Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem

Man skulle kanske ta & göra en polisanmälan om att någon olovligen har utnyttjat ens trådlösa uppkoppling mellan åren 2014 till dagens datum.. Givetvis samarbetarna man fullt ut med spridningskollen med att försöka få tag på dessa lymlar som använt ens uppkoppling olovligt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebban84:

här sitter man med adsl 13/2 Men lägenhetern är fet förutom det, så man måste ju prioritera

Ouch, inte lika roligt det. Men finns ju annat att prioritera, som du är inne på.

Jag kikade på en bostadsrätt nyligen och var samma situation där med. Ett av få byggnader på orten som inte var ansluten till fibernätet. Och jag insåg fort att det vore omöjligt att få med föreningen på att göra det sista och ansluta. Hade lägenheten ifråga varit bättre så hade jag kanske accepterat DSL istället. Är ju en sån där jobbig situation som faktiskt kan inträffa och just bostadsrätter är vad jag förstått de mest sega och dryga att ha att göra med vad gäller fiberanslutning.

Skrivet av Mr. Bravo:

Jag tänkte om MAC-adresser lagras hos ISP i samband med IP-adress, vilket man då skulle komma åt om man begär ut uppgifter relaterat till IP-adressen som dom fått från torrent-trafiken. Det är sant att den inte direkt leder till en person i sig, men det pekar mot specifik hårdvara som kan vara i din ägo. Man kan då alltså inte tex lämna sitt Wifi öppet och säga att någon random person utanför din bostad har anslutit och busat på din lina.

Men som sagt så är jag osäker på hur långt MAC-adresser lagras, eller om det görs överhuvudtaget efter routern.

En flummig tanke vore ju om ISP'ns router man har beslagtas, och så fälls någon baserat på loggar av MAC-adresser som man haft i sitt eget hem Men ja, det är ju något som isf säkert ligger längre fram i en rättegång. Värt att ta upp dock.

MAC-addressen borde vara routern vilket fortfarande inte lär visa vilket system i nätverket som är "skyldig". Såvida man nu inte har loggar kvar från tidpunkten i denna möjligen. Allmänt borde en MAC-address vara ogiltig som bevis då den kan fejkas. De har inte varit unika på länge, tror det var redan i början av 2000-talet som sista unika MAC-addressen delades ut.

ISP'ens egna utrustning kan helt klart vara riskabel då de tycks ha fri insyn rätt in i denna. Telia speciellt, ännu en anledning att se över sin utrustning och val av ISP med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Exakt finns nog en bra anledning till att dom gick på Telia först.För att sen kunna visa upp resultat fort till sina uppdragsgivare

Ja, och då blir det ju svårare för drullputtar att säga nej. Men även med telias vekhet i ryggen lär de kamma noll hos Bahnhof.

Skrivet av LeJoke:

Jag förstår inte varför de är kund-illojala? Dömer tingsrätten Bahnhof är väl de precis lika skyldiga att lämna ut uppgifterna? Så länge det inte överklagas såklart. Finns väl en risk att Telia överklagar de med?

Därför att de lagrar uppgifterna på ett sätt som gör att de kan lämna ut dem. Det gör inte Bahnhof: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jävla tur att man inte har Telia, Bahnhof supremacy

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Tänk om någon bryter sig in i folks wireless och laddar ner med deras ip.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Om vi rent fiktivt säger såhär:

Om en person laddar ner någon film och serie avsnitt i veckan, och då även har tagit ner Black Sails vid någon tidpunkt och seedat lite, med kanske typ 3-8kb hastighet, i en liten stund...

Hur mycket är bötern, personen i fråga skulle kunna få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

Tänk om någon bryter sig in i folks wireless och laddar ner med deras ip.

Tänkte precis på detta. Hur ska dom bevisa att personen på ip adressen laddat ner filerna om man har trådlöst nätverk och bor i ett bostadshus?
Nu är jag inte så insatt men det går väl att sätta det så det blir "öppet" för alla att ansluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Sagt upp mitt Telia nu, inte för att jag är drabbad men, vägrar stödja ett företag som inte gör sitt yttersta för sina kunder.

Vad exakt skulle de gjort annorlunda?

Skrivet av Bloodstainer:

"Södertörns tingsrätt dömer Telia till att lämna ut kunder som olagligt laddat ned TV-serien Black Sails."

Vad fan är det här för bullshit, att endast lämna ut de som olagligt laddat ner, kräver ju att de blivit dömda av domstol. Vad är det här för halvdan retorik? Antingen begär domstolen ALL information från ALLA Telia kunder, eller så får de ingen information alls. Det här är ju helt sjukt.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du syftar på. Domstolen kan tvinga telia att lämna ut uppgifter om specifika användare som misstänkts ha laddat ner filmen. Varför ska man kräva ut information om alla då?

Skrivet av Lasergurka:

Hade det varit lag på det hade det inte varit så mycket att diskutera. Jag hävdar att man BÖR ha ansvaret att ange vem som lånat din ägodel för att begå brott med, inte att det är så.

Men jag antar att ingen kan bli tagen för fildelning då, eftersom det är omöjligt att bevisa vem som utfört det, du kan bara hävda att du fritt delar ut dina hemnycklar till främlingar på gatan, och att vem som helst kan ha gått in och gjort det.

Finns ett problem med att tvinga en ägare att säga vem som använt ägodelen, tydligen så ska man inte kunna tvinga äkta makar (närstående?) att peka ut varandra. Vilket i förlängningen gör att man inte kan tvinga någon då det skulle bli ojämlikt ifall gifta kommer undan något men de som är singlar inte kan göra.

Skrivet av Ozzed:

Ja, och då blir det ju svårare för drullputtar att säga nej. Men även med telias vekhet i ryggen lär de kamma noll hos Bahnhof.

Därför att de lagrar uppgifterna på ett sätt som gör att de kan lämna ut dem. Det gör inte Bahnhof: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur detta skulle fungera rent praktiskt, tycker inte att den texten klargör vad det är som skyddar Bahnhof. Det verkar som att man med hjälp av IPRED endast kan kräva ut de uppgifter som inte krävs att man sparar i LEK, vilket då gör det lite underligt att var man sparar sakerna skulle påverka på något sätt. Antingen så täcks uppgifterna in av kravet att man lagrar dom enligt LEK eller så gör det inte det. Abbonentuppgifter ska enligt texten täckas av LEK så då ska inte någon annan än polisen kunna kräva ut dom. I princip bör detta innebära att inga uppgifter som lagrats i mindre än 6 månader ska behövas lämnas ut då det är vad LEK kräver. Nåja, någon kanske har insikt i hur och varför detta skulle fungera för Bahnhof men inte för andra? Har svårt att se hur platsen uppgifterna lagras på kan påverka om man behöver lämna ut dom eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0k:

Om vi rent fiktivt säger såhär:

Om en person laddar ner någon film och serie avsnitt i veckan, och då även har tagit ner Black Sails vid någon tidpunkt och seedat lite, med kanske typ 3-8kb hastighet, i en liten stund...

Hur mycket är bötern, personen i fråga skulle kunna få?

Det blir inget böter eftersom du inte polisanmäls. Det blir ett civilrättsligt tivstemål där du kommer krävas på ett skadestånd.

Permalänk
Medlem

Kanske varit uppe innan men isf. tål den kanske att upprepas?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad exakt skulle de gjort annorlunda?

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du syftar på. Domstolen kan tvinga telia att lämna ut uppgifter om specifika användare som misstänkts ha laddat ner filmen. Varför ska man kräva ut information om alla då?

Finns ett problem med att tvinga en ägare att säga vem som använt ägodelen, tydligen så ska man inte kunna tvinga äkta makar (närstående?) att peka ut varandra. Vilket i förlängningen gör att man inte kan tvinga någon då det skulle bli ojämlikt ifall gifta kommer undan något men de som är singlar inte kan göra.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur detta skulle fungera rent praktiskt, tycker inte att den texten klargör vad det är som skyddar Bahnhof. Det verkar som att man med hjälp av IPRED endast kan kräva ut de uppgifter som inte krävs att man sparar i LEK, vilket då gör det lite underligt att var man sparar sakerna skulle påverka på något sätt. Antingen så täcks uppgifterna in av kravet att man lagrar dom enligt LEK eller så gör det inte det. Abbonentuppgifter ska enligt texten täckas av LEK så då ska inte någon annan än polisen kunna kräva ut dom. I princip bör detta innebära att inga uppgifter som lagrats i mindre än 6 månader ska behövas lämnas ut då det är vad LEK kräver. Nåja, någon kanske har insikt i hur och varför detta skulle fungera för Bahnhof men inte för andra? Har svårt att se hur platsen uppgifterna lagras på kan påverka om man behöver lämna ut dom eller inte.

IPRED, som är tillämplig i det här fallet, rör civilmål, och för detta ändamål lagrar inte Bahnhof uppgifterna, då inget tvång finns.

För brottmål gäller Lagen om elektronisk kommunikation, och då är det polisen som begär ut uppgifter. Misstänker att det handlar om att databasen är låst om man inte har giltigt diarienummer för ärendet i fråga osv osv. Poängen är att de försöker hänta ut uppgifterna med stöd av IPRED, men Bahnhof lagrar bara uppgifterna på ett sätt så att de blir tillgängliga om endast polisen gör en begäran, i ett separat system.

I förlängningen kan detta säkert leda till att IPRED justeras så att lagen, liksom LEK, innebär lagringstvång, men i nuläget gör den inte det. LEK och IPRED har inte ett skit att göra med varandra.

Jag vet inte om du blev klokare nu men hoppas jag kunde hjälpa till lite i alla fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

IPRED, som är tillämplig i det här fallet, rör civilmål, och för detta ändamål lagrar inte Bahnhof uppgifterna, då inget tvång finns.

För brottmål gäller Lagen om elektronisk kommunikation, och då är det polisen som begär ut uppgifter. Misstänker att det handlar om att databasen är låst om man inte har giltigt diarienummer för ärendet i fråga osv osv. Poängen är att de försöker hänta ut uppgifterna med stöd av IPRED, men Bahnhof lagrar bara uppgifterna på ett sätt så att de blir tillgängliga om endast polisen gör en begäran, i ett separat system.

I förlängningen kan detta säkert leda till att IPRED justeras så att lagen, liksom LEK, innebär lagringstvång, men i nuläget gör den inte det. LEK och IPRED har inte ett skit att göra med varandra.

Jag vet inte om du blev klokare nu men hoppas jag kunde hjälpa till lite i alla fall

Bra inlägg!

Hur tror ni det funkar om man har Bahnhof via sitt stadsnät då, kan privata aktörer gå till operatören för stadsnätet och få ut uppgifterna istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Bra inlägg!

Hur tror ni det funkar om man har Bahnhof via sitt stadsnät då, kan privata aktörer gå till operatören för stadsnätet och få ut uppgifterna istället?

Det beror lite på hur det ser ut. Har man en operatör som hyr utrustning av t. ex telia som många gör i fallet "Telia Öppen Fiber", t. ex, ja då kan det nog bli knepigt om de börjar rota runt där. Men Bahnhof har egen utrustning och egna lior till backbone-växlarna, och betalar endast en administrativ avgift till telia (för att få åtkomst till själva fysiska kablarna i byggnaden, som ägs av Telia). Så där är det lugnt.

Sen kan det väl se ut på helt olika sätt beroende på statsnät och hur du betalar. Betalar du allt till Bahnhof har de också utrustningen själva, men om du betalar större delen av summan till statsnätet och en del till Bahnhof via separat faktura kan det se annorlunda ut. Men det varierar väl från statsnät till statsnät.

Oavsett kan du räkna med att Bahnhof gör vad de kan för att skydda sina kunders identitet. Det är mycket goodwillkapital som skulle gå förlorat om det visar sig att Bahnhof lämnat ut Namn bakom IP-adressen vid civilmål, då merparten av deras marknadsföring går ut på att de behandlar sin kunddta med största möjliga sekretess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Om din bil blir stulen är med i ett rån med delar av bytet kvar i bilen återlämnas till dig då ska du åtalas för rånet?

För ditt namn står ju på bilen?

Permalänk
Medlem

Fast det är nog en mycket mer komplex fråga än så. Det är inte säkert att all trafik går via bahnhof alltid. Operatörerna inom statsnätet måste säkert lagra enligt LEK, men det borde ju bara vara tjänsteleverantören som rimligen kan identifiera kunden via IP?

Permalänk
Medlem

@Ozeroun
@Rolfenstein
@FBGKimpan
bilanalogier i all ära men, kom igen..
Ingen av er svarade på den faktiska frågan. Vet ni inte så behöver ni inte hitta en biljämförelse som låter bra.

Fick väl ett någorlunda svar här annars:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kanske varit uppe innan men isf. tål den kanske att upprepas?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Så dom planerar ta folk för vårdslöshet av eget wifi? Det var det luddigaste skitsnack jag har hört tror jag. Känns som dom griper efter halmstrån nu när deras mål skjuts ner med hagelbössa.
Hoppas verkligen ingen dom faller på deras sida.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det beror lite på hur det ser ut. Har man en operatör som hyr utrustning av t. ex telia som många gör i fallet "Telia Öppen Fiber", t. ex, ja då kan det nog bli knepigt om de börjar rota runt där. Men Bahnhof har egen utrustning och egna lior till backbone-växlarna, och betalar endast en administrativ avgift till telia (för att få åtkomst till själva fysiska kablarna i byggnaden, som ägs av Telia). Så där är det lugnt.

Sen kan det väl se ut på helt olika sätt beroende på statsnät och hur du betalar. Betalar du allt till Bahnhof har de också utrustningen själva, men om du betalar större delen av summan till statsnätet och en del till Bahnhof via separat faktura kan det se annorlunda ut. Men det varierar väl från statsnät till statsnät.

Oavsett kan du räkna med att Bahnhof gör vad de kan för att skydda sina kunders identitet. Det är mycket goodwillkapital som skulle gå förlorat om det visar sig att Bahnhof lämnat ut Namn bakom IP-adressen vid civilmål, då merparten av deras marknadsföring går ut på att de behandlar sin kunddta med största möjliga sekretess.

Tack för svar!

Om man har ett öppet stadsnät då, (typ kommunalt genom sin hyresrättsförening) där alla operatörer konkurrerar på lika villkor och man väljer en själv, då borde det väl bara vara den operatören man väljer som har tillgång till trafikdata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Precis...? Det är väl bara skylla på att man har öppet wi-fi så grannarna kan ju lika gärna ha gjort det och inte du.

Går man inte efter MAC-adressen? I så fall räcker det med att du byter moderkort eller nätverkskort. Så faller hela åtalet pga att MAC-adressen inte stämmer överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Går man inte efter MAC-adressen? I så fall räcker det med att du byter moderkort eller nätverkskort. Så faller hela åtalet pga att MAC-adressen inte stämmer överens.

Om dom tar en macadress så är det väl ändå den på din router/modem?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Går man inte efter MAC-adressen? I så fall räcker det med att du byter moderkort eller nätverkskort. Så faller hela åtalet pga att MAC-adressen inte stämmer överens.

Du kan till och med ändra MAC-adressen med mjukvara. Har använt detta många gånger på öppna nätverk som ger en viss mängd data per enhet.

Men för att svara på din fråga så används enbart MAC-adressen av routern för att hålla koll på enheterna på nätverket. Det är inget som syns utåt. Omvärlden vet bara att de pratar med din router, sedan håller routern koll på vilken enhet som ska ta emot vad.

Permalänk
Medlem

Lösningen är VPN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag gått igenom alla dommar.
För mig är det lite oklart hur tingsrätten resonerat kring varför man t.ex. accepterar ip-nummer 332 gällande the hateful eight som bara bastår av massa konstiga tecken och en hash som inte verkar förekomma någon annanstans. Finns lite fler sånna smågrejor som ryska filnamn och annat skärp.
Tingsrätten har alltså ingen anledning att ifrågasätta intrång i upphovsrätten gällande en massa skumma tecken!?

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Du kan till och med ändra MAC-adressen med mjukvara. Har använt detta många gånger på öppna nätverk som ger en viss mängd data per enhet.

Men för att svara på din fråga så används enbart MAC-adressen av routern för att hålla koll på enheterna på nätverket. Det är inget som syns utåt. Omvärlden vet bara att de pratar med din router, sedan håller routern koll på vilken enhet som ska ta emot vad.

Dock bör det nämnas att router och andra liknande enheter inte lagrar dessa normalt sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Om dom tar en macadress så är det väl ändå den på din router/modem?

De går väl på IP adressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Tack för svar!

Om man har ett öppet stadsnät då, (typ kommunalt genom sin hyresrättsförening) där alla operatörer konkurrerar på lika villkor och man väljer en själv, då borde det väl bara vara den operatören man väljer som har tillgång till trafikdata?

Ja, det är operatören som skall ansvara för att och hur det lagras. Den skydligheten ligger inte på kommunen, och jag tror inte de gör det "på kul" heller eftersom det kostar en hel del med hanteringen, så i det fall det är öppet nät och du kan välja operatör själv så är det lugnt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bozzeta:

Nu har jag gått igenom alla dommar.
För mig är det lite oklart hur tingsrätten resonerat kring varför man t.ex. accepterar ip-nummer 332 gällande the hateful eight som bara bastår av massa konstiga tecken och en hash som inte verkar förekomma någon annanstans. Finns lite fler sånna smågrejor som ryska filnamn och annat skärp.
Tingsrätten har alltså ingen anledning att ifrågasätta intrång i upphovsrätten gällande en massa skumma tecken!?

Nej, tingsrätten har ingen KOMPETENS för att ifrågasätta korrekt. Dom har blivit överkörda av nån tech-savvy snubbe i kostym som har slängt sig med fina ord och en obskyr förklaring om hur man fått tag i de här IP-adresserna. Helt vansinnigt och under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Självfallet, bara ring till en utländsk ips och fråga om dom kan dra in adsl eller fiber till ditt boende! Gärna från tex usa, så kabeln ska dras genom atlanten!

VPN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av webave:

De går väl på IP adressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan var riktad till en annan fråga angående mac-adress och moderkort etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ju mer man läser om detta, desto mer faktisk utpressning känns det som.

Gissar på att Spridningskollen skickar ut sina "kravbrev" om Förenklade Tvistemål. De flesta går nog i taket och betalar när det framgår att om de inte är betalt inom x dagar, så går målet vidare till tingsrätten.

Väl där gissar jag vidare på att Spridningskollen hoppas på Tredskodom - https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredskodom

"Om motparten inte svarar eller inte infinner sig till en förberedelse eller till en huvudförhandling kan tingsrätten i mål som gäller ekonomiska tvister besluta om så kallad tredskodom. Det innebär att den som inte hört av sig förlorar målet. Uppskattningsvis 90 procent av alla FT-mål avgörs utan huvudförhandling."

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |