Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Så är det.
Men om man inte laddat upp en enda bit så har man inte begått ett brott. Kan tänka mig att många helt enkelt stänger av uppladdningen.

Detta skulle knappast hjälpa just nu i och med att din adress ändå befinner sig i peerlistan vilket betyder att dom tar dig ändå.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RainesX:

Detta skulle knappast hjälpa just nu i och med att din adress ändå befinner sig i peerlistan vilket betyder att dom tar dig ändå.

Det är ju där rättssäkerheten kommer in. Är det rimligt att du döms för ett brott för att din IP-adress är med på en lista?

Säg att polisen jagar hälare. Av någon anledning kollar de blocket-annonser efter stöldgods. Du har en annons uppe (av oklar anledning) om en Rembrandt-tavla som är stulen. Men när polisen ringer för att fingera potentiell köpare har du inte tavlan tillgänglig för dem att köpa. Är du fortfarande skyldig?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tyvärr kommer det inte att ske, utan de flesta kommer att betala. Då de inte vill riskera att det går vidare och de får betala rättegångs kostnaden och eventuellt advokat.
Vilket de som driver detta vet.

Stämmer inte. Vid små mål under ett halvt prisbasbelopp, 22150kr, så är det ett sk förenklat tvistmål. Den vinnande parten kan då inte begära full ersättning för stora kostnader då det vore proportionerligt orimligt. För små mål ingår enbart kostnader för 1 timme juridisk rådgivning, ersättning för vittnen samt resekostnader. Det krävs även då att kostnaderna varit _nödvändiga_ för att tillvara ta vinnande partens rätt vid rättegången.

Permalänk
Medlem

Nu säger jag upp bredbandet med felia.. Bahnhof here i come.

Jag har haft så mycket problem med Telia och urusel support. Man får bara läsa skit om dem på nätet hela tiden.. Det räcker nu.. Bojkotta!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Trovärdighet är inte ett krav fär att anmäla brott eller stämma någon, men sannolikt krävs det för att tingsrätten skall döma till din fördel.

Ge dem inga ideer. Nu är det ditt fel när de startar nästa kampanj...

Åja, det var inte jag som röstade igenom IPRED, FRA-lagen och allt annat som gör sådanna tilltag (troligen) fullt lagliga och helt riskfria.

Någon rädd stackare finns det ju alltid som kommer betala utan att ställa frågor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan alla lägga ner tanken på att detta på något sätt skulle handla om ett brott? Rättighetsinnehavarna kommer kräva ett civilrättsligt skadestånd. Det har INTE med något brott att göra utan det är ett tvistemål. Beviskraven är generellt sett mycket lägre och mer "flexibla" i tvistemål (alltså när det inte handlar om brott) än i brottmål, så att tro att man bara kan skylla på öppet wifi och därigenom vara safe är dumt. Domstolen gör en samlad bedömning av en mängd omständigheter och bevis i det enskilda fallet, vilket sannolikt kommer leda till att domarna kommer spreta åt olika håll när väl detta prövats några gånger av tingsrätt.

Sluta blanda in brott för det har inget med saken att göra.

EDIT: Jag pratar alltså om Spridningskollens verksamhet eftersom den diskuteras flitigt även i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Man skulle bygga en liten träbåt och filma den i badkaret ett tag, döpa filmen till black sails ladda upp den på Piratebay och se om spridningskollen laddar ner den för att logga andra och sen stämma dom för upphovsrättsbrott

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan man skaffa ISP från utlandet?

Svaret är VPN!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av PheriX:

Man skulle bygga en liten träbåt och filma den i badkaret ett tag, döpa filmen till black sails ladda upp den på Piratebay och se om spridningskollen laddar ner den för att logga andra och sen stämma dom för upphovsrättsbrott

hahaha gör det mannen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Citat:

Bahnhof datalagrar kundernas IP-nummer på ett enda ställe, där utlämning endast sker vid brottsmisstanke med stöd av LEK, inte Ipred-reglerna som är en helt annan lag och gäller civilmål. Om alla operatörer datalagrade på vårt sätt skulle vi slippa utpressningsbreven helt och hållet. Eftersom vi har mottot ”Internet med sekretess” är vi väldigt försiktiga med personuppgifter, säger Jon Karlung.

Bahnhof is love!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof skulle överklaga, och då detta är "nytt" i och med att de skickar kravbrev, kan det vara intressant för HD och kanske även EU-domstolen, det innebär att det skulle ta lång tid att få ett utlåtande och då innebär det i så fall i "sämsta" fall att kunderna har god tid på sig att vidta försiktighetsåtgärder. Bahnhof lämnar ju inte ens ut uppgifter till polisen om det inte rör grova brott, så tror knappast de skulle göra det till rättighetshavare heller. inte utan att krångla till det så mycket det går.

Exakt finns nog en bra anledning till att dom gick på Telia först.För att sen kunna visa upp resultat fort till sina uppdragsgivare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är ju där rättssäkerheten kommer in. Är det rimligt att du döms för ett brott för att din IP-adress är med på en lista?

Säg att polisen jagar hälare. Av någon anledning kollar de blocket-annonser efter stöldgods. Du har en annons uppe (av oklar anledning) om en Rembrandt-tavla som är stulen. Men när polisen ringer för att fingera potentiell köpare har du inte tavlan tillgänglig för dem att köpa. Är du fortfarande skyldig?

Man kan ju tycka nej. Men så som dem verkar sköta detta så är du det ja. Helt sjukt om man tänker på det.
Nä har börjat med vpn nu iaf. Synd på hastigheterna bara "youtube" är skitslött.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Är väl bara att hävda att någon hackat sig in på nätverket?
De kan ju inte bevisa någonting heller, ställ ner datorn i källaren eller skaffa en ny så får vi en helt ny identifikation.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Men alltså hur skulle detta fungera om jag drar till närmsta starbucks och laddar ner? Eller vilket offentliga WiFi-nätverk som helst och laddar ner?

Får företaget kravet på inbetalning?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Nu säger jag upp bredbandet med felia.. Bahnhof here i come.

Jag har haft så mycket problem med Telia och urusel support. Man får bara läsa skit om dem på nätet hela tiden.. Det räcker nu.. Bojkotta!

Hm, exakt vad gör telia för fel tycker du? Att de döms till att lämna ut uppgifter? Kommer att hända Banhof också förr eller senare, om de inte följer domstolens utslag så kommer det troligen att få betala rejäla summor i vite...vilket inte Banhof kommer att vilja göra då de ändå är ett företag som ska gå med vinst. Så fort det börjar kosta påtagliga summor att inte följa domstolens utslag så kommer att leverantörer att vika sig.

Permalänk
Medlem

Ironiskt med just den serien. Antar att det är menat så för att skapa rubriker. Själv har jag Telia, och skulle självklart aldrig ladda ner upphovsrättsskyddat material Men har även VPN från Bahnhof. Hade Bahnhof som ISP innan jag flyttade, och kan tyärr inte ha det längre. Men iaf Bryggad router och openvpn till integrity.st får funkar tills vidare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr rätt väntat att Telia lägger sig så lätt. Som tur är använder man Bahnhof sedan 7 år tillbaks.

Senaste nytt från Bahnhof för övrigt: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Känns som att Bahnhofs hållning i integritetsfrågor bör få en och annan ny kund iallafall. Om de nu kan välja, många verkar ju tragiskt nog vara låsta till en viss leverantör i delar av landet.

För övrigt har jag inte hört talas om tvserien, är det Spridningskollens patetiska försök att marknadsföra den gratis tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, exakt vad gör telia för fel tycker du? Att de döms till att lämna ut uppgifter? Kommer att hända Banhof också förr eller senare, om de inte följer domstolens utslag så kommer det troligen att få betala rejäla summor i vite...vilket inte Banhof kommer att vilja göra då de ändå är ett företag som ska gå med vinst. Så fort det börjar kosta påtagliga summor att inte följa domstolens utslag så kommer att leverantörer att vika sig.

Jag har varit nära med att säga upp Telia ett flertal gånger, när mitt nät slutat fungera och det har tagit 10 dagar att fixa.
Sen har jag bara läst positivt om Bahnhof och dessvärre bara negativt om Telia.

Duger det för dig?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Jubileumsmästare

Kan de bara komma åt uppgifter från sk. öppna trackers, eller gäller det även privata?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tyvärr rätt väntat att Telia lägger sig så lätt. Som tur är använder man Bahnhof sedan 7 år tillbaks.

Senaste nytt från Bahnhof för övrigt: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Känns som att Bahnhofs hållning i integritetsfrågor bör få en och annan ny kund iallafall. Om de nu kan välja, många verkar ju tragiskt nog vara låsta till en viss leverantör i delar av landet.

Tycker det är oerhört sämst att det inte är öppet överallt. Finns det ingen konkurrensOmbudsman?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av mkk:

Överlämnas skriftligen. Utmärk. A5 papper och Arial Bold storlek 108 borde bli ungefär två siffror per blad. Varsågod!

Skickades från m.sweclockers.com

Utan numrerade sidor och uppblandeade

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Detta gäller inte ComHem va?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Rubriken på denna nyhet är jätte misledande.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Nixzore:

Det tror jag tyvärr. Men det borde ändå inte vara något att oroa sig över.

Förutom att du delar ut till andra medan du laddar ner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jag har varit nära med att säga upp Telia ett flertal gånger, när mitt nät slutat fungera och det har tagit 10 dagar att fixa.
Sen har jag bara läst positivt om Bahnhof och dessvärre bara negativt om Telia.

Duger det för dig?

Låter som en utmärkt anledning att byta leverantör.

Detta kan f.ö. vara en intressant tråd om man bara läst positiva saker om Banhof

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit...

Skulle tro att alla leverantörer har bra och dåliga sidor, man får väga de positiva mot de negativa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebban84:

Tycker det är oerhört sämst att det inte är öppet överallt. Finns det ingen konkurrensOmbudsman?

Instämmer, vad jag vet har vi inga sådanna nät alls i det län jag bor i. Iallafall inte i kommunen. Men verkar vara vanligare i stora köp där en enskild leverantör äger nätet. Personligen finner jag det tveksamt att man låter ISP'er få monopol. Men så är det väl mest ComHem som sysslar med just detta vad jag förstått.

Själv har jag fiber och kan själv välja bland nästan alla leverantörer i det öppna nätet som finns här. Borde vara så överallt i mitt tycke, jag kollar själv till och från över leverantörerna som finns, vad de erbjuder och till vilka priser och det finns hälsosam konkurrens. Bahnhof har oftast varit billigast/näst billigast. Sedan ökar kapaciteten med i och med konkurrens bland ISP'ar. När min byggnad anslöts var det högsta som gick att få typ 250/100. Idag är det 1000/100 och i fredags så blev det att jag passade på att uppgradera mitt 100/10 till 250/100. 50kr mer i månaden känns inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Rubriken på denna nyhet är jätte misledande.

På vilket sätt är den missledande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför har man inte Telia som operatör. Kund-illojala som de är.

Det skall bli hysteriskt roligt att följa det hela när Bahnhof får sitt första krav. Jag bara Älskar när Jon Karlung trollar rättighetshavare

Jag förstår inte varför de är kund-illojala? Dömer tingsrätten Bahnhof är väl de precis lika skyldiga att lämna ut uppgifterna? Så länge det inte överklagas såklart. Finns väl en risk att Telia överklagar de med?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hm, exakt vad gör telia för fel tycker du? Att de döms till att lämna ut uppgifter? Kommer att hända Banhof också förr eller senare, om de inte följer domstolens utslag så kommer det troligen att få betala rejäla summor i vite...vilket inte Banhof kommer att vilja göra då de ändå är ett företag som ska gå med vinst. Så fort det börjar kosta påtagliga summor att inte följa domstolens utslag så kommer att leverantörer att vika sig.

Detta är skillnaden https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...