Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.

Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.

Is there a disc-based version of Alan Wake 2 in the works?

There are currently no plans to release Alan Wake 2 on disc.
https://www.alanwake.com/story/alan-wake-2-faq/

Dåligt. Vad är det för skum ursäkt.

Så grymt jävla dåligt IMO. Den allra största delen av sålda PS5 är ju med skivläsare. Det är ju det vi har betalat extra för. Kan ju förstå att mindre indiespel bara säljs digitalt men detta är ju en stor titel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Mono:

Så grymt jävla dåligt IMO. Den allra största delen av sålda PS5 är ju med skivläsare. Det är ju det vi har betalat extra för. Kan ju förstå att mindre indiespel bara säljs digitalt men detta är ju en stor titel.

Håller med, helt uruselt. Blir bojkott av Alan Wake 2 för min del, kanske köper det när det säljs ut för under $10...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Spel på skiva är värdelöst överlag men tyvärr är det ju enda sättet att få priskonkurrens på spel tlll konsolerna. Enda som skulle hjälpa är om det fanns lagstiftning som kunde öppna upp butiksmonopolen på digitala spel.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag köper playstation om de slutar med fysisk media.
De kan ta sina live service spel och köra upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Inte en chans att jag köper playstation om de slutar med fysisk media.
De kan ta sina live service spel och köra upp dem.

Tvivlar på att detta har något med Playstation att göra, antagligen ett beslut Remedy tog själva. Men som du säger hoppas man ju inte att fler börjar göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Inte en chans att jag köper playstation om de slutar med fysisk media.
De kan ta sina live service spel och köra upp dem.

Detta har inget med Playstation att göra. Det är ju spelutgivaren som inte vill släppa fysiskt skiva. Släpps inte fysiskt till Xbox eller PC heller. Sony släpper väl alla sina spel på skiva fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.

Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.

Is there a disc-based version of Alan Wake 2 in the works?

There are currently no plans to release Alan Wake 2 on disc.
https://www.alanwake.com/story/alan-wake-2-faq/

Dåligt. Vad är det för skum ursäkt.

Fyfan vad tråkigt jag köper enbart mina spel på skiva, jag som hade sett fram emot spelet. Kommer inte köpa den digitalt!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Har ni emot digitalt generellt eller inlåsningen till Sony i detta fallet? Till konsol är jag förvisso personligen för fysiskt spelmedia men till PC föredrar jag förstås digitalt då det egentligen inte finns något alternativ sedan flertalet år tillbaks.
Man har inte samma inlåsningseffekt där trots allt, generationer finns inte och spelklienterna är relativt stabila. Ganska osannolikt att Steam stänger igen imorgon exempelvis. Och GOG kommer man så nära ägande man lär komma med legalt anskaffade DRM-fria spel. Köp spelet och spara installern.

Personligen kommer jag ju köpa Alan Wake 2, men på PC. Att spelet ens blir av är för mig fantastiskt, även om jag är osäker på hur tappningen nu blir i detta fallet. Har spelat Control men inte DLC't ännu. Borde hinna innan lanseringen så borde nog få en hyffsad uppfattning antar jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Har ni emot digitalt generellt eller inlåsningen till Sony i detta fallet? Till konsol är jag förvisso personligen för fysiskt spelmedia men till PC föredrar jag förstås digitalt då det egentligen inte finns något alternativ sedan flertalet år tillbaks.
Man har inte samma inlåsningseffekt där trots allt, generationer finns inte och spelklienterna är relativt stabila. Ganska osannolikt att Steam stänger igen imorgon exempelvis. Och GOG kommer man så nära ägande man lär komma med legalt anskaffade DRM-fria spel. Köp spelet och spara installern.

Personligen kommer jag ju köpa Alan Wake 2, men på PC. Att spelet ens blir av är för mig fantastiskt, även om jag är osäker på hur tappningen nu blir i detta fallet. Har spelat Control men inte DLC't ännu. Borde hinna innan lanseringen så borde nog få en hyffsad uppfattning antar jag.

Inget emot digitalt generellt men konkurrensen funkar så mycket sämre där så blir alltid dyrare för konsumenten. Protestbojkottar pga inlåsningen. Har jag köpt ett PS5 med skivläsare så ska jag fasen kunna köpa spelen fysiskt på skiva om jag vill. Hade jag haft en gaming PC hade jag säkert inte ens haft en optisk läsare så då hade det ju inte spelat någon roll.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

inlåsningen till Sony

Sony och Nintendo kan man inte lita på nej, med deras onlinebutiker.

Permalänk
Medlem

THQ erbjuder att hjälpa Remedy släppa Alan Wake 2 på skiva: https://twitter.com/thqnordic/status/1661660949361590278?s=46...

(Oklart om de bara skulle erbjuda att släppa PC release eller även konsol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.

Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.

Is there a disc-based version of Alan Wake 2 in the works?

There are currently no plans to release Alan Wake 2 on disc.
https://www.alanwake.com/story/alan-wake-2-faq/

Dåligt. Vad är det för skum ursäkt.

Vilka pajasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.

Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.

Is there a disc-based version of Alan Wake 2 in the works?

There are currently no plans to release Alan Wake 2 on disc.
https://www.alanwake.com/story/alan-wake-2-faq/

Dåligt. Vad är det för skum ursäkt.

Ärligt talat så tycker jag det är vettigt. En stor del av spelarna har fungerande internet och skippar gärna skiva för ett lägre pris. MEN; jag tycker det borde släppas på både och. Dock är det förbannat skevt i dagsläget där skivan är billigare än digitala versionen.

Helt rätt tänkt med att göra den digitala betydligt billigare men samtidigt borde det släppas på skiva för samlarna samt de utan internet. Eller de som helt enkelt vill köra spelet och sälja det vidare. Men det borde ju vara där det högre priset ligger o inte som nu.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ärligt talat så tycker jag det är vettigt. En stor del av spelarna har fungerande internet och skippar gärna skiva för ett lägre pris.

Hela grejen med enbart digitala kopior är att priset är högre än på skiva, tar längre tid att hamna på rea och när det väl händer är det oftast sämre reor jämfört med fysiska kopior. Ett spel helt utan fysiska kopior behöver inte heller konkurrera med reor hos återförsäljare och kan fortsätta hålla ett högre pris mycket längre.

Dessutom är spel på skiva oftast billigare än digitala kopior redan vid release, så att det blir billigare för konsumenten i det här fallet är ju bara struntprat från Remedys håll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad fasiken har hänt med spelindustrin sista åren.
Varför vill man ha en kriminell rappare med i reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ärligt talat så tycker jag det är vettigt. En stor del av spelarna har fungerande internet och skippar gärna skiva för ett lägre pris. MEN; jag tycker det borde släppas på både och. Dock är det förbannat skevt i dagsläget där skivan är billigare än digitala versionen.

Helt rätt tänkt med att göra den digitala betydligt billigare men samtidigt borde det släppas på skiva för samlarna samt de utan internet. Eller de som helt enkelt vill köra spelet och sälja det vidare. Men det borde ju vara där det högre priset ligger o inte som nu.

Här har du konkurrens i sin renaste form:

Digitalt - ingen konkurrens, hög prissättning
Fysiskt - stor konkurrens, lägre prissättning

Du får själv välja vad du föredrar. Mitt val är ganska enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hela grejen med enbart digitala kopior är att priset är högre än på skiva, tar längre tid att hamna på rea och när det väl händer är det oftast sämre reor jämfört med fysiska kopior. Ett spel helt utan fysiska kopior behöver inte heller konkurrera med reor hos återförsäljare och kan fortsätta hålla ett högre pris mycket längre.

Dessutom är spel på skiva oftast billigare än digitala kopior redan vid release, så att det blir billigare för konsumenten i det här fallet är ju bara struntprat från Remedys håll.

Lägre pris? Aldrig sett en digital release där fysisk disk inte är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Lägre pris? Aldrig sett en digital release där fysisk disk inte är billigare.

Det var precis vad personen skrev - att digitalt alltid är dyrare :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hela grejen med enbart digitala kopior är att priset är högre än på skiva, tar längre tid att hamna på rea och när det väl händer är det oftast sämre reor jämfört med fysiska kopior. Ett spel helt utan fysiska kopior behöver inte heller konkurrera med reor hos återförsäljare och kan fortsätta hålla ett högre pris mycket längre.

Dessutom är spel på skiva oftast billigare än digitala kopior redan vid release, så att det blir billigare för konsumenten i det här fallet är ju bara struntprat från Remedys håll.

Detta är sant, men det gäller bara för konsoler. Digitala kopior kan vara både bättre OCH billigare än fysiska kopior om det finns en fungerande marknad. PC har en i princip helt digital spelmarknad (tror det var 15 år sen jag sist installerade spel från DVD) med mycket tuffare konkurrens mellan återförsäljarna och det syns i prissättningen. Det som är skillnaden på PS5 (och andra konsoler) är att tillverkaren skaffat sig monopol i den digitala butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hela grejen med enbart digitala kopior är att priset är högre än på skiva, tar längre tid att hamna på rea och när det väl händer är det oftast sämre reor jämfört med fysiska kopior. Ett spel helt utan fysiska kopior behöver inte heller konkurrera med reor hos återförsäljare och kan fortsätta hålla ett högre pris mycket längre.

Dessutom är spel på skiva oftast billigare än digitala kopior redan vid release, så att det blir billigare för konsumenten i det här fallet är ju bara struntprat från Remedys håll.

Skrivet av Waliant:

Här har du konkurrens i sin renaste form:

Digitalt - ingen konkurrens, hög prissättning
Fysiskt - stor konkurrens, lägre prissättning

Du får själv välja vad du föredrar. Mitt val är ganska enkelt.

Skrivet av Öltorp:

Lägre pris? Aldrig sett en digital release där fysisk disk inte är billigare.

Skrivet av haijen:

Det var precis vad personen skrev - att digitalt alltid är dyrare :).

Skrivet av Halvmånen:

Detta är sant, men det gäller bara för konsoler. Digitala kopior kan vara både bättre OCH billigare än fysiska kopior om det finns en fungerande marknad. PC har en i princip helt digital spelmarknad (tror det var 15 år sen jag sist installerade spel från DVD) med mycket tuffare konkurrens mellan återförsäljarna och det syns i prissättningen. Det som är skillnaden på PS5 (och andra konsoler) är att tillverkaren skaffat sig monopol i den digitala butiken.

Men skriver jag så konstigt eller läser ni fel

Jag menar ju det ni säger, att digitalt BORDE va billigare...Det är skevt i dagsläget där skivan är billigare.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är själv inte det minsta intresserad av Factions, men ett nytt singel player spel från dom ser jag fram emot att få höra om. Frågan är om det är nåt helt nytt eller om det är ett till The Last of Us?

Permalänk
Medlem

Atari 50: The Anniversary Celebration, PS5
250 kr
https://www.amazon.se/dp/B0BCWNZ6KC/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Too little, too late.

Spelet skulle inte varit ett berg av bajs från början, dom skulle inte ha släppt det i det skick det släpptes i och verkligen inte till det pris dom ville ha.

Jag är så trött på utgivare och utvecklare som tar skyhöga priser för riktigt dåliga spel där man måste vänta flera månader innan spelet ens är spelbart.

Det är sällan jag hoppas att det går dåligt för spel, men det enda sättet för utgivare och utvecklare att sluta släppa oerhört trasiga spel är att det går dåligt och att dom märkbart förlorar pengar på att göra skitspel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Too little, too late.

Spelet skulle inte varit ett berg av bajs från början, dom skulle inte ha släppt det i det skick det släpptes i och verkligen inte till det pris dom ville ha.

Jag är så trött på utgivare och utvecklare som tar skyhöga priser för riktigt dåliga spel där man måste vänta flera månader innan spelet ens är spelbart.

Det är sällan jag hoppas att det går dåligt för spel, men det enda sättet för utgivare och utvecklare att sluta släppa oerhört trasiga spel är att det går dåligt och att dom märkbart förlorar pengar på att göra skitspel.

Jag håller med och ser inget annat än att det borde gå att reklamera det här skräpet och få pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Har tänkt ta tag i att byta min ”UFO-fläkt” och som jag förstått det är det nån 23-bladsvariant som är bättre istället för min som har 17 blad. Den fläkt jag har verkar vara på 1,9 amp och den jag tänkt byta till var på 2,4 amp. Nån som vet ifall det är nåt som kan strula eller om det bör funka rakt av ändå?

Permalänk
Medlem

PlayStation®VR2: Standard Edition
6657kr Pris nu 7 349,00kr
https://www.amazon.se/dp/B0BM4T59XT/

PlayStation®VR2: Horizon Call of the Mountain Bundle
7094kr
https://www.amazon.se/dp/B0BM4W1521/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PlayStation®VR2: Standard Edition
6657kr
https://www.amazon.se/dp/B0BM4T59XT/

PlayStation®VR2: Horizon Call of the Mountain Bundle
7094kr
https://www.amazon.se/dp/B0BM4W1521/

Köper när den finns för 2500:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...