Regeringen stöder EU-förslag om massövervakning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Ja det kanske går (även om det sätter stopp för all form av installation av mjukvara som inte är godkänd av staten),

Man behöver inte stoppa någon form av installation av mjukvara som inte är godkänd av staten. Det är inte heller med i lagförslaget.

Skrivet av snajk:

Det handlar inte om att jämföra checksummor med känd barnporr här utan att faktiskt granska innehållet och på något magiskt vis avgöra legaliteten automatiskt, och det handlar inte ens bara om barnporr utan om att granska chattar, epostmeddelanden och liknande för att hitta andra saker också.

Vad jag förstått är det precis vad det handlar om. Att checksummor skickas in till en central databas för jämförelse. Just för att ta höjd för den personliga integriteten.

Skrivet av snajk:

Ok, men hur funkar det med krypterad kommunikation? Inte alls antar jag. Och AV-programmen på en dator granskar ju saker lokalt utan att ladda upp dem till något centralt organ exempelvis, även om de ber om att få göra det emellanåt.

Jo men det går att göra även med krypterad kommunikation. Vid ändpunkterna är innehållet inte krypterat. Annars hade användarna ju inte kunat se innehållet. Här kan varje app generera hashar av bildmatieral och skicka in detta.

AV-program som man själv installerat i datorn är inte så intressant i sammanhanget. Glöm den delen.
Det man refererar till är snarare att mailprogram och chattar kan gå igenom innehåll och rapportera in data kring filer som skickas för att kolla virus. Ganska vanligt på arbetsplatser att det finns fler lager av säkerhetsfunktioner.
Antivirusverksamheten som exempelvis microsoft jobar med är ganska mycket större än att bara köra antivirusprogram på lokala klienter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Man behöver inte stoppa någon form av installation av mjukvara som inte är godkänd av staten. Det är inte heller med i lagförslaget.

Fast det är ju det enda sättet. Alternativt att helt förbjuda mjukvara som inte följer lagen, men det är inte tekniskt möjligt för vem som helst kan utveckla mjukvara.

Citat:

Vad jag förstått är det precis vad det handlar om. Att checksummor skickas in till en central databas för jämförelse. Just för att ta höjd för den personliga integriteten.

Det räcker inte för vad de vill att denna övervakning ska resultera i. Checksummor kan bara identifiera redan identifierat material och detta ska täcka mer än så.

Citat:

Jo men det går att göra även med krypterad kommunikation. Vid ändpunkterna är innehållet inte krypterat. Annars hade användarna ju inte kunat se innehållet. Här kan varje app generera hashar av bildmatieral och skicka in detta.

Jo men det räcker inte som sagt. Bilderna måste skickas, inte bara checksumman, och förstås textkommunikation och så. När det gäller bilder och video lär det väl bli någon form av gallring av appen man använder så att inte alla bilder behöver skickas upp förstås, bara de som bedöms ha en viss procent hud eller så, men när det gäller text så är det mycket svårare att avgöra vad den handlar om och således kommer all text att behöva gås igenom. Och det handlar ju mycket om kontext oavsett om det handlar om bilder eller text. Grooming är förbjudet men exakt samma meddelanden riktade mot någon som inte är ett barn är inte grooming och därmed inte förbjudet exempelvis. Sen kan man förstås diskutera vart gränsen går, ska vi bara skydda barn etc. men motiveringen här är pedofiler, inget annat.

Men tänk ett varv till på vad du säger nu. Innehållet är förstås inte krypterat när jag tittar på det eller skapar det i min dator, men det är ju enkelt att se till att alla vägar ut från min dator är krypterade. Alltså måste granskningen ske på min dator eller enhet. Det är också en omöjlig uppgift att se till att alla program som kan skicka saker över nätet ska göra denna granskning. Blir detta lag och exempelvis Filezilla implementerar en djup granskning av allt som skickas via programmet så kan jag ju ändå bara gå tillbaka till en äldre version utan denna granskning, eller förstås kolla deras repo, klona, plocka bort delarna som har med detta att göra och bygga mig en version utan granskningen (sannolikt kommer de att ha en sådan version redan till de som inte bor inom EU). Alltså kommer det, om det blir av, att landa i ett separat program som ska granska allt och som tvingas in och inte går att ta bort eller stänga av. Det kommer inte att räcka att bara granska det som ska skickas över nätet för programmet kan ju inte avgöra vad som kommer att skickas baserat på användarens interaktioner med exempelvis Filezilla, så allt behöver ju granskas i så fall. Och vem som helst kan ju kryptera en fil, det är inte det minsta komplicerat utan det räcker med typ 7zip och att sätta ett lösenord på sitt arkiv för att filens innehåll ska vara omöjligt att granska utan nyckeln.

Så när ska granskningen ske? Om jag exempelvis tar en bild med en digitalkamera, för över bildfilen till min dator, lägger den i ett 7zip-arkiv med lösenord och laddar upp denna krypterade fil via ett FTP-program? FTP-programmet kan inte se innehållet så det räcker inte. 7zip skulle kunna granska alla filer det krypterar förstås, men det är ju open source så det går inte att säkerställa det. Alltså blir det typ File Explorer eller något i Windows. Men igen, om jag hade varit pedofil så hade det väl varit ganska lätt att installera Ubuntu exempelvis.

Citat:

AV-program som man själv installerat i datorn är inte så intressant i sammanhanget. Glöm den delen.
Det man refererar till är snarare att mailprogram och chattar kan gå igenom innehåll och rapportera in data kring filer som skickas för att kolla virus. Ganska vanligt på arbetsplatser att det finns fler lager av säkerhetsfunktioner.
Antivirusverksamheten som exempelvis microsoft jobar med är ganska mycket större än att bara köra antivirusprogram på lokala klienter.

Ja, på arbetsplatser är det vanligt, och funkar inte så bra med många false positives och en hel del som kommer igenom ändå. Och då handlar det ändå om ganska lätta grejer att kontrollera, obfuskerade länkar, kod dold i bilder och liknande. Vad mitt företag gör är att stoppa allt utom ren text i alla mail som inte kommer från våra domäner exempelvis, vilket ändå inte hindrar allt.

Men om det nu blir lag så kommer det ju bli något liknande corporate säkerhetsfunktioner. Internetleverantörer kommer att behöva blockera alla enheter som inte är compliant med kraven och bara specifika godkända OS av specifika varianter med inbyggd granskning kommer att få åtkomst, och detta måste granskas vid varje uppkoppling. Det är enda sättet. Och det är ofta så företagsnät fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Fast det är ju det enda sättet. Alternativt att helt förbjuda mjukvara som inte följer lagen, men det är inte tekniskt möjligt för vem som helst kan utveckla mjukvara.

Nej. Det är inte det enda sättet. Förslaget som det ser ut nu är att de som släpper mjukvara för kommunikation har inbyggd hashverifiering. Förslaget tar inte upp någonting om förbud att installera mjukvara staten inte godkänt.

Skrivet av snajk:

Det räcker inte för vad de vill att denna övervakning ska resultera i. Checksummor kan bara identifiera redan identifierat material och detta ska täcka mer än så.

Ja det är klart att man kan önska mer. Men det verkar vara det här man siktar på med det lagförslaget som lagts.

Skrivet av snajk:

Jo men det räcker inte som sagt. Bilderna måste skickas, inte bara checksumman, och förstås textkommunikation och så. När det gäller bilder och video lär det väl bli någon form av gallring av appen man använder så att inte alla bilder behöver skickas upp förstås, bara de som bedöms ha en viss procent hud eller så, men när det gäller text så är det mycket svårare att avgöra vad den handlar om och således kommer all text att behöva gås igenom. Och det handlar ju mycket om kontext oavsett om det handlar om bilder eller text. Grooming är förbjudet men exakt samma meddelanden riktade mot någon som inte är ett barn är inte grooming och därmed inte förbjudet exempelvis. Sen kan man förstås diskutera vart gränsen går, ska vi bara skydda barn etc. men motiveringen här är pedofiler, inget annat.

Ja det är klart att man kan önska mer datarapportering. Men det verkar vara vad som föreslås som lösning i nuläget.
Hashar - som jag förstått det. Det är möjligt att det finns fler steg vid funnen misstanke.

Skrivet av snajk:

Men tänk ett varv till på vad du säger nu. Innehållet är förstås inte krypterat när jag tittar på det eller skapar det i min dator, men det är ju enkelt att se till att alla vägar ut från min dator är krypterade.

Ja jo man kan blockera appar från att kommunicera med omvärlden. Det kan emellertid ha effekten att apparna slutar fungera.

Skrivet av snajk:

Alltså måste granskningen ske på min dator eller enhet.

Ja tanken är att hashar ska genereras i applikationerna som sköter kommunikation. Så de ska väl genereras lokalt kan man väl säga.

Skrivet av snajk:

Det är också en omöjlig uppgift att se till att alla program som kan skicka saker över nätet ska göra denna granskning. Blir detta lag och exempelvis Filezilla implementerar en djup granskning av allt som skickas via programmet så kan jag ju ändå bara gå tillbaka till en äldre version utan denna granskning, eller förstås kolla deras repo, klona, plocka bort delarna som har med detta att göra och bygga mig en version utan granskningen (sannolikt kommer de att ha en sådan version redan till de som inte bor inom EU).

Ja det går att kringgå. Men vi vet också att med nuvarande liknande system som redan är i drift så går det att kringgå dem också. Och ändå verkar det fånga många.

Det här argumentet - om det inte är 100% sucess så finns det inte något syfte alls. Det ger jag inte mycket för.
Samma sak gäller nämligen alla verktyg. Kan man kringgå husrannsakan? Ja det är ju faktiskt möjligt. Därmed är verktyget onödigt. Vilket jag inte riktigt köper. Det stämmer inte.

Skrivet av snajk:

Alltså kommer det, om det blir av, att landa i ett separat program som ska granska allt och som tvingas in och inte går att ta bort eller stänga av. Det kommer inte att räcka att bara granska det som ska skickas över nätet för programmet kan ju inte avgöra vad som kommer att skickas baserat på användarens interaktioner med exempelvis Filezilla, så allt behöver ju granskas i så fall. Och vem som helst kan ju kryptera en fil, det är inte det minsta komplicerat utan det räcker med typ 7zip och att sätta ett lösenord på sitt arkiv för att filens innehåll ska vara omöjligt att granska utan nyckeln.

Näe. Ett alternativ är just det som föreslagits. Lagförslaget föreslår att kommunikationsappar kör hashar av bildmaterial som kan rapporteras in till en server. Inte ett eget program. Lagförslaget tar inte upp lösningar för kontroll av hårdvara eller på OSnivå. Så ser förslaget ut i nuläget.

Skrivet av snajk:

Så när ska granskningen ske? Om jag exempelvis tar en bild med en digitalkamera, för över bildfilen till min dator, lägger den i ett 7zip-arkiv med lösenord och laddar upp denna krypterade fil via ett FTP-program? FTP-programmet kan inte se innehållet så det räcker inte. 7zip skulle kunna granska alla filer det krypterar förstås, men det är ju open source så det går inte att säkerställa det. Alltså blir det typ File Explorer eller något i Windows. Men igen, om jag hade varit pedofil så hade det väl varit ganska lätt att installera Ubuntu exempelvis.

Granskningen sker i mjukvara för kommunikation. Exempelvis i whatsapp för det innehåll som laddas upp. Är det 100% heltäckande? Nej. Men det är inte så enkelt som att om det finns vägar runt så är det värdelöst. Redan i nuläget finns det liknande frivilliga lösningar som fångar upp skit. Så uppenbarligen går det att fånga upp grejer såhär. Alla är inte masterminds. På samma sätt KAN man kringgå husrannsakan. Ändå kan verktyget ha framgång.

Jag tycker det är ett lite dumt förhållningssätt - om det finns en väg runt så går det inte att använda. Det stämmer nämligen inte.

Skrivet av snajk:

Ja, på arbetsplatser är det vanligt, och funkar inte så bra med många false positives och en hel del som kommer igenom ändå. Och då handlar det ändå om ganska lätta grejer att kontrollera, obfuskerade länkar, kod dold i bilder och liknande. Vad mitt företag gör är att stoppa allt utom ren text i alla mail som inte kommer från våra domäner exempelvis, vilket ändå inte hindrar allt.

Här blandas korten. Det jag skrivit är att man i lagen har givit undantag för virussacnning i kommunikationsnät. Det här är ett påstående om hur rådande juridik ser ut. Inte hur effektiviteten ellet tillämpningen ser ut.
Jag har också förtydligat att sådan scanning används i praktilen och att det alltså inte bara handlar om separata antivirusprogram som är installerade på klienter.

Skrivet av snajk:

Men om det nu blir lag så kommer det ju bli något liknande corporate säkerhetsfunktioner. Internetleverantörer kommer att behöva blockera alla enheter som inte är compliant med kraven och bara specifika godkända OS av specifika varianter med inbyggd granskning kommer att få åtkomst, och detta måste granskas vid varje uppkoppling. Det är enda sättet. Och det är ofta så företagsnät fungerar.

Det är inte så det använts hittils när amn fått fram underlag för de system som redan varit igång - och det är inte heller så lagförslaget ser ut. Redan nu verkar det finnas lösningar som bygger på frivilligt deltagande från företagen där man får in material. Det har än så länge inte krävt att internetleverantörer blockerar enheter eller någora operativsystemkrav.
Man kan gissa sig fram till alla möjliga scenarion men så har det faktiskt inte sett ut fram tills nu - och det är heller inte med i lagförslaget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det enbart är filer som ska hashas?
Dåså. Ändra 1 pixel. Ny hash. En lista på vilka den ska skicka vidare måste alltså appen ladda ner eller ha inbyggd för att det ska kunna ske. Då kan alla andra också få tag i den listan och hur sker kontrollen över exakt vad den listan innehåller?

Ingen kontroll på text alls?
Det är inte riktigt vad jag har läst men jag har å andra sidan inte läst hela förslaget än.
Vad är det för false positives man får in stora mängder av idag? Har hash-uträkningarna inte funkat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N!klas:

Stämmer det att det enbart är filer som ska hashas?
Dåså. Ändra 1 pixel. Ny hash.
Ingen kontroll på text alls?
Det är inte riktigt vad jag har läst men jag har å andra sidan inte läst hela förslaget än.
Vad är det för false positives man får in stora mängder av idag? Har hash-uträkningarna inte funkat?

Jag kan inte redogöra för hur allt används på alla sätt i nuläget.
Men det går att göra mer med hashar för generella bilder än att bara jämföra exakt datainnehåll som inte klarar av en pixeländring.

Här är exempel:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är inte det jag har läst i alla fall. Ska sätta mig in mer.
Det är ju hur enkelt som helst att kryptera tex 7z genom att sätta ett lösenord eller kommer den vägra skicka filen om den inte kan öppna arkivet och titta i det?

https://www.patrick-breyer.de/en/posts/chat-control/

Länk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjädernylle:

Fortfarande inte relevant, det är en frivillig form av kontroll kontra en obligatorisk.

Högst rimlig punkt att ta upp!
Ska det kanske utformas för att vara fortsatt frivilliga insatser från företag istället för tvingande?
Det finns olika vägar att gå här. Helt klart! Det innebär såklart framflyttade positioner att sätta krav på företagen jämfört med hur det är nu.
Jag är inte emot nuvarande förslag med tvång - men det kanske är tillräckligt med frivilliga företagsinsatser också. Oavsett så löper nuvarande undantag ut snart så om ett tag får företagen inte ens göra det här på frivillig basis. Det här behöver adresseras oavsett vilken väg man tycker är mer lämplig.

Skrivet av Fjädernylle:

Folk har redan åkt dit för påstådd pedofili pga dylika system som slagit fel. Att sedan någon EU/ISP resurs skall sitta och kontrollera folks intima bilder är illa nog egentligen.

Ja alla verktyg kan det bli fel med. Det gäller även för husrannsakan - med mera. Men ja - det är extra känsligt när det handlar om massövervakning. I get it! Det är en rimlig poäng.

Skrivet av Fjädernylle:

Detta är inte ett system avsett för att fånga pedofiler, det är ett svepskäl för att kunna analysera all kommunikation. Om det sedan är terrorister, pedofiler eller knarkbrottslingar som är målet är irrelevant, personers integritet skall inte kränkas av EU. Det kommer att missbrukas.

Det där tror jag inte på.

Skrivet av Fjädernylle:

Och, sist men inte minst: det fungerar inte. Det finns inget sätt det ens KAN fungera på om inte ALLT i alla elektroniska enheter kontrolleras kontinuerligt, annars kommer brottslingarna att dölja det via andra webbtjänster, som IOT trafik etc.

Här har du fel. Det finns redan system som bygger på frivilliga åtaganden från företag och de täcker INTE in allt. Ändå verkar de generera ett viktigt underlag i nuläget. Så det går faktiskt visst att få träffar även om inte allt kontrolleras överallt.

Skrivet av Fjädernylle:

Korrekt sätt att minimera riskerna är ai drivna modeller för övervakning av kommunikation i spel etc, och att inte tillåta barnkonton att kommunicera med okända oavsett plattform.

Låter bra mot grooming. Men att förhindra barnkonton har inget att göra med när pedofiler delar innehåll mellan varandra. Det är olika delar som behöver olika lösningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N!klas:

Måste tillägga att jag inte tycker att mina privata konversationer är speciellt hemliga, de är dock just privata, men om jag vill det så ska jag ha möjligheten att göra det så privat jag kan. Det här är större än bara mig. Tycker att visselblåsare och andra som jobbar med känslig information ska ha möjlighet att kommunicera det utan att risken finns att det skickas till en myndighet.

Det är ett bra argument. Att det ska gå att exempelvis visselblåsa (eller nå annat) utan att det ska rapporteras in till statlig verksamhet. Yes.

Själv kan jag väl tycka att just den här typen av kontroll kan göras ändå.

Det svåra är väl var man ska dra gränsen. Eller det är väl här jag ser mest problem framöver. Det går säkert att hitta fler rimliga undantag. Men var är en rimlig gränsdragning? Den är lätt att dra en gräns genom att helt enkelt säga nej till massövervakning av ej misstänkta - och så är det klart där.
När man gjort ett gäng undantag kan gränsen flyttas för vad som är rimilgt att inkludera.
Jag är inte odelat positiv till det här heller.
Frågan är svår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ett bra argument. Att det ska gå att exempelvis visselblåsa (eller nå annat) utan att det ska rapporteras in till statlig verksamhet. Yes.

Själv kan jag väl tycka att just den här typen av kontroll kan göras ändå.

Problemet är just att när det gäller end-to-end kryptering (som Nikka kallar helsträckskryptering i artikeln) så måste man antingen bryta krypteringen eller inte göra det. Det finns inget mellanting. Matematiskt går det inte att bryta krypteringen om den är korrekt implementerad. Men eftersom Signal och de andra apparna faktiskt avkrypterar meddelandena efter att de har tagits emot (annars skulle de inte gå att läsa och chatappen skulle inte bli någon storsäljare) kan en app vid sidan om, låt oss kalla den ChatIntercept (eller ChatControl för den delen), läsa meddelandet från Signal efter att det har avkrypterats. Vidare kan man förbjuda telefoner inom EU som *inte* har denna ChatIntercept app installerad. Men som sagt kommer detta omöjliggöra säkra kommunikationer mellan exempelvis källor och journalister, mellan läkare och patienter, mellan anställda på ett företag, mellan jurister och deras klienter, offentliga upphandlingar skulle inte kunna hämta in anbud på ett säkert sätt osv. Företag inom EU skulle få en stor nackdel eftersom de skulle ha sämre möjligheter att skydda sina företagshemligheter än företag utanför EU. Det här är den viktigaste punkten för EU lyssnar faktiskt på vad storföretagen har att säga. Om någon kan stoppa Chat Control 2.0 så är det storföretagen som verkar inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordB:

Problemet är just att när det gäller end-to-end kryptering (som Nikka kallar helsträckskryptering i artikeln) så måste man antingen bryta krypteringen eller inte göra det. Det finns inget mellanting. Matematiskt går det inte att bryta krypteringen om den är korrekt implementerad. Men eftersom Signal och de andra apparna faktiskt avkrypterar meddelandena efter att de har tagits emot (annars skulle de inte gå att läsa och chatappen skulle inte bli någon storsäljare) kan en app vid sidan om, låt oss kalla den ChatIntercept (eller ChatControl för den delen), läsa meddelandet från Signal efter att det har avkrypterats. Vidare kan man förbjuda telefoner inom EU som *inte* har denna ChatIntercept app installerad. Men som sagt kommer detta omöjliggöra säkra kommunikationer mellan exempelvis källor och journalister, mellan läkare och patienter, mellan anställda på ett företag, mellan jurister och deras klienter, offentliga upphandlingar skulle inte kunna hämta in anbud på ett säkert sätt osv. Företag inom EU skulle få en stor nackdel eftersom de skulle ha sämre möjligheter att skydda sina företagshemligheter än företag utanför EU. Det här är den viktigaste punkten för EU lyssnar faktiskt på vad storföretagen har att säga. Om någon kan stoppa Chat Control 2.0 så är det storföretagen som verkar inom EU.

Ja här har man ju inte tänkt klart, hur ska legitim kommunikation som behöver sekretess enligt exemplen ovan hanteras. Rent tekniskt kommer detta aldrig att gå att ro iland. Gör man ändå något tafatt försök så kommer det rundas av den som vill tämligen busenkelt.
"du måste installera en app på din telefon som ska avlyssna allt du gör" jadå den kommer gå hem fint.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Ja här har man ju inte tänkt klart, hur ska legitim kommunikation som behöver sekretess enligt exemplen ovan hanteras. Rent tekniskt kommer detta aldrig att gå att ro iland. Gör man ändå något tafatt försök så kommer det rundas av den som vill tämligen busenkelt.
"du måste installera en app på din telefon som ska avlyssna allt du gör" jadå den kommer gå hem fint.

Tycker att all legitim kommunikation behöver sekretess (som inte omfattas av tex offentlighetsprincipen). Ser det som en mänsklig rättighet att kommunicera fritt utan att en stat tvingar till sig åtkomst bara för att det råkar vara tekniskt möjligt.

Offentlighetsprincipen
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det är många som verkligen inte förstår.
Det är för att stoppa bland annat barnporr. Jamen dåså. End of discussion.
...

Det är verkligen många som är naiva, men kunde man garantera att det bara användes för det ändamålet eller annan tung brottslig verksamhet hade jag gärna ställt mig bakom förslaget. I slutänden så lär det istället utnyttjas av danska advokatbyråer som försöker utpressa fildelare, "företag" som Copyswede, direktreklam och åsiktsregistrering (med tanke på nuvarande regering).

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den undre bilden hade jag sett på tunnelbanan, vilken är tänkvärd i sig, men den övre är en fullkomlig fullträff. När man väl implementerat ett sådant här system så kommer det vara nästintill omöjligt att få bort. Exemplen på det är ändlösa...det börjar som ett förslag eller prov på något, med "löften" om att det bara ska lyda under ett visst direktiv. Kolla på moms, vägtullar...vad som helst.
Det smygs in lite fint i systemet och nästa vecka är det helt plötsligt nya normen. Vi skulle ju också kunna spärra in folk direkt och lämna bevisbördan på dem att visa varför de inte är kriminella. De som protesterar emot vill tydligen inte få slut på brottsligheten.

Idag säljer man in det för att få stopp på en vidrig samhällsböld som barnpornografi, men om ett par år kanske rubriceringen istället lyder "okristligt" eller "osvenskt" beteende. Någon som känner igen de ordvalen? Det ena är gammalt och förlegat medans det andra är dagsfärskt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vad jag förstått är det precis vad det handlar om. Att checksummor skickas in till en central databas för jämförelse. Just för att ta höjd för den personliga integriteten.

Efter att ha lyssnat på Nikkas podd så jag jag fått uppfattningen av att de inte specificerar att det bara är känt material vilket kan betyda att meddelandetjänster kan behöva granska innehåll efter nytt material. Vilket de då troligen kommer behöva involvera AI i för att klara av, Nikka förklarar det i detta avsnittet av Bli säker-podden.

Det här poddavsnitt är även väldigt intressant där Ylva Johansson och Nikka debatterar. Man inser hur lite de verkligen kan om området som de sätter upp lagar kring.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det jag skriver på Whatsapp etc kommer räcka till 15 års fängelse i framtiden när "miljö och klimat domstolen" får reda på mina och polarnas åsikter.

Vet riskerna med att skriva i en app som säger sig vara "Helt krypterad" osv...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Mer sånt här kanske?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/poliserna-slog-mig-15-gang...

Förtydligande.
Den som avläste mailet var yahoo mail som tar snappshots vilket sen läses av amerikansk polis som sen underättar svensk polis som sen gör ett tillslag.
Svensk polis scannar inte medelanden direkt i nuläget men här är ett ex på hur fel det kan gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Den undre bilden hade jag sett på tunnelbanan, vilken är tänkvärd i sig, men den övre är en fullkomlig fullträff. När man väl implementerat ett sådant här system så kommer det vara nästintill omöjligt att få bort. Exemplen på det är ändlösa...det börjar som ett förslag eller prov på något, med "löften" om att det bara ska lyda under ett visst direktiv. Kolla på moms, vägtullar...vad som helst.
Det smygs in lite fint i systemet och nästa vecka är det helt plötsligt nya normen. Vi skulle ju också kunna spärra in folk direkt och lämna bevisbördan på dem att visa varför de inte är kriminella. De som protesterar emot vill tydligen inte få slut på brottsligheten.

Idag säljer man in det för att få stopp på en vidrig samhällsböld som barnpornografi, men om ett par år kanske rubriceringen istället lyder "okristligt" eller "osvenskt" beteende. Någon som känner igen de ordvalen? Det ena är gammalt och förlegat medans det andra är dagsfärskt.

Ja, det är bara att se på något så banalt och hatat som plastpåseskatten, det var en för stor intäkt så till och med nya regeringen ville ha kvar den trots att de själva var väldigt kritiska

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Den undre bilden hade jag sett på tunnelbanan, vilken är tänkvärd i sig, men den övre är en fullkomlig fullträff. När man väl implementerat ett sådant här system så kommer det vara nästintill omöjligt att få bort. Exemplen på det är ändlösa...det börjar som ett förslag eller prov på något, med "löften" om att det bara ska lyda under ett visst direktiv. Kolla på moms, vägtullar...vad som helst.
Det smygs in lite fint i systemet och nästa vecka är det helt plötsligt nya normen. Vi skulle ju också kunna spärra in folk direkt och lämna bevisbördan på dem att visa varför de inte är kriminella. De som protesterar emot vill tydligen inte få slut på brottsligheten.

Idag säljer man in det för att få stopp på en vidrig samhällsböld som barnpornografi, men om ett par år kanske rubriceringen istället lyder "okristligt" eller "osvenskt" beteende. Någon som känner igen de ordvalen? Det ena är gammalt och förlegat medans det andra är dagsfärskt.

.... som sedan kommer ett socialt kredit system av något slag att smyga in.

Jag har en bekant som är polis. Hon tror på fullaste allvar att det aldrig kommer att ske en massövervakning i Sverige då kamerorna som rullar endast får nyttjas vid brott säger hon. Detta kommer självklart att ändras det med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Mer sånt här kanske?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/poliserna-slog-mig-15-gang...

Förtydligande.
Den som avläste mailet var yahoo mail som tar snappshots vilket sen läses av amerikansk polis som sen underättar svensk polis som sen gör ett tillslag.
Svensk polis scannar inte medelanden direkt i nuläget men här är ett ex på hur fel det kan gå.

Det där misshandeln är lika seriöst. Har hört en del om den där insatsstyrkan. Bra att de finns men man måste ju fan kontrollera de extra mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha. Det tog inte så lång tid innan det här skulle användas till annat...

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-08/sa-ska-ylva-johansson-s...

Det här blir svårt med förtroendet tror jag. Hur snabbt ska omfattningen växa? En gång i månaden?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Det tog inte så lång tid innan det här skulle användas till annat...

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-08/sa-ska-ylva-johansson-s...

Det här blir svårt med förtroendet tror jag. Hur snabbt ska omfattningen växa? En gång i månaden?

När det spelas på att (döds)knark säljs öppet till barn är det tydligt att det finns en dold agenda. Om Ylva pratat om pundarpatrask och annat lösker folk hade hon haft viss trovärdighet. Nu spelar hon dock "vi måste tänka på barnen"-kortet, så all föräldrar hemma i stugorna blir rädda för att deras barn ska köpa knark för veckopengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Det tog inte så lång tid innan det här skulle användas till annat...

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-08/sa-ska-ylva-johansson-s...

Det här blir svårt med förtroendet tror jag. Hur snabbt ska omfattningen växa? En gång i månaden?

Är ju självklart, var ju bara en fråga om NÄR det skulle ske och inte OM det skulle ske.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Det tog inte så lång tid innan det här skulle användas till annat...

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-08/sa-ska-ylva-johansson-s...

Det här blir svårt med förtroendet tror jag. Hur snabbt ska omfattningen växa? En gång i månaden?

Där ser man.
Det gick snabbare än vad jag trodde det skulle göra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är ju självklart, var ju bara en fråga om NÄR det skulle ske och inte OM det skulle ske.

Tydligen inte för Söderbäck som ägnat sig åt att i tråden envist försvara förslaget, mallat efter gojan som Ylva Johansson kläckt ur sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det där misshandeln är lika seriöst. Har hört en del om den där insatsstyrkan. Bra att de finns men man måste ju fan kontrollera de extra mycket.

Jo, har läst att kulturen hos vissa delar av polisen (insats) ska vars jäkligt giftig. Makt korrupera och absolut makt korruperar absolut.

Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Det tog inte så lång tid innan det här skulle användas till annat...

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-08/sa-ska-ylva-johansson-s...

Det här blir svårt med förtroendet tror jag. Hur snabbt ska omfattningen växa? En gång i månaden?

Jäklar det var snabbt.

Permalänk
Medlem

Såg att det dök upp på SVT idag.
Hoppas Ylva tar till sig av kritiken och omformar förslaget.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-forslaget-chat-control-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Skrämmande att en politiker som Ylva Johansson kan utforma en en lag utan att ha koll på tekniken och innebörden bakom förslaget.

Ylva Johansson om EU: Kan bli ett paradis för pedofiler
https://www.expressen.se/nyheter/ylva-johansson-om-eu--kan-bl...
Felen i Ylva Johanssons replik i Expressen
https://twitter.com/KarlEmilNikka/status/1642947166833451009

Länkat ifrån Nikka Systems.
https://nikkasystems.com/2023/04/07/podd-192-i-stallet-for-ch...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Vad kommer det sig att svensk media är så tysta om det här? Menar inte bara specialsiter som sweclockers.com utan gammelmedia.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad kommer det sig att svensk media är så tysta om det här? Menar inte bara specialsiter som sweclockers.com utan gammelmedia.

De pratar ju inget relevant till vad som faktiskt händer i världen, bara massa BS som vanligt (i Sverige då). Knappt ingen AI, ingen BRICS och inte heller hur många vaccinsjuka människor som trillar in världen över. Inte heller angående topic.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.