Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan man skaffa ISP från utlandet?

Självfallet, bara ring till en utländsk ips och fråga om dom kan dra in adsl eller fiber till ditt boende! Gärna från tex usa, så kabeln ska dras genom atlanten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Det är som att säga att man lånar ut bilen och personen som kör blir fotad av en fortkörningskamera men kameran kan ej se vem som sitter bakom ratten så "ägaren får ta skiten". Vilken bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Här finns mer info om varför en del måste lämna ut uppgifter (skrivet idag 2016-09-06):

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Jon Karlungs slutsats är att de internetoperatörer som lämnar ut uppgifter som begärts med stöd av Ipred-regeln måste ha valt att lagra uppgifterna ”vid sidan av”. Det finns nämligen ingen regel som förbjuder operatörer att lagra abonnentuppgifter och trafikuppgifter vid sidan av det som måste tvångslagras enligt LEK.

Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut.

Citerar detta så fler kan ta del av det.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PheriX:

Man skulle bygga en liten träbåt och filma den i badkaret ett tag, döpa filmen till black sails ladda upp den på Piratebay och se om spridningskollen laddar ner den för att logga andra och sen stämma dom för upphovsrättsbrott

Mycket riktigt förutsatt att du hade en läcka internt som spred din fina film olovligt Sedan spammar du ut stämmingar och skrattar helavägen till banken.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

tycker att alla med telia som har möjlighet att byta ISP illa kvickt gör det om ni inte gillar hur telia hanterat situationen, enda sättet att få dem att inte gilla läget är att dom tappar kunder och pengar pga detta,

om det som bahnhof säger stämmer att dessa uppgifter inte behöver lagras och lämnas ut så bör alla andra ISP göra likadant kan man ju tycka..

sidofråga, i min bostadsrätt körde dom med tele2 förut, det gick senare över till bredbandsbolaget och ipadressen kommer nu från telenor om jag minns rätt, inte hemma för stunden men ska dubbelkolla sen,

då telenor+bbb = sant om jag förstått det rätt, undrar jag vem jag ska fråga om hur de ställer sig till spridningskollen etc, telenor eller bbb?

när jag skickat in supportärende förut har det varit till bbb, men telenor äger ju ipadressen, vad jag läst verkar det som att telenor kör på telias linje och bbb verkar vara lite mer integritetsinriktade?

sorry för flummig fråga

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt är den missledande?

För att det inte är piraterna i Black Sails som det lämnas ut uppgifter om. Man kan läsa den fel om man anstränger sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur Spridningskollen formulerar "kravet/fakturan".
Bara att bestrida. Såklart. Inte för att jag jag har Telia...

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedr...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt är den missledande?

Urklipp från WikiPedia:

Black Sails is set roughly two decades before the events of Treasure Island and during the Golden Age of Piracy.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Citat:

Företaget fick rätt i frågan och Södertörns tingsrätt har fastställt att uppgifterna ska överlämnas skriftligen till motparten. Telia ska få betalt för detta från Crystalis Entertainment, vilket ska göra det möjligt för operatören att ha två personer som arbetar heltid med att få fram uppgifterna i cirka två månader.

Man får hoppas att dessa två anställdas arbetsuppgifter granskas i sömmarna, det finns annars risk att dessa överträder regler/lagar till förmån för 'uppdragsgivaren'. Vilka de är lär dock knappast vara något som uppges eftersom det är risk att människor skulle ta ut sitt missnöje på dem.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Självfallet, bara ring till en utländsk ips och fråga om dom kan dra in adsl eller fiber till ditt boende! Gärna från tex usa, så kabeln ska dras genom atlanten!

Jag tänkte mer på företag som levererar MPLS-linor med knutpunkt i andra länder.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Låt oss ponera att man har sin motorcykel stående utanför ens hem med lås och allt.
Vad händer om någon eventuellt skulle sno cykeln och far iväg med den med ställ och tonad hjälm?

Det går ju omöjligen att bevisa vem det nu var som blåste förbi en fartkamera i 200km/h

Inte skall man då som ägare behöva pröjsa för fortkörningsböter? (inte för att vi har fartkameror i Sverige som tar bild åt bägge hållen men ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så är det, att inte folket bakom den här skiten inte inser att detta är fel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

"Motorcyklister som kör för fort kan inte bötfällas med hjälp av fartkameror. Orsaken är att mc-hjälmens mörka visir gör det omöjligt att identifiera föraren. Trafiksäkerhetsföreningen NTF kräver att lagen ändras."

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Urklipp från WikiPedia:

Black Sails is set roughly two decades before the events of Treasure Island and during the Golden Age of Piracy.

Detta får ju en att undra om det hela bara är ett hoax!?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Det är som att säga att man lånar ut bilen och personen som kör blir fotad av en fortkörningskamera men kameran kan ej se vem som sitter bakom ratten så "ägaren får ta skiten". Vilken bra lösning.

Samtidigt bör väl ägaren ha någon typ av ansvar för sitt fordon, och vad det gör, eller åtminstone ha kolla på VEM man lånar ut den till? Låter rätt rimligt tycker jag, själv lånar jag sällan ut värdesaker till främlingar, eller låter dem ha tillgång till dem utan minsta uppsyn.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Sagt upp mitt Telia nu, inte för att jag är drabbad men, vägrar stödja ett företag som inte gör sitt yttersta för sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Samtidigt bör väl ägaren ha någon typ av ansvar för sitt fordon, och vad det gör, eller åtminstone ha kolla på VEM man lånar ut den till? Låter rätt rimligt tycker jag, själv lånar jag sällan ut värdesaker till främlingar, eller låter dem ha tillgång till dem utan minsta uppsyn.

Spelar väl ingen roll?
En gammal saab 900 behöver inte vara värd mer än ett par tusen o går att öppna o starta med en skruvmejsel.

P böter kan du få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, vad jag vet har vi inga sådanna nät alls i det län jag bor i. Iallafall inte i kommunen. Men verkar vara vanligare i stora köp där en enskild leverantör äger nätet. Personligen finner jag det tveksamt att man låter ISP'er få monopol. Men så är det väl mest ComHem som sysslar med just detta vad jag förstått.

Själv har jag fiber och kan själv välja bland nästan alla leverantörer i det öppna nätet som finns här. Borde vara så överallt i mitt tycke, jag kollar själv till och från över leverantörerna som finns, vad de erbjuder och till vilka priser och det finns hälsosam konkurrens. Bahnhof har oftast varit billigast/näst billigast. Sedan ökar kapaciteten med i och med konkurrens bland ISP'ar. När min byggnad anslöts var det högsta som gick att få typ 250/100. Idag är det 1000/100 och i fredags så blev det att jag passade på att uppgradera mitt 100/10 till 250/100. 50kr mer i månaden känns inte så farligt.

här sitter man med adsl 13/2 Men lägenhetern är fet förutom det, så man måste ju prioritera

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Och om folk börjar använda VPN? jag menar ska dom skicka kravbrev till London eller Taiwan?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan man skaffa ISP från utlandet?

Ja om du skaffar en svartfiber hela vägen ut till något annat land. Så går det. Men det blir dyrt som attans.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Någon kunnig som kan svara på om MAC-adressen kan spela en roll i detta? Om den lagras och lämnas ut i samband med dessa ip-adresser? Jag är lite rostig i detta ämnet så jag vet ej hur det funkar nuförtiden, men om något så är väl detta något som eventuellt kan bevisa att en viss dator har använts för fildelningen? Förutsatt att man inte har bytt nätverkskort då eller ändrat det på annat vis.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska vi inte slänga upp en sida med en vacker .txt fil. Eftersom man automatiskt har upphovsrätt på denna textfil så kan jag begära ut IP-adress på ALLA som laddar ner den från min hemsida. Överflöda alla ISPs med förfrågningar om IP-adresser. Så ska vi se hur länge detta skeva system fungerar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Någon kunnig som kan svara på om MAC-adressen kan spela en roll i detta? Om den lagras och lämnas ut i samband med dessa ip-adresser? Jag är lite rostig i detta ämnet så jag vet ej hur det funkar nuförtiden, men om något så är väl detta något som eventuellt kan bevisa att en viss dator har använts för fildelningen? Förutsatt att man inte har bytt nätverkskort då eller ändrat det på annat vis.

Inte för att MAC-adressen går att få tag på från en peer-list för en torrent vad jag vet, men vad skulle den användas till då?
Publika IP-adresser är ju speciella eftersom de kan knytas till en viss abonnent med hjälp av tiden IP-adressen användes.

En MAC-adress har ju egentligen ingen koppling till någon person.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Det blir nog intressant först vid rättegång, med MAC adressen.

Tror jag, vi har ju aldrig haft något liknande som har gått till domstol? Men, inte ens det binder ju någon person till att ha suttit och laddat ner vid ett tillfälle... förstår inte riktigt hur det ska bevisas att någon har gjort det.

Men, tyvärr lever vi i tvärtom-Sverige, har ska ju din oskuld överbevisas, snarare än att någon ska bevisa din skuld.

Permalänk

"Södertörns tingsrätt dömer Telia till att lämna ut kunder som olagligt laddat ned TV-serien Black Sails."

Vad fan är det här för bullshit, att endast lämna ut de som olagligt laddat ner, kräver ju att de blivit dömda av domstol. Vad är det här för halvdan retorik? Antingen begär domstolen ALL information från ALLA Telia kunder, eller så får de ingen information alls. Det här är ju helt sjukt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Sagt upp mitt Telia nu, inte för att jag är drabbad men, vägrar stödja ett företag som inte gör sitt yttersta för sina kunder.

De var 30 i kö när jag började.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Samtidigt bör väl ägaren ha någon typ av ansvar för sitt fordon, och vad det gör, eller åtminstone ha kolla på VEM man lånar ut den till? Låter rätt rimligt tycker jag, själv lånar jag sällan ut värdesaker till främlingar, eller låter dem ha tillgång till dem utan minsta uppsyn.

Vad spelar det för roll om ägaren vet eller inte vet?
I detta landet har vi ingen angiveriplikt. Så man kan neka att berätta, ljuga och ha sig bäst fan man vill.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Spelar väl ingen roll?
En gammal saab 900 behöver inte vara värd mer än ett par tusen o går att öppna o starta med en skruvmejsel.

P böter kan du få.

Är den stulen ska du anmäla den som det, har du lånat ut den bör du veta vem du lånat den till.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

I det här fallet är det irrelevant

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Inte för att MAC-adressen går att få tag på från en peer-list för en torrent vad jag vet, men vad skulle den användas till då?
Publika IP-adresser är ju speciella eftersom de kan knytas till en viss abonnent med hjälp av tiden IP-adressen användes.

En MAC-adress har ju egentligen ingen koppling till någon person.

Jag tänkte om MAC-adresser lagras hos ISP i samband med IP-adress, vilket man då skulle komma åt om man begär ut uppgifter relaterat till IP-adressen som dom fått från torrent-trafiken. Det är sant att den inte direkt leder till en person i sig, men det pekar mot specifik hårdvara som kan vara i din ägo. Man kan då alltså inte tex lämna sitt Wifi öppet och säga att någon random person utanför din bostad har anslutit och busat på din lina.

Men som sagt så är jag osäker på hur långt MAC-adresser lagras, eller om det görs överhuvudtaget efter routern.

En flummig tanke vore ju om ISP'ns router man har beslagtas, och så fälls någon baserat på loggar av MAC-adresser som man haft i sitt eget hem Men ja, det är ju något som isf säkert ligger längre fram i en rättegång. Värt att ta upp dock.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Enity:

Vad spelar det för roll om ägaren vet eller inte vet?
I detta landet har vi ingen angiveriplikt. Så man kan neka att berätta, ljuga och ha sig bäst fan man vill.

Hade det varit lag på det hade det inte varit så mycket att diskutera. Jag hävdar att man BÖR ha ansvaret att ange vem som lånat din ägodel för att begå brott med, inte att det är så.

Men jag antar att ingen kan bli tagen för fildelning då, eftersom det är omöjligt att bevisa vem som utfört det, du kan bara hävda att du fritt delar ut dina hemnycklar till främlingar på gatan, och att vem som helst kan ha gått in och gjort det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hade det varit lag på det hade det inte varit så mycket att diskutera. Jag hävdar att man BÖR ha ansvaret att ange vem som lånat din ägodel för att begå brott med, inte att det är så.

Men jag antar att ingen kan bli tagen för fildelning då, eftersom det är omöjligt att bevisa vem som utfört det, du kan bara hävda att du fritt delar ut dina hemnycklar till främlingar på gatan, och att vem som helst kan ha gått in och gjort det.

Ja, bestrider man kravet och har en krypterad dator så lär man ha ryggen helt fri.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop