AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, låg väl på 199 dollares eller något va?

1400X verkar hamna på 199 dollar ja. Ryzen kommer att kosta ned emot 129 dollar och upp emot 499 dollar beroende på modeller.

http://www.pcgamer.com/new-amd-ryzen-details-and-pricing-leak...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Heja AMD!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Lustigt att jag får mer poäng i min gamla ivy i singeltrådig prestanda.. Vilket är det som gäller i de spel jag lirar...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

1400X verkar hamna på 199 dollar ja. Ryzen kommer att kosta ned emot 129 dollar och upp emot 499 dollar beroende på modeller.

http://www.pcgamer.com/new-amd-ryzen-details-and-pricing-leak...

Det var 1400x jag menade. Det är ett riktigt bra pris, presterar den lite sämre än Intels 7700k så är det ändå en värd uppgradering från min gamla 2500k. Att man kommer kunna fläska på med lite bättre moderkort och veta att man kan återanvända det i flera år gör det priset ännu mer lockande.

När är det sagt att 4/8 och 6/12 ska komma förresten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och detta gör man genom att fokusera på en processor som i mångt och mycket presterar ungefär identiskt? Det är inte logiskt någonstans..

Att prestera identiskt är väl ändå bättre än att underprestera?

Dock skall vi inte glömma bört det klart bättre TDP värdet som är väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Klar fördel för AMDs processor. När man rekommenderar vilken processor är bäst i prisklassen vore det milt sagt fel att föreslå Intels i5. Givetvis bra nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske ska lugna oss lite innan vi sett riktiga tester?

det ser dock lovande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att prestera identiskt är väl ändå bättre än att underprestera?

Dock skall vi inte glömma bört det klart bättre TDP värdet som är väldigt imponerande.

Du får tänka så här.
AMD är en fjärt mot Intel och Nvidia nu förtiden.
Att de ens har något som hänger med är fantastiskt.
Många av oss var ju glada att Ryzen hängde med broadwell.

Att få köpa något som inte är Intel och som är någorlunda konkurrenskraftigt är ju roligt. Spec om det är billigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Att prestera identiskt är väl ändå bättre än att underprestera?

Dock skall vi inte glömma bört det klart bättre TDP värdet som är väldigt imponerande.

Ursäkta? För att förenkla min poäng. Presterar man som en 6900 så presterar man som en 6700K. Så att jämföra sig med en 6900 är inte på något sätt som att mena att man inte rår på 6700K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Syftade inte på IPC angående bulldozer.

"Tittar man på benchmark-resultat är just komprimering Bulldozer-designens paradgren, tyvärr den enda paradgren designen har." Känns lite som en bulldozer rebrand detta

Vi får väl se, bjuder på denna fina reklam som påminner om diverse utvalda benchmarks och reklamfilmer som man ser om Ryzen nuförtiden;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laglorden:

Vi får väl se, bjuder på denna fina reklam som påminner om diverse utvalda benchmarks och reklamfilmer som man ser om Ryzen nuförtiden;
https://www.youtube.com/watch?v=devZ8jETRJo

Skillnaden är att med Ryzen kommer de inte från AMD. Och skillnaden är också så att Ryzen inte på något sätt bygger på en hel annan lösning än Intel. Vilket folk tenderar att glömma..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Lustigt att jag får mer poäng i min gamla ivy i singeltrådig prestanda.. Vilket är det som gäller i de spel jag lirar...

Fast enligt din signatur kör du din processor i 4,5Ghz. 1600X kör enligt artikeln 3,3-3,7 GHz klockar du då 1600x kör du båda i samma frekvens så får du nog inte mer poäng längre

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast enligt din signatur kör du din processor i 4,5Ghz. 1600X kör enligt artikeln 3,3-3,7 GHz klockar du då 1600x kör du båda i samma frekvens så får du nog inte mer poäng längre

Kommer Ryzen kunna klockas 4,5 GHz+ som "standard" så skulle jag äta upp min hatt om jag hade en. 4.2 GHz+ kommer få mig att höja på ögonbrynen. AMD har inte råd att ge bort prestanda så det absolut troligaste är att överklockningspotentialen är låg. Det är trots allt viktigare eftersom överklockare utgör en liten marknad.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Visst är det så.. Men man förväntar sig mer (iaf jag), det är ju trots allt ett tag sedan ivy kom.
Hoppas dessa klockar riktigt bra utan att bli tokvarma

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Kommer Ryzen kunna klockas 4,5 GHz+ som "standard" så skulle jag äta upp min hatt om jag hade en. 4.2 GHz+ kommer få mig att höja på ögonbrynen. AMD har inte råd att ge bort prestanda så det absolut troligaste är att överklockningspotentialen är låg. Det är trots allt viktigare eftersom överklockare utgör en liten marknad.

Kan så vara men samtidigt.. skulle den klocka i närheten av 4,5 GHz så skulle det faktiskt vara en vinnare. En funktion som däremot jag är ganska ivrig att se är XFR. Gör det enklare för mig t.ex. att slippa behöva klocka själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@jOnÄTÄn: Visst är det så.. Men man förväntar sig mer (iaf jag), det är ju trots allt ett tag sedan ivy kom.
Hoppas dessa klockar riktigt bra utan att bli tokvarma

Jo fast jämför med en i7 7700k i samma frekvens som en 3770k så är det inte något gigantiskt prestandahopp i de flesta fallen heller. http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och... där har du lite olika processorer klockade till 2,8Ghz. Det är bra att det går så segt enligt mig, för då behöver man inte bli sugen på att uppgradera varje gång någon processor släpps. Utan man läser testet och inser att det knappt är någon skillnad. Bra för plånboken (om man inte ökar antalet kärnor)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

CPU-Z benchmark? Hahaha, heheh uhu..

Vadå? är den värre än nåt annat benchmarkprogram?

Edit:
När jag testade CPU-Z så måste det vara en bug i programmet. Multitrådade delen är bara ca 400 poäng mer än singeltrådade delen. Alla andra benchmark funkar ju som det ska

Min CPU 8350
Singel: 1170
Multi: 1600

Samma CPU som finns som referens

Singel: 1199
Multi: 7465

Någon mer som kan bekräfta att det är en bug?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Undrar om @ozzed ligger sjuk i sängen idag? Han lär ju hoppa av glädje när han ser dessa resultat.

I vilket fall som. Detta är sjukt spännande och jag har inte vågat hoppas på sådana här resultat. Hoppas de inte är fejk nu.

Go, go AMD!

Ingen fara. Jag är inte frånvarande Men jag kännde att andra skrivit det jag tänkt skriva så det hade blivit överflödigt. Sen är det ju inte direkt den första indikationen vi får på att Ryzen blir bra så "WOW"-faktorn uteblir lite, men visst är det skönt med fler artiklar som pekar åt det hållet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kommer Ryzen kunna klockas 4,5 GHz+ som "standard" så skulle jag äta upp min hatt om jag hade en. 4.2 GHz+ kommer få mig att höja på ögonbrynen. AMD har inte råd att ge bort prestanda så det absolut troligaste är att överklockningspotentialen är låg. Det är trots allt viktigare eftersom överklockare utgör en liten marknad.

Är överklockare en liten marknad så gör det väl inget om dom ger bort gratis prestanda med överklockning, eller missförstår jag vad du menar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kommer Ryzen kunna klockas 4,5 GHz+ som "standard" så skulle jag äta upp min hatt om jag hade en. 4.2 GHz+ kommer få mig att höja på ögonbrynen. AMD har inte råd att ge bort prestanda så det absolut troligaste är att överklockningspotentialen är låg. Det är trots allt viktigare eftersom överklockare utgör en liten marknad.

Så kan det vara men det kan också vara att de inte är sugna på att släppa en CPU med hög TDP igen, deras produkter har ju redan ett rykte om att vara varma och energihungriga. De som skiter i energieffektivitet kan ju enkelt överklocka.
Ex så klockar man ju rätt enkelt en FX 8320 nära 5Ghz men den blir ju väldigt ineffektiv då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mycket lovande ut, minst sagt.

Eftersom 1600X är överlägsen 7600K i flertrådat så kan man istället jämföra med en 6850K (som också är 6C/12T).
Där ligger 1600X ca 2-3 % efter i enkeltrådat och ca 12-13% före i flertrådat i Cpu-z:s syntetiska test.
Då går 6850K i frekvensspannet 3.6 - 4.0 GHz oklockat, dvs 1600X är även snabbare i enkeltrådat om man ser till IPC.
Men framförallt så kostar 6850K idag ca 6500-7000kr, dvs i runda tal sannolikt det dubbla mot vad 1600X verkar gå loss på!!

Jag får nästan religiösa upplevelser av denna väntan.
Inte på över 10 år har egentligen AMD kunnat sätta hårt mot hårt i alla prissegment mot Intel.
Den återkomsten tycks nu vara här, och den är grymt efterlängtad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Lustigt att jag får mer poäng i min gamla ivy i singeltrådig prestanda.. Vilket är det som gäller i de spel jag lirar...

Först, tänk hur blåst vi varit med att fått under <11% singel tråd prestanda ökning senaste 5år av intel?

Sen så verkar detta inte vara en 1600X utan en 1600 om man kolla cpu ID. Står BB och då är den på 65W TDP (1600x är 95w TDP)

Ryzen har bättre singel trådad prestanda än intel 6900k/6850X/5775C. IPC är i princip i samma nivå som skylake/kabylake. Den får 11% lägre pga lägre klockfrekvens. Efter som denna ryzen saknar XFR så kan avståndet bli ännu mindre med 1600x.

Då det är samma arkitektur så kommer singeltrådad prestanda vara liknanden för de lägre modellerna. Så vi kommer kunna köpa ryzen chip 4c/4t för runt 1500kr och de lär räcka utmärkt för all typ av 1080p gaming.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Dyrare än 7600k, sämre än 7600k. Try again AMD..

Tycker det är lite kul, i börjen så var det mer rimligt att Ryzen skulle ha en ipc runt sandy/ivy och att vi skulle vara glada om den var uppe på haswell. Nu verkar Ryzen kunna gå mot sky/kaby och då är det minsann inte imponerande? Förstå hur liten AMD är i jämförelse mot Intel (och Nvidia för delen) och verkar nu på nåt otroligt sätt skapa en produkt som kanske kan slåss på jätten Intel. Det, ska vi vara glada för.

Lite som DST sa;

Skrivet av DST:

Du får tänka så här.
AMD är en fjärt mot Intel och Nvidia nu förtiden.
Att de ens har något som hänger med är fantastiskt.
Många av oss var ju glada att Ryzen hängde med broadwell.

Att få köpa något som inte är Intel och som är någorlunda konkurrenskraftigt är ju roligt. Spec om det är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Men räknar vi lite får vi ju:
1888 * (4.2 / 3.7) = 2143 > 2130

Dvs HÖGRE IPC än 7600K på enkeltrådat i det test som körs. För mig låter det rejält osannolikt och som ett större mirakel om det skulle stämma. Skulle man dessutom kunna dra upp klockfrekvensen mer genom att klocka lite mer mogna chip har vi en vinnare redan innan vi kollat på det faktum att den har 4 3 ggr så många trådar som en vanlig i5.

Återigen, känns för bra för att vara sant så ska bli spännande att se hur det ser ut när ordentliga recensioner kommer ut. Börjar bli dags att skaffa lite fler trådar mot den gamla 2500K som snurrar nu

EDIT: Räknade trådar som ett miffo

Ja det låter lite för bra för attvara sant. Men vi får se. Bara R ligger tillräckligt nära så .. Jag är mier intresserad av hur bra chipset är stabilitet, intel NIC ? drivare etc etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Implor:

Ryzen har bättre singel trådad prestanda än intel 6900k/6850X/5775C. IPC är i princip i samma nivå som skylake/kabylake. Den får 11% lägre pga lägre klockfrekvens. Efter som denna ryzen saknar XFR så kan avståndet bli ännu mindre med 1600x.

Nej, den har inte alls "bättre singeltrådad prestanda" om den får 11% lägre resultat pga lägre klockfrekvens, då har den 11% lägre singeltrådprestanda.

Rätt självklart, faktiskt, om du tänker efter.

Edit: Bara för att klargöra; egentligen kan du ersätta "pga lägre klockfrekvens" med vad du vill exempelvis "pga svart magi" eller "pga månen inte är gjord av ost". Alltså om nånting presterar 11% sämre så presterar den 11% sämre.

100 är större än 90. Fem myror är fler än fyra elefanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du får tänka så här.
AMD är en fjärt mot Intel och Nvidia nu förtiden.
Att de ens har något som hänger med är fantastiskt.
Många av oss var ju glada att Ryzen hängde med broadwell.

Att få köpa något som inte är Intel och som är någorlunda konkurrenskraftigt är ju roligt. Spec om det är billigt.

Det handlar inte om att vara stor eller liten.
Det handlar faktiskt bara om vad som är och inte är.
Blått eller rött. Det färgar inte mig men gud så många andra vilket är lite tråkigt men underhållande

Permalänk
Avstängd

Ryzen 1300 känner jag är favoriten än för 175usd och vad är det runt 1500kr ?

3200mhz/3500 turbo bör presterar runt dagens i5 och bör utan problem klara 4ghz utan behöva vara dryg att kyla även om ryzen inte klockar bra men skulle den klocka ok finns säkert mer att hämta och min gissning är att 4200-4400 mhz är möjligt på rätt billigt kylare "65tdp cpu" och då är det löjligt bra bang for the buck och visionen jag har om dom så får se om det stämmer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Vi får väl se, bjuder på denna fina reklam som påminner om diverse utvalda benchmarks och reklamfilmer som man ser om Ryzen nuförtiden;
https://www.youtube.com/watch?v=devZ8jETRJo

Grejen med videon är ju att man borde fattat lite hur prestandan är med tanke på att det är 4 kärnor mot 8 "kärnor". Om de 8 presterar knappt bättre än de 4 måste ju nåt annat garanterat ligga efter.
Nu med videorna på Ryzen är det lika många trådar som jämförs.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av femkantig:

är fortfarande nöjd med min 2500k... de som köpte i7 920 har kunnat sitta med samma cpu i ett decennium

Satt med min i5 750 från 2009 till dec. 2016. Väl värd pengarna!

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Nej, den har inte alls "bättre singeltrådad prestanda" om den får 11% lägre resultat pga lägre klockfrekvens, då har den 11% lägre singeltrådprestanda.

Rätt självklart, faktiskt, om du tänker efter.

Edit: Bara för att klargöra; egentligen kan du ersätta "pga lägre klockfrekvens" med vad du vill exempelvis "pga svart magi" eller "pga månen inte är gjord av ost". Alltså om nånting presterar 11% sämre så presterar den 11% sämre.

100 är större än 90. Fem myror är fler än fyra elefanter.

Undrar om du ens läste vad jag skrev....

Vi tar det igen.

"Ryzen har bättre singel trådad prestanda än intel 6900k/6850X/5775C"

Som du ser stämmer det jag skrev (5775C är inte med i där men den ligger under 6900k prestandamässigt).

Det jag skriver sedan är att det blir lite skevt att jämföra en intel top modell (i5) mot näst högsta ryzen (1600 och inte 1600x). Särskilt när den saknar XFR som just ökar frekvensen beroende på kylning. Den kan mycket väl hamna runt eller över 7600k i enkeltrådad prestanda. Oavsett så kommer skillnaden vara mindre än 11%.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken av alla dessa nya Ryzen är det som spås vara likvärdig med 6700k/7700k i spel?

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C