Oidentifierat nätverk på router1 men inte på router2

Permalänk

Oidentifierat nätverk på router1 men inte på router2

Tjena! Har lite nätverksproblem. Försökte demonstrera det i paint nedan:

Denna konfiguration har fungerat felfritt fram till för någon dag sedan, men plötsligt började min stationära dator bråka, både via Ethernet-port och Wifi (båda nätverkskort inbyggda i moderkortet). Det står ”Oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas”, och i diagnosen står det att den ej får IP tilldelad, eller mer exakt "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration".

Det konstiga är att router1 samtidigt ger internetåtkomst till laptop och mobil, och om jag provar ansluta till router2 från stationära datorn får jag internetåtkomst. Tyvärr är router2 värdelös där pingen kan gå från 30 till 700 närsom.

Sporadiskt försvinner felet av sig självt, men återkommer ofta vid omstart. Jag bor i en studentlägenhet och vägguttagen är kopplade till någon slags fiber-router tror jag, som jag ej har åtkomst till.

Har provat låta switchen och router1 stå strömlösa, samt koppla både router1 och den stationära datorn direkt till vägguttaget, men samma fel kvarstår. Det ena nätverkskortet är inaktiverat när det andra är aktiverat.

När jag läst om liknande problem har folk varit inne på att problemet kan ligga hos internetleverantören, att fler IP-adresser ej kan delas ut, men då borde väl inte den stationära datorn gå att koppla till router2? Såvida inte den har nån slags allokerad IP där.

Men som sagt, detta har fungerat i flera månader! Ingenting är ändrat vad jag kan minnas.

Tar tacksamt emot tips på fix!

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Medlem

Sätt en statisk IP adress i samma range som routern ger ut, men som inte redan är utdelad via DHCP. Sätt sedan resten av uppgifterna till samma som man får via DHCP. Fungerar det då?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur är routrarna konfigurerade?
Vad får routrarna för IPn?
Som det ser ut så plockar du externa IPn till båda routrarna samt den stationära datorn eftersom du kopplat datorn till switchen istället för routern. Prova koppla datorn via kabel till routern istället och plocka bort switchen. Och se till att du har DHCP aktiverat på routrarna och att de agerar just routrar och inte accesspunkter.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

I vilken router kommer internet in? Kör Ipconfig och kolla vad du får för IP-adress på dina enheter. Logga in i routrarna och kolla vad de har för adresser.

Bra ritning, bygg vidare med IP-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Just nu funkar allting. Ingenting är ändrat dock, så problemet lär väl återkomma... Ska försöka mig på era tips.

-----

Skrivet av PointMan:

Sätt en statisk IP adress i samma range som routern ger ut, men som inte redan är utdelad via DHCP. Sätt sedan resten av uppgifterna till samma som man får via DHCP. Fungerar det då?

I trådat läge, hur vet jag vilken range av IP-adresser som delas ut? Jag kommer inte längre än till vägguttaget tyvärr.

Skrivet av Dracc:

Hur är routrarna konfigurerade?
Vad får routrarna för IPn?
Som det ser ut så plockar du externa IPn till båda routrarna samt den stationära datorn eftersom du kopplat datorn till switchen istället för routern. Prova koppla datorn via kabel till routern istället och plocka bort switchen. Och se till att du har DHCP aktiverat på routrarna och att de agerar just routrar och inte accesspunkter.

router1 är konfigurerad som en accesspunkt. Grejen med router1 är att den är köpt för att router2 är så dålig, så att jag får anständigt internet i sovrummet, samt att kunna ta den med sig. Det är en TP-Link TL-WR802N (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2980669) , och den har tyvärr inte någon kabelutgång. Men det kanske är att föredra att köra den i router-läge menar du?
Anledningen till att switchen finns är från början att det fanns två stationära datorer i mitt sovrum.

Skrivet av jocke92:

I vilken router kommer internet in? Kör Ipconfig och kolla vad du får för IP-adress på dina enheter. Logga in i routrarna och kolla vad de har för adresser.

Internet kommer in via vägguttag1 och vägguttag2, och via switchen till router1 men direkt från vägguttag2 till router2. Tyvärr har jag inte möjlighet att ta mig in i router2, då det inte är min. De båda vägguttagen går till någon slags routerliknande terminal, men den har jag inte åtkomst till.

-----

Tack för alla tips!

Nu hände något som för mig ser konstigt ut, har inte hänt innan. Kabelanslutningen visar nu samma namn som router1 har + ” 2”. (se bild) Troligtvis för att båda är kopplade via switchen, men... what? Tidigare har det alltid stått ”Nätverk 4”.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur du ska konfigurera när vi inte vet vilka IP-serier det rör sig om. Är det publika i uttagen så är säkerligen begränsat antal adresser. Troligen ska du ha routrarna först i uttagen och sedan resten efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CocaColaSweden:

I trådat läge, hur vet jag vilken range av IP-adresser som delas ut? Jag kommer inte längre än till vägguttaget tyvärr.

När du har kontakt med internet startar du kommandotolken och kör:

ipconfig /all

Kopiera output och posta här, alternativt ta en skärmdump och visa så kan vi reda ut det.

Skrivet av CocaColaSweden:

router1 är konfigurerad som en accesspunkt. Grejen med router1 är att den är köpt för att router2 är så dålig, så att jag får anständigt internet i sovrummet, samt att kunna ta den med sig. Det är en TP-Link TL-WR802N (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2980669) , och den har tyvärr inte någon kabelutgång. Men det kanske är att föredra att köra den i router-läge menar du?
Anledningen till att switchen finns är från början att det fanns två stationära datorer i mitt sovrum.

Ja, det är (med högsta sannolikhet) läge att ställa om router1 till router istället för accesspunkt eftersom vi inte vet hur många IPn du blivit tilldelad och det tycks vara just en brist på IP-adresser som sätter käppar i dina hjul. Skillnaden mellan router och accesspunkt är att routern delar av så att ditt nätverk utifrån sett bara ser ut som en enda enhet. Routern delar sen ut lokala IP-adresser på det egna nätet. En accesspunkt å andra sidan håller samtliga enheter synliga utifrån och därmed kräver att alla enheter kan få ett IP från en DHCP-server "längre upp i kedjan", något som brukar kunna vara en bristvara. Behöver du inte switchen mer så bör du koppla ur den då den fyller samma funktion som accesspunkten, men med trådar istället för utan.

Skrivet av CocaColaSweden:

https://i.imgur.com/1lpAVra.png

Nu hände något som för mig ser konstigt ut, har inte hänt innan. Kabelanslutningen visar nu samma namn som router1 har + ” 2”. (se bild) Troligtvis för att båda är kopplade via switchen, men... what? Tidigare har det alltid stått ”Nätverk 4”.

Låter som en DHCP-konflikt någonstans. Trassligt!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Problemet löst

Hej igen!

Nu har det funkat felfritt ett tag.

Skrivet av Dracc:

Ja, det är (med högsta sannolikhet) läge att ställa om router1 till router istället för accesspunkt/.../

Jag gjorde som du sa, dvs. körde router1 i router-läge istället för accesspunkt. Troligtvis var det alltså för många IP-adresser i omlopp.

Skrivet av jocke92:

Låter som en DHCP-konflikt någonstans. Trassligt!

Haha ja, den hade samma namn även när router1 var urkopplad, knas deluxe!

Tack för hjälpen alla! Och god jul

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7