisummor helt utan rättssäkerhet för ett så allvarligt brott som att någon använder ens IP-adress för att tanka ner serier&filmer som inte är tillgängliga på netflix och dylikt.

Kappa

Håller med på ett sätt. De kan inte införa metoder som kriminalisera en så stor del av befolkningen. Det är lite som att kriminlisera rökning från och med imorgon.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Drar man verkligen ner TV-serier nuförtiden med tanke på alla streamingtjänster som finns?
*känner sig gammal*

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk

Byta VPN?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

Det har de väldigt svårt för i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hur fungerar det om man tex har och betalar för hbo där black sails finns, är det då olagligt att ladda hem det och kolla också?

Det tror jag tyvärr. Men det borde ändå inte vara något att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag gissar att de inte fått en krona av dig innan de började "häxjakten" heller.

Jag prenumererade på Netflix tidigare, men tyckte bara de hade en eller två serier som var bra, och då med lite tråkig streamkvalitet, så det slutade jag med. Nu har jag bara UFC fightpass som har en riktigt fin service.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väl teknik-okunniga och naiva som kommer fastna i klorna på "Spridningskollen". Dom som håller på med detta "seriöst" i större skala vet ju hur man flyger under radarn.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Hoppas bara folk som får brevet i lådan sen vågar stå på sig och be dem fara.

Tyvärr kommer det inte att ske, utan de flesta kommer att betala. Då de inte vill riskera att det går vidare och de får betala rättegångs kostnaden och eventuellt advokat.
Vilket de som driver detta vet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Detta borde väl behandlas på samma sätt på fortkörningsböter via kamera? Dvs bevisbördan ligger på "kamerans ägare" och man är inte skyldig att berätta vem som använde bilen/datorn.

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur många som åker dit i förhållande till hur många IP-adresser som tagits med i domen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker det är tråkigt att läsa om sådana här nyheter på SweC så är jag intresserad av som kommer hända och vill veta mer. I min utopiska värld skulle jag slippa sådana här nyheter på SweC (för i min utopi skulle inte sådant här hända...) :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Därför har man inte Telia som operatör. Kund-illojala som de är.

Det skall bli hysteriskt roligt att följa det hela när Bahnhof får sitt första krav. Jag bara Älskar när Jon Karlung trollar rättighetshavare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

Precis...? Det är väl bara skylla på att man har öppet wi-fi så grannarna kan ju lika gärna ha gjort det och inte du.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är det värsta är att det inte är frågan om att "sätta" dit någon för brottet. Här handlar det om att dom kräver någon på pengar annars blir det ett civilrättsligt mål där bevisföringen är lägre. Vill dom däremot stävja brotten skall dom göra ett brottsmål av det hela och då är kraven högre.
Detta vill dom inte då risken ökar att det inte blir en fällande dom. Dom är bara intresserade av att få ut "lagom" mycket pengar med hot om att annars blir det åtal. I princip kan man nästan kalla detta för utpressningsverksamhet.
Hör absolut inte hemma i ett modernt rättssamhälle där vi tillåter den rika att pressa pengar av den fattiga (den som inte vågar/har råd att stå upp mot kapitalet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Detta borde väl behandlas på samma sätt på fortkörningsböter via kamera? Dvs bevisbördan ligger på "kamerans ägare" och man är inte skyldig att berätta vem som använde bilen/datorn.

Låt oss ponera att man har sin motorcykel stående utanför ens hem med lås och allt.
Vad händer om någon eventuellt skulle sno cykeln och far iväg med den med ställ och tonad hjälm?

Det går ju omöjligen att bevisa vem det nu var som blåste förbi en fartkamera i 200km/h

Inte skall man då som ägare behöva pröjsa för fortkörningsböter? (inte för att vi har fartkameror i Sverige som tar bild åt bägge hållen men ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Precis...? Det är väl bara skylla på att man har öppet wi-fi så grannarna kan ju lika gärna ha gjort det och inte du.

Kanske fungerar som p-böter? Dvs ansvaret faller på bilens/internetanslutningens ägare.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mot fortkörningsböter då det är ett brottsmål, här är det ett civilrättsligt mål.

Jag flyttar vid årsskiftet och kommer garanterat att ta Bahnhof på nya stället. Telia kan fullkomligt glömma mig om dom frivilligt lämnar ut dessa adresser.

Permalänk

Oroväckande och interessant utveckling. Undrar om detta kommer att ha en påverkan på användandet av VPN:er?