Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och exakt denna besatthet är vad som gör att man gör dumma tillfälliga lösningar, istället för att lösa problemet. Okej.. vi tar bort dem, sen vad?

Vad ska du köra allt på?
Hur ska du frakta allt?
Hur ska du få energi? (Datorn du skriver detta på tex)

Vi kan inte idag ersätta allt med en sol-farm hos bonde X för han odlar mat som vi faktiskt vill äta. Vi trycker redan in vind-kraftverk i alla ställen vi kan, och det räcker inte. Vi lägger ner kärnkraften, som hade varit det enda andra sättet att producera el för el-bilarna i den uträckning vi behövt.

Så vad sker?
Jo vi stänger ner allt och importerar el från kolkraftverk i polen/Tyskland, som förorenar så in i helvetes mycket mer... för du skulle ha bort fosila bränslet. Grattis till den mest idiotiska lösningen du kunde gjort.

Min lösning? Satsa på att bygga bort den istället. Gynna hybrider, el-drivna lösningar, bygg ut våg-kraftverken som var planer på, starta om kärnreaktorna tills vi kan bygga bort kraven. Och dra ner behovet av fosila bränslen... då har du en hållbar lösning som faktiskt kan fungera. Det är inte enkelt, och det kommer kräva uppoffringar, men det bör kunna gå.

Skulle hela Sveriges fordonsflotta över en natt ersättas mot eldrift hade vi klarat det, nationella elförbrukningen hade varit uppe i cirka 90-talets nivåer igen. Vi klarade det och klarar det bättre idag. Vi exporterar idag mer energi till utlandet än vad som skulle gå åt i en 100% batteridriven flotta.

Den el vi ibland importerar kommer ifrån Norge, för vind och vattenkraft är billigare än kol. Varför skulle vi då importera dyr och smutsig kol?

Allt kan, kommer och måste gå på el via batteridrift i överskådlig framtid; ingen annan känd teknik kan konkurrera prismässigt och energisnålt.

En värld av 100% hybrider är fortfarande 100% beroende av olja. Lite mindre ohållbart betyder inte hållbart. 100% förnybart/hållbart är det enda målet att sikta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

I Sverige var den totala användningen av el, inklusive förluster vid överföring, 140 TWh år 2016. Sverige exporterade samtidigt 11,7 TWh år 2016.
10% av 140 TWh är 14 TWh. Så elförbrukningen kommer öka med ca 14 TWh på... ja hur många år? Tar det 18-20 år för att majoriteten av bilparken att bli elektrisk? Bara som en liten jämförelse för att få ett hum om tid för att bygga ut energiproduktion så producerade vindkraften 15,7 TWh förra året. 5 år tidigare (2011) producerade vindkraften 6 TWh. Det blir plus knappt 10 TWh på bara 5 år. Och nu pratar jag bara om vindkraft. Det finns andra energislag som även dom byggs ut.

Energiproduktionen år 2016 var 140(används i Sverige)+11,7 TWh(exporterade) år 2016= 151,7 TWh totalt producerades.
Och av detta så...
Ringhals 1 producerade 6,5 TWh 2016.
Ringhals 2 producerade 0,7 TWh 2016.
Oskarshamn 1 producerade 3,4 TWh 2016.
Totalt = 10,6 TWh kommer försvinna dom kommande 3 åren på att dessa 3 reaktorer stängs (detta är mindre än vad vi exporterade förra året).

Den så driftsäkra kärnkraften är idag nere på 44% tillgänglighet.

Så... du länkar till samma info som jag redan visat, och kan ändå inte läsa vad som står på sidan, men lägger till att vår kärnkraft idag kör på 44%. Kan eventuellt detta påverka el-priserna. Läs din egen länk ovan.

Vi är nere på 44% och redan nu har vi problem och måste aktivera reservkraft som går på... u guessed it, fossila bränslen. Detta är med 4 avstängda, och vi ska ner på 6 st permanent. Så.. vi i bästa fall har 2 till, woohoo.

Du nämner att 10,6TWh ska "försvinna" de kommande 3 åren, men ... titta på din egen länk ovan. Bara skillnaden mellan 2015 och 2016 i vad vi exporterade är 22,6-11,7 = 10,9TWh. Så vadå 3 år? Det räcker med ett år där vädret fuckar till vattenmagasin, inte blåser osv, så har du redan denna skillnad.

Och var vänlig och titta lite noggrannare i tabellerna:
Bruttoöverföring till
Sverige (import) 14,3 9,3 54 %

Ser du?
Vi importerade 14,3TWh... Så låt titta igen:
Summa tillförsel (inkl.
import) 165,8
167,8 -1 %
Summa användning (inkl.
export) 165,8
167,8 -1 %

Som sagt.. kan du matte??
Dvs vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade.
Mao... vi är redan på minus.

Och du blabbar på som om vi har marginal att stänga mer?

Varför tror du dessa kraftverk gett så lite? De har varit på ombyggnad/service (oskarshamn bla), något man måste räkna med kan ske och kommer ske också. De kan inte gå 24/7 i all evighet, och där måste finnas marginal till det också. Vi behöver mao även i framtiden gå ner på 4/6 tex.

Skrivet av FANTEN:

*micdrop*

Till det du skriver om att bilparken ska bytas ut "poff". Varför påstår du detta? Hur tänker man när man skriver och försöker förklara att det inte går att göra det över en natt. Det fattar ju alla och ingen INGEN har påstått att så kommer bli fallet. Ja det kommer ta år och denna omställningen började för flera år sen och fortsätta och det kommer bara gå fortare och fortare. Att fler elbilar säljs går hand i hand med att fler laddstationer byggs ut. Det ena gynnar det andra. Antalet laddstationer kommer byggas ut snabbare ju fler bilar det finns.
Och ja elnätet kostar att underhålla. Elnätsföretagen höjer ju avgifterna så mycket dom kan trots att vi knaptp har några elbilar. Så vad har detta med elbilarna att göra? Oavsett om elbilarna finns eller inte så behöver elnätet lagas, underhållas, förnyas och det kommer bara bli bättre än det varit förut. Utvecklingen går frammåt och det går bara fortare. Det vi ser nu med elbilarna är början på den välkända ketchupeffekten. Inom 5 - max 10 år så kommer elbilarna vara billigare än motsvarande fossilbil. Ingen kommer vilja ha en fossilbil när dom ser att folk dom känner har en och hur överlägsen den är. Då kommer dom snabbt glömma ångesten "tänk om det bli 30 minusgrader" för dom inser att det sker inte så ofta. Och den där skidresan 800km bort sker inte heller så ofta så att man måste ha den räckvidden. För dom så tvunget måste ha räckvidden och sova gott om natten med tanke på att vi kan få -30 grader vilken dag som helst så kommer det finnas hybdridbilar även i framtiden.

Du är rätt rolig som skriver att andra inte kan se frammåt. Din spåkula verkar inte kunna se mer än 4 sekunder fram i tiden. Du försöker sia om framtiden bara genom att se på hur saker ser ut idag. Ja elproduktionen byggs ut kontinuerligt, energieffektiviseringarna fortsätter, t.o.m. solkraft byggs ut i vårt nordliga solfattiga land. Du verkar tro att det enda som sker är att några kärnkraftverk ska stängas och att inget annat förändras.
En sånhär förändring behöver ske snabbare än vad det gör. Det finns inte en enkel lösning men att tex kunna ha zoner där man förbjuder oljebrännarna är en liten del av lösningen. Ta dom där oroliga "men tänk om det blir -30 grader" som exempel. Dom kommer istället tänka "men tänk om jag behöver köra in i en miljözon" och därför välja en bil som uppfyller miljökraven för att vara på den säkra sidan.

Och jag tänker inte gå på att framtiden med bilpooler där det kommer bli allt vanligare att man delar bil med andra i sitt bostadshus eller stadsdel plus självkörande bilar osv. Men poängen är att behovet av att ha en egen bil som står och samlar damm 99% av tiden kommer minska.

Mao, vad som kommer sker, och jag kan garantera dig detta, är att du kommer vakna en morgon med skyhögt el-pris, då vi plötsligt hade brist. Detta gör att E-bilen du skulle tanka... plötsligt kostar en hel del att köra, vs grannen som fortfarande tankar bensin, som nu pga lägre efterfråga är billigare än någonsin. Vi har otroligt lågt el-pris idag pga vi har en stabil produktion, något som det flaggas rätt friskt för ska ändras.

Lägg till en viktig sak du totalt ignorerat... skatter. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattein...
Energiskatt bensin 11,9
Energiskatt oljeprodukter 11,3
Koldioxidskatt 24,1
47,3Mkr, dvs nästan ett helt kärnkraftverk årligen, kommer försvinna med tiden när vi går över till el-bil. Långsiktigt så klart.

Staten vill mao inte ändra detta. Det är enorma mängder pengar (ca 2,5% av all skatt) de får in bara i skatter på fossila bränslen. Så de måste hitta på något nytt, och börja beskatta för batterier, eller någon annan miljöavgift. Det går inte ihop annars.

Så din spåkula verkar inte kunna se mer än optimala situationer, medan jag försöker se båda sidorna. Du skriver att vi bygger ut vind och sol, men du missar se hur otroligt lite dessa ger. 2/3 av hela Sveriges vindkraftverk är vad som du listar upp som dessa 3 kärnkraftverk ger. Så du tänkte fördubbla den eller? på 3 år?

Nej jag förstår att andra saker byggs, men du kommer inte ens få 10TWh till på vind de närmaste 10åren då vi helt enkelt börjar få slut på platser vi effektivt kan sätta dem, som folk är villiga att acceptera. Så utbyggnaden minskar helt enkelt. Självklart finns det än plats, så det är inte det jag menar, men på nästan 3400 kraftverk, kan vi ändå som bäst bara producera ca 150% av det du ska stänga av inom 3 år. Och de är 100% beroende av blåst, då till skillnad på kärnkraft och vatten, inte kan produceras när det behövs. Tänkte du slänga upp 2000 vindkraftverk till... *poff*? Och i så fall var?

Om vi tittar på siffror från antal verk 2013, och jämför med nu 2016, så har vi 2640 kraftverk som ökat till 3335 kraftverk. 700... Sjuhundra ynkliga kraftverk på 3 år. Thats it. Är det din 3 års utbyggnad?

Solkraftverk har samma problem. I Sverige är vårt behov störst på vintern, en tid där solen är väldigt lågt givande, och även din el-bil drar lite extra, värmen på lite extra, ljusen tända lite extra osv. Det går mao inte att leva på sol + vind, utan dessa kan i bästa fall vara komplement.

Och sen är där som sagt något som heter ökat befolkning och förbrukning. Trots LED, trots massor med satsningar på effektiva kylskåp, värmepannor på fjärrvärme eller annat, så är ändå folks hem en enorm förbrukning som kommer bara öka.

Så var i tusan du fått dina fantasier från när inte ens 2016 går ihop... förstår jag inte.

@NodCommander aah.. en till som inte kan matte.
"Vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade." - 2016
Minus 2,6TWh... var är detta magiska plus alla stirrar på?

Och var tror ni denna import kommer ifrån? Jo.. kol
Grattis genier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

När jag började cykelpendla för ca 6 år sen märkte jag ganska snabbt att dieselbilar verkligen stinker som faen speciellt VW så ganska skönt om man kunde bli av med dom.

Personligen tror jag på elbilar sen jag såg att Tesla har en räckvidd på förvånansvärda 60-70 mil i Svensk stadstrafikfart och kan laddas relativt snabbt också dock måste priserna ner rejält vilket jag tror kommer hända dom närmaste åren.

"Speciellt vw"

Vadfan tror du bilarna kör på nå superbajsbränsle? Alla bilar med partikelfilter luktar precis likadant.

Sen har vi ju också argumentet att det går åt en sjuhelvetes jävla massa energi för att bygga bilar, speciellt med tanke på att många bilar är aluminium. Sen byggs också bilarna i kina/tyskland/frankrike etc där smutsig el är mycket vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

"– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon." Vad bra att folk kan fortsätta köra dubbdäck inne i centrum 24/7 då.

Ja, eller röka cigaretter på allmän plats, det är ju 1000 gånger värre... Snacka om att överdriva, det är inte kina vi bor i där folk måste gå med munskydd.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

För tre år sen var diesel det mest miljövänliga tills hela VW skandalen upptäcktes och nu plötsligt så börjar man upptäcka att det inte är CO halten som är det viktiga. Hur länge har sånt här fortgått och hur många har vetat om alla dessa problem innan VW skandalen.
Nu helt tvärt så upptäcker man att det är inte bara VW som fixat med siffror och allt sprider sig.

Alla biltillverkare leker med siffror bara för att få sin modell att låta bäst. Hur många har lyckats få sin bil att dra lika mycket bränsle som det faktiskt står i pappret att den ska dra? Jag har då aldrig lyckats. Enligt spec på min bil en Passat TDI 190 hk så ska den dra 0,51 i blandad körning. Det lägsta jag fått på färddatorn är 0,56 och då vet jag att den inte visar det verkliga värdet som oftast är lite högre ändå. När ajg räknar på vad jag tankat och hur långt jag kört så ligger jag runt 0,59. Det är nästan 1 dl mer än vad den ska dra enligt spec och då är jag ändå en rätt lugn förare.

En gammal chef körde Volvo XC90 D5 och han fick den aldrig under litern, en annan chef med liknande bil körde sin på runt 0,85. Så mycket är hur man kör också men att nå ner till specen är omöjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Ja, eller röka cigaretter på allmän plats, det är ju 1000 gånger värre... Snacka om att överdriva, det är inte kina vi bor i där folk måste gå med munskydd.

Hade hellre sett ett förbud mot rökning på allmän plats än miljözoner för bilar. Röken från cigaretter luktar värre och stör mig bra mycket värre än avgaserna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Satt och väntade på det här inlägget..

Jag och min familj har tillsammans kört cirka 20,000mil på enbart E85 (E75 vintertid), mor och far med en 9-5 2,3t Biopower (185hk) och jag med en Biopower konverterad äldre 9-5 2,3t (dryga 350hk).. Varken jag eller mina föräldrar har märkt av några som helst bekymmer, snarare tvärtom. Hade aldrig kunnat plocka så mycket effekt som jag gör utan den högre oktan halten som finns i Etanol.

Har aldrig haft några start bekymmer trots temperaturer neråt -35 celcius, inte en enda packning är bytt sen kolvarna byttes för att klara effekten år 2009.

Detta är ett tydligt tecken på att Etanol inte är några som helst problem för bilen förutsatt att olja byts vid max 1500mil. Det är snarare ett tecken på att alla andra biltillverkare förutom Saab var fullständigt urusla på att bygga etanol bilar..

Bortforslingen av regnskog m.m. från andra sidan jordklotet är givetvis väldigt olyckligt, och även detta är politikernas fel, när etanol var på tapeten så satsades det på lokal tillverkning, nu är ju hela marknaden död så det måste man importera från Sydamerika m.fl.

Slår i en tank bensin nån gång per år i min 9-5a, men blir lika besviken varje gång.. Bilen somnar helt och hållet, betalar med glädje 2-3:- extra per mil (beroende på aktuellt pris) för den extra körglädjen.

Jo, SAAB lyckades utan tvekan, och är nog de enda som verkat göra det.

Ford, Volvo, WV alla rekommenderar det jag sa tidigare.
Det har varit en hel del problem med det, stort nog att folk betalat mycket i motordelar.

Saab gjorde det helt rätt, och det finns tuners som utan tvekan kan det också. Det krävs anpassning av bilen till en nivå så den kostar med bara, vilket ingen verkar vilja göra utom SAAB. Men tydligen var priset inte värt det vilken är varför SAAB idag är borta. Kanon bra bil, men inte bra nog. (Skulle gärna ha en o leka med dock)

Och anledningen? 1500mil. Etanolen påverkar oljan, därför måste du också byta den oftare. Detta kräver både tätare byten och bättre tätare packningar för att klara det. Därför många får problem vid ombyggnader tex om man inte tar noga toleranser. Folk har vant sig vid att kunna köra 3000 mil på ett oljebyte, vilket inte går med etanol.

Jag har hört att det också är skillnad mellan hur bra vissa oljor hanterar detta problem, dock har jag ingen data på vilken eller vilka som är bättre här.

Men största problemet ovan var ändå var etanolen kom ifrån.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artik...
FN själva har dömt ut den, för den är rent ekologiskt en katastrof i hur den tillverkas och hamnar i din bil.

Vad folk måste förstå, och som ofta missas är att bara för du kör på ett bränsle som är rent, eller använder en effektiv produk, innebär inte att allt som behövs för att göra den är "rent". LED lampor tex är hemsk för miljön och hälsa jämfört med en glödlampas tillverkning, och det är bara fråga om mängden energi den kan spara in är värt det. Och med tanke på att det gick att göra 8000 timmars glödlampor, så är frågan om det verkligen var värt det här i Sverige tex, för alla uträkningar som gjorts, har gjorts på 1000h glödlampor.

Samma är det med Etanol. Som tillvalsbränsle i en bensinflotta på 10-15%, troligen tom 20%, så är den kanon. Man kan förbättra renligheten i vanlig bensin. Problemet är att bilarna inte kan använda det lika bra. SAAB hade här en genialisk lösning där de kunde trimma (senarelägga tändningen) med just E85, pga den kan komprimeras bättre. Notera att du kan göra typ samma trimning med 102-oktan bränsle där E85 har ca 104 oktan. Skillnaden? E85 blir dåligt... fort, och kan inte lagras.

Detta är något som börjat påverka bensin även idag. Står din bil 3+ mån så kommer bensinen vara redigt sur och låg oktan (och riskera motorn). Etanolen avdunstar fort, och du blandar 95/98 oktan så att etanolens 104 sänks till den nivån. När etanolen avdunstar, sjunker oktantalet. Förr kunde det klara sig 1 år iaf, så det gäller att man använder sin bil.

