Hur kan jag fixa internet från nedervåning till övervåning utan lång kabel?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag fixa internet från nedervåning till övervåning utan lång kabel?

Jag är just nu inneboende på övervåningen i ett litet hus och hyresvärden behöver en billig lösning till vad vi behöver för att få fram internet till min stationära dator som saknar WiFi. (Kommer bara bo här temporärt, flyttar nog redan i höst.)
För tillfället har hyresvärden bara 10/1Mb ADSL då det är en gård som saknar fiber så lösningen behöver inte stöd för enorma hastigheter men vill gärna ha låga latenstider om möjligt då jag gillar att spela ibland.

Situation: Router med internet finns på nedervåningen i ett vardagsrum kopplat till PS4, larm etc. Datorn finns på övervåningen inom WiFi räckhåll som tyvärr saknar WiFi nätverkskort.

Ett alternativ som jag tänkte mig är att en billig router med DD-WRT stöd kanske vore en billig samt prisvärd lösning där vi bryggar routern via WiFi och sedan kopplar in datorn med nätverkskabel. (Detta då hyresvärden kanske kan få nytta av en DD-WRT router i framtiden.)

I så fall vilken router är jag ute efter?
Om ni har en bättre billig lösning med ok latenstid så är jag helt öppen för förslag.

Edit: Har löst det genom att köpa ett begagnat bra trådlöst nätverkskort och håller tummarna för att det ska funka stabilt. Diskutera gärna vidare om någon annan skulle befinna sig i samma situation men annars är allt lugnt för min del.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

varför inte köpa ett bra ASUS PCI-E Wifi kort till din dator?

// LZ

Permalänk
Medlem

Eller två homeplugs? Dvs lan över elnätet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

varför inte köpa ett bra ASUS PCI-E Wifi kort till din dator?

// LZ

Jag kan göra det fast hur är latenstiderna med ett sådant kort i så fall och vad krävs för att den ska vara bra?

Skrivet av stoffe_83:

Eller två homeplugs? Dvs lan över elnätet.

Läst mycket om att folk har problem med homeplugs där dem tappar uppkopplingen i 10 minuters perioder osv.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Det är inte mina erfarenheter, men däremot att hastigheten går ner om man startar någon maskin t ex vinkelslip, svarv eller pelarborr så blir det lite störningar. Lysrör stör oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Asus pci-e wifi. Fungerar praktisk taget lika bra som kabel under rätt förutsättningar, dvs vad för materiel signalen behöver passera genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Läst mycket om att folk har problem med homeplugs där dem tappar uppkopplingen i 10 minuters perioder osv.

köp den på Netonnet & lämna tillbaka om det inte funkar hos dig.. som med allt annat tekniskt så får man "felsöka" tills det funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag kör med Asus pci-e wifi. Fungerar praktisk taget lika bra som kabel under rätt förutsättningar, dvs vad för materiel signalen behöver passera genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Gott att höra då det verkar som att jag kan köpa en begagnad.

Skrivet av Grönahunden:

köp den på Netonnet & lämna tillbaka om det inte funkar hos dig.. som med allt annat tekniskt så får man "felsöka" tills det funkar.

Att man kan lämna tillbaka bara så där hos NetOnNet ska jag lägga på minnet. Troligtvis kör jag bara på trådlöst nätverkskort då det låter som att det kommer gå bra och att jag då kanske kan ha nytta av det till diverse olika saker i framtiden.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Jag kör denna setup:
ADSL ca 50mbit.

Telejack -> teliarouter (som är bypassad, används som modem) -> homeplug till annan våning -> router -> trådlöst.

Får in ca 30 mbit i datorn och det går kanon att spela på. Bra provisorisk lösning i ett gammalt hus.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Ovanvåning till nedervåning i ett hus?
Jag klarade mig ett bra tag på en sån där billig usb-wifi sticka som finns lite överallt. Spelade iofs inga spel som krävde superbra uppkoppling så den biten kan jag inte garantera att den fungerar klockrent.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog att skaffa ett wifikort med riktantenn eller åtminstone ett med bra rundstrålande antenner, det är antennerna som är det viktigaste om det ska funka bra så undvik donglar med inbyggda antenner om det är besvärligare förhållanden.
https://www.inet.se/produkt/5401859/tp-link-tl-wn822n-n300#sp...
https://www.inet.se/produkt/5400077/asus-usb-ac68-ac1900#spec...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag kan göra det fast hur är latenstiderna med ett sådant kort i så fall och vad krävs för att den ska vara bra?
Läst mycket om att folk har problem med homeplugs där dem tappar uppkopplingen i 10 minuters perioder osv.

Min son har spelat alla FPS spel med ett sådant kort utan att klaga

CS:GO, Rainbow, Player Unknown mfl

Kostar en slant, typ 700:- - men funkar klockrent.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Min son har spelat alla FPS spel med ett sådant kort utan att klaga

CS:GO, Rainbow, Player Unknown mfl

Kostar en slant, typ 700:- - men funkar klockrent.

// LZ

Det hänger ju nästan helt på kvaliteten av kablaget genom huset. Gammalt hus, gamla kablar, sämre förutsättningar för homeplug tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Det hänger ju nästan helt på kvaliteten av kablaget genom huset. Gammalt hus, gamla kablar, sämre förutsättningar för homeplug tyvärr.

Jag kör homeplug i ett orenoverat hus från 54 helt utan problem. Så det är inget att backa för

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Läst mycket om att folk har problem med homeplugs där dem tappar uppkopplingen i 10 minuters perioder osv.

Kör med HomePlug som permanent lösning för att få mitt fiber till rätt rum. Får ut ca 90Mbit på en 100 lina. Stabilt som fasen, inte haft ett enda problem.

MEN, det skiljer enormt mycket mellan fabrikaten trots att dom följer samma standard. Så man får prova sig fram. Själv kör jag https://www.inet.se/produkt/5420023/zyxel-pla5456#merinfo.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Jag kör homeplug i ett orenoverat hus från 54 helt utan problem. Så det är inget att backa för

Olika faser, jordfel, ärg, glapp. Mitt hus är från 60-talet och homeplug fungerar uselt. Riktigt bra att du fick ordning hos dig men känner inte att det kan rekommenderas hur som helst till TS ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Det hänger ju nästan helt på kvaliteten av kablaget genom huset. Gammalt hus, gamla kablar, sämre förutsättningar för homeplug tyvärr.

säkert. Men jag pratade om PCI-E Wifi

// LZ