Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är rätt förvånande att Södertörns tingsrätt inte kan lagen, eller har Felia så urkassa advokater. Är nästan så man kan känna lite vibbar efter muta...

Har mailat med Telia som inte verkar ha bestämt sig än för om de ska överklaga eller inte. Ska bli intressant och se vad som händer då de är överösta av mail och Facebook inlägg....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Men har du läst DN: "Måste bevisa vem som suttit vid datorn" ?

(Den har länkats ett flertal gånger i tråden)

Ett bra exempel:
Om abonnemanget står på en vuxen i en familj och barnen fildelat men inte den vuxne, kan inte den vuxne göras strikt ansvarig för det som barnen gjort, enligt Westman.

Det är inte rimligt att den vuxne ska ha koll på allt som händer på alla datorer och på alla program som finns installerade på dem. Kanske barnens kompisar eller någon annan fildelat när de varit på besök, det kan inte abonnenten göras ansvarig för, säger han.

Jag skulle hävda att om du har haft familj / vänner på besök som lånat din datorn så är det orimligt att du ska stå för vad de har gjort på ditt nätverk. Ett annat exempel är när vänner kommer över och vill ha WiFi lösenordet. Ska du bevaka deras aktivitet på telefonen?? Du kan omöjligen peka ut vem som gjort det också.

Jag länkade den själv i ett tidigare inlägg. Blir bara lite irriterande när folk bara svarar på inlägget för att dom antingen tror att man kan jämföra allt med bilar eller för att dom bara ville dyka in med en jämförelse.

Får man en jämförelse med något helt annat så kan svaret vara rätt, men det kan också vara fel. Att man tar biljämförelser på ett teknikforum med en nypa salt är inget konstigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0k:

Ok!
Men vad för skadestånd kan man möjligen se på scenariot jag skrev skulle du tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen vet, troligen under 22000kr

Permalänk
Medlem

Lite mer insyn från Piratpartiets partiledare Magnus Andersson.

https://www.moinois.com/2016/09/gallande-spridningskollen/

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

@Ozzed: Det spelar ingen roll vilka stycken du skriver i fetstil. Det förklarar inte vad som gör det omöjligt. Som programmerare har jag svårt att tro att abonnentuppgifterna som finns i en databas bara kan lämnas ut till polisen och inte till annan part. Låt oss ta ditt citat men med fetstil på andra stycken:

"– Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK.

Han fortsätter:

– Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut."

Kikar vi LEK kan man läsa:

"16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation, kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut."

Enligt ditt citat säger Karlung själv att dessa uppgifter sparas i sex månader. Dessa uppgifter torde vara tillräckliga att binda ett IP-nummer till en abonnent. Kan de göra det åt polisen kan de göra det åt en annan part också. Vad är det som gör det tekniskt omöjligt? Det är inte tekniskt omöjligt, det är bara ovilja från Bahnhofs sida. Om du hävdar att det är tekniskt omöjligt får du jobba hårdare för att övertyga mig än att klippa in text från pressreleaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fjärde bilanalogin utan ett direkt svar. I den riktiga världen utanför Sweclockers kan man inte jämföra saker med bilar hela tiden så tror inte det funkar i en rättegång heller om det skulle gå så långt.

Klart som f-n att du kan. Det är precis samma princip. Bara för att du står som äganderätt till ett abonnemang eller fordon så betyder det inte automatiskt att man är personen i fråga som har utfört den olagliga handlingen.

Just jämförelsen med bilar blir enkel att förstå då så många, speciellt med tanke på okunskapen inom tekniken är en sådan stor faktor vid rättegångar... uppenbarligen. ^_^

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hm, exakt vad gör telia för fel tycker du? Att de döms till att lämna ut uppgifter? Kommer att hända Banhof också förr eller senare, om de inte följer domstolens utslag så kommer det troligen att få betala rejäla summor i vite...vilket inte Banhof kommer att vilja göra då de ändå är ett företag som ska gå med vinst. Så fort det börjar kosta påtagliga summor att inte följa domstolens utslag så kommer att leverantörer att vika sig.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Jag har iaf skickat in mitt missnöje till Telia i förhoppning att de överklagar tingsrätten. Tycker dock väldigt mkt skit slängs på telia, de har sagt nej, och blivit dömda i tingsrätt. Tycker inte de gjort något fel än så länge.

Nu har jag inte använt torrent på flera flera år, och laddar inte ner något i medvetenhet som kan vara upphovsrättskyddat. Då jag tycker att man har kommit med bra alternativ, iaf på musiksidan (se Itunes, google, spotify etc).

Men att starta en häxjakt på det här viset, med hot om domstol om du inte betalar, är det värsta jag varit med på mina 31 år i livet. Riktigt lågt, och borde vara totalt olagligt. Man är oskyldig tills man är bevisad motsatsen.

Vad hindrar mig från att skicka ut en faktura, förlåt ett ersättningskrav, till alla som äger en bil, för att de antagligen kört för fort, eller parkerat på parkeringsplats utan att betala. Bara hota med domstol eller betala, helt lagligt?

Förjävligt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Skrivet av alexander_1986:

tycker att alla med telia som har möjlighet att byta ISP illa kvickt gör det om ni inte gillar hur telia hanterat situationen, enda sättet att få dem att inte gilla läget är att dom tappar kunder och pengar pga detta,

om det som bahnhof säger stämmer att dessa uppgifter inte behöver lagras och lämnas ut så bör alla andra ISP göra likadant kan man ju tycka..

sidofråga, i min bostadsrätt körde dom med tele2 förut, det gick senare över till bredbandsbolaget och ipadressen kommer nu från telenor om jag minns rätt, inte hemma för stunden men ska dubbelkolla sen,

då telenor+bbb = sant om jag förstått det rätt, undrar jag vem jag ska fråga om hur de ställer sig till spridningskollen etc, telenor eller bbb?

när jag skickat in supportärende förut har det varit till bbb, men telenor äger ju ipadressen, vad jag läst verkar det som att telenor kör på telias linje och bbb verkar vara lite mer integritetsinriktade?

sorry för flummig fråga

Telia är dessutom bland de dyraste IPSerna på marknaden kontra hastigheten, så det kan även kännas bra att spara nästan en tusenlapp per år som man kan göra nått roligare för

100/100 fiber, ett exempel:
Telia: 379 kr/mån
Bahnhof: 309:-

Spar 840:- per år (nästan en extra pizza / månad ), man får Bahnhof's integritetspolicy inkluderat i priset, man stödjer deras sunda åsikter/politik i ämnet + en gratis vpn tjänst för dem som vill känna sig helt anonyma.

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Klart som f-n att du kan. Det är precis samma princip. Bara för att du står som äganderätt till ett abonnemang eller fordon så betyder det inte automatiskt att man är personen i fråga som har utfört den olagliga handlingen.

Just jämförelsen med bilar blir enkel att förstå då så många, speciellt med tanke på okunskapen inom tekniken är en sådan stor faktor vid rättegångar... uppenbarligen. ^_^

Varför kunde ingen utav er fyra bara ge mig ett rakt svar, "Nej, det är inte automatiskt personen bakom abonnemanget som får ta smällen", istället för att komma med massa biljämförelser...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur fan ska de i efterhand kunna se vem som laddat ner serien? Samlar telia in alla uppgifter om vad folk gör på nätet och lagrar dom? Det är ju ett sjukt intrång hos deras kunder och de kan fan inte vara lagligt om så är fallet, blir kul för stackars svensson när telia's db med allt info blir knäckt och läckt ut på nätet och alla kan läsa vilka pmackor de gillar att ladda hem.

Vilken vpn tunnel bör man köpa? känns som the witch hunt för användare som laddar hem blir allt mer allvarlig, kanske dags att lägga dessa 50 kr extra i månaden för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Ozzed: Det spelar ingen roll vilka stycken du skriver i fetstil. Det förklarar inte vad som gör det omöjligt. Som programmerare har jag svårt att tro att abonnentuppgifterna som finns i en databas bara kan lämnas ut till polisen och inte till annan part. Låt oss ta ditt citat men med fetstil på andra stycken:

"– Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK.

Han fortsätter:

– Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut."

Kikar vi LEK kan man läsa:

"16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation, kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut."

Enligt ditt citat säger Karlung själv att dessa uppgifter sparas i sex månader. Dessa uppgifter torde vara tillräckliga att binda ett IP-nummer till en abonnent. Kan de göra det åt polisen kan de göra det åt en annan part också. Vad är det som gör det tekniskt omöjligt? Det är inte tekniskt omöjligt, det är bara ovilja från Bahnhofs sida. Om du hävdar att det är tekniskt omöjligt får du jobba hårdare för att övertyga mig än att klippa in text från pressreleaser.

Också programmerare och fattade inte heller hur det kan vara tekniskt omöjligt att använda datan som sparas för LEK i 6 månader tills jag läste Bahnhofs artikel igen. Faktarutan längst ner:

Citat:

IP-nummer som sparats enligt Datalagringsdirektivet inte får användas i civilmål. Det har EU-domstolen slagit fast, i mål C-461/10 den 19 april 2012. Samma bestämmelse finns i 6 kap 16 c § i Lagen om elektronisk kommunikation.

Så jag kollade LEK 6 kap 16c §:

Citat:

16 c § Uppgifter som lagrats enligt 16 a § får behandlas endast för att lämnas ut enligt 22 § första stycket 2, 27 kap. 19 § rättegångsbalken eller lagen (2012:278) om inhämtning av uppgifter om elektronisk kommunikation i de brottsbekämpande myndigheternas underrättelseverksamhet. Lag (2012:285).

Sista jag kollade så var inte Spridnigskollen.se en brottsbekämpande myndighet.
Det måste vara detta som gör det "tekniskt omöjligt". Det hade varit mycket bättre om Bahnhof helt enkelt säger att det är olagligt att lämna ut uppgifter sparade i deras LEK-databas till andra än polisen.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kunde ingen utav er fyra bara ge mig ett rakt svar, "Nej, det är inte automatiskt personen bakom abonnemanget som får ta smällen", istället för att komma med massa biljämförelser...

Lustigt att du inte förstår detta själv? Det känns ganska uppenbart?

"Vi fyra" har väl körkort och tyckte väl att liknelsen är tillräckligt bra för att användas helt enkelt. ^_^

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

@Jenus: Fint med lite fakta, det var det som saknade i diskussionen. Det innebär i praktiken att Bahnhof tolkar lagen som att de inte kan tvingas lämna ut sina uppgifter till annan part än brottsbekämpande myndighet, bara för att de satt en LEK-stämpel på diskarna där de sparar sina uppgifter. Ingen teknik med i leken alltså.

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Också programmerare och fattade inte heller hur det kan vara tekniskt omöjligt att använda datan som sparas för LEK i 6 månader tills jag läste Bahnhofs artikel igen. Faktarutan längst ner:

Så jag kollade LEK 6 kap 16c §:
Sista jag kollade så var inte Spridnigskollen.se en brottsbekämpande myndighet.
Det måste vara detta som gör det "tekniskt omöjligt". Det hade varit mycket bättre om Bahnhof helt enkelt säger att det är olagligt att lämna ut uppgifter sparade i deras LEK-databas till andra än polisen.

Bästa inlägget, källan + summeringen av fakta i hela denna tråden.

Bahnhof håller sig helt enkelt enligt lagarna precis så som lagarna var tänkta, inte vara öppna som en bok för alla...
men samtidigt, om rätt instans frågar om datan/loggar Och ett riktigt ärende finns - så skall givetvis informationen delas för att hjälpa till att sätta dit riktiga skurkar!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Jag förstår allvarligt talat mig inte på IPRED.
Hur kan tingsrätten begära att man ska lämna ut uppgifter som en operatör inte har skyldighet att spara? Hur bevisades att operatören har lagrat dessa uppgifter utanför LEK? Uppgifterna får ju inte tas från LEK-databas.
Bottenbetyg till staten som utrett denna fråga.
Bottenbetyg till tingsrätten och dess idiotiska beslut.
Bottenbetyg till operatörerna som legat på latsidan gällande denna fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loffis:

Jag flyttar vid årsskiftet och kommer garanterat att ta Bahnhof på nya stället. Telia kan fullkomligt glömma mig om dom frivilligt lämnar ut dessa adresser.

Frivilligt? Läste du artikeln?

Citat:

Företaget fick rätt i frågan och Södertörns tingsrätt har fastställt att uppgifterna ska överlämnas skriftligen till motparten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Man kan ju tycka nej. Men så som dem verkar sköta detta så är du det ja. Helt sjukt om man tänker på det.
Nä har börjat med vpn nu iaf. Synd på hastigheterna bara "youtube" är skitslött.

Men tanka inte fett på Piratebay då, så slipper du ju använda VPN.

Jag fattar att det är lite 'koolt' att vara bad-boy och tanka filmer från internet tillhör ju definitivt den kategorin, men finns det verkligen inte något uns av civilkurage i alla de som skaffar Bahnhof och VPN istället för att sluta bryta mot lagen och tanka hej vilt? Ärligt talat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men tanka inte fett på Piratebay då, så slipper du ju använda VPN.

Jag fattar att det är lite 'koolt' att vara bad-boy och tanka filmer från internet tillhör ju definitivt den kategorin, men finns det verkligen inte något uns av civilkurage i alla de som skaffar Bahnhof och VPN istället för att sluta bryta mot lagen och tanka hej vilt? Ärligt talat...

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan bry mig mindre om folk tankar ner några serier eller inte, helt upp till personerna själva. Men jag tror att många som skriker om den personliga integriteten endast bryr sig på grund av att dom vill fortsätta tanka material gratis utan risk för repressalier. Men vad vet jag..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Vad spelar det för roll om ägaren vet eller inte vet?
I detta landet har vi ingen angiveriplikt. Så man kan neka att berätta, ljuga och ha sig bäst fan man vill.

Men det där är nog ingenting du skall försöka dig på i ett civilmål, för då dömer dom mot dig av ren princip. Folk måste begripa att vad vi pratar om är civilrätt och inte brottmål. Saker som bevisbörda på utlånade motorfordon tillämpas inte i civilmål på samma sätt, utan rätten kan anse att du har visat oaktsamhet som till exempel inte låst bilen eller lånat ut den till en notorisk brottsling. Så att säga att du har ett öppet nätverk eller att du har 'lånat ut det till en kompis' tjänar ingenting till, tyvärr.

Vad som är mer intressant skulle vara att kräva hur mycket av en specifik fil loggarna säger har gjorts tillgänglig och vilka delar av den, då skadestånd skall regleras hur mycket faktisk skada som åsamkats. Om man då bedöms ha tankat upp 360kB från en 700MB fil, hur mycket faktisk skada har man egentligen gjort sig skyldig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan bry mig mindre om folk tankar ner några serier eller inte, helt upp till personerna själva. Men jag tror att många som skriker om den personliga integriteten endast bryr sig på grund av att dom vill fortsätta tanka material gratis utan risk för repressalier. Men vad vet jag..

Eller för att snabbt och enkelt kunna se om det är värt att kasta pengar på eller inte. Jag menar en trailer på youtube säger inte särskilt mycket. Kan dock bara prata ut efter egen åsikt men jo flesta skriker nog högt för att allt skall vara gratis utan att inse att inget i själva verket är gratis :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Ozzed: Det spelar ingen roll vilka stycken du skriver i fetstil. Det förklarar inte vad som gör det omöjligt. Som programmerare har jag svårt att tro att abonnentuppgifterna som finns i en databas bara kan lämnas ut till polisen och inte till annan part. Låt oss ta ditt citat men med fetstil på andra stycken:

"– Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK.

Han fortsätter:

– Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut."

Kikar vi LEK kan man läsa:

"16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation, kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut."

Enligt ditt citat säger Karlung själv att dessa uppgifter sparas i sex månader. Dessa uppgifter torde vara tillräckliga att binda ett IP-nummer till en abonnent. Kan de göra det åt polisen kan de göra det åt en annan part också. Vad är det som gör det tekniskt omöjligt? Det är inte tekniskt omöjligt, det är bara ovilja från Bahnhofs sida. Om du hävdar att det är tekniskt omöjligt får du jobba hårdare för att övertyga mig än att klippa in text från pressreleaser.

Jag har inte sagt att det är tekniskt omöjligt, uppfattar du det så ber jag ödmjukast om ursäkt för min otydlighet, det jag menar är att ur ett juridiskt perspektiv så är inte uppgifterna tillgängliga, helt enkelt.

Men om vi nu ponerar då att det bara är "ovilja" som du säger, så räcker det ju uppenbarligen väldigt långt eftersom Bahnhof aldrig lämnat ut en uppgift som begärts med stöd av IPRED, och aldrig heller fällts för att de inte gjort det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan bry mig mindre om folk tankar ner några serier eller inte, helt upp till personerna själva.

Inte jag heller, men tycker att det finns ett visst diskussionsvärde i varför folk inte inser att dom gör fel, till och med rent ut sagt olagligt, och att man kanske skulle ta till sig det istället för att byta internetleverantör och kalla sin gamla för Felia. Vad som däremot inte har särskilt stort diskussionsvärde är att folk på allvar tror att Bahnhof gör vad dom gör för att dom slåss på mänsklighetens sida och står på barrikaderna för att värna om integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har dom ändrat lagen eller har jag missuppfattat detta från början?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_upphovsr%C3%A4ttslage...
Här står "fängelse upp till 2 år" listat som en del av straffskalan.

rummet det här handlar vill jag minnas är LEK 6:22 c eller något sådant. I Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) tas det i alla fall upp om utlämnande av abonnemangsuppgifter, och där specificerades det tidigare att det krävdes misstanke om ett brott som kunde ge fängelse för att uppgifterna skulle få lämnas ut. Den paragrafen ändrades däremot 2012 till att istället säga att det bara krävdes misstanke om brott, helt bizzart egentligen, det ser verkligen ut som ett beställningsjobb från upphovsrättsindustrin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det är tekniskt omöjligt, uppfattar du det så ber jag ödmjukast om ursäkt för min otydlighet, det jag menar är att ur ett juridiskt perspektiv så är inte uppgifterna tillgängliga, helt enkelt.

Men om vi nu ponerar då att det bara är "ovilja" som du säger, så räcker det ju uppenbarligen väldigt långt eftersom Bahnhof aldrig lämnat ut en uppgift som begärts med stöd av IPRED, och aldrig heller fällts för att de inte gjort det.

Om man räknar på omsättning så är till exempel Telia 4200 gånger så stort som Bahnhof. Det förefaller därför något förståeligt att Telia har ett helt annat förhållningssätt när det gäller lagring av information i största allmänhet, och när det kommer till juridiska frågor i synnerhet.

Att gnälla på Telia i frågan och kalla dom olika tillmälen är på en åttaåringsnivå, fullkomligt infantilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om man räknar på omsättning så är till exempel Telia 4200 gånger så stort som Bahnhof. Det förefaller därför något förståeligt att Telia har ett helt annat förhållningssätt när det gäller lagring av information i största allmänhet, och när det kommer till juridiska frågor i synnerhet.

Att gnälla på Telia i frågan och kalla dom olika tillmälen är på en åttaåringsnivå, fullkomligt infantilt.

Att de är större än Bahnhof borde betyda att deras kostnader för lagring ökar, varför den borde vara så sparsam som möjligt, likt Bahnhofs. De har med andra ord ännu större anledning att måna sina kunder i frågan.

Fast det är klart... De drar ju sig inte för att muta folk lite här och var, så varför skulle de dra sig för att ge rättighetshavarna vad de vill ha fast de inte behöver?

Jag tycker du förminskar betydelsen i det hela om du kallar kundmissnöje för infantilt. Att visa sitt missnöje när man är missnöjd är en rättighet. Vad ska kunderna annars göra? Jag hade då inte behållit telia om jag varit kund hos dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Så dom planerar ta folk för vårdslöshet av eget wifi? Det var det luddigaste skitsnack jag har hört tror jag.

Nej, det är inget 'luddigt skitsnack', det är så civilmål oftast går till, att man som kärande kan säga att "oaktsamhet har lett till..." och så vidare. Om man dessutom skulle medvetet ha låtit sitt nät varit öppet, alltså om du av ren vilja inte skyddat det och att svarande sedan använder detta som motargument, är man helrökt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att de är större än Bahnhof borde betyda att deras kostnader för lagring ökar, varför den borde vara så sparsam som möjligt, likt Bahnhofs. De har med andra ord ännu större anledning att måna sina kunder i frågan.

Äsch, trams! Att Telia i främsta hand själva ser till sin egna rygg är inte konstigt en endaste dag i veckan. Läs till exempel igenom de lagliga dokumenten för Apple Care så kanske du förstår varför multinationella megabolag gör på detta sättet. Att Karlung med sina 122 anställda anser sig ha råd att spela allan och leka hobbyjurist är en sak, men att Telia skulle göra det är fullkomligt otänkbart.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker du förminskar betydelsen i det hela om du kallar kundmissnöje för infantilt.

Fast detta handlar inte om missnöje, detta handlar om att man har bytt från en leverantör till en annan enbart i syfte att kunna fortsätta tanka fett. Det finns inte en enda skribent i denna tråden som är så förfärligt obildad i ämnet att man ens vet vad 'Felia' betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, det är inget 'luddigt skitsnack', det är så civilmål oftast går till, att man som kärande kan säga att "oaktsamhet har lett till..." och så vidare. Om man dessutom skulle medvetet ha låtit sitt nät varit öppet, alltså om du av ren vilja inte skyddat det och att svarande sedan använder detta som motargument, är man helrökt.

Med tanke på hur många man känner som inte har någon säkerhet på sitt trådlösa i ren okunskap så står jag fast vid min tidigare åsikt i saken. Däremot så förstår jag vad du menar rent lagmässigt. Håller dock personligen inte helt med.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men om vi nu ponerar då att det bara är "ovilja" som du säger, så räcker det ju uppenbarligen väldigt långt eftersom Bahnhof aldrig lämnat ut en uppgift som begärts med stöd av IPRED, och aldrig heller fällts för att de inte gjort det.

Det har tidigare konstaterats i tråden att det som sparats i LEK-syfte endast får begäras ut av brottsförebyggande myndighet och att det är det Bahnhof förlitar sig på. Genom att sätta LEK-stämpeln på databasen så får inte dessa uppgifter lämnas ut till annan part. Det är inte utan att jag blir lite nyfiken på vad det är för uppgifter andra ISPer delar med sig av om inte de uppgifterna också är sparade enligt LEK.