Så vad som behövs är att bilar tål upp till E85, fullt ut, och kan använda det effektivt, men samtidigt inte överstiga produktionen av Etanol på miljövänligt sätt, men ändå förbruka allt fort nog så att inget blir stående. Rätt svår balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Stor del av folks åsikter kring energipolitiken baseras på okunskap om hur systemet faktiskt fungerar, vilket till viss del är politikers fel om du frågar mig. Visst, man kan bygga ut vindkraft t.ex., men bara till en viss gräns. Är vattenmagasinen fulla så går inte energin som vindkraften ersätter att lagra, varpå all fortsatt utökning är pengar i sjön.

Dessutom så går det inte att ersätta kärnkraften heller då den arbetar som baslast. Om man vill ersätta all kärnkraft med förnyelsebart och fortfarande ha en stabil baslast så är vattenkraften den enda tillräckligt stabila energiproducenten i dagsläget. Tyvärr så finns det inte tillräckligt med älvar i landet för att i princip fördubbla elproduktionen från vattenkraft.

Alternativen istället är då att göra sig mer beroende av import från övriga Europa (stor del kolkraft), bygga egna kolkraftverk, eller börja förlita oss på våra gamla oljeeldade kraftverk igen. Det sista skedde senast i Augusti då Karlshamnsverket gick igång som följd av att många reaktorer fortfarande står stilla. Ironiskt att man behöver elda med mer olja när man ersätter kärnkraften med förnyelsebar energi. Det finns en anledning till att kärnkraften har fått skattelättnader och att effektreserven har förlängts, vi behöver både kärnkraften och oljekraftverken i många år framöver oavsett hur gärna många skulle vilja att de försvann imorgon.

/random rabblande

Vill för övrigt nämna att jag tycker nivån på diskussionerna här och i en liknande tråd håller en väldigt bra och saklig nivå. Eloge för det!

Håller med.

Problemet är väl egentligen att förnybar energi sällan kan lagras. Precis som du skriver är vattenkraftverk perfekt för detta, då de kan ha reserver som kan kicka in vid behov. Detta är defintivt den energikällan jag vill se satsas mest på, för den är minst påverkad av vädret (även om självklart magasinen påverkas av regn), den har minimalt underhåll och kan reglera efter behovet, inte efter vädret.

Jag personligen ser hellre kärnkraft än kol, och el-bilar, där man i största utsträckning bygger ut både vind och solkraft så den täcker iaf 50% av behovet. Kan vattenkraft täcka resten, så har du både reglerbarhet och reserver. (Självklart måste ju matten göras noggrannare än mitt antagande här) Problemet är att det tar en satans tid att göra :=/

De som envisas att göra ändringar fort som fan, men inte har någon som helst plan till hur det ska ske och vad som påverkas gör det inte bättre heller. En bil kan stängas av, och en vettig bil idag har antingen start/stop eller hybridteknik, men ett olje-kraftverk kan liksom inte stänga av och på i den takten, så effektiviteten minskar och förlusterna ökar.

Just förlusterna är nog det stora problemet med sol och vindkraft... för det lyser och blåser, även den dagen man inte behöver det. Hade man kunna lagra denna energi (som det trots allt görs försök på) så hade dessa varit mycket mer attraktiva alternativ. Och här ser jag också nyttan (i teorin) med el-bil park, för de kan på så sätt fungera lite som dessa batterier. Inte perfekt, men iaf delvis. Vi måste bara kunna klara av topparna utan att behöva importerad kol-kraft eller egna gas/olje kraft imho, annars byter vi bara ett problem mot ett annat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade hellre sett ett förbud mot rökning på allmän plats än miljözoner för bilar. Röken från cigaretter luktar värre och stör mig bra mycket värre än avgaserna.

och ändå är cigarettrökning på allmän plats tillåtet, men dieselbilar? USCH OCH FY, BANNLYS DOM!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

och ändå är cigarettrökning på allmän plats tillåtet, men dieselbilar? USCH OCH FY, BANNLYS DOM!

Miljöfolket ser just nu bara bilar framför sina ögon och cigaretter har än så länge inte blivit ett globalt miljöproblem. Förmodligen för att ingen har forskat i hur mycket cigaretterna förstör miljön. Sånt läggs väl ner av alla tobaksbolag innan man hinner höra något om det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker @paddanx hade ett bra inlägg. Lite samma saker jag funderar kring.
Sen detta, visst aftonhoran men ändå:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zmpQr/varning-for-sken...

Helt enkelt, hur inihelvete kring bollarna kommer inte elbolagen ha oss när våra bilar = transport/pendling = förutsättning för jobb helt plötsligt går på el?

"Nisse: Du Bosse, fan jag är sugen på lite mer vinst. Bosse: Javisst fan Nisse, låt oss höja elpriset 30%, vad fan ska dom göra? Dom måste ju köra bil. HE HE HE HE HE HE"
Förstå vilken betalvilja det finns. Jag tankar min bil oavsett om dieseln kostar 12:50 eller 14 spänn. Eller så 20 spänn litern. Utan dieseln är det en flera ton tung värdelös metallklump. Samma sak med vägtullarna. Svär varje månad men fortsätter att köra och lydigt betala in till transportstyrelsen, inte mycket att göra mer än att gilla läget.

Nä fyfan..... en 100%:ig elbilsflotta utan nån typ av kommuniststyrt pris på EL ser jag inte som en bra idé.

Jag ser ugnefär samma upfucking som med bostadsmarknaden framför mig, där reporäntan som har med mycket annat än bolån drevs ner och som en bisak skenande bostadspriser.

På samma sätt så bör det kunna bli en helt snevriden konkurrens om folk "tankar" sina bilar med samma sak som jag driver min dator med.....?

Som sagt. Jag är IT-haxxor. Inte nationalekonom. Men jag tycker ändå jag har intressanta frågor kring detta som jag skulle vilja ha feedback på från någon som verkligen vet vad dom snackar om. Med tanke på hur jävla mycket skit som politiker och ekonomer fuckat upp historiskt så tycker jag inte alls mina scenarier ovan är helt orimliga?

Eftersom "alla" snackar om hur enormt mycket billigare el är per mil än bensin/diesel, vad gör då att dessa naiva människor inte tror att elbolagen kommer se att det finns en stor betalvilja i att ladda sin bil med el? Skulle inte förvåna mig det minsta om det blir skillnad i elpris baserat på om det går hem till min lägenhet eller ut i min laddstolpe...

Permalänk

Bra, tycker alla bilar äldre än 15 år ska bli olagliga att köra förövrigt bland annat pga trafiksäkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bra, tycker alla bilar äldre än 15 år ska bli olagliga att köra förövrigt bland annat pga trafiksäkerhet.

Klockrent, skulle säkert få bort en hel del trafik från vägarna.
För mig får dom gärna dubbla biltullarna också. Skulle gladeligen betala dubbelt mot idag om det gjorde att jag slapp köerna. Tid är pengar. Tyvärr är det väl många som resonerar så, så jag tror tyvärr inte ens dubblade tullar skulle göra någon märkbar skillnad.

Tyvärr är ju detta kontroversiellt då det slår hårdast mot låginkomsttagare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker @paddanx hade ett bra inlägg. Lite samma saker jag funderar kring.
Sen detta, visst aftonhoran men ändå:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zmpQr/varning-for-sken...

Helt enkelt, hur inihelvete kring bollarna kommer inte elbolagen ha oss när våra bilar = transport/pendling = förutsättning för jobb helt plötsligt går på el?

"Nisse: Du Bosse, fan jag är sugen på lite mer vinst. Bosse: Javisst fan Nisse, låt oss höja elpriset 30%, vad fan ska dom göra? Dom måste ju köra bil. HE HE HE HE HE HE"
Förstå vilken betalvilja det finns. Jag tankar min bil oavsett om dieseln kostar 12:50 eller 14 spänn. Eller så 20 spänn litern. Utan dieseln är det en flera ton tung värdelös metallklump. Samma sak med vägtullarna. Svär varje månad men fortsätter att köra och lydigt betala in till transportstyrelsen, inte mycket att göra mer än att gilla läget.

Nä fyfan..... en 100%:ig elbilsflotta utan nån typ av kommuniststyrt pris på EL ser jag inte som en bra idé.

Jag ser ugnefär samma upfucking som med bostadsmarknaden framför mig, där reporäntan som har med mycket annat än bolån drevs ner och som en bisak skenande bostadspriser.

På samma sätt så bör det kunna bli en helt snevriden konkurrens om folk "tankar" sina bilar med samma sak som jag driver min dator med.....?

Som sagt. Jag är IT-haxxor. Inte nationalekonom. Men jag tycker ändå jag har intressanta frågor kring detta som jag skulle vilja ha feedback på från någon som verkligen vet vad dom snackar om. Med tanke på hur jävla mycket skit som politiker och ekonomer fuckat upp historiskt så tycker jag inte alls mina scenarier ovan är helt orimliga?

Eftersom "alla" snackar om hur enormt mycket billigare el är per mil än bensin/diesel, vad gör då att dessa naiva människor inte tror att elbolagen kommer se att det finns en stor betalvilja i att ladda sin bil med el? Skulle inte förvåna mig det minsta om det blir skillnad i elpris baserat på om det går hem till min lägenhet eller ut i min laddstolpe...

Du har så rätt. Det högre elpriset kommer inte bara slå mot bilisterna utan även de som vill ha värme, belysning och annat hemma. Om nu regeringen kommer tappa all skatt vi betalar på diesel och bensin så ska dessa pengar komma från något annat håll, vi måste ju renovera och bygga ut vår infrastruktur (jo, tjena). När alla sitter med sin elbil så kommer priset på el att sticka iväg.
Samma sak hände väl med E85, när det började kostade den 8,50 och nu är den väl uppe och kryper runt 11 kronors strecket. Priset på bensin och diesel har mer eller mindre stått stilla och då har vi ändå haft en halvering av råoljepriset senaste åren. Går oljan nu upp så kommer garanterat diesel och bensinpris gå upp.
Höjer man priset på råvaran så höjer man priset på produkten men sänker man priset på råvaran så kan man inte sämka priset på produkten för då behöver man vinsten.

Hur man än vänder sig så har man ändan bak och vi alla kommer på något sätt att bli råknullade i den Bara att vänja sig helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg i den här tråden, men hur står sig en crdi motor anno 2011 mot denna uppkommande lag? Kan tilläggas att bilen är s k "miljöanpassad", dvs lägre utsläpp. Vet inte exakta siffror, vet bara att det är en miljödiesel.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg i den här tråden, men hur står sig en crdi motor anno 2011 mot denna uppkommande lag? Kan tilläggas att bilen är s k "miljöanpassad", dvs lägre utsläpp. Vet inte exakta siffror, vet bara att det är en miljödiesel.

Någon postade denna länk tidigare:
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Tror det är såpass "enkelt" att man kollar på utsläppsklass. Den ska vara minst "euro6" om jag inte fattat det fel.
Siffrorna verkar gå uppåt linjärt, så det borde betyda att allt som råkar heta nått med euro1-euro5 är torsk.
Nån får gärna rätta om detta är fel uppfattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg i den här tråden, men hur står sig en crdi motor anno 2011 mot denna uppkommande lag? Kan tilläggas att bilen är s k "miljöanpassad", dvs lägre utsläpp. Vet inte exakta siffror, vet bara att det är en miljödiesel.

Du kan kolla själv, men antagligen inte så bra.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du kan kolla själv, men antagligen inte så bra.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Skickades från m.sweclockers.com

Har knappt in där nu, vet inte riktigt vad jag letar efter...? Kollat alla undermenyerna

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Har knappt in där nu, vet inte riktigt vad jag letar efter...? Kollat alla undermenyerna

Miljöklass eller utsläppsklass under teknisk data -> motor och miljö

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg i den här tråden, men hur står sig en crdi motor anno 2011 mot denna uppkommande lag? Kan tilläggas att bilen är s k "miljöanpassad", dvs lägre utsläpp. Vet inte exakta siffror, vet bara att det är en miljödiesel.

Inte 100% men du bör vara en klass 5 (osäker på A eller B), då detta designades 2009 och ska vara implementerat senast 2011.
Vilket kommer inte tillåtas så klass 6 diesel är det som blir minimum.

Skrivet av Stefflo:

För tre år sen var diesel det mest miljövänliga tills hela VW skandalen upptäcktes och nu plötsligt så börjar man upptäcka att det inte är CO halten som är det viktiga. Hur länge har sånt här fortgått och hur många har vetat om alla dessa problem innan VW skandalen.
Nu helt tvärt så upptäcker man att det är inte bara VW som fixat med siffror och allt sprider sig.

Alla biltillverkare leker med siffror bara för att få sin modell att låta bäst. Hur många har lyckats få sin bil att dra lika mycket bränsle som det faktiskt står i pappret att den ska dra? Jag har då aldrig lyckats. Enligt spec på min bil en Passat TDI 190 hk så ska den dra 0,51 i blandad körning. Det lägsta jag fått på färddatorn är 0,56 och då vet jag att den inte visar det verkliga värdet som oftast är lite högre ändå. När ajg räknar på vad jag tankat och hur långt jag kört så ligger jag runt 0,59. Det är nästan 1 dl mer än vad den ska dra enligt spec och då är jag ändå en rätt lugn förare.

En gammal chef körde Volvo XC90 D5 och han fick den aldrig under litern, en annan chef med liknande bil körde sin på runt 0,85. Så mycket är hur man kör också men att nå ner till specen är omöjligt.

Jag tror detta blev en wake-up call, helt klart. De insåg att de siffror man sålde på var helt löjligt framställda. Blir kul o se om EUs nya körcykel visar lite mer verkliga uppgifter.

Själv har jag fått ca 0,46 på färddatorn, och 0,49l på kvittot (80.1km/39.3l) i bästa fall. Specs säger dock betydligt lägre, vilket jag inte kan nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Miljöklass eller utsläppsklass under teknisk data -> motor och miljö

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

Inte 100% men du bör vara en klass 5 (osäker på A eller B), då detta designades 2009 och ska vara implementerat senast 2011.
Vilket kommer inte tillåtas så klass 6 diesel är det som blir minimum.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

@Stefflo: det må inte vara ett lika stort miljöproblem, men ett enormt folkhälsoproblem är det däremot, vilket dieselbilar inte är. Lustigt nog väljer man småbarns hälsa som en av anledningarna till att bannlysa dom. Spela lite på känslor, då behövs inga konkreta bevis.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Euro 5a September 2009 0.50 - - 0.180 0.230 0.005 -
Euro 5b September 2011 0.50 - - 0.180 0.230 0.005 6×1011
Euro 6 September 2014 0.50 - - 0.080 0.170 0.005 6×1011

Tittat bara NOX värddet så lär du inte kunna klara Euro 6, men klarar Euro 5. (HC+NOx säger samma) Och din bil hade inte fått säljas med Euro 4 år 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Euro 5a September 2009 0.50 - - 0.180 0.230 0.005 -
Euro 5b September 2011 0.50 - - 0.180 0.230 0.005 6×1011
Euro 6 September 2014 0.50 - - 0.080 0.170 0.005 6×1011

Tittat bara NOX värddet så lär du inte kunna klara Euro 6, men klarar Euro 5. (HC+NOx säger samma) Och din bil hade inte fått säljas med Euro 4 år 2011.

Ja jävlar Tur man jobbar på bilfirma, får ju lite bättre pris på en sprillans ny bil. Fast ändå en sjuk förlustaffär att köpa sprillans..
Får nog bli en bensinbil nästa gång! Dom drar ju typ lika lite ändå, såvida man inte köper med 4wd eller > 2L motorer

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bra, tycker alla bilar äldre än 15 år ska bli olagliga att köra förövrigt bland annat pga trafiksäkerhet.

Håller inte med här, och låt mig förklara varför.

En bra begagnad bil kan ha betydligt mer skyddsutrustning och säkerhet än en modern billig bil. Gamla V70 tex kan lätt klå en del billiga bilar än idag, trots 15 års skillnad.

Lägg på att säkerheten beror på skicket och typ/kvalité på bromsar och däck också. En bil med sämre bromsar och däck trots att den är nyare, har betydligt sämre chans att stanna, än en 15 år gammal bil med ABS och ESP + bra däck och hög kvalitets bromsar.

Min poäng är, du måste i så fall börja göra klasser och utökade tester och allt möjligt för att se detta.

Ett ex jag kan ge är min Toyota Corolla -06 10+ år gammal. Den har förbättrade bromsskivor fram och keramiska bromsar runt om. Varje gång den ska testas hos bilbesiktningen slår den direkt i 3.2 max taket de kan mäta på de främre... innan de ens hinner trampa den helt. Tom bakre bromsarna som ofta ligger på 1.0-1,5 på många bilar har jag 2,5+ lätt, ofta runt 3.0.

Kombinera detta med däcken som har världsrekordet på att stanna från 300km/h till 0, och jag stannar bra bit före många andra yngre bilar. Där är också ESP och ABS i denna som har funnits i många högkvalitetsbilar i många år.

Så det är inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

Du borde få betala trafikförsäkring på din cykel!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja, eller röka cigaretter på allmän plats, det är ju 1000 gånger värre... Snacka om att överdriva, det är inte kina vi bor i där folk måste gå med munskydd.

Säg inte det

Sämre luft i Stockholm än i Peking

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Du borde få betala trafikförsäkring på din cykel!

Det gör jag haha, inte den där billiga cykeln precis.

.Och jag betalar väl vägskatt m.m som alla andra gör? Samt jag sitter inte skyddad i en metallbox från buller och stenskott som bilarna och lastbilarna bidrar med

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Skönt hoppas dieselbilar försvinner helt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb