Gömma en laptop i skogen.

Permalänk

Gömma en laptop i skogen.

Hej. Satt att dagdrömde om man hade en laptop med säg 10 miljoner dollar i kryptovaluta lagrad på den eller vad som helst egentligen som är värdefullt. Polisen är efter mig och jag måste gömma den på ett säkert ställe. Jag bestämmer mig för att jag ska gräva ned den i en låda i skogen för att snuten inte ska hitta den.

Hur bör en sådan låda konstrueras för att en laptop ska klara sig i säg två, tre år gömd i skogen mot fukt, kyla, tjäle etc?

Mvh

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Låter ju som slöseri att gräva ner laptops. Köp externa hårddiskar/USB-minnen som klarar av lite påfrestningar istället och gör flertal kopior. Kanske lägga informationen på ett band också och lägg det i en säker förvaring mot smuts och vatten.

Permalänk
Medlem

Skulle lagt den först i nån slags vakumpåse, bubbelplast och sedan i någon kraftigare mindre fodertunna med lock (brukar vara täta) eller kanske någon typ av plastlåda med lock och sen använt Tec 7 eller liknande konstruktionslim för utomhusbruk för att täta den.

Men egentligen behöver du väl bara gömma hårddisken och inte hela laptopen? Då blir det nog enklare...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Det viktigaste är ju att hålla fukten ute, så en sopsäck (i plast) tätt försluten är nog bra för det, eller ännu hellre en vakuumförpackning eller så. Sen handlar det ju om att se till att den inte blir mosad, alltså behövs någon tåligare yttre "låda", men så mycket tryck blir det ju inte om man inte gräver ned den under en traktorstig eller något, så det behövs inga supergrejer. Kylan i sig borde inte vara något större problem egentligen, däremot kan det ju bli kondens och så. Men inte heller det är ju någon katastrof egentligen, bara datorn verkligen får torka upp innan man sätter igång den sen.

Batteriet kan förstås bli ett problem också, om det börjar läcka eller något, det bästa hade förstås varit att ha en laptop med borttagbart batteri och ta bort det (eller inte en laptop utan en Nuc eller så), men det finns ju inte så många sådana längre. Å andra sidan är ju temperaturen hyfsat stabil en bit under marken, så det kanske inte alls är några problem. Jag fick ett nytt batteri till en laptop på garantin, det gamla fungerade efter i och urplockning, men de bad mig inte att testa det på supporten utan skickade ett nytt direkt. Så jag körde på det nya och det gamla låg i några år, men det funkade ju bra sen ändå. Nu låg det ju inomhus förstås, men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hur bör en sådan låda konstrueras för att en laptop ska klara sig i säg två, tre gömd i skogen mot fukt, kyla, tjäle etc?

Mvh

Dygn? Veckor?

Jag hade nog oavsett lagt det på ett medie istället så som @Versatile är inne på, typ en usb-sticka eller ett minneskort. Något i det här stuket klarar både fukt och temperaturändringar: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Edit: Teoriserar om brhållare nu; hade nog köpt en billigare glasbehållare typ: https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan... och stoppat den i. Gräv ner den uppochner så klarar den lite mer tryck ovanifrån också. Fördelen med den är ju att metaldetektor inte kommer kunna upptäcka den. Sen vet jag inte om en metaldetektor kan upptäcka ett micro sd-kort

Lade till lite extra stuff
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Dumt o gräva ner hela laptopen när det bara är minnet du behvöer. Så hårddisk eller USB minne. flera kopior ifall nån går sönder. I vakumpackad påse.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om du ska skydda hela datorn så köp något sådant här:
https://www.pelican.com/us/en/products/cases/laptop-cases
Men som det har nämnts ovan, det är liiiite onödigt att gömma hela datorn.

Permalänk
Medlem

Eller är det så att vi först kommer få "se" ett svar från dig om 2-3 år?

En usb sticka/extern ssd torde väl vara enklare som nämnts.
Linda in i något slags foder, för att få det lufttätt så "vacuumplastpåse" som man kör med vacuummaskin på och sedan in i ett litet kassaskåp man gräver ned på valfri plats

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Hört talas om hällristningar? Du gör såna med den information som behövs. Du kan även kryptera koden.
Då har du en lösning som håller i minst 3000år om inget sabotage föregår.

Man kan göra ej lika extrema lösningar. Men att ens blanda in ett elektronisk eller magnetisk lagringsmedia tycker jag är fel. Det finns vissa optiska lagringsmedier som håller skitlänge, nej jag prata ej om cd. Men det är overkill för detta.

Usb sticka ,ssd osv ger jag inte mycket för då de ej ens är konstruerade i syfte att kunna långtidslagring information utan uppfräsning. Alltså detta behov långtidslagring är inget kunder i hög grad prioriterar. Visst är det roligt att ett usbminnet inte tappar informationen efter 3år om det ej används, men det är inget vanligt folk tänker på vid köp av dessa.

Permalänk

Säg att jag hittar tio miljoner i sedlar och vill gömma i skogen under några år. Hur skulle jag göra då?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Säg att jag hittar tio miljoner i sedlar och vill gömma i skogen under några år. Hur skulle jag göra då?

Det är nog mer lite av ett lotteri, har för mig att El Chapo grävde ned en hisklig mängd sedlar varav ett par gömmor ruttnade, hittades etc...
Skulle definitivt fortsätta på vacuumförpackandet (skulle ta ett jäkla tag antar jag) och kanske se om det fanns någon övergiven jordkällare/torp/fallhus och gå vidare därifrån. Det finns mängder av dem i Sörmlandsskogarna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Det är nog mer lite av ett lotteri, har för mig att El Chapo grävde ned en hisklig mängd sedlar varav ett par gömmor ruttnade, hittades etc...
Skulle definitivt fortsätta på vacuumförpackandet (skulle ta ett jäkla tag antar jag) och kanske se om det fanns någon övergiven jordkällare/torp/fallhus och gå vidare därifrån. Det finns mängder av dem i Sörmlandsskogarna.

Och sedan problemet med sedelbyte. Jag tycker de byter och gör sedlar obrukbara rätt ofta i sverige. Och då får man problem att växla in stora belopp efteråt.
Som 100 och 500lappen, introducerades 2001, ogiltig redan 2017: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--myn... Gamla tusenlappen kom 2006, ogiltig 2016.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Säg att jag hittar tio miljoner i sedlar och vill gömma i skogen under några år. Hur skulle jag göra då?

Linda tätt i flera soppåsar och gräv ner.

TS problem är ju inte bara att lagra informationen, utan även bli av med datorn snabbt och på ett sätt som gör den o-finnbar. Då vore det ju praktiskt att bara gräva ner hela klabbet, kanske med backup på ett SD som sitter i datorn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan problemet med sedelbyte. Jag tycker de byter och gör sedlar obrukbara rätt ofta i sverige. Och då får man problem att växla in stora belopp efteråt.
Som 100 och 500lappen, introducerades 2001, ogiltig redan 2017: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--myn... Gamla tusenlappen kom 2006, ogiltig 2016.

Mina tankar går osökt till Arlanda-rånet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Sötast

Spara på 3 usb minne.
Försänk valfria gipsväggar, stoppa in usb minne och spackla över. Done

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan problemet med sedelbyte. Jag tycker de byter och gör sedlar obrukbara rätt ofta i sverige. Och då får man problem att växla in stora belopp efteråt.
Som 100 och 500lappen, introducerades 2001, ogiltig redan 2017: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--myn... Gamla tusenlappen kom 2006, ogiltig 2016.

Det där är lite konstigt faktiskt. De flesta länder gör ju inte pengar ogiltiga förrän efter lång tid utan byter ut dem när de kommer in till bankerna helt enkelt.

Permalänk

Tack för alla idéer men nu skulle den ner i en grop i en svensk skog med alla dess förutsättningar, inga gipsväggar eller utskruvade ssd:er, tänk, jag är en stressad korkad brottsling som inte ens inte kan skruva ut modermodemet i cpu-hållaren. Hur länge håller kondensatorer innan de börjar torka sönder.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att gömma saker i skogen är ingen garanti.
Jag hittade ett skarpladdat vapen gömt i skogen.

Kontaktade polisen strax efter och jag fick vägleda dom via Google maps.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Är det kryptovaluta det gäller så skulle jag stansat eller graverat in den privata nyckel/seed, krypterad givetvis, på en bit Hardox/Armox och grävt ner försluten i en liten Pelicase. Har gjort första steget än så länge....nu behöver jag bara fylla den wallet med lite stålar

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Är detta metafor för något annat?

Bättre att ta ut disken och vakuumförpacka den samt lägga den i en vattentäkt låda.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Är detta metafor för något annat?

Bättre att ta ut disken och vakuumförpacka den samt lägga den i en vattentäkt låda.

Jo, det är en .357 Magnum-revolver med patroner som försvann på Sveavägen i Stockholm i mars -86. Tänkte bara gömma den på för säkerhetsskull

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Jo, det är en .357 Magnum-revolver med patroner som försvann på Sveavägen i Stockholm i mars -86. Tänkte bara gömma den på för säkerhetsskull

Likabra så att den inte kommer bort, har hört att några stycken letar efter den

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Jo, det är en .357 Magnum-revolver med patroner som försvann på Sveavägen i Stockholm i mars -86. Tänkte bara gömma den på för säkerhetsskull

Ditt gömställe var ingen bra dom har hittat den nu.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/vapen-hittat-i-a-samma-ka...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sweclockers är nya Flashback tydligen

Permalänk
Medlem

Skall man förvara fuktsäkert länge kan man inte använda plastpåsar eller plastbehållare då det diffunderar genom för mycket fukt över hela sin yta över tiden och till sist blir 100%Rh och det blir droppar av vatten

Vi pratar istället om glas och/eller plåtbehållare och med en sorbent inlagd (silikagel etc.) - tex. en äppelmos-burk med plåt-lock med nackdelen att plåtlocket kan rosta hål - alternativ kok-konservglasburkar med glaslock och med press som håller det tätt mot packning - där släpper packningen förvisso igenom sakta med fukt över tiden men inte alls i samma utsträckning som en plastpåse eller en matburk i ren plast och med tillräckligt stor mängd sorbent kan fukten hållas på rätt sida (< 60% Rh)

När det gäller mediahållbarhet kan du skippa alla dagens USB-stickor och SD-minnen då de har TLC-celler och kanske tom. QLC-celler idag som överblivet icke säljbart från flashminnesproduktionen. TLC-celler kan börja ha bitfel redan inom 1 år strömlöst och QLC-celler redan inom månader. Ha hashvärden på alla filer och eventuellt lagrade med multipar eller liknande format med paritet som kan repareras då jag gissar att det behövs en enda bitfel för att en crypto-plånbok skall bli värdelös.

om datamängden är lite kanske man också kan skriva ut det också som QR-kod på papperslapp(ar) av bra, helst arkivkvalitet och med laserskrivare (ej bläck) då papper så länge det inte blir fuktigt håller väldigt länge.

om du kan hitta stickor från mitten av 2000-talet på typ 512 MB/st så kan det finnas chans att de håller +10 år. då de har SLC-celler och MLC-celler som kan hålla +10 år innan dataförlust.

- eller bränna datat på Eprom med UV-Raderfönster om datamängden inte är för stor (typ 64 - 128 kByte)

kan man få tag på miniversioner av DVD+RW-skivor så har de mycket längre hållbarhet än DVD-skivor med 'dye' om man ser på resultatet av lagrade DVD-skivor över åren. dock måste man säkra att det förbli torrt med torkad silikagel-påsar

hårddiskar (typ 2.5" laptop-disk) håller också riktigt bra över tiden och kanske går ned i en äppel-glasburk/varmkonservburk i glas med plåt eller glaslock. Även här behövs silikagel-påsar för att hålla det torrt.

Man kan inte nöja sig med en enda lagring utan 2-3 olika med olika tekniker i samma förvaring och i upprepande exemplar och eventuellt kan lappa skador mellan varandra vid läsfel/skador.

Permalänk
Medlem

Om jag inte åtit upp alla silica-gel påsar jag fått i skolådor hade jagt ner sådana, rulla in i gladpack, valfri trä eller metallåda, sen grävt ner en meter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bonkat in 12-ordsfrasen (eller vad du nu har) på en metallplatta och grävt ner istället.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej. Satt att dagdrömde om man hade en laptop med säg 10 miljoner dollar i kryptovaluta lagrad på den eller vad som helst egentligen som är värdefullt. Polisen är efter mig och jag måste gömma den på ett säkert ställe. Jag bestämmer mig för att jag ska gräva ned den i en låda i skogen för att snuten inte ska hitta den.

Hur bör en sådan låda konstrueras för att en laptop ska klara sig i säg två, tre år gömd i skogen mot fukt, kyla, tjäle etc?

Mvh

Vatten och stöttåligt usb minne är vad du söker.
Lägg den i en matlåda och gräv ner den, för att vara på den säkra sidan så gör två kopior om det mot förmodan skulle grävas upp av misstag eller gå sönder.

Sen självklart kryptera minnet om någon skulle hitta det.

typ: https://www.amazon.com/dp/B00YP5X1TI?tag=ncc1701h-20&linkCode...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Haha....för mycket dagdrömmande här

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av hakd:

Vatten och stöttåligt usb minne är vad du söker.
Lägg den i en matlåda och gräv ner den, för att vara på den säkra sidan så gör två kopior om det mot förmodan skulle grävas upp av misstag eller gå sönder.

Sen självklart kryptera minnet om någon skulle hitta det.

typ: https://www.amazon.com/dp/B00YP5X1TI?tag=ncc1701h-20&linkCode...

https://m.media-amazon.com/images/I/41QMku3TEJL.jpg

Det är ett usb minne som är konstruerat för att man ska kunna ha med den ute i tuffa miljöer. Och den är väl skyddat emot vatten och fysiska påfrestningar.

Men långtidslagring så var har den för retention time? D.v.s. hur läge kan man lita på att den behåller sin information utan ström?
Jag vet inte om detta usb minne, men den skulle mycket väl kunna vara lika dåligt som ett riktigt billigt. Det finns minne som man bara kan lita på i ett år.

*edit*
Detta med att de flesta av lagringsmedia som vi idag använder på en lokal dator är inte konstruerade för långtidslagring utan ström, är något som man bör tänka på. En hdd ska dock vara hyfsat pålitlig, men usb minne, ssd, hembrända cd/dvd etc, ja de är inte ens "konstruerade för detta". Alltså vi vet om att de suger för denna långtidslagring och därför så sparar vi ej data så länge utan ström. Det är en brist vi accepterar, då minnestyperna ändå är bättre för våra behov.
Detta problem är gammalt och man pratar även om arkivbeständigt bläck och papper. https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkivbest%C3%A4ndighet

Om man får kvitto från en vanlig butik och sedan låter den ligga i solljus så kan kvittot bli oläsligt, min känsla är nästan att vissa butiker har med flit valt kass bläck. (såklart de ej har, men det känns så) Kvitton från pantmaskiner är nog värst. Man pantar får kvitto, handlar, glömmer använda kvittot när man ska betala. Märker detta hemma, man lägger ifrån sig pantkvittot och tänker nästa gång. Om nästa gång av någon anledning är om ett halvår, ja då kan kvittot vara oläsligt.