Ojj va bra LGA775 Prescotten med DDR-II och PCI-E grafikkortkort blev...

Permalänk
Medlem

jepp precis den jag menade, men jag tycker det känns som om THG gjort en rejäl uppryckning efter löftet om att inte favorisera intel

Permalänk
Medlem

Måhända att MR. TT har varit lite väl positiv om hur bra det skulle bli med nya kretsen samt prollen. Men alla andra visste ju att det skulle komma att röra sig om väldigt små skillnader och att Intel tvingar över folk till prescott genom att helt enkelt sluta tillverka NW. Detta kan ju avra både bra och dåligt, jag vet inte.

Men det jag tycker är roligt är stackarna som jobbar på ComputerSweden. De pratar ju om dator revolutionen som skall komma till höst. De nya delarna som skall revolutionera datorn... Hahaha.. Ignorance is bliss... Hade ju varit kul att träffa på den jeppen som anställde folket som jobbar där till tidningen.. Jag tror inte jag har läst en enda vettig artikel... Eller ja nu ljuger jag.. Det var en artikel om lite nya CISCO prylar, men annars är det ju bara en ding-ding värld tidning

Permalänk
Medlem

Hmmm, få se hur många Intel fanatiker vi kommer få behålla när man inte kan överklocka längre heller. Om 6 månader kan man nog räkna dessa fanatiker på en hand tror jag. Fast vem vet.....

Jag undrar fortfarande, MrTT du skriver att socket-T mobos är framtidsmoderkort eftersom Intel ska behålla socket-T ett långt tag. Hur ska man ha nytta av det när man tar sönder socketen när man byter processor?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

För det första var inlägget en liten överdrift, på t ex kylflänsar över kilot så syfta jag på den groteska storleken. Det kommer finnas kylflänsar upp mot ett kilo och ett flertal kommer använda 120mm fläktar, inga små saker.

Kunde du inte svarat på DDR2 diskussionen istället?

Säkerligen så kommer inte 300W räcka till en high-end prescott på Socket-T, s478 är irrelevant här.
Intels egna moderkort har 24-pins ATX, ATX12V och en vanlig molex-kontakt på moderkortet. Om det skulle behövas så räcker inte 300W och det finns inget 300W agg idag med 24-pins ATX-kontakt, man får ta server-agg som används normalt till Dual system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
1. Nytt moderkort, med pris från 990kr ink moms.
2. En standard PSU räcker. Dell kör med 2-300W PSUer till sina Prescott 2,8-3,4Ghz.
3. DDR2 minnen kostar mer idag, dock är det inget problem eftersom de flesta 915-moderkorten stöder både DDR och DDR2. Dessutom sjunker DDR2 minnespriserna snabbt när volymerna ökar, Corsair satsar redan på lågpris DDR2 ”Corsair Drives Value DDR2 SDRAM into the Market”.
4. De priser jag sett hitintills så är det samma pris på exempelvis NV40 AGP och NV45 PCI-E.
5. Nytt chassi är inget krav.
6. Kylaren väger inte över 1 kg.
7. Om kunden byter upp sig från en gammal Celeron till Celeron D blir han glatt överraskad för hur mycket snabbare nya Celeron D är. I inlägg http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29484... är Celeron D 37-65% snabbare än gamla Celeron. Dessutom så är Extreme Graphics 3 ca 2ggr snabbare än Extreme Graphics 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Jag undrar fortfarande, MrTT du skriver att socket-T mobos är framtidsmoderkort eftersom Intel ska behålla socket-T ett långt tag. Hur ska man ha nytta av det när man tar sönder socketen när man byter processor?

xizt du pratar som om det vore vi som styrde datormarknaden, hate to burst your bubble men vi är en ganska marginell grupp av datoranvändare. "Folk" byter inte processor särskilt ofta så räcker socketen till ett byte så är den god nog, tyvärr.

Och angående OC-skyddet så är det ju delvis redan löst.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Men MrTT sitter ju och rekommenderar socket-T till oss också? Visst är det så att de flesta inte kommer byta CPU men MrTT sitter även på swec och spammar om att folk ska köpa socket-T...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Virustommy

Tejas? De lade ner Tejas för ett tag sedan, det kommer inte komma någon.

Jo jag vet men detta gav mig nytt hopp

Då kan du gärna förklara för mig http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040620_abit_aa8_a...
LÄS!

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040620_abit_aa8_a...

Varför i hela H*lvete skriver dem då att de stödjer tejas eftersom de borde då för länge sedan fått besked att tejas inte ska göras och då inte skrivit med den men jag tror tejas kommer i hemlighet

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

Det var inte så värst länge sen Intel dumpade Tejas. Den som bestämmer vad som skrivs på sådana lappar kanske inte hängt med i svängarna helt enkelt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Mmm men så seg är man nog inte och nyheten kom ju för längesedan att dem inte skulle göra tejas och tror nog abit skulle veta om det dagen efter

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
3. DDR2 minnen kostar mer idag, dock är det inget problem eftersom de flesta 915-moderkorten stöder både DDR och DDR2. Dessutom sjunker DDR2 minnespriserna snabbt när volymerna ökar, Corsair satsar redan på lågpris DDR2 ”Corsair Drives Value DDR2 SDRAM into the Market”.

Enligt Intel så stödjer chipset antingen DDR eller DDR2, dvs. moderkortstillverkaren får välja. T.ex. så kommer det inte finnas Abit moderkort som stödjer både DDR och DDR2, eftersom enligt dem går det inte att få fullt stöd för båda till samma moderkort (blir instabilt för ena minnestypen).

De är iaf den information jag fick i samband med Computex (Taipei).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

offtopic: vem är MrTT, försäljare var?

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

MrTT, okej att du lurar stackars oskyldiga kunder i butiken (eller vad det nu är) du driver. Men folket här på Sweclockers är inte riktigt lika nollade och lättlurade.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

hur vet du det? jag har hört från en säker källa att prescott 478 skulla vara bra, till och med bättre än fx-53....

iaf så är det dumt och komma med höga förväntningar innan flera tester har lanserats:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
MrTT, okej att du lurar stackars oskyldiga kunder i butiken (eller vad det nu är) du driver. Men folket här på Sweclockers är inte riktigt lika nollade och lättlurade.

Du menar att han säljer datorer som inte klarar av alla applikationer & spel? Eller du bara snackar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur vet du det? jag har hört från en säker källa att prescott 478 skulla vara bra, till och med bättre än fx-53....

iaf så är det dumt och komma med höga förväntningar innan flera tester har lanserats:p

Finns hur många säkra test som elst som visar att Prescott oftast är långsammare än Northwood. Northwood är i sin tur långsammare än A64. Som är långsammare än FX. Och FX-53 är den snabbaste FX-processorn.
Så man kan nog säga att FX-53 är bra mycket snabbare än Prescott. Det finns dessutom massvis av tester där båda processorerna är med i samma test. Där man lätt kan se hur stor skillnaden är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Du menar att han säljer datorer som inte klarar av alla applikationer & spel? Eller du bara snackar?

Förstår inte varför du prompt måste säga att man lika gärna kan köpa en långsammare och dyrare dator eftersom båda klarar av alla dagens spel. Det är ju bara onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Förstår inte varför du prompt måste säga att man lika gärna kan köpa en långsammare och dyrare dator eftersom båda klarar av alla dagens spel. Det är ju bara onödigt.

Säger jag inte, men jag bara undrar vad han menar med lurar sina kunder....säljer han något som inte fungerar korrekt?

Min fru har haft duron 800Mhz, duron 1300Mhz, celeron 1700Mhz, P4 2,53Ghz & nu en celeron 2,4Ghz.... jag frågade henne vilken som var bäst... & hon svarade att hon märker ingen skillnad.

Om man då säljer en prescott baserad dator till henne..på vilket sätt lurar man henne då & på vilket sätt skulle en AMD baserad dator vara bättre för henne om vi bortser från priset?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Just det... du bortser från priset.
Han kan lura vilken svensson som helst att kasta pengar i sjön. Prescott kan säkert vara ett bra val någon gång. Men generellt sett så ska man köpa Northwood eller A64 framför Prescott, eller till och med en Athlon XP eller Duron om man inte tänker belasta datorn så hårt. Men att kasta pengar på en Prescott är bara onödigt.

Permalänk
Medlem

Nej jag bortser inte från priset, men jag prioriterar stabilitet & kompabilitet samt enkelhet vid installationen i avseende att windows ska innehålla de flesta drivrutiner till moderkortet...
Det gör iofs. inte Intel till det bästa valet per automatik till alla....

Hade jag haft råd så hade jag skaffat mig ett AMD 64 system till mig själv, men nu avgjorde priset det så det blev ett intel system istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless