AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Amd har väll aldrig haft hypade reklamer
https://www.youtube.com/watch?v=c4mgP5rwrfs

Nä tror faktiskt på ryzen allt pekar då på att den ska vara bra cpu till bra pris

Bara det faktum att AMD inte riktigt gjort samma sak denna gång pekar dessutom mot att man lärt sig något.. iallafall PR-mässigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Bara det faktum att AMD inte riktigt gjort samma sak denna gång pekar dessutom mot att man lärt sig något.. iallafall PR-mässigt.

Kommer nog lagom till ryzen släpps
Tycker amd faktiskt haft ganska roliga reklam snuttar både för cpu och gpu som inte är så seriösa och förväntar mig nästan en inzoomad 7700k och kameran panorerar ut och det landar en frakt kontiner ...BAM.. lite rök så ser man det står ryzen på den eller något i den stilen men förstår hur du menar att FX hypades ganska duktigt men levde inte upp till förväntan alla kategorier vilket var en pr fail men den här gången kan man nog rättfärdiga en sådan reklam

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Amd har väll aldrig haft hypade reklamer

Det har i alla fall blivit klart bättre än när de kände sig tvungna att ha med sin värsta konkurrent i varje reklam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det har i alla fall blivit klart bättre än när de kände sig tvungna att ha med sin värsta konkurrent i varje reklam.

Det är så mycket amd teknik i intel cpu att det nästan är att narra sig själv och intel hade väll fortfarande kört singelcore 32 bitars cpu utan amd sen om inte jag minns fel har väll intel betalat AMD nyligen för gpu teknik och när intel haft en hel vinge som arbetar med att sprida falsk information och köpa tester är det ok att trakassera lite

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är så mycket amd teknik i intel cpu att det nästan är att narra sig själv och intel hade väll fortfarande kört singelcore 32 bitars cpu utan amd och om inte jag minns fel hade väll även intel betalat AMD nyligen för gpu teknik och intel har väll haft en hel vinge arbetande att sprida falsk information om amd och köpa tester så då är det ok att trakassera lite

Jag tror inte du och dina inläggsgillare förstår vad jag skriver.

Om man måste ha med sin konkurrent på något sätt i reklamen så beror det på att man själv inte har tillräckligt mycket varumärke/produkt/renommé att komma med. Intel var nog glada för all den kostnadsfria reklamtiden de fick, men i övrigt var det ett PR-mässigt haveri för AMDs del. Här kan du leka en lek, hitta ett ställe där AMD omnämns:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar insnöa dig på åttakärniga och missar helt att jag hänvisar till tiden för 2 kärniga modeller och deras lansering. Idag används 4 kärnor och ju fler som får åtta ju oftare kommer spelutvecklare börja koda mot åtta kärnor.

Är det inte jobbigt när en 8-kärnig CPU får sin egen rumpa serverad av en 2-kärnig CPU i samtida spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror inte du och dina inläggsgillare förstår vad jag skriver.

Om man måste ha med sin konkurrent på något sätt i reklamen så beror det på att man själv inte har tillräckligt mycket varumärke/produkt/renommé att komma med. Intel var nog glada för all den kostnadsfria reklamtiden de fick, men i övrigt var det ett PR-mässigt haveri för AMDs del. Här kan du leka en lek, hitta ett ställe där AMD omnämns:
https://www.youtube.com/watch?v=wA3tSvfcKw0

Intel vill inte att stora massan ska dra paralleller till att amd skapat teknik som tog intel ur 32bit träsket och man slipper sitta med max 4gb ram och vore att smutskasta sig själv när dom mutar företag att köpa sina produkter för att kunna hålla sin monopolställning och amerikanska handelskommissionen hade väll en stämning mot intel så är väll inte så konstigt amd inte näms i deras reklam när amd ofta varit pionjärer med ny teknik som intel anammat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte jobbigt när en 8-kärnig CPU får sin egen rumpa serverad av en 2-kärnig CPU i samtida spel?
https://www.youtube.com/watch?v=e7Xql--ntgw

Det där bevisar väl inget? Vem som helst kan göra ett diagram med påhittade siffror och ladda upp på nätet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Det där bevisar väl inget? Vem som helst kan göra ett diagram med påhittade siffror och ladda upp på nätet

ipc är inte heller allt och med en riktig gpu kan det ändras med i rätt spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Intel vill inte att stora massan ska dra paralleller till att amd skapat teknik som tog intel ur 32bit träsket och man slipper sitta med max 4gb ram och vore att smutskasta sig själv när dom mutar företag att köpa sina produkter för att kunna hålla sin monopolställning och amerikanska handelskommissionen hade väll en stämning mot intel så är väll inte så konstigt amd inte näms i deras reklam när amd ofta varit pionjärer med ny teknik som intel anammat

Så varför vill AMD att folk ska tänka på Intel så mycket att de måste ha med dem i sin egen reklam?

Skrivet av AMD-FX:

Det där bevisar väl inget? Vem som helst kan göra ett diagram med påhittade siffror och ladda upp på nätet

Ok, plocka fram ett benchmark som visar motsatsen då? Vad väntar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför vill AMD att folk ska tänka på Intel så mycket att de måste ha med dem i sin egen reklam?
Ok, plocka fram ett benchmark som visar motsatsen då? Vad väntar du på?

Du kan kolla på lord_vasagos klipp ovan hur det ska se ut. Nu är det inte den CPUn du ville jämföra, men det är ett bra exempel hur det det ska jämföras

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du kan kolla på lord_vasagos klipp ovan hur det ska se ut. Nu är det inte den CPUn du ville jämföra, men det är ett bra exempel hur det det ska jämföras

Genom att plocka fram en (1) titel där grejerna man hejar på vinner?

Inte för att jag väntar mig att någon med ditt användarnamn är i närheten av opartisk, men ändå. AMD FX har alltså dubbelt så många kärnor och 700 MHz högre klockfrekvens, till marginell nytta i Doom. Väldigt imponerande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför vill AMD att folk ska tänka på Intel så mycket att de måste ha med dem i sin egen reklam?
Ok, plocka fram ett benchmark som visar motsatsen då? Vad väntar du på?

Amd är inte ute att dölja deras existens utan gör det roligt helt enkelt och kör samma sak mot nvidia med

Ang 8350 mot i3 7100 är minst lika ojämt test som 8350 mot i5 6400 då den är lägsta klockade inteln som är en quad och i3an med HT kan i det närmaste matcha en i7s ipc och kan smiska 6400an och 7100 bör nog kunna ta 6600k i det mesta med mellan gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Imponerande, dock tråkigt med en-tråds hastigheten eftersom många spel och program är dåligt optimerade fortfarande för flertrådat.

Blir intressantare sen med prestandatester med program och spel.

Själv har jag en över 4 år gammal cpu för jag får inte någon direkt procentuell vinst sett till priset för att uppgradera, det är nästan bara grafikkortet som spelar roll om resten är hyfsat bra.
Pröjsa inte för mycket på cpu, lägg 2-3ggr mer på grafikkortet för det är vad som gör den stora skillnaden.

Men med tanke på att amd cpun är lägre klockad så ser ju ipc ut att ligga på samma nivå.

Ang intresset att uppdatera på senare år så håller jag med. Har en 2600K som tuffat på 4.6ghz sedan 2011
http://m.hardocp.com/article/2017/01/13/kaby_lake_7700k_vs_sa...

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Boss302:

Men med tanke på att amd cpun är lägre klockad så ser ju ipc ut att ligga på samma nivå.

Ang intresset att uppdatera på senare år så håller jag med. Har en 2600K som tuffat på 4.6ghz sedan 2011
http://m.hardocp.com/article/2017/01/13/kaby_lake_7700k_vs_sa...

Sitter på jobbet nu så kan inte lägga för mycket energi på att leta rätt på exakt rätt video men gå in på Digital Foundry på Youtube, dom har många intressanta tester där man ställer Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell och Skylake mot varandra i ett antal olika spel. Tydligen så gör numera minneshastighet en ganska stor skillnad i multitrådade spel. Dom målar en liten annan bild att det faktiskt kan göra en ganska stor skillnad mellan en Sandy Bridge och en Skylake.

Sitter själv med en Haswell och försöker inte alls sälja på dig vad Intel försöker göra för jag anser själv att prestandaskillnaden inte alls är motiverad men jag vill bara måla en lite annan bild.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte jobbigt när en 8-kärnig CPU får sin egen rumpa serverad av en 2-kärnig CPU i samtida spel?
https://www.youtube.com/watch?v=e7Xql--ntgw

Faktiskt inte. Dels så skiljer det markant när det kommer till IPC och dels så mäts fåtrådig prestanda. Inte mångtrådig... Alltså mäts FX-8350 svaghet mot i3:an styrka. Däremot sätt en i3:a mot en i5:a och se hur långt den faller efter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds